Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:07

Moll, ik denk dat Setteke probeert te schrijven wanneer men nooit controle heeft over zijn eigen rijden, dus geen leermeester heeft die het controleert dat men vaak denkt ik doe het goed, maar in wezen slaat men de plank net mis.
Dit las ik daaruit.
Ben het met u eens, vooral die uitgestrekte draf, wanneer het middendraf moet zijn.
Er word meestal gekeken naar spectaculair en niet of het rijtechnisch in orde is.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:09

Professor schreef:
Moll, ik denk dat Setteke probeert te schrijven wanneer men nooit controle heeft over zijn eigen rijden, dus geen leermeester heeft die het controleert dat men vaak denkt ik doe het goed, maar in wezen slaat men de plank net mis.
Dit las ik daaruit.
Ben het met u eens, vooral die uitgestrekte draf, wanneer het middendraf moet zijn.
Er word meestal gekeken naar spectaculair en niet of het rijtechnisch in orde is.

dan moet ik het eens zijn met het feit dat er altijd controlle moet zijn van een leermeester, zonder dat is er geen ruimte meer om te kunnen verbeteren.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:10

Professor schreef:
Citaat:
naar binnen gebracht, in de richting van de beweging? dat begrijp ik niet.
het paard valt dus naar binnen als je niet dit binnenbeen gebruikt met het vragen van deze stelling
waar komt dit door?
Meld dit bericht

Dat begrijp ik niet, dat u het niet begrijpt, en dan die vraag erachteraan.
Dus uw paard rijdt rechtuit door de wending????

de onderste zin heb ik niet geplaatst, maar zal, neem ik aan verkeerd gequoted zijn?
op uw manier, vraag je dus stelling, waardoor een paard uit balans gehaald wordt, en om dat te voorkomen gebruik je binnenbeen?
als je een paard een volte inrijd, en je doet het puur op zit, vanachteruit gestimuleerd, komt een paard keurig gebogen maar wel recht sporend een volte of wending in.
dat is bespelen van het evenwicht ve paard.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:19

Citaat:
op uw manier, vraag je dus stelling, waardoor een paard uit balans gehaald wordt, en om dat te voorkomen gebruik je binnenbeen?
als je een paard een volte inrijd, en je doet het puur op zit, vanachteruit gestimuleerd, komt een paard keurig gebogen maar wel recht sporend een volte of wending in.
dat is bespelen van het evenwicht ve paard.

1e het niet mijn uitgevonden manier, maar zoals men dat doet in de Klassieke en modern Klassieke dressuur.
2e Stelling rijd men niet van achteruit, maar geeft men aan. Men heeft besturings hulpen (teugelhulpen) men heeft de zithulpen (gewichtshulpen) en de beenhulpen.
3e Men stuurt het paard met de teugels, men rijdt hem met de zit, en beenhulpen.
Dat is al zo oud als de weg naar Rome, klaarblijkelijk dicht u dat mij toe, helaas ik moet u terleurstellen, het komt orgineel van diegene die de Klassieke dressuur ontwikkeld hebben en zelfs de FEI heeft dat in zijn reglementen.

Kadankovitch

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:27

Over het rechtrichten aan een enkele longe, talloze pagina's geleden. Inderdaad gebruik makend van een chambrière kaptoom (met polstering), geen hulp teugels, en ervaring. Dat in een coctailbeker, goed schudden en dan lukt dat.
Neen in ernst, dit werk is uiterst moeilijk onder woorden te brengen, daarom schiet ik in de uitleg tekort. Maar het is zeker mogelijk.
Net zoals het prima mogelijk is om nog hulpteugels te gebruiken, bij het werk aan de dubbele teugel. Het is een kwestie van aandacht te besteden en lichte materialen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:31

Kadankovitch schreef:
Over het rechtrichten aan een enkele longe, talloze pagina's geleden. Inderdaad gebruik makend van een chambrière kaptoom (met polstering), geen hulp teugels, en ervaring. Dat in een coctailbeker, goed schudden en dan lukt dat.
Neen in ernst, dit werk is uiterst moeilijk onder woorden te brengen, daarom schiet ik in de uitleg tekort. Maar het is zeker mogelijk.
Net zoals het prima mogelijk is om nog hulpteugels te gebruiken, bij het werk aan de dubbele teugel. Het is een kwestie van aandacht te besteden en lichte materialen.

om over de enkele longe maar te zwijgen want nogmaals daar zit voor mij geen meerwaarde aan, is het dubblellonge werk daar in tegen mooi, leuk, en leerzaam, bijzetten doe ik niet in de vorm van bij zet teugels, wel in de vorm om de longe terug te zetten op de singel, echter zeg ik hier wel bij dat je dit alleen kan doen wanneer de hand gevoelig genoeg is en het paard ruime ervaring heeft met werk aan de dubbelelonge.

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:39

Allereerst heb ik bewondering voor elke opleiding van wat voor paard dan ook, ten tweede het meest voor de opleiding van het dressuurpaard. Dat dit in stapjes gaat, logisch, welke stapjes ligt aan de leermeester. Professor, super, je uitgebreide en geduldige uitleg, Mol, je houdt niet van wedstrijdsport, ik volg dingen hier, maar ik vind het een goede graadmeter voor waar je staat, hedendaags. De mensen die je beoordelen worden regelmatig bijgeschaafd en of je het er wel of niet mee eens bent is ook, helaas, een kwestie van smaak. Als we allemaal houden van vanille, kan de rest opgeheven worden...

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:46

setteke schreef:
Allereerst heb ik bewondering voor elke opleiding van wat voor paard dan ook, ten tweede het meest voor de opleiding van het dressuurpaard. Dat dit in stapjes gaat, logisch, welke stapjes ligt aan de leermeester. Professor, super, je uitgebreide en geduldige uitleg, Mol, je houdt niet van wedstrijdsport, ik volg dingen hier, maar ik vind het een goede graadmeter voor waar je staat, hedendaags. De mensen die je beoordelen worden regelmatig bijgeschaafd en of je het er wel of niet mee eens bent is ook, helaas, een kwestie van smaak. Als we allemaal houden van vanille, kan de rest opgeheven worden...

maar inprencipe houden we allemaal van het zelfde, dat is dressuur, dat hier in onderdelen in de juiste balans gereden worden of juist niet, daar gaat het om als het gaat om de sport, zoals velen deze beoefenen, het is echter nooit het doel geweest, om het dressuur opzich te ondermijnen, en dus een eigen draai hier aan te geven zoals zelfs hier in dit topic door die en genen word gedaan.
er is correct en niet correct africhting van het paard

mol

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:05

Ja, het is zo uitgebreid, dat een ieder er inmiddels een draai aan kan geven. Is dat niet leuk, anders hadden we niets te bespreken? Of houdt iedereen van aardbei? Even on topic, wat is dan stelling vragen (volgens Nombrado) en het rechtrichten (klassiek)? Er zijn zovele tips voorbijgekomen. Ik ben van mening dat stelling nodig is, voor het juist uitvoeren van diverse dressuuroefeningen, dus een lichte buiging vragen (in de nek, hals) en dat doe je voornamelijk met de hand. Je binnenbeen op singelplek komt als tweede, buitenbeen achter, en als het paard de makkelijke kant snapt, begin je aan de moeilijke kant. Pistache?

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:31

Moll schreef:
om over de enkele longe maar te zwijgen want nogmaals daar zit voor mij geen meerwaarde aan,
mol

Voor mij zit de meerwaarde juist in het feit dat er paarden zijn die om wat voor reden dan ook (nog) niet normaal aan een longe kunnen lopen en plotseling al dan niet bokkend omdraaien en uit hun dak gaan. Zoals bijvoorbeeld bij het paard waarvan ik een paar pagina's terug foto's heb geplaatst. Als je dan een dubbele longe gebruikt kom je letterlijk in de knoop en levert het nog meer stress op bij het paard.

Ik heb ook wel situaties gezien waar bijvoorbeeld bij een paard dat verschillende problemen had in zijn bespiering en gelongeerd werd met een pessoa knettergek werd van het opgesloten zijn en van dat ding dat steeds maar tegen zijn achterbenen kwam. Door het bokken kreeg hij daarbij ook nog eens flinke rukken aan het bit te verduren.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 21:40

Ik bemoei me er op het eind pas mee, jonge dieren tot enig besef (?), nooit longeren met dubbele longe.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:04

Professor schreef:
Bijna niets in de natuur is symetrisch, dat is dus met de mens en het paard hetzelfde.
Beide hebben ook een makkelijke kant, en een moeilijkere kant.
Dit is geheel geen probleem wanneer men dit niet nodig heeft, en men geen belasting vraagt.
Wij mensen kennen dat , de één is links en de ander rechts en er zijn mensen die dat afwisselen kunnen met bepaalde handelingen.
Dit komt om dat de ene zijde beter ontwikkeld is zowel in de fijnmotoriek als wel de spieren.
En dat is nu het probleem bij het rijden wij willen de paarden optimaal laten functioneren, ze moeten op beide handen de zelfde prestatie kunnen verrichten, dit is ook in het belang van de houdbaarheid, wat logisch is wanneer men gezond nadenkt.
Wanneer men de ene kant van zijn lichaam meer belast in zijn leven kan in de herfst van zijn leven problemen krijgen. Rug klachten, knieen noem maar op.

Anders zou men takt fouten hebben, het onregelmatig gaan van het paard. En moeilijkheden met wendingen in een parcours bv men ziet het weleens in het parcour, zegt de ruiter tja de rechtswending wil hij niet zo graag. Het paard zou wanneer hij praten kon tja baasje wanneer jij mij eens hielp die rechterkant te gymnastieseren en sterker te maken.

Paardrijden is wat ik wel eens noem physiotherapie, men leert het paard zijn lichaam goed te benutten.
En dat is goed voor je kammeraad paard, aangezien hij de ruiter nog dragen moet ook.
Elke sporter krijgt bewegingsleer, het goed lopen leren bij voetbal en atletiek is de normaalste zaak van de wereld.
En om het paard niet éénzijdig te belasten richten wij het recht, waardoor het zo economisch mogelijk zijn krachten kan in zetten.

Duidelijk stuk tekst! Af en toe post u dingen die ik na 3 keer lezen nog niet helemaal vat maar dit stuk begrijp ik meteen :) Kan natuurlijk ook wat zeggen over mijn niveau..

Het probleem met het rijden en ook, in mijn ogen, de reden en noodzaak van een goede dressuurmatig training is dat een paard van nature niet bedoeld is om op te zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:13

En om toch weer on-topic te komen zoals het oorspronkelijk de bedoeling was even een praktijkfoto. Misschien willen de mensen die de afgelopen tijd zoveel posten er eens op reageren. Er staat over mij en mijn paard genoeg achtergrondinfo in dit topic dus dat geef ik niet opnieuw.

Is dit buiging?
Afbeelding

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:14

Geachte Mol,
Dat is dan eenmooi bewijs dat er meerdere wegen naar Rome
leiden. Ik ontken iverigens niet het nut van het werk aan dubbele teugel (longerend of erachter). Ik stelde slechts dat het mij wel mogelijk is een paard recht te richten aan een enkele longe. Met die kanttekening dat dit mij niet lukt met sterk verrede paarden of paarden met extreme scheefheid.

In grote lijnen ben ik het eerder eens met de gestructureerde aanpak, de benadering van Nombrado is mij geheel onduidelijk, zweverig, onsystematisch (of tenminste blijkt dat niet uit haar berichten). Ik zou het in levende lijve moeten zien, om er geloof aan te kunnen hechten.
Met vriendelijk groet
Kadankovitch

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:17

MoniqueB schreef:
Voor mij zit de meerwaarde juist in het feit dat er paarden zijn die om wat voor reden dan ook (nog) niet normaal aan een longe kunnen lopen en plotseling al dan niet bokkend omdraaien en uit hun dak gaan. Zoals bijvoorbeeld bij het paard waarvan ik een paar pagina's terug foto's heb geplaatst. Als je dan een dubbele longe gebruikt kom je letterlijk in de knoop en levert het nog meer stress op bij het paard. .
alvoords ik begin met werken aan de dubbelelonge met een jong paard of een paar wat dit niet kent doe ik freestyle met zo'n dier waardoor deze vertrouwt raakt met de lijn om over achter lang zijn lichaam. een jong paard of een paard zo maar in het diepe gooien met de dubbel is zowiezo geen strak plan.

Citaat:
Ik heb ook wel situaties gezien waar bijvoorbeeld bij een paard dat verschillende problemen had in zijn bespiering en gelongeerd werd met een pessoa knettergek werd van het opgesloten zijn en van dat ding dat steeds maar tegen zijn achterbenen kwam. Door het bokken kreeg hij daarbij ook nog eens flinke rukken aan het bit te verduren

de pessoa en de dubbelelonge zijn 2 totaal verschillende dingen de pessoa moet je weg gooien en nooit meer aan komen.

mol

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:22

Ja Fransje23,
Ik zou dit beeld aanduiden als buiging. Jammer dat de benen + afdrukken er niet opstaan dat zou mij zekerder maken van mijn oordeel.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:25

Hmm, ben wel benieuwd naar Fransje's foto, is dit buiging? Even terzijde of ik van buiging hou op de grond...Je was me voor, Kadankovitch.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:32

gna gna gna (=is erg gemene lach, afgeleidt van de piraat uit Asterix en Obelix. U ziet ik ken mijn klassieken)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 23:50

Uhm, voor wie is die gna, ik ken mijn klassieken niet, maar ik geloof te begrijpen dat ik het begrijp?
Maar weer ontopic, again, wat moet het arme dier doen om te voldoen aan onze (menselijke) eisen? Hoe moet hij sporen, hoe veel of weinig moet zijn hals ingebogen zijn (of nek of rug). Ik draaf door, ik ben niet klassiek, ik ben gewoon bezig met het heerlijke wezen paard. Net als iedereen, ook al loopt mijn beest de rest van zijn leven op 3 sporen, dan scoor ik in ieder geval een 7 op die kant :D . Maar er is op zoveel pagina's al voorbij gekomen, hoe het moet....

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:01

Geachte Setteke,
bedoelt U dat uw paard constant op drie sporen loopt, dus permanent scheef???
Inderdaad aan de voorbijgekome tekst hebt U weinig.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:08

Nou zeg, Kandankovitch, waar schat je me voor in? Ik noemde een klein voordeel van scheef zijn, maar het grote voordeel van recht(gericht) heb ik niet verteld.

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:17

Moll schreef:
de pessoa moet je weg gooien en nooit meer aan komen.mol

Nog nooit een in mijn bezit gehad, en zal ook nooit een aanschaffen. Bij ons op stal wordt hij veelvuldig gebruikt en heb hem vroeger eens geleend en uitgeprobeerd en heb op die manier mijn conclusies getrokken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:18

Sorry, Setteke was echt niet kleinerend bedoeld, ik heb het gewoon niet begrepen. Ben dus de draad kwijt; leg het nog eens uit wat je bedoelt. Bij voorbaat dank.

En ik ben het geheel met Moll een in deze!!!!!!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 00:25

We gaan weer verder, maar waarheen leidt de weg. Enne Kadankovirch, naar het rechtgerichte paard.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-10 06:15

fransje23 schreef:
En om toch weer on-topic te komen zoals het oorspronkelijk de bedoeling was even een praktijkfoto. Misschien willen de mensen die de afgelopen tijd zoveel posten er eens op reageren. Er staat over mij en mijn paard genoeg achtergrondinfo in dit topic dus dat geef ik niet opnieuw.

Is dit buiging?
Afbeelding

Betreft of dit buiging is? Kan ook de vraag gesteld worden of een krom gericht paard in buiging benoemd kan worden? Kan zijn dat het het verkeerd te zien is, doordat een foto een verkeerd beeld kan geven. Maar ik persoonlijk zie een paard die doordat hij buiten niet wordt begrenst en alleen binnen druk krijgt, de achterhand naar buiten bengt en niet rechtgsteld is. Vraag me dan ook nog steeds af, hoe de buitenkant opgevangen en begeleid wordt dus begrenst wordt met deze wijze van aan de hand lopen?