Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Professor schreef:Moll, ik denk dat Setteke probeert te schrijven wanneer men nooit controle heeft over zijn eigen rijden, dus geen leermeester heeft die het controleert dat men vaak denkt ik doe het goed, maar in wezen slaat men de plank net mis.
Dit las ik daaruit.
Ben het met u eens, vooral die uitgestrekte draf, wanneer het middendraf moet zijn.
Er word meestal gekeken naar spectaculair en niet of het rijtechnisch in orde is.
Professor schreef:Citaat:naar binnen gebracht, in de richting van de beweging? dat begrijp ik niet.
het paard valt dus naar binnen als je niet dit binnenbeen gebruikt met het vragen van deze stelling
waar komt dit door?
Meld dit bericht
Dat begrijp ik niet, dat u het niet begrijpt, en dan die vraag erachteraan.
Dus uw paard rijdt rechtuit door de wending????
Citaat:op uw manier, vraag je dus stelling, waardoor een paard uit balans gehaald wordt, en om dat te voorkomen gebruik je binnenbeen?
als je een paard een volte inrijd, en je doet het puur op zit, vanachteruit gestimuleerd, komt een paard keurig gebogen maar wel recht sporend een volte of wending in.
dat is bespelen van het evenwicht ve paard.
Kadankovitch schreef:Over het rechtrichten aan een enkele longe, talloze pagina's geleden. Inderdaad gebruik makend van een chambrière kaptoom (met polstering), geen hulp teugels, en ervaring. Dat in een coctailbeker, goed schudden en dan lukt dat.
Neen in ernst, dit werk is uiterst moeilijk onder woorden te brengen, daarom schiet ik in de uitleg tekort. Maar het is zeker mogelijk.
Net zoals het prima mogelijk is om nog hulpteugels te gebruiken, bij het werk aan de dubbele teugel. Het is een kwestie van aandacht te besteden en lichte materialen.
setteke schreef:Allereerst heb ik bewondering voor elke opleiding van wat voor paard dan ook, ten tweede het meest voor de opleiding van het dressuurpaard. Dat dit in stapjes gaat, logisch, welke stapjes ligt aan de leermeester. Professor, super, je uitgebreide en geduldige uitleg, Mol, je houdt niet van wedstrijdsport, ik volg dingen hier, maar ik vind het een goede graadmeter voor waar je staat, hedendaags. De mensen die je beoordelen worden regelmatig bijgeschaafd en of je het er wel of niet mee eens bent is ook, helaas, een kwestie van smaak. Als we allemaal houden van vanille, kan de rest opgeheven worden...
Moll schreef:om over de enkele longe maar te zwijgen want nogmaals daar zit voor mij geen meerwaarde aan,
mol
Professor schreef:Bijna niets in de natuur is symetrisch, dat is dus met de mens en het paard hetzelfde.
Beide hebben ook een makkelijke kant, en een moeilijkere kant.
Dit is geheel geen probleem wanneer men dit niet nodig heeft, en men geen belasting vraagt.
Wij mensen kennen dat , de één is links en de ander rechts en er zijn mensen die dat afwisselen kunnen met bepaalde handelingen.
Dit komt om dat de ene zijde beter ontwikkeld is zowel in de fijnmotoriek als wel de spieren.
En dat is nu het probleem bij het rijden wij willen de paarden optimaal laten functioneren, ze moeten op beide handen de zelfde prestatie kunnen verrichten, dit is ook in het belang van de houdbaarheid, wat logisch is wanneer men gezond nadenkt.
Wanneer men de ene kant van zijn lichaam meer belast in zijn leven kan in de herfst van zijn leven problemen krijgen. Rug klachten, knieen noem maar op.
Anders zou men takt fouten hebben, het onregelmatig gaan van het paard. En moeilijkheden met wendingen in een parcours bv men ziet het weleens in het parcour, zegt de ruiter tja de rechtswending wil hij niet zo graag. Het paard zou wanneer hij praten kon tja baasje wanneer jij mij eens hielp die rechterkant te gymnastieseren en sterker te maken.
Paardrijden is wat ik wel eens noem physiotherapie, men leert het paard zijn lichaam goed te benutten.
En dat is goed voor je kammeraad paard, aangezien hij de ruiter nog dragen moet ook.
Elke sporter krijgt bewegingsleer, het goed lopen leren bij voetbal en atletiek is de normaalste zaak van de wereld.
En om het paard niet éénzijdig te belasten richten wij het recht, waardoor het zo economisch mogelijk zijn krachten kan in zetten.
MoniqueB schreef:alvoords ik begin met werken aan de dubbelelonge met een jong paard of een paar wat dit niet kent doe ik freestyle met zo'n dier waardoor deze vertrouwt raakt met de lijn om over achter lang zijn lichaam. een jong paard of een paard zo maar in het diepe gooien met de dubbel is zowiezo geen strak plan.Voor mij zit de meerwaarde juist in het feit dat er paarden zijn die om wat voor reden dan ook (nog) niet normaal aan een longe kunnen lopen en plotseling al dan niet bokkend omdraaien en uit hun dak gaan. Zoals bijvoorbeeld bij het paard waarvan ik een paar pagina's terug foto's heb geplaatst. Als je dan een dubbele longe gebruikt kom je letterlijk in de knoop en levert het nog meer stress op bij het paard. .
Citaat:Ik heb ook wel situaties gezien waar bijvoorbeeld bij een paard dat verschillende problemen had in zijn bespiering en gelongeerd werd met een pessoa knettergek werd van het opgesloten zijn en van dat ding dat steeds maar tegen zijn achterbenen kwam. Door het bokken kreeg hij daarbij ook nog eens flinke rukken aan het bit te verduren
fransje23 schreef:En om toch weer on-topic te komen zoals het oorspronkelijk de bedoeling was even een praktijkfoto. Misschien willen de mensen die de afgelopen tijd zoveel posten er eens op reageren. Er staat over mij en mijn paard genoeg achtergrondinfo in dit topic dus dat geef ik niet opnieuw.
Is dit buiging?