duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:28

Als ik dat zo met elkaar vergelijk denk ik dat het gewoon een uit elkaar gevallen draf is of misschien poging tot appuyement.

@ CinyUniek; wat bedoel je met flink drukken?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:31

anneliesdj schreef:
Als ik dat zo met elkaar vergelijk denk ik dat het gewoon een uit elkaar gevallen draf is of misschien poging tot appuyement.

@ CinyUniek; wat bedoel je met flink drukken?

die deuk achter het zadel! wat met een rode lijn was aangegeven op eerdere foto's!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:08

Dat filmpje van Andreas Helgstrand... haha, dat is mijn voorbeeld om alle dingen die ik hier heb geleerd te bekijken Knipoog

check:
-deukje achter het zadel
-meeeega zwiepende staart (op 1.50 ongeveer "mare is absolutely dancing, ja maar zie die staart, ze vind het niks!)
-achterhand zweeft soms ergens ver weg!
-voorbenen echt mega ver, maar achterbenen treden niet echt onder. (ongeveer 2.06 die uitgestrekte draf)

Daarbij vind ik het wel een mooie schwung hebben, het geheel, en ook de muziek en de beweging past super goed! Maar nadat ik dit topic helemaal heb gevolgt nu, moet ik echt zeggen dat ik dit niet goed vind!!

Wat vindt de rest?

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:31

@ judje: ow enne dat 'deukje' aan de voorkant, heb je daar ook voorbeelden met gekleurde lijn bij?

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:48

Over Matine zijn toch hele discussies geweest over de beenzetting? Ze zou van voor te hoog komen (pa & pi)en daardoor de diagonale beenzetting verstoren.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:48

Die merrie weet iig wel emotie los te krijgen!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:50

Citaat:
Wat vindt de rest?

Het lijkt me dat Blue Hors Matine vooral goed is in het op de schouders 'stuiteren'. Althans, die enorme beweging van deze merrie moet ergens vandaan komen en alhoewel je bijvoorbeeld in de passage veel afdruk kan krijgen van een been dat redelijk achter het zwaartepunt staat (door stuwing naar 'onderen' in plaats van naar achteren) heb ik niet de indruk dat zij dit doet. Ik heb er op gelet, en nergens zie je de achterbenen veel verder naar voren komen dan waar de knie zit.

Als je een lijn trekt door haar romp, zie je dat het evenwicht op zijn best horizontaal is en op sommige momenten zelfs meer naar voren helt Bloos!

Zelfs in de pirouettes komen haar achterbenen amper meer onder haar lijf dan je bijvoorbeeld in de bewegingsafloop van een rechtuit gereden galop ziet.

Hoe langer ik kijk, hoe mer ik ervan overtuigd raak dat deze merrie helemaal op de voorhand wordt gereden. Ze heeft enorme schouderspieren, die ervoor zorgen dat ze van voren kan stuiteren en de achterbenen komen daar achtereen. Op 1 stukje kan je het heel mooi zien, dan wordt ze van voren gefilmd. Je ziet de voorbenen enorm grote bewegingen maken. Zelfs zo groot dat de romp ervan heen en weer wankelt, zoals in een piaffe balancé. Je ziet dan ook dat de achterbenen die beweging volgen, niet veroorzaken.

Correct me if I'm wrong. Ik leer er graag van Haha!

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:50

Afbeelding

Dit vind ik ook niet echt een voorbeeld van een paard wat over de rug loopt, maar het is wel de top. Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:53

welk deukje aan de voorkant.

@ Jethafa;
Ik ben het niet helemaal met je eens, dat achterbeengebruik vind ik namelijk wel goed en krijg toch het idee dat ze wel lekker los en over de rug loopt, ondanks het deukje.
Die staart vind ik persoonlijk ook ergerlijk om te zien maar als je naar het totaalplaatje kijkt, oren, ogen enz, dan krijg ik niet het idee dat ze het vervelend vind. Kijk ook maar hoe ze reageert al hij klaar is met de proef.
En hij was wel mooi eerste als ik het goed heb, ben dan toch benieuwd wat die juryleden zien wat wij niet zien. Krijg toch het idee dat volgens de 'regels' uit dit topic alle paarden op dat niveau de rug wegdrukken en de achterhand vergeten.

Persoonlijk denk ik dat dat 'deukje' alleen te voorkomen is als je je paard laag aan de teugel rijd. Ik denk dat het met de oprichting die ze op dat niveau willen zien, het simpelweg niet mogelijk om die rug bol te krijgen, wat niet wil zeggen dat het paard niet over de rug gaat.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:53

We waren het er al overeens dat er in de top veel schort, maar je moet haast wel wil je punten scoren

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:58

Citaat:
Dit vind ik ook niet echt een voorbeeld van een paard wat over de rug loopt, maar het is wel de top.

Zonder iemand af te willen kraken: het is ook bepaald niet het toonbeeld van goed achterhandgebruik of ontspanning.

Maar kennelijk is dat wel wat men wil zien....

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:04

Ik weet weer helemaal waarom ik geen wedstrijden meer rij. Haha!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:04

En toch vind ik die merrie Blue Hors Matine een indrukwekkende prestatie daar in dat filmpje neerzetten. Ben het ermee eens dat haar voorbeengebruik nog niet helemaal in evenwicht staat tot haar achterbenen (vooral in de passage, daar zie je het verschil soms iets te nadrukkelijk waardoor het meer 'knieheffen' wordt), maar dat daargelaten vind ik dat ze een zeer ontspannen indruk wekt (even niet gelet op de staart in de piaffe(?), bij welk paard zie je dat in de top niet?).
Zeker voor haar leeftijd vind ik dit een geweldig potentie hebbend paard. Dat er dingen niet kloppen is duidelijk, je kunt van een dier ook niet verwachten dat ze 100% lopen, het zijn geen computers. De harmonie en het kippenveel heeft ze volgens mij wel voor elkaar. Haha!

Overigens ben ik niet zo'n expert in al dat achterhandgebruik, bij een kür kijk ik meestal naar het totaalplaatje.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:07

Nou, spectaculair is het zeker! Ik vind het al knap dat zo iemand zijn paard in zo'n piste uberhaupt kan rijden, met muziek, lichten en het geluid van het publiek, hou me ten goede.

Maar als je uitgaat van de beginselen van de dresuur (van achter naar voren) dan klopt er hier volgens mij iets niet....

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:08

Je hoeft het ook niet per se met me eens te zijn annelies, maar er zit echt een deukje achter het zadel, wat niet op goed ruggebruik duidt. En als ik dit topic mag geloven, waar ik toch heeel erg veel fijne, echt goede dingen heb gelezen, is het zwiepen van de staart geen teken van plezier bij het paard. En ik moet zeggen, in de gevallen waar ik het zie, is dat ook correct. Het achterbeen gebruik is niet spetterend, komt niet echt lekker onder, maar vergeleken bij het voorbeen vind ik het helemaal minimaal. Zeker een uitgestrekte draf hoort van achteren te komen, toch? En toch niet uitgestrekt = voorbenen in het publiek?? Qua oren vind ik haar ook wel plezier uitstralen, maar het keiharde gezwiep daarachter...

En ik denk eerlijk gezegd dat heeeeel veel topsport gaat om de topsport en niet om het trainen van het paard? Tegenwoordig willen mensen wedstrijden rijden en daarom trainen ze dressuur ipv om hun paard goed te kunnen berijden!! En ja, dat vind ik een hele kwalijke zaak, maar zo zit het wel!! Topsport is ook niet goed voor sporters (zei mijn vader de fysio altijd)...

Oja, nog 2 plaatjes waar je geen kuiltje ziet maar wel oprichting!! zeker niet "laag aan de teugel". trouwens gevonden door te zoeken op 'klassieke dressuur', ik begin het echt te waarderen!

http://www.nh.cybercomm.nl/frans.jpg
http://www.andalusier-vereniging.nl/arg ... essuur.jpg

@sander, volgens mij vertekent het commentaar ook heel veel!! echt, ik kon het bijna waarderen toen die man stil viel en het zo geweldig mooi vond, maar hij liep niet ontspannen!! ik vind de combi muziek/paard ook heel mooi hoor, dat paard voelt de muziek wel goed aan!

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:11

Heb even nog eens naar die middendraf gekeken op ±2.06, klopt inderdaad dat de achterhand daar boekdelen spreekt. Dat is echt veel te weinig (kan zelfs ik zien Knipoog ). In de toekomst krijgt ze hopelijk wat meer balans of wellicht een andere ruiter, wil ook nog wel eens helpen. *LOL*

@Jethafa; Moest idd wel even lachen om het commentaar. 'She's fantastic - oh man, be quiet and listen.' Dat het publiek meeklapt vind ik wel een leuk moment, maar er zit inderdaad nog genoeg verbeterpunten aan.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:26

Jethafa schreef:
Je hoeft het ook niet per se met me eens te zijn annelies, maar er zit echt een deukje achter het zadel, wat niet op goed ruggebruik duidt. En als ik dit topic mag geloven, waar ik toch heeel erg veel fijne, echt goede dingen heb gelezen, is het zwiepen van de staart geen teken van plezier bij het paard. En ik moet zeggen, in de gevallen waar ik het zie, is dat ook correct. Het achterbeen gebruik is niet spetterend, komt niet echt lekker onder, maar vergeleken bij het voorbeen vind ik het helemaal minimaal. Zeker een uitgestrekte draf hoort van achteren te komen, toch? En toch niet uitgestrekt = voorbenen in het publiek?? Qua oren vind ik haar ook wel plezier uitstralen, maar het keiharde gezwiep daarachter...

En ik denk eerlijk gezegd dat heeeeel veel topsport gaat om de topsport en niet om het trainen van het paard? Tegenwoordig willen mensen wedstrijden rijden en daarom trainen ze dressuur ipv om hun paard goed te kunnen berijden!! En ja, dat vind ik een hele kwalijke zaak, maar zo zit het wel!! Topsport is ook niet goed voor sporters (zei mijn vader de fysio altijd)...

Oja, nog 2 plaatjes waar je geen kuiltje ziet maar wel oprichting!! zeker niet "laag aan de teugel". trouwens gevonden door te zoeken op 'klassieke dressuur', ik begin het echt te waarderen!

http://www.nh.cybercomm.nl/frans.jpg
http://www.andalusier-vereniging.nl/arg ... essuur.jpg

@sander, volgens mij vertekent het commentaar ook heel veel!! echt, ik kon het bijna waarderen toen die man stil viel en het zo geweldig mooi vond, maar hij liep niet ontspannen!! ik vind de combi muziek/paard ook heel mooi hoor, dat paard voelt de muziek wel goed aan!

dat eerste plaatje is niet eerlijk natuurlijk, dat is geen foto. Op het tweede plaatje doet de achterhand niet echt veel lijkt het. Maar de hoek van de foto is wel lastig...

deniece

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:34

BBreedveld schreef:
Citaat:
Dit vind ik ook niet echt een voorbeeld van een paard wat over de rug loopt, maar het is wel de top.

Zonder iemand af te willen kraken: het is ook bepaald niet het toonbeeld van goed achterhandgebruik of ontspanning.

Maar kennelijk is dat wel wat men wil zien....

Géén ontspanning?

Ben ik het écht niet mee eens, zelfs de oren van het paard zijn ontspannen, die zwiepen mee met zijn beweging. Ik vind het er wel ontspannen uit zien hoor Lachen

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:57

Jethafa schreef:
En als ik dit topic mag geloven, waar ik toch heeel erg veel fijne, echt goede dingen heb gelezen, is het zwiepen van de staart geen teken van plezier bij het paard.

Zwiepen van de staart kan een teken van ongenoegen zijn, maar ik dacht ook dat het iets met balans te maken heeft. Dit is geloof ik best een jong paard. Haar oortjes geven wel ontspanning aan.

Vind het wel moeilijk om een oordeel te geven over die topruiters. Die juryleden op dat niveau zijn volgens mij echt wel deskundig normaal gesproken. Slechte jurering komt volgens mij veel vaker voor in de basissport.

Maar die opmerking van jouw vader Jethafa over topsport daar ben ik het wel mee eens. Er staat gauw te voor. Ik vond persoonlijk die wedstrijdjes koekhappen te paard, aan de verkeerde kant opstappen en ringsteken waar mijn oudste dochter zich mee amuseerde veel leuker voor mens en dier dan veel dingen die ik in de wedstrijdsport zie.

Ik weet in ieder geval wel dat die keren dat ik topruiters van dichtbij heb zien rijden tijdens clinics de spieren in de bovenlijn van het paard helemaal mee deinden. Maar in competitie heb ik ook wel eens dingen gezien die echt niet ontspannen waren of waar het duidelijk was dat de achterhand van het paard het niet aankon. Zelfs op dat niveau gaat het paard zich toch echt verzetten als het lichamelijk niet gaat en dat heb ik ook een paar maal gezien bij 1 van onze topruiters.

Maar misschien is het wel net als op het basisniveau, op het moment dat je meer van je paard gaat vragen gaat de ontspanning en het over de rug lopen er als eerste weer aan, totdat je paard weer beter en sterker is en het gevraagde werk aankan. En als je zelf fouten maakt of oneerlijk bent naar je paard dan krijg je dat echt wel weer op je bordje terug (in de vorm van verzet of blessures).

Misschien kan Goofy ons beter vertellen hoe het zit met die topruiters en het ruggebruik van de paarden en de ontspanning.

Verder is het me opgevallen dat er in "paardrijden met gevoel" deel 2 van Tessa van Daalen en David de Wispelaere een paar foto's staan van draf en uitgestrekte draf die tactmatig zeer in orde zijn. Ik weet niet of iemand dat kan bevestigen.
Laatst bijgewerkt door Hermelientje op 24-09-07 20:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:24

Matine is nog een jong paard en nog niet zo lang in de GP. Daar kunnen de spanningsvelden (zie de staart) ook vandaan komen. Pa&pi lijkt ze zo uit d'r mouw te schudden, maar er moet nog wel wat aangeknutseld worden.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 22:37

ik ben blij dat ik niet als enige matine niet zo goed vind.
het is ábsoluut niet mijn manier van rijden. Om eerlijk te zeggen vind ik het helemaal geen fijn beeld. maarja..

even iets anders, wat gebeurt er met de achterbenen van matine?? bij 01:48 ongeveer.
dat achterbeen gaat helemaal krom! is dat altijd zo? heeft dat een simpele oorzaak? of is dat iets anders?
dat wil ik wel weten eigenlijk..

even een still:

Afbeelding

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:12

@Deniece: Ik had het over de bruine op de foto van Betteke, niet over Matine Knipoog

Michelle99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:48

Sander_ schreef:
En toch vind ik die merrie Blue Hors Matine een indrukwekkende prestatie daar in dat filmpje neerzetten.

Ik kan het filmpje niet vinden. Zit er een link ergens hier in deze topic?

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 07:58

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 08:53