Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:36

ik heb t niet over jou hoor duzzzz

ja het is ieders eigen beslissing natuurlijk.
of het slim is,is een andere vraag,maar dat maakt niet uit

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 10:45

een mening geven dat je t veiliger vindt is iets heel anders dan iemand zeggen dat ie iets wel of juist niet moet doen. En ik heb t niet alleen over dit forum.
Als ik een foto zou plaatsen van een lekker dagje uit, hoef ik ook geen commentaar omdat ik toevallig met een peuk en glas bier in m'n handen sta. Ik weet zelf ook wel dat dat niet gezond is. Precies t zelfde.
Maar voor ik in herhaling val; jullie begrijpen m'n punt, ík vind dat niemand t recht heeft om een ander iets te verplichten of ontzeggen zolang dat voor een ander geen hinder oplevert en tegen de wet is enz.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:00

sflj schreef:
een mening geven dat je t veiliger vindt is iets heel anders dan iemand zeggen dat ie iets wel of juist niet moet doen. En ik heb t niet alleen over dit forum.
Als ik een foto zou plaatsen van een lekker dagje uit, hoef ik ook geen commentaar omdat ik toevallig met een peuk en glas bier in m'n handen sta. Ik weet zelf ook wel dat dat niet gezond is. Precies t zelfde.
Maar voor ik in herhaling val; jullie begrijpen m'n punt, ík vind dat niemand t recht heeft om een ander iets te verplichten of ontzeggen zolang dat voor een ander geen hinder oplevert en tegen de wet is enz.

Ten eerste hebben we hier in nederland het recht om je mening te vertellen aan een ander dus hoe vervelend het voor een ander kan zijn, het mag gewoon.

Ten tweede als jij op het priveterrein van iemand bent (bijvoorbeeld een pensionstal oid) en de eigenaar wil dat jij een cap of bp of wat dan ook draagt heb je je aan die regels te houden. Wil je dat niet ben je vrij om een andere stal op te zoeken. Op mijn terrein is het volgens mijn regels. Ben je het daar niet mee eens ga je toch op zoek naar wat anders? Daar ben je tenslotte vrij in.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:40

MISTRAL94 schreef:
Ten eerste hebben we hier in nederland het recht om je mening te vertellen aan een ander dus hoe vervelend het voor een ander kan zijn, het mag gewoon.

Hoho.
Je hebt het recht op uíting van je mening.
Dat is ten eerste niet hetzelfde als die mening aan een willekeurig ander vertéllen.
Ten tweede treedt het de rechten van die ander als jij daarmee díens vrijheid schendt door:
- jouw mening op te dringen
- diens beslissingsvrijheid te beperken

In dit topic spelen twee totaal verschillende aspecten:
1. of je een cap opzet en waarom
2. of een ánder een cap op moet zetten en waarom

Dit tweede is een listig onderwerp want daar heb je én geen biet mee te máken én een mening daarover is vrijwel ongefundeerd dus waardeloos.
Je hebt nl. generiek geen informatie over ´anderen´ en kan dus niet beoordelen of jouw beslissingscriteria van toepassing zijn.

Een helm is wettelijk niet verplicht.
Verwar dit en het bovenstaande niet met het afwentelen/beperken van verantwoordelijkheid door organisatoren/ondernemers. Door lid te worden van een vereniging of vergelijkbaar, verklaar jij je akkoord met de regelementen en doe je afstand van jouw beslissingsvrijheid op de betreffende punten; je besluit je daaraan te onderwerpen.
Dit is een punt waar de meeste mensen totaal niet over nadenken. Ze gaan zonder benul van waarmee akkoord. Heeft íemand de statuten/regelementen van de KNHS gelezen vóór het lidmaatschap van een daaronder vallende rijclub?

Kortom; je mag gerust zeggen dat jij een cap opzet en jij dat veilig víndt.
Verder gaan treedt al heel snel de rechten van een ander. Dat is bemoeizucht.

hc

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:45

Oh wat een grap alsof de betweters van bokt zich een mening op laten dringen door een medebokker ROFL De grap van de eeuw HC Vork

Je kunt hele mooie woorden neer zetten HC (ik ben niet onder de indruk, waarschijnlijk een hoop andere mensen wel) Als jij je paard bij iemand op prive terrein neerzet heb jij je aan de regels te houden ook al zijn dat geen wettelijke regels. Daarbij ben jij vrij om te gaan wanneer die regels jou niet aan staan dus wat doe jij nou moeilijk?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 11:59

ik heb t niet over rijden bij een ander. Ik rij thuis of buiten en toch menen veel mensen (vooral bokkers) mij te moeten verplichten.

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:01

Jammer genoeg is het wettelijk niet verplicht om met een cap te rijden, zijn we van een hoop gezeur af. Net zo met de autogordels, waren ook heel wat discussies over. Een manege of pensionstal kan je verplichten een cap te dragen. Veel maneges hebben een veiligheidcertificaat en dit verplicht je ook tot het dragen van een cap. Verzekeringsmaatschappijen zijn overigens druk bezig om het dragen van een cap verplicht te stellen, dit omdat bij een ongeval erg veel hersenletsel voorkomt, die bij het dragen van een cap voorkomen hadden kunnen worden. Op veel maneges is het buiten de cap om, verplicht om veilig schoeisel met chaps, of laarzen en een body protector te dragen. Een manege of pension stal kan je dat terdege verplichten. Het staat je natuurlijk vrij om dan een andere manege of pensionstal te zoeken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:04

MISTRAL94 schreef:
Oh wat een grap alsof de betweters van bokt zich een mening op laten dringen door een medebokker ROFL De grap van de eeuw HC Vork

Je kunt hele mooie woorden neer zetten HC (ik ben niet onder de indruk, waarschijnlijk een hoop andere mensen wel) Als jij je paard bij iemand op prive terrein neerzet heb jij je aan de regels te houden ook al zijn dat geen wettelijke regels. Daarbij ben jij vrij om te gaan wanneer die regels jou niet aan staan dus wat doe jij nou moeilijk?

Wanneer jij op het terrein van een ander gaat rijden kies je voor die regels van die ander.

Hier in dit topic wordt keer op keer gesteld dat het dragen van de cap verplicht moet worden om de mensen tegen zichzelf te beschermen. Hoe bemoeizuchtig aanmatigend patroniserend wil je het hebben?!
Zoals ík dat zie omvat het recht op vrije meningsuiting dit níet.
SFLJ heeft verder volledig gelijk als hij dit spiegelt en wijst op ander volledig vergelijkbaar risico-gedrag.

Zet een cap op of niet en bemoei je niet met een ander Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:07

Almaz schreef:
Jammer genoeg is het wettelijk niet verplicht om met een cap te rijden, ....

Ik bedoel maar.

Een waardeoordeel op grond van??? en vervolgens met schijnargumenten onevenwichtig ´onderbouwd´.

Waarom dan geen airbags verplicht in de auto, waarom dan geen lichaamsbeschermer met klapzak verplicht te paard, waarom dan geen condooms verplicht, waarom dan geen veiligheidskabel of helm bij huishoudtrappen verplicht etc.
Zo is een bouwhelm wél verplicht op bouwplaatsen maar niet bij klussen thuis. Daar zit een Pling

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:08

Almaz schreef:
Veel maneges hebben een veiligheidcertificaat en dit verplicht je ook tot het dragen van een cap.

...maar letten niet op veilige stijgbeugels en leren onveilig opstappen aan ROFL

hc

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:09

MISTRAL94 schreef:

Je bent niet onder de indruk en (want?) je hebt het niet gesnapt.

Wat jij nu zegt staat er namelijk al:
Huertecilla schreef:
Verwar dit en het bovenstaande niet met het afwentelen/beperken van verantwoordelijkheid door organisatoren/ondernemers. Door lid te worden van een vereniging of vergelijkbaar, verklaar jij je akkoord met de regelementen en doe je afstand van jouw beslissingsvrijheid op de betreffende punten; je besluit je daaraan te onderwerpen.
Daar staat dat je - los van de wettelijke regels - je dient te houden aan de regels waarmee je ej akkoord hebt verklaard voordat je je paard ergens stalde, ergens les nam, lid werd van een vereniging etc.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:15

sflj schreef:
ik heb t niet over rijden bij een ander. Ik rij thuis of buiten en toch menen veel mensen (vooral bokkers) mij te moeten verplichten.

thuis beslis je zelf wat je doet idd.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:24

Huertecilla schreef:
Almaz schreef:
Jammer genoeg is het wettelijk niet verplicht om met een cap te rijden, ....

Ik bedoel maar.

Een waardeoordeel op grond van??? en vervolgens met schijnargumenten onevenwichtig ´onderbouwd´.

Waarom dan geen airbags verplicht in de auto, waarom dan geen lichaamsbeschermer met klapzak verplicht te paard, waarom dan geen condooms verplicht, waarom dan geen veiligheidskabel of helm bij huishoudtrappen verplicht etc.
Zo is een bouwhelm wél verplicht op bouwplaatsen maar niet bij klussen thuis. Daar zit een Pling

hc

Mogen ze van mij best allemaal verplichten. Mensen zijn niet altijd in staat om zelf de juiste beslissingen te maken. Nu ben ik getrouwd met mijn helm. Oud stalgenootje en stalhouder zal dit beamen. Ik vind het geen onding om te dragen en hoe je het ook wend of keert, het is veiliger.

Daarbij zijn er altijd risico's. Vriendin van mij viel van het paard en brak haar arm. Hoe de meeste reacties van onze slimme mede mens was. ''Dan had je zeker geen cap op'' ROFL Nagelbijten / Gniffelen
Tja..... zegt wel weer genoeg denk ik....

Maar zolang ik zo veel mogelijk eventuele letsel kan uitsluiten door het dragen van een helm en/of Bodyprotector. Zal ik dit zeker doen. Het ontneemt het plezier wat ik heb niet weg, maar de gevolgen van de risico's zullen wel vele malen minder zijn. Ik wil namelijk wel lang kunnen genieten van mijn grootste passie. En dat doe ik met veel plezier. ingepakt en wel Knipoog

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:25

Snoevie schreef:
sflj schreef:

thuis beslis je zelf wat je doet idd.

..en een ander heeft niet het recht daar ongevraagd een ´mening´(zie het onderschrift van Oomens) over te ventileren aan SFLJ.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:37

WinBinChes schreef:
Vriendin van mij viel van het paard en brak haar arm. Hoe de meeste reacties van onze slimme mede mens was. ''Dan had je zeker geen cap op'' ROFL Nagelbijten / Gniffelen
Tja..... zegt wel weer genoeg denk ik....

Inderdaad. Diezelfde ´slimmerds´ bepalen echter door het democratische ´meeste stemmen gelden´ wel wat wet is.
Dat is de dictatuur van grijs, het afhakken van alles wat boven het maaiveld uitsteekt.

Helaas wordt daarbij vergeten dat ´gelijke monnikken gelijke cappen´ óók inhoudt: ´óngelijke monnikken, óngelijke cappen´.
Alhoewel, is die veplichtingsdrang wellicht een verkapte invulling van een minderwaardigheidscomplex?
´Jij moét een helm op want anders voel ik me zo banketstaaf dat ik me voor anderen zichbaar onderscheidt dat ik het voor een veilig gevoel nodig heb.´ Of zoiets Haha!

Laat ik dan nu ook eens even wat vínden:
Ík vind dat wie een helm nodig denkt te kunnen hebben niet op een paard hoort te stappen.
Ik vind dat het verboden zou moeten worden om zonder voldoende vaardigheid paard te rijden.
Ik vind dat het verboden zou moeten worden de rest van de samenleving aan dit risico bloot te stellen.
De onderbouwing daarvoor is dat in mijn ervaring en beleving slechts érg weinig ruiters een solide basis van kennis/kunde en vaardigheid hebben.

Omdat in privésfeer een ieder kan en mag bepalen wat hij/zij zelf uitspookt zoland de rechten van een ander daarbij niet getreden worden, is mijn mening dáárover ongepast.
Het enige waar ik een mening over zal uíten is over het gedrag van de ruiterij in de openbare ruimte.
Ik vind dat de ruiterij niet goed met haar verantwoordelijkheid naar de samenleving omgaat.
Voorbeeld: van wie van de lezers loopt het paard naar huis als je valt?
Dat paard is dan wel een ongeleid projectiel van 500 kilo. Veilig hoor dat jij met je helm op niet mankeert.....

hc

sylv28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:39

MET cap, ook al vertrouw ik mijn paard volledig, het blijft een dier.. en je hebt niet altijd in de hand wat er in je omgeving gebeurt..

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:51

HC,ik ventileer nu toch mijn mening niet?
nu zeg ik toch dat ik t er mee eens ben.....(want dat mag natuurlijk wel,ongevraagd het ermee eens zijn)

nogmaals,op je eigen terrein ben je eigen baas.
op andermans terrein heb je je aan andermans regels te houden

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:54

Huertecilla schreef:

Ik kan het niet met 100% zekerheid zeggen, daar ik eigenlijk nooit meer van een paard val, maar bij de merrie weet ik zeker dat ze niet naar huis gaat (ze stopt omdat ik de teugels vasthoud Tong uitsteken ), bij de Welsh Cob verwacht ik ondertussen dat hij ook stopt. Maar ik heb eerlijk gezegd geen zin om het uit te testen, ik blijf liever gewoon boven Haha!

Het probleem is inderdaad dat veel mensen vanuit hun eigen referentiekader hun mening ventileren en niet doorhebben dat er ook andere referentiekaders bestaan.
Ik vraag me af of de mensen die roepen dat een cap maar verplicht moet worden thuis een keukentrapje hebben dat voldoet aan de arbo-wet. Om heel eerlijk te zijn, ik denk het niet, dus zullen we het maar niet gaan hebben over ladders, luchtverversing in de garage (klusruimte) en aanverwante zaken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:55

Huertecilla schreef:
´Jij moét een helm op want anders voel ik me zo banketstaaf dat ik me voor anderen zichbaar onderscheidt dat ik het voor een veilig gevoel nodig heb.´

Dat snap ik niet. Veilig gevoel? Als je dat nodig bent, hoor je nog niet op een paard thuis. Wat slechts mijn mening is. Maar ik denk niet dat de meeste een helm dragen voor het veilige gevoel. Ik in ieders geval niet. Ik stap er ook net zo lief zonder cap op. Maar ja een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik weet niet hoe het in Andulucia is, maar hier heb ik regelmatig te maken met mede weg gebruikers, die het wezen paard niet snapt. En dus ook onnadenkend voorbij komen.

Ik zeg altijd ieder zijn eigen. Mijn beste vriendin rijdt altijd zonder en ik altijd met. Ik leg haar niks op en zij mij ook niet. Toch weten we van elkaar dat we daarin enorm verschillen van mening. Over elkaar in zijn/haar waarde laten gesproken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:57

nee er zijn wel zoveel dingen,dit topic gaat over het wel/niet dragen van een cap.

ik heb eigenlijk geen idee of mijn pony naar huis zou rennen.....ik denk het wel,maar het blijft een dier dus je weet nooit.....maarja ze gaat naar de plek waar het eten op haar wacht denk ik

ach en ik zet m niet op voor een veiliger gevoel,maar ik weet ook idd dat een ongeluk zo gebeurd is.
misschien kan je dat toch omschrijven als een veiliger gevoel,ik weet niet goed hoe ik t moet neerzetten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:58

Huertecilla schreef:
Dat paard is dan wel een ongeleid projectiel van 500 kilo. Veilig hoor dat jij met je helm op niet mankeert.....

hc

Nou vooruit maar weer. De mijne blijft netjes bij mij wachten. Of komt me weer opzoeken. Kan er ook niks aan doen. Paard en ik hebben een verhouding Tong uitsteken

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 12:59

Ik rijd alleen mijn wedstrijden met cap en als ik denk dat ik het risico loop eraf te kletteren. Haha!

Almaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:00

@HC: Iedereen die begint met paardrijden is onervaren. De meest levensbedreigende letsel is nu eenmaal een hersenletsel en dan hoeft er niet eens zoveel te gebeuren. Een stoeprandje is al genoeg. En aangezien dat je 9 van de 10 keer op je hoofd valt, Het hoofd is een zwaar lichaamsdeel. Daarom vind ik het veiliger om een cap op te zetten, zodat ik na een val mijn paard weer veilig naar huis kan begeleiden en niet als een ongeleid projectiel naar huis laat gaan. En hoe iemand het ook wendt of keert, met cap is gewoon veiliger.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:01

maar of je paard bij je wacht,naar huis rent,of ergens anders heen,heef toch niks te maken met een cap toch?

vanaf de Z dressuur mag je met een hoedje,daaronder is een cap dacht ik verplicht op officiele wedstrijden

ik ben het met Almaz eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 13:03

Almaz schreef:
@HC: Iedereen die begint met paardrijden is onervaren.

Ah, dus alleen beginners een helm op? en die niet buiten laten?

Dat is een keuzemogelijkheid ja.

hc