Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

magda_90

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:02

Denk ook dat het een beetje aan de toestand van je paardje ligt. Persoonlijk zou ik bij plusminus 3 jaar rustig aan beginnen Lachen

PS. heb hier geen ervaring mee dus val mij niet aan als dit fout is Bloos

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 02:29

ikowtje schreef:
die van mij is 2,5 (juli 3)
en ik longeer hem nu 1/2 keer per week en de andere dagen lekker wandelen en grondwerk,
maar allen met longeersingeltje (om aan een singel te wennen)
dekje en halstertje, en binnenkort rustig met hoofdstel.
mijn pony is al wel volgroeit (groeit nog wel een beetje de lucht in) en we doen dit heel speels en niet te vaak.
echt inrijden doen we pas als hij ech 3 is
en bijzetten doe ik nog niet omdat zijn spieren en wervels daar nog niet genoeg voor zijn ontwikkeld,
verder laat ik hem aan de longeerlijn nog niet galoperen (behalve als hij zelf schrikt... dan kan ik er niks aan doen en laat ik hem weer terug komen)

lees vetgedrukt: hoe kan je dat nou zeggen, als er wetenschappelijk is bewezen dat geen enkel paard voor zijn 5,5 jaar uitgegroeid is?

Rmy_ schreef:
ik heb vorige week nog een paard van 2.5 gereden, Knipoog
Ik vind dat niet zielig voor een paard, als hij er sterk genoeg voor is.

en hoe zie jij dat? uitgegroeid is hij bijlange na niet, en de eerste mens met röntgenogen moet nog geboren worden. elk paard is naar verhouding tot een mens sterk. spierkracht is wat anders dan de mate van belasting die verantwoord is, ook voor botten en pezen.

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:21

merrieveulen schreef:
ikowtje schreef:
die van mij is 2,5 (juli 3)
en ik longeer hem nu 1/2 keer per week en de andere dagen lekker wandelen en grondwerk,
maar allen met longeersingeltje (om aan een singel te wennen)
dekje en halstertje, en binnenkort rustig met hoofdstel.
mijn pony is al wel volgroeit (groeit nog wel een beetje de lucht in) en we doen dit heel speels en niet te vaak.
echt inrijden doen we pas als hij ech 3 is
en bijzetten doe ik nog niet omdat zijn spieren en wervels daar nog niet genoeg voor zijn ontwikkeld,
verder laat ik hem aan de longeerlijn nog niet galoperen (behalve als hij zelf schrikt... dan kan ik er niks aan doen en laat ik hem weer terug komen)

lees vetgedrukt: hoe kan je dat nou zeggen, als er wetenschappelijk is bewezen dat geen enkel paard voor zijn 5,5 jaar uitgegroeid is?

ik bedoel qua bouw, qua pezen en dus hoogte nog niet,
daarom longeer ik ook alleen nog (en wandelen enzow),
en als hij echt drie is ga ik rustig aan beginnen, maar ook niet snel,
dan is hij namelijk bijna volgroeit, en zal hij nog rustig een beetje de hoogte ingaan
maar het is ook bewezen dat de meeste paarden op hun 3e geschikt zijn om rustig aan
wat werk te gaan doen, en dat ze dan grotendeels uitgegroeit zijn,
alleen hun pezen nog niet helemaal omgezet zijn in bot, maar nog gedeeltelijk kraakbeen zijn, maar het is dan niet meer schadelijk om al rustig aan met het zadel te beginnen
en er is een keertje op te zitten!! en dan op te gaan bouwen naar 1x per week er op stappen en na een paar weken te draven enz.

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:37

ikowtje schreef:
maar het is ook bewezen dat de meeste paarden op hun 3e geschikt zijn om rustig aan
wat werk te gaan doen, en dat ze dan grotendeels uitgegroeit zijn,
alleen hun pezen nog niet helemaal omgezet zijn in bot, maar nog gedeeltelijk kraakbeen zijn, maar het is dan niet meer schadelijk om al rustig aan met het zadel te beginnen

Je mag hopen dat dat nooit gebeurt, want dan heb je dus een echt zwaar gehandicapt paard!
Aangenomen dat pezen natuurlijk sowieso kunnen verbenen!
Wat jij bedoelt zijn de groeischijven. Die verbenen.
Maar hoe dan ook, bij 2,5 jaar is ieder paard nog een onvolgroeide peuter.
(Ik heb er hier een op stal die als net 6-jarige bij ons kwam en toen 1.55 mat. Daar zijn nog 3 centimetertjes bij gekomen!)

Ik zou er niet aan beginnen met een zo'n jong dier.

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 09:53

mijn paard is bijna 3 en spelenderwijs heeft hij al veel geleerd.
als veulen gingen we ermee wandellen dus zo werd hij verkeersmak, daarna zijn we spelenderwijs verder gegaan, een keertje in de longeerbak, enz verder leren stemhulpen geven en verzin zo maar verder. Ook het tuig kwam aan bod en hij pakte alles goed op.
Inmiddels heeft hij nu 5 keer voor de kar gestaan (2 wieler) en ook dit gaat perfect en er hebben kinderen op zij rug gezeten een rondje in de bak, 100 meter buiten enz. en ja dan blijft een zadel niet uit die is er pas vorige week op gegaan.
Al dit soort gekkigheid duurt kort 10 min? Op deze manier heeft het dier en wij plezier. Nu zal iedereen hier natuurlijk zeggen NEEE niet doen maar daar heb ik dus een ander gevoel bij.
Daar komt bij dat hij sinds 1 week alleen in een box staat dus weinig afleiding heeft en dit een prima vermaak voor hem is. natuurlijk wordt hij losgegooid en mag hij daarbij met een ander paard spelen want ook contact is erg belangrijk.
Kortom paard en wij zijn blij en hij hoeft volgende maand toch echt nog geen wedstrijd te lopen maar doet wel veel ervaring op en blijft lekker cool in de kop

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:07

Is er dan niemand meer die "gewoon, ouderwets" pas met 4 jaar begint?
Paarden groeien tot hun 6de/ 7de. Je wilt er toch lang plezier van hebben? Bij de Spaanse rijschool beginnen ze ook zo laat en daar lopen Lippizaners rond van 27.Wij moeten ze hier allemaal met drie onder het zadel hebben en vinden het gek dat ze bij ons niet ouder worden 10 en je ze weg kunt brengen met spat, artrose, hoefkatrol, name it.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:20

Wat is daar ouderwets aan?
Ik kom al 22 jaar op handelstallen, maar al die jaren werd daar met de 3 ingereden.

Juist dat met de 4 (en nog later) vind ik iets van de laatste jaren in opmars is

Evenals het met de 2 voor pennys die niet kunnen wachten
Die hadden vroeger gewoon geen eigen paard

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:30

Ik rijd nu op een stal waar ze al 30 jaar paarden zadelmak maken. Eigenlijk altijd met 3 beginnen ze daar. Ze blijven daar bijna allemaal op stal staan (manege) en ze lopen allemaal tot ver in de bejaarde leeftijd in de lessen mee. De oudste die nu meeloopt is 24, en die gaat voorlopig nog niet met pensioen. Dus iets van de laatste jaren....dat is maar hoe je 'de laatste jaren' interpreteerd. En ze gaan dus niet allemaal met 10 naar de slacht. De paarden die met 10 weggebracht worden zijn vaak meer het slachtoffer van slecht rijden heb ik het idee, dan van te vroeg rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:33

dat idee heb ik ook
Voor de 3 ben ik ook geen voorstander van, absoluut niet.
Maar je paard met de 4 inrijden en op de verkeerde manier trainen dan help je dat dier ook niet gezond te blijven.
Wat bij voorzichtige mensen nogal eens zie dat het paard met het hoofd ver in de lucht en weg gedrukte rug loopt.
Paard leert absoluut niet dragen in de rug.
Rechtrichten doen ze ook nog niet aan. Dan heb je je paard zo kapot, hoe goed bedoeld ook Knipoog

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:36

Oh, nou ik heb een (heel) oud paardenboek (zit in een verhuizing, dus kan het nu even niet opduiken en letterkijk citeren) waar in zoiets staat als: "voorheen werden de paarden met 3 jaar zadelmak gemaakt. Tegenwoordig is de rijzende mening dit met 4 te doen omdat het paard dan beter uitgegroeid is. Later inrijden bevordert een langere levensduur van het paard" en uit een ander boek: "paarden groeien door tot hun 6de, 7de levensjaar, merrie's zelfs iets langer". Nu heb ik zelf ervaren dat mijn merrie in haar 8ste levensjaar wel degelijk nog zo'n 1,5 a 2 cm gegroeid is, maar heb herhaaldelijk gediscussieerd of het nu de merrie's of de ruinen zijn die langer doorgroeien. Ik wil de wijsheid uit het boek wel op zij zetten... Maar vraag het me gewoon af. Een vriendin van me heeft een 5 jarieg ruin en die is er van overtuigd dat ruinen langer doorgroeien. Die heeft haar paard met 3 zadelmak laten maken en is er van overtuigd dat er wetenschappelijk onderzoek naar is gedaan en dat ze juist sterker en gezonder worden als ze je met mate begint te belasten vanaf 3. Ikzelf ben lekker stronteigenwijs en vind dat ze nog lang genoeg kunnen werken en bij mij zou er voor dat ze 4 zijn geen zadel op komen. Dus ik had het idee dat ik ouderwets was. Maar misschien ben ik wel "hip", hopelijk is het een trend die zich voortzet!

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:39

erleyne schreef:
Ik rijd nu op een stal waar ze al 30 jaar paarden zadelmak maken. Eigenlijk altijd met 3 beginnen ze daar. Ze blijven daar bijna allemaal op stal staan (manege) en ze lopen allemaal tot ver in de bejaarde leeftijd in de lessen mee. De oudste die nu meeloopt is 24, en die gaat voorlopig nog niet met pensioen. Dus iets van de laatste jaren....dat is maar hoe je 'de laatste jaren' interpreteerd. En ze gaan dus niet allemaal met 10 naar de slacht. De paarden die met 10 weggebracht worden zijn vaak meer het slachtoffer van slecht rijden heb ik het idee, dan van te vroeg rijden.

Maar het is ook algemene wijsheid dat recreatie en manege paarden gewoon oud/ ouder worden omdat ze toch minder te lijden hebben dan sportpaarden. En ik had de indruk dat het hier ging om sportpaarden? Nou en hoeveel sportpaarden heb je niet gezien, gekend die zo rond hun 10de weggebracht worden? Ik kan er zo bosjes opnoemen. Niet dat dat wat zou toevoegen, want dat zijn paarden uit mijn omgeving en die kennen jullie toch niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:42

Ik kan me eerlijk gezegt ook niet voorstellen dat als je 3 keer in de week 20 min op een paard gaat zitten dat de rug daar ineens zo'n optater van krijgt dat hij kapot gaat
Ik vind het wel weer anders worden met 5x in de week een uur

Ik kan ook bosjes paarden op noemen die met de 10 er niet meer zijn, maar dat zijn bij lange na niet allemaal sportpaarden.
Ken ook recreatie paarden met rug problemen en hoefkatrol problemen door het rond sukkelen ipv gymnastisch rijden.
Ik denk dat veel mensen onderschatten hoe slecht dat kan zijn

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:47

runningkawa schreef:
Ken ook recreatie paarden met rug problemen en hoefkatrol problemen door het rond sukkelen ipv gymnastisch rijden.

Kan ook omgedraaid zijn he? Dat ze recreatiepaard zijn geworden omdat ze hoefkatrol hebben of omdat ze problemen met de rug hebben.

Want dat is, naar mijn mening, toch een beetje de gangbare norm in Nederland: je begint als sportpaard en als je te verkloot (fysiek of mentaal) of te oud bent, dan word je recreatiepaard. Terwijl, als je een GOED (koel) recreatiepaard zoekt, je die nauwelijks kunt vinden. Een goed recreatiepaard is naar mijn mening namelijk meer dan een afgekeurd sportpaard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:51

Nee is niet omgeraaid Lachen
Die paarden hadden alleen maar recreatie gelopen

Tuurlij is het ook wel eens omgedraaid, maar rondhobbelen is ook niet zo goed als sommige denken
Je moet een paard leren dragen Lachen

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 10:58

Ilzaz: bijna alle paarden bij ons lopen of hebben ook in de sport gelopen ( onder manegeruiters of onder de manege-eigenaresse).
Ik ken bovendien ook genoeg recreatiepaarden die met allerlei kwaaltjes weggebracht worden, dat zegt niet zo veel. En het is maar net wat je onder een sport of recreatiepaard verstaat. Een paard dat B/L loopt ( en blijft lopen ), een paar keer per jaar op wedstrijd gaat, vind ik niet echt een sportpaard, dat is eerder een recreatiepaard dat een paar keer per jaar op wedstrijd gaat. Alle paarden die rondsloffen op de voorhand, of bij elkaar getrokken worden ( of dat nu met slof of zonder gebeurd ) lopen een grotere kans om deze kwalen te krijgen, of ze nu het stempel recreatiepaard of sportpaard krijgen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:01

Inderdaad, denk juist dat sportpaarden minder of gelijke kansen hebben op blessure, die worden meestal wel goed getraind, terwijl je reactie paarden vaak ziet sloffen rug niet gebruiken e.d

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:05

erleyne schreef:
En het is maar net wat je onder een sport of recreatiepaard verstaat. Een paard dat B/L loopt ( en blijft lopen ), een paar keer per jaar op wedstrijd gaat, vind ik niet echt een sportpaard, dat is eerder een recreatiepaard dat een paar keer per jaar op wedstrijd gaat

Eens ! *LOL*

Maar ik versta dus onder een sportpaard: paard wat met 2,5 jaar uit een wei van een fokker wordt getrokken door een ambitieuze wedstrijdruiter met als doel om met 6 jaar Z te zijn en of klaar voor het verdere grotere werk of voor de verkoop. En ik denk wel degelijk dat dat te belastend is en een aardige garantie voor gezondheidsproblemen. Hetzij fysiek, hetzij mentaal en ook al krijgen ze er misschien niets van, dan nog is het niet mijn manier en mijn idee van well being en een dier in zijn natuurlijke waarde laten. Ik vind het russisch roulette.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:15

Ik kan het in dit topic alleen maar heel erg met Nadya eens zijn.

Hoe durven mensen op een nog niet eens 3-jarige paard te gaan zitten. En van die slappe excuses als 'ja maar hij heeft zn oren toch naar voren', ja wie zegt dat de mannen die vroeger met asbest aan het werk waren niet vrolijk waren.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:17

zijn maar weinig mensen die dat zeggen

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:19

Nou ik heb het anders meer dan genoeg gehoord 'ja maar hij heeft zn oren toch naar voren' 'ja maar hij is toch gelukkig' en dat soort dingen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:21

Ik heb het nergens gelezen, dat soort soemsjes hoor je inderdaad veel

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:28

Ja en stellingen als" "ja, maar hij is er ECHT aan toe hoor!" Onzin, een drie jarige wordt niet op een ochtend wakker en denkt: weet je waar ik nou eens zin in zou hebben? In een lekker stukje rijden!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:29

Nou om eerlijk te zijn mijn 3-jarige zou ik er volgens mij een groot plezier mee doen, maar hij is nog zo'n baby dat ik hem lekker laat staan.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:30

Ja maar jouw 3 jarige kan niet in de toekomst kijken en denken: hmmm, misschien beter van niet, straks verslijt ik mijn rug.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:32

Het hangt zeker af van de bouw van het paard en als je je paard kent zie je zelf denk ik ook wel of die er aan toe is qua geest. Kijk je hebt ook nog verschil tussen pony's en van die slungelige paarden.

Ik ben zelf begonnen met mijn veulentje van 7 maanden gewoon band opbouwen, borstelen, voetjes geven, wandelen, fietsen e.d en bij 2,5 ging ik er is overheen hangen. Maar als er een band is gaat het natuurlijk stukken makkelijker dus hij vond het geen probleem en deed of het de normaalste zaak van de wereld was Knipoog .

En al vrij snel hobbelde ik er mee weg, vroeg verder niks van hem maar gewoon lekker lang en rechtuit rijden door de bossen.

Maar om een paard tot zn 4 het land in te gooien (kent dan nog helemaal niks) en dan binnen een mum van tijd zadelmak te maken dat vind ik sneu!