PS. heb hier geen ervaring mee dus val mij niet aan als dit fout is

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
ikowtje schreef:die van mij is 2,5 (juli 3)
en ik longeer hem nu 1/2 keer per week en de andere dagen lekker wandelen en grondwerk,
maar allen met longeersingeltje (om aan een singel te wennen)
dekje en halstertje, en binnenkort rustig met hoofdstel.
mijn pony is al wel volgroeit (groeit nog wel een beetje de lucht in) en we doen dit heel speels en niet te vaak.
echt inrijden doen we pas als hij ech 3 is
en bijzetten doe ik nog niet omdat zijn spieren en wervels daar nog niet genoeg voor zijn ontwikkeld,
verder laat ik hem aan de longeerlijn nog niet galoperen (behalve als hij zelf schrikt... dan kan ik er niks aan doen en laat ik hem weer terug komen)
Rmy_ schreef:ik heb vorige week nog een paard van 2.5 gereden,![]()
Ik vind dat niet zielig voor een paard, als hij er sterk genoeg voor is.
merrieveulen schreef:ikowtje schreef:die van mij is 2,5 (juli 3)
en ik longeer hem nu 1/2 keer per week en de andere dagen lekker wandelen en grondwerk,
maar allen met longeersingeltje (om aan een singel te wennen)
dekje en halstertje, en binnenkort rustig met hoofdstel.
mijn pony is al wel volgroeit (groeit nog wel een beetje de lucht in) en we doen dit heel speels en niet te vaak.
echt inrijden doen we pas als hij ech 3 is
en bijzetten doe ik nog niet omdat zijn spieren en wervels daar nog niet genoeg voor zijn ontwikkeld,
verder laat ik hem aan de longeerlijn nog niet galoperen (behalve als hij zelf schrikt... dan kan ik er niks aan doen en laat ik hem weer terug komen)
lees vetgedrukt: hoe kan je dat nou zeggen, als er wetenschappelijk is bewezen dat geen enkel paard voor zijn 5,5 jaar uitgegroeid is?
ikowtje schreef:maar het is ook bewezen dat de meeste paarden op hun 3e geschikt zijn om rustig aan
wat werk te gaan doen, en dat ze dan grotendeels uitgegroeit zijn,
alleen hun pezen nog niet helemaal omgezet zijn in bot, maar nog gedeeltelijk kraakbeen zijn, maar het is dan niet meer schadelijk om al rustig aan met het zadel te beginnen
erleyne schreef:Ik rijd nu op een stal waar ze al 30 jaar paarden zadelmak maken. Eigenlijk altijd met 3 beginnen ze daar. Ze blijven daar bijna allemaal op stal staan (manege) en ze lopen allemaal tot ver in de bejaarde leeftijd in de lessen mee. De oudste die nu meeloopt is 24, en die gaat voorlopig nog niet met pensioen. Dus iets van de laatste jaren....dat is maar hoe je 'de laatste jaren' interpreteerd. En ze gaan dus niet allemaal met 10 naar de slacht. De paarden die met 10 weggebracht worden zijn vaak meer het slachtoffer van slecht rijden heb ik het idee, dan van te vroeg rijden.
runningkawa schreef:Ken ook recreatie paarden met rug problemen en hoefkatrol problemen door het rond sukkelen ipv gymnastisch rijden.
erleyne schreef:En het is maar net wat je onder een sport of recreatiepaard verstaat. Een paard dat B/L loopt ( en blijft lopen ), een paar keer per jaar op wedstrijd gaat, vind ik niet echt een sportpaard, dat is eerder een recreatiepaard dat een paar keer per jaar op wedstrijd gaat