Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: Uit de Taboe!!! Ruiters met overgewicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:48

jarrah schreef:
Snoevie schreef:
en waar ik echt gek van word is dat sommigen alleen over overgewicht blijven doordrammen

Dat is toch ook waar dit topic over gaat.... Verward
Andere discussies kun je vinden in andere topics, DIT topic gaat over wat overgewicht bij ruiters met een paard doen en niet over lengte enz. daar zijn genoeg andere topic voor!

als je mijn standpunten eens las,
ik bedoel daarmee te zeggen wat ik dus al 100000000x heb gezegd,dat je ook zonder overgewicht te zwaar kan zijn voor je paard
en dus ook met wat overgewicht niet te zwaar hoeft te zijn.

*edit: het is soms wel zo dat je wat minder soepel in je lijf bent als je wat meer gewicht hebt,dat scheelt ook wel.
maar dat hoeft niet voor iedereen te gelden die dikker is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 01:07

Idd Snoevie!!! Het gaat erom of de paarden er last van hebben. En ik vind vaak dat veel lange of zware ruiters er heel bewust mee bezig zijn, ik vind lange penny's die doodleuk op een shet gaan zitten ("hij loopt met zijn oortjes naar voren, hoor!" "Je moet ze niet onderschatten!") een veel groter probleem. Ik vind het ook een groter probleem dan sommige mensen denken dat je een paard van 2 heus wel in kunt laten rijden door een 15- jarige.
En ja, er is een handjevol zware mensen die geen rekening houdt met hun paard. Maar die zitten niet (meer) op dit topic. Dus zullen we die idioten met hun ijzerwinkels en hun voortdurende spoor- en zweepgebruik maar gaan aanspreken? Of op onze eigen stal met mensen gaan praten? Persoonlijk lijkt me dat zinvoller, dan mensen in dit topic gaan afbranden die heel bewust met hun paarden bezig zijn (en die daarom aan deze discussie meedoen). Natuurlijk zijn er altijd een paar die roepen of je ze hun pleziertjes wilt afpakken. Alleen zaten die 40 pagina's terug. Dus het lijkt me verstandig als we weer constructief bezig gaan.

*Ik lijk wel een een of andere moddie, ben ik niet, maar ik werd het een beetje zat.

crabbybitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:04

Als ik jou post zo lees yamcha,zijn het gewoon jou problemen met anderen die wij moeten aanpakken.Vind je het echt zo raar dat er maar weinig mensen op dit topic overblijven??
Je oordeelt over iedereen behalve over jezelf!!
Jij als moddie????Ik heb op dit hele bokt nog geen mod gezien die zo ongenuanceerd is dan jij!!!
Jij slaat werkelijk finaal de plank mis hier!!Jij wilt gewoon niet begrijpen wat een ander zijn of haar beweegredenen zijn om te rijden..de enige mening die telt is de jouwe!!
Ik denk dat het heel verstandig zou zijn als jij je eigen topic start...samen met andere bokkers die heel bewust bezig zijn met hun paarden...en maak het lekker besloten ,want een discussie heeft toch geen zin!
Dan houden wij gewoon de rest van bokt voor onszelf..gewoon de idioten die niet weten wat ze doen en hun paarden verknallen..
gegroet!

twister42

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:12

Ik lees dit topic al een tijdje, en wat al meerdere keren terug is gekomen dat je met overgewicht 90 kilo niet op een arabier kan gaan zitten, waarom stappen mensen van een kilo of 90 wat ik zelf nou niet echt een super overgewicht vindt, (want gezonde paarden moeten dat makkelijk aan kunnen.)wel op een ijslander of fjord dan wel haf.
Daarbij waar de arabier vandaan komt (oorspronkelijk, net als de ander paarden) zijn er geen ander maten en wegen de mannen toch ook geen 50 kilo.
Waarom moet een groot grof paard het dan wel kunnen. die loopt al met zijn eigen gewicht te sjouwen.

Zoals als eerder geschreven hier weet ik hoe moeilijk het soms is om af te vallen, en je los te maken van de ongezonde levenstijl. dat is moeilijk en ja het doet zeer als mensen achter je rug om over je roddelen, zeg het inderdaad liever maar op een toon met respect.

maar goed dus waarom een arabier niet en een grove wel

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:58

@Crabbybitch: jee kalm aan maar joh het was niet kwaad bedoeld hoor!
ieder mag zijn mening uiten,toch?
als het maar een beetje fatsoenlijk word geuit.

*edit: ik kom nog in dit topic omdat ik de discussie op zich goed vind,want er zijn zeker mensen die rijden die gewoon te zwaar voor hun paard zijn.
maar gelukkig ook veel mensen die er wel bewust mee bezig zijn.
ik ben geen slankie,maar ik heb altijd geluisterd naar mensen die er verstand van hebben,en ja ook ik heb weleens te horen gekregen dat ik te zwaar ben voor een paard,en daar ben ik eerlijk over geweest en ik heb het ook aangenomen.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:18

Snoevie schreef:
@Crabbybitch: jee kalm aan maar joh het was niet kwaad bedoeld hoor!
ieder mag zijn mening uiten,toch?
als het maar een beetje fatsoenlijk word geuit.

Jawel, maar het moet ook wel enigzins bijdragen. En verwijten gaan maken naar mensen die overmatig spoor/slof/zweep/enz/enz- gebruik hebben, is hier in dit topic gewoon niet van toepassing!

En daar komr bij dat ik hier op dit topic nog maar een handjevol mensen ben tegengekomen die ook daadwerkelijk nadenkt over wat hun overgewicht voor hun paard betekent...
Als ik dan al die bladzijdes lees van mensen die adhv een tabel erachter komen dat ze (veel) te zwaar zijn voor hun pony/paard en waarbij vervolgens de reactie komt: "moet ik nu stoppen met paardrijden? Mooi niet!" ...
Al die bladzijdes van te zware mensen die hier gaan vertellen dat ze nog een patatje naar binnen werken of een zak chips...
Te zware mensen die grapjes maken over het feit dat hun pony/paard wellicht wel door de benen zakt...
Al die mensen die dan maar roepen dat een lange, dunne, niet meezittende penny minstens net zo erg is...

Van al deze mensen vraag ik me werkelijk af of ze enig zelfkritiek hebben. En of ze er wel werkelijk wel wat aan willen doen...

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:19

twister42 schreef:
Ik lees dit topic al een tijdje, en wat al meerdere keren terug is gekomen dat je met overgewicht 90 kilo niet op een arabier kan gaan zitten, waarom stappen mensen van een kilo of 90 wat ik zelf nou niet echt een super overgewicht vindt, (want gezonde paarden moeten dat makkelijk aan kunnen.)wel op een ijslander of fjord dan wel haf.
Daarbij waar de arabier vandaan komt (oorspronkelijk, net als de ander paarden) zijn er geen ander maten en wegen de mannen toch ook geen 50 kilo.
Waarom moet een groot grof paard het dan wel kunnen. die loopt al met zijn eigen gewicht te sjouwen.

Zoals als eerder geschreven hier weet ik hoe moeilijk het soms is om af te vallen, en je los te maken van de ongezonde levenstijl. dat is moeilijk en ja het doet zeer als mensen achter je rug om over je roddelen, zeg het inderdaad liever maar op een toon met respect.

maar goed dus waarom een arabier niet en een grove wel

Een arabier kan het wellicht ook wel dragen, maar ten eerste hebben ze een vrij holle rug ipv een bolle en ten tweede is het in mijn ogen geen gezicht...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:25

oke,maar waarom zou jij er wel gelijk over hebben en een ander niet?
ik ben het er ook mee eens dat je een paar mensen hier op bokt hebt die er niet over nadenken.......

jij zegt dat er maar een handjevol zijn die wel eerlijk zijn,of bedoel je die zich meer naar jouw persoonlijke mening scharen?

natuurlijk dit topic gaat niet over sloffen,sporen ed.....maar soms worden mensen zó vastgepind op bepaalde dingen,dat er dingen terug gezegd worden.
ook logisch hoor........

ik blijf er nog steeds bij dat je zonder overgewicht ook te zwaar kan zijn en met overgewicht hoef je niet te zwaar te zijn.
waar ik in moet toegeven,is dat als je te zwaar bent,je lichaam je soms gewoon in de weg zit en je minder in balans bent,wat dan weer belastender voor je paard is.

ik probeer met respect te reageren op de reacties in dit topic,maar geloof me soms is dat wél moeilijk.
omdat er zoveel dingen geroepen worden terwijl lang niet iedereen er het fijne van weet

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:28

Ja dat is wel zo als je wat zwaarder bent zit je lichaam je soms in de weg bij mij zit mn gewicht vooral bij mijn pootjes en ik ben maar 166 dus niet veel been om het over te verdelen Tong uitsteken
Maar ja daar heb ik een heele goede oplossing voor Tong uitsteken een krukje met opstappen.
Ik stap alleen vanaf de grond op als ik buitenrij en verders meestal een stoeltje of de bakrand werkt ook altijd erg goed;P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:31

ja ik gebruik tegenwoordig ook een krukje,al vind ik dat iedereen dat wel zou mogen doen,veel fijner voor het paard.

en het is makkelijk natuurlijk Tong uitsteken

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:32

Tong uitsteken zeker weten en voor het paard ook geen getrek aan zijn lijf Tong uitsteken
En ik doe het ook vooral omdat het paard waar ik vaak op rij 175 is Tong uitsteken nogal een flinke opstap dr is dr ook een van 169 waar ik vaak op rij daar kan ik gewoon op komen door de beugel wat langer te maken maar een krukje is zo makkelijk Tong uitsteken

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:34

ach het lukt zonder krukje ook wel maar zeker als je wat meer weegt is het fijner voor het paard.........maarja als je licht en onhandig bent is dat net zo lastig

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:44

ittheclown schreef:
Ja dat is wel zo als je wat zwaarder bent zit je lichaam je soms in de weg bij mij zit mn gewicht vooral bij mijn pootjes en ik ben maar 166 dus niet veel been om het over te verdelen Tong uitsteken
Maar ja daar heb ik een heele goede oplossing voor Tong uitsteken een krukje met opstappen.
Ik stap alleen vanaf de grond op als ik buitenrij en verders meestal een stoeltje of de bakrand werkt ook altijd erg goed;P

Haha! dat doe ik ook al jaren Haha! niet vanwege mijn gewicht maar vanwege slechte knieen Clown
en het is altijd beter om niet teveel gewicht aan 1 kant van de rugspieren van je paard te hebben.
of je nu licht of zwaarder bent.

ik ben gewoon stijf Clown
ik heb een vriendin die 164cm is met 90kg en zij stapt veel makkelijker op dan ik bij haar is het 1 vloeiende beweging terwijl ik echt aan het zadel zou hangen.

ik heb zelf een kleine korte pony waar ik makkelijk op pas maar ik zou niet op een slanke pony van dezelfde hoogte gaan zitten gewoon omdat dat geen gezicht is Cool
en ik denk dat deze minder sterk is Haha!

en ik denk ook dat er niemand in dit topic een echt overgewicht heeft.

want voor een slanke den is alles wat zwaarder /dikker dan hun, is al overgewicht.
volgens mij roepen deze personen ook het hardst Ja

ik denk echt dat het allemaal wel mee valt,en dat de echte `dikkers` heus wel weten dat ze niet op een ielig paardje moeten stappen.

maar waar ik me aan stoor is dat sommige het nodig vinden om een ieder die in hun ogen wat zwaarder is, uit te schelden en in een hokje te plaatsten alsof het mensen zijn die niet kunnen nadenken.

en nee, ik voel me niet aangesproken omdat ik qwa gewicht bij de zwaardere hoor Knipoog

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:46

je hoeft je ook niet aangesproken te voelen als je weet dat je verantwoordelijk bezig bent(al is dat soms wel moeilijk)

ittheclown

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:57

mirgino schreef:
ittheclown schreef:

Haha! dat doe ik ook al jaren Haha! niet vanwege mijn gewicht maar vanwege slechte knieen Clown
en het is altijd beter om niet teveel gewicht aan 1 kant van de rugspieren van je paard te hebben.
of je nu licht of zwaarder bent.

ik ben gewoon stijf Clown
ik heb een vriendin die 164cm is met 90kg en zij stapt veel makkelijker op dan ik bij haar is het 1 vloeiende beweging terwijl ik echt aan het zadel zou hangen.

ik heb zelf een kleine korte pony waar ik makkelijk op pas maar ik zou niet op een slanke pony van dezelfde hoogte gaan zitten gewoon omdat dat geen gezicht is Cool
en ik denk dat deze minder sterk is Haha!

en ik denk ook dat er niemand in dit topic een echt overgewicht heeft.

want voor een slanke den is alles wat zwaarder /dikker dan hun, is al overgewicht.
volgens mij roepen deze personen ook het hardst Ja

ik denk echt dat het allemaal wel mee valt,en dat de echte `dikkers` heus wel weten dat ze niet op een ielig paardje moeten stappen.

maar waar ik me aan stoor is dat sommige het nodig vinden om een ieder die in hun ogen wat zwaarder is, uit te schelden en in een hokje te plaatsten alsof het mensen zijn die niet kunnen nadenken.

en nee, ik voel me niet aangesproken omdat ik qwa gewicht bij de zwaardere hoor Knipoog

Heb even in je profiel gekeken wat een heerlijk paardje heb je echt een stoer ding en je kan dr volgens mij echt makkelijk op rijden. Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:58

Ik hoor hier naar " mijn idee" iets te vaak de uitspraak: maar een zwaarder persoon hoeft het paard niet zo in de weg te zitten dan een slank persoon...

Maar die groep is jammergenoeg niet zo groot...
En nu kunnen een aantal personen hier daar wel aan vast blijven klampen en dat is in een aantal gevallen ook wel zo, maar in een helehoop gevallen ook absoluut niet!

Hoe regelmatig ik wel niet mensen zie rijden op een paard dat met een weggedrukte rug loopt. En dan komt het volgens de ruiter doordat het dier lastig is en er moeilijk doorheen te krijgen is...
Dat het komt doordat ze zelf met hun 90+kg al 20 rondjes aan het doorzitten zijn, hebben ze vaak niet eens door...

Als ik zo eens om mij heen kijk, denk ik dat er nog een hoop mensen zijn die het erg moeilijk vinden om eens kritisch naar hun eigen rijden/gewicht te kijken, ookal roepen ze van niet...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:04

hananya schreef:
Ik hoor hier naar " mijn idee" iets te vaak de uitspraak: maar een zwaarder persoon hoeft het paard niet zo in de weg te zitten dan een slank persoon...

En nu kunnen een aantal personen hier daar wel aan vast blijven klampen en dat is in een aantal gevallen ook wel zo, maar in een helehoop gevallen ook absoluut niet!

Hoe regelmatig ik wel niet mensen zie rijden op een paard dat met een weggedrukte rug loopt. En dan komt het volgens de ruiter doordat het dier lastig is en er moeilijk doorheen te krijgen is...
Dat het komt doordat ze zelf met hun 90+kg al 20 rondjes aan het doorzitten zijn, hebben ze vaak niet eens door...

Als ik zo eens om mij heen kijk, denk ik dat er nog een hoop mensen zijn die het erg moeilijk vinden om eens kritisch naar hun eigen rijden/gewicht te kijken, ookal roepen ze van niet...

Daar ben ik het mee eens.

Het niveau van paardrijden is gewoonweg niet zo hoog en slanke mensen kunnen er ook wat van Knipoog
Het feit is wel dat zwaardere mensen dan wel meer schade aanrichten door het gewicht erbij.
(zwaarder is ook wanneer het paardje te klein is of wat dan ook)
Veel paarden worden onterecht bestempelt als vervelend.

Wanneer een paard correct bereden wordt en voldoende bespiering heeft, zal het gewicht veel minder een rol spelen.
Helaas is de gemiddelde ruiter niet zo goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:09

crabbybitch schreef:
Als ik jou post zo lees yamcha,zijn het gewoon jou problemen met anderen die wij moeten aanpakken.Vind je het echt zo raar dat er maar weinig mensen op dit topic overblijven??
Je oordeelt over iedereen behalve over jezelf!!
Jij als moddie????Ik heb op dit hele bokt nog geen mod gezien die zo ongenuanceerd is dan jij!!!
Jij slaat werkelijk finaal de plank mis hier!!Jij wilt gewoon niet begrijpen wat een ander zijn of haar beweegredenen zijn om te rijden..de enige mening die telt is de jouwe!!
Ik denk dat het heel verstandig zou zijn als jij je eigen topic start...samen met andere bokkers die heel bewust bezig zijn met hun paarden...en maak het lekker besloten ,want een discussie heeft toch geen zin!
Dan houden wij gewoon de rest van bokt voor onszelf..gewoon de idioten die niet weten wat ze doen en hun paarden verknallen..
gegroet!
Wist je al dat ik 48 kilo weeg en 1,60 lang ben, en dus niet mijzelf zit te verdedigen? Mss belangrijke informatie voor je. Het zet mijn reactie ook in een ander daglicht. Het punt is dat hier voornamelijk (o.a. door Harm) onverantwoordelijke ruiters die te zwaar zijn voor hun paard worden aangevallen, terwijl juist mensen als Snoevie, of Amanda, of Anoukie, of Qimm er aardig bewust mee omgaan. Maar dat zijn wel de mensen die door dat soort opmerkingen gekwetst worden. Ik heb niks tegen discussie, wel tegen kwetsende opmerkingen die kant nog wal raken.

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:23

superwoman schreef:
hananya schreef:

Daar ben ik het mee eens.

Het niveau van paardrijden is gewoonweg niet zo hoog en slanke mensen kunnen er ook wat van Knipoog
Het feit is wel dat zwaardere mensen dan wel meer schade aanrichten door het gewicht erbij.
(zwaarder is ook wanneer het paardje te klein is of wat dan ook)
Veel paarden worden onterecht bestempelt als vervelend.

Wanneer een paard correct bereden wordt en voldoende bespiering heeft, zal het gewicht veel minder een rol spelen.
Helaas is de gemiddelde ruiter niet zo goed.

Helaas komt dit maar zo weinig voor en deze mensen hebben het zelden echt zelf door.
En in dit soort gevallen heb ik altijd zoiets van: Ga dan een keer meer naar de sportschool wanneer je jezelf in het zweet wil werken, maar laat het het paard dan mooi een dagje (of twee...) staan.
Die heeft er dan meer baat bij om lekker recht toe/recht aan het bos in te gaan.
Geeft ook een hoop minder frustratie Knipoog

En nogmaals: ik lees hier op de laatste paar bladzijden ook wel mensen die er wel kritisch over nadenken en petje af!
Maar ik zou zo graag zien dat meer mensen dat gingen doen. En helaas kun je als zwaarder persoon nu eenmaal met meer kilo's tegenzitten dan een dunne spriet.

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:29

ik was al eerder actief in deze discussie, maar ik ben maar weg gegaan, omdat ik het vooral vond dat er toen die tijd alleen maar werd gezegd dat we moesten gaan afvallen ( heb ik ook gedaan Tong uitsteken maar niet daarom Vork maarja Knipoog 5 kilo eraf, moest ik hier ff melden van mezelf Clown )

maar ik vraag me nu dus nog steeds af, wat vinden jullie overgewicht?

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:33

Ik heb hier laatst nog ene kranten artikel over gelezen dat
te dikke/zwaare mensen ervoor kunnen zorgen dat hun paard
rugklachten kunnen krijgen.
Ik zal het eens zoeken en scannen.

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:35

superhaffies: Wat ik van overgewicht vind?

Nou ten eerste.. je regelt het zelf , tenzij het dan door
medicijnen ofwat anders komt. Maar je regelt voornamelijk zelf
hoe zwaar of licht je wilt wegen.

Maar dan vind ik dat mensen met te veel overgewicht er echt
wel wat aan moeten doen. Ten eerste is het ongezond ten
2de vind ik het er 'vatzig' Tong uitsteken uitzien en ik denk niet alleen ik.
En tja wat schiet je ermee op om dik te zijn?

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:35

Als ik heel eerlijk moet zijn vond ik dat aan het begin van de discussie al een onzinnige vraag en nu nog steeds... Knipoog

Dat verschilt per persoon en per paard. Er zijn wel al allerlei schema's geplaatst en daar kun je je wellicht enigzins aan vast houden...

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 13:48

hananya: Ik vind het helemaal niet onzinig... ik vind het juist
een goede vraag.

KingMarco

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:02

Dus Ronnie als ik het goed lees, moet ik afvallen omdat jij het er niet uit vind zien en vatzig vind.
We mogen niets "ongezonds" meer eten, omdat we een kilootje meer wegen.

En wat nu als ik met toch wel aardig wat kilootjes teveel gewoon super in me vel zit ? En gewoon alles nog kan doen wat me lief is. Me paard heeft er absoluut geen problemen mee.
Voor wat en wie moet ik 2 van me hobby's laten staan dan ? Enkelt en alleen omdat de buitenwereld dat vind ? En niet omdat het medisch niet verantwoord is, maar gewoon omdat het "geen gezicht"is ?

Dan ga ik toch echt heel hard denken, waar gaan we toch heen met deze wereld. Ik ben opgevoed met dat ik vooral mezelf moet zijn en alle andere wezens om me heen in hun waarde moet laten.