Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
QQQQ schreef:Kafue schreef:Ik zie de link niet, ik heb dat ook wel gezien bij ruiters die niet aan LDR doen.Ik wel en het antwoord alla Wolfram Wittig trainer van Isabell Werth, erstmals anspannung in piaffe gewvolgd door directe onvoorwardelijke ontspanning. En wat is daar het nut nu van, de absolute rust en die rust heb je gewoon nodig. Inspanning gevolgd door ontspanning. En in praktijk gezien hoor, gewoon geweldig geen stress in de piaffe en daarna direct absoluut neus op de grond en proesten en blij heerlijk voor ruiter en paard.Kafue schreef:Dat is net wat ik bedoel: Al die idioten denken ook dat ze prima rijden hoorVerder die vergelijking van de autorijder met praktijkervaring die kan beoordelen of een vrachtwagenchauffeur foute dingen doet. Absoluut onmogelijk, ooit al eens in een vrachtwagen gereden? Ik ben afgelopen week nog met de trekker met oplegger naar Valencia Spanje geweest, je wilt niet weten wat autorijders doen onderweg wat voor stomiteiten ze uithalen, als een idioot remmen op de berghelling terwijl jij daar met 40 ton achter rijd. Ervaring dat heb je pas als je ook eens een miljoen kilometers in op de weg hebt doorgebracht schadevrij en das nog een heel gelach met de vrachtwagen met al die idioten op straat. Je mag wel s mee met een van onze internationale chauffeurs of nationale chauffeurs.!
Net zoals die chauffeur kan zien wat die idioten allemaal uithalen, kan een ander het ook zien als een vrachtwagenchauffeur iets geks uithaalt. Of ga het anders hebben over wat sommige mensen met de trailer nog allemaal uithalen...KiWiKo schreef:Die fysio heeft er voor geleerd en weet exact wat ie doet. Dat is ook niet iets dat je een ander moet laten doen. Therapeutisch rijden is weer iets heel anders...wat denk je dat een fysiotherapeut doet. die doet ook hyperflexen zodat bepaalde gevoellige plekken "beter" worden en een mens beter kan werkenhorseyfries schreef:Dat klinkt als een goed antwoord, maar waar/door wie is dat bewezen, en waar/door wie is aangetoond dat deze spieren beter getraind worden in rondere houding?Verder antwoord op Q 's vraag: de meerwaarde van LDR piaffe oefenen is dat er ondertussen bewezen is dat de afdruk van een paard naar boven toe gek genoeg minder uit de benen komt maar voor een groot deel door de spieren rond de schoft en tussenribspieren gebeurt. Omdat je voor piaffe die afdruk juist nodig hebt is het heel belangrijk om die spieren zo goed mogelijk te trainen. Deze worden beter getraind in een rondere houding dan in een "klassieke houding", wat dus de meerwaarde is van LDR in piaffe trainen.
Worden die juiste spieren echt beter getraint als deze in ronde houding beter worden aangesproken, maar er in die houding minder gewicht achterop wordt overgenomen? Bij dezelfde belasting van de achterhand, zou de toegevoegde trainingswaarde van het "rond" op de door jouw aangeduidde spieren wellicht gelden. Als je echter 30 kg minder gewicht op die achterhand hebt, door de ronde houding, is de kans denk ik groot dat je deze toegevoegde waarde tenminste teniet doet.
QQQQ schreef:KiWiKo schreef:Precies, misschien vraag je voor DAT paard dan net teveel. Wellicht kan LDR dan even helpen om de opgelopen schade te herstellen, maar het zou niet blijvend toegepast moeten worden - daarna weer op een normale manier verder, maar bijv. op een lager pitje, of lager niveau.nee, hoeft niet....... niet alle paarden zitten even goed in elkaar, net zoals mensen....... ik ben geen rugpatient, maar vrienden van mij wel.......... alhoewel ik wel last van mijn rug krijg als ik niet rij
horseyfries schreef:Nu heb je mijn vraag nog niet beantwoord...QQQQ schreef:Horseyfries: Bedoelde je met afdruk de voor- of achterbenen
Dat is nu juist de grap, wat wij zien als afdruk van de benen naar boven toe blijkt na onderzoek van Hilary Clayton meer aanspanning van de tussenribspieren en monnikskapspier te zijn. Jullie hebben het dus maar over dat je ronder zoveel meer gewicht op de voorhand plaatst terwijl je de achterbenen moet trainen, terwijl die tussenribspieren trainen minstens zo belangrijk is.
Toen ik dat op een lezing hoorde viel er voor mij een kwartje, er is immers nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de meerwaarde van LDR maar iedereen die het als positief ervaart voelt dat er dingen veranderen waardoor alles gemakkelijker gaat. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor een stukje daarvan.
horseyfries schreef:OK, heel wetenschappelijk onderbouwt dus, ja dan moet het wel waar zijn!Waar? op alle EK's , WK's en Olympische Spelen....
Door wie? Anky, Isabell, Edward, Imke, Nicole enz.enz.
![]()
QQQQ schreef:En exact daar zit 'm het probleem!KiWiKo schreef:denk dat je hiermee ook niet bij een werkgever aan kan komenPrecies, misschien vraag je voor DAT paard dan net teveel. Wellicht kan LDR dan even helpen om de opgelopen schade te herstellen, maar het zou niet blijvend toegepast moeten worden - daarna weer op een normale manier verder, maar bijv. op een lager pitje, of lager niveau.
horseyfries schreef:Bij die eerste foto staat het voorbeen mooi recht, maar het achterbeen staat buiten het lichaam. Bij de 2e foto staat het achterbeen al veel beter, maar komt het voorbeen wel al wat naar achteren (al is het hier niet veel).En wat zitten jullie nu de hele tijd te beweren over onderstandig piafferen als ze LDR getraind zijn? Dat is iets wat bij paarden KAN voorkomen maar niet door LDR en zeker niet altijd met LDR getrainde paarden:
horseyfries schreef:En wat zitten jullie nu de hele tijd te beweren over onderstandig piafferen als ze LDR getraind zijn? Dat is iets wat bij paarden KAN voorkomen maar niet door LDR en zeker niet altijd met LDR getrainde paarden:
Paardentango schreef:Hoe je het ook wendt of keert, het is een heel bijzonder paard die dit kan op die manier.
Jammer dat op de gemiddelde stallen, met andere paarden, iets soortgelijks wordt geprobeerd, helemaal jammer als je ziet dat het niet lukt en wat de gevolgen, meestal voor de paarden, zijn.
Het verschil tussen profs, hoewel die ook hier en daar van mening verschillen, en de bakruiteres en amazones die vast denken dat ze het heel erg goed doen.
Jammer, en mischien niet zo bedoeld ook.
Karl66 schreef:Hoe zit het eigenlijk met de relatie meer gewicht op de voorbenen en tegelijkertijd een expressiever voorbeen?
horseyfries schreef:Onderstandig is altijd het voorbeen Goofy! Op de eerste foto is het paard duidelijk NIET onderstandig,
Woodstock schreef:In LDR houding train je de Brachiocephalicus extra, die van het hoofd naar het opperarmbeen loopt. Deze spier zorgt voor de extra expressie. De expressie komt dus niet vanuit de achterkant, maar door extra training van deze spier.
Goofy44 schreef:Lichtheid betekent ruimte, vrijheid, soepelheid aan de voorkant, minder last op de voorhand, dus geen extra duwtje of ontlading van spieren waardoor de extressie in het voorbeen ontstaat.
Goofy44 schreef:Ik val de ruiter niet af, daar gaat het niet om. In de adoratie van LDR worden verkeerde voorbeeld foto's van het verkeerde moment gebruikt.
Als de interpretatie van juryleden op dit ultime moment is gebaseerd, dan zou er iets fout zijn met de jurering. Ik neem aan dat je reactie een beetje emotioneel was.
Wat ik probeer duidelijk te maken is, dat als je iets wilt "bewijzen, dat je met een goed voorbeeld moet komen. Neem je het verkeerde voorbeeld, zoals hier, dan ontkracht je je eigen verhaal en dat is jammer, want dat kan van de voorstanders nooit de bedoeling zijn.
QQQQ schreef:horseyfries schreef:Horseyfries: Bedoelde je met afdruk de voor- of achterbenen![]()
Dat is nu juist de grap, wat wij zien als afdruk van de benen naar boven toe blijkt na onderzoek van Hilary Clayton meer aanspanning van de tussenribspieren en monnikskapspier te zijn. Jullie hebben het dus maar over dat je ronder zoveel meer gewicht op de voorhand plaatst terwijl je de achterbenen moet trainen, terwijl die tussenribspieren trainen minstens zo belangrijk is.
Toen ik dat op een lezing hoorde viel er voor mij een kwartje, er is immers nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de meerwaarde van LDR maar iedereen die het als positief ervaart voelt dat er dingen veranderen waardoor alles gemakkelijker gaat. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor een stukje daarvan.
horseyfries schreef:Nee, ook 'savonds wordt het niet duidelijker. Ik ben niet zo'n crypto-held. Ik vermoed dat je in de vetgedrukte stukken je antwoord hebt verstopt, maar ik haal het er niet uitQQQQ schreef:Ik heb je vraag wél beantwoord maar jij begrijpt het antwoord niet....Nu heb je mijn vraag nog niet beantwoord...
Doe nog eens een poging om na te denken? Ik weet, het is nog vroeg, maar je kunt het, je kunt het!
Goofy44 schreef:Je blauwe lijn gaat naar de verkeerde knie, waardoor het oogt dat het staande achterbeen meer in de sprong buigt dan ie echt doet. Mijn bezwaar is hier dan ook voornamelijk dat te weinig buiging in het achterbeen zit om te dragen (wat consistent is met het door jou ook aangeduide gebrekkige ondertreden).Uit foto1:
De rode lijn is de loodlijn uit de verbinding tussen het bekken en de lendewervel.
De bruine lijn is de loodlijn naar het midden van de ondersteunende achterhoef.
Het voorbeen staat verticaal (loodrecht).
Het ondersteunende achterbeen staat achter de rode loodlijn, dus niet erop of ervoor.
-> Het paard gaat op deze foto naar voren.....
Dit zegt dus niets over het feit HOE de ruiter de Piaffe hier heeft uitgevoerd. Het geeft
alleen maar aan dat er een verkeerde foto wordt gebruikt om iets te bewijzen dat er niet is.