Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:14

Ayasha, Evelijn en Picasso,ik denk dat u allen gelijk hebt.mijn bezwaar gaat niet naar het aangeven waar de schoen wringt. Voor mij wringt dat ook. Ik kijk ook alleen naar die ruiters die ik een echte poging zie doen om fijn te rijden.
En Ayasha weet dat ik enige tijd geleden afstand heb genomen van een pupil die persé StGeorg wilde rijden, terwijl het dier nauwelijks wissels sprong, wat haar tot lelijke drift-uitbarstingen bracht. Een stap terug wilde ze niet. Die mensen zijn niet te helpen. Dat keur ik evengoed af.
In het bovenstaande ging het mij om het categorisch in één hoek van 'paardonvriendelijkheid' zetten van al die mensen die wedstrijd-rijden vinden horen bij het paardrijden. Dat vind ik zelf niet, maar ik respecteer hun mening. Ruiters die een stevigere aanleuning als absoluut noodzakelijk zien voor goed paardrijden, diens mening deel ik niet, maar ik maak ze niet uit voor dierenbeul. Dat zou hun oprecht en terecht kwetsen. De verandering die ik nastreef moet volgens mij komen door dialoog [en dat bereik je niet door ze te beledigen] en door trachten te tonen dat het ook anders kan. en dat laatste betekent; volhouden, steeds weer terugkomen en het de juty zolang laten zien totdat ze het mooi vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 19:24

U heeft natuurlijk gelijk! Ik ben een olifant in een porseleinkast wat dat betreft. Maar zou er niet iets aan de jurering gedaan moeten worden? Instructeurs beter opleiden? Of is dat onbegonnen werk en zullen de meningen altijd zo ver uiteen blijven staan?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:09

Picasso schreef:
U heeft natuurlijk gelijk! Ik ben een olifant in een porseleinkast wat dat betreft. Maar zou er niet iets aan de jurering gedaan moeten worden? Instructeurs beter opleiden? Of is dat onbegonnen werk en zullen de meningen altijd zo ver uiteen blijven staan?

Ik begrijp wat je bedoelt maar 'trends' (zoals nu die grote bewegingen en dat sleuren en dichtsnoeren) zijn heel erg moeilijk te beïnvloeden via reglementering. Dat kan hoor, maar dat vereist een ommegooi die voor nu een te grote investering zou zijn denk ik.

Wat kadankovitch zegt: ze laten zien hoe het op een andere manier ook kan tot ze het mooi gaan vinden. Daar heb ik meer hoop voor. En er zitten er al meer in dat verzet dan je zelf denkt (nog steeds te weinig natuurlijk). Je moet elkaar enkel vinden.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:14

Picasso schreef:

Hier een klein voorbeeldje dat " onze" manier van trachten te rijden echt niet gewaardeerd of begrepen wordt Door de gemiddelde jury: mijn dochtertje van 10 wil graag springen ( haar pony heeft hier talent voor) veel plezier samen:

Afbeelding

Nu is t zo dat je een winstpunt in de B dressuur nodig hebt om officieel te mogen springen. Ok prima..Kleine meid probeer ik wat beginselen mee te geven van " ons" rijden..Dus dat betekent dat ik haar probeer te leren dat "aan" de teugel lopen niet verkregen wordt dmv trekken/zagen ect ect. Om een lang verhaal korter te maken: ik ben er trots op dat mijn dochter de lange rugspier van haar pony heeft leren ontspannen en ze haar pony in de voorwaarts neerwaartse tendens kan rijden..De volgende stap moet worden dat ze haar pony vanuit die tendens wat nageefelijker leert te laten lopen. Dit lukt soms al vrij aardig en ik ben daar trots op.. Mijn kleine meid die zonder trekken/ zagen ect ect met t neusje er iets uit ( soms nog iets teveel) kan rondsturen op haar pony! Afijn de eerste wedstrijd: %) dochterlief wordt compleet afgemaakt in de ring ( een protocol geschreven met termen die ik 3x moest gaan uitleggen, kind begreep er niks van).. pony had een heel braaf proefje gelopen..Maar wel Iets uit elkaar..neusje voor de loodlijn. Ik zeg niet de winnende proef maar wel zeer eerlijk gereden! Wie won er: een in elkaar getrokken pony die geen pas normaal nog kon zetten }:) Hoe leg je dat uit aan een kind van 10 die je juist tracht te leren een pony niet zo rond te sturen :o?
Dus het gaat gewoon al fout bij die Kids! Tijdens t inrijden overal om je heen ouders die kinderen leren te trekken/ zagen/ te schoppen! Want dat levert die felbegeerde stomme punt op! Soms is t lastig vol te houden dat "dit" toch echt de goede weg is. Alleen al t verschil in draven zou een beetje jury toch moeten opvallen! Alle pony's die strak in de krul getrokken werden vertoonde korte drafkrabbelpasjes..En t wordt nog beloond ook..ongelooflijk!
Laatst bijgewerkt door Othilly op 13-12-16 20:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:17

Nou ik ben er absoluut van overtuigd dat ook binnen het jury-corps stevig gewerkt wordt aan verbetering. Maar men zit ook met het verleden. Jury-leden die door een bepaalde jury is opgeleid, willen die niet graag tegenspreken ook al zijn ze tot een ander inzicht gekomen.
Werken aan betere instructeurs? Ja zeker !, Maar wie? Federaties willen dat maar al te graag overlaten aan jury-leden. Deze zijn in bestuurfuncties van de federaties ook oververtegenwoordigd. Dat heeft een héél logische oorzaak. Instructeurs zijn uit de aard der dingen vaak veel praktijk gerichter, bestuurzaken lijkt verdacht veel op theorie. bovendien zijn ze vaak beroeps, terwijl de jury in de regelnog niet beroeps is. Zijn willen zich naast hun beroep inzetten voor de sport. Maar doordat men verbetering van instructeurs en van juryleden overlaat aan vooral jury-corp, is de het vaak erg eenzijdig en theoretisch op de verkeerde manier. het is dan vaak een theorie die nauwelijks meer de juiste praktijk verwoord. Het wordt dan 'Bijbels' ! Juryleden hebben ook vaak teveel de neigig les te geven naar hoe het moet uitzien in de proef. Vaak laten geheel buiten beschouwing dat men ook wel eens het paard iets kan laten doen wat niet 'correct'is maar dat wel een positief effect heeft op de latere verrichtingen van dat paard. Dat is begrijpelijk want een jury-lid moet ook het [tijdelijke] eindresultaat beoordelen. dat is zijn/haar taak.
Enfin ik denk dat alles wel er iets toe zal bijdragen, maar ik ben nog niet zo blij met de initiatieven van de Federaties tot nu toe.

Ikzelf denk dat ook veel bij de persoonlijk verantwoordelijkheid van ALLEN deelnemers [in dit proces] ligt. De bereidheid om zich bij te scholen. En dan juist niet het boek te kiezen van de auteur waarvan men van te voren al weet dat hij/zij in dezelfde lijn van denken ligt. Maar juist door ook eens over de haag te gaan gluren. Het ligt ook aan een gevoel van intrinsiek respect voor de anderen. Ommijzelf als voorbeeld te nemen: Ik ben vooral opgeleid in de conventionele rij-opvatting, zoals Ernest van Loon dat onderwees. Later opgevolgd door Henk van Bergen en Klaus Balkenholl [te kort]. Op de Equitana zag ik een boek over het 'rijkunstige leven' van François Baucher. Iemand die in de ogen van mijn mentor een duivel was. Toch heb ik dat gekocht,omdat ik nooit echt begrepen had wat nu zo duivels was. Dit boek gaf mij een héél ander inzicht over de methode die Baucher voorstond. EN de invloed die het op het latere rijden in de Franse en Portugese stijl had. Door deze inzichten heb ik een enorm 'leermoment' meegemaakt. Ik paste deze namelijk toe op mijn 'nagel aan mijn rijkunstige doodskist' , namelijk Nimble. Dit paard had intussen alles [matig] onder de knie, behalve wissels. Dan ging hij compleet uit zijn dak. Enkele zeer bekwame grootmeesters hebben er hun tanden op uitgebeten; niets nade, nog niet één goede sprong, zelfs niet per toeval. En voor de rest, altijd wringen in de mond. Hij is er zelfs voor onder een scan geweest; niets te vinden!!! Toen ging ik éen van de leerstellingen van Baucher 'Tweede methode' ; main sans jambes, jambes sans main [hand zonder benen,benen zonder hand. En ik vermeed zoveel mogelijk druk in de mond. Dus alleen een arrêt om een doel te bereiken en dan geen contact meer. juist met de hand voor de mond blijven. EN wonder: het verzet verdween als schneeuw voor de zon.
Moraal van het verhaal: als men alleen bekende paden bewandelt, komt men alleen op bekende plaatsen uit! Vooruitgang is als men ook echt de intentie heeft iets nieuws te willen ontdekken.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:24

pol1 schreef:
Picasso schreef:

Hier een klein voorbeeldje dat " onze" manier van trachten te rijden echt niet gewaardeerd of begrepen wordt Door de gemiddelde jury: mijn dochtertje van 10 wil graag springen ( haar pony heeft hier talent voor) veel plezier samen:
[ [url=m/gUM1QB.png]Afbeelding[/url] ]
Nu is t zo dat je een winstpunt in de B dressuur nodig hebt om officieel te mogen springen. Ok prima..Kleine meid probeer ik wat beginselen mee te geven van " ons" rijden..Dus dat betekent dat ik haar probeer te leren dat "aan" de teugel lopen niet verkregen wordt dmv trekken/zagen ect ect. Om een lang verhaal korter te maken: ik ben er trots op dat mijn dochter de lange rugspier van haar pony heeft leren ontspannen en ze haar pony in de voorwaarts neerwaartse tendens kan rijden..De volgende stap moet worden dat ze haar pony vanuit die tendens wat nageefelijker leert te laten lopen. Dit lukt soms al vrij aardig en ik ben daar trots op.. Mijn kleine meid die zonder trekken/ zagen ect ect met t neusje er iets uit ( soms nog iets teveel) kan rondsturen op haar pony! Afijn de eerste wedstrijd: %) dochterlief wordt compleet afgemaakt in de ring ( een protocol geschreven met termen die ik 3x moest gaan uitleggen, kind begreep er niks van).. pony had een heel braaf proefje gelopen..Maar wel Iets uit elkaar..neusje voor de loodlijn. Ik zeg niet de winnende proef maar wel zeer eerlijk gereden! Wie won er: een in elkaar getrokken pony die geen pas normaal nog kon zetten }:) Hoe leg je dat uit aan een kind van 10 die je juist tracht te leren een pony niet zo rond te sturen :o?
Dus het gaat gewoon al fout bij die Kids! Tijdens t inrijden overal om je heen ouders die kinderen leren te trekken/ zagen/ te schoppen! Want dat levert die felbegeerde stomme punt op! Soms is t lastig vol te houden dat "dit" toch echt de goede weg is. Alleen al t verschil in draven zou een beetje jury toch moeten opvallen! Alle pony's die strak in de krul getrokken werden vertoonde korte drafkrabbelpasjes..En t wordt nog beloond ook..ongelooflijk!

Er bestaat ook de neiging om te denken dat een 'minder'jurt-lid best lagere proeven kan beoordelen. Terwijl, gezien het effect en het beland zouden juist de beste jury-leden [omdat zij beter de relevatie van bepaalde fouten inzien] die lage proeven moeten jureren.
ik besef dat ik hier heel grof heb gegeneraliseerd. Het komt er bij kinderen zeker erop aan niemand af te breken; streng moet men alleen zijn als het kind het fatsoen tegenover het paard niet houdt.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:27

Ik ben nu ook aan het trainen om volgend jaar wedstrijdjes te starten. Inderdaad alleen maar om anderen te laten zien hoe het ook kan. Daarvoor vlog ik nu ook, om alvast een kijkje te laten nemen in onze trainingen.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 20:44

Kadankovitch schreef:
Nou ik ben er absoluut van overtuigd dat ook binnen het jury-corps stevig gewerkt wordt aan verbetering. Maar men zit ook met het verleden. Jury-leden die door een bepaalde jury is opgeleid, willen die niet graag tegenspreken ook al zijn ze tot een ander inzicht gekomen.
Werken aan betere instructeurs? Ja zeker !, Maar wie? Federaties willen dat maar al te graag overlaten aan jury-leden. Deze zijn in bestuurfuncties van de federaties ook oververtegenwoordigd. Dat heeft een héél logische oorzaak. Instructeurs zijn uit de aard der dingen vaak veel praktijk gerichter, bestuurzaken lijkt verdacht veel op theorie. bovendien zijn ze vaak beroeps, terwijl de jury in de regelnog niet beroeps is. Zijn willen zich naast hun beroep inzetten voor de sport. Maar doordat men verbetering van instructeurs en van juryleden overlaat aan vooral jury-corp, is de het vaak erg eenzijdig en theoretisch op de verkeerde manier. het is dan vaak een theorie die nauwelijks meer de juiste praktijk verwoord. Het wordt dan 'Bijbels' ! Juryleden hebben ook vaak teveel de neigig les te geven naar hoe het moet uitzien in de proef. Vaak laten geheel buiten beschouwing dat men ook wel eens het paard iets kan laten doen wat niet 'correct'is maar dat wel een positief effect heeft op de latere verrichtingen van dat paard. Dat is begrijpelijk want een jury-lid moet ook het [tijdelijke] eindresultaat beoordelen. dat is zijn/haar taak.
Enfin ik denk dat alles wel er iets toe zal bijdragen, maar ik ben nog niet zo blij met de initiatieven van de Federaties tot nu toe.

Ikzelf denk dat ook veel bij de persoonlijk verantwoordelijkheid van ALLEN deelnemers [in dit proces] ligt. De bereidheid om zich bij te scholen. En dan juist niet het boek te kiezen van de auteur waarvan men van te voren al weet dat hij/zij in dezelfde lijn van denken ligt. Maar juist door ook eens over de haag te gaan gluren. Het ligt ook aan een gevoel van intrinsiek respect voor de anderen. Ommijzelf als voorbeeld te nemen: Ik ben vooral opgeleid in de conventionele rij-opvatting, zoals Ernest van Loon dat onderwees. Later opgevolgd door Henk van Bergen en Klaus Balkenholl [te kort]. Op de Equitana zag ik een boek over het 'rijkunstige leven' van François Baucher. Iemand die in de ogen van mijn mentor een duivel was. Toch heb ik dat gekocht,omdat ik nooit echt begrepen had wat nu zo duivels was. Dit boek gaf mij een héél ander inzicht over de methode die Baucher voorstond. EN de invloed die het op het latere rijden in de Franse en Portugese stijl had. Door deze inzichten heb ik een enorm 'leermoment' meegemaakt. Ik paste deze namelijk toe op mijn 'nagel aan mijn rijkunstige doodskist' , namelijk Nimble. Dit paard had intussen alles [matig] onder de knie, behalve wissels. Dan ging hij compleet uit zijn dak. Enkele zeer bekwame grootmeesters hebben er hun tanden op uitgebeten; niets nade, nog niet één goede sprong, zelfs niet per toeval. En voor de rest, altijd wringen in de mond. Hij is er zelfs voor onder een scan geweest; niets te vinden!!! Toen ging ik éen van de leerstellingen van Baucher 'Tweede methode' ; main sans jambes, jambes sans main [hand zonder benen,benen zonder hand. En ik vermeed zoveel mogelijk druk in de mond. Dus alleen een arrêt om een doel te bereiken en dan geen contact meer. juist met de hand voor de mond blijven. EN wonder: het verzet verdween als schneeuw voor de zon.
Moraal van het verhaal: als men alleen bekende paden bewandelt, komt men alleen op bekende plaatsen uit! Vooruitgang is als men ook echt de intentie heeft iets nieuws te willen ontdekken.

Precies, maar dat is wat ik bedoel met een te grote investering.

Vele (economische) instellingen alsook overheden verkiezen minimale investeringen, = de kantjes wat bijschaven, boven een ommegooi, wat echter vaak veel rendabeler is, om het even in economische termen uit te drukken.

Maar goed je kan geen kapitaal uitgeven dat je niet hebt, dus ik heb er zeker begrip voor, ik wijs enkel het probleem aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 23:08

Kadankovitch schreef:

Wauw... hier ga ik nog even over nadenken... dank!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:10

DarkoFoitzik schreef:
@Kadankovitch, wat probeerde je met dat vreselijke filmpje te stellen? haar mentor street het ideale beeld na? dat geloof ik graag er is helaas niks van terug te zien.

Zou jij voor mij even willen omschrijven wat jij precies zo vreselijk vindt aan dit filmpje?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:56

SinneJ schreef:
DarkoFoitzik schreef:
@Kadankovitch, wat probeerde je met dat vreselijke filmpje te stellen? haar mentor street het ideale beeld na? dat geloof ik graag er is helaas niks van terug te zien.

Zou jij voor mij even willen omschrijven wat jij precies zo vreselijk vindt aan dit filmpje?

Daar ben ik ook zeer benieuwd naar.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 03:11

Ik als wedstrijd ruiter voel me overigens wel degelijk gerespecteerd door bv.Simpelman, word in mijn waarde gelaten en word niet veroordeeld omdat ik toevallig uitkom op KNHS wedstrijden. Simpelman is geen persoon die iemand veroordeeld omdat die toevallig wedstrijden rijd of de gp ambieert.

Wel is het hele wedstrijd gebeuren soms inderdaad lastig en soms behoorlijk frustrerend, ben zelf een hele gewone ruiter met een heel gewoon (wel ietwat lastig gebouwd) paard en we zetten ook hele gewone proeven neer. Niks spectaculair ofzo, moet dan ook echt foutloos rijden wil ik hoog scoren (lees 2 wp'en). Interessant vind ik vooral hoe een jury behoort te punten, als je leest in je proevenboekje wanneer een bepaalde oefening een 6, 7 of 8 waard is vraag ik me soms echt af hoe sommige combinaties op hele reeksen 7'ens en 8'en uitkomen en daarmee ook winnende proeven. Conclusie jury beoordeeld vaak meer naar wat hij of zij wauw vind, dat heeft weinig met theorie te maken meer met voorkeur en bepaald gevoel voor een combinatie.

Ze zijn er overigens wel de juryleden die wel degelijk verder kijken! Waardeer hun cijfers en commentaar erg, ze geven het je niet cadeau maar beoordelen wel volgens de richtlijnen en prikken door voorbeengezwaai heen. Zijn alleen niet altijd de meest gewaardeerde juryleden door veel wedstrijdruiters, omdat ruiters die inderdaad anders met spanning en prikken en trekken winnende proeven rijden bij hen ineens niet meer boven aan staan, in plaats van af te vragen hoe en wat en om het gesprek aan te gaan met de jury geven ze er juist op af, hebben veel kritiek en 'de jury weet het allemaal niet' tja. Snap dat juryleden dat beu zijn, je hebt de beste bedoelingen maar achter je rug om word je afgezeken.

Je ziet nu wel een veranderende trend ontstaan, steeds meer ruiters die kiezen voor een andere weg en ook steeds meer instructeurs die zichzelf willen verbeteren en ook gaan kijken bij andere opleidingen en cursussen (de orun is ook al een tijdje niet meer wat het geweest is....) helaas zijn alleen veel juryleden die deze verandering toejuichen al van de trein afgestapt.

Maar het begint wel bij de ruiter. Die moet kritisch zijn over de instructeur, moet openstaan voor het jurycommentaar, maar bovenal doorzettingsvermogen hebben want het is niet makkelijk om tegen een trend in te gaan en dat te blijven volhouden. Trendsetters zijn vaak heel alleen in hun ideeën en het duurt een tijdje voor de volgers komen (de grote groep) en er verandering optreed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 06:58

SinneJ schreef:
DarkoFoitzik schreef:

Hier nog één.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:04

maralyn schreef:
Ik vind deze topic een nare wending krijgen.
Elkaar uitlachen.
Niet in de waarde laten.

Het begint een nors en bitter topic te worden. Waarbij lijkt, gezien een aantal reacties dat er beelden van jezelf getoond moeten worden anders heb je geen recht op spreken.
Jammer.

Het was eerder een prettig en sfeervolle topic. Met blijdschap en respect. En dit wordt imo aardig van de kaart geveegd.

Daarnaast heb ik niet het idee dat ik waarde breng aan dit topic en besluit om diverse redenen te ontstippen

Succes met de verdere discussies. Het ga jullie goed.

Ik lees geloof ik niet wat jij leest???
Wie zitten elkaar uit te lachen??
En wb het filmpje ik zie een fijne ruiter die harmonieus door wwn proef stuurt, ik kan daarvan genieten.
Ik ben ook wel nieuwsgierig wat je hier zo verschrikkelijk aan vind DarkoFoitzik?

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:14

mijn algemene indruk van ruiters (bij ons op stal) is negatief. niemand wil luisteren of verdiept zich ook maar in zijn paard. en dat bedoel ik in de breedste zin van het woord. niet in voiding, training, huisvesting, hoeven, verzorging, aandoeningen.... en zo kan ik nog wel even door gaan. uiteindelijk vertel je iets en dan wordt gezegd "dat wist ik niet" om er vervolgens niks mee te doen.

ik ga het filmpje nog eens bekijken. volgens mij is het gewoon leker modern gereden, wat ik me nog kan herinneren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:23

Ik denk dat je idd nog even een keer moet kijken.
En wb je frustratie over je stalgenoten, das niks nieuws, ik kom op veel stallen en wat ik om me heen zie gebeuren verwonderd me nog steeds. Je veranderd er alleen iets aan als de mensen er zelf voor open staan. Eerder niet. En dan is het ook nog de manier waarop je iets overbrengt, de toon maakt de muziek. En mensen vragen stellen voor je ze uitlegd wat je bedoeld werkt meest ook wel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:25

knollentuin schreef:
En wb je frustratie over je stalgenoten, das niks nieuws, ik kom op veel stallen en wat ik om me heen zie gebeuren verwonderd me nog steeds. Je veranderd er alleen iets aan als de mensen er zelf voor open staan. Eerder niet. En dan is het ook nog de manier waarop je iets overbrengt, de toon maakt de muziek. En mensen vragen stellen voor je ze uitlegd wat je bedoeld werkt meest ook wel

:j :j , is ook mijn ervaring.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 09:32

knollentuin schreef:

ik ben het met je eens. als mensen er niet voor open staan heft het geen zin. niemand luistert omdat ze het wel prima zo vinden. ze zien geen noodzaak want het paard doet het toch wel, ongeacht hoe ze rijden.

met betrekking tot het filmpje, ik ben er nu half doorheen. er vallen me toch weer een aantal dingen op. de passage is niet vloeiend en taktfout. de piaffe is veel op de voorhand. halsstrekken is schijnbaar heel moeilijk, stapen ook. De gelop heeft geen vloeiend verloop (lijkt door weg gedrukte rug te komen) en grijpt niet of nauwelijks onder de massa............... maar het kan ook aan mijn houdig niveau liggen om iets te kunnen zien. het filmpje voelt heel modern aan. de ruiter oogt heel erg tegen het gewicht te zitten van de handen. het oogt allemaal heel strak en terug werkend. maar wederom, het kan aan mij liggen.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 10:36

Nou ik vind het allemaal erg meevallen qua filmpje maar dat kan ook aan mij liggen :D
Je spelling vindt ik overigens niet meevallen Dfz..Maar dat is een andere discussie..

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 11:20

pol1 schreef:
Nou ik vind het allemaal erg meevallen qua filmpje maar dat kan ook aan mij liggen :D
Je spelling vindt ik overigens niet meevallen Dfz..Maar dat is een andere discussie..

op het gebied van spelling, verontschuldig ik mij. mijn werk computer heeft automatisch engels als taal. woorden worden automatisch aangepast. daarnaast lees ik niks na, dat helpt ook niet echt :Y) :+

ik kan het niet meer aanpassen zie ik.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 12:30

DarkoFoitzik schreef:
knollentuin schreef:

ik ben het met je eens. als mensen er niet voor open staan heft het geen zin. niemand luistert omdat ze het wel prima zo vinden. ze zien geen noodzaak want het paard doet het toch wel, ongeacht hoe ze rijden.

met betrekking tot het filmpje, ik ben er nu half doorheen. er vallen me toch weer een aantal dingen op. de passage is niet vloeiend en taktfout. de piaffe is veel op de voorhand. halsstrekken is schijnbaar heel moeilijk, stapen ook. De gelop heeft geen vloeiend verloop (lijkt door weg gedrukte rug te komen) en grijpt niet of nauwelijks onder de massa............... maar het kan ook aan mijn houdig niveau liggen om iets te kunnen zien. het filmpje voelt heel modern aan. de ruiter oogt heel erg tegen het gewicht te zitten van de handen. het oogt allemaal heel strak en terug werkend. maar wederom, het kan aan mij liggen.

Dan vrees ik eerlijk gezegd dat jij gaat huiveren van elke vorm van oprichting, want dit is 1 van de correcte ruiters in de grand-prix.

En ja op ELK filmpje kan je aanmerkingen maken, maar om dit nu een vreselijke proef te noemen vind ik erg kortzichtig van iemand die nog niet in de buurt komt van dat niveau.

De ongedwongenheid van deze combinatie zie je vooral aan de overgangen tussen alle oefeningen. Er is nergens geruk en gepluk en het gaat allemaal heel vloeiend over van de ene naar de andere beweging, nergens protest!
Over het halstrekken: paard strekt gewoon de hals zoveel als dat het teugel krijgt, maar respecteert de grenzen en gaat er niet zelf aan sleuren, zo moet het eigenlijk.
Ik vermoed dat jij een weggedrukte rug associeert met oprichting, want van de eerste is er geen sprake.
En dan een taktfout: Ik denk dat jij wijst op het feit dat paarden vaak net iets beperkter zijn in schouder in het ene voorbeen en dat komt dan boven wanneer ze tot maximale beweging worden gebracht zoals bij de passage.
Daarbij moet het woord 'modern' voor mij niet steeds zo uitgespuwd worden, vroeger was het echt niet altijd beter! Er is vooruitgang die weldegelijk gewenst is en dat is mijns inzien in deze combinatie wel te zien.

Hopelijk is die uitleg een beetje helder, want ik waag me niet vaak aan zo'n analyse.

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:22

Tsja een tactfout in een filmpje van 5 min waar de aller zwaarste oefeningen achter elkaar getoond worden Ik kan daar wel mee leven! Vind het een heel fijn beeld Leuk paard ook helemaal mijn type

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:40

Als we allemaal voor een kwart zo konden rijden..Zou ik heel blij zijn iig :j

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:43

@DarkeFoitzik,
Eigenlijk word ik door uw commentaar zeer mismoedig. Wat is dan wel nog goed? U commentaar komt op mij over als het fout is, enkel en alleen omdat het een hedendaagse top-amazone is. Onredelijk negatief. Niet alles wat oud is, is daarom ook goed!!! En omgekeerd; niet alles wat hedendaags is,is daarom ook fout.Ik had u voor wijzer ingeschat.
Uit de aard der dingen is niets perfect op deze aarde. Waarom zou de combinatie Karin Tebar-Don Luis dan wel perfect moeten zijn? U schijnt met 2 mate te meten: hoe zou u het vinden als men uw video benaderd had met diezelfde kritische ogen? Denkt u dat er dan niet evenveel of zelf meer bezwaren zouden kunnen worden aangewezen? Héél zeker, en ook nog veel vernietigender!!! Maar dat zou ik oneerlijk vinden, om diezelfde reden vind ik uw commentaar nu 'oneerlijk'.
En dat is niet omdat ik van mening ben dat iemand die nog niet zo ver staat in het rijden, geen commentaar mag leveren, maar wel dat men over de redelijkheid van dat commentaar moet nadenken. Dus onwetendheid mag ook geen excuus zijn, om elk commentaar op god-weet-wat voor een toon in de ruimte te slingeren. Of men moet bereid zijn daarvan de consequenties te dragen. Een beetje zorgvuldigheid heeft nog nooit iemand kwaad gedaan.

Het is volgens mij hierboven heel goed verwoord door Knollentuin ; Een fijne ruiter die harmonieus een door een proef rijdt. Ik zie hier een ruiter die op een topniveau rijdt en moeite doet om niet in de valkuilen te trappen die op dat niveau wijd open liggen; zij tracht zo licht mogelijk te blijven. Het is gemakkelijk om te zeggen dat het beter kan. Ik denk dat het overgrote deel van de ruiters een gat in de lucht zouden kunnen springen, indien ze in staat zouden zijn een proef te rijden zoals mevr. Tebar hier doet.
Inderdaad het ligt aan u. Ik vind het helemaal niet fijn dit te moeten schrijven, maar u ziet het inderdaad helemaal niet juist. De passage-piaffe tour toont juist grote gedragenheid, dat z'n bewijs vindt in de vloeiende overgangen. De vrije beweging van het voorbeen kan alleen tot stand komen omdat de achterhand draagt zodat het respectievelijke voorbeen zo lang in de lucht kan blijven. Hieruit blijkt voor mij, dat u echt geen realistisch beeld hebt over wat werkelijk haalbaar is en wat niet. Ik ben zelf van mening dat theorie erg belangrijk is. Maar deze theorie moet zich niet onthechten van de realiteit. Zo negatief oordelen over een persoon die zo zeer en overduidelijk haar best doet om een mooi en harmonies beeld te tonen, vind ik uiterst teleurstellend. De enige verontschuldiging die daarvoor bij mij opkomt, is dat u, weliswaar goed bedoelend , maar wel nog heel weinig ervaring hebt. Ik waardeer het werk van meneer Racinet zeer. En ik ben degene die auteur heeft geïntroduceerd bij de trainer van mevr.Tebar. En Jan Nivelle erkent de kwaliteit van deze auteur. Maar dat mevrouw Tebar "tegen het gewicht " zit kunt u niet opmaken uit deze video. Zou dat zo zijn, dan kon dit paard niet zo bewegen als het doet.
Het andere commentaar valt onder dezelfde bezwaren.

Nogmaals, ik ben eigenlijk zeer mismoedig erover dat ik mij gedwongen zie deze reactie te plaatsen, maar ik kan niet anders.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 15:53

Kadank: ferme taal maar ik ga hier geheel in mee!
Je kunt ook gaan zeuren om het zeuren! Nogmaals ik zou er een moord voor doen zo rond te sturen! Chapeau voor deze amazone!