Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Picasso schreef:U heeft natuurlijk gelijk! Ik ben een olifant in een porseleinkast wat dat betreft. Maar zou er niet iets aan de jurering gedaan moeten worden? Instructeurs beter opleiden? Of is dat onbegonnen werk en zullen de meningen altijd zo ver uiteen blijven staan?
Picasso schreef:U heeft natuurlijk gelijk! Ik ben een olifant in een porseleinkast wat dat betreft. Maar zou er niet iets aan de jurering gedaan moeten worden? Instructeurs beter opleiden? Of is dat onbegonnen werk en zullen de meningen altijd zo ver uiteen blijven staan?
pol1 schreef:Picasso schreef:U heeft natuurlijk gelijk! Ik ben een olifant in een porseleinkast wat dat betreft. Maar zou er niet iets aan de jurering gedaan moeten worden? Instructeurs beter opleiden? Of is dat onbegonnen werk en zullen de meningen altijd zo ver uiteen blijven staan?
Hier een klein voorbeeldje dat " onze" manier van trachten te rijden echt niet gewaardeerd of begrepen wordt Door de gemiddelde jury: mijn dochtertje van 10 wil graag springen ( haar pony heeft hier talent voor) veel plezier samen:
[ [url=m/gUM1QB.png]Afbeelding[/url] ]
Nu is t zo dat je een winstpunt in de B dressuur nodig hebt om officieel te mogen springen. Ok prima..Kleine meid probeer ik wat beginselen mee te geven van " ons" rijden..Dus dat betekent dat ik haar probeer te leren dat "aan" de teugel lopen niet verkregen wordt dmv trekken/zagen ect ect. Om een lang verhaal korter te maken: ik ben er trots op dat mijn dochter de lange rugspier van haar pony heeft leren ontspannen en ze haar pony in de voorwaarts neerwaartse tendens kan rijden..De volgende stap moet worden dat ze haar pony vanuit die tendens wat nageefelijker leert te laten lopen. Dit lukt soms al vrij aardig en ik ben daar trots op.. Mijn kleine meid die zonder trekken/ zagen ect ect met t neusje er iets uit ( soms nog iets teveel) kan rondsturen op haar pony! Afijn de eerste wedstrijd:dochterlief wordt compleet afgemaakt in de ring ( een protocol geschreven met termen die ik 3x moest gaan uitleggen, kind begreep er niks van).. pony had een heel braaf proefje gelopen..Maar wel Iets uit elkaar..neusje voor de loodlijn. Ik zeg niet de winnende proef maar wel zeer eerlijk gereden! Wie won er: een in elkaar getrokken pony die geen pas normaal nog kon zetten
Hoe leg je dat uit aan een kind van 10 die je juist tracht te leren een pony niet zo rond te sturen
![]()
Dus het gaat gewoon al fout bij die Kids! Tijdens t inrijden overal om je heen ouders die kinderen leren te trekken/ zagen/ te schoppen! Want dat levert die felbegeerde stomme punt op! Soms is t lastig vol te houden dat "dit" toch echt de goede weg is. Alleen al t verschil in draven zou een beetje jury toch moeten opvallen! Alle pony's die strak in de krul getrokken werden vertoonde korte drafkrabbelpasjes..En t wordt nog beloond ook..ongelooflijk!
Kadankovitch schreef:Nou ik ben er absoluut van overtuigd dat ook binnen het jury-corps stevig gewerkt wordt aan verbetering. Maar men zit ook met het verleden. Jury-leden die door een bepaalde jury is opgeleid, willen die niet graag tegenspreken ook al zijn ze tot een ander inzicht gekomen.
Werken aan betere instructeurs? Ja zeker !, Maar wie? Federaties willen dat maar al te graag overlaten aan jury-leden. Deze zijn in bestuurfuncties van de federaties ook oververtegenwoordigd. Dat heeft een héél logische oorzaak. Instructeurs zijn uit de aard der dingen vaak veel praktijk gerichter, bestuurzaken lijkt verdacht veel op theorie. bovendien zijn ze vaak beroeps, terwijl de jury in de regelnog niet beroeps is. Zijn willen zich naast hun beroep inzetten voor de sport. Maar doordat men verbetering van instructeurs en van juryleden overlaat aan vooral jury-corp, is de het vaak erg eenzijdig en theoretisch op de verkeerde manier. het is dan vaak een theorie die nauwelijks meer de juiste praktijk verwoord. Het wordt dan 'Bijbels' ! Juryleden hebben ook vaak teveel de neigig les te geven naar hoe het moet uitzien in de proef. Vaak laten geheel buiten beschouwing dat men ook wel eens het paard iets kan laten doen wat niet 'correct'is maar dat wel een positief effect heeft op de latere verrichtingen van dat paard. Dat is begrijpelijk want een jury-lid moet ook het [tijdelijke] eindresultaat beoordelen. dat is zijn/haar taak.
Enfin ik denk dat alles wel er iets toe zal bijdragen, maar ik ben nog niet zo blij met de initiatieven van de Federaties tot nu toe.
Ikzelf denk dat ook veel bij de persoonlijk verantwoordelijkheid van ALLEN deelnemers [in dit proces] ligt. De bereidheid om zich bij te scholen. En dan juist niet het boek te kiezen van de auteur waarvan men van te voren al weet dat hij/zij in dezelfde lijn van denken ligt. Maar juist door ook eens over de haag te gaan gluren. Het ligt ook aan een gevoel van intrinsiek respect voor de anderen. Ommijzelf als voorbeeld te nemen: Ik ben vooral opgeleid in de conventionele rij-opvatting, zoals Ernest van Loon dat onderwees. Later opgevolgd door Henk van Bergen en Klaus Balkenholl [te kort]. Op de Equitana zag ik een boek over het 'rijkunstige leven' van François Baucher. Iemand die in de ogen van mijn mentor een duivel was. Toch heb ik dat gekocht,omdat ik nooit echt begrepen had wat nu zo duivels was. Dit boek gaf mij een héél ander inzicht over de methode die Baucher voorstond. EN de invloed die het op het latere rijden in de Franse en Portugese stijl had. Door deze inzichten heb ik een enorm 'leermoment' meegemaakt. Ik paste deze namelijk toe op mijn 'nagel aan mijn rijkunstige doodskist' , namelijk Nimble. Dit paard had intussen alles [matig] onder de knie, behalve wissels. Dan ging hij compleet uit zijn dak. Enkele zeer bekwame grootmeesters hebben er hun tanden op uitgebeten; niets nade, nog niet één goede sprong, zelfs niet per toeval. En voor de rest, altijd wringen in de mond. Hij is er zelfs voor onder een scan geweest; niets te vinden!!! Toen ging ik éen van de leerstellingen van Baucher 'Tweede methode' ; main sans jambes, jambes sans main [hand zonder benen,benen zonder hand. En ik vermeed zoveel mogelijk druk in de mond. Dus alleen een arrêt om een doel te bereiken en dan geen contact meer. juist met de hand voor de mond blijven. EN wonder: het verzet verdween als schneeuw voor de zon.
Moraal van het verhaal: als men alleen bekende paden bewandelt, komt men alleen op bekende plaatsen uit! Vooruitgang is als men ook echt de intentie heeft iets nieuws te willen ontdekken.
Kadankovitch schreef:Nou ik ben er absoluut van overtuigd dat ook binnen het jury-corps stevig gewerkt wordt aan verbetering. Maar men zit ook met het verleden. Jury-leden die door een bepaalde jury is opgeleid, willen die niet graag tegenspreken ook al zijn ze tot een ander inzicht gekomen.
Werken aan betere instructeurs? Ja zeker !, Maar wie? Federaties willen dat maar al te graag overlaten aan jury-leden. Deze zijn in bestuurfuncties van de federaties ook oververtegenwoordigd. Dat heeft een héél logische oorzaak. Instructeurs zijn uit de aard der dingen vaak veel praktijk gerichter, bestuurzaken lijkt verdacht veel op theorie. bovendien zijn ze vaak beroeps, terwijl de jury in de regelnog niet beroeps is. Zijn willen zich naast hun beroep inzetten voor de sport. Maar doordat men verbetering van instructeurs en van juryleden overlaat aan vooral jury-corp, is de het vaak erg eenzijdig en theoretisch op de verkeerde manier. het is dan vaak een theorie die nauwelijks meer de juiste praktijk verwoord. Het wordt dan 'Bijbels' ! Juryleden hebben ook vaak teveel de neigig les te geven naar hoe het moet uitzien in de proef. Vaak laten geheel buiten beschouwing dat men ook wel eens het paard iets kan laten doen wat niet 'correct'is maar dat wel een positief effect heeft op de latere verrichtingen van dat paard. Dat is begrijpelijk want een jury-lid moet ook het [tijdelijke] eindresultaat beoordelen. dat is zijn/haar taak.
Enfin ik denk dat alles wel er iets toe zal bijdragen, maar ik ben nog niet zo blij met de initiatieven van de Federaties tot nu toe.
Ikzelf denk dat ook veel bij de persoonlijk verantwoordelijkheid van ALLEN deelnemers [in dit proces] ligt. De bereidheid om zich bij te scholen. En dan juist niet het boek te kiezen van de auteur waarvan men van te voren al weet dat hij/zij in dezelfde lijn van denken ligt. Maar juist door ook eens over de haag te gaan gluren. Het ligt ook aan een gevoel van intrinsiek respect voor de anderen. Ommijzelf als voorbeeld te nemen: Ik ben vooral opgeleid in de conventionele rij-opvatting, zoals Ernest van Loon dat onderwees. Later opgevolgd door Henk van Bergen en Klaus Balkenholl [te kort]. Op de Equitana zag ik een boek over het 'rijkunstige leven' van François Baucher. Iemand die in de ogen van mijn mentor een duivel was. Toch heb ik dat gekocht,omdat ik nooit echt begrepen had wat nu zo duivels was. Dit boek gaf mij een héél ander inzicht over de methode die Baucher voorstond. EN de invloed die het op het latere rijden in de Franse en Portugese stijl had. Door deze inzichten heb ik een enorm 'leermoment' meegemaakt. Ik paste deze namelijk toe op mijn 'nagel aan mijn rijkunstige doodskist' , namelijk Nimble. Dit paard had intussen alles [matig] onder de knie, behalve wissels. Dan ging hij compleet uit zijn dak. Enkele zeer bekwame grootmeesters hebben er hun tanden op uitgebeten; niets nade, nog niet één goede sprong, zelfs niet per toeval. En voor de rest, altijd wringen in de mond. Hij is er zelfs voor onder een scan geweest; niets te vinden!!! Toen ging ik éen van de leerstellingen van Baucher 'Tweede methode' ; main sans jambes, jambes sans main [hand zonder benen,benen zonder hand. En ik vermeed zoveel mogelijk druk in de mond. Dus alleen een arrêt om een doel te bereiken en dan geen contact meer. juist met de hand voor de mond blijven. EN wonder: het verzet verdween als schneeuw voor de zon.
Moraal van het verhaal: als men alleen bekende paden bewandelt, komt men alleen op bekende plaatsen uit! Vooruitgang is als men ook echt de intentie heeft iets nieuws te willen ontdekken.
SinneJ schreef:DarkoFoitzik schreef:@Kadankovitch, wat probeerde je met dat vreselijke filmpje te stellen? haar mentor street het ideale beeld na? dat geloof ik graag er is helaas niks van terug te zien.
Zou jij voor mij even willen omschrijven wat jij precies zo vreselijk vindt aan dit filmpje?
SinneJ schreef:DarkoFoitzik schreef:@Kadankovitch, wat probeerde je met dat vreselijke filmpje te stellen? haar mentor street het ideale beeld na? dat geloof ik graag er is helaas niks van terug te zien.
Zou jij voor mij even willen omschrijven wat jij precies zo vreselijk vindt aan dit filmpje?
maralyn schreef:Ik vind deze topic een nare wending krijgen.
Elkaar uitlachen.
Niet in de waarde laten.
Het begint een nors en bitter topic te worden. Waarbij lijkt, gezien een aantal reacties dat er beelden van jezelf getoond moeten worden anders heb je geen recht op spreken.
Jammer.
Het was eerder een prettig en sfeervolle topic. Met blijdschap en respect. En dit wordt imo aardig van de kaart geveegd.
Daarnaast heb ik niet het idee dat ik waarde breng aan dit topic en besluit om diverse redenen te ontstippen
Succes met de verdere discussies. Het ga jullie goed.
knollentuin schreef:Ik denk dat je idd nog even een keer moet kijken.
En wb je frustratie over je stalgenoten, das niks nieuws, ik kom op veel stallen en wat ik om me heen zie gebeuren verwonderd me nog steeds. Je veranderd er alleen iets aan als de mensen er zelf voor open staan. Eerder niet. En dan is het ook nog de manier waarop je iets overbrengt, de toon maakt de muziek. En mensen vragen stellen voor je ze uitlegd wat je bedoeld werkt meest ook wel
knollentuin schreef:Ik denk dat je idd nog even een keer moet kijken.
En wb je frustratie over je stalgenoten, das niks nieuws, ik kom op veel stallen en wat ik om me heen zie gebeuren verwonderd me nog steeds. Je veranderd er alleen iets aan als de mensen er zelf voor open staan. Eerder niet. En dan is het ook nog de manier waarop je iets overbrengt, de toon maakt de muziek. En mensen vragen stellen voor je ze uitlegd wat je bedoeld werkt meest ook wel
pol1 schreef:Nou ik vind het allemaal erg meevallen qua filmpje maar dat kan ook aan mij liggen![]()
Je spelling vindt ik overigens niet meevallen Dfz..Maar dat is een andere discussie..
DarkoFoitzik schreef:knollentuin schreef:Ik denk dat je idd nog even een keer moet kijken.
En wb je frustratie over je stalgenoten, das niks nieuws, ik kom op veel stallen en wat ik om me heen zie gebeuren verwonderd me nog steeds. Je veranderd er alleen iets aan als de mensen er zelf voor open staan. Eerder niet. En dan is het ook nog de manier waarop je iets overbrengt, de toon maakt de muziek. En mensen vragen stellen voor je ze uitlegd wat je bedoeld werkt meest ook wel
ik ben het met je eens. als mensen er niet voor open staan heft het geen zin. niemand luistert omdat ze het wel prima zo vinden. ze zien geen noodzaak want het paard doet het toch wel, ongeacht hoe ze rijden.
met betrekking tot het filmpje, ik ben er nu half doorheen. er vallen me toch weer een aantal dingen op. de passage is niet vloeiend en taktfout. de piaffe is veel op de voorhand. halsstrekken is schijnbaar heel moeilijk, stapen ook. De gelop heeft geen vloeiend verloop (lijkt door weg gedrukte rug te komen) en grijpt niet of nauwelijks onder de massa............... maar het kan ook aan mijn houdig niveau liggen om iets te kunnen zien. het filmpje voelt heel modern aan. de ruiter oogt heel erg tegen het gewicht te zitten van de handen. het oogt allemaal heel strak en terug werkend. maar wederom, het kan aan mij liggen.