Simpelman schreef:Oprichting is het gevolg van het ontwikkelen van de juiste bespiering, dit komt voort vanuit het voorwaarts werken.
Een paard gaat eerst neerwaarts in ontspanning en losgelatenheid, en van daar uit voorwaarts.
Voorwaarts is actiever/verender/grotere passen/ meer zweefmoment, dat bouw je op in jaren.
Klopt dan mijn constatering dat in deze beginfase door gebrek aan bespiering is die schoft gewoon negeer? Dat die vanzelf omhoog komt als we de ontspanning en losgelatenheid te pakken hebben?
Ik denk overigens niet dat ik dat met dit paard nog ga bereiken. Ze is 25 en al een poos met pensioen. De bespiering van de bovenlijn is zeer minimaal. Bovendien is haar luchtpijp/slokdarm verkalkt. Echte oprichting gaan we dus niet meer redden. Ik denk ook dat ze in een verleden misschien wat minder chique gereden is. Ze is Z2-dressuur geweest. Ik zie nu in haar hals, twee handbreedtes achter de oren, een behoorlijke vervorming van de wervels. Links meer dan rechts maar aan beide kanten een forse verdikking. Dus los van het te verwachten gebrek aan tijd (sterker worden kost meer tijd dan zij heeft) denk ik dat ze oprichting lichamelijk ook niet meer aan kan.
O, Simpelman, dank je wel voor al je uitleg in dit topic! Het inspireert mij enorm!
Laatst bijgewerkt door Pendrag op 26-07-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt