Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 18:02

Afbeelding
We zijn nu ongeveer 2 weken bezig met stretchen. Het is nog verre van perfect, maar kan iemand mij vertellen of ik op de goede weg zit?
Hij komt af en toe wel dieper in de stretch, maar dit is het gemiddelde beeld van hoe we nu rondijden (alleen kijk ik dan voor me hihi)

Evelijn

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 19:07

Het is niet echt duidelijke foto, Milkberry... hoe laag hij komt is ook niet het meest interessante..
je wil juist achter het zadel kijken wat daar gebeurt... en daar zit nou net wat schaduw en de hoek is daarvoor wat lastig.
Ik zou denken hij moet achter nog wat verder onderstappen en de hals nog iets meer vanaf de schoft laten vallen en uitrekken zodat onderhals nog losser wordt.

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:03

Even een beginnersvraag: als ik m'n paard voor laat zakken en het vlechtje voor het zadel naar voren schuift, voel ik haar meer gaan deinen. De schouders bewegen ruimer en ze maakt ruimere passen zonder dat haar tempo wijzigt. Op zich wat ik verwacht/zou willen. De traagheid die soms genoemd wordt, merk ik nog niet. Naar mijn gevoel omdat dat nog te vroeg is en ze daarvoor in de bovenlijn eerst sterker moet worden.
Wat ik ook zie, en wat ik me dus afvraag, haar schoft zakt ook. Nogal fors zelfs. Het is dus niet zo dat haar hals vanaf haar schoft zakt maar juist inclusief schoft. Dat is niet het beeld wat je uiteindelijk wilt, je wilt juist de voorkant omhoog. Ik denk dat dit voor nu juist goed is en ze na meer training en met sterkere spieren vanzelf omhoog komt voor als ik haar zou gaan oppakken richting werkhouding. Klopt mijn idee?

Het is overigens nog maar de vraag of we ooit aan oppakken toekomen. Mijn dame is gepensioneerd en geniet vooral van buitenritten. Ik vind dit een hele interessante manier van werken waar ik weer veel van leer en wat mijn paard hopelijk sterk en gezond houdt.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:28

Oprichting van de schoft komt uit het voorwaarts.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:35

Misschien een stomme vraag, kan het zijn dat je paard 'groeit' door dit werk? Dus meetbaar qua schofthoogte? Wellicht door aanspanning van borstspieren oid?

Van de week al een paar keer naar mijn paard staan kijken en hij leek groter, viel me verschillende keren op of verbeeld ik me dat maar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:42

Starbreeze schreef:
Misschien een stomme vraag, kan het zijn dat je paard 'groeit' door dit werk? Dus meetbaar qua schofthoogte? Wellicht door aanspanning van borstspieren oid?

Van de week al een paar keer naar mijn paard staan kijken en hij leek groter, viel me verschillende keren op of verbeeld ik me dat maar?

Niet meetbaar qua schofthoogte, wel meetbaar via schoftbreedte. Lang leve onze ' sleutelbeenderen-loze' dieren :D
In deze fase worden ze breder, als je het op lange termijn doet, worden de spieren ' gewend' dus langer.
Hoofdbrekende situatie's van paardeneigenaren met ' aangemeten' zadels.. Ze groeien eruit, ze worden weer ' slanker', paard door verschillende situaties weer wat langzamer-aan, ruiter begint weer opnieuw, paard wordt weer breder, bla bla bla :7
Groot voorstander van zadels die in alle opzichten (makkelijk) aanpasbaar zijn :D

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:44

Simpelman schreef:

Dus ook in de startfase blijft de schoft omhoog? En is mijn paard nu dus onvoldoende voorwaarts?

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:44

Ze krijgen er een beter verdeelde bespiering van, meer atletisch.
Daardoor ook gaan ze zich beter voelen, machtiger, sterker.
Ze stijgen in rangorde en gaan zich meer showmatig bewegen om de omgeving te imponeren.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 20:47

Pendrag schreef:
Simpelman schreef:

Dus ook in de startfase blijft de schoft omhoog? En is mijn paard nu dus onvoldoende voorwaarts?

Het omhoog komen van de schoft komt in de rijkunstige oprichtingsfase.
Oprichting is het gevolg van het ontwikkelen van de juiste bespiering, dit komt voort vanuit het voorwaarts werken.
Een paard gaat eerst neerwaarts in ontspanning en losgelatenheid, en van daar uit voorwaarts.
Voorwaarts is actiever/verender/grotere passen/ meer zweefmoment, dat bouw je op in jaren.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:52

Nielojram schreef:
Starbreeze schreef:

Niet meetbaar qua schofthoogte, wel meetbaar via schoftbreedte. Lang leve onze ' sleutelbeenderen-loze' dieren :D
In deze fase worden ze breder, als je het op lange termijn doet, worden de spieren ' gewend' dus langer.
Hoofdbrekende situatie's van paardeneigenaren met ' aangemeten' zadels.. Ze groeien eruit, ze worden weer ' slanker', paard door verschillende situaties weer wat langzamer-aan, ruiter begint weer opnieuw, paard wordt weer breder, bla bla bla :7
Groot voorstander van zadels die in alle opzichten (makkelijk) aanpasbaar zijn :D

Oh nooo here we go again :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 20:59

Simpelman schreef:
Ze stijgen in rangorde en gaan zich meer showmatig bewegen om de omgeving te imponeren.

Wat leuk is dat, hij lijkt wel iets meer opwaarts dan dat hij normaal is.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-15 21:07

De paarden/merries die ik afgericht heb zijn altijd leidmerrie in de kudde geworden.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:17

Zou een mooie bijkomstigheid zijn, hij voelt zich namelijk wel eens bedreigd door dominante paarden.

xxdomiixx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:19

Dan kan ik het beter niet met mijn paard voort zetten :')

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:21

Simpelman schreef:
Oprichting is het gevolg van het ontwikkelen van de juiste bespiering, dit komt voort vanuit het voorwaarts werken.
Een paard gaat eerst neerwaarts in ontspanning en losgelatenheid, en van daar uit voorwaarts.
Voorwaarts is actiever/verender/grotere passen/ meer zweefmoment, dat bouw je op in jaren.

Klopt dan mijn constatering dat in deze beginfase door gebrek aan bespiering is die schoft gewoon negeer? Dat die vanzelf omhoog komt als we de ontspanning en losgelatenheid te pakken hebben?

Ik denk overigens niet dat ik dat met dit paard nog ga bereiken. Ze is 25 en al een poos met pensioen. De bespiering van de bovenlijn is zeer minimaal. Bovendien is haar luchtpijp/slokdarm verkalkt. Echte oprichting gaan we dus niet meer redden. Ik denk ook dat ze in een verleden misschien wat minder chique gereden is. Ze is Z2-dressuur geweest. Ik zie nu in haar hals, twee handbreedtes achter de oren, een behoorlijke vervorming van de wervels. Links meer dan rechts maar aan beide kanten een forse verdikking. Dus los van het te verwachten gebrek aan tijd (sterker worden kost meer tijd dan zij heeft) denk ik dat ze oprichting lichamelijk ook niet meer aan kan.

O, Simpelman, dank je wel voor al je uitleg in dit topic! Het inspireert mij enorm!
Laatst bijgewerkt door Pendrag op 26-07-15 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:23

Starbreeze schreef:
Oh nooo here we go again :')

Hahaha,leuk joh,paarden,altijd wel een goed excuus om je spaargeld tegen aan te gooien!

Als je vertrouwen in je zadelmaker/passer/fitter/consulent/whatever hebt,ga je niet voor verassingen staan.
T'is net paardrijden,alles staat en valt met vertrouwen,dus gevoel. :D

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:42

Starbreeze schreef:
Simpelman schreef:

Wat leuk is dat, hij lijkt wel iets meer opwaarts dan dat hij normaal is.

Dat zegt Will Faerber ook in zijn video's dat paarden steeds meer een "uphill appearance" gaan krijgen :j

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:43

Simpelman schreef:

Jeetje nooit geweten! Zou het daar dan aan liggen dat mijn ruin op dit moment aan het stijgen is in de rangorde?

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:53

Evelijn: bedankt voor je comment op mijn foto. Hij mag inderdaad actiever. Hoe lager hij zakt, hoe actiever hij wordt. Maar daarvoor moeten we nog wat meer trainen. Hij heeft een enorme onderhals en houdt veel spanning vast op zijn borst. Maar ik merk al wel enorm verschil in de bespiering.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-15 21:58

Nou dat had ik dan toch goed gezien HW :)
Ik heb verschillende keren staan kijken en het viel me gewoon op. Nou goed bezig dus :D

@nielojram, dat wel (Schutte) maar mijn paard is een ongelooflijke miepert met zadels :)) met stip op de eerste plaats als prins op de erwt... Hij moet niet eens zien dat er iemand aan zijn zadel zit want dan is het al mis, zij moeten zo ongeveer stiekum om de hoek meekijken zodat hij niks door heeft :roll:

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:00

Gisteren nog wat filmpjes van WF gekeken en dan met name over de galop omdat we daar gisteren een dipje mee hadden vond ik, maar ik wil blijkbaar teveel. Ik wil hem dat gelijk in de (diepe) stretch in galop want dat kan hij wel en is ook al een paar keer gelukt, maar daar wilde hij niet aan.

De paarden in de filmpjes van Will galopperen eigenlijk in eerste instantie in de arbeidshouding en gaan van daaruit naar de stretch (kort!). Hij geeft ook aan dat je dan beter de draf eerst kunt trainen want daarmee bouw je spieren op die je nodig hebt in de galop.

Iemand met dezelfde ervaring?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:23

Eigenlijk niet, Sultan wil juist in galop met de neus door het zand. Mijn merrie trouwens ook. Misschien het ras?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:30

Ja die van mij in eerste instantie ook, maar hij kwam gisteren wel vaak echt omhoog. Zal het eens aankijken, misschien een spierpijntje hier of daar.

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:40

Dat kan natuurlijk ook goed. Ik doe vaak als ze onder het zadel echt iets intensief hebben gedaan de volgende dag relaxen. Ik merk dat dat voor ons fijn werkt, elke keer ervaar ik weer iets nieuws. Nou zijn ze ook nog jong, dus iets nieuws is het al gauw :D

Maar van het weekend was er wel echt iets bijzonders : mijn hengst heeft moeite om in galop zijn gewicht op zijn linkerachterbeen te nemen. Ik was daar al aan gewend. Ik wist het wel maar besteedde er niet speciaal veel aandacht aan. En vrijdagavond reden we linksom een volle in galop en ineens zat ik rechtop, helemaal ondersteund door dat linker achterbeen. Echt een extreme verandering. Ongelofelijk! En hij hield het vol en bleef ontspannen. Ik kan niet vertellen hoe gaaf dat voelt!!!!

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-15 11:44

Zoiets: *\%/*

:D ;)