[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:49

Hmmm interessant om te lezen! =P nog nooit van gehoord.
En Snackie, is dat dan met elk boomloze zadel? Als je er eentje hebt van goede qualiteit lijkt me dit toch geen probleem? Paardje bij mij op stal loopt er heel erg goed mee, heerlijk ontspannen, en geen last van de rug. Voorzover je aan hem kan zien en merken dan.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:00

ik heb zoveel ongemakken zien komen. door dat er geen druk verdeling is. ik kan je niet vertellen wat.goed of slecht is. maar van alle ellende die ik gezien heb... bedank ik maar.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:06

zadeldrukmeting heb ik bij mijn paard ook gedaan. dat is best goed om n keer te doen om uit te zoeken of je zadel goed kan liggen. maar daarna zal je altijd toch weer tegen komen dat je paard net wat verandert omdat ie is afgevallen, of dat je wat minder hebt gedaan een poosje om 1 of andere reden. dus is t ook maar een momentopname.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:11

Een moment opname is het eigenlijk altijd wel..
Ik krijg heel vaak reacties, dat bij Gas de bespiering vooruit is gegaan, en dat hij er nog zo goed uit ziet voor een best wel oudje. Ik zie het zelf niet, maar eris een tijd geweest dat ook Gas rugklachten had.. Dat is misschien een periode geweest dar de spieren in zijn rug wat veranderden en sterker werden.. Ik ben zelf namelijk heel veel aan de slag gegaan met buigen buigen en nog meer buigen. Rond worden aan de voorkant, om mijn benen heen enz enz. Hij loopt nu trouwens weer zoals altijd, met hetzelfde zadel.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:22

Ik heb er vandaag even opgezeten. We waren niet in het positief, maar ook niet super negatief. Morgen les, mag mijn instructeur kijken. Dat vind ik fijnere. Zag op de beelden een heel stuk wat problematisch is. Maar moet er misschien ook nog iets geduld op hebben.

Wat precies het probleem is met het zadel is niet goed te bepalen. We hebben tweemaal een drukmeting gedaan. Daar komt eigenlijk niks uit. Het zadel ligt eigenlijk goed. We hebben het zelfs apart getest alleen in galop. Toch zien we kwa beweging en gedrag dat haar iets hindert.
Irritant is ook dat ze met een slecht passend zadel steeds beter loopt dan onder dit zadel. Maar uiteindelijk is ook dat dan weer niet goed en niet mijn bedoeling.

Donderdag komt er nog een zadelmaker kijken (even kijken of die nog iets weet). Begin april komt er anders iemand uit engeland die het moet gaan oplossen. Drastisch, want dat zou neerkomen op het inzagen van de boom en het plaatsen van een 3 en 4de singelstoot.

Rosa is een bijzonder paard hierin. Ze was extreem zadeldwangig toen ik haar net ging trainen. Passen en meten was niet eens mogelijk.
Nu is ze niet zo gevoelig meer, maar ze blijft een moeilijk paard hierin. Totaal hebben we 38 zadels gepast in 2 jaar. Daarvan lagen er 4 enigsinds goed. 2 waren er boomloos. Hier heb ik allebei 2 a 3 maanden wat mee gekund. 3de was een massimo, hier heb ik 4 maanden mee gereden. En dan dit zadel. Hier heb ik 7 maanden mee gereden.

We komen er wel hoor :) Ze hoeft ook niet percee te werken, ware het niet dat ze het zo prettig lijkt te vinden verder. Probleem is dat ze verder nogal moeilijk reageert op andere dingen. Bv paarden, dus ze is ook niet zo'n paard dat je in de wei zet. Ze springt er nog steeds uit als een ander paard te dicht in de buurt komt (of d'r aanraakt). Voor mij is het allemaal te overleven, ik hou rekening met d'r.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:31

Pfff wat een pech heb je zeg! Vervelend!
Ik noem miss iets geks op, aangezien ik er totaal geen verstand van heb, maar soms heb je kans dat dat het zomaar is =P
Kan je geen dik dekje proberen? Dat houd volgens mij alleen de drukpunten niet zo tegen..
Is het niet dat ze een zadel opzich gewoon helemaal niks vind..? Of iets van wennen? Lijkt me vrij logisch dat een paard heel erg moet wennen aan een zadel + ruiter op de rug, en daardoor anders loopt, voor een tijdje?
Of gaat het juist in het begin wel goed, en dan na verloop van tijd niet meer?
Ik weet niet welke merken boomloze zadels je gehad hebt.. Ik zal morgen eens spieken welk merk die van mijn stalgenootje is. Voor zover ik kan zien lijkt het me namelijk een heerlijk zadel. Voor zowel paard als ruiter.
Je mag mijn onzin ideeen ook gewoon negeren hoor :+ probeer mee te denken. Voel ik me ook nog een beetje nuttig haha.
Ja loopt in elk geval al 2 jaar met een heel vervelend probleem zeg!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 01:45

Het varieert per aanpassing hoe ze doet.
De eerste keer dat ik vond dat er iets mis was was een maand na een opvulling. Vond ze een mini-propje voor in het kussen. Die weggehaald, liep ze normaal. Maar 2 dagen later deed ze d'r rug niet omhoog. Andere keer stapte ik op, schoot ze af. Zakte zadel te veel in blijkbaar.
Grootste probleem nu is dat ze in een slot springt en er niet meer uit komt. Ja, dan haal ik het zadel er af. Kan er een dressuurzadel van een stalgenoot op. 2 boommaten te groot enzo, loopt ze goed. Dan hoeft er niet eens wat voor d'r onder.

Ze wisselt ook heel snel van gedrag en houding wat zadel betreft. In principe is rechts d'r moeilijke kant. Maar ze geeft net zo makkelijk links problemen. Na sommige aanpassingen loopt ze enigsinds goed en bijt ze in me voeten en probeert ze weg te rennen bij het opstappen. Andere keren loopt ze slecht maar is ze zo braaf.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 08:31

En is het niet gewoon zo dat een passend zadel te veel soort van 'knelt' voor haar? Dat ze toch voor haar gevoel er te weinig ruimte in heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 09:26

LoveUggs schreef:
Dankje! Gas is alleen niet scheef hoor! :+ Gas heeft artrose, en de ene dag loopt hij beter dan de andere. De ene keer loopt hij links beter, en de andere keer rechts. Kan ook zo zijn dat hij morgen wel weer goed loopt. Maar dat maakt niet uit =P ik ga morgen eens kijken en eens het een en ander proberen! Dankje! =D vind het belangrijk om hem lekker soepel te buigen, met zijn artrose. Als je mij trouwens zou vragen wat zijn betere kant is... Ik zou het niet weten =P de ene keer galopeerd hij rechts helemaal bagger en stijf , en zoals vandaag is dat links. Maar het komt dus vrij vaak voor, dus tipd zijn wel heel handig! =D

Ik vind dit toch wel zorgelijk. Je paard heeft naar mijn idee pijn. Is het wel verstandig om er dan op te stappen? Je moet het zo zien, je wilt rijden met een doel, ontspanning en blij rijden maar dat kan je paard op deze manier niet bolwerken. Dan kun je er rijtechnisch van alles aan doen maar dat heeft dan weinig zin lijkt mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:36

Joolien ik snap je vraag want ik vroeg het me zelf ook af. Alleen artrose is een aandoening die nooit beter wordt en waarbij geldt rust roest. Met andere woorden door die paarden zolang mogelijk ontspannen te rijden blijven ze soepel en hebben ze minder last zonder ruiter.
Als je met die paarden niets doet wordt het minder en minder en zijn ze in no time zo stijf als een hout met pijn (net als bij mensen is dat).

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:40

@joolien, ik snap je reactie. Je bent niet de eerste. Gas heeft zo de ene dag een goede dag, en de andere dag, heeft hij lang nodig om soepel te lopen. En weer een andere dag, is er niks aan de hand. Ik heb heel vaak dat hij op de ene hand wat stijf is, en als ik even door rijd is er niks meer aan de hand. Of het slim is om er nog op te stappen? Ja hoor. Ik weet heel goed mijn grens met hem. Als hij gaat lopen hakkelen, en mank gaat lopen, weet ik dat ik er beter weer af kan gaan en hem ff los kan zetten. Maar dit was echt een geval van stijf op links waar hij doorheen moet. Stilstaan roest.. Als we hem stil zetten, en alleen maar uit zijn stal halen om los te zetten, en te poetsen en knuffelen en wandelen, kunnen we hem zo weg brengen.. Dat is het lastige aan die artrose. Maar ik weet echt heel goed wanneer hij echt pijn heeft, en wanneer hij stijf is..

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 10:47

Joolien ik heb nog een vraag over jouw methode van longeren. Ik hoor heel veel positieve berichten over longeren op deze manier, maar toen ik het probeerde kreeg ik er een heel naar gevoel bij.
Naar mijn idee ontstond er een soort zaagbeweging door de los-vast verbinding die ontstaat bij het optillen van de voorbenen. Dus na twee rondjes heb ik er weer een andere contructie van gemaakt, want aan zagen heb ik echt een hekel.
Stel ik me dan aan (of heb ik het toch verkeerd bevestigd)?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:26

Artrose is lastig. Zeker op bepaalfe.plekken. Waar zit het bij jou paard?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:32

Het zit in zijn benen. Nu moet ik zeggen, dat hij er altijd wel last van heeft als het weer veranderd. Het schommeld behoorlijk qua temperatuur de laatste tijd. Als het zulk weer blijft dan loopt hij zo weer als een trein. Ik wil in elk geval zeggen dat ik mijn grens met Gas heel goed weet.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 11:47

Veulen84: Gok dat ze een breder kussenkanaal dan fijner vindt, dat al geprobeerd?

0_saskia_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 12:55

Hallo allemaal!
Ik heb wat foto's van tijdens het longeren, waar ik graag jullie meningen over zou horen.

Zenna is een bijna 5-jarige WPBR Welsh pony, en ik rij haar nu bijna een jaar. Ze heeft een tijd lang met een zadel gelopen wat niet helemaal lekker lag, maar gelukkig komt morgen een nieuw zadel! Ze is van zichzelf vrij rillerig en ehm, zeg maar erg temperamentvol. Hierdoor bouwt ze eigenlijk altijd veel spanning op, wat ik weer moeilijk vind om af te laten vloeien. Hier misschien tips voor?

Sorry trouwens voor de bagger kwaliteit van de foto's, camera van mn telefoon werkte niet echt mee.

Afbeelding
De eerste foto. Dit is haar favoriete houding om in te lopen (helaas). Dus door het hele lichaam erg gespannen, wat vooral te zien is aan de staart, hals en het 'uit elkaar lopen'. Wel een enigszins actief achterbeen.

Afbeelding
Dan de tweede foto. Hier ontspant ze al een stuk meer en laat ze haar hals mooi vallen, ze zoekt contact en is mooi rond vanuit de schoft. Ondanks dat ze hier wel vrij lang wordt in haar lichaam lijkt het of haar achterbenen wel goed onder de massa worden gezet. Is misschien ook lastig te beoordelen van deze foto.
Maar dan toch weer die gespannen staart.. Of zie ik het verkeerd en is dit juist een ontspannen gedragen staart?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:27

@saskia, als ik thuis ben ga ik je foto's eens bekijken, kan ze nu niet zien..

Verder hier nog ff een egopost van mij!
Wij hebben heerlijk BLIJ gereden, in het zonnetje! Ik ontdekte een schuurplekje van zijn singel, waardoor ik dus een bondje om zijn singel gedaan heb. Hierdoor moest ik dus voor het eerst sinds tijden zonder Thiedeman rijden met Gas.. Ik was voorbereid op een DRAVER dat hard zou lopen.. Zonder dat ik hem goed kon inhouden.. Nou echt niet. Hij was hartstikke braaf! In Drievliet waren ze geloof ik een beetje de atracties aan het testen, en aan het slijpen en doen, en dat slijpen is Gaspard zijn grootste angst, em hij reageerde alleen op dat geluid.. Een beetje kijken, en dat was het! Verder ben ik verder gegaan met zijn stelling. Ik ben heel erg bezig geweest met omstellen. Door een s van hand veranderen, en dan echt goed omstellen naar de andere hand. Ook op de lange zeide zowel linksom als rechtsom stelling vragen op allebei de kanten. Hij heeft heerlijk gelopen! Hij was ook erg BLIJ met het weer haha, compleet ander paard meteen! Het ging zo lekker vandaag! En nu gaan we lekker aan de wandel buiten. Lekker grazen enzo, want het weiland is nog niet goed =(

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:29

@loveuggs nee ik heb geen foto's van gisteren, welk een filmpje van in de vakantie maar toen was de grond hard en mijn nichtje was aan het filmen met heeeel dom commentaar haha. Niet erg serieus gereden, wel stap en draf. Misschien kan ik die er eens op zetten. Ik heb nog wel 1 foto maar daar heeft hij zn zweetdeken nog op zijn billen hangen, lijkt me niet erg handig :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:32

Je kan het altijd proberen!

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 13:36

Ik wil dat filmpje wel uploaden en die foto als ik thuis ben :)

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:14

Ik wil jullie toch deze foto's even laten zien... :)

Waar meneer eerder nog zo altijd door de baan ging (los in de bak, beetje opjagen en hij liep wel). Maar wel met koppie erop inclusief onderhalsje...

Afbeelding

Gaat die nu OOK zo door de bak! :D
Hij kan het nog steeds hoor dat koppie en onderhalsje erop, zeker wel! Maar ben al zo blij dat ie nu ook dit soort momenten al ZELF opzoekt en laat zien. Was hem vandaag ook alleen maar een beetje aan het opjagen, zoals ik altijd deed.. En wat deed meneer? Hij ging z'n uiterste best doen en ging zichzelf helemaal aan het werk zetten, haha! :+
Afbeelding

I'm happy.. :)

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:41

Over drukverdeling gesproken heb ik sinds gister de fairfax singel.. en ik ben echt zó verbaasd over wat een stomme singel kan doen..

Cab zn gangen voelen (en je ziet het ook volgens stalgenoten en paps) ruimer en groter, meer in balans, hij draagt zichzelf makkelijker, verruimen gaat zonder problemen (waar hij eerst standaard aangaloppeerde deed hij nu keurig middendraf.. ik heb het 20x geprobeerd omdat ik het maar neit kon geloven) Daarbij was hij ook meteen los terwijl ik er normaal minuut of 20 over doe vorodat die achterhand werkt <3 vanavond weer een rondje doen.. kijken hoe hij danvoelt..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:48

Veulen84 schreef:
Ik heb er vandaag even opgezeten. We waren niet in het positief, maar ook niet super negatief. Morgen les, mag mijn instructeur kijken. Dat vind ik fijnere. Zag op de beelden een heel stuk wat problematisch is. Maar moet er misschien ook nog iets geduld op hebben.

Wat precies het probleem is met het zadel is niet goed te bepalen. We hebben tweemaal een drukmeting gedaan. Daar komt eigenlijk niks uit. Het zadel ligt eigenlijk goed. We hebben het zelfs apart getest alleen in galop. Toch zien we kwa beweging en gedrag dat haar iets hindert.
Irritant is ook dat ze met een slecht passend zadel steeds beter loopt dan onder dit zadel. Maar uiteindelijk is ook dat dan weer niet goed en niet mijn bedoeling.

Donderdag komt er nog een zadelmaker kijken (even kijken of die nog iets weet). Begin april komt er anders iemand uit engeland die het moet gaan oplossen. Drastisch, want dat zou neerkomen op het inzagen van de boom en het plaatsen van een 3 en 4de singelstoot.

Rosa is een bijzonder paard hierin. Ze was extreem zadeldwangig toen ik haar net ging trainen. Passen en meten was niet eens mogelijk.
Nu is ze niet zo gevoelig meer, maar ze blijft een moeilijk paard hierin. Totaal hebben we 38 zadels gepast in 2 jaar. Daarvan lagen er 4 enigsinds goed. 2 waren er boomloos. Hier heb ik allebei 2 a 3 maanden wat mee gekund. 3de was een massimo, hier heb ik 4 maanden mee gereden. En dan dit zadel. Hier heb ik 7 maanden mee gereden.

We komen er wel hoor :) Ze hoeft ook niet percee te werken, ware het niet dat ze het zo prettig lijkt te vinden verder. Probleem is dat ze verder nogal moeilijk reageert op andere dingen. Bv paarden, dus ze is ook niet zo'n paard dat je in de wei zet. Ze springt er nog steeds uit als een ander paard te dicht in de buurt komt (of d'r aanraakt). Voor mij is het allemaal te overleven, ik hou rekening met d'r.

Lastig hoor Veulen,
Paarden die zo extreem gevoelig zijn hebben vaak ook wel last van andere (lichamelijke) problemen. Heb je al eens laten onderzoeken of er hormonaal iets aan de hand zou kunnen zijn?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:49

Nou dat is toch al wel een vooruitgang Marinke

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 15:52

@Veulen.
Ohja! Ik heb eens gekeken naar dat merk van dat boomloze zadel. Het is een Freemax Class of Class Freemax zal dalijk even de foto van het merkje uploaden.. Gaat helaas niet met mijn mobiel