Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:51

Citaat:
Dit is ook allemaal aangeleerd gedrag, wat lukt dankzij het fijne meewerkende karakter van het paard. Probeer een zebra maar eens te rijden op gewichtshulpen. :+
En het is natuurlijk super als je het paard wel deze hulpen hebt geleerd, ik denk alleen dat het leerpsychologisch ietsje anders in elkaar zit dan jij hier voorstelt.

Ik leer het paard de hulpen niet
ik bespeel het evenwicht van het paard, waarmee hij de kant wel op moet die ik verlang
heeft alles met de bouw, zwaartekracht en wetenschap /beweging te maken. van mens en dier.
kweet niet of het onder psychologie valt :D :+ , misschien voel jij het zo?

horseyfries

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:53

Er is een groot verschil tussen een paard de kant op krijgen die je verlangt, en het paard daarbij ook nog zijn lichaam juist laten gebruiken!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:54

horseyfries schreef:
Waarom schrijf je dit dan Nombrado?

aangepast
te snel denken en langzamer typen ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:56

horseyfries schreef:
Er is een groot verschil tussen een paard de kant op krijgen die je verlangt, en het paard daarbij ook nog zijn lichaam juist laten gebruiken!

dat functioneel gebruiken van zijn eigen lichaam , weet het paard zelf het beste
hij heeft een aangeboren overlevings-drang, die je als ruiter met respect hoort te onderhouden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:00

Met die overlevingsdrang mag hij rustig plat door de bocht, en dat is voor hem heel functioneel, maar niet voor de dressuur.
Is één van de fouten die ik heel vaak tegenkom in clinics, dat paarden hun gewicht niet compleet verticaal boven hun benen houden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:00

Pfoe ik merk wel dat ik met meerdere winden mee waai.. ik kan in alle posts op de vorige en deze blz wel wat vinden wat ik zelf ook doe. Ik probeer zo veel mogelijk bewust te zijn van mijn zit en ik wil er ook nog meer naar toe werken dat mijn zit de eerste voornaamste hulp is. Verder werk ik aan herbalanceren door met beide handen even de schouders te plaatsen op de volte en weer los te laten. Ik ben dan ook nog voornamelijk met 'het in balans rijden' bezig waarbij ik mijn hulpen zo veel mogelijk geef ter ondersteuning aan het paard. En wellicht raakt het paard ook door mij nog wel eens uit balans, wat ik dan vervolgens weer moet corrigeren.
Ik kan niet zeggen dat ik met een echt vaste verbinding rijd, eerder met een hele lichte. Zo nodig dus sturen en ophoudingen maar verder zo licht mogelijk contact omdat ik absoluut wil voorkomen dat ik er spanning op de kaak komt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:18

Ansie schreef:
Pfoe ik merk wel dat ik met meerdere winden mee waai.. ik kan in alle posts op de vorige en deze blz wel wat vinden wat ik zelf ook doe. Ik probeer zo veel mogelijk bewust te zijn van mijn zit en ik wil er ook nog meer naar toe werken dat mijn zit de eerste voornaamste hulp is. Verder werk ik aan herbalanceren door met beide handen even de schouders te plaatsen op de volte en weer los te laten. Ik ben dan ook nog voornamelijk met 'het in balans rijden' bezig waarbij ik mijn hulpen zo veel mogelijk geef ter ondersteuning aan het paard. En wellicht raakt het paard ook door mij nog wel eens uit balans, wat ik dan vervolgens weer moet corrigeren.
Ik kan niet zeggen dat ik met een echt vaste verbinding rijd, eerder met een hele lichte. Zo nodig dus sturen en ophoudingen maar verder zo licht mogelijk contact omdat ik absoluut wil voorkomen dat ik er spanning op de kaak komt.

Probeer jij dan wel eens om je paard op twee sporen te laten lopen? Of vind je het vanzelfsprekend dat je paard het binnenachterbeen in het midden plaatst?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 17:19

horseyfries schreef:
Met die overlevingsdrang mag hij rustig plat door de bocht, en dat is voor hem heel functioneel, maar niet voor de dressuur.
Is één van de fouten die ik heel vaak tegenkom in clinics, dat paarden hun gewicht niet compleet verticaal boven hun benen houden.

als een paard plat door de bocht gaat heeft dat met snelheid te maken
met hard, zal een paard wel plat door de bocht moeten en tegenhangen, dit heeft met de middelpuntvliedende krachten te maken (paard is nie gek) anders gaat ie op zijn snufferd.
als het paard langzamer draaft of galoppeert, zal je hem keurig zien buigen , hoe het gewenst is in de dressuur
dan is namelijk vanzelf zijn evenwicht verdeelt over 4 benen.
Wie zijn wij, ruiters, dat we gaan bepalen, dat het beter is voor hem om anders door de bocht te gaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:25

Citaat:
Ik ben het niet eens met de reacties op deze post die zeggen dat het vanzelfsprekend is dat het paard niet meer op twee sporen loopt op een kleinere volte. Wat jij beschrijft en wat blijkbaar mensen standaard doen, is de volte schoudervoorachtig rijden (het binnenachterbeen spoort niet meer maar gaat naar midden voorbenen). Dat is iets wat je bewust zou moeten vragen, en dan kan het functioneel zijn, maar dat is het in mijn ogen niet meer als je het paard niet ook op twee sporen door de volte kan laten gaan. In de klassieke boeken staat duidelijk beschreven hoe je dit moet trainen, door de schouders voor de achterhand te zetten. Dus als je paard zonder dat je het wil of vraagt het binnenachterbeen tussen de voorbenen zet, dan kan dat betekenen dat je paard iets teveel lengtebuiging heeft en je hem iets rechter moet maken, of dat de buiging correct is maar de schouders iets teveel naar binnen staan, en dus plaats je die dan iets naar buiten tot de benen sporen.

HF het is mij nu redelijk duidelijk wat er bedoeld wordt. Bedankt daarvoor. Ik rij dan idd de volte schoudervoorachtig. moet eerlijk zeggen dat mij dat ook zo geleerd is en de verklaring die ik daarbij kreeg was dat het goed zou zijn voor de lengtebuiging. Iets wat ik een plausibele verklaring vond. Echter kan ik mij ook heel goed vinden in hetgeen jij beschrijft en ik ga zeker eens kijken of ik dit bewust kan proberen te bewerkstelligen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:30

Ik kan me voorstellen dat als je instructeur vond dat je paard meer gewicht moest dragen op zijn binnenachterbeen, hij dit van je vroeg. Maar dan gebruik je het als correctiemiddel en zou het paard op den duur wel in staat moeten zijn, om ook op twee sporen op een kleinere volte te lopen. Dus misschien wel eens leuk voor je om te zien of het één geleidt heeft tot het ander?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:32

nombrado schreef:
horseyfries schreef:

als een paard plat door de bocht gaat heeft dat met snelheid te maken
met hard, zal een paard wel plat door de bocht moeten en tegenhangen, dit heeft met de middelpuntvliedende krachten te maken (paard is nie gek) anders gaat ie op zijn snufferd.
als het paard langzamer draaft of galoppeert, zal je hem keurig zien buigen , hoe het gewenst is in de dressuur
dan is namelijk vanzelf zijn evenwicht verdeelt over 4 benen.
Wie zijn wij, ruiters, dat we gaan bepalen, dat het beter is voor hem om anders door de bocht te gaan?

Als hij fout door de bocht gaat dan is het de taak van ons als ruiters om hem te vertellen dat het beter is om anders door de bocht te gaan. Anders ben je passagier in plaats van dressuurruiter.

Ik ben het ook totaal niet met je eens dat een paard van nature zijn gewicht evenredig over vier benen zou verdelen. Als dat zo was, hadden we onze hele training niet nodig, want dan was het gewicht al 50/50 voor en achter en was ook elk paard volkomen recht en in balans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:35

Ja, lijkt mij ook erg leuk om te bekijken. Wat ik jammer vind is dat er mij nooit verteld is dat het dus zo moet zijn dat het paard op 2 sporen op de volte zou moeten kunnen lopen.

Het is idd zo dat mij verteld is dat het paard meer gewicht moest gaan dragen op het binnenachterbeen, maar niet als correctiemiddel. Eigenlijk was het gewoon standaard. Moet eerlijk zeggen dat ik het vrij veel om mij heen zie.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:47

Ok, maar nu even de volgende denkpiste: het is idd zo dat een paard meer gewicht moet dragen op het binnenachterbeen, maar dat kan ook door het paard te laten sporen. Immers, als het paard buigt op de volte, dan beschrijft het binnenachterbeen de kortste cirkel en zal het daardoor het binnenachterbeen het diepste onder brengen (maar recht naar voren en niet zijdelings!!). Ook dan is het meer dragend.

Vind dit ook weer interessant om over na te denken, en heb nog eens het beginfilmpje bekeken want daar werden wel wat voltes in gereden. Daarin zie je soms twee sporen, soms ook iets schuin. Maar dat lijkt juist te zijn als het paard niet helemaal mooi in verticaal evenwicht blijft en iets schuin gaat hangen in de bocht, waardoor de binnenheup wat lager komt te hangen en het paard dus wel moet compenseren door het been schuin te zetten. Dit is in mijn ogen dus eerder een fout en zijn er stukken dat ze het correct doet, waarbij het paard mooi in zowel horizontaal als verticaal evenwicht door de volte loopt, en dan zie je het paard ook op twee sporen lopen.

Dus mijn suggestie zou zijn om te kijken of die mensen die dat binnenachterbeen tussen de voorbenen plaatsen, dat doen door het binnenachterbeen meer te activeren en de schouder te verplaatsen (correct volgens mij) of dat dat gebeurt doordat het paard iets schuin gaat hangen (niet correct volgens mij).

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:58

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Vroeger moest ik altijd met mijn zussen mee op wedstrijd, in het kader van een familie-dag zeg maar. Ik zag dan af en toe vooral volwassen mensen (halverwege/eind jaren 90) die alsmaar zaten te knikken met hun hoofd, vooral tijdens de (uitgestrekte) draf, net zo'n hondje met zo'n bewegend hoofdje wat je soms op een dashboard ziet staan. Ik weet nog dat ik altijd enorm moest lachen om die mensen, het zag er zo grappig uit.

Nu stond ik vanmorgen les te geven en er reed nog een (oudere) dame in de bak, zag er goed uit. Paard liep mooi ontspannen, los in het lijf en mevrouw was duidelijk vanuit haar zit aan het rijden, erg ontspannen. Maar, jullie raden het al, ik heb echt even staan kuchen toen ik mevrouw zag aandraven en daarbij doorzitten, d'r kin ging steeds tegen d'r boezem aan. Nu zat ze zoals ik al zei erg ontspannen, met een knik in haar rug, net boven d'r riem. De rest van haar rug stond bol.

Zou het overmatig knikken van haar hoofd te maken kunnen hebben met haar rug? Heb goed na zitten denken vandaag, en volgens mij zaten die mensen tijdens de wedstrijden van mijn zus ook met zo'n bolle rug.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 17:59

horseyfries schreef:
Ik kan me voorstellen dat als je instructeur vond dat je paard meer gewicht moest dragen op zijn binnenachterbeen, hij dit van je vroeg. Maar dan gebruik je het als correctiemiddel en zou het paard op den duur wel in staat moeten zijn, om ook op twee sporen op een kleinere volte te lopen. Dus misschien wel eens leuk voor je om te zien of het één geleidt heeft tot het ander?

Dat denk ik ook dat het een correctiemiddel is, ik doe het ook wel maar dan alleen de ene kant op op de volte omdat daar gecorrigeerd moet worden. Eigenlijk zegt mijn instructrice voor je gevoel schoudervoor, maar dan is het juist in het spoor. De andere kant op zou ik dat nooit doen want daar komt de schouder al naar binnen als ik niet oppas. Of als het sporen al in orde is kun je schoudervoor rijden op de volte als een oefening, maar het lijkt mij dat als schoudervoor op de volte echt goed lukt dat sporen op de volte een eitje is.
Wat je hierboven zegt lijkt me logisch HF en hoe kleiner de volte hoe meer het binnenachterbeen moet dragen (en als je weer een stapje verder gaat daarin komt bij mij toch altijd weer die scheefheid aan de orde).

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:06

Aillil. Ik weet wat je bedoelt. Ik heb Tineke Bartels eens aan het werk gezien met iemand die dat deed. Volgens mij moest ze haar bekken net ietsje anders houden en voilà het was opgelost.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:11

Ja denk ook dat het niet vanuit het hoofd komt hoor. Als je rechtop zit en je probeert je hoofd zo te bewegen, dan voelt het ook raar. Als je echter doorzakt en je rug bol maakt en je begint een beetje te schudden, dan merk je dat je hoofd vanzelf mee gaat doen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:13

Maar het gekke is, het paard liep echt goed. Vroeg haar later hoe oud ie was, een 5 jarige Houson x Jazz. Pracht beest :D

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 18:16

Dat het paard zo liep zou je niet zeggen als je naar haar rug keek, maar vanaf haar riem tot aan haar zolen was haar houding goed. Net als haar armen/handen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 18:47

Ailill schreef:
Ik ben benieuwd naar jullie mening. Vroeger moest ik altijd met mijn zussen mee op wedstrijd, in het kader van een familie-dag zeg maar. Ik zag dan af en toe vooral volwassen mensen (halverwege/eind jaren 90) die alsmaar zaten te knikken met hun hoofd, vooral tijdens de (uitgestrekte) draf, net zo'n hondje met zo'n bewegend hoofdje wat je soms op een dashboard ziet staan. Ik weet nog dat ik altijd enorm moest lachen om die mensen, het zag er zo grappig uit.

Nu stond ik vanmorgen les te geven en er reed nog een (oudere) dame in de bak, zag er goed uit. Paard liep mooi ontspannen, los in het lijf en mevrouw was duidelijk vanuit haar zit aan het rijden, erg ontspannen. Maar, jullie raden het al, ik heb echt even staan kuchen toen ik mevrouw zag aandraven en daarbij doorzitten, d'r kin ging steeds tegen d'r boezem aan. Nu zat ze zoals ik al zei erg ontspannen, met een knik in haar rug, net boven d'r riem. De rest van haar rug stond bol.

Zou het overmatig knikken van haar hoofd te maken kunnen hebben met haar rug? Heb goed na zitten denken vandaag, en volgens mij zaten die mensen tijdens de wedstrijden van mijn zus ook met zo'n bolle rug.

:D

herkenbaar
de rug en nek is dan niet 1 lijn
deze ruiters moeten echt iets aan hun eigen natuurlijke houding gaan doen en juist in het middelpunt in eigen lichaam komen om dit niet meer te hoeven doen
het is vaak het bovenste deel van de rug die dan iets bolt en iets naar achter hangt, nek weer naar voren, kruin niet het hoogste punt, waardoor dit gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:00

horseyfries schreef:
Dus mijn suggestie zou zijn om te kijken of die mensen die dat binnenachterbeen tussen de voorbenen plaatsen, dat doen door het binnenachterbeen meer te activeren en de schouder te verplaatsen (correct volgens mij) of dat dat gebeurt doordat het paard iets schuin gaat hangen (niet correct volgens mij
Ik doe het bewust door het binnenbeen te activeren en de schouder te verplaatsen. Nu ik de post van Hermelientje lees, is het ook zo dat ik het aan één kant (in mijn geval linksom) méér moet doen dan aan de andere kant. Daar krijg ik de opdracht om het paard rechter te houden op de volte. Mmmmm waar zo'n topic allemaal niet goed voor is.

Ailill schreef:
Ik ken ze ook! Heb zelf geen idee waardoor het zou komen, maar ik vind het wel een "stom" gezicht. Zie het overigens ook bij iets jongere ruiters.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:22

Heb nu niet zo veel tijd om te reageren maar voor mij geldt ongeveer hetzelfde als voor [***]. Toch ben ik er nog niet helemaal over uit of het heel fout is/onmogelijk is om meer naar het midden te vragen. Meer lengtebuiging betekent meer draaiing van de heup van het paard, dus de binnenheup is meer naar voren, waardoor het dan logisch is dat het been dieper onder het lichaam treedt?
Dan moet het wel laten sporen in het voorbeen voor mij vrij 'makkelijk' gaan. Al denk ik dat ik in de praktijk meer op 2 sporen rijd dan dat het been naar het midden gaat, dus in de praktijk gebeurt er meestal minder dan voor je gevoel, zoals Hermelientje schrijft over schoudervoor. Je denkt dat je super 'schuin' gaat terwijl je dan maar net aan het sporen bent.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:24

Ik zie hier heel herkenbare dingen voorbij komen, waaronder het iets op je buitenzitbeenknobbel zitten op een volte voor een betere balans van het paard op de volte, het corrigeren op een volte door schoudervoor te denken en het verticale evenwicht van het paard op een volte, wat volgens mij maar heel weinig mensen doen (inclusief menig topper). Ik herken ook dat de juiste lengtebuiging op een kleinere volte eerder lukt op een rustiger tempo dan op een hoog tempo. Leuk die herkenning.
Hoe je dat knikkende hoofd oplost, weet ik zo niet. Het zal wel iets met de romphouding en/of heuphouding te maken hebben.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:30

Voorwaarde bij mij is overigens wel dat het paard op de volte met de voorhoeven in de richting van de volte blijft gaan, maar dat lijkt me logisch want anders valt het paard over de schouder of te veel naar binnen. Dus daar let ik bijv. met longeren heel erg op als ik het paard meer in de buiging vraag, dat het midden van de voorhoeven dus in de lijn van de volte blijven gaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 19:51

Dat knikkende hoofd hoeft mijn inziens NIET opgelost te worden want paard liep ECHT GOED schrijft Aillill. Dus vooral zo GOED laten lopen zou ik zo zeggen want veel paarden lopen echt NIET goed.