Ailill schreef:Ik ben benieuwd naar jullie mening. Vroeger moest ik altijd met mijn zussen mee op wedstrijd, in het kader van een familie-dag zeg maar. Ik zag dan af en toe vooral volwassen mensen (halverwege/eind jaren 90) die alsmaar zaten te knikken met hun hoofd, vooral tijdens de (uitgestrekte) draf, net zo'n hondje met zo'n bewegend hoofdje wat je soms op een dashboard ziet staan. Ik weet nog dat ik altijd enorm moest lachen om die mensen, het zag er zo grappig uit.
Nu stond ik vanmorgen les te geven en er reed nog een (oudere) dame in de bak, zag er goed uit. Paard liep mooi ontspannen, los in het lijf en mevrouw was duidelijk vanuit haar zit aan het rijden, erg ontspannen. Maar, jullie raden het al, ik heb echt even staan kuchen toen ik mevrouw zag aandraven en daarbij doorzitten, d'r kin ging steeds tegen d'r boezem aan. Nu zat ze zoals ik al zei erg ontspannen, met een knik in haar rug, net boven d'r riem. De rest van haar rug stond bol.
Zou het overmatig knikken van haar hoofd te maken kunnen hebben met haar rug? Heb goed na zitten denken vandaag, en volgens mij zaten die mensen tijdens de wedstrijden van mijn zus ook met zo'n bolle rug.
herkenbaar
de rug en nek is dan niet 1 lijn
deze ruiters moeten echt iets aan hun eigen natuurlijke houding gaan doen en juist in het middelpunt in eigen lichaam komen om dit niet meer te hoeven doen
het is vaak het bovenste deel van de rug die dan iets bolt en iets naar achter hangt, nek weer naar voren, kruin niet het hoogste punt, waardoor dit gebeurd.