[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:02

Anne_mieke88 schreef:
Klopt Bertie...zelfvertrouwen mis ik... Jij hebt mij vorig jaar zo goed geholpen :)
Ik ben diegene van dat trap zaag verhaal en die na het lezen van dit topic heel anders is gaan rijden...met deze foto's als resultaat...

Wow, daar word ik stil van.. :o
Heb je nog foto's van TOEN, die je kunt laten zien mét de foto's van NU? <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:15

S_en_Z schreef:
Waarom moet je hem op buiten stellen en over het tempo rijden dan?
(ik heb een vermoeden)

Iets specifieker dan enkel "om recht te richten"..

Ja, die buitenstelling, dat begrijp ik ook niet.
Het lijkt een truukje.
Jammer, want met 'gewoon' rijden kan het resultaat ongetwijfeld ook bereikt worden. En 'gewoon' rijden levert waarschijnlijk meer op qua begrip van rijden.
Weer zo'n truukje dat misschien wel werkt, maar je niet ECHT verder brengt.

'Dressuur' is een systeem. Dressuur is een systeem dat eigenlijk simpel in elkaar zit. De uitvoering ervan, dát is moeilijk!
Dressuur als systeem is simpel, omdat het eh .. logisch in elkaar zit. Zelfs een paard kan het begrijpen, zeg maar. En juist DAAROM is dressuur al systeem zo belangrijk - omdat het zo in elkaar zit dat een paard het kan begrijpen. Alles sluit op elkaar aan.

Truukjes .. dat maakt alleen maar dat een paard niet meer weet waar het aan toe is.
De 'omweg' van een buitenstelling is het vergeten van wat nodig is om 'gewoon' dressuur te rijden.
JIJ gaat op de gemakkelijke tour, en je paard begrijpt het systeem niet meer. Het systeem dat nodig is om uit te kunnen bouwen naar moeilijker dingen.

Je hoort altijd 'De basis moet goed zijn'. Dat is wel interessant, he? Want was IS de 'basis', eigenlijk?
Naar mijn idee hoort 'buitenstelling' NIET tot de basis die een paard verder brengt in begrip wat er ECHT van hem gevraagd wordt.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:19

Sjolvir schreef:
(in navolging van ja PB andere aanpak gekozen :D op tekstuele vlak)
*\o/*

bertie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:22

welterusten!

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 01:17

Tja, wat gebeurt er als je 'weleterusten' zegt..

Ik lig nu gezellig met mijn notebookje in bed om een transcript van de foto te maken die ik al reactie o0p de bijdrage van Sjolvir heb gepost.

Heb nota bene de vraag via PB gekregen of ik arts ben.
Nee, ben ik niet. Was veertig jaar geleden heel graag dierenarts geworden, maar door omstandigheden een andere keuze gemaakt. Die ik overigens niet betreur, hoewel ik nog steeds met weemoed terugkijk naar dat moment.

Ik heb naar het filmpje van Sjolvir gekeken, en ongezien wat commentaar op een vel papier gekrabbeld.

Kennelijk is het onleesbaar. Voor mij ook trouwens, nu ik het weer zie. :+
Gelukkig weet ik nog wát ik schreef, en daar gaat het om.

Hier een transcript.
Je moet het transcript natuurlijk wel lezen over een periode van 10 minuten. :)

**START FILMPJE**
Links stijf
er gebeurt weinig
mooie stap
galop - geen sprong
halverwege mooi recht AC
opruim - gemest - mesten? <'opruim' werd in het filmpje genoemd>
travers - niet getoond <ik geloof dat de travers later kwam, maar als jury moet je ONMIDDELLIJK oordelen, en dat deed ik dus ook>
7:55 -> CA recht staartje <'staartje' werd in het filmpje genoemd - vond ik we mooi ontspannen L-R zwiepend)
8 min slof meisje afstijg <gedurende het hele filmpje liepen er twee meisjes te paard door het beeld. Met slof. Minstens 8 minuten hebben ze uitgestapt. Niet slecht! Wel jammer om te zien dat SjoLvir in een omgeving rijdt waar de slof misschien gemeengoed is>
R teveel inbuiging
L minder
**EIND FILMPJE**

zover transcript. :o

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 08:03

bertie schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Klopt Bertie...zelfvertrouwen mis ik... Jij hebt mij vorig jaar zo goed geholpen :)
Ik ben diegene van dat trap zaag verhaal en die na het lezen van dit topic heel anders is gaan rijden...met deze foto's als resultaat...

Wow, daar word ik stil van.. :o
Heb je nog foto's van TOEN, die je kunt laten zien mét de foto's van NU? <3

Ik zal kijken of ik hier nog fotos van heb.

Ik ben nu een weekend weg. Zal volgende week kijken.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:15

bertie schreef:
S_en_Z schreef:
Waarom moet je hem op buiten stellen en over het tempo rijden dan?
(ik heb een vermoeden)

Iets specifieker dan enkel "om recht te richten"..

Ja, die buitenstelling, dat begrijp ik ook niet.
Het lijkt een truukje.
Jammer, want met 'gewoon' rijden kan het resultaat ongetwijfeld ook bereikt worden. En 'gewoon' rijden levert waarschijnlijk meer op qua begrip van rijden.
Weer zo'n truukje dat misschien wel werkt, maar je niet ECHT verder brengt.

'Dressuur' is een systeem. Dressuur is een systeem dat eigenlijk simpel in elkaar zit. De uitvoering ervan, dát is moeilijk!
Dressuur als systeem is simpel, omdat het eh .. logisch in elkaar zit. Zelfs een paard kan het begrijpen, zeg maar. En juist DAAROM is dressuur al systeem zo belangrijk - omdat het zo in elkaar zit dat een paard het kan begrijpen. Alles sluit op elkaar aan.

Truukjes .. dat maakt alleen maar dat een paard niet meer weet waar het aan toe is.
De 'omweg' van een buitenstelling is het vergeten van wat nodig is om 'gewoon' dressuur te rijden.
JIJ gaat op de gemakkelijke tour, en je paard begrijpt het systeem niet meer. Het systeem dat nodig is om uit te kunnen bouwen naar moeilijker dingen.

Je hoort altijd 'De basis moet goed zijn'. Dat is wel interessant, he? Want was IS de 'basis', eigenlijk?
Naar mijn idee hoort 'buitenstelling' NIET tot de basis die een paard verder brengt in begrip wat er ECHT van hem gevraagd wordt.

Waarom zou het een truucje zijn? :?

Het heeft volgens mij te maken met gymnastiseren. Lengtebuiging, je paard soepel maken tijdens het losrijden en er vooral voor zorgen dat hij de schouders niet teveel belast en nog meer op de voorhand gaat lopen.

Stel je paard is nog niet horizontaal (tja, ik wou dat ik kon zeggen dat de mijne al direct mooi horizontaal loopt vanaf het moment dat ik erop ga zitten maar ik denk dat dat eerder uitzondering is dan de regel :( ).
Als je dan meteen binnenstelling gaat nemen dan komt er toch nog meer druk op de binnenschouder terecht? En contrastelling kan dan toch die extra druk op de voorhand wegnemen?

Is dat niet de eerste stap van de dressuur in het Skale der Ausbilding? Ervoor zorgen dat het paard zich horizontaal gaat voortbewegen en er ook vooral voor zorgen dat hij zeker niet op de voorhand gaat lopen?

Nee, ik vind het dus geen truucje maar een hulpmiddel.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 12:49

Sjolvir schreef:
[ Afbeelding ]
Niet zo aan die stang sleuren, rechtop zitten, benen langer, achter hand kan er meer onder,
maar he! die dag kon voor mij niet stuk. (juni 2012, voor de fun onofficieel gestart)

Mooie foto hoor Sjolvir, mag je best trots op zijn :)

Ik snap dat je hem nu rustig terug wil opbouwen na de blessure. Ik kon op het filmpje toch niet terug vinden dat hij onregelmatig zou lopen hoor, misschien een beetje stijf maar dat kan je zelf beter beoordelen omdat je je pony het beste kent.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:27

Mag je eigenlijk ook foto,s plaatsen van een paard die gelongeerd word? Zonder longeer touw,bijzet of iets ? Ik heb foto,s van mijn pony in draf en galop,ik wil de mening van andere of hij zo netjes ontspannen loopt of toch nog zijn rug weg drukt en ik watnover het hoofd zie ?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:34

Los loopt een paard altijd in een houding die voor hem zelf het makkelijkst is. En dat is vaak op de voorhand en achterhand stuwend.

Er valt weinig te zeggen over ruggebruik van een paard in vrijheid. Onder het zadel zijn ze altijd anders.

Dit topic gaat over "aan de teugel" we kijken naar de rest van het lichaam om tips te geven betreft de aanleuning. Je foto's zouden geen toegevoegde waarde hebben voor het topic.

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:35

Oke dan zoek ik foto,s van onder het zadel :)

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 13:42

Afbeelding

beetje onduidelijke foto maar tips zijn welkom

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:37

Voor wat ik nu zie heb ik weinig tips, maar door de kleuren zie ik het niet goed :o

Deze is ook wazig, maar iets lichter van kleur, dit is trouwens een andere pony dan de eerdere foto van mij, deze is jonger, 4,5 jaar en rij ik nu sinds kort.

iemand tips?

Afbeelding

Afbeelding

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:52

DaisyB94 schreef:
[ Afbeelding ]

beetje onduidelijke foto maar tips zijn welkom

Erg onduidelijke foto :o Het enige wat ik hierop kan zien (denk ik) is dat je paard zijn kaak niet loslaat en niet opwaarts galopeert. Meer kan ik er met deze foto niet van maken :')

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:55

deviltjh en DaisyB94 dit topic gaat niet gewoon over tips, maar over de hele filosofie van rijden op een paardvriendelijke blije manier :) Gewoon even tips geven dat is wat moeilijk. Het is altijd handig als je dit en de twee andere topics al een beetje hebt doorgelezen.

Als je een foto plaats kan je beter ook beginnen met zelf al te beschrijven wat je vind, voelt en ziet :)

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 14:56

ik vond het juist beter gaan dan eerdere fotos, daarom vroeg ik advies, omdat ik het zelf heel moeilijk vind om al rijdend te beoordelen of het goed gaat :o

en daarbij, ik kijk vaak serieus tijdens het rijden, maar ben heel blij met mijn bijrijdpony's :D

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 15:42

Voormezelf ik weet hij moet nog opwaartser komen, meer achterhand gebruik. Foto is van pakweg 3 maanden geleden intussen al weer meer vooruit gegaan meer gaan zitten compacter.Zijn front begint nu mooier te worden.

Afbeelding
een iets duidelijker foto, Ik moet meer in balans zitten, opwaartser en mag meer vanuit schoft komen ... deze foto is van juni of juli denk ik

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 16:27

Precies wat je hierboven zegt .

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:27

DaisyB94 schreef:
Voor mezelf ik weet hij moet nog opwaartser komen, meer achterhand gebruik. Foto is van pakweg 3 maanden geleden intussen al weer meer vooruit gegaan meer gaan zitten compacter.Zijn front begint nu mooier te worden.
[ Afbeelding ]
een iets duidelijker foto, Ik moet meer in balans zitten, opwaartser en mag meer vanuit schoft komen ... deze foto is van juni of juli denk ik

ik probeer nog even de eerdere foto hier te plaatsen.
Afbeelding

In beide gevallen hetzelfde 'probleem', hoewel anders tot uiting komend.
De eerdere foto laat een paard zien met een achterbeen dat verder naar voren wordt gebracht dan het voorbeen. (trek de parallel)
Conclusie: veel druk om te bewegen, tegengehouden aan de voorkant.

Dan de tweede foto
Afbeelding
Ah, zie ik daar S&T?
Ik zie OOK: neuslijn ver achter de loodlijn. Niet wijzend in de richting van waar het voorbeen gaat landen.

Hélemaal in overeenstemming met de eerste foto, dus.

Het kan best zijn dat je Z rijdt. Eerlijk gezegd.. kennelijk heb je voldoende winstpunten, maar qua dressuur rijden ben je er nog niet aan toe.
Daarvoor ontbreekt bijvoorbeeld het gedragen zijn. Ik zie bij beide plaatjes niet dat het paard gewicht naar de achterhand verplaatst. Z .. en niet dragen..

Ben blij dat je realiseert dat je paard meer op de achterhand moet komen, en meer oprichting moet laten zien. :)

De vraag is natuurlijk: waar is het misgegaan? Waarom NU pas 'meer op de achterhand en opwaarts'? %)

Ik vind het leuk dat je deze foto's plaatst. Een fantastisch voorbeeld van een combinatie die steeds maar winstpunten krijgt, en eigenlijk niet Z-waardig is. :)
Je zou haast kunnen zeggen: Z tegen wil en dank. _O-

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:27

Bertie, ik wil nog even zeggen dat ik je manier van schrijven echt fantastisch vind. Ik weet niet eens precies waarom, maar het komt binnen, het blijft hangen wat je zegt. Als docent weet ik heel erg goed hoe moeilijk dat te bereiken is als je tegenover iemand staat :') en daarom vind ik het dubbel knap dat het jou lukt vanachter de pc +:)+

Ik merk dat ik minder snel frustratie voel tijdens het rijden, ik focus minder op alles goed willen doen (want ooh, wat kon ik mijzelf het slecht vergeven als ik iets fout deed) en meer op fijn en blij rijden. Vanmiddag merkte ik zelfs dat ik stukjes spanning of stijfheid nog steeds meer voorwaarts op ga lossen waar ik een jaar geleden toch nog weleens de neiging had om het paard juist wat ronder in te gaan stellen als hij niet helemaal losliet. Nu maak ik eerst zijn lijf weer los en blijf ik beter toestaan met mijn hand --> Blijer paard en dus blijere ruiter *\o/*
Nog steeds veel te leren dus maar momenteel heel gelukkig met mijn paardjes, dus...Keep up the good work <3

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:57

Vanavond weer gereden, vandaag was het voorwaarts dag.
(Met 20 minuten waarvan 10 in plomtidommen kan je niet alles op 1 dag doen, dus kies ik elke keer een thema
(waar ik ook nog wel eens binnen tel vanaf stap, omdat het die dag toch niet geschikt is))
Dus lekker tempowisselingen gereden en alles heel simpel gehouden.
En voorwaarts moet bij ons met mate, anders wordt Sjol hele hectische naaimachine met haar beentjes,
dan rij je alle ruimte (die er toch al niet echt is) helemaal uit.

En helaas 20 min. is zo om.

Daisy, wat leuk dat je hier ook bent, maar net wat ze zeggen het is niet alleen een foto en dit of dat het is een manier van rijden.
Die ook bij mij wel eens hopeloos mislukt, maar die wel mijn streven is, als het dan lukt is het zo leuk en voel je je paard gewoon groeien.
En ik ken je wel niet heel goed, maar heb wel het idee dat jij probeert netjes te rijden (zie je natuurlijk wel eens rijden en je hebt al heel veel geleerd met paar jaar terug!)
en zoekend bent naar de weg er naar toe.

Het zoeken naar die weg en naar het anders rijden met plezier, moet je ook beetje van genieten en luchtig aanvliegen.
Natuurlijk wil je verbetering en sommige dingen anders, maar netzoals een paard tijd nodig heeft om een nieuwe oefening te leren, hebben wij mensen dat ook.

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:49

Zou ik ook jullie advies mogen?
Zijn 3 verschillende paarden.
Zet 2 in linkje als dat mag?

Afbeelding

Paardje had ik toen thiedemann om (eerste keer ofzo, moest volgens eigenaresse. Na die keer ding eraf gehaald en heb dit beeld bij haar nog steeds)
Afbeelding
1 punt hierbij. Ze heeft een verschrikkelijke ondernek...
Zijn heel veel verbeteringen al :)

http://tinypic.com/r/30tq7aq/6
Afbeelding

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:50

Foto 1 duimen bovenste punt van je handen en naar voren kijken
Foto 2 staat niet vierkant en jij kijkt opzij
Foto 3 is een beetje wazig dus kan ik niet echt iets over zeggen

annoouukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:55

Reactie hierboven: het maakt niet uit dat ze opzij kijkt bij de tweede foto, er werd een foto gemaakt dus ze keek even om. Vind ik om eerlijk te zijn een ver gezochte reactie.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:58

Ja dat is zo maar dan is het geen goede foto, want het moet een foto zijn waarop ze bezig is