S_en_Z schreef:Waarom moet je hem op buiten stellen en over het tempo rijden dan?
(ik heb een vermoeden)
Iets specifieker dan enkel "om recht te richten"..
Ja, die buitenstelling, dat begrijp ik ook niet.
Het lijkt een truukje.
Jammer, want met 'gewoon' rijden kan het resultaat ongetwijfeld ook bereikt worden. En 'gewoon' rijden levert waarschijnlijk meer op qua begrip van rijden.
Weer zo'n truukje dat misschien wel werkt, maar je niet ECHT verder brengt.
'Dressuur' is een systeem. Dressuur is een systeem dat eigenlijk simpel in elkaar zit. De uitvoering ervan, dát is moeilijk!
Dressuur als systeem is simpel, omdat het eh .. logisch in elkaar zit. Zelfs een paard kan het begrijpen, zeg maar. En juist DAAROM is dressuur al systeem zo belangrijk - omdat het zo in elkaar zit dat een paard het kan begrijpen. Alles sluit op elkaar aan.
Truukjes .. dat maakt alleen maar dat een paard niet meer weet waar het aan toe is.
De 'omweg' van een buitenstelling is het vergeten van wat nodig is om 'gewoon' dressuur te rijden.
JIJ gaat op de gemakkelijke tour, en je paard begrijpt het systeem niet meer. Het systeem dat nodig is om uit te kunnen bouwen naar moeilijker dingen.
Je hoort altijd 'De basis moet goed zijn'. Dat is wel interessant, he? Want was IS de 'basis', eigenlijk?
Naar mijn idee hoort 'buitenstelling' NIET tot de basis die een paard verder brengt in begrip wat er ECHT van hem gevraagd wordt.