[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:27

Ik plaats hier ook maar een foto.
Voor mijn gevoel liep ze hier wel een beetje aan de teugel of lijkt dat zo?
Ik ben benieuwd naar tips.

Afbeelding

niet echt duidelijk maar ik heb geen beter foto

Anoniem

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:47

Wat was je eigen gevoel? Hoe vond je het contact?
Wat voelde je zelf?

(Ik vind het niet slecht hoor, en je paard zoekt zeker je hand op)

Maar ik ben zo benieuwd naar je eigen beleving :)

Eleanne16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 20:52

Voor mijn gevoel was het contact wel redelijk goed had alleen me handen niet erg netjes.
En liep ze een beetje aan de teugel maar nog niet echt goed net of ze het nog wat meer opzocht :D
Oke bedankt er komt langzaam een beging :D

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:04

Marlis schreef:
Nog wat foto's van onze training.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

he hoi :wave:
mijn complimenten voor het uiterlijk van je paardje en jou.
Echt een pracht beestje.
Verder kan ze goed aan de teugel lopen.
Wat tips hoe jij het neusje naar beneden
hebt gekregen ?

Groetjess

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 21:06

Knollentuin ik zit nu op mijn Mobiel dus reageer later uitgebreid

Wat ik even wou doen.

_O_

Bedankt! Je hebt me net een heel groot compliment gemaakt die mijn hele avond goedgemaakt heeft! Ben ongelofelijk blij dat het eruit ziet alsof haar hals laag een voorkeurspositie van haar is. Dankjewel nogmaals _O_

Jammer dat je aanneemt dat ik altijd op 1 manier rijd door een filmpje waarbij ik al aangeef dat ik niet zo fijn gereden heb als ik zou willen omdat ze spierpijn had. (edit: zie nu dat dat er niet bij stond. Dat heb ik dan ergens anders vermeld, mijn excuus)

En ik rijd mijn ene rit wel 5x nadat ik afstap om na te denken wat ik voelde, hoe ik reageerde en wat ik beter had kunnen doen of hoe ik beter had moeten reageren.

Ik zal later inhoudelijk reageren
    Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-04-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:08

Hoi allemaal !
    Morgen ga ik voor het eerst weer naar mijn verzorgpaardjes sinds November.
    En mijn andere vriendinnetje (die ook verzorgt) wil liever niet op haar verzorgpaardje.
    Na een hoop gedoe ga ik toch maar op haar paardje.
    Maar nu heb ik 1 probleempje, ik wou graag mijn verzorgpaardje aan de teugel
    oefenen.
    Graag zou ik tips willen om het neusje van Brillie (haar verzorgpaardje) ook naar beneden te krijgen.

Zouden jullie me kunnen helpen ?

Groetjesss :wave: :wave: :wave:

alvast bedankt

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:15

annagerds schreef:
    Hoi allemaal !
    Morgen ga ik voor het eerst weer naar mijn verzorgpaardjes sinds November.
    En mijn andere vriendinnetje (die ook verzorgt) wil liever niet op haar verzorgpaardje.
    Na een hoop gedoe ga ik toch maar op haar paardje.
    Maar nu heb ik 1 probleempje, ik wou graag mijn verzorgpaardje aan de teugel
    oefenen.
    Graag zou ik tips willen om het neusje van Brillie (haar verzorgpaardje) ook naar beneden te krijgen.

Zouden jullie me kunnen helpen ?

Groetjesss :wave: :wave: :wave:

alvast bedankt

Lees de topics eens goed door. Ik denk dat je dan zal merken dat 'aan de teugel' niet iets is dat je even gaat oefenen. Het is iets dat je kado krijgt als je je paard correct en netjes rijdt....Bedenken hoe je de neus omlaag gaat krijgen heeft dan ook geen zin. Dat is namelijk heel gemakkelijk, dan houd je er gewoon een snoepje onder....komt ie vanzelf omlaag. Maar dat heeft natuurlijk niets met rijden te maken, en juist dat rijden, dat netjes rijden dat proberen we in dit topic uit te leggen.

Eén ding wat je absoluut nodig hebt als je goed wilt leren rijden, is hulp. Les van iemand met veel ervaring en een goed oog. Iemand die kan zien wat jij voelt, en jou op die manier kan sturen naar het goede gevoel. Als je dat eenmaal een paar keer gevoeld hebt....Dan wil je niet meer anders!

Ik zou gewoon lekker relaxed rijden met je verzorgpaarden. Niet te moeilijk willen, gewoon wat sturen, de conditie rustig opbouwen, veel bochtjes maken en verder vooral niet te veel eraan 'prutsen' aan de voorkant. Gewoon lol maken dus. En als je dan wat serieuzer dressuur wil gaan rijden, zoek hulp. Niemand hier heeft het alleen geleerd, ik heb zelf nog steeds vaak les (en volgens mij de rest ook) en dat is hard nodig ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:22

xAlientjex schreef:
    Voor mijn gevoel was het contact wel redelijk goed had alleen me handen niet erg netjes.
    En liep ze een beetje aan de teugel maar nog niet echt goed net of ze het nog wat meer opzocht :D
    Oke bedankt er komt langzaam een beging :D

Goed zo!
    Ik denk je handen wat meer dragen, knikje in je ellebogen, en je benen lekker ontspannen :j

Je bent goed bezig, ziet er heel vriendelijk uit :)

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:28

S_en_Z schreef:
      Knollentuin ik zit nu op mijn Mobiel dus reageer later uitgebreid

Wat ik even wou doen.

_O_

Bedankt! Je hebt me net een heel groot compliment gemaakt die mijn hele avond goedgemaakt heeft! Ben ongelofelijk blij dat het eruit ziet alsof haar hals laag een voorkeurspositie van haar is. Dankjewel nogmaals _O_

Jammer dat je aanneemt dat ik altijd op 1 manier rijd door een filmpje waarbij ik al aangeef dat ik niet zo fijn gereden heb als ik zou willen omdat ze spierpijn had. (edit: zie nu dat dat er niet bij stond. Dat heb ik dan ergens anders vermeld, mijn excuus)

En ik rijd mijn ene rit wel 5x nadat ik afstap om na te denken wat ik voelde, hoe ik reageerde en wat ik beter had kunnen doen of hoe ik beter had moeten reageren.

Ik zal later inhoudelijk reageren

euh...nee? een paard dat in een houding loopt ,zoals de jouwe op t filmpje loopt niet met de hals laag, jouw zyalda loopt daar zeker niet los en laag.
      en ik weet niet waar je vandaan haalt dat ik ervanuitga dat je altijd zo rijdt, heb ik nergens gezegd...ik reageer alleen maar op het stuk dat je hier plaatst, en als een paard last heeft van spierpijn zou hebben zou ik haar zeker meer aan t werk zetten, een beetje rondjes lopen in deze houding lost geen spierpijn op,maar dan nog misschien heb je haar op een ander moment lekker naar voren gereden en even laten gymmen? even de strakke spieren losgaloperen.
      Ik vind dat nadenken een goede insteek, zouden meer mensen moeten doen!
      Laatst bijgewerkt door knollentuin op 03-04-12 21:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 21:45

Ik denk dat Zya het heel makkelijk vindt om lekker achter de teugel te kruipen, en denk dat je dat wel moet gaan corrigeren. Je kunt zeggen dat je daar niet mee bezig bent (al lijkt me dat wel wat apart) maar dat is wel echt iets waar je mee aan de gang moet als je je paard lekker door het lijf wilt laten lopen. Maar dat is imo vooral haar voorkeurshouding, en zolang je daar niet vanaf komt, kun je wel de schouders en de heupen willen plaatsen, maar heeft dat rijtechnisch imo niet zoveel waarde.
      ik begrijp het "achterhand eruit drukken" al echt helemaal niet. Ergens ben je ofwel met binnenbeen ofel met binnenteugel te streng waardoor je paard over de buitenschouder wegloopt. De oplossing lijkt mij dan om iets meer op de binnenkant te gaan zitten met je binnenbeen lang en los, zodat je paard daar ook heen wil, om zo in balans te blijven.
      Jij drukt dan de achterhand er ook uit, waardoor je imo je paard volledig op de buitenschouder zet, en imo ben je dan alle balans kwijt. Dus dan kun je haar daarna dan toch nooit in evenwicht tussen 2 teugels hebben? Volgens mij moet ze dan alle zeilen bijzetten om die hoek door te komen..... dus die reactie vind ik niet zo raar dan.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 22:00

Dan ervaar ik dat anders denk ik. Dat kan voorkomen :=

Ik heb op de dag van filmen zo'n 45 minuten gereden. (zonder instappen)

Galop zit er niet bij in dit filmpje, heb haar een paar keer naar voren en terug gereden. Voltes verkleind en vergroot. Schoudervoor linksom en rechtsom. Stukje extra teruggereden en stukje naar voren.

Heb haar nog een keer van mijn buitenbeen afge"trapt" (ze reageerde zo) omspringen twee keer, onder me vandaan te stuiteren en schudden met haar hoofd en toen ik weerstand bood schudde ze haar hoofd en kwam daarna weer terug. Weer wat teruggezet in tempo en weer goed naar voren met tussendoor halsstrekken (neus tot knieën)

Vanuit halsstrekken naar voren gereden.. Toen was ze even stuiterbal, deed blijkbaar zeer.

Maar in galop heb ik nog heel veel werk aan de drietakt eruit zien te krijgen. Heb alleen wat van de drafstukken gemonteerd. De rest van de trainingsfilm heb ik wel teruggekeken maar niet uit elkaar gehaald.
      Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-04-12 22:04, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 22:02

Yamcha schreef:
      Ik denk dat Zya het heel makkelijk vindt om lekker achter de teugel te kruipen, en denk dat je dat wel moet gaan corrigeren. Je kunt zeggen dat je daar niet mee bezig bent (al lijkt me dat wel wat apart) maar dat is wel echt iets waar je mee aan de gang moet als je je paard lekker door het lijf wilt laten lopen. Maar dat is imo vooral haar voorkeurshouding, en zolang je daar niet vanaf komt, kun je wel de schouders en de heupen willen plaatsen, maar heeft dat rijtechnisch imo niet zoveel waarde.
      ik begrijp het "achterhand eruit drukken" al echt helemaal niet. Ergens ben je ofwel met binnenbeen ofel met binnenteugel te streng waardoor je paard over de buitenschouder wegloopt. De oplossing lijkt mij dan om iets meer op de binnenkant te gaan zitten met je binnenbeen lang en los, zodat je paard daar ook heen wil, om zo in balans te blijven.
      Jij drukt dan de achterhand er ook uit, waardoor je imo je paard volledig op de buitenschouder zet, en imo ben je dan alle balans kwijt. Dus dan kun je haar daarna dan toch nooit in evenwicht tussen 2 teugels hebben? Volgens mij moet ze dan alle zeilen bijzetten om die hoek door te komen..... dus die reactie vind ik niet zo raar dan.

Corrigeren? Door wat? Vastzetten? Naar voren schoppen? Of komt het fenomeen corrigeren met de zweep weer boven drijven?

Sorry, ik respecteer jouw mening maar ik deel jouw visie hier in niet. Ik en te streng 8-) Hoor niet anders dan dat ik te lief reageer in bijna alles. Dat ik meer op moet treden, dat ik de spanning op moet zoeken. Eh.. Ja. Op bepaalde dagen en tot op zekere hoogte. Ik ga mijn paard niet tot in de stress rijden.

Maar als dat voor jou werkt dan is dat prima.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:03

euh...galop is toch een drietakt?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 22:06

Ja, maar ze galopeert makkelijk 4takt, dus ik moet de 3takt eruit zien te rijden ;) Zo bedoelde ik het meer. Maar ze moet dus op het achterbeen en naar voren. Neus voor de ll.

Neus voor de ll dat lukt wel. Maar het terugzetten op het achterbeen en van daaruit naar voren rijden is nog lastig omdat ze niet helemaal over de rug komt. Ze drukt snel haar onderhals en zet zicht vast bij de schoft waardoor ze met het voorbeen de pas niet af maakt.

We werken veel aan de draf. Maar de galop vergeet ik nog weleens mee te nemen in training. En visa versa.. als ik veel bezig ben met de galop vergeet ik de draf nog weleens. -O- (heb ook op mijn kop gehad van instructrice, dat ik evenveel "tijd" aan alles moet schenken := )
      Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-04-12 22:10, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:09

zolang jouw paard nog geen drietakt galloperen kan kan je helemaal niet met de neus voor de loodlijn rijden, je overvraagt dan je paard. nooit inkopen wat je niet gebruiken kan, ws komt je paard rek tekort in de bovenlijn- zichtbaar aan de voorkeurshouding-gestopt in de hals; waardoor het paard als het met de neus naar de loodlijn geleid wordt kracht aan de achterkant tekort komt en gaat draloppen. snappie?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 22:13

Ik leid haar daar helemaal niet heen, ze zakt gewoon te weinig naar de hand toe en bolt te weinig tot niet op in haar lijf. We zijn er mee aan het werk.

En dit is dus precies de reden dat ik niet bezig ben geweest met het monteren van de galop in een filmpje. Omdat ik weet dat er een discussie over volgt terwijl ik van tevoren al weet dat er nog meer dan genoeg werk aan zit. :')

Wil wel even melden dat dit een algemeen topic is en dat het niet alleen om mij draait. Het zou ook leuk zijn als je reactie op de rest wil geven. Want aan jouw ogen hebben we wel iets in het topic. :j

En nu ga ik douchen en mijn oogjes sluiten. Goodnight!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:23

Te streng is niet altijd een.bewust iets. Teveel inwerking van je binnenbeen kan je paard heel makkelijk op de buitenschouder zetten, zeker als je zelf iets aan de buitenkant zit. Dan is het niet bewust te streng, maar voor je paard wel te streng.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:37

nee ik snap dat t topic niet om jou draait, maar je bent wel een van de mensen die hier de boel continu draaiende houdt en t meerndeel van de fotos commentaar geeft, dan mag iemand jou toch ook beoordelen? en waarom moet alles goed gaan, juist dingen posten die niet helemaal goed gaan kunnen je misschien helpen met tips die dan naar boven komen.
      waarom bolt jouw paardje zich niet op en waarom zakt ze te weinig naar de hand toe? wat doe je eraan om verandering te krijgen?

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 22:45

S Z ik denk niet dat ze het negatief bedoelen al komt het misschien op jou heel aanvallend over.

Oke, dit is misschien een hele domme vraag maar ik ga hem toch stellen.. Waar zien jullie aan dat dit paard niet los is door zijn lijf?
      Ik heb het filmpje niet uitgebreid bekeken maar globaal.

Wat ik zie is totaal geen stijve hark die als een plank de bocht doorgaat, integendeel, ik heb ze beroerder zien lopen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 23:04

oh absoluut, maar ik zie in dit paard geen rek en geen veer, ik wil een paard zien bewegen als een harmonica rekken en korter worden, en dan allemaal met een opwaartse boog in de bovenlijn, die mis ik hier.het is [in dit filmpje zeker] allemaal te braaf\tam\vrijblijvend wat er gebeurd.
      daarnaast zie ik wel een paar inzetjes naar schoudervoor maar zie geen lengtebuiging zoals die bedoeld is, nu poste ze later dat t paard stijf was en last van spierpijn hd, dus dat bevestigd het verhaal, souplesse in de lengte links en rechts liet dit filmpje dus ook niet zien.
      en idd het is niet aanvallend, maar zoals ik al eerder postte zelf wel iedereen een oordeel geven dan mag jij ook beoordeeld toch? of heb ik dat verkeerd begrepen? anders even goeie vrienden hoor :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 23:24

Las even bij op mijn mobiel en was nog een PB aan het beantwoorden. (wou eigenlijk al slapen hihi maarja)

Knollentuin, nee ik bedoelde het ook echt niet negatief. Natuurlijk, ik post het ook voor een beoordeling. :j Ook ik ben niet perfect. Ik vind het ook niet erg ;) Ook ik leer bij!

Wil alleen niet dat de anderen het gevoel krijgen dat er enkel op mij gereageerd wordt. _O-

Wbt. de galop. Wat ik zie en wat ik voel op "papier" zetten. Waarom ik denk dat ze slecht galopeert, waardoor dat kan komen en hoe ik het probeer te verbeteren en waarmee ik het idee heb dat het verbeterd is een vrij lang verhaal.

Mijn posts zijn soms erg lang.. (en ik hecht er ook waarde aan zo duidelijk mogelijk zijn) en ik heb er nu even geen fut meer voor. Heb er tijd voor nodig het uit te werken omdat ik zoveel verschillende dingen voel onder me. Maar natuurlijk ga ik er wel een uitgebreide post over schrijven!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 07:47

zeker weten dat jij nog kan bijleren,wederom niet denigrerend bedoeld maar wat rij je nu feitelijk? je gaat de overstap maken naar het m, je bent lekker onderweg maar er is nog zoveel te leren, je weg is nog lang. iedere ruiter kan altijd nog leren... niet voor niks dat bij de nationale top haast elke dag de traienrs aan de kant staan mee te kijken! ook zij zijn nog niet uitgeleerd.
      geldt zeker te weten ook voor mezelf, nu 3 paarden zelf opgeleid van 0- allemaal boven t z tot zz-z en heb nog steeds wekelijks les en geregeld 2 x per week en ik zou vaker willen... O:)
      maar ik vind dit een leuk topic en ik zal m vaker aanklikken om eens fotos te bekijken , ik moet zeggen ik vind fotos lastiger te beoordelen dan film, het zijn moment opnames... als ik dan mn foto ooit hier eens gepost naar boven haal -ik geloof rechter galop en mensen hebben het over draf?! of linker galop?! dan merk je meteen hoe moeilijk een foto te beoordelen is.. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:20

Ik wil nog even ingaan op het verhaal van die valse knik, waarom ik dat zo belangrijk vind om dat te corrigeren.

In principe wil je je paard van achter naar voor gereden hebben, dat betekent in eerste instantie dat je je voorwaartse hulpen waarborgt, en er dus idd een tik of spoor bijgeeft als ze je been negeren, en dat doe je omdat je paard op al je hulpen móet reageren. Dat is gewoon een gehoorzaamheidsding, maar het houdt je paard ook alert, voorkomt sloffen, en daarmee krijg je dus een actief paard.
      Die zweep kwam even voorbij, en daar is ie dus voor. Niet om te straffen en niet om je paard over de kling te jagen, wel om een stuk gehoorzaamheid te waarborgen. Dat geldt ook voor het terugvallen naar een langzamere gang, dat mag je paard gewoon niet uit zichzelf doen, dat gebeurt alleen op jouw commando. En dat is omdat je wilt kunnen schakelen, je wilt tempowisselingen kunnen doen om je paard alert te maken op jouw hulpen, na verloop van tijd moet je doorzitten, en dat moet allemaal kunnen terwijl je paard gewoon in de gang blijft die jij hebt aangegeven. Je paard moet het tempo lopen dat jij hebt aangegeven, en dat is om sloffen en een beetje lekker makkelijk lopen in wat het paard zelf wel lekker makkelijk vindt te voorkomen.

Om de vrijheid van het binnenachterbeen en te schouder te geven en te waarborgen, geef je je binnenhand mee, opzij en naar voren, nooit naar achteren, en je ontspant je binnenbeen, dat moet lang zijn en los, geen spanning, geen ingeknikte heupen, een lang en los been. Dan heeft je paard alle ruimte om dat achterbeen te gaan plaatsen, en als jij je eerdere beenhulpen en de gehoorzaamheid van je paard op die hulpen hebt gewaarborgt, zal het paard dat ook gaan doen, de buikspieren gaan aanspannen (die worden immers nu niet meer geblokkeerd) het achterbeen plaatsen, en het effect daarvan is dat het paard de bovenlijn los wil laten, en je krijgt tegelijk een bepaalde spanning in dat lijf, waardoor hij naar je hand komt zoeken.

Maar als je goedvindt dat je paard inknikt, dan krijg je dat never nooit voor elkaar, want je krijgt die spanning er niet in. Dus valse knik, gelijk je handen naar voren, en been erbij, geen reactie: tik. Direct en onmiddellijk, en daar moet je niet lief in wíllen zijn. En daar jaag je je paard in het begin wel even van in de stress, want dan moeten ze opeens wat gaan doen, en gehoorzaam worden, maar wat je ermee krijgt is een paard dat aan je hulpen staat, attent en actief is, niet sloft, maar goed door het lijf loopt, en dat is het behoud van je paard.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-12 08:36

KT:
      Tuurlijk.. van het moment die jij plaatste zie je weinig foto's. Veel mensen gooien zo'n momentfoto direct naar de prullenbak omdat er niet gezwaaid wordt met de voorbenen. Het is niet het "ideale fotomoment". Er zijn er maar weinig die stilstaan bij zulke fotomomenten of die van de rechter of linker galop zijn := "De foto was te vroeg (of te laat) genomen. Punt." Ik denk dat daarom ook veel verwarring was over wat je nu eigenlijk aan het doen was.

Dit is voor mij ook niet het eerste paard dat ik zelf opleid. In 1 mensenleven leren paardrijden is eigenlijk al te kort. Voor mij.. maar ook voor jou. Dat is ook niet denigrerend bedoeld tegenover jou. Hoeveel "kritiek" hebben wij als "kijkers" wel niet op GP-ruiters die de hele dag paardrijden? Fouten moet je kunnen maken om er vervolgens van te kunnen leren en om het in het vervolg anders aan te pakken. En sommige dingen roesten aan je vast.

Perfectie is een streven. En perfectie kan in iedereen zijn ogen anders zijn en anders bereikt worden. (anders waren er ook niet zoveel discussies wbt trainingswijzes enz.)

Ik heb dit topic "overgenomen" van een andere bokker die het eerste deel gestart is, niet om mensen te bekritiseren.. maar omdat ik het ook erg leerzaam vind om te kijken. Wat ik persoonlijk erg leuk vind, is dat ik door het meedraaien in dit topic ook bij mezelf weer op oude en nieuwe dingen ga letten. Hopelijk neemt iemand anders over 27 pagina's het stokje over en houdt die het topic in stand. Dat zou ik wel erg leuk vinden :) . Overigens zie je in de paardenwereld genoeg trainers die perfecte uitleg kunnen geven en erg goed ruiters kunnen begeleiden.. maar die zelf als een hobbezak te paard zitten. Ieder heeft zo zijn talenten en ik vind het juist mooi om te zien dat de mensen die alles weten ook maar gewoon mens zijn.

Ik bewonder je knollentuin, we hebben natuurlijk wel vaker contact gehad en ik heb erg bruikbare commentaren van je gehad. Niets meer dan lof :o

De volgende keer dat ik een film post zal ik ervoor zorgen dat er gefilmd is op een dag dat paard geen spierpijn heeft. :))

En ik kom nog terug op het galop-verhaal.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 08:59

wb het fotomoment ben ik het even niet met je eens, iedere ruiter [ok misschien de manegeruiters niet] maar de ruiter die dressuurmatig bezig is hoort aan eke beenzetting te kunnen zien of een paard in stap draf of galop is en welke galop dan. maakt ook niet uit op welk moment een foto geklikt wordt, ben t met je eens dat een foto onvoordelig uit kan pakken, bv in galop op t binnenvoorbeen, iedereen kent die fotos, maar niemand zal ze plaatsen,ook ik niet.
      ik ben benieuwd naar nieuwe filmpjes zonder spierpijn <<)
      oh, en de manier die yamcha omschrijft over het aan t been houden gebruik ik ook, alleen dan met een spoortje, ooit mee begonnen toen je met spoor rijden moest van de knhs, zweep pak ik sporadisch om meer t ritme aan te geven naar kleinere sluitoefeningen.
      Laatst bijgewerkt door knollentuin op 04-04-12 09:01, in het totaal 1 keer bewerkt