Maar als een (stevige) ruiter daarop let en regelmatig laat controleren en het paard er geen last van ondervindt (in het gehele lichaam), wat is dan het probleem?
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Calanddra schreef:Dat ben ik zeker met je eens dat een rug kwetsbaar is
Maar als een (stevige) ruiter daarop let en regelmatig laat controleren en het paard er geen last van ondervindt (in het gehele lichaam), wat is dan het probleem?
Calanddra schreef:Dat ben ik zeker met je eens dat een rug kwetsbaar is
)[/wiote]Citaat:Ik respecteer (zoals Mindim zegt) dat je op je eigen paard niemand zwaarder wilt hebben dan 80kilo, uw goed recht. Maar je moet het niet veralgemen naar andere mensen met paarden, precies of dat een gangbare regel is, want dit is dit niet.
(En nee, dit zegt niet meer over mij)
chanel1985 schreef:Ik respecteer (zoals Mindim zegt) dat je op je eigen paard niemand zwaarder wilt hebben dan 80kilo, uw goed recht. Maar je moet het niet veralgemen naar andere mensen met paarden, precies of dat een gangbare regel is, want dit is dit niet.

Calanddra schreef:Als je alles voor wilt zijn kunnen we beter maar niet rijden, want het kan altijd zo zijn dat bijv. de kussens van je zadel opgevuld moeten worden, dat het zadel net niet meer goed past door veranderde bespiering, etc. Misschien duurt het eventjes voordat je erachter komt en in de tussentijd heb je toch een paar weken met een minder goed passend zadel gereden. Dit kan ook schade geven aan de rug. En zo kun je wel door gaan
Zolang er regelmatig gecontroleerd wordt zie ik geen probleem.
maar het gaat mij erom dat jij zegt dat je met overgewicht (vanaf bmi 25 dus...) mogelijk een risico aan je paard kan toebrengen. Maar geldt dat niet voor alles?mjlein schreef:Ik ben normaal een stille meelezer, maar vond dat ik hier met mijn sportachtergrond iets zinnigs heb toe te voegen. Ik studeer bewegingswetenschappen en heb daardoor misschien net een andere visie op gewicht, en met name lichaamssamenstelling. Er worden hier veel bmi's geroepen, echter is dat een getal wat zeker in de wetenschap nogal onder vuur ligt. Google maar eens waar het vandaan komt. Je BMI zegt dus weinig over je gezondheid en lichaamssamenstelling. En al helemaal weinig over je kunde.
Iemand die gespierder is, zal meer wegen, maar ook meer controle hebben over zijn lichaam en in staat zijn zichzelf te dragen. Je kunt je voorstellen dat dit voor een paard een prettiger gevoel is als iemand met misschien minder gewicht, maar "dood" gewicht waar verder geen spierspanning ontstaat. Met andere woorden, hoewel er natuurlijk een bovengrens aanzit, denk ik dat de bepalende factor of iets wel of niet kan, gebaseerd moet worden op techniek en kunde van de ruiter. En zeer zeker niet op gewicht (alleen)
Ik train een meisje wat vorig jaar 130 kilo woog, we zijn nu net onder de magische 100kg. Haar grootste drive kwam uit het feit dat ze haar paardje in de weg zat. Nu is ze nog steeds iets te zwaar, maar kan door de juiste spierspanning en houding prima met haar paardje rijden!
Er zijn verschillende redenen waarom iemand te zwaar is, variërend van medische tot psychologische redenen. Oordelen is altijd makkelijk maar weinig constructief. Als ik 10 willekeurige mensen op straat zou vragen of ze graag 130 kilo zouden willen wegen, zouden er weinig staan springen. In plaats van iemand te veroordelen op basis van het plaatje, zouden we ook respect kunnen hebben voor mensen met een maatje meer die lekker bewegen! Ondanks de reacties die ze daarop krijgen. Als je echt om je paard geeft, kan iedereen voor zichzelf beslissen of het slim is om op te stappen.
just my 2cts
Colway schreef:Citaat:Ik respecteer (zoals Mindim zegt) dat je op je eigen paard niemand zwaarder wilt hebben dan 80kilo, uw goed recht. Maar je moet het niet veralgemen naar andere mensen met paarden, precies of dat een gangbare regel is, want dit is dit niet.
Moet een paard eerst ergens last van heb ben voor iets als 'kwalijk' bestempeld kan worden?
Calanddra schreef:Natuurlijk nietmaar het gaat mij erom dat jij zegt dat je met overgewicht (vanaf bmi 25 dus...) mogelijk een risico aan je paard kan toebrengen. Maar geldt dat niet voor alles?
Dus omdat ik mogelijk een risico aan mn paard kan toebrengen (al blijkt uit controles van niet) moet ik maar niet meer opstappen?
chanel1985 schreef:Mijn vorig paardje, die nu op 26 jarige leeftijd op pensioen is, heeft mij 6 jaar lang gedragen, nooit geen problemen met haar rug gehad en ze heeft nu nog altijd een vrij rechte rug.
Ik zie het probleem dus niet.
Als je tot het uiterste trekt mag niemand meer op een paard rijden want er kan altijd iets gebeuren.
Mindim schreef:mjlein schreef:Ik ben normaal een stille meelezer, maar vond dat ik hier met mijn sportachtergrond iets zinnigs heb toe te voegen. Ik studeer bewegingswetenschappen en heb daardoor misschien net een andere visie op gewicht, en met name lichaamssamenstelling. Er worden hier veel bmi's geroepen, echter is dat een getal wat zeker in de wetenschap nogal onder vuur ligt. Google maar eens waar het vandaan komt. Je BMI zegt dus weinig over je gezondheid en lichaamssamenstelling. En al helemaal weinig over je kunde.
Iemand die gespierder is, zal meer wegen, maar ook meer controle hebben over zijn lichaam en in staat zijn zichzelf te dragen. Je kunt je voorstellen dat dit voor een paard een prettiger gevoel is als iemand met misschien minder gewicht, maar "dood" gewicht waar verder geen spierspanning ontstaat. Met andere woorden, hoewel er natuurlijk een bovengrens aanzit, denk ik dat de bepalende factor of iets wel of niet kan, gebaseerd moet worden op techniek en kunde van de ruiter. En zeer zeker niet op gewicht (alleen)
Ik train een meisje wat vorig jaar 130 kilo woog, we zijn nu net onder de magische 100kg. Haar grootste drive kwam uit het feit dat ze haar paardje in de weg zat. Nu is ze nog steeds iets te zwaar, maar kan door de juiste spierspanning en houding prima met haar paardje rijden!
Er zijn verschillende redenen waarom iemand te zwaar is, variërend van medische tot psychologische redenen. Oordelen is altijd makkelijk maar weinig constructief. Als ik 10 willekeurige mensen op straat zou vragen of ze graag 130 kilo zouden willen wegen, zouden er weinig staan springen. In plaats van iemand te veroordelen op basis van het plaatje, zouden we ook respect kunnen hebben voor mensen met een maatje meer die lekker bewegen! Ondanks de reacties die ze daarop krijgen. Als je echt om je paard geeft, kan iedereen voor zichzelf beslissen of het slim is om op te stappen.
just my 2cts
Ik ben fanatiek sporter en snap wat dat betreft je verhaal helemaal.
Maar 130 kilo vind ik echt een no go op een paard. Ook al heb je de juiste spierspanning. Dan heb je naar mijn idee toch nog te veel dood gewicht voor.
Mindim schreef:Calanddra schreef:Natuurlijk nietmaar het gaat mij erom dat jij zegt dat je met overgewicht (vanaf bmi 25 dus...) mogelijk een risico aan je paard kan toebrengen. Maar geldt dat niet voor alles?
Dus omdat ik mogelijk een risico aan mn paard kan toebrengen (al blijkt uit controles van niet) moet ik maar niet meer opstappen?
Als uit controles van je paardje absoluut geen gebreken komen en dat zijn rug picobello in orde is, moet je gewoon opstappen.
Maar mag ik vragen wat jij van een 130 kilo wegende ruiter vind dan?

chanel1985 schreef:Mindim: als je goed leest, dan is ze gestopt met rijden omdat ze haar paard in de weg zat. Nu dat ze al meer dan 30 kilo is afgevallen rijd ze pas terug op haar paard.
Mindim schreef:chanel1985 schreef:Mijn vorig paardje, die nu op 26 jarige leeftijd op pensioen is, heeft mij 6 jaar lang gedragen, nooit geen problemen met haar rug gehad en ze heeft nu nog altijd een vrij rechte rug.
Ik zie het probleem dus niet.
Als je tot het uiterste trekt mag niemand meer op een paard rijden want er kan altijd iets gebeuren.
Maar heeft het paardje van 26 zijn hele leven lang zwaar gedragen? En wat was jouw gewicht in die 6 jaren?
chanel1985 schreef:Chanel heeft zeker geen luilekker leventje gehad, ze is manegepony geweest, de eigenaar voor mij heeft ze gekocht helemaal ondervoed en verwaarloost Er is toen ook aan haar verteld dat er heel veel mee is gesprongen. Op haar 20ste heb ik haar gekocht, in die 6 jaar had ik een wisselend gewicht tussen 65 kilo tot 85 kilo.