Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:18

cherie78 schreef:
hier heeft u eenigzins gelijk, echter moet u wel op de volten op de binnen zitbeen knobbel blijven zitten anders gaat het niet goed komen, en zal u het paard tegenwerken in de beweging en verkort u de pas op het binnen achterbeen.

Als ik de binnenzitbeenknobbel dus meer zou belasten, wordt inderdaad de pas nog korter en zou in theorie het paard onregelmatig gaan.
Daarom liever de binnenkant van het paard ontlasten.

Wanneer u eens werkelijk verstand had van de materie dan zou u deze onzin niet verkondigen.
Helaas heb vele opvattingen over het rijden gelezen en gehoord, maar niemand op deze aardkloot bezigd zulke onzin over het rijden in de baan.
Het bewijst dat u niet weet wat bepaalde dingen doen, en waarom men het doet, en ik kan het wel uitleggen maar dat is niet aan u besteed, de andere aangename mensen op dit topic die het over Klassiek rijden hebben lachen zich in het vuistje over zoveel onzin, bovendien past het niet op dit topic dit is zweven en black magic, net zo´n onzin vertelde Carola en Modie dat kan men nalezen op Bokt.
Daar hebben wij hier geen boodschap aan.

Airborn

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:22

Mensen, kunnen we het erbij houden dat als we het oneens zijn met iets we simpelweg zeggen "ik zie dit anders" zonder dingen onzin te gaan noemen of het allerlij andere dingen te noemen? Dat komt dit erg leerzame topic niet ten goede, en ik denk dat niemand wil dat het topic word gesloten!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:26

Laten we met zijn allen proberen om topic open te houden. Ik ben meelezer en vaak gebeurd het dat zaken hier besproken door mij ingebracht worden in de les. Zodat ik aan de hand van de praktijk begrijp wat er bedoeld wordt. Erg leerzaam voor mij. Met name zaken naar voren gebracht door Moll en de professor sluiten aan bij hoe ik les krijg. Ik doe daar erg veel mee en ben dankbaar voor de uitleg en aanwijzingen van hen. Ook al is mijn niveau niet zo hoog dat ik me kan mengen in de discussie ik volg dit al een hele tijd.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 20-02-11 14:27, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:27

Airborn schreef:
Mensen, kunnen we het erbij houden dat als we het oneens zijn met iets we simpelweg zeggen "ik zie dit anders" zonder dingen onzin te gaan noemen of het allerlij andere dingen te noemen? Dat komt dit erg leerzame topic niet ten goede, en ik denk dat niemand wil dat het topic word gesloten!

Hier kan ik het volledig mee eens zijn.

Als prof "de onzin" onderbouwend zou kunnen weerleggen.

De paslengte op de volte, geeft genoeg stof tot nadenken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:29

cherie78 schreef:
Airborn schreef:

Hier kan ik het volledig mee eens zijn.

Als prof "de onzin" onderbouwend zou kunnen weerleggen.

De paslengte op de volte, geeft genoeg stof tot nadenken.

doet u dan het zelfde, want hoe de pot de ketel verwijt hebben we niks aan, en dat is u al eerder in dt topic verweten dat u niks onderbouwend toe voegt. nog beelt matriaal van u zelf kan over leggen omtrend het geen wat u verkondigt.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:37

Airborn schreef:

Nee sorry u Airborn begrijpt iets niet wat hier speelt, de dicussie was zeer goed, hard en fair en onderbouwd, maar met dingen die niets maar ook niets met de Klassieke opvattingen gemeen heeft past hier niet, het is al moeilijk genoeg werkelijk zuiver Klassiek rijden te verklaren.
Bovendien is deze zg rijstijl al jaren geleden elle lang besproken op Bokt, het past hier niet men blijft hangen op 1 thema balans en evenwicht en gewicht op de buitenkant, sorry het zijn slechts twee die er voor zorgen dat meerdere alleen nog maar lezen en geen vraag durven te stellen laat staan in de discussie mengt sinds deze personen hier opduiken.
Dat is nl het punt dat dit mooie topic kapot maakt.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:39

Even heel "simplistisch" geschreven, moll

Denk jezelf eens de middellijn van een paard op de volte..... (dus deel het paard in twee gelijke helften :D )
Hoe breed is een paard ongeveer?
Zou dan de buitenkant van het paard niet een langere omtrek moeten volgen dan de binnenkant van het paard?

Even heel simpel uitgelegd :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:43

Professor schreef:
Airborn schreef:

Nee sorry u Airborn begrijpt iets niet wat hier speelt, de dicussie was zeer goed, hard en fair en onderbouwd, maar met dingen die niets maar ook niets met de Klassieke opvattingen gemeen heeft past hier niet, het is al moeilijk genoeg werkelijk zuiver Klassiek rijden te verklaren.
Bovendien is deze zg rijstijl al jaren geleden elle lang besproken op Bokt, het past hier niet men blijft hangen op 1 thema balans en evenwicht en gewicht op de buitenkant, sorry het zijn slechts twee die er voor zorgen dat meerdere alleen nog maar lezen en geen vraag durven te stellen laat staan in de discussie mengt sinds deze personen hier opduiken.
Dat is nl het punt dat dit mooie topic kapot maakt.

Prof, dit mooie topic maak jij kapot door alles als onzin te willen verkopen wat een ander neerschrijft.

Deze topic's gaan alleen maar kapot als je niet wil leren en inzien dat de zogenaamde andersdenkenden net zo goed klassiek denken.

Je moet eens stoppen om die zgn rijstijl iedere keer uit de kast te halen, maar reageren op wat er in DIT topic beschreven wordt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:45

cherie78 schreef:
Even heel "simplistisch" geschreven, moll

Denk jezelf eens de middellijn van een paard op de volte..... (dus deel het paard in twee gelijke helften :D )
Hoe breed is een paard ongeveer?
Zou dan de buitenkant van het paard niet een langere omtrek moeten volgen dan de binnenkant van het paard?

Even heel simpel uitgelegd :D

denk nou AUB eens na kom zeg, ik heb hier echt geen zin meer in,heb deze discussie al zo vaak gevoerd hier dat ik er werkelijk simpel van word, bij deze hou ik het voor gezien, kijk nog wel of dat het topic nog leeft zonder dit geneuzel.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:52

Professor schreef:
Denk dat u de biologische en biomechanische wetten kunt verbreken, geweldig van u.
U draait alles om, u valt op uw bek wanneer u zo een paard tegenhoud met uw zit zou graag op uw rug willen zitten en net als bij het paard tegen de beweging in dat willen doen.
Zou niet graag achterop willen zitten bij u op de fiets de motor of bromfiets u gaat dan altijd rechtuit.
Sorry dit klinkt van u zo simplistisch daarom vroeg ik mij af of Koot en de Bie als voorzitter heeft.

kunt u even meer focussen op de materie, zonder een aanvallende houding en persoonlijke beledigingen te uiten?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 14:55

Airborn schreef:
Hm, een paard dat een wending door loopt, met of zonder buiging zal nooit loodrecht boven de grond lopen. Altijd met een lichte hoek naar binnen, dit heeft te maken met allerlij natuurkundige en biomechanische redenen. Een ruiter moet daar in mee gaan en die lijn doorzetten en die wel iets het gewicht naar binnen hebben. Tenopzichte van het paard is dit minimaal, maar het is er wel. Je bekken moet overigens gelijk staan aan de schouders van het paard, niet het bekken volgens mij? In de buiging naar rechts heb je je linker heup en zitbeenknobbel iets naar voren door aanspanning van je buik en rugspieren, doordat je toch in balans blijft gaat je linker been daarbij iets naar achteren en word een fractie langer. Dit hele proces plaatst automatisch al iets meer gewicht op je rechter been/zitbeenknobbel.

Bedenk voor gewicht in de bocht opeens een mooie vergelijking, hoewel deze iets overdreven is: kijk eens naar hoe motorrijders door de bocht gaan. Deze gaan helemaal plat, en de rijder gaat met zijn gewicht nog iets verder naar binnen. Dit omdat de middelpuntwerkende kracht anders motor en berijder naar buiten slingerd. Een zelfde idee is ook met paardrijden, alleen dan natuurlijk VEEL minder overdreven.

hmm..... kheb nog nooit een motorfiets zien buigen :D
nee hoor, flauw grapje
een motor gaat hard, je hebt het stuur vast, dus zal je wel naar binnen moeten zitten
echter als je de motorcrossers ziet, die leggen hun heup ook extreem naar binnen, dus gaan in feite half met het bekken aan de binnenkant van de motor hangen.

laat nu diezelfde motor eens in een langzaam tempo rijden, met je handen los en draai dan een bocht in :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:00

cherie78 schreef:
Als ik de binnenzitbeenknobbel dus meer zou belasten, wordt inderdaad de pas nog korter en zou in theorie het paard onregelmatig gaan.

precies ,en wat doe je dan?
welk been geef je dan de kans om de wending in te zetten? ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:11

nombrado schreef:
cherie78 schreef:

precies ,en wat doe je dan?
welk been geef je dan de kans om de wending in te zetten? ;)

Ik laat "even" de eer aan prof en moll ;)
Die vinden het nl onzin dat de paslengte minimaal verschillend is :')

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:16

als het paard rechtgericht op de volte gaat, is er geen verschil in paslengte.

in uw redenering zou dit verschijnsel dan ook moeten optreden in een schouderbinnenwaarts?

hoe rijden jullie dan een schouderbinnenwaarts, eigenlijk?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:18

quadripes schreef:
hoe rijden jullie dan een schouderbinnenwaarts, eigenlijk?

met je zit, zonder handen :D

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:20

ow, nog een leuke
waar zit de "stuur" van het paard?
nu we het toch ook over motorsport hebben

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:21

fijn, dan stel ik jullie eens een vraag en komt er niet eens een onderbouwd antwoord terug.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:23

quadripes schreef:
fijn, dan stel ik jullie eens een vraag en komt er niet eens een onderbouwd antwoord terug.

je bekken tov het bekken van de paard
schouders tov schouders van het paard.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:27

maar voor een schouderbinnenwaarts, die in feite overeenkomt met een wending of inzet van een volte, moet je op de binnenkant zitten.

hoe doen jullie dat dan?

en hebben jullie hierin dan ook last van verschil van paslengte?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:29

Quadripes eens kijken of ik durf en of ik het kan verwoorden.
We zijn onlangs met schouder binnenwaarts begonnen. Paard is jong. Ik rijd die oefening om het binnen achterbeen van mijn paard sterker te maken. Ik rijd links en rechts om de oefening. Zo zijn we begonnen. Als ik de bocht uit kom dan stuur ik als het ware mijn paard de diagonaal op. Vervolgens begrens ik. Tegelijkertijd blijf ik kleine bewegingen maken met mijn ringvinger beiden handen zodat paard beide kanten goed blijft aannemen. Zo gauw paar passen goed gaan ga ik weer recht uit beloon en doe de oefening opnieuw. Nu we een stukje verder zijn probeer ik niet alleen paard fijn op twee teugels te houden (en uiteraard kont te laten zakken) maar ook rijd ik overgangen zodat ze voorwaarts blijft denken.
Ik doe meer denk ik als hier beschreven (vind het moeilijk om op te schrijven precies wat ik doe), maar hier maar eens mee beginnen. Mijn instructrice help me met aanwijzingen en geeft terug wat ze ziet.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:31

@[pien_2010]: ik bedoelde deze vraag niet in het algemeen, maar richting Nombrado en Cherie en consorten.

ik weet wel hoe je een schouderbinnenwaarts rijd :+ . ik ben alleen benieuwd naar hoe je zoiets rijdt, als je er van overtuigd bent dat je de binnenkant moet ontlasten.

en de 'jullie' was dus ook hun kant op, niet algemeen bedoeld.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:32

Ok Sorry fout begrepen. Ik weet ook dat jij het weet (heb je profiel bekeken) maar dacht dat je de discussie weer breder wilde trekken vandaar mijn poging.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:33

ha ha ok! dankjewel, is trouwens nog steeds een interessant onderwerp natuurlijk die schouderbinnenwaarts ;)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:35

Denk dat iedere toevoeging tot de discussie nuttig is, omdat uw toevoeging over sb juist een verschil met Nombrado en Cherie duidelijk zou kunnen maken. Meningen en inzichten delen over de klassieke dressuur is het doel van dit topic immers. Ook tegengestelde manieren aan klassiek kunnen de manier van klassiek rijden naar mijn mening verduidelijken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 15:36

quadripes schreef:
als het paard rechtgericht op de volte gaat, is er geen verschil in paslengte.

De paslengte van een paard is alleen gelijk als het paard rechtuit over een rechte lijn voorwaarts gaat. Bij elke wending, deel van een cirkel, een boog, een cirkel, alle voltes hebben de buitenbenen van het paard een langere paslengte dan de binnenbenen.

De hoeksnelheid van de binnen- en buitenbenen is gelijk. De pasfrekwente (aantal passen per minuut) van de binnen- en buitenbenen is gelijk. De takt van het paard blijft dus in takt en wordt niet onzuiver. Het mechanische voordeel zit bij dezelfde hoeksnelheid in de minder scherpe buiging van de gewrichten, waardoor het effectieve buitenbeen iets langer is als het binnenbeen.

Je moet je dat niet al te overdreven voorstellen. Je hebt een getraind oog nodig om de verschillen te herkennen. Een "normaal" mens die zich hier niet of oppervlakking in heeft verdiept, heeft er geen erg in.

Bij longeren laat de beweging van het bekken aan de binnenzijde een andere afwikkeling zien dan aan de buitenzijde. Ook de hoeken die in de gewrichten gemaakt worden zijn verschillend voor het binnnen- en het buitenbeen.

Bedenk bij het bewegen van het paard, dat de bewegingen geen zuivere cirkelbewegingen zijn, maar de resultante zijn van 3 bewegingen in alle vlakken (x,y,z) (3 dimensionaal) en dat de gewrichten bewegingen in bepaalde richtingen wel of niet of beperkt toelaten. Ook is de afwikkeling in de zwaaifase anders, dan in de ondersteuningsfase. Wat je op de grond ziet, indruk van hoeven, zal bij meten een klein verschil opleveren in paslengte. (zie het cijfervoorbeeld hierboven). De grootte van dit verschil ligt in de orde van grootte van de meetfout die je maakt. Het is dus een zeer onnauwkeurige methode, waar je geen enkele conclusie aan kan en mag verbinden. De hoefafdrukken op de grond vormen als ze worden doorverbonden geen cirkel maar raaklijnen van de cirkel. (dat is iets heel anders).

Als het paard van een rechte lijn afwijkt dan moet daarvoor een kracht op het paard of door het paard zelf worden uitgeoefend. Bij een auto die de bocht doorgaat is er ook een kracht die ervoor zorgt dat de auto van de rechte lijn afwijkt en een cirkel doorloopt. De buitenste wielen leggen een grotere weg af dan de binnenste wielen. De buitenste wielen maken meer omwentelingen, want de afmetingen van beide wielen zijn even groot. Bij het paard blijft de pasfrekwentie echter hetzelfde voor de buiten en binnenbenen, de hoeksnelheid van de buiten en binnenbenen is gelijk en de compensatie komt vanuit meer of minder buigen van de gewrichten in de ledematen, de schouder en het bekken.

Afhankelijk van de gang, zal de strekking of de buiging van de buiten/binnenbenen iets worden aangepast. De effective werkende lengte van het paardenbeen wordt door het verschijnsel dat mechanisch voordeel (mechanical advantage) wordt genoemd veroorzaakt.

Wat betreft de anatomie, de bio-mechanica en de bio-kinematica van het paard is het niet de vraag of de paslengte van het binnenbeen kleiner is dan het buitenbeen, als het paard op de volte gaat.
Het is noodzakelijk dat de paslengte van het paard op een volte iets kleiner is dan die van het buitenbeen, om de wending, de boog, de cirkel of volte te kunnen doorlopen (in elke gang). Met het blote oog valt het verschil in paslengte niet op.

Ik antwoord maar even met een citaat, wat hier op bokt te vinden is.
Dit citaat kun je geloven of niet :D

Maar wel graag onderbouwend weerleggen en niet afgedaan als onzin, onnozel of wat dan ook ;)
Laatst bijgewerkt door cherie78 op 20-02-11 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt