TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zipsy

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:56

Als het paard in zijn natuurlijke wezen pijn zou laten zien, is dit onmiddellijk merkbaar voor roofdieren. Dus eigenlijk lopen ze dan rond met een groot reclamepaneel rond hun lichaam met als slogan: ik ben gemakkelijke voeding. Dit is nu net iets dat een prooidier niet wil uitstralen en dat is de reden dat ze geen pijn laten zien. Dit is wat me niet verteld is door Jan met de pet, maar door een bioloog. Ik stelde hem de vraag waarom een paard geen pijn laat zien... (en dit is hetgene wat ik ervan onthouden heb ;-) )

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:12

Maar dit is iets wat een bioloog zegt. Die bioloog is geen paard, dus die kan iets denken, maar nooit zeker weten.
Verder als je bijvoorbeeld een zebra aangevallen ziet worden door een leeuw, die hem op de kont is gesprongen, dan gaat het dier er vandoor, dus waarom doet een paard dit dan niet.

Ik denk nooit, dat we met zekerheid kunnen zeggen, hoe het paard zich voelt, zo lang we zelf geen paard zijn geweest. En aangezien ik niet in reïncarnatie geloof....

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 22:29

Begrijp ik je goed kwestie dat een paard niet zou weg lopen van een leeuw op zijn kont?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:01

Ik denk het niet, want ik begrijp jouw vraag nu niet.....

Als ik het wel begrijp, dan is dat niet wat ik bedoel.
Ik heb nog nooit een paard door een leeuw aangevallen zien worden, dus daarom noem ik hier zebra.
Een zebra rent weg voor de pijn, dus een paard waarschijnlijk ook, maar een paard rent niet weg voor het bit, dus doet het dan wel echt pijn?
Hun pijngrens/gevoelsgrens is niet gelijk aan die van ons!

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:09

ik kan geen reden bedenken om bitloos te rijden.
ik vind persoonlijk, dan ben je 1 met je paard.
en dat is toch wat we willen ?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 23:38

Met bit ben ik ook 1 met mijn paard hoor. Ik kan er een heel verhaal over schrijven maargoed, dat bespaar ik jullie maar.

Ik voel mij altijd 1 met mijn paard. Bitloos, met bit, zadelloos, met zadel aan het halster, of gewoon een simpele blik. Punt is, als je een goede klik hebt met het beestje maakt het geen donder uit of je er stang en trens of zo'n nekkoordje (geen idee hoe het, vergeef mij :') ) om hebt hangen. Denk ik dan maar zo..

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 09:54

Juist omdat ik zo'n goede klik heb met mijn paard wil ik haar het bit besparen ookal denken veel mensen daar anders over. ik wil, mede door dat we zo'n goede klik hebben het beste voor haar en ik heb me goed in bitloos verdiept en heb tussen door ook nog met bit gereden. doormiddel van zelf ervaren, lezen en veel vragen is mijn conclusie dat bitloos het beste is.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 10:06

Wat ik me met dit soort discussies altijd afvraag: hebben de mensen die tegen bitloos zijn, uberhaupt wel eens (langere tijd) zelf bitloos gereden met hun paard?

Want alleen dan kun je eigenlijk een goed oordeel geven ...

Ik weet dat er een tijd geleden een foto-topic op Bokt stond bij ITP van een amazone die hoog dressuur reed, en diezelfde oefeningen nu bitloos reed. Dat zag er super uit! Dus dat je perse een bit nodig zou hebben om bepaalde moeilijkere oefeningen te kunnen rijden was daarmee in elk geval duidelijk afgedaan. ;)

Mijn eigen ervaring is wel dat je door bitloos rijden veel meer geconfronteerd wordt met je eigen 'kunnen'. Een bit verdoezelt bepaalde dingen toch meer, een paard is met bit eerder geneigd om toe te geven, terwijl als je bitloss rijdt je feilloos door je paard gewezen wordt op dingen die je niet goed doet, zoals teveel met je handen inwerken of te weinig gebruik maken van je zit en andere hulpen! :j

Alleen daarom al kan het heel goed zijn als je eens een tijdje bitloos rijdt en kijkt of je je paard nog steeds zo lekker aan het lopen kunt houden .... :D

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 12:17

Ook als je altijd met bit rijdt geeft je paard de minste verandering aan!
Alleen moet je dat wel kunnen zien.
Wie denkt, dat een paard dit met bitloos goed laat zien en met bit niet, heeft zich naar mijn idee nog niet voldoende verdiept in het rijden met bit.

Overigens hou ik niet minder van mijn paarden dan jij Maritariel, daar ben ik van oertuigd. Maar houden van heeft voor mij niet te maken met bit of bitloos.
Maar goed dat is een verschil van mening en dat hou je altijd!

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 16:45

Gelukkig heb ik ook nergens gezegd dat jij minder van je paarden houd :D

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 17:02

Hmm, was dat niet dat filmpje met volgens mij die Fries? Die zat wel de hele tijd naar aanleuning te zoeken namelijk (even niet aanvallen op de woordkeuze, aub :') ). Ik zag een paard dat met bit getraind was, de oefeningen kende en ze vervolgens ook bitloos uitvoerde. Daar is natuurlijk niks mis mee, het bewijst namelijk wél dat de amazone niet foetelt met haar handen.

Verder ben ik het helemaal met je eens dat je jezelf echt tegenkomt als je langere tijd bitloos gaat rijden, de dresuuroefeningen die ik vroegâh (volledig verkeerd) uitvoerde lukken nu niet meer zo goed, nee. Maar mijn pony is er wél een stuk meer ontspannen door geworden...

Ik moet dit trouwens even kwijt hoor, ik ben zo trots op mezelf :D Ik heb hier volgens mij wel eens verteld dat ik jarenlang dacht dat de valse knik d.m.v. spelen met de teugels dé manier was om je paard nageeflijk te krijgen? Nou, gisteren heb ik dus een perfect nageeflijke pony onder me gehad, voor het eerst met de juiste hoofd/halshouding sinds ik het bit eruit laat, en een swingende achterhand. Het waren misschien twee rondjes, maar toch. Dan voel je je echt gelukkig, hoor. :j

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:02

Ik volg je volledig appelmoes :-) heb zelf ook altijd met bit gereden, en ben overgeschakeld naar bitloos. Mijn paard heeft bitloos de travers, renvers appuyement schouderbinnen en begin van pirouette bijna onder de knie. Deze oefeningen zijn nooit geleerd met bit...

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:07

Ja, bezorg me maar weer een minderwaardigheidscomplex, hoor :')

Dat is echt goed! Daarvan zullen mijn merrie en ik helaas alleen maar van kunnen dromen, haha. Hoever was je met bit gekomen voordat je overging op bitloos?

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:29

Wijken voor de kuit :-/ niet ver dus. Verder had ik zelfs problemen om in de juiste galop aan te springen. Hetgeen ik net op noemde is enkel nog maar in stap hoor. Volg les van jossy reynvoet.

Waarom zou jij dat niet kunnen?

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:34

En tendance, mijn excuses, ik heb een open discussie proberen te houden, maar je bent zelf niet voor reden vatbaar. Je wil op alles het laatste woord hebben en dat heb je van mij nu gekregen. Het is niet omdat je paard geen pijn laat zien al dan niet van sporen, zweep of bit dat het geen pijn heeft. Heb net de uitleg van de bioloog gedaan en je weet het zelfs beter dan een bioloog. En nu begin jij te zeggen dat je moet leren verdiepen in het bit???? Echt open sta je niet voor een ander zijn argumenten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:35

Danique_G schreef:
Doe eens lief tegen elkaar! Y;(

Vrede op aarde, maar op bokt.nl alleen al zijn we een eind..

en een bit of prikband is lief?

Wees eens gewoon áárdig in plaats van dwangmatig.
Geef je paard een reden om vrijwillig mee te werken ivp voor ´want anders...´.
Niet ´wijken voor´ maar ´gaan naar´ :)*

Je krijgt wat je beloont *\o/*

Dat is nog veel leuker ook om te doen dus win-win.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:38

Tendance schreef:
Ik denk nooit, dat we met zekerheid kunnen zeggen, hoe het paard zich voelt, zo lang we zelf geen paard zijn geweest. En aangezien ik niet in reïncarnatie geloof....

Kijk, voel, beleef en luister naar je paard en hij vertelt je alles wat je wil weten.... Daar hoef je niet voor te reïncarneren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:40

Huertecilla schreef:
en een bit of prikband is lief?

Wees eens gewoon áárdig in plaats van dwangmatig.
Geef je paard een reden om vrijwillig mee te werken ivp voor ´want anders...´.
Niet ´wijken voor´ maar ´gaan naar´ :)*

Als iedereen daar toch eens net zo over zou denken *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:40

Zipsy schreef:
En tendance, mijn excuses, ik heb een open discussie proberen te houden, maar je bent zelf niet voor reden vatbaar. Je wil op alles het laatste woord hebben en dat heb je van mij nu gekregen. Het is niet omdat je paard geen pijn laat zien al dan niet van sporen, zweep of bit dat het geen pijn heeft. Heb net de uitleg van de bioloog gedaan en je weet het zelfs beter dan een bioloog. En nu begin jij te zeggen dat je moet leren verdiepen in het bit???? Echt open sta je niet voor een ander zijn argumenten.

Ik heb hier o.a. het boek van Getrud Jetten staan.
Ook R&R van E.van Loon.
Beiden wellicht een idee voor Tendance :j

Kijk, een bit werkt. Net als een prikband of schrikdraad. Het werkt prima en erg makkelijk. Ook in lijn met reflexmatige, primaire menselijke reacties.
Het punt is echter dat het ethisch niet anno nu is om een dier met pijn te sturen.
Er is geen enkel dwingende reden anno nu want we rijden paard voor de lól.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:42

MaritAriel schreef:
Huertecilla schreef:

Als iedereen daar toch eens net zo over zou denken *\o/*

...dan waren er minder relatieproblemen en bestond het instituut huwelijk niet :D

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:45

Dat is waar :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:46

Een bitloze optoming werkt toch ook met wijken voor druk..? Ik hoef de waslijn maar een beetje op te pakken, en mijn pony snapt waar ik heen wil. Ze is ook heel makkelijk te sturen op alleen been en zit, of één van beiden als je een beetje je best doet.

Hé da's toevallig, dat is precies hoever ik die van mij nu bitloos heb! Ik ben in december met bitloos begonnen. Met bit kon ik meer, maar ik moest echt grof geweld gebruiken om het voor elkaar te krijgen. Eigenlijk kon ik dus helemaal niks. Toen ben ik maar twee jaar lang gaan boscrossen, had ik haar nauwelijks onder controle buiten, dus moest ik inderdaad flink trekken om weer te kunnen stoppen. Ik heb alweer buitengereden, bitloos, en ze was toch echt een stuk relaxter. Misschien dat we ooit nog aan de betere dressuur toekomen, en zo niet, dan is het ook goed :) Ik ben allang blij dat ik een rustige, brave pony onder me heb die onvoorwaardelijk naar me luistert, zónder geruk aan de teugels. En dat ligt 100% aan mij, dat is waar, maar zoals ik al eerder heb gezegd vind ik niet dat ik een bit in mijn dier moet hangen om te leren hoe ik ermee om moet gaan. :)

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:46

Ik probeer steeds het mooie te zien in combinatie paard en ruiter, al dan niet met bit. Zo kan ik ongelooflijk genieten van het kijken naar Bent Branderup. Ik zou het nog mooier vinden moest hij natuurlijk bitloos rijden dus kijk ik naar Jossy :-) hij laat zijn paard de levade uitvoeren zonder dwangmiddel. Heb zelf een clinic gevolgd als theoriedeelnemer bij Brent, en hij gebruikt zijn stang om de onderkaak in de juiste positie te brengen. Verder hangen zijn teugels altijd door. Dit is iets geheel anders dan wat je tegenwoordig ziet bij de dressuurruiters en dergelijke met de vaste aanleuning die naar eigen zeggen nageeflijk is hum hum :-)

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:52

Ik vraag me ook af wie er bedacht heeft dat er met constante aanleuning (druk) gereden moet worden? Dat gaat toch nergens over? Ik heb gewoon de cruise control op mijn pony geïnstalleerd. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 18:58

Appelmoes_11 schreef:
Een bitloze optoming werkt toch ook met wijken voor druk..?

Alleen als je met wijken voor druk blijft rijden.
Dan is alleen de mate waarin de optoming van ongemakkelijk naar pijn gaat anders.

Dat maakt de discussie over wel/geen bit ook zo troebel; de overgrote meerderheid van bitloos ruiters blijft gewoon hetzelfde doen, alleen met minder pijnmogelijkheid.

ELK ruiterhulpmiddel zou alleen communicatiemiddel moeten zijn. Als het geen pijnoverschreidende werking heeft is dat een valkuil minder, een ethich probleem minder.

Het múntje is echter het anders communiceren.
Als ik mijn paard op de nek (of waar ook) aanraak is dat een onderdeel van een bepááld samengesteld signaal waarmee is spécifiek gedrag vraag. Geen ´wijken voor´.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 07-03-12 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt