Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:42

Jeannine schreef:
Een baby met een paard vergelijken, dat gaat wel heel ver!

Wie zijn WIJ mensen dat we op deze edele viervoeter gaan zitten en dan ook maar moeten verwachten
dat hij ons zomaar kan dragen zonder problemen op lange termijn.
Natuurlijk kan een paard zijn lichaam goed gebruiken als hij niet belast wordt. Een paard gaat van nature niet met buiging en stelling
de bochten door, maar gewoon over een schouder en op de voorhand, wat zonder belasting geen problemen veroorzaakt.

p.s ik vind dit topic ook niet zo leuk meer helaas.

een baby, net als alle geboren wezens, gaan uiteindelijk hun lichaam functioneel gebruiken van waar het voor bedoeld is...
dat is wat ik ermee bedoelde
overigens is voor mij een baby niet veel meer waard dan een paard......
een paard gaat van nature met buiging de bocht door.
afhankelijk van de bouw, is er sprake in de natuur van meer voorhand belasting.
een mooie in balans bouw, zal ook minder blessures in de hand werken
van voren, kan je geen juiste buiging krijgen in een paardenlijf zonder (over) belasting in andere gebieden
simpelweg, het stuur en motor zit in de achterhand....niet in de vh.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 11:52

Professor schreef:
nombrado schreef:
De natuur is ook een wonder
iets wat nog wel eens vergeten wordt :D

een baby die gaat leren lopen, zal dit zonder toedoen van een volwassenen proberen, net zo lang tot hij/zij in balans leert lopen (noem het evenwicht) daarbij gebruikt hij zijn fundament.....
de draagmuren van zijn lichaam.
de spieren zijn voor de beweging en de hersenen voor de coördinatie van het geheel
elk dier of mens wat geboren wordt, leert zelf lopen...
wie zijn wij mensen dan, dat we denken het een paard te moeten leren?
Het gaat om het functioneel gebruiken van het natuurwonder

Prachtig, mensen met paarden te vergelijken, maar paarden zijn natuuruit scheef, laat u maar eens zien dat uw paarden dat niet zijn, leuke foto´s of filmpjes zouden een duidelijker beeld geven.
Dan zouden alle grootmeesters dus in het ongelijk gesteld worden door uw ervaringen, en dat is intressant.
En zijn wij allen aan het knoeien met SB en SV en alle andere oefeningen??

Zijn wij mensen dat ook niet van nature? *D
Wij zijn ook links- of rechtshandig (en dus sterker aan die kant) en ga maar eens goed kijken en je ziet hoeveel mensen ook scheef zijn in schouders / rug.
Ik vraag me af in hoeverre wij zelf hinder ondervinden in al onze pogingen het paard goed recht te krijgen. ( ik denk dat veel ruiters denken te voelen dat hun paard recht is, maar dat niet is omdat hun eigen lichaam hun voor de gek houdt door eigen scheefheid) En daarnaast, in hoeverre hinderen wij het paard dan met onze eigen scheefheid? Volgens mij wordt hier heel erg aan voorbij gegaan.

Jeannine

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:02

Regel 1, nombrado heeft al-tijd gelijk en regel 2 als nombrado geen gelijk heeft dat treedt automatisch regel 1 weer in werking *zucht*

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:03

Jeannine schreef:
Regel 1, nombrado heeft al-tijd gelijk en regel 2 als nombrado geen gelijk heeft dat treedt automatisch regel 1 weer in werking *zucht*

Zo gaat dat altijd hoor bij Mayke.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:13

hhahahahaha ik reageer er niet eens meer op, want zoveel onzin kan ik zelfs niet verzinnen

mol

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:26

Heel goed Mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 12:54

soeske schreef:
Jeannine schreef:

Zo gaat dat altijd hoor bij Mayke.

wil je aub aanspreken met mijn profielnaam!

marieke1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:21

Jibbel schreef:
[Zijn wij mensen dat ook niet van nature? *D
Wij zijn ook links- of rechtshandig (en dus sterker aan die kant) en ga maar eens goed kijken en je ziet hoeveel mensen ook scheef zijn in schouders / rug.
Ik vraag me af in hoeverre wij zelf hinder ondervinden in al onze pogingen het paard goed recht te krijgen. ( ik denk dat veel ruiters denken te voelen dat hun paard recht is, maar dat niet is omdat hun eigen lichaam hun voor de gek houdt door eigen scheefheid) En daarnaast, in hoeverre hinderen wij het paard dan met onze eigen scheefheid? Volgens mij wordt hier heel erg aan voorbij gegaan.

Daar heb je een heel goed punt, Jibbel.
Ga eens na op welk been je staat als je 'in rust' staat, ik sta altijd op rechts te leunen en merk met rijden dat ik mijn rechterkant eerder vast zet. Dat deze kant ook minder goed kan meedraaien/-buigen naar binnen toe. De boel zit rechts dus duidelijk vaster dan links. Ik loop ook bij een osteopaat om van mijn rugklachten af te komen, maar ook de 'scheefheid' van mij, de ruiter, wordt aangepakt. Ik denk dat ik maar eens zo'n gymbal ga aanschaffen en hierop sowieso mijn balans ga proberen te vinden en probeer de boel nog wat losser te krijgen door oefeningen.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:27

Probeer maar eens via de andere kant van je paard op te stappen. Als je dat niet gewend bent voelt dat echt onwijs raar. Maar dat heeft ook meer met gewenning te maken denk ik
Toch is het volgens mij wel beter om afwisselend links en rechts op te stappen. Met kruk nog beter natuurlijk.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:32

Hoe zullen we deze dame eens africhten, zodat ze rechtgericht staat en beweegt..

bijzetje? :+
Afbeelding

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:36

oja eh..
waar is stelling voor? welk doel dient het? of wat voor functie heeft ut?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 14:42

stelling zorgt toch voor een flauwe bocht in de wervelkolom, waardoor de (binnen)heup naar voren komt en van daaruit het binnenachterbeen naar het zwaartepunt brengt? Of zeg ik iets heel geks?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:06

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 15:40

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:19

Jibbel schreef:
stelling zorgt toch voor een flauwe bocht in de wervelkolom, waardoor de (binnen)heup naar voren komt en van daaruit het binnenachterbeen naar het zwaartepunt brengt? Of zeg ik iets heel geks?

Stelling is het hoofd van het paard word ietjes naar binnengebracht in de richting van de beweging, men vraagt de stelling met de binnen hand, in samenwerking met het binnenbeen, anders zou het paard naar binnen vallen.
De buitenhand die een controlerende functie heeft geeft aan hoeveel stelling je wilt hebben en controleert het tempo. Het vind uitsluitend in de hals plaats, en voornamelijk in de nek (atlas) van het paard.

Buiging, dan is het paard gesteld en heet eigenlijk lengtebuiging, het paard is in zijn hele lijf gebogen.
Dit kan men goed zien bij Renvers en Travers, en andere zijgangen.
Op een volte (6meter) is het paard maximaal gesteld en gebogen.

Vaak verwisseld men deze beide.
Stelling kun je rijden zonder buiging, maar een paard in lengtebuiging rijden zonder stelling is onmogelijk.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 16:36

Bijna niets in de natuur is symetrisch, dat is dus met de mens en het paard hetzelfde.
Beide hebben ook een makkelijke kant, en een moeilijkere kant.
Dit is geheel geen probleem wanneer men dit niet nodig heeft, en men geen belasting vraagt.
Wij mensen kennen dat , de één is links en de ander rechts en er zijn mensen die dat afwisselen kunnen met bepaalde handelingen.
Dit komt om dat de ene zijde beter ontwikkeld is zowel in de fijnmotoriek als wel de spieren.
En dat is nu het probleem bij het rijden wij willen de paarden optimaal laten functioneren, ze moeten op beide handen de zelfde prestatie kunnen verrichten, dit is ook in het belang van de houdbaarheid, wat logisch is wanneer men gezond nadenkt.
Wanneer men de ene kant van zijn lichaam meer belast in zijn leven kan in de herfst van zijn leven problemen krijgen. Rug klachten, knieen noem maar op.

Anders zou men takt fouten hebben, het onregelmatig gaan van het paard. En moeilijkheden met wendingen in een parcours bv men ziet het weleens in het parcour, zegt de ruiter tja de rechtswending wil hij niet zo graag. Het paard zou wanneer hij praten kon tja baasje wanneer jij mij eens hielp die rechterkant te gymnastieseren en sterker te maken.

Paardrijden is wat ik wel eens noem physiotherapie, men leert het paard zijn lichaam goed te benutten.
En dat is goed voor je kammeraad paard, aangezien hij de ruiter nog dragen moet ook.
Elke sporter krijgt bewegingsleer, het goed lopen leren bij voetbal en atletiek is de normaalste zaak van de wereld.
En om het paard niet éénzijdig te belasten richten wij het recht, waardoor het zo economisch mogelijk zijn krachten kan in zetten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 17:48

nombrado als volgens u de natuurlijk zo gelijk is, hoe komt het dan dat alle hoeven niet gelijk zijn?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:19

Nombrado, hoeveel keer je erom gevraagd hebt? Stelling heb je nodig voor dressuurmatige oefeningen oftewel het gymnastiseren van het paard, toon je geen stelling heb je een dikke onvoldoende van de jury's!. Alle oefeningen vanaf de B, worden gevraagd met stelling, voltes, wijken, schouderbinnenwaarts, appuyeren, galop aanspringen, etc. Heb je daar een broertje dood aan, gewoon verder oefenen in je achtertuin. En fijn rechtrichten aan het halster. Tot er zo'n malloot op je rug springt en je denkt ohoh, wat voelt dit beroerd, hoe kan ik mijn baasje beter dragen? Nog schever lopen of zo recht mogelijk, dus beide zijden even belast?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:28

setteke schreef:
Nombrado, hoeveel keer je erom gevraagd hebt? Stelling heb je nodig voor dressuurmatige oefeningen oftewel het gymnastiseren van het paard, toon je geen stelling heb je een dikke onvoldoende van de jury's!. Alle oefeningen vanaf de B, worden gevraagd met stelling, voltes, wijken, schouderbinnenwaarts, appuyeren, galop aanspringen,

wat voor doel dient het, die stelling? buiten het gymnastiseren en wat gymnastiseer je? ( wel of geen vraag jury) en hoe ziet een juiste stelling er uit? (plaatje ofzo?)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:30

Professor schreef:
Stelling is het hoofd van het paard word ietjes naar binnengebracht in de richting van de beweging, men vraagt de stelling met de binnen hand, in samenwerking met het binnenbeen, anders zou het paard naar binnen vallen.
De buitenhand die een controlerende functie heeft geeft aan hoeveel stelling je wilt hebben en controleert het tempo. Het vind uitsluitend in de hals plaats, en voornamelijk in de nek (atlas) van het paard.

naar binnen gebracht, in de richting van de beweging? dat begrijp ik niet.
het paard valt dus naar binnen als je niet dit binnenbeen gebruikt met het vragen van deze stelling
waar komt dit door?

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:49

Nou Nombrado, jouw plaatjes met jouw eigen goede voorbeeld ontbreken nog steeds, dus de mijne kunnen nog even wachten. Hoe wil je zonder goede stelling in de goede galop? Zeker met een jong paard, hoe verder afgericht hoe rechter je hem kan houden. Maar dan nog, hoe wil je subtop rijden zonder stelling? Wat schrijven de jury's op, leuk, leuke oefening, maar je paard kijkt rechtuit, terwijl er een zijgang gevraagd wordt? Uhm, een 3 of een 4? Alles doen we voor een doel en als jouw doel een rondje in je eigen buitenbak is....

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 18:52

setteke schreef:
Nou Nombrado, jouw plaatjes met jouw eigen goede voorbeeld ontbreken nog steeds, dus de mijne kunnen nog even wachten. Hoe wil je zonder goede stelling in de goede galop? Zeker met een jong paard, hoe verder afgericht hoe rechter je hem kan houden. Maar dan nog, hoe wil je subtop rijden zonder stelling? Wat schrijven de jury's op, leuk, leuke oefening, maar je paard kijkt rechtuit, terwijl er een zijgang gevraagd wordt? Uhm, een 3 of een 4? Alles doen we voor een doel en als jouw doel een rondje in je eigen buitenbak is....

Mooi
lekker gewoon doorrijden voor de jury...

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:17

Dank je, ieder zijn doel en als je doel nooit becommentariseerd wordt, is het makkelijk praten toch? Of je nou wel of niet voor wedstrijdsport rijdt, als mensen ervoor opgeleid worden om te beoordelen wat jij doet, is het inderdaad makkelijker om thuis te blijven. Dan doe je alles voor een 9 of 10.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 19:53

Citaat:
naar binnen gebracht, in de richting van de beweging? dat begrijp ik niet.
het paard valt dus naar binnen als je niet dit binnenbeen gebruikt met het vragen van deze stelling
waar komt dit door?
Meld dit bericht

Dat begrijp ik niet, dat u het niet begrijpt, en dan die vraag erachteraan.
Dus uw paard rijdt rechtuit door de wending????

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-10 20:00

setteke schreef:
Dank je, ieder zijn doel en als je doel nooit becommentariseerd wordt, is het makkelijk praten toch? Of je nou wel of niet voor wedstrijdsport rijdt, als mensen ervoor opgeleid worden om te beoordelen wat jij doet, is het inderdaad makkelijker om thuis te blijven. Dan doe je alles voor een 9 of 10.

sorry maar dat ben ik niet met je eens, laten we wel wezen dat veel jurry leden niet geheel correct beoordelen, laten we de SB nou maar eens als voorbeeld nemen deze oefening word vaak, om maar niet te zeggen heel vaak fout gereden, maar word als nog door de jurry beoordeeld, wat ik mij zelf dan oprecht afvraag hoe dit mogelijk is in mijn optiek is het onderdeel niet getoont op zo'n moment.
dan ook de handhouding en druk op de teugel waar gewoon geen comentaar op gegeven word, zo ook met middendraf, ik zie vaak een soort van overhaaste uitgestrekte draf voorbjikomen terwijl er middendraf gevraagt word, en er word gewoon voldoende aan gegeven, ga mij het maar uit leggen, ook zo in de hogere dressuur waar we de piaffe gaan zien vraag ik me oprecht af hoe die beoordeeld kan worden want het is op dat moment in mijn ogen een circus piaffe.
dus al met al vind ik dat in de dressuursport ook veel te wensen over laat.

mol