duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:58

LoveLeandro schreef:
anneliesdj schreef:
@ Hermelientje; Je zegt dat arabieren vroeger een 'dakvormige croupe' hadden en plaatst er een link bij ter verduidelijking. Ik zie in die link alleen geen paarden met zo'n croupe, kun je nog eens uitleggen wat je precies bedoelt en een foto erbij doen van 1 paard?

als je een beetje naar beneden scrollt, zie je wel arabieren met een 'dakvormige croupe'
Afbeelding

Oke, snap wat je bedoelt, maar dat is er tegenwoordig helemaal uit, helaas. 't Zijn nu vooral weken ruggen en vlakke kruizen icm hoge schoften, niet goed om op te rijden meestal . @ Lauss; Ik denk dat jij dat ook bedoelt maar arbieren zijn niet overbouwd, het lijkt wel zo omdat ze dus vaak een hoge schoft, lange, weke rug en vlak kruis met een hoge staartaanzet hebben.

En heb je ooit een paard gezien waarbij de witte lijn die jij noemt niet omhoog loopt? Zou niet goed zijn voor het paard als dat zo was Knipoog.

Hermelientje heeft het over het puntkontje alias 'dakvormige croupe', daarmee worden niet de billen bedoeld die jij aanwijst met de pijl maar juist het kruis/croupe, dat is het gedeelte wat vanaf die andere witte lijn naar beneden loopt, jouw paard heeft dus een hellende croupe Knipoog.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:01

Haha oke Haha!
Tuurlijk loopt het bij andere paarden ook op, maar dacht dat dit wat steiler was Lachen

Leer steeds meer zo!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:03

Ik kom ook niet uit de gang van dat paard. Clown
Ik gok op een helemaal uit elkaar gevallen galop ofzo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:03

LoveLeandro schreef:
Afbeelding
sorry, van sporthorses gepikt Bloos

kan iemand mij vertellen wat dit voor gang is? is dit nou een paard die vanuit de galop half in de draf is? (voor draf, achter galop)
of iets anders? want dit is toch geen goede stap, draf of galop?

Hihi, hoe slecht kun je je paard(of je eigen rijkunsten) promoten?

Ervanuitgaande dat jij zelf de beenzetting van de stap, draf en galop wel kent zou je ook zelf kunnen zeggen wat dit is. 't Lijkt wel wat op de extra gang die Tennessee walking horses hebben, dit is dus absoluut geen correcte beenzetting. Het lijkt idd alsof hij van achter nog galloppeert en van voor draaft, maar het zou ook heel goed kunnen dat dit gewoon een gruwelijk verpeste draf is. Als ik namelijk die achterbenen zie dan vind ik het er ook voor galop wel erg raar uitzien, 't lijkt alsof hij zijn benen heel wijd uit elkaar houd.

Misschien moeten we wachten tot Goofy zijn/haar licht erop laat schijnen, kijken wat die ervan vind, ben zeer benieuwd.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:05

Needje schreef:
Ik kom ook niet uit de gang van dat paard. Clown
Ik gok op een helemaal uit elkaar gevallen galop ofzo.

haha, ik dus ook niet Clown

Anneliesdj: ik ben ook benieuwd wat Goofy ervan zegt.
ik vind de achterbenen ook raar voor de galop, maar kon ook niets anders bedenken Vork

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:08

ik ga ook voor de galop, hoe vreemd die hier dan ook is Haha!
en over dat kuiltje, ik denk dat het ook is dat hoe beter de lendenspieren ontwikkeld zijn, hoe minder het kuiltje wordt?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:09

Lijkt me niet erg bevorderlijk voor de verkoop om zo'n foto bij je advertentie te plaatsen. Misschien moet je de verkoper even mailen watvoor gang het is, die weet het vast wel, 't is tenslotte zijn paard Haha!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:10

Schijnt lastig te zijn hoor Anneliesdj. Ik kan me nog wel een oud topic herrinneren van een meisje die stellig zei dat r paard in galop zat, terwijl het toch echt draf was. (of andersom Clown) Kregen we r niet aan r verstand.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:21

Ben nu op HAW veel foto's aan het bekijken, en krijg overal een heel ander beeld van met wat ik hier geleerd heb!
Laatst bijgewerkt door merel90 op 24-09-07 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:22

Hihi, maar zij rijdt dressuur op wedstrijdniveau dus dan weet je 't toch wel neem ik aan? Straks blijkt het ineens een gangenpaard te zijn ofzo...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:28

Bienotje schreef:
Evelijn schreef:
De natuurlijke reactie op gewicht is het kuiltje, voordat je dat er echt uitgereden hebt ben je wel paar jaar verder.

Schoot me net even wat te binnen. Het is dus wel degelijk ten nadele van bv jonge paarden om door relatief zwaardere ruiters te worden ingereden. Dat blijkt hieruit, het paard moet eerst geleerd worden de´ruiter´ goed te kunnen dragen. Tot die tijd is het gewicht van de ruiter toch belasting in negatieve zin voor het paard, of niet?

Ja.. en praten over het gewicht van de ruiter is ook al taboe.
Ik moet het even nazoeken (en navragen m'n zusje Lise81 is hier beter in) maar het schijnt dat het maximum van 70 a 80 kilo is voor een warmbloed paard. Een groot paard is zeker niet sterker dan een kleintje, heeft alles met bouw te maken. Fjorden kunnen bijvoorbeeld makkelijker meer dragen. Maar als je een lange slanke rug hebt met zwakke lendelen dan kan je gewoon niet zoveel hebben (net zoals bij de mens Clown )

Vind trouwens niet netjes om nu te verwijzen naar foto's van anderen merel90. Daar hebben hun niet om gevraagd. Geldt trouwens ook voor foto's ergens anders vandaan kopieëren van ruiters die we niet kennen. Vind het bij foto's van Anky, Imke etc. wel kunnen dat zijn publieke figuren. Voor de rest moeten we het gewoon met onze eigen foto's doen en voor ons zelfbekritiseren en niet naar anderen wijzen.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:29

@ Evelijn: heb je gelijk in, had er eigenlijk helemaal niet bij stilgestaan Bloos heb de links verwijderd..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:41

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:46

Afbeelding
Overkruisde galop Clown

Iiig géén foto die ik zo zou plaatsen. Die zou bij mij in de digitale prullenbak gaan en mij verder schamen.

'Galop' is iig contra.
Maar als dit de draf is moet ik sterk denken aan een foto van dhr. Gal op Lingh waarbij de benen ook alle kanten opgingen behalve de juiste.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:57

Afbeelding
Dit is overkruiste galop. Daar vind ik bovenstaande ook niet op lijken.

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 16:58

Ow daar ben ik helemaal weg van! Had dat filmpje al eens gezien, echt prachtig! vooral die piaffe en passage, supermooi..

Edit; Is reactie op filmpje van Blue Horse Matinee

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:00

Ah, het is wel "gewoon" galop.
Vind nog een andere in de oude doos. Haha!
Afbeelding
Zelfde beenzetting alleen heeft die van mij niet zo'n knietje erin zitten.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:01

Maak nu niet echt reclame voor mijn rijderij of wel. Nagelbijten / Gniffelen Haha! Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:11

Ik vind jouw foto toch duidelijk herkenbaar als zijnde galop, die van dat andere paard niet, die is gewoon raar. Ik denk niet dat het galop is hoor, dan op z'n minst iets heel erg uit elkaar gevallens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:12

Zelf je fouten aanwijzen & anderen de mogelijkheid geven ervan te leren is ook een positief punt Knipoog !

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:14

anneliesdj schreef:
Ik vind jouw foto toch duidelijk herkenbaar als zijnde galop, die van dat andere paard niet, die is gewoon raar. Ik denk niet dat het galop is hoor, dan op z'n minst iets heel erg uit elkaar gevallens.

Maar komt dat niet door dat knietje?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:19

ook, maar ook doordat het steunende achterbeen verder onder de massa staat en het andere achterbeen meer gebogen is dan op jouw foto. ik ga es kijken of ik meer van dat soort foto's kan vinden.

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:23

Judje schreef:
CindyUniek:
Ik heb even al jouw eigen commentaar weggehaald en alleen de foto's eruit gehaald. Bij de 2e foto had je zelf al neergezet dat deze niet goed is, toch heb ik even het commentaar weggehaald om 'met een schone lei' te kunnen beginnen.

Aangezien dit pas mijn 3e beoordeling is hoop ik dat anderen mijn kunnen aanvullen en/of verbeteren...

Eerst even wat in het algemeen: let er goed op dat je vanuit je elleboog tot aan het bit 1 lijn krijgt en houd je bovenarmen naast je lichaam. Daarnaast kan ik het niet helemaal goed zien, maar het lijkt ook dat je je benen nog wat langer moet maken. Ik denk dat je je onderbenen ook iets meer terug moet leggen. Misschien (had ik ook) maak je het jezelf te moeilijk qua uitdrukken van de hakken en het terugleggen van je onderbeen doordat je met behoorlijk lange beugels rijdt.
Op de eerste foto zit je ook wat naar voren, probeer daar aan te denken en blijf gewoon op je kont zitten! Knipoog

Dan kunnen we over naar de foto's:
Afbeelding
- LA is al verder van de grond dan RV, waardoor het paard dus meer draagt op de voorhand
- RA lijkt ook al dichter bij de grond te zij dan LV, maar door de lichte hoeven in het lichte zand is dat op de foto niet helemaal duidelijk
- de passen zijn wel even groot
- het paard loopt iets achter de loodlijn en de nek is ook niet het hoogste punt
- en een klein deukje achter het zadel, voor het zadel is heel moeilijk te zien, maar ook daar lijkt het deukje zichtbaar
- het bekken van het paard is nog niet helemaal gekanteld

Afbeelding
Deze foto is inderdaad fout als we kijken naar de achterhand (wees blij dat die nog op de foto staat Knipoog ), maar het paard heeft wel zijn nek als hoogste punt en loopt hier niet achter de loodlijn, dus alleen daar naar kijkend is de foto zelfs beter dan de eerste.
Maarja, op deze foto zien we nou precies het achterhandgebruik dat we niet willen zien, een deukje achter het zadel en het gewicht in de hand lijkt me ook niet gering.

Afbeelding
Deze foto is door de afstand en de hoek moeilijk te beoordelen. Toch is erg duidelijk dat er geen deukje meer zit achter het zadel en dat het paard de passen voor en achter even groot maakt. Ik kan alleen niet goed zien of het paard ook goed zijn hals strekt met het neusje er uit, of dat deze toch achter de loodlijn loopt.

heej dankjewel!!!
ja ellebogen en benen gaat al stukken beter! die wedstrijdfoto's zijn uit april dacht ik!
beugels heb ik korter en draai mijn knien wat meer naar binnen waardoor mijn onderbenen beter blijven liggen!!
ook kreeg ik idd van mijn instructrice altijd 'ga eens op je kont zitten!' hahahaha dus goed gezien!
laatste foto loopt ze idd met neusje achter de LL

we hadden een parcours gesprongen en ik liet haar naar beneden zakken, maar ook gelijk overgang vanuit galop, naar draf, naar stap, dit was de foto vlak erna:
Afbeelding
omdat ik zo op de rem ging zeg maar.... en gelijk mijn teugels in stap losgooide! maar vond op de vorige foto haar achterhand en (geen) deukje mooi!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:25

CindyUniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 17:26