Met of zonder cap ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Re: Met of zonder cap ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:23

Ik snap het probleem niet zo.
Een staleigenaar mag zijn klanten gewoon verplichten een cap te dragen, om wat voor redenen dan ook. Hij is verantwoordelijk en aansprakelijk en het zijn zijn paarden op zijn bedrijf. Niks mis mee.
Iedere reden die hij aanvoert is in principe terecht en als hij caps toevallig zo mooi vindt staan en alleen daarom verplicht stelt dan mag dat ook.

Wat mensen buiten zijn verantwoordelijkheid doen buiten zijn stal en zonder zijn paarden is echter níet de zaak van de manegehouder.
Willen mensen dan nog steeds een cap op? Prima.
Willen ze dat niet? Ook prima.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:47

sflj schreef:
jij kunt wel monogaam zijn maar is je partner dat ook? Knipoog
Hoe dan ook, het gaat niemand aan en dat is ook t hele punt! Alle voorbeelden die ik noemde zijn privé! En niemand kan voor een ander bepalen of die ze wel of niet moet gebruiken. Dus niemand heeft t recht zich daar mee te bemoeien.
En dat vind niemand raar maar als ik een foto op bokt plaats hoor ik alleen maar dat ik een cap op moet zetten omdat dat veiliger is, geen moeite enz enz. Hoe kunnen die mensen dat voor mij bepalen?voelen ze wat ik voel?kennen ze mijn paard, weten ze hoe ik rij? Enz enz. Ik hoop dat t zo wat duidelijker is en de caplozen in t vervolg vrij worden gelaten in hun keuze, zonder commentaar enz

ja dat is mijn patner ook Haha!
en ik vertrouw hem 100% .

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:59

montoya schreef:
sflj schreef:
jij kunt wel monogaam zijn maar is je partner dat ook? Knipoog
Hoe dan ook, het gaat niemand aan en dat is ook t hele punt! Alle voorbeelden die ik noemde zijn privé! En niemand kan voor een ander bepalen of die ze wel of niet moet gebruiken. Dus niemand heeft t recht zich daar mee te bemoeien.
En dat vind niemand raar maar als ik een foto op bokt plaats hoor ik alleen maar dat ik een cap op moet zetten omdat dat veiliger is, geen moeite enz enz. Hoe kunnen die mensen dat voor mij bepalen?voelen ze wat ik voel?kennen ze mijn paard, weten ze hoe ik rij? Enz enz. Ik hoop dat t zo wat duidelijker is en de caplozen in t vervolg vrij worden gelaten in hun keuze, zonder commentaar enz

ja dat is mijn patner ook Haha!
en ik vertrouw hem 100% .

Maar je kunt het nooit zeker weten he?!
ik vertrouw mijn paard net als jij jouw partner. Knipoog
Laatst bijgewerkt door Asciugamano op 22-09-08 17:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:00

Met én zonder. Op de manege met en bij mijn broer op de springstal vaak zonder. Ook mede omdat ik 'm vergeten was. Clown

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:15

oomens: ja een stalhouder kan je niks verplichten buiten zijn stal.
het gaat er om als je op zijn/haar terrein rijdt.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:17

sflj
ik vind een cap toch echt geen vergelijking met mijn partner.als ik van mijn parner af zo vallen val ik niet zo hard en hoog Clown
maar effe serieus als jij zonder cap rijd is dat jouw eigen pakkie aan heel simpel .
maar een paard is een paard en kan schrikken. je kunt zelf om wat voor een reden dan ook er vies van afvallen. ik heb maar 1 hoofd en daar ben ik zuinig op .
ps; dit is alleen mijn menig en een ieder die geen cap draagt oke ook prima toch?

opgeheven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:17

ik heb hem niet altijd op, als ik het bos in ga of in de buitenbak rij dan heb ik hem niet op, als ik in de binnenbak rij wel. Ik weet dat het veiliger is met cap, heb dat zelfs aan den lijve ondervonden toen ik drie jaar geleden van een 1.80 meter hoge Hemmingway kletterde en mijn cap in tweeen brak. Desondanks weet ik dat mijn paard nu never nooit niet op die manier schikt dat ik er af kan vallen want hij is bomproof. Knipoog

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:20

Met.

ik rijd nooit zonder. ook al is het nog zo warm. ik vertrouw mn paard volledig. maar het is en blijft een vlucht dier dus al hij een sprong op zij doet en ik ben er net niet op verdacht. kun je makkelijk vallen.

Weidepalen en bakranden kunne behoorlijk hard aan komen. vorig jaar is er bij ons in het dorp een meisje van haar paard gevallen. (ze heeft heel veel ervaring, geeft les). zij kwam verkeert terecht en brak haar schedel op meerdere plekken. Ze was heel lang in de fase dat iedereen vreesde voor haar leven. ze heeft het wel gered, maar helemaal de oude nee.

wwr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:20

Ik rijd altijd met cap, ben het toch zo gewend en dan merk je het haast niet eens als je hem op hebt.

sophie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:21

een cap is nog redelijk van zelf sprekend.

wie rijd er met body protector.???????????????????????????????

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:24

sophie84 schreef:
een cap is nog redelijk van zelf sprekend.

wie rijd er met body protector.???????????????????????????????

is een ander topic van
en die is met of zonder bp Clown

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:25

ik niet , mn buurmeisje wel. ze is 10 en rijd op manege pony's waar er gelukkig steeds meer kinderen met body protector rijden maar mij gaat dat net iets te ver om standaard te gaan dragen.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:29

sorry dat is een topic bodyprotector verplichten??? daar staat veel info op over het wel of niet dragen

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:39

montoya schreef:
sflj
ik vind een cap toch echt geen vergelijking met mijn partner.als ik van mijn parner af zo vallen val ik niet zo hard en hoog Clown
maar effe serieus als jij zonder cap rijd is dat jouw eigen pakkie aan heel simpel .
maar een paard is een paard en kan schrikken. je kunt zelf om wat voor een reden dan ook er vies van afvallen. ik heb maar 1 hoofd en daar ben ik zuinig op .
ps; dit is alleen mijn menig en een ieder die geen cap draagt oke ook prima toch?

Ik acht de kans dat ik hoofdletsel oploop door (een val van) mijn paard net zo groot als jij iets oploopt van jouw partner. Knipoog maar waar t mij om gaat is dus nu wel duidelijk, lijkt me; het gaat in beide gevallen niemand aan. Maar vreemd genoeg willen veel mensen daar niet aan.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:46

nee het gaat ook niemand wat aan .het is jouw beslissing heel simpel toch . maar ze mogen wel hun mening geven Pling

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 17:51

ongevraagd? Dat vind ik nogal onfatsoenlijk.
Jij vindt het dus normaal dat een vreemde tegen jou zegt dat je alleen maar beschermde sex mag hebben? Ook al is het al jaren je vaste partner en vertrouw je hem door en door?

Ik ben toch anders opgevoed, denk ik.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:01

ja ik vind dat een mening vrij is om te geven zekers op bokt.
een mening is wat anders dan verlichten

Kitty84

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 18:06

Ik heb altijd een cap op als ik ga rijden. Het ding heeft me al meerdere malen een hoop ellende bespaard. Niet altijd door toedoen van mijn paard (denk aan een overhangende tak).

Daarnaast: al kan ik mijn paard nog zo vertrouwen, in het verkeer / buiten ben ik ook afhankelijk van wat anderen doen. Laat ik die anderen nou niet zo vertrouwen met paarden...het komt regelmatig voor dat er op die manier ongelukken gebeuren terwijl het paard in principe weinig 'fout' deed.

Mijn koppie me lief, moet er toch mijn centjes mee verdienen.

Ik zal nooit tegen een ander zeggen dat ze een cap op moeten doen als ik ze zie rijden. Op mijn paard wordt gereden met cap. Aan de andere kant vind ik ook dat je niet moet zeuren als je willens en wetens zonder cap op een paard gaat zitten en er gebeurt wat met als gevolg hoofdletsel wat voorkomen had kunnen worden met cap. Hoe banketstaaf dat ook is.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:06

Ik ben tot nu toe aardig wat keren gevallen, maar al die keren viel ik toch echt op mn kont en niet op mn hoofd, wat als ......
Ja dan kan je net zo goed wandelen of fietsen met cap of helm op.

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:03

Ik rijd met Cap
Mijn reden is omdat een paard een (vlucht) dier blijft
En het makste paard raar kan doen.
En ook omdat het bij ons verplicht is :p

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:13

ik rijd meestal in het dressuur werk zonder cap, maar als ik ga springen zet ik hem wel altijd effen op. maar met kruisjes enz toch niet.
ik ben het niet verplicht thuis, want mijn vader rijd ook altijd zonder

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:17

ongevraagd je mening geven?
dit is nog altijd een discussie forum......maargoed

waarom zet je hem met springen wel op?(of zou dat ook vallen onder het bemoeien met iemands zaken)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:28

Snoevie schreef:
waarom zet je hem met springen wel op?(of zou dat ook vallen onder het bemoeien met iemands zaken)

Lijkt me toch niet zo heel moeilijk om daar wat redenen voor te verzinnen:
- paarden worden er vaak heet van, daarmee wordt de kans dat je een foutje maakt groter
- met springen heb je te maken met een explosief onderbroken bewegingsritme, ook weer grotere kans op een foutje
- je brengt jezelf met bovenstaande risicofactoren ook nog eens in lijn met harde obstakels, als er iets mis gaat is de kans op fysieke schade groter.

Echt niet moeilijk om die risico-afweging te maken, hoor. Voor een enkel sprongetje zou ik waarschijnlijk geen moeite doen, maar bij een parcoursje zou ik zeker wel een cap opzetten en mogelijk zelfs een bp overwegen. Bij dressuur heb je met heel andere omstandigheden te maken en zijn je risico-afwegingen dus ook anders.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:30

nou sorry dat ik het vraag,iedereen heeft er weer andere redenen voor,en dan ben ik gewoon nieuwsgierig.
nee het is niet moeilijk te bedenken,maar als ik zelf mijn conclusies trek is het ook niet goed.......

janou

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 22:35

Snoevie schreef:
ongevraagd je mening geven?
dit is nog altijd een discussie forum......maargoed

heuh, ik zech alleen hoe ik het doe hoor, duzzz!!
en iedereeen geeft hier zijn mening, zet jij dan altijd keurig je cap op, er gebeuren ook heel veel ongelukken met cap, maar als iemand is gevallen zecht iedereen meteen 'och die heeft natuurlijk geen cap op gehad'.
iedereen kan zelf beslissen of hij/zij verantwoord zonder cap kan rijde