DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

QQQQ

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:05

Mireille1970 schreef:
Dat zou je voor moeten stellen. Het tegenargument zal niet zwaar genoeg wegen denk ik, omdat overduidelijk zichtbaar en met name voelbaar is dat een LDR gereden paard juist heel licht in de voorhand eruit ziet en het gewicht op achter heeft.
Daar zijn de meningen nou juist zo over verdeeld. Vandaar dat het nuttig zal zijn om hier objectieve waarden aan te kunnen verbinden.
Bij deze is het voorgesteld: S&A lezen toch mee Ja !
Mireille1970 schreef:
Ga eens kijken bij het losrijden. Plaatjes vind ik nog steeds niet eerlijk om op te oordelen, daarbij zit ik op mijn werk... Oeps, ik moet ook nog wat vertalen voor de Baucher-topic he........... Bloos Vergeten het weekend,...
Heb ik al vaak genoeg bij gekeken en heeft mede mijn mening gevormd.
Plaatjes zijn idd niet altijd eerlijk om te beoordelen en dat is vooral afhankelijk van het moment van klikken. Vandaar dat ik jou vraag om een goede foto te zoeken (of te maken natuurlijk).

Jaah! Mireille gaat een pro-DVD maken!!! Ja

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:07

ART_UMA schreef:
Mireille1970 schreef:
Door juist de hulp electrisch te laten zijn en blijna onzichtbaar en het gewicht op achter te hebben (dat is of je het gelooft of niet, de grootste doelstelling met LDR) kun je ze electrisch hebben en het gewicht dat ze dragen doen dragen en meenemen zonder ze te doen plakken of te ver laten kruipen en inzakken.

Het ronder en losser hebben maakt het voor het paard makkelijker snel te reageren op de hulp. Makkelijker dan wanneer hij constand wordt tegengehouden of aan de hand is.

Kijk, ik denk dat het "hand zonder been en been zonder hand" DE methode is om licht aan de hulpen staande paarden te krijgen (ik noem het zelf Frans Klassiek ala Baucher) en toeval of niet, zo wordt het meestal ook gebruikt bij LDR, althans Anky, Tineke etc gebruiken dat. Ik denk dus niet dat LDR er extra aan bijdraagt behalve misschien vanuit het standpunt van controlle (ziet minder) bij het extreme LDR en juist het extreme LDR past mij niet.
Dat weerstanden moeten worden voorkomen en als ze er zijn moeten worden opgelost kan wat mij betreft ook door inbuigen opzij (maar niet achter de loodlijn). En ik hou ook niet van "op druk rijden" Tja iedereen doet toch een beetje wat 'm het best past.
Mireille1970 schreef:
... Oeps, ik moet ook nog wat vertalen voor de Baucher-topic he........... Bloos Vergeten het weekend,...
Ja jeetje Huilen hoe moet dat nou???

Ik heb ook een hekel aan het op druk rijden (ik noem dat altijd duitsklassiek, poeh wat zijn die dieren sterk). Het inbuigen opzij is heel veel toegepast waar nodig in LDR en geeft een paard dat aan alle kanten los is en de minste weerstand in eigen lichaam heeft. Dat het zonder hand met been en andersom (zeer logisch) toevallig van allebei is is prima, en misschien wel geen toeval, het is in ieder geval de absolute basis van LDR. En daar kan je dus rustig als 3 jarige mee beginnen. Bloos Haha!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 17:08

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:
Dat zou je voor moeten stellen. Het tegenargument zal niet zwaar genoeg wegen denk ik, omdat overduidelijk zichtbaar en met name voelbaar is dat een LDR gereden paard juist heel licht in de voorhand eruit ziet en het gewicht op achter heeft.
Daar zijn de meningen nou juist zo over verdeeld. Vandaar dat het nuttig zal zijn om hier objectieve waarden aan te kunnen verbinden.
Bij deze is het voorgesteld: S&A lezen toch mee Ja !
Mireille1970 schreef:
Ga eens kijken bij het losrijden. Plaatjes vind ik nog steeds niet eerlijk om op te oordelen, daarbij zit ik op mijn werk... Oeps, ik moet ook nog wat vertalen voor de Baucher-topic he........... Bloos Vergeten het weekend,...
Heb ik al vaak genoeg bij gekeken en heeft mede mijn mening gevormd.
Plaatjes zijn idd niet altijd eerlijk om te beoordelen en dat is vooral afhankelijk van het moment van klikken. Vandaar dat ik jou vraag om een goede foto te zoeken (of te maken natuurlijk).

Jaah! Mireille gaat een pro-DVD maken!!! Ja

Hahahahahahaha ik een dvd maken. Ehm kan ik er rijk mee worden? Pling

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:12

Met al je uitgebreide uitleg uit dit soort topics kun je iig een heel boekwerk samenstellen, Mireille Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:25

Mireille1970 schreef:
Hahahahahahaha ik een dvd maken. Ehm kan ik er rijk mee worden? Pling
KAN wel natuurlijk, maar uiteraard zal ook jij 't voor kostprijs leveren Schijnheilig Ja

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 18:32

QQQQ schreef:
Mireille1970 schreef:

Volgens een eerder plaatje van ART_UMA:
Afbeelding
Breng je in de LDR houding (zwart) 30 kilo meer gewicht op de voorhand dan in opgerichte houding (groen).

Niets ten koste van de kwaliteit van iemands paard, maar het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het dit kan compenseren door meer te gaan zitten, laat staan dat dit ook gebeurt!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:07

QQQQ schreef:

Kortom: Prima om medische problemen mee op te lossen (vooropgesteld natuurlijk, dat het werkt), niet prima om rijtechnische problemen mee op te lossen.

heel vaak leiden rijtechnische problemen tot medische problemen......... Is het dan wel goed om het preventief toe te passen?

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:11

KiWiKo schreef:
heel vaak leiden rijtechnische problemen tot medische problemen......... Is het dan wel goed om het preventief toe te passen?
Nee, preventief in het gips of preventief antibioticakuurtje zijn ook geen aanrader...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:20

dus je paard rijtechnisch naar de klote rijden is in dit geval toegestaan, ook al had de gymnastiserende werking van LDR dit kunnen voorkomen

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:27

KiWiKo schreef:
dus je paard rijtechnisch naar de stinkmodder rijden is in dit geval toegestaan, ook al had de gymnastiserende werking van LDR dit kunnen voorkomen

Net zoals de benen van je paard ingipsen voor een military zal hebben kunnen voorkomen dat ie in die nare val z'n benen brak... Knipoog

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:30

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:33

QQQQ schreef:
KiWiKo schreef:
dus je paard rijtechnisch naar de stinkmodder rijden is in dit geval toegestaan, ook al had de gymnastiserende werking van LDR dit kunnen voorkomen

Net zoals de benen van je paard ingipsen voor een military zal hebben kunnen voorkomen dat ie in die nare val z'n benen brak... Knipoog

nee vind ik geen vergelijking, sorrie Haha!

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:34

KiWiKo schreef:
Deze dan: Als je je paard rijtechnisch naar de stinkmodder rijdt, heb je niet het rijniveau waarop je LDR goed zou kunnen toepassen, en moet je daar dus zeker ver van blijven!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:36

daar heb je zeker gelijk in, maar als je nou het rijtechnische niveau wel hebt en het paard een blokkade in zijn rug??? of een rug die gevoellig is voor blokkades???

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:37

KiWiKo schreef:
daar heb je zeker gelijk in, maar als je nou het rijtechnische niveau wel hebt en het paard een blokkade in zijn rug??? of een rug die gevoellig is voor blokkades???
Misschien vraag je dan teveel van je paard.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:39

nee, hoeft niet....... niet alle paarden zitten even goed in elkaar, net zoals mensen....... ik ben geen rugpatient, maar vrienden van mij wel.......... alhoewel ik wel last van mijn rug krijg als ik niet rij

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:41

KiWiKo schreef:
nee, hoeft niet....... niet alle paarden zitten even goed in elkaar, net zoals mensen....... ik ben geen rugpatient, maar vrienden van mij wel.......... alhoewel ik wel last van mijn rug krijg als ik niet rij
Precies, misschien vraag je voor DAT paard dan net teveel. Wellicht kan LDR dan even helpen om de opgelopen schade te herstellen, maar het zou niet blijvend toegepast moeten worden - daarna weer op een normale manier verder, maar bijv. op een lager pitje, of lager niveau.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:51

QQQQ schreef:
Tyrza! Heb jij een praktijkantwoord op bovenstaande vraag?

Ik wel en het antwoord alla Wolfram Wittig trainer van Isabell Werth, erstmals anspannung in piaffe gewvolgd door directe onvoorwardelijke ontspanning. En wat is daar het nut nu van, de absolute rust en die rust heb je gewoon nodig. Inspanning gevolgd door ontspanning. En in praktijk gezien hoor, gewoon geweldig geen stress in de piaffe en daarna direct absoluut neus op de grond en proesten en blij heerlijk voor ruiter en paard.

Verder die vergelijking van de autorijder met praktijkervaring die kan beoordelen of een vrachtwagenchauffeur foute dingen doet. Absoluut onmogelijk, ooit al eens in een vrachtwagen gereden? Ik ben afgelopen week nog met de trekker met oplegger naar Valencia Spanje geweest, je wilt niet weten wat autorijders doen onderweg wat voor stomiteiten ze uithalen, als een idioot remmen op de berghelling terwijl jij daar met 40 ton achter rijd. Ervaring dat heb je pas als je ook eens een miljoen kilometers in op de weg hebt doorgebracht schadevrij en das nog een heel gelach met de vrachtwagen met al die idioten op straat. Je mag wel s mee met een van onze internationale chauffeurs of nationale chauffeurs.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 19:52

wat denk je dat een fysiotherapeut doet. die doet ook hyperflexen zodat bepaalde gevoellige plekken "beter" worden en een mens beter kan werken

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:37

Verder antwoord op Q 's vraag: de meerwaarde van LDR piaffe oefenen is dat er ondertussen bewezen is dat de afdruk van een paard naar boven toe gek genoeg minder uit de benen komt maar voor een groot deel door de spieren rond de schoft en tussenribspieren gebeurt. Omdat je voor piaffe die afdruk juist nodig hebt is het heel belangrijk om die spieren zo goed mogelijk te trainen. Deze worden beter getraind in een rondere houding dan in een "klassieke houding", wat dus de meerwaarde is van LDR in piaffe trainen.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 21:59

Kafue schreef:
Ik wel en het antwoord alla Wolfram Wittig trainer van Isabell Werth, erstmals anspannung in piaffe gewvolgd door directe onvoorwardelijke ontspanning. En wat is daar het nut nu van, de absolute rust en die rust heb je gewoon nodig. Inspanning gevolgd door ontspanning. En in praktijk gezien hoor, gewoon geweldig geen stress in de piaffe en daarna direct absoluut neus op de grond en proesten en blij heerlijk voor ruiter en paard.
Ik zie de link niet, ik heb dat ook wel gezien bij ruiters die niet aan LDR doen.
Kafue schreef:
Verder die vergelijking van de autorijder met praktijkervaring die kan beoordelen of een vrachtwagenchauffeur foute dingen doet. Absoluut onmogelijk, ooit al eens in een vrachtwagen gereden? Ik ben afgelopen week nog met de trekker met oplegger naar Valencia Spanje geweest, je wilt niet weten wat autorijders doen onderweg wat voor stomiteiten ze uithalen, als een idioot remmen op de berghelling terwijl jij daar met 40 ton achter rijd. Ervaring dat heb je pas als je ook eens een miljoen kilometers in op de weg hebt doorgebracht schadevrij en das nog een heel gelach met de vrachtwagen met al die idioten op straat. Je mag wel s mee met een van onze internationale chauffeurs of nationale chauffeurs.
Dat is net wat ik bedoel: Al die idioten denken ook dat ze prima rijden hoor Ja !
Net zoals die chauffeur kan zien wat die idioten allemaal uithalen, kan een ander het ook zien als een vrachtwagenchauffeur iets geks uithaalt. Of ga het anders hebben over wat sommige mensen met de trailer nog allemaal uithalen...
KiWiKo schreef:
wat denk je dat een fysiotherapeut doet. die doet ook hyperflexen zodat bepaalde gevoellige plekken "beter" worden en een mens beter kan werken
Die fysio heeft er voor geleerd en weet exact wat ie doet. Dat is ook niet iets dat je een ander moet laten doen. Therapeutisch rijden is weer iets heel anders...
horseyfries schreef:
Verder antwoord op Q 's vraag: de meerwaarde van LDR piaffe oefenen is dat er ondertussen bewezen is dat de afdruk van een paard naar boven toe gek genoeg minder uit de benen komt maar voor een groot deel door de spieren rond de schoft en tussenribspieren gebeurt. Omdat je voor piaffe die afdruk juist nodig hebt is het heel belangrijk om die spieren zo goed mogelijk te trainen. Deze worden beter getraind in een rondere houding dan in een "klassieke houding", wat dus de meerwaarde is van LDR in piaffe trainen.
Dat klinkt als een goed antwoord, maar waar/door wie is dat bewezen, en waar/door wie is aangetoond dat deze spieren beter getraind worden in rondere houding?

Worden die juiste spieren echt beter getraint als deze in ronde houding beter worden aangesproken, maar er in die houding minder gewicht achterop wordt overgenomen? Bij dezelfde belasting van de achterhand, zou de toegevoegde trainingswaarde van het "rond" op de door jouw aangeduidde spieren wellicht gelden. Als je echter 30 kg minder gewicht op die achterhand hebt, door de ronde houding, is de kans denk ik groot dat je deze toegevoegde waarde tenminste teniet doet.

ART_UMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:16

horseyfries schreef:

Dat de voorbenen meer expressie kunnen krijgen met LDR lijkt inderdaad een gevolg van deze training. Als daar echter een onderstandig geplaatst voorbeen bij hoort (bij het op de plaats piafferen) is het doel -> achterhand meer gewicht op laten nemen niet meer goed haalbaar. Vraag is of dan het middel niet erger is als de kwaal? Het is ook de vraag of een piaffe "niet op de plaats" aan goed dragen toekomt, maar daar weet ik te weinig van af.
Mireille1970 schreef:
Ik heb ook een hekel aan het op druk rijden (ik noem dat altijd duitsklassiek, poeh wat zijn die dieren sterk). Het inbuigen opzij is heel veel toegepast waar nodig in LDR en geeft een paard dat aan alle kanten los is en de minste weerstand in eigen lichaam heeft. Dat het zonder hand met been en andersom (zeer logisch) toevallig van allebei is is prima, en misschien wel geen toeval, het is in ieder geval de absolute basis van LDR. En daar kan je dus rustig als 3 jarige mee beginnen. Bloos Haha!
Zijn we in iedergeval over iets eens. Misschien blijkt na de vertaling (hint hint) wel dat het diep instellen ala LDR ook van Baucher komt, ha ha ha.

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:18

Horseyfries: Bedoelde je met afdruk de voor- of achterbenen Verward

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:33

Hoe zit het eigenlijk met de relatie meer gewicht op de voorbenen en tegelijkertijd een expressiever voorbeen?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:51

QQQQ schreef:
Horseyfries: Bedoelde je met afdruk de voor- of achterbenen Verward

Dat is nu juist de grap, wat wij zien als afdruk van de benen naar boven toe blijkt na onderzoek van Hilary Clayton meer aanspanning van de tussenribspieren en monnikskapspier te zijn. Jullie hebben het dus maar over dat je ronder zoveel meer gewicht op de voorhand plaatst terwijl je de achterbenen moet trainen, terwijl die tussenribspieren trainen minstens zo belangrijk is.
Toen ik dat op een lezing hoorde viel er voor mij een kwartje, er is immers nog veel te weinig wetenschappelijk onderzoek gedaan naar de meerwaarde van LDR maar iedereen die het als positief ervaart voelt dat er dingen veranderen waardoor alles gemakkelijker gaat. Dit zou een verklaring kunnen zijn voor een stukje daarvan.