Kafue schreef:Ik wel en het antwoord alla Wolfram Wittig trainer van Isabell Werth, erstmals anspannung in piaffe gewvolgd door directe onvoorwardelijke ontspanning. En wat is daar het nut nu van, de absolute rust en die rust heb je gewoon nodig. Inspanning gevolgd door ontspanning. En in praktijk gezien hoor, gewoon geweldig geen stress in de piaffe en daarna direct absoluut neus op de grond en proesten en blij heerlijk voor ruiter en paard.
Ik zie de link niet, ik heb dat ook wel gezien bij ruiters die niet aan LDR doen.
Kafue schreef:Verder die vergelijking van de autorijder met praktijkervaring die kan beoordelen of een vrachtwagenchauffeur foute dingen doet. Absoluut onmogelijk, ooit al eens in een vrachtwagen gereden? Ik ben afgelopen week nog met de trekker met oplegger naar Valencia Spanje geweest, je wilt niet weten wat autorijders doen onderweg wat voor stomiteiten ze uithalen, als een idioot remmen op de berghelling terwijl jij daar met 40 ton achter rijd. Ervaring dat heb je pas als je ook eens een miljoen kilometers in op de weg hebt doorgebracht schadevrij en das nog een heel gelach met de vrachtwagen met al die idioten op straat. Je mag wel s mee met een van onze internationale chauffeurs of nationale chauffeurs.
Dat is net wat ik bedoel: Al die idioten denken ook dat ze prima rijden hoor
!
Net zoals die chauffeur kan zien wat die idioten allemaal uithalen, kan een ander het ook zien als een vrachtwagenchauffeur iets geks uithaalt. Of ga het anders hebben over wat sommige mensen met de trailer nog allemaal uithalen...
KiWiKo schreef:wat denk je dat een fysiotherapeut doet. die doet ook hyperflexen zodat bepaalde gevoellige plekken "beter" worden en een mens beter kan werken
Die fysio heeft er voor geleerd en weet exact wat ie doet. Dat is ook niet iets dat je een ander moet laten doen. Therapeutisch rijden is weer iets heel anders...
horseyfries schreef:Verder antwoord op Q 's vraag: de meerwaarde van LDR piaffe oefenen is dat er ondertussen bewezen is dat de afdruk van een paard naar boven toe gek genoeg minder uit de benen komt maar voor een groot deel door de spieren rond de schoft en tussenribspieren gebeurt. Omdat je voor piaffe die afdruk juist nodig hebt is het heel belangrijk om die spieren zo goed mogelijk te trainen. Deze worden beter getraind in een rondere houding dan in een "klassieke houding", wat dus de meerwaarde is van LDR in piaffe trainen.
Dat klinkt als een goed antwoord, maar waar/door wie is dat bewezen, en waar/door wie is aangetoond dat deze spieren beter getraind worden in rondere houding?
Worden die juiste spieren echt beter getraint als deze in ronde houding beter worden aangesproken, maar er in die houding minder gewicht achterop wordt overgenomen? Bij dezelfde belasting van de achterhand, zou de toegevoegde trainingswaarde van het "rond" op de door jouw aangeduidde spieren wellicht gelden. Als je echter 30 kg minder gewicht op die achterhand hebt, door de ronde houding, is de kans denk ik groot dat je deze toegevoegde waarde tenminste teniet doet.