Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:04

SinneJ schreef:
Ik stoor me aan het feit dat er zoveel negatieve commentaar is op diegene die echt hun best doen het paardvriendelijk aan te pakken en dat hier beschrijven en anderen die enkel zweverig spreken over liefde en harmonie, niets laten zien, maar wel anderen indirect uitmaken voor paardonvriendelijk.

Idem!

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:29

Babootje schreef:
[

Dat doet ie ook niet. Bijzetten is ook een kunst. :D :D[/quote]
JUIST, en omdat iemand er niet in slaagt het te doen zonder dat het een dwangeffect heeft, betekent het nog niet dat het niet anders kan. Het is allemaal een kwestie van 'maat', zowel in lengte als duur.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:53

MCE schreef:
wat voel je dan??
iedereen kan het omschrijven maar wie legt me uit wat je dan voelt of zou moeten voelen

Bij aanleuning komt een paard, onder licht aandrijven, in ontspanning met een losgelaten lichaam en kaak naar de begrenzing toe die de ruiter heeft ingesteld door de teugellengte.
Bij een trens voel je dan een smakelijk zacht rommelend verend contact met de tong en de mondhoeken.
Het paard rommelt ontspannen met de tong met het bit, het krijgt hierdoor wat wit schuim op de lippen. (lippenstift) Er is absoluut geen druk anders zou het niet met de tong kunnen rommelen.

Breng de ruiter de hand naar voren, dan volgt het paard naar voren en neerwaarts, het volgt de begrenzing, het laat de hals vallen vanuit de schoft. Het buigt dus niet af vanuit de schoft! De neus is altijd!! voor de loodlijn, zoniet dan is er iets geforceerd.
Het paard handhaaft dit zachte contact alleen wanneer de hand van de ruiter zacht en ontspannen mee gaat in de onvermijdelijke bewegingen die het paard met zijn hoofd moet maken.
De hand geeft slechts zachtjes de gewenste buiten grenzen aan door weerstand te bieden in de beweging, het paard geeft hier op na.
Aanleuning en nageeflijkheid.

Wanneer de ruiter de hand fixeert dan fixeert het paard zich in rug en lendenen en het paard gaat nu achter het bit. De aanleuning wordt gedood.
Ik noem dit de blokhand, die zien we heel veel.
Blokhand, blokrug.

De ruiterhand geeft door de hand naar voren te brengen in de afloop van iedere pas het paard de ruimte om over de schouder heen te kunnen bewegen.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:59

Babootje schreef:
SinneJ schreef:
Ik stoor me aan het feit dat er zoveel negatieve commentaar is op diegene die echt hun best doen het paardvriendelijk aan te pakken en dat hier beschrijven en anderen die enkel zweverig spreken over liefde en harmonie, niets laten zien, maar wel anderen indirect uitmaken voor paardonvriendelijk.

Idem!

Ik denk dat men niet de wedstrijdsport moet verdoemen, als men vindt dat het de verkeerde richting op gaat. Het lijkt mij effectiever om een beter voorbeeld te stellen. https://www.youtube.com/watch?v=83fOLkpRyak
Hier een voorbeeld van een pupil van een man waarvan ik zeker weet dat hij alle ideale nastreeft waar men hier over schrijft. Hij probeert het om te zetten. Dat lukt zeker niet altijd, maar hij doet zijn uiterste best.

oef. het is volbracht
Door keer op keer terug te komen in de wedstrijdring met paarden die vooral in lichtheid en ongedwongenheid worden gepresenteerd

Dat is reële rijkunst. Zich terugtrekken in het spreekwoordelijke klooster is geen vroomheid, als men het alleen doet omdat men vreest de 'kuisheid' niet te kunnen handhaven door te weerstaan aan de verleidingen. Juist de verleidingen weerstaan is de ware vroomheid. Toegepast op rijkunst; doorgaan op het pad van lichtheid en ongedwongenheid, ondanks dat de algemene trend eerder spectaculaire bewegingen de voorkeur geeft [ongeacht de zichtbare spanning door heel de proef]. Zich terugtrekken in een ivoren toren van zelf-ingebeelde rechtschapenheid, heeft zelden succes gebracht. Omdat dit gedrag nauwelijks iets bijdraagt aan het veranderen van de situatie, neem ik deze mensen ook niet zo serieus.

Hoezeer ik de bijdrage van de heer Simpelman ook waardeer, vrees ik dat het grootste mankement in deze bijdrage ligt in reële toepasbaarheid.
Bovendien vindt ik die houding, maar dat zal zeker helemaal onbedoeld zijn[want de heer Simpelman is vooral 'lief'], stigmatiseert hij daarmee ook de wedstrijdruiter als iemand die niet het beste voor zou hebben met het paard. Dat is, zoals ik al eens vaker heb gesteld, niet bevorderlijk voor een effectieve discussie. Een discussie waar alle partijen als gelijkwaardig dienen te worden benaderd.

oef, het is volbracht

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:07

Kadankovitch schreef:
Ik denk dat men niet de wedstrijdsport moet verdoemen, als men vindt dat het de verkeerde richting op gaat. Het lijkt mij effectiever om een beter voorbeeld te stellen. https://www.youtube.com/watch?v=83fOLkpRyak
Hier een voorbeeld van een pupil van een man waarvan ik zeker weet dat hij alle ideale nastreeft waar men hier over schrijft. Hij probeert het om te zetten. Dat lukt zeker niet altijd, maar hij doet zijn uiterste best.

oef. het is volbracht
Door keer op keer terug te komen in de wedstrijdring met paarden die vooral in lichtheid en ongedwongenheid worden gepresenteerd

Dat is reële rijkunst. Zich terugtrekken in het spreekwoordelijke klooster is geen vroomheid, als men het alleen doet omdat men vreest de 'kuisheid' niet te kunnen handhaven door te weerstaan aan de verleidingen. Juist de verleidingen weerstaan is de ware vroomheid. Toegepast op rijkunst; doorgaan op het pad van lichtheid en ongedwongenheid, ondanks dat de algemene trend eerder spectaculaire bewegingen de voorkeur geeft [ongeacht de zichtbare spanning door heel de proef]. Zich terugtrekken in een ivoren toren van zelf-ingebeelde rechtschapenheid, heeft zelden succes gebracht. Omdat dit gedrag nauwelijks iets bijdraagt aan het veranderen van de situatie, neem ik deze mensen ook niet zo serieus.

Hoezeer ik de bijdrage van de heer Simpelman ook waardeer, vrees ik dat het grootste mankement in deze bijdrage ligt in reële toepasbaarheid.
Bovendien vindt ik die houding, maar dat zal zeker helemaal onbedoeld zijn[want de heer Simpelman is vooral 'lief'], stigmatiseert hij daarmee ook de wedstrijdruiter als iemand die niet het beste voor zou hebben met het paard. Dat is, zoals ik al eens vaker heb gesteld, niet bevorderlijk voor een effectieve discussie. Een discussie waar alle partijen als gelijkwaardig dienen te worden benaderd.

oef, het is volbracht

U beschrijft hiermee precies mijn gevoel, bedankt voor de heldere uitleg.
Dat is dus mijn streven. Ik weet niet of het voor mijzelf realistisch is, maar ik vind het een mooi doel om voor ogen te houden.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:10

Ik denk dat het voor het overgrote deel van Bokt lezers van geen enkel belang is wat een uiterst kleine groep dressuurruiters die de beschikking hebben over een paard elk ter waarde van 5 luxe villa's in het Gooi op een wedstrijdterrein vertonen.
Dat wat er met dit soort paarden gedaan kan worden is op geen enkele manier benaderbaar voor een doorsnee ruiter met een doorsnee paard, zelfs als men dat al zou willen.
Het lijkt mij dat het hier veel interessanter is rond te kijken binnen de kaders van dat wat men ons uit het eerste deel van de 20e eeuw heeft nagelaten als zijnde doorgeevolueerde klassieke dressuur.

Ik ben er van overtuigd dat dat de gemiddelde ruiter gelukkig kan maken.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:11

MCE schreef:
DarkoFoitzik schreef:
@SinneJ, er zijn genoeg boeken die beschrijven hoe je tot aanleuning komt. ik meen me zelfs te herinneren dat het in het FEI protocol omschreven wordt.

wat voel je dan??

iedereen kan het omschrijven maar wie legt me uit wat je dan voelt of zou moeten voelen

als hij dan aanleunt dan vol ik het volgende:
ik voel dat hij aan mijn hulpen is. hij reageert op elke beweging die ik maak met een antwoord. hij trekt het bit niet uit mijn handen, noch duikt hij achter hij accepteert en neemt het contact. ik voel zijn rug omhoog komen. ik kan hem zacht stellen. hij neemt aanleuning op de buiten teugel en stelling op binnen. het voelt zacht en denkbeeldig warm aan. het is alsof je zweeft in samenspraak. je begrijpt elkaar, je voelt wat een ieder doet.

nu ik het opschrijf weet ik wat je bedoeld @MCE, dit is echt moeilijk te beschrijven

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:14

U en Ayasha [en de vele anderen alhier] zijn jong genoeg om iets moois na te streven zonder er direct bij na te moeten denken of het wel realistisch is.
Ik,voor mij persoonlijk, gun mij het recht, niet meer een wedstrijdcarrière na te streven. Ik zou wellicht geen goed voorbeeld zijn,,,, en ik beeld mij in dat ik nuttiger ben aan de zijlijn

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:16

Simpelman schreef:
Ik denk dat het voor het overgrote deel van Bokt lezers van geen enkel belang is wat een uiterst kleine groep dressuurruiters die de beschikking hebben over een paard elk ter waarde van 5 luxe villa's in het Gooi op een wedstrijdterrein vertonen.
Dat wat er met dit soort paarden gedaan kan worden is op geen enkele manier benaderbaar voor een doorsnee ruiter met een doorsnee paard, zelfs als men dat al zou willen.
Het lijkt mij dat het hier veel interessanter is rond te kijken binnen de kaders van dat wat men ons uit het eerste deel van de 20e eeuw heeft nagelaten als zijnde doorgeevolueerde klassieke dressuur.

Kijk daar gaat u uit de bocht: het gemiddelde sportpaard is van zeer degelijke kwaliteit en kan vaak (niet altijd!) weldegelijk tot expressieve bewegingen worden aangezet en dit zelfs op een paardvriendelijke manier. Ik denk nu aan subtop he! Paarden in de duurdere klassen hebben meer aanleg voor die grote bewegingen en hun maximale schoudervrijheid ligt gemiddeld ook wat hoger, maar als je ze kan verslaan op het vlak van lichtheid en gehoorzaamheid, waarom niet jezelf laten zien? Gewoon om een punt te maken. Thuis zitten helpt NIET.

Dat er veel geldzaken bij komen kijken is een feit, maar hopeloos is het niet en MAG het ook niet zijn.

DarkoFoitzik

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:18

@Kadankovitch, wat probeerde je met dat vreselijke filmpje te stellen? haar mentor street het ideale beeld na? dat geloof ik graag er is helaas niks van terug te zien.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:23

Ik heb niks tegen op wedstrijdruiters. Ik ben ruim 20 jaar zelf actief geweest (ook enkele jaren subtop toevallig) in de wedstrijdsport maar voor nu is dat niet meer mijn streven. Er is veel veranderd in de afgelopen jaren en het strookt niet meer bij wat ik graag zou willen bereiken. Dan heb ik voor mijzelf liever in de ivoren toren plezier voor 2. Dat wil niet zeggen dat ik anderen daarop zou veroordelen. Ik vind het zelfs heel erg stoer als je doelen hebt zoals Ayasha of SinneJ :j. Ik vind het alleen wel jammer dat het ene het andere uit moet lijken te sluiten en zo krijg je zelfs in zo'n mooi topic als deze 2 kampen. Doodzonde en onnodig.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:34

Er lopen toch zat haflingers en fjorden mee op redelijk niveau in de sport. Volgens mij lopen er zelfs enkele in de subtop. Dat is toch superleuk en een bewijs dat je echt niet met een heel duur paard op een goed niveau kunt meedoen.
Over de absolute top hebben we het niet, maar moet dat dan? En waarom moeten we in vredesnaam terug naar de 20e eeuw? Dat is nergens voor nodig.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:35

Wat bedoel je met twee kampen?

Kdv: ik denk dat meer dan basis voor mij echt niet haalbaar is. Maar dat doet niks af aan mijn motivatie om me te verbeteren. En als Sam dan net lekker ontspannen z'n rondje loopt en ook als ik nieuwe dingen vraag zich niet op naait, dan ben ik een tevreden mens en ruiter.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:39

Simpelman schreef:

Ik waardeer het gevoel voor humeur van de schrijver dezes. Hij maakt heel duidelijk grapjes om deze drige discussie van humor te voorzien. Ik waardeer dat zeer. Maar toch...... Mijn duurste paard heeft 11.000euri gekost. Nu weet ik wel dat de huizenmarkt door de laatste crisis een paar klappen heeft gehad, maar ik geloof dat de heer Simpelman nu jokt als ons probeert wijs te maken dat je hiervan 5 villa's. waar dan ook in Nederland of België. kunt kopen. Vrij naar Obama[wiki=size=9]][size=7]als reactie op de leugens van D.Trump[/size]: "Come on,,,COME ON MAN" :D
Het door mij hierboven getoond paard heeft een zeer normale prijs gekost en De familie Tebar zijn normale mensen. Ik vind dit een te gemakkelijk excuus dat te vaak en te gemakkelijk wordt gebruikt om zelfs niet meer te proberen zo iets na te streven. Dat zij vroegen meneer Pastoor tegen een arbeiderszoon die wilde gaan studeren. Godzijdank heeft mijn vader daar niet naar geluisterd.

Bovendien spreekt hij zich ook nog eens flagrant tegen in hetgeen hij in de afgelopen jaren geschreven heeft: [geparafraseerd] Er is slechts één rijkunst, die vanaf de basis tot de top toepasbaar is op ELK PAARD.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:43

Murosch schreef:
Ik heb niks tegen op wedstrijdruiters. Ik ben ruim 20 jaar zelf actief geweest (ook enkele jaren subtop toevallig) in de wedstrijdsport maar voor nu is dat niet meer mijn streven. Er is veel veranderd in de afgelopen jaren en het strookt niet meer bij wat ik graag zou willen bereiken. Dan heb ik voor mijzelf liever in de ivoren toren plezier voor 2. Dat wil niet zeggen dat ik anderen daarop zou veroordelen. Ik vind het zelfs heel erg stoer als je doelen hebt zoals Ayasha of SinneJ :j. Ik vind het alleen wel jammer dat het ene het andere uit moet lijken te sluiten en zo krijg je zelfs in zo'n mooi topic als deze 2 kampen. Doodzonde en onnodig.

De 'Ivore Toren' die ik aanhaalde, slaat ook meer op de houding anderen[wedstrijdruiters in dit geval] met de vinger te wijzen alsof zij NIET het beste voor zouden hebben voor hun paard.
En juist dat gedrag creëert die twee kampen.
Ik deel dus u mening volkomen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 16:44

foutje

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:11

Ik lees weer mee.
Ik wil aan de discussie over de bijzet nog toevoegen dat ik meer op de lijn van Kadankovitch en babootje zit, niet verrassend misschien, maar wil eraan toevoegen dat je als longeur ziet dat het paard erin gaat hangen je iets kan met je longe en je activiteit? Ophouding, beetje energie erbij, dan komt.t ie er weer vanaf, t zelfde als een paard erachter blijft, dan drijf je er hem toch weer naartoe?
Ook moet ik eerlijk zeggen dat ik geheel niet van longeren ben, nooit bijzet gebruik, maar touwtjes of dubbel longe en juist een hekel heb aan coques en chambonnen... Het is maar waar je aan gewend bent denk ik
Het meest longeer ik aan halster en daar lopen ze erg fijn mee, want ik kan ze daarmee flink aan t werk zetten, sluiten verzamelen schakelen, alles. Dus meer heb ik niet nodig.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:25

Ha fijn, nu kan ik zeggen; fijn dat u er weer bent.

ik denk dat u een zeer precies punt aanhaalt; " Het is maar waar je aan gewend bent denk ik". ik gebruik nagenoeg uitsluitend de gogue. En ik heb de ervaring datde dieren die iklang genoeg train,na verloop van tijd evengoed op kaptoom lopen zonder iets. Maar wat ik vooral vind elke hulpteugel kan misbruikt lopen. Recent zag ik iemand een paard longeren met een chambon die zo strak stond dat het al inwerkte als de oren ter hoogte kwamen van het boeggewricht. Het is precies waar men aan gewend is. En iedereenlegt zo z'n kleine accenten in de africhting, al naar gelang wat de persoon belangrijk vind. Ik heb nu eenmaal het werk met de gogue in getrechtert gekregen omdat het precies aan die noden tegemoet kwam. U heb andere accenten, en dat is ook goed zo. Dat kan alleen mijn inzicht vergroten..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 17:51

Kadankovitch schreef:
De 'Ivore Toren' die ik aanhaalde, slaat ook meer op de houding anderen[wedstrijdruiters in dit geval] met de vinger te wijzen alsof zij NIET het beste voor zouden hebben voor hun paard.

Ik voel me in deze aan gesproken, al dan niet onterecht. Maar de ruiters waar ik het over heb, daar ben ik 100% zeker van dat zij NIET het beste voor hebben met hun paarden. Ze schamen zich nl. niet eens om daar echt een geheim van te maken. :)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:21

Ayasha schreef:
Kadankovitch schreef:

Ik voel me in deze aan gesproken, al dan niet onterecht. Maar de ruiters waar ik het over heb, daar ben ik 100% zeker van dat zij NIET het beste voor hebben met hun paarden. Ze schamen zich nl. niet eens om daar echt een geheim van te maken. :)

Nou ik doelde daar zeker niet op u!
Kijk die ruiters die u aanhaalt, mogen best aangewezen worden. Ik weet dat u dat zorgvuldig doet. Toch moet men zich bewust blijven van de relativiteit van de eigen perceptie. Een fanatieke vegetariër zou iedereen die ook maar een hapje vlees eet voor dierenbeul uit kunnen maken [ik stel het nu overdreven], maar een veganist zou dat al kunnen doen als u zuivelgebruikt.Het hoeft toch geen betoog dat dit tot een onwerkbare wereld leidt!!! Zijn er niet al miljarden mensen gestorven, omwille van het feit dat iemand denkt de absolute waarheid in pacht te hebben???? Uit eindelijk is 'vooruitgang'eigenlijk alleen maar bereikt door de bereidheid naar de ander te luisteren. En dat doe men niet door die persoon te verdoemen. Alleen in een dialoog kan men tot elkaar komen.

Ik heb u nooit anders gekend als iemand die deze dialoog wenst aan te gaan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:31

Oh ik heb het geprobeerd. Ken de bewuste personen al ruim 12 jaar inmiddels. Ik heb gepraat, vragen gesteld, gekeken (met pijn in het hart soms.) hoe een zeer getalenteerde vriendin er onder leed. Ze is uiteindelijk gestopt overigens terwijl ze zoveel potentieel had. Maar ik begrijp wel waarom ze gestopt is, op die manier had ik het ook niet blijven doen. Maar uiteindelijk heb ik afstand genomen. Helemaal loslaten kan niet want ze komen nog steeds op wedstrijden en er is echt niet meer naast te kijken maar toch blijven ze winnen. Ook nummer twee heb ik mee gepraat. Ik denk dat ik de enige was die het durfde want hij was en beetje de terror van de losrijpiste. :D Maar ook daar heeft het geen zin gehad. Weet je wat het is,met die mensen die ik in gedachten heb. En dat zijn toch allemaal hetzelfde type mensen ook... Het feit dat ze het weten en dat ze het geen probleem vinden om het gewoon te zeggen maakt dat ze simpelweg niet open staan voor verandering: Verandering komt wanneer men ziet dat het niet oké is. En zij vinden hun daden gewoon oké. Hoe kritisch je ze ook vragen stelt. Ze praten het niet eens goed. Ze zeggen gewoon letterlijk dat het hun niet interesseert. Dan ben je uit gepraat..
En dat is het type mensen waarvan ik de proeven weiger te kijken... Omdat ik het niet kan aan zien en ik weet dat niets vat op hen heeft. Maar dat is ook het type mensen dat de competitie-ruiter in een kwaad daglicht stelt.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:33

Ik vind deze topic een nare wending krijgen.
Elkaar uitlachen.
Niet in de waarde laten.

Het begint een nors en bitter topic te worden. Waarbij lijkt, gezien een aantal reacties dat er beelden van jezelf getoond moeten worden anders heb je geen recht op spreken.
Jammer.

Het was eerder een prettig en sfeervolle topic. Met blijdschap en respect. En dit wordt imo aardig van de kaart geveegd.

Daarnaast heb ik niet het idee dat ik waarde breng aan dit topic en besluit om diverse redenen te ontstippen

Succes met de verdere discussies. Het ga jullie goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:35

En zolang dat nog beloond wordt, zal er weinig veranderen... Ik kijk onder andere ook vol afgrijzen naar de Friezen die veelal met de kin op de borst, weggedrukte rug voorgesteld worden in de proeven (hier in omgeving) en daarvoor nog steeds rijkelijk beloond worden. Waarom?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:44

Tja... ik zie ze ook en nee je wordt er niet gelukkig van en soms... (als ik weer geen deuk in pakje boter rijdt met die grote merrie) dan denk ik zelfs...waarom niet even harder trekken en sporen erin prikken dan zou ik toch misschien ook iets wat misschien vals is maar wel punten oplevert kunnen rijden (pikt merrie alleen niet want dat hebben al die anderen voor mij al lang geprobeerd) Maar het is wel lastig uitleggen ... goed rijden en een winstpunt rijden (zeker in de B en L) zijn twee totaal andere werelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 18:46

Ook in het M en Z wordt het nog steeds beloond Evelijn, waarom is mij echt een raadsel. Maar je krijgt inderdaad de neiging om zelf dan ook maar wat harder te gaan trekken en prikken. Wil die weg echter niet weer in.. been there, done that.. zo fout!