Marleen_vA schreef:de galop loopt ze gespannen inderdaad. misschien meer ruimte geven?
Over die drempel moet ik mezelf nog even heen zetten. Na anderhalfjaar blessureleed gaat het niet vanzelf meer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Marleen_vA schreef:de galop loopt ze gespannen inderdaad. misschien meer ruimte geven?
Fry schreef:Oke.
Toch maar een post hier![]()
Ik heb jullie hulp nodig
Ik rij momenteel een paard wat de titel heeft: 'Moeilijk nagevig te rijden'.
Nou en die titel klopt voor 100%. 'Als je dressuur wilt leren rijden, dan moet je op haar stappen' wordt er ook wel gezegd. Nou oke.. ik wil dressuur leren dus ik erop.
Eerst lekker ontspannen lang en laag in stap (en in draf) en de activiteit er goed inhouden.
Ging allemaal PRIMA! Paard ontspannen maar actief, ik ontspannen maar actief. Tijd om wat meer te gaan vragen dus. Maar zodra ik mijn teugels op maat neem gaat ze volledig in staking en druk haar rug weg, gooit haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht, laat haar activiteit helemaal verloren gaan.
Misschien teveel verwacht?
Volgende keer weer even lang en laag en alleen op het tempo werken.
Ging allemaal goed, maar ik vroeg niet verder.
Volgende keer opnieuw, iets meer teugel aangenomen alleen weer gaat ze meteen in staking.
Elke keer, hoe ontspannen ze ook is gaat ze meteen in staking en is ze er niet meer uit te krijgen (typisch merrie).
Elastiek eromheen volgens de eigenaar, sporen om, en rijden jij.
Ik met veel gemok op het paard (ik rij pas weer een half jaar en je drukt me meteen sporen in mijn hand?) ik dus al helemaal niet ontspannen en blij. Nou dat werkt nog meer tegen..
Nu heeft de merrie ook een verdikking bij haar kaak zitten waardoor ze niet makkelijk kan nageven. Maar hoe krijg ik het eruit dat ze niet meteen vast zet?
Of kan ik er echt niets aan doen omdat ik haar maar 2x in de week rij en voor de rest er allemaal 'bosraggers' opzitten?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik word er echt niet blij van.
Vooral omdat de eigenaar zegt: 'Goed trekken, schoppen, want ze is moeillijk maar DAT is de enige manier dat ze voor je gaat werken'.
Nou, ik ben er van overtuigd dat er ook een andere weg is, alleen moet ik die zien te vinden.
Geryon schreef:Klinkt als een paard dat totaal geen vertrouwen meer heeft in de hand. Omdat ze met een langere teugel (weinig contact) wel ontspannen is en voor de rest niet. Het trekken en schoppen en de hulpteugels verergereren het natuurlijk alleen maar...
Ik heb er ook zo een gereden. Zacht bitje erin gedaan en heel langzaam werken naar meer contact en het paard daarin vertrouwen geven. Als er naast jou wel mensen op rijden die geen zachte hand hebben of hulpteugels gebruiken (waardoor er ook te veel spanning op het bit zit) dan wordt het wel erg moeilijk.. Wel haalbaar, als je consequent blijft en ''herkenbaar'' (voor het paard) rijdt.
Fry schreef:Ik heb jullie hulp nodig
Ik rij momenteel een paard wat de titel heeft: 'Moeilijk nagevig te rijden'.
Nou en die titel klopt voor 100%.
<knipperdeknip>
Of kan ik er echt niets aan doen omdat ik haar maar 2x in de week rij en voor de rest er allemaal 'bosraggers' opzitten?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik word er echt niet blij van.
Vooral omdat de eigenaar zegt: 'Goed trekken, schoppen, want ze is moeillijk maar DAT is de enige manier dat ze voor je gaat werken'.
Nou, ik ben er van overtuigd dat er ook een andere weg is, alleen moet ik die zien te vinden.
_Marinke_ schreef:Ik ben er hoor Bertie!Had het hier in het topic gemeld en je hebt ook een pb'tje ontvangen.
Morgen word het helaas niet wat, heb dan stage en kan niet eerder weg.![]()
Las hier in het topic dat Annemieke ook interesse had voor de zaterdag??? Annemieke....??
Het is voor mij redelijk dichtbij, jij moet echt van verder komen zal het erg rot en l*llig vinden als jij een eind reist en we er dan ineens met z'n 2'en staan.
bertie schreef:Morgen (21 juni) jureer ik tijdens de Almelose Ruiterdagen de M2 vanaf 15:45.
Zaterdag jureer ik de Z1 vanaf 08:00.
Ik had het geweldig gevonden om iemand van deze thread als schrijver te hebben, maar niemand heeft zich gemeld.
Het kan nog, maar veel tijd om je te melden is er niet meer.
Een jurylid moet een half uur voordat de ring begint aanwezig zijn.
Ik vraag van jou om drie kwartier voor de ring begint aanwezig te zijn. Om even kennis te maken, af te stemmen over het schrijven.
Vind je het te vroeg? Dan ben je een watje .. IK ben er wel. Een jurylid is er, altijd.
Marlis schreef:Hoor idd wel vaker dat ze mooi beengebruik heb voor een hafje. Me happy, haha.
We zijn nog niet heel lang weer aan het trainen maar het gaat echt met sprongen vooruit al blijft het een boefje. Ik hoop binnenkort meer trainingsfotos en ook filmpjes te hebben van m'n les.