[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 23:07

Marleen_vA schreef:
de galop loopt ze gespannen inderdaad. misschien meer ruimte geven?

Over die drempel moet ik mezelf nog even heen zetten. Na anderhalfjaar blessureleed gaat het niet vanzelf meer :)) . Maar met een beetje hulp van de zijlijn durf ik me ook wat meer over te geven en echt te gaan zitten in galop, in plaats van gespannen mee opstijgen! :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:05

Oke.
Toch maar een post hier :)
Ik heb jullie hulp nodig
Ik rij momenteel een paard wat de titel heeft: 'Moeilijk nagevig te rijden'.
Nou en die titel klopt voor 100%. 'Als je dressuur wilt leren rijden, dan moet je op haar stappen' wordt er ook wel gezegd. Nou oke.. ik wil dressuur leren dus ik erop.
Eerst lekker ontspannen lang en laag in stap (en in draf) en de activiteit er goed inhouden.
Ging allemaal PRIMA! Paard ontspannen maar actief, ik ontspannen maar actief. Tijd om wat meer te gaan vragen dus. Maar zodra ik mijn teugels op maat neem gaat ze volledig in staking en druk haar rug weg, gooit haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht, laat haar activiteit helemaal verloren gaan.
Misschien teveel verwacht?
Volgende keer weer even lang en laag en alleen op het tempo werken.
Ging allemaal goed, maar ik vroeg niet verder.
Volgende keer opnieuw, iets meer teugel aangenomen alleen weer gaat ze meteen in staking.
Elke keer, hoe ontspannen ze ook is gaat ze meteen in staking en is ze er niet meer uit te krijgen (typisch merrie).
Elastiek eromheen volgens de eigenaar, sporen om, en rijden jij.
Ik met veel gemok op het paard (ik rij pas weer een half jaar en je drukt me meteen sporen in mijn hand?) ik dus al helemaal niet ontspannen en blij. Nou dat werkt nog meer tegen..
Nu heeft de merrie ook een verdikking bij haar kaak zitten waardoor ze niet makkelijk kan nageven. Maar hoe krijg ik het eruit dat ze niet meteen vast zet?
Of kan ik er echt niets aan doen omdat ik haar maar 2x in de week rij en voor de rest er allemaal 'bosraggers' opzitten?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik word er echt niet blij van.
Vooral omdat de eigenaar zegt: 'Goed trekken, schoppen, want ze is moeillijk maar DAT is de enige manier dat ze voor je gaat werken'.
Nou, ik ben er van overtuigd dat er ook een andere weg is, alleen moet ik die zien te vinden.

Geryon

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:10

Klinkt als een paard dat totaal geen vertrouwen meer heeft in de hand. Omdat ze met een langere teugel (weinig contact) wel ontspannen is en voor de rest niet. Het trekken en schoppen en de hulpteugels verergereren het natuurlijk alleen maar...

Ik heb er ook zo een gereden. Zacht bitje erin gedaan en heel langzaam werken naar meer contact en het paard daarin vertrouwen geven. Als er naast jou wel mensen op rijden die geen zachte hand hebben of hulpteugels gebruiken (waardoor er ook te veel spanning op het bit zit) dan wordt het wel erg moeilijk.. Wel haalbaar, als je consequent blijft en ''herkenbaar'' (voor het paard) rijdt.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:19

Fry schreef:
Oke.
Toch maar een post hier :)
Ik heb jullie hulp nodig
Nou en die titel klopt voor 100%. 'Als je dressuur wilt leren rijden, dan moet je op haar stappen' wordt er ook wel gezegd. Nou oke.. ik wil dressuur leren dus ik erop.
Eerst lekker ontspannen lang en laag in stap (en in draf) en de activiteit er goed inhouden.
Ging allemaal PRIMA! Paard ontspannen maar actief, ik ontspannen maar actief. Tijd om wat meer te gaan vragen dus. Maar zodra ik mijn teugels op maat neem gaat ze volledig in staking en druk haar rug weg, gooit haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht, laat haar activiteit helemaal verloren gaan.
Misschien teveel verwacht?
Volgende keer weer even lang en laag en alleen op het tempo werken.
Ging allemaal goed, maar ik vroeg niet verder.
Volgende keer opnieuw, iets meer teugel aangenomen alleen weer gaat ze meteen in staking.
Elke keer, hoe ontspannen ze ook is gaat ze meteen in staking en is ze er niet meer uit te krijgen (typisch merrie).
Elastiek eromheen volgens de eigenaar, sporen om, en rijden jij.
Ik met veel gemok op het paard (ik rij pas weer een half jaar en je drukt me meteen sporen in mijn hand?) ik dus al helemaal niet ontspannen en blij. Nou dat werkt nog meer tegen..
Nu heeft de merrie ook een verdikking bij haar kaak zitten waardoor ze niet makkelijk kan nageven. Maar hoe krijg ik het eruit dat ze niet meteen vast zet?
Of kan ik er echt niets aan doen omdat ik haar maar 2x in de week rij en voor de rest er allemaal 'bosraggers' opzitten?
Vooral omdat de eigenaar zegt: 'Goed trekken, schoppen, want ze is moeillijk maar DAT is de enige manier dat ze voor je gaat werken'.
Nou, ik ben er van overtuigd dat er ook een andere weg is, alleen moet ik die zien te vinden.

Daar zit waarschijnlijk het probleem. Paard heeft geleerd druk op de teugels= pijn --> staken. Dit is niet zomaar 1,2,3 af te leren, moet veel tijd, moeite (en geld) in gestoken worden. Ik denk dat als er nog anderen op rijden die zo zagen, trekken enz, het je niet gaat lukken...
Je leert het nu IMO ook verkeerd aan, heb ik ook gehad en geloof me; het is niet fijn om alles weer af te leren. Je kan het beter goed aanleren dan alles weer af te moeten leren. Ik zou dus ook opzoek gaan naar een andere instructeur/ manege als ik jou was.

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:20

Geryon schreef:
Klinkt als een paard dat totaal geen vertrouwen meer heeft in de hand. Omdat ze met een langere teugel (weinig contact) wel ontspannen is en voor de rest niet. Het trekken en schoppen en de hulpteugels verergereren het natuurlijk alleen maar...

Ik heb er ook zo een gereden. Zacht bitje erin gedaan en heel langzaam werken naar meer contact en het paard daarin vertrouwen geven. Als er naast jou wel mensen op rijden die geen zachte hand hebben of hulpteugels gebruiken (waardoor er ook te veel spanning op het bit zit) dan wordt het wel erg moeilijk.. Wel haalbaar, als je consequent blijft en ''herkenbaar'' (voor het paard) rijdt.

Ik kan me er erg in vinden wat je zegt.
Ik rij het liefst zonder elastiek+sporen alleen dat mag niet.
De mensen die er op rijden.... Tja.... Beginners.... Erger zelfs... Trekken schoppen etc...
Ik zal het meenemen, bedankt :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 18:22

@eileen, bedankt. Ik ben opzoek naar een eigen paard (en andere opties) om te gaan rijden. Maar tot die tijd blijf ik even hier zodat ik het niet echt verleer (ze heeft meerdere paarden waar ik op kan die dit probleem MINDER (pff...) hebben)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 22:43

Fry schreef:
Ik heb jullie hulp nodig
Nou en die titel klopt voor 100%.

<knipperdeknip>

Eerlijk gezegd denk ik dat er géén oplossing is voor jou en dit paard.
Een paard dat verreden is met zóveel onbegrip en onkunde kun je niet 'tussendoor even' iets beters aanleren.
Dit paard bevindt zich in een situatie waar je alleen maar treurig van kunt worden.
Jij rijdt het paard twee keer per week, en alles wat je probeert raggen die bosraggers er wel weer uit.

Hoe graag je dit paard 'fijn rijden' ook gunt, het gaat niet lukken. Niet in deze omgevng.

Een paard dat zó verreden is kan alleen vertrouwen terugwinnen als er één ruiter voor dat paard is, die ook nog eens heel goed weet wat te doen.

Zolang anderen op haar rijden, en met een onverschillige eigenaar is elke poging om iets 'goed' te doen volstrekt zinloos. |(
Het is enórm pijnlijk om je dat te realiseren. :(:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 07:39

Absoluut met Bertie eens.

Zo'n paard kun je enkel "op 0" mee beginnen als jij de enige bent die er mee werkt :j

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 08:46

Idd, als jij niet de enigste bent dat met dat paardje gaat rijden, steek je tijd er dan niet in. Brengt alleen maar onnodige frustraties met zich mee en dan blijft het rijden gewoon niet leuk -O-

Ik zou als tip geven, gewoon wachten, wachten tot ze zich zelf gaat sluiten en jij de teugels moet opnemen tot het contact waar ze zelf fijn op liep.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 09:02

Ben het idd met de rest eens Fry.
Wat je eventueel kan proberen is (zonder spoortjes) op zo'n moment dat ze flipt, je been eraan te houden en haar voorwaarts te rijden. Uit die escalatie rijden, maar ik vraag me toch stiekem af of dit paard geen pijn heeft.. Is haar mond goed gecontroleerd?

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 09:51

Ik denk persoonlijk dat dat dier overal pijn heeft LU en van kop tot staart gewoon vast zit. Je komt aan die spieren als je meer gaat vragen.
Ken je het wel eens dat als je nek vast zit en je word gemasseerd dat dat eerst heel gevoelig/pijnlijk is maar als je spieren dan eindelijk wel los laten het juist heel fijn is? Dat is het zelfde wat je eigenlijk bij zo'n paard ook gaat doen. Die spieren die vast zitten moet je weer los zien te maken, doet een paard hoe dan ook gewoon zeer alleen als ze eenmaal los zijn is dat nog veel prettiger voor het paard.

Die spieren moeten dus weer losser worden maar dat red je niet met 2 keer in de week rijden en de rest mensen erop die hem weer totaal vast rijden. Dan blijft het paard continu in die 'pijn' zitten waardoor het probleem waarschijnlijk alleen maar verergerd. Lastige situatie, erg jammer ook! Maar jij kunt niks doen Fry wat dat betreft... dan zou je het voor elkaar moeten krijgen dat je hem even zelf alleen mag rijden, maar denk niet dat een manege (?) dat toe gaat laten. Als je erop rijd zou ik gewoon lekker ontspannen rijden, dan maar niet "aan de teugel".

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 10:06

Ik zou er niet aan beginnen Fry. Ik lees zo tussen de regels door dat jij en de eigenaren van het dier er totaal anders over denken en dat frustreert alleen maar. En met die 2x in de week rijden gaat het jou niet lukken het paard om te scholen (mits dan ook nog dat het paard helemaal gezond is). Hoe gaat het met die andere paardjes die je al te rijden had?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:36

Morgen (21 juni) jureer ik tijdens de Almelose Ruiterdagen de M2 vanaf 15:45.
Zaterdag jureer ik de Z1 vanaf 08:00.

Ik had het geweldig gevonden om iemand van deze thread als schrijver te hebben, maar niemand heeft zich gemeld.
Het kan nog, maar veel tijd om je te melden is er niet meer.

Een jurylid moet een half uur voordat de ring begint aanwezig zijn.
Ik vraag van jou om drie kwartier voor de ring begint aanwezig te zijn. Om even kennis te maken, af te stemmen over het schrijven.
Vind je het te vroeg? Dan ben je een watje .. IK ben er wel. Een jurylid is er, altijd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 20:55

Ik ben er hoor Bertie! :) Had het hier in het topic gemeld en je hebt ook een pb'tje ontvangen. :)
Morgen word het helaas niet wat, heb dan stage en kan niet eerder weg. ;(

Las hier in het topic dat Annemieke ook interesse had voor de zaterdag??? Annemieke....??
Het is voor mij redelijk dichtbij, jij moet echt van verder komen zal het erg rot en l*llig vinden als jij een eind reist en we er dan ineens met z'n 2'en staan. :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:02

_Marinke_ schreef:
Ik ben er hoor Bertie! :) Had het hier in het topic gemeld en je hebt ook een pb'tje ontvangen. :)
Morgen word het helaas niet wat, heb dan stage en kan niet eerder weg. ;(

Las hier in het topic dat Annemieke ook interesse had voor de zaterdag??? Annemieke....??
Het is voor mij redelijk dichtbij, jij moet echt van verder komen zal het erg rot en l*llig vinden als jij een eind reist en we er dan ineens met z'n 2'en staan. :+

OK Marinke!
DEAL!

We zijn (proberen) om 7:15 bij de ontvangst aanwezig (te zijn). Als je me ziet, schuif dan maar gewoon aan in de jurytent. Dan krijg je koffie, en broodjes, en zo. Als je dat wilt.
Je herkent me aan mijn HOED.
(hm .. morgen moet ik nog zien dat ik een bloem op de hoed krijg, anders is het zo saai)

LEUK dat je je meldt!
Het wordt wel een lange sessie. Van 08:00 tot ongeveer 13:00.
Tot zaterdag!

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:19

Veel plezier! Ik vind het jammer dat ik er niet bij kan zijn :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:21

Lange zit betekent wel dat er veel combinaties langs gaan komen. Interessant! :)
Heb er echt zin in! :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 21:23

_Marinke_ schreef:
Lange zit betekent wel dat er veel combinaties langs gaan komen. Interessant! :)

Lange zit betekent ook dat je je vochtinname moet doseren. Je kunt niet steeds maar naar de WC. :+

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-13 21:32

Veel plezier! Ik heb geen verstand van jureren :+ en een beeeeeetje ver! :+

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:30

Even om snel te antwoorden:
Het is geen manege ;) gewoon een particulier.
En het lijkt er inderdaad op dat het paardje vaak pijn heeft :(
Maar over het andere paard, een fries. Hetzelfde probleem alleen hij geeft makkelijker 'toe' als je hem de kans geeft om eerst even lekker te strekken gaat het al meteen veel beter! Maar ook hij zit totaal vast en buigt enorm moeilijk mee. Heb daar vandaar heel hard aan gewerkt. Was bekaf. Heel veel voltes (8tjes) gereden om hem makkelijker om te zetten en te laten buigen. Als je hem rustig behandeld dan is hij wel meer naar je hand te rijden.
lastig allemaal.....

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 22:54

Leuk dat jullie elkaar helpen en een bokker komt schrijven morgen.
Veel succes.

Wij zijn nog steeds lekker aan het trainen met Peep.
Gelukkig tot nu toe geen blessures meer gehad en ons zadel is er eindelijk hihi.
Vanavond weer gelest, helaas alleen twee draf foto's die mijn instructrice gemaakt heeft.

Verruimen op de lange zijde en wat meer in de oprichting vragen.
Afbeelding
Afbeelding

Ik vind hier mijn eigen houding erg netjes voor mijn doen.
En ik kijk eindelijk is een keer voor me ipv naar Peep.
Peep haar houding vind ik ook netjes. Wat ik zie is een actief (achter)beenwerk en een paard wat goed aan de hulpen is. Vroeger was verruimen niet verruimen maar versnellen en dit gaat nu echt super. Ook qua halshouding vind ik haar hier erg netjes. Op de 2e foto mischien mijn hand/arm houding een aandachtspuntje.

Hopelijk ook snel meer foto's van training met onder andere de galop erop.
Ons grote werkpunt!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:33

bertie schreef:
Morgen (21 juni) jureer ik tijdens de Almelose Ruiterdagen de M2 vanaf 15:45.
Zaterdag jureer ik de Z1 vanaf 08:00.

Ik had het geweldig gevonden om iemand van deze thread als schrijver te hebben, maar niemand heeft zich gemeld.
Het kan nog, maar veel tijd om je te melden is er niet meer.

Een jurylid moet een half uur voordat de ring begint aanwezig zijn.
Ik vraag van jou om drie kwartier voor de ring begint aanwezig te zijn. Om even kennis te maken, af te stemmen over het schrijven.
Vind je het te vroeg? Dan ben je een watje .. IK ben er wel. Een jurylid is er, altijd.

Srry Bertie, ik had het graag gedaan. Maar ik ben he-le-maal niet in de buurt van Almelo. Helaas. Maar heb jij een km grens waarbinnen hij jureert. Want we zoeken ook nog wel eens een jury en Z-jury's liggen niet voor het oprapen. :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-13 23:43

hoi Marlis,

de eerste foto vind ik nog wat diep. De tweede foto is al een stuk beter.
Het zijn maar momentopnamen, he.
Wat ik wél aansprekend vind is het gebruik van het voorbeen. In beide foto's mooi VRIJ naar voren tredend. *\o/*
Mooi vanuit uit schouder en zélfs met een knietje. En dat voor een Haf! <3
De achterhand is daarmee in overeenkomst. *D

Zo'n voorbeengebruik voor een Haf: je hebt kennelijk een heel mooie balans tussen de ruimte die je aan de voorkant geeft, en de activiteit die je aan de achterkant opwekt.
Heel mooi! +:)+

Ook kan het misschien wat meer opwaarts, ik zie wel elementen die me heel blij maken! *\%/*

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-13 00:03

Hoor idd wel vaker dat ze mooi beengebruik heb voor een hafje. Me happy, haha.
We zijn nog niet heel lang weer aan het trainen maar het gaat echt met sprongen vooruit al blijft het een boefje. Ik hoop binnenkort meer trainingsfotos en ook filmpjes te hebben van m'n les.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-13 08:02

Marlis schreef:
Hoor idd wel vaker dat ze mooi beengebruik heb voor een hafje. Me happy, haha.
We zijn nog niet heel lang weer aan het trainen maar het gaat echt met sprongen vooruit al blijft het een boefje. Ik hoop binnenkort meer trainingsfotos en ook filmpjes te hebben van m'n les.

Ben het met Bertie eens!
Vind het lastig om je haf qua hals te beoordelen, maar het beengebruik... Waauwwieee :=
Als je haar idd wat meer op achter krijgt, denk ik dat je het 'diepe' er prima uit rijd. :j

Leuk ook om te zien dat je best in de buurt woont! Als je nou lekker mee blijft doen in t topic, wil ik wel eens wat foto's van je maken! :j :=