Oke.
Toch maar een post hier
Ik heb jullie hulp nodig
Ik rij momenteel een paard wat de titel heeft: 'Moeilijk nagevig te rijden'.
Nou en die titel klopt voor 100%. 'Als je dressuur wilt leren rijden, dan moet je op haar stappen' wordt er ook wel gezegd. Nou oke.. ik wil dressuur leren dus ik erop.
Eerst lekker ontspannen lang en laag in stap (en in draf) en de activiteit er goed inhouden.
Ging allemaal PRIMA! Paard ontspannen maar actief, ik ontspannen maar actief. Tijd om wat meer te gaan vragen dus. Maar zodra ik mijn teugels op maat neem gaat ze volledig in staking en druk haar rug weg, gooit haar hoofd zo hoog mogelijk in de lucht, laat haar activiteit helemaal verloren gaan.
Misschien teveel verwacht?
Volgende keer weer even lang en laag en alleen op het tempo werken.
Ging allemaal goed, maar ik vroeg niet verder.
Volgende keer opnieuw, iets meer teugel aangenomen alleen weer gaat ze meteen in staking.
Elke keer, hoe ontspannen ze ook is gaat ze meteen in staking en is ze er niet meer uit te krijgen (typisch merrie).
Elastiek eromheen volgens de eigenaar, sporen om, en rijden jij.
Ik met veel gemok op het paard (ik rij pas weer een half jaar en je drukt me meteen sporen in mijn hand?) ik dus al helemaal niet ontspannen en blij. Nou dat werkt nog meer tegen..
Nu heeft de merrie ook een verdikking bij haar kaak zitten waardoor ze niet makkelijk kan nageven. Maar hoe krijg ik het eruit dat ze niet meteen vast zet?
Of kan ik er echt niets aan doen omdat ik haar maar 2x in de week rij en voor de rest er allemaal 'bosraggers' opzitten?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik word er echt niet blij van.
Vooral omdat de eigenaar zegt:
'Goed trekken, schoppen, want ze is moeillijk maar DAT is de enige manier dat ze voor je gaat werken'. Nou, ik ben er van overtuigd dat er ook een andere weg is, alleen moet ik die zien te vinden.