[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:57

Zijn ze op volgorde neergezet? Ik zie namelijk wel vooruitgang in het beenwerk en de hoofd halshouding, al is het 'minimaal' maar je ziet waar je naartoe aan het werken was! :j Toevallig een paard wat ook erg hangerig op het bit (kan) word(en)?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:00

Mnee.. totaal geen hanger. Hij loopt graag OF bovenin met onderhalsje erop.. of halverwege (hals horizontaal) mooi rond opgekruld.. of helemaal onderin met zn neus op zijn kogels ZONDER teugelcontact :=

Hij accepteert de hand wel maar vind het best wel spannend om met zijn neusje de lengte op te zoeken. Erg gevoelig op "druk".

Zijn favoriete truukje is vanuit bovenin ineens duiken := . Vandaar dat mijn teugel ook vrij lang is en mijn handen wijd. Wanneer hij zakt zijn mijn handen bij elkaar en vooruit. Ik wil zoveel mogelijk contact houden en hij moet daarin volgen door mee naar voor te gaan. Telkens teugel op maat maken als hij zo zoekende is duurt te lang en nodigt hem uit om er achter te gaan (net teveel hand voor HEM).

Als hij straks wat meer "begrijpt" dat zijn halsje uitschuiven fijner is dan op de andere plekken opdrukken of opkrullen dan kunnen de teugels gewoon op maat genomen worden :)

Ze zijn op volgorde idd :j

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:14

Hihi oké, dan zag ik dat helemaal verkeerd over dat hangen.. :+ := Vond het beetje lijken alsof die ineens heel zwaar kon worden.. :+

Nou je kan zien dat hij zijn benen meer gebruikt en losser word in de bovenlijn. Handig die 'tip' over je teugel voering zeg maar! Valt inderdaad op de foto's wel op dat je dan weer heel breed zit met je handen en laatste foto zie je bv. echt dat bij elkaar maar wel echt naar voren. Maar kende die manier van die werking erachter nog helemaal niet! Handig.. :)

Blijf je dit paard een tijdje bijrijden of wat is de bedoeling? :D
Ben je hem gaan rijden omdat eigenaresse tegen problemen aan liep of? Gewoon nieuwsgierig hoor! :)

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:18

Wat een leukerd! Ik ga mee met de rest hier hoor =D
Slim om hem zo te leren contact te hebben enzo!
Ik ga nu na een week mijn lieverd weer opzoeken! Kijken of hij zich vandaag gedraagd =$

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:21

Vandaag ging het rijden weer wat minder, maar we geven niet op ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:21

Nou.. mijn manier is het ook niet als mensen het gebruiken om DRUK op de mond van het paard te zetten om hem naar beneden te manouvreren..

Je moet wel los zijn in je armen en KUNNEN meeveren.. anders word paardje er niet blij van.. Maar hij is ontzettend zoekende en reageert hier prettig op.

Ik ga hem afentoe bijrijden (ik vind hem ontzettend leuk) en help de eigenaresse :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:25

Ik zit soms een beetje met stokarmpjes :=
Ik moet namelijk altijd mijn teugels erg kort nemen, en dan ga ik vanzelf meegeven omdat er anders veel druk op de mond komt, wat ik niet wil, ziet er altijd niet charmant uit :=

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:26

Aahww =( ik zei het je, pieken en dalen Fry...
Ik hoor net dat ik morgen lekker een dagje extra naar Gaspard toe mag! Het word heerlijk weer morgen, dus misschien dat ik iemand kan vinden die ook lekker vrij is en zin heeft om gezellig mee te gaan voor foto's =P
Ik heb zo'n zin in het rijden! Hopelijk kom ik straks ook BLIJ terug van een BLIJ paard!

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:28

Tja het hoort erbij! Het kan nooit even goed gaan, dus ben ook totaal niet teleurgesteld of zoiets, ze heeft weer lekker sinds tijden wat wortels gehad, eindelijk waren ze er :)

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:28

LoveUggs schreef:
Ik heb zo'n zin in het rijden! Hopelijk kom ik straks ook BLIJ terug van een BLIJ paard!

Ik duim voor je :j

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:52

Zo heb ik ook mijn pieken en dalen hoor, het eerste stuk reed ik fijn en vlogen de vlokken me om de oren. even later was ik het kwijt en ben ik onbewust gaan vasthouden. halfverwege de rit even teugels losgegooit en geappt naar mn juf waar ik tegenaan liep, dat voor mezelf gaan relativeren,en toen verder gaan rijden, ging twee rondjes goed en toen ben ik gestopt.
Hij deed zo'n zn best, kan hij het helpen dat ik t verkeerd doe :=

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:19

Ego post :+
Ik heb zo lekker gereden!!
In het begin ging het minder. Dat heeft mn vriend ook gefilmt. Toen hij weg was had ik even gereset dus even stappen lolaten en goe gaan zitten en op mijn zit letten. En toe ging het goed. En elke keer als het minder ging dacht ik wat doe ik verkeerd. En dat corrigeerde ik dan of ging weer recht zitten en het ging zuper goed. Op een gegeen moment had ze wel een hele volte haar frame vastgehouden terwijl ik losliet. Helemaal super. Ze was braaf actief en in gewenste frame. Dus toen dcht ik als ik wil aloperen moet ik het nu doen. Dus ik nog eerst controleren of ik mn zitbeen voelde en toen aangaloperen. En ik voelde ineens iets van achteren wauw. Meteen aangalopren ipv paar pasjes draven en vanuit de motor. Ik voelde ook echt dat alle galopspassen van achter kwamen. En ze bleef in het frame en ik bleef loslaten en op mn zit concentreren. Echt net alsof ik op een wolk zat. En GEEN 1 pas been gegeven alleen mn kuiten erbij gehouden. Wauw. En toen netjes terug naar deaf netjes terug naarvstap en het hele proces heb ik haar de hemel in geprezen.
Vandaag heb ik echt blij gereden :D
Ben zooo blij met alles wat ik geleerd heb op les gisteren <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 21:50

Heeeerlijk annemieke! klinkt echt top!!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:00

@Annemieke: Super toch!

Ik ben nu nog op stal. Ff bijkomen paardje afzadelen en kroelen en stappen. Ik heb lekker en niet lekker gereden.. Meneer wou in het begin NIET loslaten, elke hoek van de bak was eng, als een plank de bocht in en sterren kijken.. Ik weet dat ik daar altijd ff doorheen moet rijden. Linksom wou hij maar niet toegeven.. Geen stelling, niet ontspannen, geen buiging.. Dus maar ff van hand veranderd, en raad eens, ik had een los paard! Dus ff doorgereden op rechts, vervolgens weer linksom, weer helemaal vast. Weer proberen daar doorheen te komen.. Nog een keer van hand veranderen. Vaak als hij dan weer ff op de andere hand gelopen heeft is hij losser.. Goed, het was zover voor een galopje. Eerst maar rechtsom, zijn op dit moment goede kant. Och! HEERLIJK! Keurig met stelling, en een rustig galopje. Hij zocht heerlijk mijn hand op! Dat galopje kan niet beter zoals hij dat vandaag deed. Als Gas niet los wil worden, of KAN worden wil een klein galopje ook nog wel helpen. Dus weer linksom. Geen verschil. Ik ben toen gaan stappen, en heb hem even een paar keer een langezijde overdreven met stelling naar binnen laten lopen. In stap ging het goed, werd hij losser, dus aandraven en op de volte. Geprobeerd stelling te vragen, dat natuurlijk totaal niet ging. Verder met voltes, binnen been eraan, buitenteugel eraan en begrenzen, klein tikje achter mijn kuit zo van: hallo, neem je achterhand eens mee en ga eens wat meer buigen. Geen verschil. Dan maar een galopje, hopen dat dat vandaag de oplossing is.. Zo stijf als een plank! Geprobeerd daar doorheen te komen, maar meneer ging nieteens recht door de bocht maar met zijn billen naar binnen en hoofd naar buiten. Ik heb hem toen maar teruggenomen naar draf, terug naar ontspanning gereden, en ben hem uit gaan stappen. Ik heb dus voor de helft HEERLIJK gereden, en de andere helft juist niet. Hij heeft me ook weer ff duidelijk gemaakt dat hij toch echt een draver is.. =P
Maar ondanks dat, heb ik heel BLIJ gereden!

Morgen overdag ga ik eens flink op links door rijden... Hij moet weer even over dat punt heen. Ik had er nu geen zin/tijd voor, aangezien ik een telefoontje van de politie verwacht.. Ik heb trouwens een paar plekken op zijn schouder ontdekt dat mij schuurplekjes lijken.. Het is warm, en ruw.. Lijken mij schuurplekken van zijn deken.. Miss dat die iets te strak gezeten heeft..? Heb er foto's van die ik straks eventueel stiekum in een linkje kan posten..

Btw, iemand tips voor mij voor morgen? Om hem over dat punt heen te krijgen dat hij op links ook weer lekker soepel word?

Oohjaa! En ik heb vandaag 2 gaatjes langer gereden met mijn beugels!!! *\o/*

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:08

LoveUggs schreef:
@Annemieke: Super toch!

Ik ben nu nog op stal. Ff bijkomen paardje afzadelen en kroelen en stappen. Ik heb lekker en niet lekker gereden.. Meneer wou in het begin NIET loslaten, elke hoek van de bak was eng, als een plank de bocht in en sterren kijken.. Ik weet dat ik daar altijd ff doorheen moet rijden. Linksom wou hij maar niet toegeven.. Geen stelling, niet ontspannen, geen buiging.. Dus maar ff van hand veranderd, en raad eens, ik had een los paard! Dus ff doorgereden op rechts, vervolgens weer linksom, weer helemaal vast. Weer proberen daar doorheen te komen.. Nog een keer van hand veranderen. Vaak als hij dan weer ff op de andere hand gelopen heeft is hij losser.. Goed, het was zover voor een galopje. Eerst maar rechtsom, zijn op dit moment goede kant. Och! HEERLIJK! Keurig met stelling, en een rustig galopje. Hij zocht heerlijk mijn hand op! Dat galopje kan niet beter zoals hij dat vandaag deed. Als Gas niet los wil worden, of KAN worden wil een klein galopje ook nog wel helpen. Dus weer linksom. Geen verschil. Ik ben toen gaan stappen, en heb hem even een paar keer een langezijde overdreven met stelling naar binnen laten lopen. In stap ging het goed, werd hij losser, dus aandraven en op de volte. Geprobeerd stelling te vragen, dat natuurlijk totaal niet ging. Verder met voltes, binnen been eraan, buitenteugel eraan en begrenzen, klein tikje achter mijn kuit zo van: hallo, neem je achterhand eens mee en ga eens wat meer buigen. Geen verschil. Dan maar een galopje, hopen dat dat vandaag de oplossing is.. Zo stijf als een plank! Geprobeerd daar doorheen te komen, maar meneer ging nieteens recht door de bocht maar met zijn billen naar binnen en hoofd naar buiten. Ik heb hem toen maar teruggenomen naar draf, terug naar ontspanning gereden, en ben hem uit gaan stappen. Ik heb dus voor de helft HEERLIJK gereden, en de andere helft juist niet. Hij heeft me ook weer ff duidelijk gemaakt dat hij toch echt een draver is.. =P
Maar ondanks dat, heb ik heel BLIJ gereden!

Morgen overdag ga ik eens flink op links door rijden... Hij moet weer even over dat punt heen. Ik had er nu geen zin/tijd voor, aangezien ik een telefoontje van de politie verwacht.. Ik heb trouwens een paar plekken op zijn schouder ontdekt dat mij schuurplekjes lijken.. Het is warm, en ruw.. Lijken mij schuurplekken van zijn deken.. Miss dat die iets te strak gezeten heeft..? Heb er foto's van die ik straks eventueel stiekum in een linkje kan posten..

Btw, iemand tips voor mij voor morgen? Om hem over dat punt heen te krijgen dat hij op links ook weer lekker soepel word?

Oohjaa! En ik heb vandaag 2 gaatjes langer gereden met mijn beugels!!! *\o/*

Als je rijdt op de voor hem gemakkelijke kant kun je stelling af wisselen met contra stelling. Iedere keer maar paar pasjes zodat hij het niet door heeft en dat beetje bij beetje uitbouwen.
Daarnaast zou je heel voorzichtig super zachtjes kunnen stretchen stukje links en rechts. Als je paardje zo scheef is zou ik proberen in stap te wijken. Want dan richt je recht. Dus zeker niet hoog in tempo rijden want daar wordt hij alleen maar schever van.
Tevens wending om de voorhand links en rechts.

Dat zijn mijn tips. Succes ermee.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 22:14

Dankje! Gas is alleen niet scheef hoor! :+ Gas heeft artrose, en de ene dag loopt hij beter dan de andere. De ene keer loopt hij links beter, en de andere keer rechts. Kan ook zo zijn dat hij morgen wel weer goed loopt. Maar dat maakt niet uit =P ik ga morgen eens kijken en eens het een en ander proberen! Dankje! =D vind het belangrijk om hem lekker soepel te buigen, met zijn artrose. Als je mij trouwens zou vragen wat zijn betere kant is... Ik zou het niet weten =P de ene keer galopeerd hij rechts helemaal bagger en stijf , en zoals vandaag is dat links. Maar het komt dus vrij vaak voor, dus tipd zijn wel heel handig! =D

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:01

LoveUggs schreef:
Naar mijn idee loopt hij hier mooi ruim.
Misschien dat het tussen mijn oren zit, en het te maken heeft dat ik het daarbij een hele mooie foto vind xD.
Ontspannen? Nee dat is ie hier totaal niet. Maar hij is wel los en soepel, dat vind ik dan weer een heel fijn beeld. Of zit het allemaal tussen mijn oren?

Ruim is een relatief begrip. Maar ik vond het een mooi onderwerp. Dus ik naar stal, om mijn Andalusier eens te filmen. Als je het over ruim hebt, ja dan heb je het over zo'n paard. Vergeet ik alleen dat door de zon dat wit natuurlijk geen succes is. Van 10 minuten film gewoon maar 1 mooi stiltje getrokken. Dus ga ik het even creatief proberen.

Bewegingen zijn bouw afhankelijk, lichaamsafhankelijk en spier afhankelijk.
Om ruim te bewegen moet je daar eerst de mogelijkheid voor hebben. Een paard met te korte voorbeentjes of te korte achterbenen zal sneller vastlopen in dezelfde bewegingen als een paard die dat niet heeft. Zo telt het zelfde voor een paard met een lange rug of een korte rug.
Ik loop geregeld naast mijn langbenige neef (hij is totaal 1.95) en ik heb met me korte pootjes (ben totaal 1.62) moet meer moeite doen voor de zelfde ruime beweging.

Bij paarden zien we dit vaak terug in Rassen. Maar een te dik of te dun paard zal niet zo makkelijk kunnen bewegen ook.

Toen ik Rosa kocht, toen had ze geen spieren (of vet of iets eigenlijk). Ze had totaal geen ruimte in d'r beweging. Gek voor een Andalusier zeggen mensen dan.
Kijk maar eens naar de volgende foto. Had haar hier een maand. (Foto in link, let op kan onprettig gezicht zijn.)
http://i263.photobucket.com/albums/ii136/Veulen/Rosa/P1020421.jpg
Zie je de fouten in het been. Ja, dat rastypische heffende voorbeen is er. Maar dat achterbeen komt ondanks de buiging, niet eens voorbij het midden van het lijf. Het is ook niet makkelijk voor een paard om je achterbeen er zo bij te zetten. Daar heb je namelijk een behoorlijke buikspier voor nodig. Rosa was hier 8 a 9 maanden drachtig en had niks te sparen en geen spieren.

Maar vet kun je kweken, dus dat is goed gekomen. Vervolgens moet je spieren gaan kweken. Toen ik haar bijna 1,5 jaar had ben ik daarmee begonnen. Na 1,5 maand balkjes draven/longeren/zijgangen doen, kwam er al iets van ruimte boven.
http://i263.photobucket.com/albums/ii136/Veulen/Rosa/3-1.jpg

Een heel ander beeld. De tactfouten zijn weg. Maar zie je hoe de achterbenen veel verder onder het lichaam komen? Het linkerachterbeen is nog te stijf om het voorbeen na te doen. Maar het komt er wel aan. Ze mist nog een hoop spieren bij d'r broek en op d'r rug. Rugspieren zijn niet alleen nodig om je ruiter te dragen. Ze vormen een verbinding van de achterhand naar het voorbeen. Hierdoor duikt ze nog te veel achter de loodlijn, de beweging van het voorbeen kost nog te veel rek.

En toen gingen we naar vandaag. Veel meer ruimte, met veel minder moeite.
Mijn excuus dus voor de slechte foto.
Afbeelding
Valt er hier nog wat over te zeggen? Ja absoluut. Natuurlijk is ze ruim, en ze draagt zichzelf. Maar ze heeft nog veel te leren. Zeker op het gebied aan de teugel. Maar kwa ruimte zijn we er in een goed jaar wel op vooruit gegaan.

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:09

Nou is mijn moeder heel druk bezig geweest met filmen in de bak, ons elke keer ongeveer omver gelopen enz.. maar... Op de mobiel kunnen we onder het filmen pauzeren, zodat ze niet de hele les hoefde te filmen alleen heeft ze het omgedraaid. Op pauze heeft ze mij "gefilmd" en in film stand de binnen kant van haar zak :') OEPS! :+ ze is nou eenmaal niet zo'n techneut :')

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:12

@veulen
Ik kan helaas je foto niet zien op mijn mobiel.. Maar ik vond je stukje heel boeiend om te lezen!
Ik probeer met Gas nog altijd het een en ander te sleutelen met zijn 23 jaar, al vind ik het totaal niet erg dat sommige dingen niet altijd lukken. Zoals dat hij vandaag zijn dag niet had op de linkerhand. Toch heb ik verder heerlijk gereden en daar ben ik blij mee! =D Ik vind het alleen heel jammer dat er hier nooit iemand is die mee wil om foto's te maken =( ik weet dat we veel vooruit zijn gegaan sinds die foto, maar er is nooit iemand mee die dat kan vastleggen =(

@laura
Wat jammer! Haha ik vind het stiekum ook wel grappig.. Volgende keer beter! Heb je geen foto's?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 23:20

Veulen, je neemt iig lekker de tijd voor haar, zodat ze volledig kan opknappen! nu je fijne zadel nog vinden en alles komt goed! heb je intussen al weer gereden?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:31

Hmm veulen ik heb er al n paar x over nagedacht. Er schijnt een zadelmaker te zijn die (op zijn terrein) met elektroden (volgens mij in een pad) kan meten waar teveel druk is op t zadel.

digitale zadelmeting - Digitale zadeldruk meting

Volgens mij (weet ik niet zeker) is dat bij van Rijs ook mogelijk. Er zijn er een paar die ik ken heen geweest met "lastige" zadels.. En die paardjes lopen allemaal weer.

(probeer alleen maar mee te denken, ik heb geen ervaring met van Rijs)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 05-03-13 00:38, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:37

S_en_Z, dat verschilt toch per paard? Bouw, bespiering, enz? Of word dit dan allemaal ook opgemeten? Als er zo'n manier van zadelmaken zou zijn zou dat vast heel handig zijn! Maar lijkt me lastig om op zo'n manier een zadel te maken dat ECHT goed past..

@veulen, ik heb trouwens vast een heel deel van je zadel probleem gemist. Eigenlijk wss alles, ik weet alleen dat je al veel zadels geprobeerd hebt, maar er eigenlijk niks echt goed past? Weet je waar het probleem een beetje aan ligt? Dan kan ik misschien mee denken met mijn miniscule kennis van zadels :+. Is boomloos geen optie? Bij mij op stal staat een tinker, met een heel fijn, en zacht boomloos zadel. Echt heel zacht, voor zowel paard als ruiter. Heb je al aan zoiets gedacht..? (Zoja, sorry dan! Dan is dat een stuk dat ik gemist heb)

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:40

doet countymill dat ook niet?nijkerk

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:41

boomloos ben ik geen voorstander van. drukken op de verkeerde plekken

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-13 00:41

Volgens mij heeft veulen een zadel die op t eerste gezicht goed ligt maar reageert t paard niet fijn op de kussens/drukverdeling? Ik dacht dat ze al een tijdje haar huidige zadel aan het aanpassen zijn.

In dat geval zou t een uitkomst kunnen zijn. (misschien)

Er word aan de hand van rijden met de pad dus bekeken waar het draagvlak "bobbels" heeft waar het paard op kan reageren. Op t oog is dat niet altijd te zien. Sommige paarden zijn zeer gevoelig. (ze zijn allemaal gevoelig op de rug.. Maar veel geven het niet zo duidelijk aan als die van Veulen)

Ja die kwam als eerst naar boven op Google idd Snackie.

Hier ook geen boomloos fan. Vind die zadels Echt vreselijk. Ze liggen breed. Hebben een rare vorm "lepel" en ik vond ze veel te gewrongen aan t paard liggen als ze aangesingeld zijn.