Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:50

Ik denk dat wat wij doen nog een stapje meer is, wij vragen het achterbeen nog dieper onder namelijk naar het midden tussen de afdruk van de voorhoeven. Veel paarden hebben de neiging (meestal aan de moeilijke/stuggere kant) om het binnenachterbeen aan de buitenkant van het gelijkzijdige voorbeen te plaatsen, ofwel meer naar de binnenkant van de volte en dus naast het lichaam. Als je die paarden in lengtebuiging rijd probeer je het achterbeen dieper te vragen, het is dan al heel wat als je dat achterbeen stimuleert om dieper onder te plaatsen dus in eerste instantie richting het spoor van het voorbeen. Hoewel ik 'm dan dus nog verder wil hebben, nog dieper. Ik denk dat Horseyfries voornamelijk op die situatie doelt dan het binnenachterbeen dus buiten het spoor van het voorbeen wordt geplaatst en je er dan naar toe werkt om het te laten sporen.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:56

[***] schreef:
Ja Ansie, dat was mijn gedachte eigenlijk ook. Daarom interesseert de post van HF mij ook zo. Ik begrijp wel wat zij met sporen bedoelt. Dat is in mijn optiek ook dat het paard met zijn achterbenen in het spoor van het voorbeen loopt. In principe loopt een paard dan op 2 sporen. Ik begrijp ook heel goed wat er bedoeld wordt dat sb op 3 sporen hoort.

Alleen begrijp ik niet hoe je het voor elkaar krijgt om je paard op de volte dus op 2 sporen te laten lopen. Ik kan me wel vinden in de theorie die HF hierover post, maar vind het dus leuk om te weten hoe je dit voor elkaar krijgt.

Mag ik hier iets aan toevoegen, al gok ik dat het meeste inmiddels wel duidelijk is. Juist op de momenten dat je aan het sporen werkt, zoals op bijv. volte zit kan je veel doen, zorgen dat iedere cirkel anders is dan die daarvoor, de cirkel groter en/of kleiner maken, 8-tjes rijden. Dit hoeft echt niet vaak/lang/veel, af en toe eens meepakken in je training kan geen kwaad. Maar denk bijvoorbeeld ook aan net wat eerder/scherper inbuigen voor een bocht, of die stelling ná de bocht net iets langer vasthouden.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:08

Dat is zeker heel nuttig Ailill! Zo had ik het er laatst met een stalgenoot over dat het soms ook geinig is als je ineens voor een medebakgenoot aan de kant moet, dus onverwachts een scherpere bocht moet draaien, en dan kijken of alles nog in balans blijft en je die scherpe bocht goed doorkomt zonder dat je alles kwijt bent ;)
Verder inderdaad een volte steeds groter en kleiner maken en zo wat spelen met de scherpte van de buiging.
Ik wil ook nog wel eens sbw of travers meepakken op de volte. Vind het dan nog wel heel moeilijk om de lijn van de volte aan te houden, dus de volte rond te houden.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:15

[***] schreef:
Ik draai mijn lichaam (schouders). Bijv als ik de linkervolte op wil, draait mijn linkerschouder naar achter, rechter naar voor. Automatisch merk ik dat mijn linkerzitbeenknobbel (linkerheup iets naar achteren) iets omhoog komt, rechterheup iets naar voren(daarom was jouw post aangaande rompkanteling erg interessant). Ik was me er namelijk niet van bewust, maar nu ik dit topic volg probeer ik wat beter te voelen wat ik doe :j

In feite klopt dit. Leuk dat je het bewust wordt. *D
Eigenlijk is het heel simpel
je heup moet eigenlijk het insturen doen , zoals een paard dit doet in een volte of wending.
Het proces gebeurd eigenlijk onbewust, als je idd meegaat dan voel je dat de binnenkant van de rug van het paard omhoog komt en je hem daar de ruimte moet geven te kunnen wenden.
Jou heupen zijn de heupen van het paard, jou schouders de schouders van het paard.
in feite doe je hetzelfde in je lijf, wat je het paard wil laten doen.

Lastiger wordt het alleen, als je paard nog iets scheef is aan 1 kant, dan gelden er wel wat andere regels, door hem eerst recht in het lijf te maken, alvorens je de wending kan insturen met je zit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:16

Ansie schreef:
Als je het paard in lengtebuiging op de volte zet, zeker een kleinere volte, vind ik het ook wenselijk dat het binnenachterbeen naar het zwaartepunt grijpt, dus naar het midden waar jij als ruiter zit.

ik niet ;)
ik wil dat in een volte het achterbeen nog steeds het spoor volgt van het voorbeen.
pas als ik een paard opzij zet verlang ik het bovenstaande.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 13:18

[***] schreef:
Ja Ansie, dat was mijn gedachte eigenlijk ook. Daarom interesseert de post van HF mij ook zo. Ik begrijp wel wat zij met sporen bedoelt. Dat is in mijn optiek ook dat het paard met zijn achterbenen in het spoor van het voorbeen loopt. In principe loopt een paard dan op 2 sporen. Ik begrijp ook heel goed wat er bedoeld wordt dat sb op 3 sporen hoort.

Alleen begrijp ik niet hoe je het voor elkaar krijgt om je paard op de volte dus op 2 sporen te laten lopen. Ik kan me wel vinden in de theorie die HF hierover post, maar vind het dus leuk om te weten hoe je dit voor elkaar krijgt.

een volte is gewoon 2 sporen
niet 3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:27

nombrado schreef:
[***] schreef:

een volte is gewoon 2 sporen
niet 3

Ja, dat jij dat vind begrijp ik maar HOE doe jij dat?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:29

nombrado schreef:
Ansie schreef:
Als je het paard in lengtebuiging op de volte zet, zeker een kleinere volte, vind ik het ook wenselijk dat het binnenachterbeen naar het zwaartepunt grijpt, dus naar het midden waar jij als ruiter zit.

ik niet ;)
ik wil dat in een volte het achterbeen nog steeds het spoor volgt van het voorbeen.
pas als ik een paard opzij zet verlang ik het bovenstaande.

Maar met opzij zetten dan wordt het meer scharen? Dus eigenlijk voorbij het zwaartepunt.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:32

Dat klopt Nombrado, mee eens zo voel ik dat ook, je stuurt als het ware vanuit je heupen.
Maar dat beantwoord niet echt de vraag over het verschil tussen in het spoor lopen op de volte of juist nog meer ondertreden door het binnenachterbeen. Sorry ik zie net je aanvullende posts pas.
Nog meer onder laten treden kan volgens mij gewoon een oefening zijn op de volte, net als bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts op de rechte lijn, maar dan op de volte. Maar in principe is de volte op twee sporen net als op de rechte lijn, ideaal gesproken. Ik denk het gevoel dat het paard gewoon met gelijke druk op twee teugels blijft ongeacht of je rechtuit, linksom of rechtsom gaat.

Het hoe Ansie, ik kan alleen maar zeggen door ogen op de grond die je vertellen dat het paard precies spoort en dan dat gevoel leren herkennen, tenminste zo werkt het voor mij. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar volgens mij heeft het iets te maken met het binnenachterbeen dat gaat "doorveren" en gaat dragen, dus niet een "recht" te ver naar binnen geslingerd achterbeen.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:36

Hermelientje schreef:
Dat klopt Nombrado, mee eens zo voel ik dat ook, je stuurt als het ware vanuit je heupen.
Maar dat beantwoord niet echt de vraag over het verschil tussen in het spoor lopen op de volte of juist nog meer ondertreden door het binnenachterbeen. Sorry ik zie net je aanvullende posts pas.
Nog meer onder laten treden kan volgens mij gewoon een oefening zijn op de volte, net als bijvoorbeeld schouderbinnenwaarts op de rechte lijn, maar dan op de volte. Maar in principe is de volte op twee sporen net als op de rechte lijn, ideaal gesproken. Ik denk het gevoel dat het paard gewoon met gelijke druk op twee teugels blijft ongeacht of je rechtuit, linksom of rechtsom gaat.

Het hoe Ansie, ik kan alleen maar zeggen door ogen op de grond die je vertellen dat het paard precies spoort en dan dat gevoel leren herkennen, tenminste zo werkt het voor mij. Ik weet niet goed hoe ik het moet uitleggen maar volgens mij heeft het iets te maken met het binnenachterbeen dat gaat "doorveren" en gaat dragen, dus niet een "recht" te ver naar binnen geslingerd achterbeen.

Het HOE was meer de vraag van [***] ;) Ik herken wat je beschrijft. Dat gevoel moet je leren herkennen, wanneer het binnenachterbeen ondertreedt en wanneer niet. Dat kan je heel goed voelen maar moet je wel leren herkennen inderdaad. Daar legt mijn instructrice ook heel erg de nadruk op. Zo heb ik ook leren voelen dat willekeurig drijven vrij nutteloos is, maar wel nut heeft als je precies op het moment drijft dat het achterbeen van de grond af komt, om dan net even die extra stimulans te geven om de buikspier aan te spannen en het been naar voren te zetten. Maar goed, dan moet je dus wel eerst leren voelen wanneer dat achterbeen naar voren wordt gehaald. Heb ik wel een paar rondjes over gedaan om dat te leren voelen :o maar nu gaat het automatisch.
Laatst bijgewerkt door Ansie op 20-12-12 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Hermelientje

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 13:56

Sorry Ansie, ik haalde jullie inderdaad door elkaar daar.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:03

Even kijken of ik het snel even kan uitleggen (heb het een beetje druk hier)
Als je een paard een volte instuurt met je zit/lichaam is het belangrijk allereerst bewust je teugels los te houden om het beter te kunnen voelen.
stel je rijd op de hoefslag in een hele langzame draf losse teugels op de rechterhand. in de hoek maak je dan een volte (niet te klein) door je linkerheup en bovenlijf iets naar voren te brengen (dus ook je armen ontspannen daarin meenemen.) daarbij maak je je buitenbeen iets langer (iets meer gewicht) zo activeer je het buitenachterbeen de volte in te sturen (die bepaald namelijk de richting) dan maakt je paard een volte met de buiging en stelling die nodig is voor de volte.
in de volte 'veer' je mee in de beweging van het paard (onderhouden)

het teveel ondertreden van het achterbeen gebeurd doordat je teveel druk op teugels hebt of het tempo te hoog is dat het paard achter uitzwaaid
als het paard achter ondertreed, dus zijn achterbeen onder het midden zet, maak je namelijk niks lang.
ga absoluut NIET naar binnenhangen , zoals je op een motor zou doen.

het enige wat belangrijk is, is je basishouding , maar ook je handgebruik
BINNENHAND LOS! Buitenhand mag er desnoods bij om het paard te ondersteunen niet over de schouder weg te vallen. Dat gebeurd overigens alleen als het paard ( en ruiter )nog niet in balans is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:07

Ah nombrado, bedankt. Ik ga hier eens even heel bewust mee aan de gang. Hier kan ik iets mee. Leuk!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 14:22

even een toevoeging
een paard wil altijd onder het middelpunt/evenwicht van de ruiter blijven
vandaar dat het zo belangrijk is als ruiter te voelen hoe een paard dit doet.
Als op mijn paarden een ruiter scheef zit met heup bv maar wel schouders recht heeft, wil je niet weten hoe ze gaan bewegen ;-) , zo fijn reageren ze dus al op de zit van de ruiter
eigenlijk krijgen ze dan het signaal wenden, maar schouders zijn recht ????? ze zetten dan wel eens schoudervoor in, omdat ze toch het bekken/heupen van de ruiter willen volgen

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 14:33

Ja klopt, ik begin dat nu ook steeds meer bewust te ervaren. Hoe licht je eigenlijk maar hoeft te sturen, soms is het draaien van heupen en schouders voldoende, alles wat je dan nog extra met je hand doet is vaak te veel en erg storend.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 15:05

Ik kan toch niet helemaal uit de voeten met dat "losse teugel". Volgens mij zijn we nu toch weer een beetje terug bij wat Horseyfries zo prachtig uitlegde het verschil tussen in balans en rechtgericht als voorwaarde voor verzameling. Ik dacht dat bij rechtrichten juist ook de correcte teugelvoering hoort. En zelfs als een paard fijn in balans loopt aan een losse teugel dan betekent dat toch niet dat hij dat ook doet als er wat meer verbinding over de rug komt, dan wordt alles weer moeilijker voor het paard en gaat hij toch weer proberen over de schouder te lopen, of naar binnen te vallen of wat dan ook. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord dat het zou kunnen zonder correcte teugelvoering en ik heb ook nog nooit gehoord van een paard dat zo meewerkend is dat hij van dat in balans lopen gewoon pats-boem rechtgericht is en kan verzamelen. Ik zie het meer als een proces zoals vur beschreef, het paard heeft een natuurlijke scheefheid en daar blijf je zijn hele verdere opleiding aan werken, komt altijd terug als je weer een stapje verder gaat. Ook dat binnen en buitenteugelverhaal daar kan ik niet zo veel mee. Ik heb zelf het gevoel dat als alles klopt dat dat verschil tussen binnen- en buitenteugel verdwijnt, dat je gewoon ongeacht wat je doet het paard op twee teugels hebt, en daarbij dan natuurlijk altijd de verbinding zo licht mogelijk wilt hebben. En sturen op je buitenteugel is gewoon aangeleerd gedrag er is geen 1 jong paard dat dit kan snappen, ze komen niet als kant en klaar pakket met diagonale hulpen erop. Ik dacht juist dat je begint met de wending in te leiden op je binnenteugel bij een jong paard ook en zeker bij de klassieke opleiding. Ik heb het idee dat mensen vaak helemaal niet door hebben hoe een paard leert. Wat dat betreft vind ik persoonlijk het verhaal van het meer signaalgerichte rijden van tegenwoordig wel veel logischer vanuit het paard bezien en ook vanuit de leerpsychologie bezien. Het echte fijne rijden van sommige toppers tegenwoordig, is in mijn ogen een combinatie van die inzichten gemengd met een flinke dosis klassiek.

En bij het rechtrichten zoals Horseyfries bedoelt, dan wil je toch het paard rechtrichten met verbinding over de rug, dus met de brug dicht of hoe jullie het noemden, ik zie niet hoe dat aan een losse teugel gaat lukken.
En daarmee wil ik niets afdoen aan wat jij zegt Nombrado over een meegaande zit hebben enzovoorts, maar de volgende stap dus naar de rechtgerichtheid die Horseyfries bedoelt, en dat is dus meer dan een paard aan een lange teugel in balans laten lopen, die is mij gewoon niet duidelijk.

Het paard wil niet altijd onder je middelpunt/evenwicht lopen Nombrado, hij kan net zo goed besluiten onder je uit te lopen om die last kwijt te raken. :+
Dit is ook allemaal aangeleerd gedrag, wat lukt dankzij het fijne meewerkende karakter van het paard. Probeer een zebra maar eens te rijden op gewichtshulpen. :+
En het is natuurlijk super als je het paard wel deze hulpen hebt geleerd, ik denk alleen dat het leerpsychologisch ietsje anders in elkaar zit dan jij hier voorstelt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 15:16

Hermelientje schreef:
Ik kan toch niet helemaal uit de voeten met dat "losse teugel". Volgens mij zijn we nu toch weer een beetje terug bij wat Horseyfries zo prachtig uitlegde het verschil tussen in balans en rechtgericht als voorwaarde voor verzameling. Ik dacht dat bij rechtrichten juist ook de correcte teugelvoering hoort. En zelfs als een paard fijn in balans loopt aan een losse teugel dan betekent dat toch niet dat hij dat ook doet als er wat meer verbinding over de rug komt, dan wordt alles weer moeilijker voor het paard en gaat hij toch weer proberen over de schouder te lopen, of naar binnen te vallen of wat dan ook. Ik heb er in ieder geval nog nooit van gehoord dat het zou kunnen zonder correcte teugelvoering en ik heb ook nog nooit gehoord van een paard dat zo meewerkend is dat hij van dat in balans lopen gewoon pats-boem rechtgericht is en kan verzamelen. Ik zie het meer als een proces zoals vur beschreef, het paard heeft een natuurlijke scheefheid en daar blijf je zijn hele verdere opleiding aan werken, komt altijd terug als je weer een stapje verder gaat. Ook dat binnen en buitenteugelverhaal daar kan ik niet zo veel mee. Ik heb zelf het gevoel dat als alles klopt dat dat verschil tussen binnen- en buitenteugel verdwijnt, dat je gewoon ongeacht wat je doet het paard op twee teugels hebt, en daarbij dan natuurlijk altijd de verbinding zo licht mogelijk wilt hebben. En sturen op je buitenteugel is gewoon aangeleerd gedrag er is geen 1 jong paard dat dit kan snappen, ze komen niet als kant en klaar pakket met diagonale hulpen erop. Ik dacht juist dat je begint met de wending in te leiden op je binnenteugel bij een jong paard ook en zeker bij de klassieke opleiding. Ik heb het idee dat mensen vaak helemaal niet door hebben hoe een paard leert. Wat dat betreft vind ik persoonlijk het verhaal van het meer signaalgerichte rijden van tegenwoordig wel veel logischer vanuit het paard bezien en ook vanuit de leerpsychologie bezien. Het echte fijne rijden van sommige toppers tegenwoordig, is in mijn ogen een combinatie van die inzichten gemengd met een flinke dosis klassiek.

En bij het rechtrichten zoals Horseyfries bedoelt, dan wil je toch het paard rechtrichten met verbinding over de rug, dus met de brug dicht of hoe jullie het noemden, ik zie niet hoe dat aan een losse teugel gaat lukken.
En daarmee wil ik niets afdoen aan wat jij zegt Nombrado over een meegaande zit hebben enzovoorts, maar de volgende stap dus naar de rechtgerichtheid die Horseyfries bedoelt, en dat is dus meer dan een paard aan een lange teugel in balans laten lopen, die is mij gewoon niet duidelijk.

Het paard wil niet altijd onder je middelpunt/evenwicht lopen Nombrado, hij kan net zo goed besluiten onder je uit te lopen om die last kwijt te raken. :+
Dit is ook allemaal aangeleerd gedrag, wat lukt dankzij het fijne meewerkende karakter van het paard. Probeer een zebra maar eens te rijden op gewichtshulpen. :+
En het is natuurlijk super als je het paard wel deze hulpen hebt geleerd, ik denk alleen dat het leerpsychologisch ietsje anders in elkaar zit dan jij hier voorstelt.

kan zijn,
ik heb alleen gereageerd op de vragen , daarin is het juist van belang te leren voelen wat er onder je gebeurd.
in mijn optiek is het hoofd de balans, en kan elk paard de gewenste oefeningen die wij vragen prima uitvoeren
het gaat alleen over de communicatie van ruiter naar paard.
een paard die onder je vandaan loopt is ook een kwestie van daar goed op reageren. En daar komen best wel teugels bij. Wat ik al eerder hier neerschreef is dat ik gewoon met teugels /bit of zelfs verschillende bitten rijd.
trens, st+tr, portugese stang. Maar dat het juist zeer van belang is te weten als ruiter, dat de (teveel) handwerking vaak eerder het paard uit balans trekt , dan dat je het paard goed over 4 benen en recht kan laten bewegen.
Overigens ben ik het niet met je eens, dat je een jong paard, op 2 teugels moet leren rijden. daarmee is de kans dat ze zich vast zetten in de kaak het gevaar.
Als je paard (en ruiter) recht zijn, kan je heel makkelijk alle oefeningen uitvoeren met je teugels erbij en licht contact. Dan gebeurd het namelijk vanachternaar voor, en is het paard pas klaar deze zwaardere oefeningen als verzamelen en appuyement vanuit achter en de kracht en lenigheid van zijn lichaam uit te voeren.

Een paard heeft los, ook geen teugel nodig om zijn rug als "brug" te laten fungeren.

wb het buitenteugel verhaal? Heeft alles met een jong paard te maken, die met ruiter erop nog moeite heeft goed in balans zijn oefeningen uit te voeren (en al helemaal als de ruiter tegenstrijdige hulpen aangeeft)
in de dressuur rijd je basis van je binnenbeen naar buitenhand. Dat kan je in alle boeken vinden
pas als die basis aan beide kanten goed is, en je paard recht en in balans beide kanten moeiteloos opkan is het op 2 teugels rijden prima. Alleen dan wel met vederlicht contact en geen hang en trekwerk. Maar meegaan in de beweging het paard verlangt.
Alles wat je teveel trekt in de mond, compenseert het paard in zijn rug(spieren) en lendenen , soms zelfs schouders die vastgezet worden.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:02

Nee ik bedoelde ook niet dat een jong paard al op twee teugels te rijden is want die is nog niet recht, ik zei dat als alles in orde is, dus als het paard goed spoort het lijkt alsof je altijd evenveel druk hebt op twee teugels, of je nu rechtuit of linksom of rechtsom gaat.
Ik dacht juist dat je in het allereerste begin (heel klassiek) wel de binnenteugel gebruikt om het paard te sturen om dat vanuit het paard gezien het meest logische is. Eerst leer je het paard 1 signaal voor 1 ding, dus gewoon been is go en hand is ho enz. daarna ga je hem pas allerlei andere dingen leren.

Ik wil ook niet het belang van goed voelen ontkennen. En al helemaal niet het belang van communicatie tussen ruiter en paard. Ik denk alleen dat het soms vanuit het paard bezien anders werkt dan wij denken.

Maar vind jij dan niet dat (bijna) elk paard een natuurlijke scheefheid heeft en zoals vur zei dat je daar altijd mee bezig blijft de hele opleiding van het paard?

Ik snap wat je bedoelt met vastzetten in de kaak. Maar ja dan zijn we eigenlijk terug bij wat vur zei, wanneer ga je een stapje verder. En als je nooit wat probeert dan verbetert er niks. En als je wel wat probeert dan loop je het risico dat je fouten maakt, dat is waar. Een jong paard kan nog niet zo goed in het spoor lopen maar je wilt hem toch wel duidelijk maken dat je daar naar toe wilt of zie ik dat fout?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:18

In het begin werk ik juist niet met binnenhand sturen met een jong paard
als ik een grote volte in ga, dan breng ik beide handen naast elkaar die kant op....maar nooit alleen binnenteugels, daarmee creeer je juist dat het paard uitzwaait en niet meer recht sporend de wending ingaat.
binnenteugel druk zorgt er namelijk voor dat het binnenachterbeen niet meer naar voren kan en wordt daardoor door het paard meer naar buiten gezet (wat jullie onder het middelpunt noemen)
vervolgens ga je dus na de basis africhting belering weer vragen of het paard wel wil sporen
wat iets is, wat ze natuurlijk zelf ook al doen.
(afhankelijk van de snelheid)
elk paard heeft een natuurlijke scheefheid , net als wij mensen, wat veroozaakt wordt door het iets naar achteren staan van de rechterheupbeen, om in balans te blijven is daardoor de linkerschouder iets naar voren
het lijf is in het midden dus iets getordeerd (ook bij ons mensen)
Mijn ervaring is, dat bijna elk paard, maar ook mens dit heeft.
op het moment dat je je rechterheupbeen naar voren brengt, trekken automatisch je schouders ook recht
(zo mooi, het menselijk en dierenlichaam)
Laatst bijgewerkt door nombrado op 20-12-12 16:54, in het totaal 1 keer bewerkt

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:31

Hermelientje schreef:

Ik heb het te druk om momenteel veel te reageren maar zie dat ik prima aanvulling krijg van Hermelientje, ben het hier helemaal mee eens.

Ik zie trouwens nooit de noodzaak om terug te werken met de binnenhand(Post Nombrado), dus of een paard nu jong is of Grand Prix, dat maakt in mijn ogen geen verschil.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:35

Hermelientje schreef:
Nee ik bedoelde ook niet dat een jong paard al op twee teugels te rijden is want die is nog niet recht, ik zei dat als alles in orde is, dus als het paard goed spoort het lijkt alsof je altijd evenveel druk hebt op twee teugels, of je nu rechtuit of linksom of rechtsom gaat.
Ik dacht juist dat je in het allereerste begin (heel klassiek) wel de binnenteugel gebruikt om het paard te sturen om dat vanuit het paard gezien het meest logische is. Eerst leer je het paard 1 signaal voor 1 ding, dus gewoon been is go en hand is ho enz. daarna ga je hem pas allerlei andere dingen leren.

Ik wil ook niet het belang van goed voelen ontkennen. En al helemaal niet het belang van communicatie tussen ruiter en paard. Ik denk alleen dat het soms vanuit het paard bezien anders werkt dan wij denken.

Maar vind jij dan niet dat (bijna) elk paard een natuurlijke scheefheid heeft en zoals vur zei dat je daar altijd mee bezig blijft de hele opleiding van het paard?

Ik snap wat je bedoelt met vastzetten in de kaak. Maar ja dan zijn we eigenlijk terug bij wat vur zei, wanneer ga je een stapje verder. En als je nooit wat probeert dan verbetert er niks. En als je wel wat probeert dan loop je het risico dat je fouten maakt, dat is waar. Een jong paard kan nog niet zo goed in het spoor lopen maar je wilt hem toch wel duidelijk maken dat je daar naar toe wilt of zie ik dat fout?

Met evenveel "druk" op beide teugels, in een buiging is de "druk" op de binnenteugel minder dan op de buitenteugel tgv

Inderdaad "begrijpt" een jong paard sturen op de binnenteugel direct en is reageren op de diagonale hulp (binnenbeen/buitenteugel) een aangeleerde hulp.
Denk hierbij aan het "ontwijken" van druk en dus gaat het hoofd die richting op.

Wat betreft het "losse" teugel-verhaal; een paard is heel goed in staat de brug "gesloten", zelf gesloten te houden.
Er komen mankementen in de sluiting van de brug als er (teveel) met de teugels wordt "geknoeid"

Wat een eigen leventje is gaan leiden is het losse teugel-verhaal door bepaalde posters in het verleden.
Bij een jong/onervaren paard vind ik het belangrijk dat ze vertrouwen in de hand/teugel krijgen en dat gaat het vlugst op een "losse" teugel.
Ga maar eens na hoe veel/weinig ruiters met de teugels in één hand op een redelijke lengte kunnen sturen? Het gros heeft hierbij de teugel in meer of (iets) mindere mate bij nodig
Dan krijg je een verbinding vanuit het paard en neem je (lees men) zelf niet het initiatief
Hier leert de ruiter dan ook zijn "gevoel" te ontwikkelen en gaat/moet dan sturen met zijn zit/gewicht
Is het paard verder in de opleiding is het heel goed mogelijk om alles uit te voeren met echt een compleet losse teugel.

Kijk wat dit betreft maar naar de Franse "klassiekers"

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:42

Ik zie bij veel Franse klassiekers de "brug open" staan op foto's dus weet niet of dat nu wel zo'n aanrader is dan ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 16:48

horseyfries schreef:
Ik zie trouwens nooit de noodzaak om terug te werken met de binnenhand(Post Nombrado), dus of een paard nu jong is of Grand Prix, dat maakt in mijn ogen geen verschil.

klopt
gek genoeg zie je het erg veel (ook bij GP ruiters)
ik vraag me dus af, waarom dat gedaan wordt terwijl men het wel weet!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:50

[***] schreef:
horseyfries schreef:
Sporen is in mijn ogen maar op één manier te interpreteren, namelijk dat de achterbenen recht naar de indruk van de gelijkzijdige voorhoeven gaan. Als je dat helemaal voor elkaar hebt, ook op de volte, dan is je paard rechtgericht. Ik bedoel dus idd naar binnen. Het dieper onderkomen als in meer onder het zwaartepunt zoals jij terecht noemt is verzameling, je kunt dus best sporen en rechtgericht zijn zonder dat het paard al helemaal verzameld is, maar andersom is onmogelijk. Steinbrecht bedoelde het idd niet in de zin van gas erop en rechtuit rijden als in het hoofd recht voor het lichaam plaatsen en recht naar voren rijden volgens mij.
Daarom haakte ik in op de opmerking van Nombrado, want volgens mij is het perfect mogelijk om je paard helemaal recht in lijn te maken met hoofd, hals en lichaam, maar dan toch niet rechtgericht te zijn, omdat de achterbenen aan beide kanten even ver buiten het spoor van de voorbenen lopen. Dus als je als graadmeter het hoofd en de hals neemt, dan kan je daarmee zonder iemand op de grond jezelf grondig voor de gek houden en denken dat je paard correct rechtgericht is.

Zeer geinteresseerde meelezer meld zich nu toch even. Deze post zet mij aan het denken.... Zouden jullie mij willen vertellen HOE je het "sporen" voor elkaar krijgt? Mijn paard zet over het algemeen zijn binnenachterbeen op volte verder onder het lichaam (stapt eigenlijk met het binnenachterbeen tussen de afdruk van de voorbenen). Ik heb altijd geleerd en gedacht dat, dat goed is. Na het lezen van bovenstaande post ga ik twijfelen. Ben zeer geinteresseerd in dressuur en het hoe en waarom.
Verder vind ik dit een erg leuke en voor mij leerzame discussie. Mijn dank voor jullie (meestal ;) ) zinvolle informatie.

Ik ben het niet eens met de reacties op deze post die zeggen dat het vanzelfsprekend is dat het paard niet meer op twee sporen loopt op een kleinere volte. Wat jij beschrijft en wat blijkbaar mensen standaard doen, is de volte schoudervoorachtig rijden (het binnenachterbeen spoort niet meer maar gaat naar midden voorbenen). Dat is iets wat je bewust zou moeten vragen, en dan kan het functioneel zijn, maar dat is het in mijn ogen niet meer als je het paard niet ook op twee sporen door de volte kan laten gaan. In de klassieke boeken staat duidelijk beschreven hoe je dit moet trainen, door de schouders voor de achterhand te zetten. Dus als je paard zonder dat je het wil of vraagt het binnenachterbeen tussen de voorbenen zet, dan kan dat betekenen dat je paard iets teveel lengtebuiging heeft en je hem iets rechter moet maken, of dat de buiging correct is maar de schouders iets teveel naar binnen staan, en dus plaats je die dan iets naar buiten tot de benen sporen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 16:51

nombrado schreef:
In het begin werk ik juist niet terug met binnenhand met een jong paard
als ik een grote volte in ga, dan breng ik beide handen naast elkaar die kant op....maar nooit alleen binnenteugels, daarmee creeer je juist dat het paard uitzwaait en niet meer recht sporend de wending ingaat.
binnenteugel druk zorgt er namelijk voor dat het binnenachterbeen niet meer naar voren kan en wordt daardoor door het paard meer naar buiten gezet (wat jullie onder het middelpunt noemen)
vervolgens ga je dus na de basis africhting belering weer vragen of het paard wel wil sporen
wat iets is, wat ze natuurlijk zelf ook al doen.
(afhankelijk van de snelheid)
elk paard heeft een natuurlijke scheefheid , net als wij mensen, wat veroozaakt wordt door het iets naar achteren staan van de rechterheupbeen, om in balans te blijven is daardoor de linkerschouder iets naar voren
het lijf is in het midden dus iets getordeerd (ook bij ons mensen)
Mijn ervaring is, dat bijna elk paard, maar ook mens dit heeft.
op het moment dat je je rechterheupbeen naar voren brengt, trekken automatisch je schouders ook recht
(zo mooi, het menselijk en dierenlichaam)

Waarom schrijf je dit dan Nombrado?