[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:29

Visitor schreef:
Goede uitleg jes_sam, alleen het kneden/spelen kan ik me niet in vinden.

Daar sluit ik me bij aan. Kneden/ spelen .. dat is echt uit de tijd. Nageeflijkheid door kneden? - het tegendeel is het geval.

michelle___

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:34

Als ik op mijn paard ga lopen kneden, zegt ie; koop maar een pot klei! ;) En doet ze gewoon waar ze zin in heeft.
Heerlijk zo'n arrogant dier.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:36

Ik omschrijf het altijd als:
Handen er aan, licht contact voelen, als ze er in gaan 'hangen' of er net voor blijven hangen een korte ophouding.
Oja het belangrijkste; been.

Sinds vandaag heb ik een ander paard, maar dan even niet positief.
Ik weet niet wat ze heeft uitgespookt maar ik draafde aan en ze drukte zich rechts helemaal tegen de hand op.
Dus ik hand naar voren om haar te laten zakken, geen respons, ze bleef zich opdrukken.
Linksom rechterstelling vragen resulteerde in een paard wat door mijn linkerbeen heen viel, en indien ik dit probeerde te voorkomen kwam ze helemaal terug in tempo.
Ondanks dat ze niet los wilde laten toch maar door gaan zitten, qua lichtrijden kon ik er echt niets mee.
Stuiterde juist nog meer kanten op.
Ik gok dat ze een rare zwieper gemaakt heeft in de paddock of heeft vastgelegen in de stal oid.
Na een tijdje doorwerken werd het beter, maar ze was behoorlijk pissig op me.
Wilde liever ook niet vooruit.
Morgen even naar buiten en vrijdag lessen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:39

Anne_mieke88 schreef:
Ik vind het wel netjes uitgelegd jes_sam.

Ik ben eigelijk benieuwd wat jullie hier van vinden. Eerst even een beetje uitleg. Deze foto's zijn gemaakt tijdens een fotoshoot meeting een half jaar geleden en ben er zo opgestapt zonder enig dresuurwerk vooraf. Ik ben zelf zo trots op de foto's omdat ik een los blij paard zie die vanuit achter naar voren rijd en voor mij gevoel perfecte halshouding enzo. Maar toch wil ik weten wat jullie er van vinden.
Ook moeten jullie weten dat ik een jaar geleden hier ook actief heb gepost dat ik het roer helemaal heb omgegooid qua rijden en dat dit ontpannen ongedwongen beeld heel veel betekend voor mij.
Ook is het belangrijk te weten dat dit twee foto's van juni zijn en dat in de tussentijd ze een blessure heeft gehad waardoor we tot nu uit de running zijn en nu eindelijk weer mogen opbouwen. ( [BEH] paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot* )
Graag ontvang ik ook tips over hoe ik dit opbouwproces het beste kan aanpakken. Ik mag van de dierenarts 20-25 min draven in de bak en pas over 3 weken galop erbij pakken.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
dus dit is voor mijn gevoel perfect maar ik ben niet zeker wat vinden jullie?

man, oh man .. wat een voorbehoud maak je hier. 8)7
We moeten begrip hebben hiervoor, en daarvoor.. en dan is er nog een dierenarts .. %)
Stel, STEL dat je de foto's had geplaatst ZONDER al dat voorbehoud? :(:)
..
..
..
..
..
..
..
..
Dan had ik het nog steeds HEEL FIJNE foto's gevonden! *\o/*
Een beetje meer zelfvertrouwen mag wel, hoor! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:45

ravvie schreef:
ik plaats weer een update want alle tips helpen enorm * ben super blij met dit topic*
ik heb vandaag even gelongeerd. ik zag dat ze lekker rustig en ontspannen was en het kriebelde wel ff om erop te gaan. na het longeren heb ik dus even zonder zadel 10 minuten uitgestapt. hier begon ze ook wat lager en iets ronder te lopen :)

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

is toch al een ander gezicht he !? *\o/* kan niet wachten tot ik mijn les volgende week heb endan zal het vast beter worden
na mijn idee mag ze nog wat ronder lopen vanuit haar schoft vandaan. maar het is een begin !

echt heel erg bedankt iedereen die me tips hebben gegeven :D *\o/*

Ik zie toch liever een ruiter op een zadel.
Natuurlijk is het fijn om zonder te rijden.. je voelt zoveel meer!
Maar het gewicht van de ruiter, verdeeld over de zitbeenknobbels .. dat is voor een paardenrug héél scherp. Veel te scherp, eigenlijk. Een zadel is er juist voor om het gewicht van de ruiter te verdelen over de rug, zodat er géén rugproblemen ontstaan.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:12

Pion schreef:
Handen er aan, licht contact voelen, als ze er in gaan 'hangen' of er net voor blijven hangen een korte ophouding.

Ik weet niet wat ze heeft uitgespookt maar ik draafde aan en ze drukte zich rechts helemaal tegen de hand op.
Dus ik hand naar voren om haar te laten zakken, geen respons, ze bleef zich opdrukken.
Linksom rechterstelling vragen resulteerde in een paard wat door mijn linkerbeen heen viel, en indien ik dit probeerde te voorkomen kwam ze helemaal terug in tempo.
Ondanks dat ze niet los wilde laten toch maar door gaan zitten, qua lichtrijden kon ik er echt niets mee.
Ik gok dat ze een rare zwieper gemaakt heeft in de paddock of heeft vastgelegen in de stal oid.

Jeetje, vandaag een nieuw paard en dan alleen al aan het rijden. En overmorgen les.. %)
Wij gaven nieuwe paarden altijd twee weken rust. Wennen aan een nieuwe omgeving, nieuwe omgangvormen, nieuwe stalgewoontes. Daarbij moet je niet vergeten dat een nieuwe stal komt met nieuwe bacteriedruk, een balans die ongetwijfeld anders is dan je paard gewend is. Een paard dat verkast naar een nieuwe plek heeft sowieso al minder weerstand door de stress.
Het is vragen om problemen als je direct al begint met een rij-en-les-regime.
Niet blij. -:(-

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:15

michelle___ schreef:
Als ik op mijn paard ga lopen kneden, zegt ie; koop maar een pot klei! ;)

Zet die maar in de onderschrift! _/-\o_

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 00:24

bertie schreef:
Pion schreef:

Jeetje, vandaag een nieuw paard en dan alleen al aan het rijden. En overmorgen les.. %)
Wij gaven nieuwe paarden altijd twee weken rust. Wennen aan een nieuwe omgeving, nieuwe omgangvormen, nieuwe stalgewoontes. Daarbij moet je niet vergeten dat een nieuwe stal komt met nieuwe bacteriedruk, een balans die ongetwijfeld anders is dan je paard gewend is. Een paard dat verkast naar een nieuwe plek heeft sowieso al minder weerstand door de stress.
Het is vragen om problemen als je direct al begint met een rij-en-les-regime.
Niet blij. -:(-

Spreekwoordelijk ander paard...denk ik.
Is dezelfde alleen voelde als een ander paard, vanwege zijn anders lopen, althans dat is mijn interpretatie.
Maar na blessure door stal of paddock weekje "vrij" is ook wel lekker, beetje stappen, beetje buitenrijden, lessen vrijdag is dan allicht net iets te veel van het goede.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:00

Sjolvir schreef:
Spreekwoordelijk ander paard...denk ik.

oeps, zo had ik het niet gelezen! Hahahaa! :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 01:06

Spreekwoordelijk een ander paard inderdaad.
Niet direct op de kast gaan zitten Bertie :D
Ik weet niet of ze echt een blessure heeft, ik weet niet wat ze heeft uitgespookt.
Ze loopt zuiver maar haar lijf voelde gewoon niet zo 'lekker' tijdens het rijden.
Ik heb haar nog nooit zo onder me gevoeld.
Gelukkig verbeterde het na een tijdje.
Morgen gaan we ook lekker rustig een buitenritje maken.
Vrijdag laat ik de les gewoon doorgaan. Half uurtje rustig loswerken en dan kan mijn instructeur ook even vanaf de grond zien wat er gebeurt.
Kan ook zijn dat ze morgen weer 'kiplekker' is maar vandaag zat er duidelijk iets dwars.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 08:29

Die van mij had vandeweek ook een "bekijk het maar"- dag. Met lang teugeltje liep ze wel fijn.. maar toen ik echt iets wou gaan vragen liep ze telkens onder me vandaan, lekker strotje er op en welk tempo ik ook vroeg.. ze liep er continu boven.

En toen ze uiteindelijk wat mee ging werken.. bleef ze ONDER het tempo haperen.

*zucht*

Heb dag erna in de buitenbaan maar een beetje rondjes gestuurd... ze was wel wat meewerkender maar wel lekker snel afgeleid en weer net over of onder het tempo. Heb het genegeerd en heb beloond wat ze goed deed en toen heb ik daarna binnen nog een rondje of 3 gereden en toen liep ze een stuk fijner.. en dus uitgestapt. Ik denk dat ze een beetje last van haar buikje had, het kuil dat nog in stal lag rook erg zuur.

Daarna naar andere stal toe gereden om een ander paardje te rijden.. die heb ik er nu een tijdje bij om haar even "op haar plek" te zetten.. momenteel neemt ze haar (veel te lieve onconsequente) baasje in de maling dus die mag vaker gaan longeren := (energiebommetje) ze was een beetje strak en dacht als ik me nu opdirk en een paar stuiters geef mag ik lekker lang teugeltje.. en dat was dus niet zo := Lekker van binnenbeen naar buitenteugeltje gereden.. veel voltes en lijntjes meegepakt en overgangen gereden en aan het eind (heb niet zo lang gereden.. maar net lang genoeg om "resultaat" te voelen) liep ze iig wel aan mijn been, onder mij (op mijn tempo) en zakte ze naar mijn hand toe in alle gangen. Heb haar ook nog even een kleine spoedcursus "wachten" gegeven (mevrouw was ongeduldig want er lag eten in stal). Opvoeding is zoooo belangrijk... en ze deed het in het begin zo keurig.. ik moet het baasje maar even leren dat ze nooit de controle over het paardje kan hebben als ze niet grenzen stelt.. erop.. maar ook ernaast..

Dat paardje is zo'n leuk ding <3 zit ik best graag op. Lekker compact van bouw en ze pikt dingen snel en makkelijk op. Wel een deugnietje maar dat vind ik ook wel leuk aan haar.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 10:14

bertie schreef:
Anne_mieke88 schreef:
Ik vind het wel netjes uitgelegd jes_sam.

Ik ben eigelijk benieuwd wat jullie hier van vinden. Eerst even een beetje uitleg. Deze foto's zijn gemaakt tijdens een fotoshoot meeting een half jaar geleden en ben er zo opgestapt zonder enig dresuurwerk vooraf. Ik ben zelf zo trots op de foto's omdat ik een los blij paard zie die vanuit achter naar voren rijd en voor mij gevoel perfecte halshouding enzo. Maar toch wil ik weten wat jullie er van vinden.
Ook moeten jullie weten dat ik een jaar geleden hier ook actief heb gepost dat ik het roer helemaal heb omgegooid qua rijden en dat dit ontpannen ongedwongen beeld heel veel betekend voor mij.
Ook is het belangrijk te weten dat dit twee foto's van juni zijn en dat in de tussentijd ze een blessure heeft gehad waardoor we tot nu uit de running zijn en nu eindelijk weer mogen opbouwen. ( [BEH] paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot* )
Graag ontvang ik ook tips over hoe ik dit opbouwproces het beste kan aanpakken. Ik mag van de dierenarts 20-25 min draven in de bak en pas over 3 weken galop erbij pakken.

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]
dus dit is voor mijn gevoel perfect maar ik ben niet zeker wat vinden jullie?

man, oh man .. wat een voorbehoud maak je hier. 8)7
We moeten begrip hebben hiervoor, en daarvoor.. en dan is er nog een dierenarts .. %)
Stel, STEL dat je de foto's had geplaatst ZONDER al dat voorbehoud? :(:)
..
..
..
..
..
..
..
..
Dan had ik het nog steeds HEEL FIJNE foto's gevonden! *\o/*
Een beetje meer zelfvertrouwen mag wel, hoor! <3

Klopt Bertie...zelfvertrouwen mis ik... Jij hebt mij vorig jaar zo goed geholpen :)
Ik ben diegene van dat trap zaag verhaal en die na het lezen van dit topic heel anders is gaan rijden...met deze foto's als resultaat... die voorbehouden die ik heb gegeven is meer omdat de foto's resultaat zijn van de prachtige tips die ik heb gehad maar helaas gedateerd ivm blessure.
Ik zou graag weer op dit niveau komen en vraag tips over hoe ik weer kan opbouwen na een half jaar niet te hebben gedresuurd...
Ik hoop dat jij voor mij wat oefeningen hebt die ik mee kan nemen in de opbouwtraineng :) *\o/*

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:04

Sjolvir, ik heb je filmpjes bekeken :)
Pfoe, wel een beetje traaaaag allemaal en ook niet echt duidelijk omdat het van een beetje ver gefilmd is. Ik kan de ronding van de hals en het volgen van je hand niet echt goed beoordelen omdat het te veraf is. En telkens als je wel kortbij de camara komt dan komen die twee meiden met slof voorbij tsjokken :(

Eerst en vooral zou ik veel en veel actiever gaan rijden. Enkel de stap was mooi actief en hij stapte dan ook mooi over.

Galop mist hij sprong en dus ook takt. Ik zou een rondje gaan crossen om hem wakker te krijgen, gewoon lekker doorgalopperen tot hij er zelf plezier in krijgt, nadien pas weer gaan oppakken.

Ik zie inderdaad dat je pony nog erg scheef is. Je probeert hem recht te richten op de AC lijn maar rechtrichten is niet helemaal hetzelfde als rechtdoor lopen :?
De achterhoeven volgen niet het spoor van de voorhoeven en daar gaat rechtrichten volgens mij over. Dus ervoor zorgen dat de achterhoeven mooi in de zelfde lijn liggen van de voorhoeven OOK in een volte.

Ik moet van mijn instructeur steeds beginnen met buitenstelling en vooral dan in de hoeken hem om de schouder laten lopen (weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen in het Nederlands, mijn instructeur is Frans). Pas als ik voel dat hij ontspant op de lange zijden zal ik zijn hoofd rechtstellen. Neemt hij terug spanning weer buitenstelling en zo verder. Ondertussen veel van hand veranderen over de diagonaal en om het niet saai te maken veel overgangen (maar enkel als hij ontspant) en voltes waarbij we aan de open zijde toch binnenstelling aannemen en de gesloten zijde terug buitenstelling.
Enkel in galop doen we nooit buitenstelling.

Maar het allerbelangrijkste dat allemaal in een behoorlijk tempo.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:15

Waarom moet je hem op buiten stellen en over het tempo rijden dan?
(ik heb een vermoeden)

Iets specifieker dan enkel "om recht te richten"..

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:32

Ik rij ook veel met wisselende stelling (op de volte) en vervolgens rechtdoor ook echt rechtrichten.
Of soms stukje SB.
Rij voornamelijk zo om haar bezig te houden en afwisseling te bieden.
Maar ook voor meer controle, dat ik haar overal kan plaatsen waar ik wil en zodat ze zo min mogelijk de kans krijgt de achterhand 'te vergeten'.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:39

S_en_Z schreef:
Waarom moet je hem op buiten stellen en over het tempo rijden dan?
(ik heb een vermoeden)

Iets specifieker dan enkel "om recht te richten"..

Nee, niet OVER tempo rijden maar ik had zeker in het begin echt het "gevoel" dat ik over tempo ging omdat ik gewoon was om veel te veel onder tempo te lopen.

Ik merk gewoon dat het werkt op buitenstelling rijden omdat ik vaak teveel druk zette op de binnenteugel :o
Mijn paard had voordien ook echt de gewoonte om zich helemaal op te krullen om zo het contact te ontlopen. Als ik nu buitenstelling neem zal hij vrij snel ontspannen en mijn hand volgen. En als dat gebeurd ga ik onmiddelijk als beloning hem rechtstellen.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 13:50

Zo, het zonnetje schijnt nu ga ik lekker een stukje rijden :wave:

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 14:26

Ahzo, rij-ze

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 17:09

terug ! En nu het nog vers in het geheugen zit S_en_Z

Als ik buitenstelling rijd dan ga ik in de hoeken eigelijk schouder buiten rijden en doe ik een kwart keertwending om de achterhand. Zo komt hij echt van de voorhand af, dan is zijn voorhand als het ware vrij.
Dan op de lange zijde zoekt hij erg makkelijk mijn buitenhand op en ik volg mee naar voor. Op dat moment loopt hij eigelijk al automatisch mooi recht en net dan voel ik hem ook rond worden (heerlijk) en dan voel ik ook echt de kracht die hij heeft omdat hij dan "draagt". Hij kan het nog wel niet lang volhouden omdat we de trainingen nog onvoldoende consequent kunnen doorzetten, de dagen zijn vaak te kort :(

Vroeger dan liet ik hem wel in binnenstelling lopen in de hoeken en hij had dan de neiging om, te diep te gaan en achter de teugel te kruipen al het gewicht kwam dan op de schouders en de voorhand terecht. Hij dook als het ware bijna de hoek in.

Ik weet niet of dit voor alle paarden zo werkt maar voor ons is het een mooi hulpmiddel.

jes_sam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 19:00

Pion schreef:

Goed misschien heb ik het een beetje verkeerd verwoord, maar ik bedoelde dit dus zoals Pion het zei :o

Mag ik trouwens even om jullie oordeel vragen?
Momenteel ben ik mijn eigen paardje aan het oppakken van een paar maanden rust omdat hij erg was afgevallen, nu zit er weer een fatsoenlijk buikje aan maar nou is zijn kont natuurlijk helemaal weg.
Hij heeft nu echt een behoorlijk zwakke lendenpartij. Nou loopt hij sinds woensdag (toen zijn ze ook even naar buiten geweest in de modder te stampen en gek te doen :+) wat kort de achterhand tijdens het longeren ( en tevens ook wanneer hij op het harde loopt, al liep hij dan altijd al wat korter..) en hij is wat aan het slepen met beide achterbenen, nou vroeg ik me af. Heeft hij nou wat spierpijn gekregen door een gekke manoeuvre in de wei? Of zou het ook kunnen komen omdat zijn achterhand zo zwak is momenteel dat hij gewoon domweg de kracht er niet voor heeft om zijn benen fatsoenlijk op te tillen en er onder te zetten? Hij loopt dan ook behoorlijk onder tempo, zijn achterhand is erg on-actief :(
Ben hem nu dan ook aan het longeren (met pessoa of zonder) proberen die achterhand weer actief te krijgen. Wil hem graag 1 keer ofzo in de week rijden met vooral overgangen zodat hij zijn achterhand weer kan aansterken. Als die wat sterker is geworden pak ik wat cross training (de bult op galopperen en we hebben een kleine cross baan in het bos met heuveltjes en kuiltjes erg fijn om ze soms even wakker te krijgen of die spiertjes lekker te trainen.. :) )
Dus wat denken jullie? Heb verder gekeken naar zijn been, kan niks zien, zit ook niets in zijn hoef. :(:)

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 21:33

weetje, ik heb echt al heeeeeeeel erg veel van dit topic geleerd besef ik net :list: :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 22:53

[quote="Lizzii"]Sjolvir, ik heb je filmpjes bekeken :)
Pfoe, wel een beetje traaaaag allemaal en ook niet echt duidelijk omdat het van een beetje ver gefilmd is. Ik kan de ronding van de hals en het volgen van je hand niet echt goed beoordelen omdat het te veraf is. En telkens als je wel kortbij de camara komt dan komen die twee meiden met slof voorbij tsjokken :(
Helaas niet in bezit van video crew, verder geen vrienden die meegaan naar paardrijden, dus kom niet verder dan camera op bakrand zetten
en in het donker wordt de kwaliteit niet beter. Snap dat je het niet helemaal kon zien.

Eerst en vooral zou ik veel en veel actiever gaan rijden. Enkel de stap was mooi actief en hij stapte dan ook mooi over.

Galop mist hij sprong en dus ook takt. Ik zou een rondje gaan crossen om hem wakker te krijgen, gewoon lekker doorgalopperen tot hij er zelf plezier in krijgt, nadien pas weer gaan oppakken.
Stap is haar beste gang, rondje echt crossen wordt hem nog even niet, te bang dat ze weer stuk gaat :o , net weer heel, vandaar nogal behoudend.
Momenteel is het doel, heelhouden, weer langzaam aan het werk zetten, niet overhaasten (dan gaat ze heel kort lopen), paslengte behouden en als
ze ontspannen is, pas weer meer vragen.
Ze loopt sinds 22 dec weer en max om de dag, dit was de eerste keer dat we 20 minuten gingen rijden.

Ik zie inderdaad dat je pony nog erg scheef is. Je probeert hem recht te richten op de AC lijn maar rechtrichten is niet helemaal hetzelfde als rechtdoor lopen :?
De achterhoeven volgen niet het spoor van de voorhoeven en daar gaat rechtrichten volgens mij over. Dus ervoor zorgen dat de achterhoeven mooi in de zelfde lijn liggen van de voorhoeven OOK in een volte.
Nee, op de AC lijn probeer ik niet recht te richten, doel van de AC lijn is niet dronken van links naar rechts zwalken en slingeren, dus rechtdoor rijden,
rechtdoor rijden is niet gelijk aan rechtrichten.
Door rechtdoor te rijden kan ik kijken of ze echt tussen mijn teugels loopt of niet en of ik nog een staat ben om enigzins een lijn of afwenden te mikken.
De slangenvoltes en voltes waren in dit geval voor het rechtrichten en soupel maken, maar momenteel vind ze dat nog erg moeilijk,
achterbenen en rug hebben met in hek hangen en lostrekken flinke klapper gehad.

Ik moet van mijn instructeur steeds beginnen met buitenstelling en vooral dan in de hoeken hem om de schouder laten lopen (weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen in het Nederlands, mijn instructeur is Frans). Pas als ik voel dat hij ontspant op de lange zijden zal ik zijn hoofd rechtstellen. Neemt hij terug spanning weer buitenstelling en zo verder. Ondertussen veel van hand veranderen over de diagonaal en om het niet saai te maken veel overgangen (maar enkel als hij ontspant) en voltes waarbij we aan de open zijde toch binnenstelling aannemen en de gesloten zijde terug buitenstelling.
Enkel in galop doen we nooit buitenstelling.
schouder buiten en buitenstelling etc. is inderdaad fijne oefening daar hebben we al miljoen voltes in gedraaid in het verleden,
maar kan ik nu nog niet vragen, is nog te zwaar, net zo goed als ik nu per keer rijden maar 1 x aan beide zeiden stukje van 20 meter sb, travers vraag,
is dan meer voor de gehoorzaamheid.
Sjol is een pony die je heel makkelijk in alle zijgangen hoe gek bedacht ook door de baan kan sturen, ook in galop, dan echter niet zozeer buitenstelling,
als contragalop op een volte met stelling en buiging (zeker niet naar buiten) naar binnen. Maar die zit nu ook even niet in het assortiment,
vind dat in galop overigens perfecte oefening om je paard in galop rechter te krijgen.

Maar het allerbelangrijkste dat allemaal in een behoorlijk tempo.
Tempo moet nu nog even van mij blijven en behouden, eerst rustig weer opbouwen.
Ben al zo blij dat ze rad is, heb wel miljoen keer naar het filmpje gekeken of ze echt rad was, want met het rijden is er nog iets wat me
niet zint, kan er alleen niet mijn vinger op leggen, zie het ook niet, heb al iemand laten kijken die ziet het ook niet, maar voelt anders dan Sjol
normaal voelt, ik mis iets... Met mennen liep ze overigens heerlijk, dus denk dat haar rug oid nog niet helemaal lekker zit.

Over paar maand plaats ik wel blijer filmpje met meer tempo en uitdrukking, voor nu ben ik hier al je wilt niet weten hoe blij mee.
Sjol haar been na het in het hek hangen en dat is de hak, waar ze van okt/nov 2010 tot juni 2011 kreupel aan is geweest,
reden dat ik achter nu even nog heel heel heel behoudend aan het rijden ben.
https://lh6.googleusercontent.com/-YN17 ... CF3352.JPG
Dikke hak en aan achterzijde was geen peeschede meer te bekennen.
Het hek, dit is na profesorische reparatie...Hele ding was ontwricht en 2 buizen lasnaden los.
(stroomdraad is mijn eigen aanpassing, wou haar niet naast dat hek hebben).
https://lh6.googleusercontent.com/-3cB4 ... CF3344.JPG
Helaas zij en haar nieuwe buurman als water en vuur, vorige buurman, stond ze bij zonder hek, dus hele stuk en 2 containers samen.

In april zijn we ook zo begonnen, duurt even voor dat je dan je paard weer op hebt gebouwd, maar we hebben de tijd.
Dit was na 3 maand opbouw de vorige keer, dus ook nog lang niet klaar, maar voor het idee, dit is wel het maximale wat je uit Sjol aan gangwerk in draf kan halen.
Afbeelding
Niet zo aan die stang sleuren, rechtop zitten, benen langer, achter hand kan er meer onder,
maar he! die dag kon voor mij niet stuk. (juni 2012, voor de fun onofficieel gestart)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:53

Sjolvir schreef:
Voor de doorbijters, heb ik 10 minuten lang flimpje.

Niets spectaculairs, gewoon relaxt aan het trainen, aangezien paard nu net weer aan het werk is.
Ze was sinds april net weer dusdanig opgebouwd dat ik er weer echt mee kon gaan trainen, helaas hing ze vervolgens in een hek met haar achterbenen.
Gelukkig is ze weer goed en dus weer aan het werk.

Over mezelf, benen stiller, niet zo veel willen drijven (Sjol had een pfffttt, waarom-zouden-we-ons-uitsloven gisteren-was-het-oudjaar-en-ik-ben-nog-bezopen-dag,
waar ze vandaag totaal geen last van had, terwijl ze op buitenrit vrolijk over straat stuiterde), niet zo ver naar achteren zitten, niet tevreden zijn
met paar mislukte overgangen en die voeten laten spalken of zo.
Galop moet meer doorgesprongen worden, even meer gas geven.
Geheel moet uiteindelijk geslotener, met meer impuls, verzamelder, dan is haar houding ook beter,
maar aangezien we de tijd hebben, bouwen we weer op ons gemakkie op.

Sjol is geen paard waar je tegen zegt, hup, geen gel*l in de krul, want dan heb je uur ruzie (blijft een dame met eigen mening),
met een door je hand denderende tank, dus beginnen wij altijd aan lang teugeltje op ons gemakkie de bak rond gaand (voor de goede orde,
wij komen van buiten, dus hebben ook al 10 minuten over de weg gestapt).
Die relaxte opwarm rondjes hebben we gewoon even nodig.
En naarmate de training vordert komt de Sjollie meer in model, niet tot Z pony hoor, daar voor is ze pas weer te kort aan het werk.
De paar keer dat ze stuk teugel naar beneden lijkt te duiken, hoest ze, dan krijgt ze dus ook de ruimte in het begin.
(reden dat ze ook echt niet ergens op stal kan staan, maar buiten woont)

Ik gebruik veel wendingen om paard rechter en soepel te krijgen, ben ook gek op stukjes sb en travers, gisteren vooral wendingen gedaan.
Galop valt me op het filmpje nog mee, had hem schever verwacht, ze is weer schever dan ze was voor blessure, maar niet zo scheef als begin dit jaar.
Maar je moet er wel schouder begrenzen en tikje voor je idee naar binnen zetten om haar recht te houden, dus zit ook nog veel werk in.
Maar who cares! Sjollie weer heel *\o/* *\o/*
[ Video ]

Heb eerst je filmpje gekeken, en nu ik aan het editen ben lees ik pas je eigen commentaar.
Een bijdrage met commentaar zonder filmpje te hebben gezien, dat boeit me niet zo.
Dus filmpje gezien. 10 Minuten. Van ver opgenomen.
Alles wat ik heb opgeschreven tijdens het filmpje (want zo doe ik dat) kom nota bene terug in je eigen commentaar! <3
Hier de foto van snel ongezien geschreven commentaar tijdens het kijken naar je filmpje. :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-13 23:58

Pion schreef:
Niet direct op de kast gaan zitten Bertie :D

Weet je, ik vind het héél leuk om onmiddellijk op de kast te springen! :D
Ik doe het al jaren. Soms onbewust, vaak ook bewust.
Het is LEUK om te doen. *\o/*
Je maakt er allerlei onverwachte situaties door mee. :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 00:01

Dat briefje, hmmmmmm, ken die tekst ergens van, stond die niet ook al ergens anders?
Oh, wacht.. die had ik zelf ergens neergezet.
Nou ja, great minds think alike :+ (in navolging van ja PB andere aanpak gekozen :D op tekstuele vlak)