Visitor schreef:Goede uitleg jes_sam, alleen het kneden/spelen kan ik me niet in vinden.
Daar sluit ik me bij aan. Kneden/ spelen .. dat is echt uit de tijd. Nageeflijkheid door kneden? - het tegendeel is het geval.
Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Anne_mieke88 schreef:Ik vind het wel netjes uitgelegd jes_sam.
Ik ben eigelijk benieuwd wat jullie hier van vinden. Eerst even een beetje uitleg. Deze foto's zijn gemaakt tijdens een fotoshoot meeting een half jaar geleden en ben er zo opgestapt zonder enig dresuurwerk vooraf. Ik ben zelf zo trots op de foto's omdat ik een los blij paard zie die vanuit achter naar voren rijd en voor mij gevoel perfecte halshouding enzo. Maar toch wil ik weten wat jullie er van vinden.
Ook moeten jullie weten dat ik een jaar geleden hier ook actief heb gepost dat ik het roer helemaal heb omgegooid qua rijden en dat dit ontpannen ongedwongen beeld heel veel betekend voor mij.
Ook is het belangrijk te weten dat dit twee foto's van juni zijn en dat in de tussentijd ze een blessure heeft gehad waardoor we tot nu uit de running zijn en nu eindelijk weer mogen opbouwen. ( [BEH] paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot* )
Graag ontvang ik ook tips over hoe ik dit opbouwproces het beste kan aanpakken. Ik mag van de dierenarts 20-25 min draven in de bak en pas over 3 weken galop erbij pakken.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
dus dit is voor mijn gevoel perfect maar ik ben niet zeker wat vinden jullie?
ravvie schreef:ik plaats weer een update want alle tips helpen enorm * ben super blij met dit topic*
ik heb vandaag even gelongeerd. ik zag dat ze lekker rustig en ontspannen was en het kriebelde wel ff om erop te gaan. na het longeren heb ik dus even zonder zadel 10 minuten uitgestapt. hier begon ze ook wat lager en iets ronder te lopen
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
is toch al een ander gezicht he !?kan niet wachten tot ik mijn les volgende week heb endan zal het vast beter worden
na mijn idee mag ze nog wat ronder lopen vanuit haar schoft vandaan. maar het is een begin !
echt heel erg bedankt iedereen die me tips hebben gegeven![]()
Pion schreef:Ik omschrijf het altijd als:
Handen er aan, licht contact voelen, als ze er in gaan 'hangen' of er net voor blijven hangen een korte ophouding.
Oja het belangrijkste; been.
Sinds vandaag heb ik een ander paard, maar dan even niet positief.
Ik weet niet wat ze heeft uitgespookt maar ik draafde aan en ze drukte zich rechts helemaal tegen de hand op.
Dus ik hand naar voren om haar te laten zakken, geen respons, ze bleef zich opdrukken.
Linksom rechterstelling vragen resulteerde in een paard wat door mijn linkerbeen heen viel, en indien ik dit probeerde te voorkomen kwam ze helemaal terug in tempo.
Ondanks dat ze niet los wilde laten toch maar door gaan zitten, qua lichtrijden kon ik er echt niets mee.
Stuiterde juist nog meer kanten op.
Ik gok dat ze een rare zwieper gemaakt heeft in de paddock of heeft vastgelegen in de stal oid.
Na een tijdje doorwerken werd het beter, maar ze was behoorlijk pissig op me.
Wilde liever ook niet vooruit.
Morgen even naar buiten en vrijdag lessen.
bertie schreef:Pion schreef:Ik omschrijf het altijd als:
Handen er aan, licht contact voelen, als ze er in gaan 'hangen' of er net voor blijven hangen een korte ophouding.
Sinds vandaag heb ik een ander paard, maar dan even niet positief.
Ik weet niet wat ze heeft uitgespookt maar ik draafde aan en ze drukte zich rechts helemaal tegen de hand op.
Dus ik hand naar voren om haar te laten zakken, geen respons, ze bleef zich opdrukken.
Linksom rechterstelling vragen resulteerde in een paard wat door mijn linkerbeen heen viel, en indien ik dit probeerde te voorkomen kwam ze helemaal terug in tempo.
Ondanks dat ze niet los wilde laten toch maar door gaan zitten, qua lichtrijden kon ik er echt niets mee.
Stuiterde juist nog meer kanten op.
Ik gok dat ze een rare zwieper gemaakt heeft in de paddock of heeft vastgelegen in de stal oid.
Na een tijdje doorwerken werd het beter, maar ze was behoorlijk pissig op me.
Wilde liever ook niet vooruit.
Morgen even naar buiten en vrijdag lessen.
Jeetje, vandaag een nieuw paard en dan alleen al aan het rijden. En overmorgen les..![]()
Wij gaven nieuwe paarden altijd twee weken rust. Wennen aan een nieuwe omgeving, nieuwe omgangvormen, nieuwe stalgewoontes. Daarbij moet je niet vergeten dat een nieuwe stal komt met nieuwe bacteriedruk, een balans die ongetwijfeld anders is dan je paard gewend is. Een paard dat verkast naar een nieuwe plek heeft sowieso al minder weerstand door de stress.
Het is vragen om problemen als je direct al begint met een rij-en-les-regime.
Niet blij.
bertie schreef:Anne_mieke88 schreef:Ik vind het wel netjes uitgelegd jes_sam.
Ik ben eigelijk benieuwd wat jullie hier van vinden. Eerst even een beetje uitleg. Deze foto's zijn gemaakt tijdens een fotoshoot meeting een half jaar geleden en ben er zo opgestapt zonder enig dresuurwerk vooraf. Ik ben zelf zo trots op de foto's omdat ik een los blij paard zie die vanuit achter naar voren rijd en voor mij gevoel perfecte halshouding enzo. Maar toch wil ik weten wat jullie er van vinden.
Ook moeten jullie weten dat ik een jaar geleden hier ook actief heb gepost dat ik het roer helemaal heb omgegooid qua rijden en dat dit ontpannen ongedwongen beeld heel veel betekend voor mij.
Ook is het belangrijk te weten dat dit twee foto's van juni zijn en dat in de tussentijd ze een blessure heeft gehad waardoor we tot nu uit de running zijn en nu eindelijk weer mogen opbouwen. ( [BEH] paard telkens beetje kreupel *update: scheurtje in bot* )
Graag ontvang ik ook tips over hoe ik dit opbouwproces het beste kan aanpakken. Ik mag van de dierenarts 20-25 min draven in de bak en pas over 3 weken galop erbij pakken.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
dus dit is voor mijn gevoel perfect maar ik ben niet zeker wat vinden jullie?
man, oh man .. wat een voorbehoud maak je hier.![]()
We moeten begrip hebben hiervoor, en daarvoor.. en dan is er nog een dierenarts ..![]()
Stel, STEL dat je de foto's had geplaatst ZONDER al dat voorbehoud?![]()
..
..
..
..
..
..
..
..
Dan had ik het nog steeds HEEL FIJNE foto's gevonden!![]()
Een beetje meer zelfvertrouwen mag wel, hoor!
S_en_Z schreef:Waarom moet je hem op buiten stellen en over het tempo rijden dan?
(ik heb een vermoeden)
Iets specifieker dan enkel "om recht te richten"..
Pion schreef:Ik omschrijf het altijd als:
Sjolvir schreef:Voor de doorbijters, heb ik 10 minuten lang flimpje.
Niets spectaculairs, gewoon relaxt aan het trainen, aangezien paard nu net weer aan het werk is.
Ze was sinds april net weer dusdanig opgebouwd dat ik er weer echt mee kon gaan trainen, helaas hing ze vervolgens in een hek met haar achterbenen.
Gelukkig is ze weer goed en dus weer aan het werk.
Over mezelf, benen stiller, niet zo veel willen drijven (Sjol had een pfffttt, waarom-zouden-we-ons-uitsloven gisteren-was-het-oudjaar-en-ik-ben-nog-bezopen-dag,
waar ze vandaag totaal geen last van had, terwijl ze op buitenrit vrolijk over straat stuiterde), niet zo ver naar achteren zitten, niet tevreden zijn
met paar mislukte overgangen en die voeten laten spalken of zo.
Galop moet meer doorgesprongen worden, even meer gas geven.
Geheel moet uiteindelijk geslotener, met meer impuls, verzamelder, dan is haar houding ook beter,
maar aangezien we de tijd hebben, bouwen we weer op ons gemakkie op.
Sjol is geen paard waar je tegen zegt, hup, geen gel*l in de krul, want dan heb je uur ruzie (blijft een dame met eigen mening),
met een door je hand denderende tank, dus beginnen wij altijd aan lang teugeltje op ons gemakkie de bak rond gaand (voor de goede orde,
wij komen van buiten, dus hebben ook al 10 minuten over de weg gestapt).
Die relaxte opwarm rondjes hebben we gewoon even nodig.
En naarmate de training vordert komt de Sjollie meer in model, niet tot Z pony hoor, daar voor is ze pas weer te kort aan het werk.
De paar keer dat ze stuk teugel naar beneden lijkt te duiken, hoest ze, dan krijgt ze dus ook de ruimte in het begin.
(reden dat ze ook echt niet ergens op stal kan staan, maar buiten woont)
Ik gebruik veel wendingen om paard rechter en soepel te krijgen, ben ook gek op stukjes sb en travers, gisteren vooral wendingen gedaan.
Galop valt me op het filmpje nog mee, had hem schever verwacht, ze is weer schever dan ze was voor blessure, maar niet zo scheef als begin dit jaar.
Maar je moet er wel schouder begrenzen en tikje voor je idee naar binnen zetten om haar recht te houden, dus zit ook nog veel werk in.
Maar who cares! Sjollie weer heel![]()
![]()
[ Video ]