[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:13

Afbeelding

Ben benieuwd! :)

Marlis

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:59

Klopt. Ze loopt af en toe nog boven haar eigen tempo.
Dit proberen wij onder controle te krijgen door haar veel terug te rijden, tot bijna stap en dan weer voorwaarts/actief weg op goed tempo. Maar is iig een puntje ja.
Dankje, ben ook blij met mn laarzen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-12 21:02

Ik ook weer eens. Niet echt op wedstrijdwaardig niveau. Maar wel lekker bezig met de basis.

Wat vinden jullie?

kallista90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 22:53

Ik vind dit een ontzettend leuk, fijn en leerzaam topic om te lezen! Ik zit zelf op het moment even in een dipje, terwijl paardje wel nagevelijk wil lopen. Maar ik zit te klooien met mn handhouding: laat de teugels snel te lang worden, handen plat, steek handen naar voren en vooral mijn buitenhand is een groot probleem, ik begrens niet genoeg. Ik merk ook dat wanneer ik mijn handen wel goed heb en mooi contact heb, hups peerd aan de teugel loopt! Maar het is wel balen hoor, je rijdt dik 13 jaar paard, en kan nog niet eens een F6-proefje halen := Au, mijn ego. Tja, hard werken om het bovenstaande af te leren, moeilijk!
Hier een topic van foto's van vorige zomer: [RIJ-ITP] Manegepaard Chica en ik, tips gevraagd! (die foto van het meisje + spiegel was ooit een foto van mezelf te paard, doe moet je maar negeren :+ ) Hoop binnenkort eens recente filmpjes of foto's te kunnen plaatsen (met beter houding) !

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:25

Ben heel slecht in beoordelen. Maar filmpje S_en_Z vind ik er goed uit zien.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 09:28

Nog wat foto's van onze training.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 11:40

_Esther schreef:
Afbeelding

Ben benieuwd! :)

Ooh jongens, ik heb het superdruk momenteel dus heb een beetje globaal bijgelezen.

Maar deze foto vond ik even erg interessant. Wat vind je er zelf van? Wat zie je op deze foto?

Edit: tip, waar kijk jij naartoe? Waar kijkt je paard naartoe? Wie buigt er meer, jij of je paard? Kan je zien hoe dat komt?

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 18:51

God.... aaaah! Net helemaal een reactie aan het schrijven, ben ik zo lang bezig dat hij niet meer ingelogd is en ik het niet kan posten.. GRRR. Oke, zal het nog een keer proberen...

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 19:35

:j. KIJK DIE ACHTERHAND! <3.
Afbeelding

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:46

-
Laatst bijgewerkt door karin1994 op 02-04-12 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:50

karin1994 schreef:
super interresant vind ik dit
dit is mijn allerbeste slechtste foto die ik kon vinden
van al heel lang geleden zat ie net onder het zadel
loopt te veel op de voorhand toen, nu weet ik niet want ik rijd hem al heel ff niet meer

maar wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

^^oude foto

van zaterdag
Afbeelding

verbetering? sorry voor de dubbelpost
maar zo kun je vergelijken :')

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:53

Vind het er netjes uit zien, lijkt goed over de rug te lopen.
Zeker een hele verbetering :)

karin1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 21:57

hij is helaas wat afgezakken qua bespiering
had ik er mischien even bij moeten zetten

die foto is gemaakt tijdje nadat we samen een ongeluk hebben gehad (januari)
ik merk zelf dat we samen veel meer naar elkaar toe zijn gegroeid
en we rijden nu weer sinds kort dus vind dit een hele prestatie voor ons

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:35

Speciaal voor jullie, heb al mijn frustraties laten varen en we gaan het weer proberen!

xAppelmoes, het lijkt hier of je een schouderbinnewaarts of een schoudervoor oid rijd. Het ziet er opzich heel netjes uit. Je handen/contact is netjes, niet strak ofzo. Daarom vind ik het zo jammer dat je je binnenhand naar achter haalt, daardoor maakt zij haar passen achter niet helemaal af. Daarnaast zit er iets spanning in daardoor, niet veel, maar wel wat. Jou houding is ok, maar misschien zou je in je fundament van je zit net iets 'vaster' kunnen zitten door je tenen naar binnen te doen. Het lijkt of je je bekken iets te veel aanspant, vind ik lastig beoordelen, probeer ook recht in je heupen te blijven. Maar ziet er goed uit over het algemeen!

S_en_Z, Vind ik er netjes uit zien. Ze probeert echt met haar achterbenen onder het zwaartepunt te treden en wil echt door haar lijf bewegen zonder dwang. Hier lijkt ze zelfs soms wat in te overhaasten waardoor ze wat boven het tempo komt. Zag ook op een moment wat spanning, rond 03:26, dit zie je meteen terug in de bewegingen die wat korter worden. Jammer dat het net niet te zien is hoe dit door jou word opgelost, was ik eigenlijk wel benieuwd naar.

Pff, had eerst veel uitgebreider, jammer dit.

Karin1994 even snel en dan pas ik voor vandaag, jeetje wat een positieve verbetering! Moest wel even kijken of dit dezelfde combinatie was! Zitten wat verbeter punten nog aan. Maar ik heb geen fut meer ervoor, morgen zal ik het wel doen.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:55

Ik heb ook weer ''nieuwe'' fotos ! :D

gisteren bij de fotoshoot, heel zwaar zand dus was amper te doen. misschien maar 3 rondjes gedraafd en toen maar
wat zitten crossen like this :') https://lh3.googleusercontent.com/-fcja ... 12/901.JPG
Afbeelding

Afbeelding

en ongeveer 1,5 week terug voor t eerst weer met m naar buiten :D
hij was net zoals belarus een beetje hoteldebotel :+
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

en wou jullie dit ook niet onthouden :')
Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door _Bitje_ op 02-04-12 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-12 23:15

Danique_G je bedoeld de spanning naar die hoek toe/door de hoek en dat ze daarna weer naar de hand toe daalt?

Ze drukte zich onder me vandaan en plaatste de schouder (en dus ook hele halslijn) teveel naar buiten. Ik drukte op de lange zijde mijn buitenbeen door en geef een lichte druk gevolgd door opening hand. Daar wou ze niet doorheen zakken en ze zette haar onderhals er op. In dit geval gebruikte ik de hoek als hulpmiddel.

Ik wou de schouder "naar binnen" (recht voor achterhand) zodat ze tussen 2 handen en benen komt.

Omdat ik haar zo diep de hoek in stuur met buitenteugel aangesloten en met mijn binnenbeen de achterhand naar buiten duw moet ik haar de mogelijkheid geven op de binnenhand om in balans te komen. Ik tilde mijn binnenhand een tikje opzij en stond daar iets toe. (alsof ik in dat hoekje een volte 5 meter in wil draaien.

Dan is ze wel in die bocht in onbalans, maar ze plaatste de benen wel waar ik ze hebben wou.

Op het moment dat ze weer "gelijk" gaat kauwt ze even (ze had hem niet zien aankomen en voelde wss een spiertje) maar wat je in die hoek erna ziet is dat ze keurig door de hoek gaat. Op het moment dat ze iets terug in tempo wil komen geef ik been omdat ik wil dat ze actief blijft. (Terug in tempo = op voorhand laten vallen) In die reactie van het activeren zet ze EN het achterbeen goed onder en je ziet dat ze die ene pas daalt in de achterhand.

Het is een korte reactie. Maar ik heb haar dan direct waar ik haar hebben wil. EN tussen 2 handen en 2 benen.

Het "uitschuiven" dat er achter aankomt was ook van de volgende hoek. Heb er niet veel tussenuit gelaten.

Nadeel van filmen van de bakrand is dat altijd 1 zijde verloren gaat. Dat uitschuiven en even stappen doe ik wel vaker tussendoor (ook in draf en galop) Een beetje voor haar maar ook een beetje voor mij. :=

Uitschuiven doe ik enkel als ze fijn "actief" is.. Als ze telkens tegen mijn hand aan zou hikken of niet reageert op mijn beenhulpen rijd ik haar eerst tot ze ontspant in de hals hoofd kaak (actief met meeverende hand, enkel lichte tegendruk als zij even hikt.. en als ze haar hoofd stil houdt weer direct toestaan. Reageert ze niet op mijn beenhulpen zorg ik dat ze eerst actiever wordt. Been is reactie. Hand mag voorkant niet blokkeren, dan maar stukje "rennen". Dan weer terug. Dan beenhulp. Reactie en/of ontspanning is beloning waard.

Heb "actief" tussen haakjes staan. Dit is gewoon een simpel braaf arbeidsdrafje. Ze mist impuls. Ze mist gedragenheid. Ze zit soms tegen stuwend aan en soms is ze stukken aardig in balans maar wat lang in het lijf. Ook liep ze net niet helemaal fijn naar de hand toe. Het is niet slecht.. maar ze kan fijner.. We hadden ons dag niet zo.

(ze heeft zich die dag ervoor zeer gedaan op haar spieren, rechts op de hals zit een verdikking halverwege de bovenlijn. Dat ze niet helemaal fijn voelde had ik al door, maar wist niet waarom.. tot gisteren, precies verstopt onder haar manendos. := Verklaarde een hoop voor me.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 05:56

Oke, ik snap iets niet. Waarom is terugkomen in tempo gelijk aan op de voorhand vallen? En hoe wil je met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen? Waarom zou je dat uberhaupt doen?

En dat alles omdat ze in een valse knik liep?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 07:29

Yamcha schreef:
Oke, ik snap iets niet. Waarom is terugkomen in tempo gelijk aan op de voorhand vallen? En hoe wil je met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen? Waarom zou je dat uberhaupt doen?

En dat alles omdat ze in een valse knik liep?

Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt? Als je me langer kent dan vandaag (en dat doe je) weet je dat ik zo min mogelijk aan de voorkant zit en door de achterhand wakker te schudden en de motor aan te zetten zelf wil dat ze de ll opzoekt.

In alle oefeningen waarin je de activiteit van de achterhand laat vallen zal een paard dat al van nature makkelijk neerwaarts gaat snel op de voorhand kukelen :)

Denk jij dan dat een paard zonder oprichting en/of verzameling OF activiteit op de achterhand blijft in hoeken en kleine voltes? Dan moet je nog langer gaan kijken bij anderen denk ik Yamcha. Als het achterbeen niet actief ondertreed kan de aanleuning ook nooit correct zijn.

En met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen.. is dat echt zo raar? Volgens mij is dat gewoon wijken voor druk. :+ Wat wil je bereiken met "wijken" voor druk?

Ze accepteerde mijn buitenteugel niet. Drukte de schouder buiten de massa. Aan de buitenteugel zitten heeft geen nut. En aan de binnenteugel zitten drukt ze zich alleen maar meer buiten de massa in het front. Ik wil dat ze de buitenteugel opzoekt en zelf de verbinding accepteert en zelf tussen 2 handen loslaat zodat ik haar voorhand voor de achterhand kan plaatsen.

Sorry, maar sjorren heeft geen zin. Ik wil reactie.. en dat ze de hand opzoekt. Dat deed ze. :) Ik kan geen uur lang schoudervoor/schouderbinnen/wijken verlangen van een paard die moe is/wordt. En net zoals schouderbinnenwaarts vaak meegenomen wordt vanuit een volte of een hoek zodat het lichaam makkelijker meekomt is een hoek doorrijden een hele goede om de voorhand voor het achterbeen te kunnen brengen zonder veel poespas. Danique vroeg wat ik deed, nou daar reageerde ik op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:53

S_en_Z schreef:
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt?
Ze knikt in bij de 3e nekwervel, ze opent niet bij de schoft, en ze maakt haar hals ook niet rond. Valse knik dus :) Toch? Zo beschreef je het zelf :)
S_en_Z schreef:
Denk jij dan dat een paard zonder oprichting en/of verzameling OF activiteit op de achterhand blijft in hoeken en kleine voltes? Dan moet je nog langer gaan kijken bij anderen denk ik Yamcha. Als het achterbeen niet actief ondertreed kan de aanleuning ook nooit correct zijn.

Dat is dan ook niet het geval. Maar waar zie jij oprichting of verzameling dan? En waar een ondertredend achterbeen?
S_en_Z schreef:
En met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen.. is dat echt zo raar? Volgens mij is dat gewoon wijken voor druk.

Volgens mij ook, maar je beschreeef het alsof je er een rijtechnisch doel mee had, en dat zie ik even niet? En daarom ben ik echt erg benieuwd waarom je dat deed :)
S_en_Z schreef:
Ze accepteerde mijn buitenteugel niet. Drukte de schouder buiten de massa. Aan de buitenteugel zitten heeft geen nut. En aan de binnenteugel zitten drukt ze zich alleen maar meer buiten de massa in het front.

Maar wat veroorzaakt dat dan? Moet je daar dan niet eerst naar kijken? En de uitdrukking zich buiten de massa in het front drukken ken ik zo niet, geloof ik, please uitleg?
S_en_Z schreef:
Danique vroeg wat ik deed, nou daar reageerde ik op.

En ik vraag om verduidelijking, want ik snap het geloof ik niet helemaal :) Kan zijn dat ik wat mis natuurlijk, vandaar de vragen ook :)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 08:30

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:
Ik weet niet waar jij dat vandaan haalt?
Ze knikt in bij de 3e nekwervel, ze opent niet bij de schoft, en ze maakt haar hals ook niet rond. Valse knik dus :)

Goh, wat een verassing. :+ Maar daar focus ik me helemaal niet op. Ik wil de voorhand voor de achterhand en actief achterbeen. Vanuit daar zoekt ze zelf de ll wel weer op.

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:

Dat is dan ook niet het geval. Maar waar zie jij oprichting of verzameling dan?

Niet over het dikgedrukte heen lezen s.v.p. Ik zette het er enkel bij zodat we geen GP voorbeelden krijgen van paarden die wel op het achterbeen blijven in kleine voltes en/of hoeken ;)

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:
En met je binnenbeen de achterhand naar buiten duwen.. is dat echt zo raar? Volgens mij is dat gewoon wijken voor druk.

Volgens mij ook, maar je beschreeef het alsof je er een rijtechnisch doel mee had, en dat zie ik even niet?

Kont stapt naar binnen, schouder naar buiten. Tegen de hand. Mijn oplossing: Door de hoek rijden en iets wijken voor druk. evt. inzet voor schoudervoor omdat ze dan tegen de buitenteugel aan moet stappen en ik haar voorhand voor de achterhand kan plaatsen zodat ze tussen 2 teugels na KAN geven.

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:
Ze accepteerde mijn buitenteugel niet. Drukte de schouder buiten de massa. Aan de buitenteugel zitten heeft geen nut. En aan de binnenteugel zitten drukt ze zich alleen maar meer buiten de massa in het front.

Maar wat veroorzaakt dat dan? Moet je daar dan niet eerst naar kijken?

Spierpijn van de dag ervoor. Ze wil de rechterkant van haar hals niet loslaten in de spier, ze verkrampt en drukt zich daarom naar links omdat ze dan de hals langer kan maken. Althans, dat wil ze. En daar kan ik lang en kort naar kijken maar de enige optie is daar doorheen rijden zodat ze die halsspier los laat. En dat kan niet door mijn handen vast te zetten of haar scheef door de hoek te laten gaan. Vandaar ook de "inzet" naar schoudervoor met open binnenhand. Ze plaatst na de bocht de voorhand voor de achterhand en laat de hals los.

Yamcha schreef:
S_en_Z schreef:
Danique vroeg wat ik deed, nou daar reageerde ik op

En ik vraag om verduidelijking, want ik snap het geloof ik niet helemaal :) of althans, ik begrijp wel wat je schrijft, maar ik zie er geen logica in. Kan zijn dat ik wat mis natuurlijk, vandaar de vragen ook :)

Dat kan. Maar duidelijker dan dit kan ik het niet omschrijven. Ik reageer op mijn paard en neem in de training mee wat voor mij goed voelt en werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:19

Maar moet de nek niet altijd het hoogste punt zijn.dan?
En als ze over de buitenschouder wegloopt, en je duwt de achterhand weg, met je binnenbeen, loop ja dan niet het risico dat je de schouder nog verder wegduwt?

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 09:25

ik ga deze ook volgen...is wel interresant

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-12 09:36

Dat is het ideaalbeeld waar ik naartoe wil ja, maar moet ik haar van voren optillen om haar hoofd daar te houden? Of moet ik aan de motor werken en haar zelf de kracht laten ontwikkelen om haar eigen hals te dragen ipv dat ik haar hals voor haar moet dragen? Rond worden over de hele kap kun je niet afdwingen/forceren, want dan zetten ze zich vast op de schoft en dan krijg je daar een deuk.. Het in correcte takt onderbrengen van het achterbeen en doorkantelen in het bekken kun je ook niet bereiken als je het hoofd omhoog forceert omdat je dan van voor naar achteren werkt en niet van achteruit naar voren. Dan krijg je juist een paard dat de kont omhoog en naar achter drukt en achterblijft in het ondertreden omdat het meer gewicht brengt op de voorhand om het hoofd te tillen terwijl de achterhand te weinig werkt.

Je vangt het paard toch op met het aansluiten van je buitenteugel? Door het lichte zijwaartse toestaan van je binnenhand geef je het paard de vrijheid om "van de druk af" te bewegen. Net als dat je stelling hoort te vragen en niet af te dwingen.. dat principe.. van de druk af stappen betekent in dit geval het correct plaatsen van de schouder. (nl. recht voor de achterbenen) Gevolgd door aanname van beide handen zodat je weer gelijke druk hebt. Van daaruit kun je activiteit opwekken vanuit het achterbeen waardoor ze om zichzelf correct te dragen zelf de loodlijn op moet zoeken. Hoe actiever ze van achteren wordt des te makkelijker ze rond op de kap kan worden en nek hoog kan blijven. Dan is ze naar de hand toe, ipv tegen de hand aan of achter de hand. En van daaruit kun je imo meer gaan schakelen, zodat ze sterker worden op het achterbeen en meer kunnen gaan dragen en ondertreden.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 14:03

Filmpje van S__Z (heb niet al het commentaar gelezen hoor).

Ik vind het er over het algemeen goed uitzien, heb soms wel de indruk dat ze iets over haar tempo loopt, klopt dat? Doe je dit expres? Of is dat haar normale tempo?

Ik heb ook soms het idee dat ze wat van de teugel afloopt, je ziet soms losse teugels (liever te los dan te strak hoor).

Ik denk dat wanneer ze terugkomt in tempo, ze meer verzameld op het achterbeen dat probleem al snel verholpen is, je moet dan namelijk een constante druk hebben, anders kan geen 1 paard verzamelen!

Ik vind je overgangen erg netjes, mooi vloeiend en niet abrupt.
Het halsstrekken in de stap ook erg netjes, ze volgt heel mooi je hand! Hier heb je zeker goede cijfers op?

Wanneer start je M?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 19:15

hoi, ik lees geregeld bij in dit topic en ik ga nu toch even reageren op t filmpje van s en v zoals het eruit ziet in mijn ogen is dit beweging geven, losse teugel, beetje rondjes rijden met wat overgangen. het paard loopt in zijn eigen voorkeurshouding en mag daar blijven. niks mis mee. maar dan wordt er door iemand een vraag gesteld en dan komt er een heel technisch verhaal waar ik de draad in mis . geen focus op halshouding en juiste afbuiging? daar hamer juist jij bij elke foto die hier in t topic gezet wordt zo op... :=
dan heb je het over dat je paard strak is aan rechts, maar ik zie je haar een paar keer naar buiten zetten en over de rechterschouder laten vallen, ik snap daar dan de bedoeling niet mee :)
wat ik heel knap van jou vind is dat je alles steeds zeer uitgebreid uitlegd en nog precies weet wat je paard wanneer deed...eerlijk gezegd komt er een groot gedeelte op mij over als theorie die je zeer goed beheerst, je weet precies de goede dingen te zeggen, maar in het filmpje komt t zo niet op me over. wat ik zeg een lekker rondje rijden maar ik mis vloeiend heid in de overgangen, veel te abrupt of onderbroken door t paard in de houding, waarbij de de verbinding naar de hand wegvalt. ook al rij je een trainingsrondje ik zou meer opwaartse aanspanning willen hebben van mn paard. zoals je op t filmpje rijdt is het een luchtbed oppompen zonder stopje erin, snapje wat ik daarmee bedoel? :)
ik ben ws lang niet zo duidelijk in mn verhaal zoals jij dat kan...
oh, en bitje wat heb jij een stoere haf!!