[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:03

Zo daar ben ik weer.
Dat duo was echt uniek Sjolvir, echt diep en diep respect :j Zonde dat de merrie overleden is...
Bertie, heb je mijn pbtje met filmpje nog gezien? :)

Sjolvir

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:13

Heerlijk filmpje vond ik het, werd er helemaal blij van!
Zonde dat die merrie zo aan haar einde is gekomen.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:26

Ik heb met tranen in mijn ogen zitten kijken. Wat een vertrouwen hebben die twee in elkaar. Dàt is paardrijden.

Vandaag een paar pasjes SB in draf gedaan. Wat heb ik toch een superpaard!!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:48

R_ali_R schreef:
teugelkreupel, waar komt het vandaan hoe los je het op.

Dit heeft ook te maken met aan de teugel lopen als ik me het goed herinner(hou me er niet aan vast).

Heeft het te maken met een vaste verbinding met de mond van het paard meestal een harde hand waardoor het paard zijn pas niet af kan maken en dus ook wordt belemmerd in de schouder, waardoor het paard kreupel gaat lopen.

De oplossing die ik weet is: Dat je er eigenlijk door heen moet rijden. Zodra hij kreupel gaat lopen been geven zonder hand opvangen met zit zonder handen terugrijden. Je hand moet toestaan dat het paard zijn pas af kan maken.

Iemand hier ervaring mee lijkt me een leuke toevoeging aan het topic.

Pizzazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:33

Zo, mijn 'Boktcarrière' maar eens positief beginnen: bedankt iedereen voor de goede kritiek, tips en uitleg in dit topic.
Het heeft me nu al een stuk geholpen en ik heb alleen nog maar een paar rondjes gestapt (bevroren bodem) op mijn mogelijk toekomstige paard ;)
Ik blijf meelezen!

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 21:51

Sjolvir schreef:
Andere discipline.. Andere ideeen...
(filmpje even kijken)
[VN] Reiningamazone Stacy Westfall verliest Roxy

Geweldig en een heel goed voorbeeld van 'natuurlijke' aanleuning. Als je naar het paard kijkt zie je dat continue de nek het hoogste punt is zonder aan 'de teugel te lopen'. En toch je kan zeggen dat het paard aanleuning heeft, en dat zelfs helemaal zonder teugels :)* . Dus de volgende }:0 die zegt dat je geen aanleuning kan hebben zonder aangenomen teugels (dus met een los teugeltje) -> look again :D .

Overigens vind ik dit filmpje ook een heel goed voorbeeld voor een hoop westernruiters waar de achterhand vaak maar achteraan zwalkt.

Helaas zelf nog geen filmpje kunnen laten maken van het rijden vn mij en mijn verzorghafje. Rijd haar nu sinds oktober en wilde eigenlijk graag een beginfilmpje en een half jaar verder filmpje. Maar ik ben en blijf een stille/niet zo stille mee lezer.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 22:58

_Esther_87_ schreef:
Ik breek nog even in, heb nog steeds meegelezen.

Bertie en S_en_Z, zou ik jullie mogen vragen om (volgende wk) naar een filmpje van mij te kijken?

eh. .. volgend WereldKampioenschap? :=
Maar natúúrlijk, fluitje van een cent! _/-\o_

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:01

bertie schreef:
_Esther_87_ schreef:
Ik breek nog even in, heb nog steeds meegelezen.

Bertie en S_en_Z, zou ik jullie mogen vragen om (volgende wk) naar een filmpje van mij te kijken?

eh. .. volgend WereldKampioenschap? :=
Maar natúúrlijk, fluitje van een cent! _/-\o_

Haha, was dat maar waar :') Dat gaat nog lang, heel lang duren hihi.
Helaas, gevalletje te snel typen, maar de wedstrijd is pas morgen dus het filmpje komt ergens volgende week...(eerst even laptop van mijn broertje zien te bemachtigen om het digitaal te krijgen)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:10

JoycexLynn12 schreef:
Ik kàn serieus niet eens met slof rijden...

Ja, dat heb ik ook dertig jaar gedacht.
Het is een uitdaging om zó te rijden dat je het zonder kunt. Het was echt voor mij een afgang dat ik er toch voor koos.
Na die dertig jaar heb ik inderdaad DRIE keer met slof gereden, en het voelde als een enorme afgang. Ik kon m'n principes niet meer waarmaken.. :(
Albrecht, mijn partner, had een paard dat héél erg voor de hulpen aan was. Het ging om de contra. Ferdinand versprong steeds. Albrecht is niet super getalenteerd (niets is mee!), en het lukte hem niet om met Ferdinand een goede contra te rijden. Ik bemoeide me er niet mee - dat is te eigen, een partner helpen is out of the question.
Het lukte de instrucrice (GP) ook niet, Ferdinand was ook haar steeds voor.
Je staat wel te kijken, je ziet wat er gebeurt, en je ergert je te pletter. Je handen jeuken, zeg maar. Toen heb ik een knoop doorgehakt, een slof gekocht. Na drie keer rijden was het omspringen voorbij.

Ik ben er nog steeds niet trots op. Heb het dertig naar zonder kunnen doen. En dan, toch. Grr! :(

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:17

Hmz, ik heb wel eens met slof gereden trouwens, maar ik heb het dan zo druk met controleren of ik hem niet te strak heb en dan weer controleren of ik hem niet zo los heb hangen dat ze er met de benen in kunnen lopen, dat ik niet meer aan rijden toekom. Kluns :D

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:36

Yelly schreef:
Ik ben nog steeds een trouwe meelezer :D

Het meest stuitende dat ik ooit qua les heb gezien, was een instructrice die de lesklant liet doorrijden op een zwaar onregelmatig paard.

Oh, ja, ik ken dat.
Die charismatische instructeur waar ik het eerder over had, had op een gegeven moment een duidelijk kreupel paard in de les.
Ik stond aan de bakrand, en was zéér vereerd toen hij gezellig een praatje kwam maken. "Die bok is klaar voor de slacht", zei hij. Oh, en wat was ik trots, dat hij naar me toekwam.
Hij ging verder door met lesgeven.
Ik was toen nog te verlegen (het is ook al ongeveer honderd jaar geleden). Maar het heeft me wel meegegeven:
1) als instructeur wil ik niet: van twee walletjes eten: én doorgaan met de les, én een kreupel paard in de les houden - voor het geld
2) ik ga NIET dubbele boodschappen afgeven: naar de ruiter enerzijds, en naar de omgeving anderzijds
3) ik ga NIET voor uiterlijk (charisma) maar voor inhoud: laat maar zien wat je kunt of doet

Het is gek, het is toch wel dit optreden van deze instructeur dat ik keuzes heb gemaakt.
Waarschijnlijk was ik altijd al wat dwars. _O-
Maar juist deze keer aan de bakrand heeft me bewust gemaakt waar ik voor wil staan.
Het is heel bepalend geweest. Het idee dat je keuzes KUNT maken, bijvoorbeeld.

Kreupel paard? Dan maar geen lesgeld. :(:)

Het is wel grappig, in dit topic kom ik met plezier tot ontboezemingen! *\o/*

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:38

Agossie schreef:
Calimero_ schreef:
Goh Bertie. Ik lees al een hele tijd mee in dit topic. En wat zou ik graag les willen hebben van jou!

Jij zegt het, ik denk het al een tijdje... :j

Oeps, ik zit daar niet naar te vissen, zit gewoon gezellig mee te doen..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:43

R_ali_R schreef:
teugelkreupel, waar komt het vandaan hoe los je het op.

Dit heeft ook te maken met aan de teugel lopen als ik me het goed herinner(hou me er niet aan vast).

Heeft het te maken met een vaste verbinding met de mond van het paard meestal een harde hand waardoor het paard zijn pas niet af kan maken en dus ook wordt belemmerd in de schouder, waardoor het paard kreupel gaat lopen.

De oplossing die ik weet is: Dat je er eigenlijk door heen moet rijden. Zodra hij kreupel gaat lopen been geven zonder hand opvangen met zit zonder handen terugrijden. Je hand moet toestaan dat het paard zijn pas af kan maken.

Iemand hier ervaring mee lijkt me een leuke toevoeging aan het topic.

Hm .. er kwam laatst een filmpje voorbij waarvan ik dacht: he, is dit een stukje héél klein beetje teugelkreupel?
Ik ga zoeken of ik dat nog terug kan vinden.
morgen ..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:48

ik was een poos geleden mee schrijven met een jury. en toen kwam er ook een paard binnen die echt zo kreupel liep...toen is ze er helemaal heen gelopen (door de manege naar buiten weer naar de binnenbak :') ) en heeft ze gevraagd of ze dit toch zelf wel door had. ze zei dat het paard dat deed als ze de teugels op maat had ofzo..los zou het niet zijn. Nou zegt jury rijd eens op losse teugels rond dan: niks he. niks te zien.
Dus advies: niet te veel aan de teugels zitten dus.. en ze heeft wel dr proef mogen rijden.

We zagen het dus inderdaad in de proef nog wel. Maar dat kwam echt puur omdat er iets was met de teugels/bit/hand vd ruiter, daar reageerde het paard op door te gaan kreupelen? Er kwam volgens mij ook een volte halsstrekken in voor: helemaal rad.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:48

bertie schreef:

Dat weten we toch! :j
Maar je helpt ons zo enorm, alleen al door je opmerkingen en reacties. Ik zou echt wel een keer les van je willen hebben. Aangezien dat er niet zo 1, 2, 3 inzit, geniet ik enorm van je commentaren. Ik leer me te pletter hier! Dank je, Bertie! _/-\o_

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:50

FahyaFemke schreef:
ik was een poos geleden mee schrijven met een jury. en toen kwam er ook een paard binnen die echt zo kreupel liep...toen is ze er helemaal heen gelopen (door de manege naar buiten weer naar de binnenbak :') ) en heeft ze gevraagd of ze dit toch zelf wel door had. ze zei dat het paard dat deed als ze de teugels op maat had ofzo..los zou het niet zijn. Nou zegt jury rijd eens op losse teugels rond dan: niks he. niks te zien.
Dus advies: niet te veel aan de teugels zitten dus.. en ze heeft wel dr proef mogen rijden.

We zagen het dus inderdaad in de proef nog wel. Maar dat kwam echt puur omdat er iets was met de teugels/bit/hand vd ruiter, daar reageerde het paard op door te gaan kreupelen? Er kwam volgens mij ook een volte halsstrekken in voor: helemaal rad.

Wat goed dat deze jury met de ruiter ging spreken. Wel jammer dat de ruiter daarna niet met een wat langer teugel de proef is gaan rijden. Je vraagt je dan echt af wat de oorzaak is dat de ruiter de teugel zo opneemt en waar de blokkade bij het paard zit.
Heeft de jury nog iets op het protocol laten zetten erover?

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:51

Lizzii schreef:
Bedankt allemaal voor het medeleven.

Hier dan eindelijk enkele foto's (niet van mijn overleden paardje dat lukt nog niet) . Hierdoor realiseerde ik mij dat ik bijna geen rijfoto's heb van mezelf. Meestal ben ik degene die de foto's neemt :j
Dus al van enkele jaren geleden. De pony was op dat moment 4 en net onder het zadel.
De foto's zijn niet echt fraai, ik wil mezelf niet sparen en kan wel wat kritiek verdragen en van het perfecte plaatje (als ik dat al zou hebben _O- )daar kunnen we toch niets van leren.

Afbeelding

Wat ikzelf vind : Mijn houding is echt slecht, niet mooi rechtop, naar voren, te korte stijgbeugels en dus stoelzit. Tenen naar buiten en te strak in de mond.
Voor iemand die niet beter weet zou je kunnen denken dat deze pony aan de teugel loopt maar das dus maar schijn! De pony loopt op de voorhand door te strakke aanleuning en te weinig actie vanuit de achterhand. Hierdoor veel spanning aan de kaak. Geen leuk beeld dus.

Afbeelding

Mijn houding nog altijd slecht maar er is meer voorwaartse beweging. Achterhand treedt veel beter onder maar kaak nog altijd gespannen. Veel minder druk op de binnenteugel (mijn grootste probleem en moeilijkheid, het zit er immers al zolang ingebakken) Maar algemeen beeld toont wel vriendelijker dan de 1ste foto.

Nu jullie :j

nou, nou, wat wil je nou. :=

Je hebt alles al gezegd wat er gezegd kan worden. Wat omschrijf je dat geweldig! *\o/*

Je heb ons helemaal niet nodig! _/-\o_

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:55

FahyaFemke schreef:

In zo'n geval geef ik de ruiter meestal de keus: je zietdat kreupel zijn niet nodig is. Ga je toch door, dan krijg je bagger punten. Meestal trekken de ruiters zich dan terug, en ik hoop dat ze een boodschap hebben meegekregen. :+

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:59

klopt ze is ook beoordeeld zoals hoort. deze jury is heel eerlijk, als het moet een 4 als het kan een 8 of 9 hoor.
ze had dus ook zeker geen winst als ik het me goed herinner..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:05

Agossie schreef:
bertie schreef:

Maar je helpt ons zo enorm, alleen al door je opmerkingen en reacties. Ik zou echt wel een keer les van je willen hebben. Aangezien dat er niet zo 1, 2, 3 inzit, geniet ik enorm van je commentaren. Ik leer me te pletter hier! Dank je, Bertie! _/-\o_

Mijn bankrekening is 1234567890

Maak me nou niet verlegen, alsjeblieft.
En wie weet kan ik best een keer jullie kant op komen, waarom niet. We hebben een goede baan, het gaat niet om de verdienste, maar een onkostenvergoeding zou wel leuk zijn. :o
Voor ons gaat het plezier boven alles. Het plezier bijvoorbeeld om het plezier van een ander te zien. Dat kan heel bijzonder zijn.
Als je een voorstel hebt hoor ik dat graag.
Ik vind de workshops zo fantastisch: twee dagen, 6 combinaties. Wat je de eerste dag meemaakt kun je de volgende dag uitbouwen. Zes combinaties, iedereen individueel.
Het bijzondere is de betrokkenheid van iedereen. Iedereen doet de twee dagen volledig mee, het is niet 'een uurtje, en dan weer naar huis'. 's Avonds pizza of zo, en DVD's en praten. Véél praten.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:05

.
dubbel gepost hoe kan dat nou .. :(

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:27

bertie schreef:
Agossie schreef:

_O- Ik ga zo storten. :')

bertie schreef:
En wie weet kan ik best een keer jullie kant op komen, waarom niet. We hebben een goede baan, het gaat niet om de verdienste, maar een onkostenvergoeding zou wel leuk zijn. :o
Voor ons gaat het plezier boven alles. Het plezier bijvoorbeeld om het plezier van een ander te zien. Dat kan heel bijzonder zijn.
Ik vind de workshops zo fantastisch: twee dagen, 6 combinaties. Wat je de eerste dag meemaakt kun je de volgende dag uitbouwen. Zes combinaties, iedereen individueel.
Het bijzondere is de betrokkenheid van iedereen. Iedereen doet de twee dagen volledig mee, het is niet 'een uurtje, en dan weer naar huis'. 's Avonds pizza of zo, en DVD's en praten. Véél praten.

Dat klinkt echt geweldig, zo'n workshop! En zelfs al gaat het goed met mijn paard en ik, dan nòg vind ik het belangrijk en vooral leuk om te leren. Waar zou zo'n workshop dan plaatsvinden? Ik heb namelijk geen trailer.

Over een (of meerdere) les(-sen) zal ik eens met S_en_Z gaan babbelen. Wie weet kunnen we wat regelen, want ik zou het geweldig vinden. Misschien kunnen we nog wel meer mensen meekrijgen en ik hoop dat mijn eigen juf ook zou kunnen komen kijken dan.

Ik ga erover nadenken!

Oryani

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:32

bertie schreef:

Wanneer kunnen we inschrijven? (Stille meelezer grijpt de kans!) ;)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:45

Ik schrijf me ook in! Haha.

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-12 00:50

Shrijft zich in