Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:31

En ik zal het eens anders beschrijven..
Ik heb zelf géén overgewicht, maar ben wel 1.72 lang en ben dus ook geen licht veertje.
Hoewel ik echt een pony-fanaat ben, weet ik dus dat ik niet op een pony moet stappen
(e-ponies, haflingers, fjorden e.d. daargelaten).

Ookal zou ik dit erg leuk vinden, ik doe het gewoon niet, omdat het welzijn van de pony
voor alles gaat. Mijn wil om pony's te rijden of het 'niet hebben van overgewicht' gebruik
ik niet als een excuus. Ook ik moet dus gewoon accepteren dat het welzijn van het paard
op nr 1 staat, zonder met excuses aan te komen :)

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:32

Blue_Eyes schreef:
@[naam] en als je nou met 70 kg zo zwaar was dat geen paard je meer kon houden, dan had er nog iemand recht van spreken. Maar zo lang als jij geen gezondheidsklachten hebt en goed in je vel zit met een BMI van 28, wat heeft een ander zich daar dan druk over te maken?

70 kg is echt niet bizar zwaar ofzo voor het gemiddelde paard - en voor jezelf is jojo'en veel ongezonder dan een constant gewicht dat misschien iets te hoog is.

Voila, dat bedoel ik.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:33

Calanddra schreef:
Colway, dus jij vind dat iemand van bijv. 1.70m die 80kg is niet op een paard van 1.65/1.70 zou mogen rijden? Aangezien jij voor alles en iedereen de grens trekt van 80 kg? Of iemand van 1.80m op hetzelfde paard?

Nogmaals, hoe weet JIJ dat paarden eronder lijden? Dat elk paard ongeacht de grootte lijdt onder het gewicht van de ruiter ongeacht de lengte maar met een gewicht van 80kg of hoger?

Met 1.80 als vrouw zijnde ben je met 80kg toch ook tre zwaar?

Ik denk gewoon fysiek in de zin van het paard...we zitten op een RUGGENGRAAT...dat is geen luierstoel, hangmat of whatever...dat is een zeer kwetsbaar gedeelte van het paard...wij eisen ons dat zelf toe., wij VINDEN dat wij daarop mogen zitten, we claimen dat dat ons recht is...prima maar laten we dat recht dan met respect behandelen en in die zijn dat we er zorg voor dragen dat het niet na 5 jaar versleten is...Hoe meer gewicht des te meer slijtage ...dat snapt iedere drol nog wel...Dus laten we nou niet zwakzinnig doen....we moeten het paarden lijf respecteren...en als dat betekent dat we onze eigen wensen en behoefte opzij moeten zetten, dan is dat verdrietig, maar dan is dat nou eenmaal zo

Citaat:
k ben het moe om een jojo'er te zijn, ik wil een stabiel gewicht en laat de maatschappij mij niets opleggen

je hebt gelijk, maar los van wat de maatschappij vindt, zou je je druk moeten maken van wat goed is voor een paard....

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:35

Je hebt deels gelijk, absoluut, maar daarnaast breng je een paard met 'gewoon' rijden minder schade aan dan iemand met een te hoog gewicht (als zij beiden op dezelfde manier rijden), maar dat is hier verder niet het discussiepunt.

Nee dat is ook zo maar het gaat over dikkere mensen daar val ik ook onder, en als iedereen aan het welzijn van het paard denken dan kan je dus nooit meer rijden, ik zie zelfs nog veel meer mensen die hun paard beter rijden dan mensen die een normaal gewicht hebben, trekken in de mond, moeten presteren op een wedstrijd, ik hoop dat jullie ook de goede kanten van dikkere mensen zien want het gaat verder dan alleen maar te zwaar zijn, en tuurlijk zitten er altijd uitzonderingen bij hoor

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:35

Citaat:

Nee, dan ben je prima op gewicht.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:36

Nee hoor, met 1.80 en 80kg zit je op een bmi van 24,7, een normaal gezond gewicht dus :)

Vanaf bmi 25 vind jij dus automatisch iedereen te zwaar?

dromertje2

In mijn opzicht doe ik niets verkeerd, mijn pony kan mij met gemak dragen. Dit is ze trouwens
Afbeelding

En vrouw van 1.80 en 80 kilo vind ik niet te zwaar trouwens, die heeft een perfecte bmi van 24
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 16-07-11 22:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Colway schreef:
je hebt gelijk, maar los van wat de maatschappij vindt, zou je je druk moeten maken van wat goed is voor een paard....

Maar wie zegt dat het paard eronder lijdt en dat het niet goed is voor het paard? Jij?

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:39

Callandra:
dat kan ieder verstandig mens toch voor zichzelf bekijken?
iedereen is toch verstandig genoeg om naar zichzelf te kunnen kijken en te weten of hij/zij misschien te zwaar is voor een paard/pony?
daar hoeft geen stricte grens voor opgesteld te worden hoor..

Wanneer er voor mij een c-pony wordt neergezet kan ik bij mezelf nadenken.
'Zou ik te groot voor deze pony kunnen zijn? ja, deze kans is aanwezig.''
En ookal is het slechts een 'kans', dat is voor mij genoeg om niet op het paard te gaan zitten.
Laatst bijgewerkt door QualityHorse op 16-07-11 22:41, in het totaal 2 keer bewerkt

Collie2008

Blue_Eyes schreef:
Citaat:

Nee, dan ben je prima op gewicht.

Dan zit je tegen het zware aan

En dat is nou just het probleem we vinden het ,maar normaal dat 'we 'tegenwoordig' 80kg wegen....En we krijgen steeds meer diabetes, hart- en vaatziektes, maar we zwijgen allemaal waarom

Citaat:
Maar wie zegt dat het paard eronder lijdt en dat het niet goed is voor het paard? Jij?

ik ken je niet, dus ik zeg niets over jou, dat jij je aangesproken voelt zegt wellicht genoeg?

Calanddra

We zitten overigens als het goed is niet op de ruggengraat van het paard als je een goed passend zadel hebt :Y) maar dat terzijde.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:40

Dus een bmi van 24 is ook al niet meer goed, komaan zeg! Want dat heeft een vrouw van 1.80 met 80 kilo
Laatst bijgewerkt door dromertje2 op 16-07-11 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:40

QualityHorse schreef:
Callandra:
dat snapt ieder mens toch wel?
iedereen is toch verstandig genoeg om naar zichzelf te kunnen kijken en te weten of hij/zij misschien te zwaar is voor een paard/pony?
daar hoeft geen stricte grens voor opgesteld te worden hoor..

Maar Colway stelt continue dat de grens ligt bij 80 kg. Ik schommel tussen 75 en 80 en heb toch echt het bewijs dat mijn pony er niet de dupe van is. Mocht ik meer aankomen en eruit komen dat hij er last van krijgt stop ik uiteraard.

Dus nu is iedereen met een bmi van 25 al te zwaar :+ ja je hebt dan overgewicht, maar dat betekent niet automatisch té zwaar?
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-07-11 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:41

Colway, ik heb allang toegegeven dat ik overgewicht heb, maar ook dat mijn pony gecontroleerd wordt en die er geen schade van ondervindt. Echter zou ik volgens jou wel te zwaar zijn voor mijn paard en niet mogen rijden. Dus ja, ik voel me aangesproken.

Je blijft maar dingen aanhalen die nergens op slaan, je kunt betreft gewicht en paardrijden geen grens trekken voor alle ruiters en alle paarden op 1 gewicht.
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-07-11 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:42

@Colway: tegen het zware aan, maar niet te zwaar. Ik vind 80 kg bij een lengte van 1.80 niet te gek, nee. Afhankelijk van de bouw van iemand, tenminste. Want dat wordt hier nergens meegenomen - de een zal met een gewicht van 80 kg bij die lengte echt te zwaar zijn voor haar skelet, een ander is wat grover van botwerk en is dan keurig op gewicht. Maar gemiddeld genomen zit je dan op een BMI van 24,4, waar tussen 18 en 25 gewoon een gezond gewicht is. Dus niks mis mee. Je kunt ook al beginnen te miepen voor er iets aan de hand is.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:43

Mijn complimenten, Callandra,
Ik vind het dus GOED dat je er zo over denkt en dat je rekening houdt met het welzijn van je paard.
Daar kunnen veel mensen een voorbeeld aan nemen :)

Op een c-welshje kan je niet iemand van 80 kg zetten hoor,
net zoals een shire, die méér dan 8o kg aan kan :)
Met die stricte grens ben ik het persoonlijk dus niet eens..

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:46

Ik weet ook dondersgoed dat ik niet op een smalle d/e pony moet gaan zitten :) maar daarom heb ik ook voor een breedgebouwde kruising haf gekozen van 1.49m.

Ik ben het er zeker mee eens dat stevige ruiters (zoals ik ;) ) eerlijk moeten kijken naar het welzijn van het paard en een paard moeten nemen waar ze op passen (een paard dus die geen last ondervindt van het bepaalde gewicht van de ruiter).

Maar om zomaar een grens te trekken, voor alles en iedereen :n daar kan ik met mijn hoofd niet bij
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-07-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:46

Voila, je moet uw gezond verstand gebruiken maar om in het algemeen te zeggen dat niemand boven de 80 kilo op geen enkel paard mag rijden, vind ik errover.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:47

Kennissen van me hebben een manege in Engeland en ik weet dat die echt een lijst hebben liggen - dat paard kan zoveel kilo hebben, dat paard zoveel. Rekening gehouden met leeftijd, maat en bouw vh paard, maar ook met evt. problemen in benen of rug die verzwakkend werken. Goed systeem, wel veel gepuzzel met indelen :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:48

Idd flink gepuzzel maar wel top dat ze het doen +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:49

Ik zou er voor pleiten dat wanneer je te zwaar bent (niet iets te zwaar, maar behoorlijk), en je wilt beginnen met paardrijden, dat je dat niet doet. Val eerst af, eer je begint met paardrijden. Lukt dat niet, zoek dan een andere sport.

Wanneer je een zware ruiter bent, zoek een paard uit op je gewicht. Ga er niet vanuit dat de paarden met korte ruggen (vierkante modellen) automatisch maar geschikt zijn.
Kijk naar harnachement en zoek een goed model zadel uit, welke zowel jezelf als het paard goed past, vaak zie je te grote billen in een te klein zadel.
Laat je paard regelmatig controleren.
En weet wanneer het genoeg is, en wanneer het tijd is dat je afvalt en zolang naast je paard werkt. Wees eerlijk naar het paard, zie hem niet als recht, want dat is het niet. Een paard geeft niet gelijk aan dat het teveel is en misschien is het dat op het moment ook niet. Maar als een paardenrug jarenlang te zware lasten moet dragen gaat dat ten koste van de rug, daar hoef je geen geleerde voor te zijn. Dus kijk vooruit en niet alleen naar het nu.

Ik wil geen ruiters zwaarder dan 80 kilo op mijn paard, mijn keuze.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 16-07-11 22:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:51

Calanddra schreef:
We zitten overigens als het goed is niet op de ruggengraat van het paard als je een goed passend zadel hebt :Y) maar dat terzijde.

Nee, we zitten op het kootbeen :+ los van welk zadel zitten we wel degelijk op de rug, dus de ruggengraat

Citaat:
Dus een bmi van 24 is ook al niet meer goed, komaan zeg! Want dat heeft een vrouw van 1.80 met 80 kilo

Ik denk zeker dat hert per vrouw verschillend is, maar IK vind 80kg al er zwaar ja

Citaat:
Maar Colway stelt continue dat de grens ligt bij 80 kg. Ik schommel tussen 75 en 80 en heb toch echt het bewijs dat mijn pony er niet de dupe van is. Mocht ik meer aankomen en eruit komen dat hij er last van krijgt stop ik uiteraard.

nee.....MIJN grens ligt op 80...IK vindt 80kg inderdaad de grens op op een paard te klimmen, van of je 1.60 of 1.90 bent, of je nou man of vrouw bent 12 jaar of 79 jaar

Citaat:
de een zal met een gewicht van 80 kg bij die lengte echt te zwaar zijn voor haar skelet, een ander is wat grover van botwerk en is dan keurig op gewicht. Maar gemiddeld genomen zit je dan op een BMI van 24,4, waar tussen 18 en 25 gewoon een gezond gewicht is. Dus niks mis mee. Je kunt ook al beginnen te miepen voor er iets aan de hand is.

Zware botten bestaan niet, dat scheelt max 1.5 - 2kg....

en miepen voor er iets aan de hand is? Ja ik denk dat dat goed is...Een grens stellen voor je ellende kan verwachten, niet dat je daarmee alle ellende uit de wereld helpt, maar ieder beetje ellende dat he kan voorkomen is winst

Citaat:
Met die strikte grens ben ik het persoonlijk dus niet eens..
[/quote

dat zeg ik toch ook niet? Bedoel alleen dat je ERGENS moet beginnen....

En nu lijkt het net alsof ik een hekel heb aan dikkere mensen, dat is dus totaal niet zoooo...Maar los van dik, dun, klein, groot, zwart of wit zijn vindt ik wel dat we moeten kijken naar het belang van het paard...iets dat we vanuit ons egoïsme maar al te vaag vergeten

Citaat:
Kennissen van me hebben een manege in Engeland en ik weet dat die echt een lijst hebben liggen - dat paard kan zoveel kilo hebben, dat paard zoveel. Rekening gehouden met leeftijd, maat en bouw vh paard, maar ook met evt. problemen in benen of rug die verzwakkend werken. Goed systeem, wel veel gepuzzel met indelen :+

zo zouden alle maneges moeten werken, maar los van een sterk paard, ieder paard heeft zn grens...al geven ze dat niet altijd aan

Citaat:
Ik wil geen ruiters zwaarder dan 80 kilo op mijn paard, mijn keuze.

idd, minimale grens
ga nu slapen btw :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:51

Helemaal mee eens Mindim :)

En dat jij geen ruiters zwaarden dan 80 kg op je paard wil is idd geheel jouw eigen keuze, het is jouw paard :)

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:53

Colway, je zit idd op de rug, maar niet direct op de ruggengraat, zo leek je bericht wel over te komen ;)
Vandaar mijn reactie

Prima dat jouw grens daar ligt, maar je hoeft je grens hier niet door te drukken en te reageren alsof het een feit is.

Mindim stelt ook dat haar grens daar is, maar brengt haar mening veel genuanceerder :)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:55

Calanddra schreef:
Colway, je zit idd op de rug, maar niet direct op de ruggengraat, zo leek je bericht wel over te komen ;)
Vandaar mijn reactie

Prima dat jouw grens daar ligt, maar je hoeft je grens hier niet door te drukken en te reageren alsof het een feit is.

Mindim stelt ook dat haar grens daar is, maar brengt haar mening veel genuanceerder :)

Een rug is een rug, en een rug is gewoon kwetsbaar...daar zijn we het toch wel over eens?

Ik druk mijn grens niet door., ik zeg alleen hoe ik daarover denkt, dat jij dat voelt als doordrukken zegt iets over jouzelf, niet over mij