TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Raineri

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:31

Doe eens lief tegen elkaar! Y;(

Vrede op aarde, maar op bokt.nl alleen al zijn we een eind..

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:33

Dat is ook mijn bedoeling, maar snap gewoon niet, dat ze er zo boos over wordt.
Ik voer gewoon een discussie en deel mijn gevoel, dat ik krijg hier op bokt.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:38

Tendance schreef:
Wat begrijp je niet dan, want misschien dat ik mezelf kan verduidelijken.
Nogmaals namen noem ik niet, want dat vind ik niet kunnen.

Ik begrijp niet waarom je zo aanvallend over komt, althans zo ervaar ik het. En niet naar mij toe, maar naar de bitloze ruiters over het algemeen. Want de meeste bitloze ruiters die kijken veels te kritisch naar de ruiters met bit en de bitloze ruiters die vinden bijvoorbeeld de oren naar achter bij bitloos goed en bij het bit slecht en de bit ruiters hebben nog nooit gezegd tegen een bitloze ruiter 'doe een bit in' terwijl de bitloze ruiters wel zeggen, haal het bit eruit en nouja, weet ik het wat ik allemaal gelezen heb. maar wat even vergeten word is dat bit ruiters, dat net zo goed doen als de bitloze ruiters, tuurlijk gebeurd het. Dat lees ik hier een daar ook wel. Maar het gebeurd van twee kanten en daar word verder niet over gesproken. Nee want de meeste bitloze ruiters hebben bijna allemaal per defenitie een verschrikkelijke hekel aan het bit en houden de bitruiters daarom zowat onder een vergroot glas.

Nogmaals, zo ervaar ik dat en ik begrijp dat niet helemaal.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:40

Oh zo is het niet bedoeld, maar snap echt niet wat je niet begrijpt. Welk deel niet.....
Geen emoties op internet hè, maar bedoel het echt als vraag hoor!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:42

Hmmm nu begrijp ik jou niet meer.....
Ah het wordt laat. Helemaal met een 43 op.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:42

Ik ervaar het ook zo, eindeloos negatief gehamer op 'jullie doen dit, zeggen dat, altijd zus altijd zo' ik voel niet de minste behoefte om in de verdediging te gaan (het is bedtijd tenslotte ook nog)

Oortjes naar voren hoeft trouwens ook niet per se goed te zijn, sommige van die sportpaarden met dikke nekken met aderen hebben hun oortjes van de stress strák naar voren.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:45

Ik denk dat ik voor vandaag maar even stop. Ik probeerde nog een verhaaltje te typen maar dat kwam er erg ongelukkig uit en ik begin over dingen heen te lezen. Morgen weer een nieuwe kans :=

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:46

Slaap lekker iedereen :') Ik probeer ook al een halfuur om een goede bijdrage te leveren, maar het wil niet lukken. :=

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:47

Arabesk schreef:
Ik ervaar het ook zo, eindeloos negatief gehamer op 'jullie doen dit, zeggen dat, altijd zus altijd zo' ik voel niet de minste behoefte om in de verdediging te gaan (het is bedtijd tenslotte ook nog)

De pot verwijt de ketel? ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 23:50

Het punt dat ik heb/ zie/ lees is dat wat bij een bitruiter als een drama wordt gezien, bij een bitloze als geweldig wordt gezien en dat snap ik gewoon niet. Dat kan toch niet?
En dat met de oren is maar 1 voorbeeld.

Ik ben niet tegen bitloos, ik ben tegen vrijheid voor een eigen keuze voor iedere ruiter, maar dit is gewoon mijn mening over een aantal bitloze ruiters.
En wat ik jammer vind is dat dit kleine groepje ervoor zorgt, dat de gehele bitloze groep daardoor een vreemd imago krijgen. Ik kom hier namelijk genoeg anders denkenden tegen.

Ook heb ik nog nooit een bitruiter foto's van een bitloze ruiters zien publiceren, wat door sommige bitloze ruiters wel wordt gedaan. Dat vind ik niet netjes, want vaak wordt er van te voren geen toestemming aan die ruiters gevraagd en om het dan zo maar op het net te zetten vind ik niet kunnen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:08

Begreep trouwens niet helemaal waarom arabesk het over die collages had, maar begrijp het nu wel, daar loopt dus ook een topic over. Moet gewoon een secretaresse hebben om op de hoogte te blijven.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:14

Tendance schreef:
Het punt dat ik heb/ zie/ lees is dat wat bij een bitruiter als een drama wordt gezien, bij een bitloze als geweldig wordt gezien en dat snap ik gewoon niet. Dat kan toch niet?

Even hoor, omdat je nu iets toewijst aan bitloze ruiters terwijl jijzelf diegene was :+

Tendance schreef:
Ik heb trouwens maar weinig verstand van zo'n neckrope, maar als een paard echt niet wil, dan kan hij er toch gewoon bij langs? Dat kunnen paarden met een hoofdstel met bit, dus zonder hoofdstel dan toch helemaal???

Tendance schreef:
@ NeverGiveUp: Ik ben het helemaal met je eens!!
Ik blijf erbij, dat hij het vast niet heel erg vindt allemaal... Anders kunnen ze met zo'n neckrope toch helemaal snel voor een hindernis weg??!?!!
Ik vind het best knap!

N.a.v. zuur/gespannen kijkend paard met oren plat in de nek.

Ik heb ook geen ''bitlozen'' die hier reageren zo(bit: wel fout, bitloos: niet fout) zien reageren in topics.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:22

Die eerste quote:
Euh air, dat was, als je goed leest, sarcastisch bedoeld!
Of cynisch, het is maaf net hoe je het wilt noemen. Mijn toevoeging heb ik in verdere posts volgens mij duidelijk genoeg verwoord.

Over de foto's:
En volgens mij ben ik juist positief geweest over deze amazone!
Weet precies welke foto's je bedoeld en mijn reactie was op mensen die daar negatief stonden tegenover de oren naar achteren.
Ik zeg hier duidelijk, dat als het paard het echt zo erg vindt, het naar mijn idee met een neckrope heel makkelijk langs de sprong zou kunnen. Dus dat die oren vast niet negatief zijn.

Dit bericht van mij bewijst alleen maar dat niet alle bitruiters, zoals door sommigen wel gezegd wordt tegen bitlozen zijn.
Het is zeker geen bewijs van het tegendeel van mijn standpunt.

Waarschijnlijk begrijp je mijn punt niet helemaal, maar als jij aangeeft waar verduidelijking nodig is, dan geef ik die met liefde!
Of ik begrijp niet welk punt jij met jouw post en quotes van mij wilt maken.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 05-03-12 01:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 00:29

En nogmaals ik noem geen namen, dus ga ook niet vertellen of de groep bitloze mensen op wie ik doelde hier wel of niet een bericht heeft gepost.
Heel simpel, maar daar gaat niemand mij toe overhalen! Echt niet!
Zoekt en gij zult vinden!

freya1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 15:38

Wat mij betreft moet iedereen het zelf weten, maar zowel met bit als bitloos kan je schade aanrichten bij onjuist gebruik. En verder is iedereen gelijk en staat niemand boven iemand, iedereen heeft zijn eigen mening. Er zullen altijd mensen zijn die vinden iets goed, iets niet goed en voor andere maakt het niets uit.
En zo zit het met ieder onderwerp.

Jellebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:14

Tendance schreef:

Ik ben niet tegen bitloos, ik ben tegen vrijheid voor een eigen keuze voor iedere ruiter, maar dit is gewoon mijn mening over een aantal bitloze ruiters.
En wat ik jammer vind is dat dit kleine groepje ervoor zorgt, dat de gehele bitloze groep daardoor een vreemd imago krijgen. Ik kom hier namelijk genoeg anders denkenden tegen.

Ook heb ik nog nooit een bitruiter foto's van een bitloze ruiters zien publiceren, wat door sommige bitloze ruiters wel wordt gedaan. Dat vind ik niet netjes, want vaak wordt er van te voren geen toestemming aan die ruiters gevraagd en om het dan zo maar op het net te zetten vind ik niet kunnen.

Maar plaatsen de bitruiters geen foto's omdat daar geen foto's van te vinden zijn omdat dat vele malen minder voorkomt of plaatsen de bitruiters geen foto's omdat ze dat niet netjes vinden........

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:38

als ik google op bitloos rijden ben ik al een aantal foto's tegen gekomen waarvan ik de kwaliteit van rijden twijfelachtig vind. Is wat moeilijker te vinden omdat er minder bitloosruiters zijn dan met bit, maar ze zijn er wel.
Ik heb ook een aantal foto's gezien die ik wel goed vind. Er is altijd wel wat van te zeggen maar paardrijden met of zonder bit is te moeilijk om het in 1 mensenleven te kunnen oftewel schoonheidsfoutjes mogen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:45

MaritAriel schreef:
Tendance schreef:

Maar plaatsen de bitruiters geen foto's omdat daar geen foto's van te vinden zijn omdat dat vele malen minder voorkomt of plaatsen de bitruiters geen foto's omdat ze dat niet netjes vinden........

Ik en dan spreek ik puur voor mezelf, omdat ik het ongepast vind om van anderen foto's te plaatsen. Internet is door iedereen te gebruiken en je gooit niets van iemands prive op internet zonder daar toestemming voor te hebben. Stel je voor, wat één of andere gek daar weer mee doet.
Dat heeft met normen en waarden te maken. Zoiets doe je gewoon niet!
Er is namelijk zat materiaal te vinden. Zelfs als je je enkel tot bokt beperkt.

En mensen op een terrein vinden enkel met het doel diegene zwart te maken hier op bokt? Dat zal ook nooit in mijn woordenboek voorkomen!
Dat doe je toch werkelijk waar gewoon niet?

Sanco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:18

Tendance schreef:
En nogmaals ik noem geen namen, dus ga ook niet vertellen of de groep bitloze mensen op wie ik doelde hier wel of niet een bericht heeft gepost.
Heel simpel, maar daar gaat niemand mij toe overhalen! Echt niet!
Zoekt en gij zult vinden!

Zo is het maar net ;) Ik rijd zelf bijna altijd bitloos met Cody, simpelweg omdat ik het makkelijk vind om haar van het touw los te klikken en op te stappen (ze heeft zo'n dually halter van monty roberts) Ik rijd haar buiten met een lang teugeltje... maar in de bak vind ik het prettiger om met bit te rijden, want ja, ik maak ook wel eens gebruik van dat bit :') Ik vind beide methodes even vriendelijk, met het dually halter heeft Cody geen ijzer in haar mond, maar het ding is nog steeds behoorlijk scherp en zéker als je het verkeerd gebruikt. Dan kan ik haar tijdens het trainen beter een trensje in doen en daar dan rustig mee rijden, totdat ik zelf goed genoeg ben om haar ook bitloos netjes te rijden..... (want Cody kan dat heus wel, Sanne iets minder :o )

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:11

Ik vind het hier stilletjesaan een welles nietes spelletje aan het worden. Het bit is ontstaan om op een snelle en pijnlijke manier een paard onder dwang en controle te kunnen houden. Waarom het bit dan verder de evolutie is gegaan, weet ik niet. Wat me meer zorgen baart is het feit dat het bit zodanig misbruikt wordt door de meeste ruiters en is gaan dienen als "rem", waar je de gevoelige paardenmond geen plezier mee doet. De kennis over het paard is ook bij de meeste ruiters niet geweten. Waarmee ik bedoel dat er weinig mensen stilstaan bij het paard zelf en het paard zijn gaan aanzien van eigen ontspanning en verlenging van imago.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 09:18

Ik vind het hier stilletjesaan een welles nietes spelletje aan het worden. Het bit is ontstaan om op een snelle en pijnlijke manier een paard onder dwang en controle te kunnen houden. Waarom het bit dan verder de evolutie is gegaan, weet ik niet. Wat me meer zorgen baart is het feit dat het bit zodanig misbruikt wordt door de meeste ruiters en is gaan dienen als "rem", waar je de gevoelige paardenmond geen plezier mee doet. De kennis over het paard is ook bij de meeste ruiters niet geweten. Waarmee ik bedoel dat er weinig
mensen stilstaan bij het paard zelf en het paard zijn gaan aanzien van eigen ontspanning en verlenging van imago. Hierbij doel ik op een aantal wedstrijdruiters die hun paard in valse krul trekken in dressuur, hun paard opleren op 2 jarige leeftijd (paard is pas volgroeid op vijf jaar) in bijvoorbeeld Western, jumping de bekende prik methodes om benen op te heffen, enz. Ik vind zolang je goed beseft dat je met een dier bezig bent die in wezen jou aanziet als roofdier met respect behandeld, geen pijn doet en je volledig bewust bent wat je met dat dier aan het doen bent, je voor jezelf moet uitmaken of je je paard met of zonder bit wil rijden. Maar het valt niet te ontkennen dat dit een pijnlijk middel is hoe zacht je ook met je hand bent... Dat is mijn bescheiden mening hierover. Als de beginnerslessen allemaal verplicht zouden beginnen met zitlessen zonder teugels, zouden er al veel paardenmonden van veel pijn uitgespaard worden omdat de beginnende ruitertjes hun evenwicht dan niet moeten terug zoeken in de mond of neus in geval van bitloos.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:13

Zo heel bescheiden is jou mening niet hoor!
Maar goed, zoals je al zegt: soms loopt het uit op een welles nietes verhaal. Als ik nu inhoudelijk op jouw bericht inga, waar ik het toch deels niet mee eens ben, dan zal dat zelfde gebeuren.
Ik heb niet het gevoel, dat je je ook maar enigszins zal gaan verplaatsen in wat een ander denkt, dus laat ik het hier maar bij.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 18:12

Afgelopen weekend ging mijn merrie er vandoor MET bit. Ik had totaal niets te zeggen. Op het strand sprong ze in een diep stuk zee tijdens een woeste rengalop. Ik mieterde er bijna af. Het bewijs dat het NIET gevaarlijk is om bitloos buiten te rijden. Als ze er vandoor willen, doen ze dat met bit ook. Trekken, zagen helpt geen reet.
Ik rijd ook bitloos voor de afwisseling, maar vorige week toevallig niet.
Eh.. Als toevoeging; dit is mijn mening ;) haha.

Zipsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 19:51

Tendance, ik geen geval wil ik dat beamen. Ik wil op elke manier mijn geest open houden en sta daarom ook open voor eender welk argument. Je geest wordt klein als je niet open staat voor anderen. Dus laat je gaan :-)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 21:23

Kijk en zo leest je bericht al heel anders.

Zat vandaag op mijn paard en bedacht me: hoe weten we eigenlijk zeker, dat het bit pijn doet?
Er zijn hier voldoende foto's van slijtage na jaren gegeven, maar maak eens foto's van iemand die jaren op z'n knieën werkt of met de computer. Die foto's zullen ook slijtage vertonen terwijl ze misschien wel nooit 1 dag pijn hebben gehad.
Het paard is een wezen, dat veel sterker is dan wij en een soortgenoot 10 keer harder straft dan wij. Hoe weten we dan zo zeker, dat wat voor ons pijn is, dat ook voor een paard pijn is.
Ik heb paarden met wonden gezien, die er gewoon mee liepen, terwijl wij al lang op krukken zouden staan.