[AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 20:50

Moll schreef:
elibeest schreef:
heb al meer opmerkingen van je gelezen ook in andere topics en zoals eerder gezegd, niet altijd even correct.
leerlingen van blijven toch altijd een slap aftreksel die stuk voor stuk een stukje eigen invulling geven. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar in dit geval blijf ik er bij dat het niet netjes is iemand, of zijn ideeen, of werkwijze x op x af te kraken terwijl je zelf nog nooit bij de man gelest hebt.

Jou mening, je goed recht, ik heb geen behoefte om bij hem zelf te rijden, heb een aantal ruiters die voorheen bij hem zelf en leerlingen van hem hebben gereden, en ook daarin heb ik genoeg gezien, en gehoord. Zo is er nog een voorbeeld dat alles over het tempo gereden word, en dat is in het klassiek ook niet van toepassing, onder geen enkel beding.

Ik moest juist regelmatig ONDER het tempo rijden, van zowel AdB zelf als van een leerling van hem...
Dus dat alles over het tempo wordt gereden is onzin, daarnaast ziet de jury me al aankomen ff op recordtijd mn proefje afraffelen...
Ben in een goede 2 jaar van de B naar het Z1 gereden, bijna alle klasse's ver uitgereden en nooit commentaar op mn tempo gehad, alleen ooit op de galop maarja mn friesje had daar wat moeite mee dus ja..

Moll

Re: [AC]Ervaring met Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:07

Tempo op wedstrijd gebied is al te hoog.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:10

Vonnie84 schreef:
Moll schreef:
Oh maar dat er meer stromingen zijn in de klassieke rijerij zonder meer, duits, frans, barock, en dat er in die stromingen ook dwaal sporen zijn tuurlijk, maar mag het dan nog klassiek heten , als het zover af dwaalt van het geen waar klassiek voor staat, nee in mijn optiek niet.
Hier een lijstje met klassiekers

Atjan Hop heeft er een schema van gemaakt: http://www.horses.nl/images/upload/File ... %20Hop.pdf

Dit schema draait ergens anders om, maar goed dat staat terzijde.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:13

Moll schreef:

Ik mag hopen dat je dit niet serieus meent? :=

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 23:18

Air schreef:
Moll schreef:

Ik mag hopen dat je dit niet serieus meent? :=
qua klassiek, ja zeker dan is het tempo te hoog waar door de tempi niet klopt.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:43

Misschien kan je dit in `gewoon` Nederlands uitleggen Moll?
Want met deze zin snap ik niet wat je nou bedoeld.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:46

De zin is gewoon kloppend, met vaktermen die je in de rijerij gewoon behoord te kennen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:51

Nou de zin klopt sowieso niet aangezien tempi meervoud is en dus zouden moeten kloppen en niet klopt.... :+

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 08:55

Wat houd tempi in, in de rijerij volgens Jou?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:09

Tempowisselingen.
Maar ik hoef eigenlijk niet zo nodig actief mee te doen met deze discussie, maar vind het wel boeiend om mee te lezen. Echter vraag ik me gewoon echt af in welke context je die opmerking bedoeld. Nog steeds.
Welk tempo vind jij te hoog. Het gereden tempo, of de tijd waarin zij van B naar het Z gereden is?
En in welk opzicht kloppen de tempi daarin dan niet?
Gewoon hele normale vraag.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:27

Als het basis tempo te hoog is kan je geen goeie tempi wisselingen rijden, dit geld met namen in de wedstrijd rijerij.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:34

Sorry dat ik hier even op inhaak.

Maar misschien is het wel handig om jouw eerder geschreven zin, over tempi en tempo toch even wat te verduidelijken. Want het zou jammer zijn als we elkaar niet begrepen.

Toevallig zat ik bijvoorbeeld jouw Site te lezen, Moll en daar las ik het stukje over rechtrichten.
Uit het stukje lees ik dat jij daarmee bedoelt dat het paard moet leren meer gewicht naar zijn achterhand te verplaatsen.
Hoe ik het geleerd heb, is vertikaal rechtrichten. Dus dat het gewicht op het linkervoorbeen gelijk is als op het rechtervoorbeen. Dus ik stond toch ff raar te kijken :+

Maar ik snap jou stukje natuurlijk wel. Alleen noemen we dingen ongeveer hetzelfde, maar bedoelen er wat anders mee. vandaar: uitleggen is misschien toch handig :+

edit: je hebt ondertussen al gereageerd..

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 09:43

Je heb horizontaal en verticaal balans, recht richten is niks meer dan het paard gelijkmatig sterken op beide zijde, en dit is op ten duur te controleren in piaffe en levade.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 11:04

Moll schreef:
Als het basis tempo te hoog is kan je geen goeie tempi wisselingen rijden, dit geld met namen in de wedstrijd rijerij.

Dus dan doet heel wedstrijdrijdend NL het wrsch fout volgens jou??

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:06

Door dat er veel spektakel móet zijn in een proef volgens de jury, word er te hoog in tempo gereden, bij mensen waar het basis tempo klopt, word veel al gezegd te tam, mat, veilig gereden, mag meer aan gereden worden, of het rijtechnisch klopt is een 2e, dat het paard eerder stuwende word dan dragend word helaas niet gezien.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:36

Dat is toch niet mijn ervaring... Oké de spectaculair met hun voorbeen bewegende kwpn ers krijgen soms makkelijker extra punten maar hoog tempo nee hoor, dan krijg je hier echt commentaar op je verzameling.. en met een nette goed afgewerkte proef die keurig op de bordjes is gereden krijg je nogsteeds de meeste punten en zo hoort het ook :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:46

Ben benieuwd hoe hoog Je basis tempo is, en verzameling, dat is een veel besproken onderdeel, van oudsher is het verzameling voor het uitgestrekte, ook dit zie je niet terug in de sport, uitgestrekte draf, het achterbeen móet evenredig zijn met het voorbeen.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 12:50

Dank voor de uitleg Moll, nu begrijp ik wat je bedoeld. :j

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:30

Mijn ervaring met Antoine was super.

Zou het iedereen aanraden zo vaak mogenlijk een clinic bij hem mee te rijden!
Het is jammer dat hij in Belgie woont, maar ben zeker van plan om nog eens naar hem toe te gaan.

Dors04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 14:02

Ik vindt ook dat je niet over iets kan oordelen wat je zelf niet heb meegemaakt.

ik was ook nooit fan van Antoine, dacht altijd uhhumm t zal vast!!
totdat ik een clinic bij hem had gevolgd <3 :D /3

Abacab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 13:07

haha, mijn ervaring was juist precies andersom. Ik had echt super goede verhalen gehoord van de beste man, paarden die opgegeven waren kreeg hij aan het piafferen terwijl ze dat nog nooit in hun leven gedaan hadden. Toen ik hem in actie zag schrok ik me echt rot.
Het scheelt denk ik wel dat ik al aardig wat gezien heb ik paardenland en dat het publiek vooral de oprechte amateurs en recreanten waren. In het land der blinden....... zo iets dus.

Caballos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 14:47

Wat heb je gezien dan?