Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Judje_

Re: Niet bitloos voor de wedstrijden = egoïstisch...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 19:14

Ik vind eigenlijk dat ze starten zonder bit toe zouden moeten staan. Het gaat om hoe je zit en om hoe je paard loopt, toch? Dus als je je paard zonder bit net zo goed kan laten lopen, vind ik dat je er ook net zoveel punten voor zou moeten kunnen krijgen.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-08 23:21

_Judje_ schreef:
Ik vind eigenlijk dat ze starten zonder bit toe zouden moeten staan. Het gaat om hoe je zit en om hoe je paard loopt, toch? Dus als je je paard zonder bit net zo goed kan laten lopen, vind ik dat je er ook net zoveel punten voor zou moeten kunnen krijgen.

Dat gaat het dus niet (alleen)
Het gaat er bij klassieke dressuur (FEI) om dat je op een bepaalde manier dresseert, en volgens díe manier zo goed mogelijk zit en je paard zo goed mogelijk laat lopen.

Op een andere manier kun je ook best mooi zitten en een paard goed laten lopen, maar dat is dan dus een andere manier en heet geen klassieke dressuur. In de hogeschooldressuur kun je ook een combinatie mooi laten lopen/zitten, maar ook dat is een andere manier van dresseren dan de FEI hanteert. Niet beter/slechter, maar anders en dús niet hetzelfde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:37

flugeltje schreef:
Lees je dan ook wel is hoe schadelijk het is als je uberhaubt op een paard zit...en er dan ook nog mee gaat rijden....

Nee, want dát komt Arabesk niet uit Haha!

Verder is het wederom vollédig off-topic.
Dat klassieke dressuur met bit is, is evident en het topic niet.
Of met/zonder bit slechter/beter is, is het topic niet.
Dat het niveau van de ruiterij zo laag is dat dit allemaal te verwarrend blijkt is wél een punt. Zie onder.

Het tópic is de vraag of wanneer iemand vind dat deze bitloos moet rijden een egoïstische keuze maakt door het toch indoen van een bit voor het rijden van wedstrijden in klassieke dressuur.

Ja, dát is een egoïstische keuze in negatieve zin, MAAARRRRR zoals al verschillende keren is opgemerkt is het hele paardrijden egoïstisch Haha!
Het jezelf niet verbeteren opdat je het paard zo min mogelijk belast is het álleregoïstisch.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 09:46

HC, wat zou een altruistische daad voor het paard zijn? Of houding in dagelijkse omgang zogezegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 10:00

Lovely schreef:
HC, wat zou een altruistische daad voor het paard zijn? Of houding in dagelijkse omgang zogezegd.

Of iets altruïstisch is wordt niet door de inhoud bepaald doch door de bedoeling en perceptie ervan en dan nóch...

Als ik zin heb om op een mooie dag van de natuuur te gaan genieten en een paard wil roepen maar zie dat de harem héérlijk achter op het land loopt te genieten van de ruimte en elkaar, doe ik dat soms niet.
Ik voel me daar dan evenwel goéd bij dus of dat altruïstisch is?
´Gelukkig´ komen ze 9 van de 10 keer gelijk aanlopen als ze me zien of zelfs maar hóren. Ik ga nl. doorgans iets leuks, spannends, interessants doen.
Ook dát is niet atruïstisch want door een paardgerichte manier van opvoeden en beleren is het rijden een groot plezier met een welwillend paard.

Aan paardrijden als hóbby ligt een egoïstische keuze ten grondslag. Zoals ík dat ervaar brengt dat de verantwoordelijheid met zich mee om dit voor het paard zo min mogelijk belastende manier in te vullen. Dat omvat dan ook het hele rijpaard hoúden.
Paardgericht houden, anatomisch correct belasten, correct communiceren is allemaal véél fundamenteler belangrijk dat wel/geen bit.

hc

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-08 14:09

En bij bovenstaande sluit ik mij volmondig aan.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 23:19

Huertecilla schreef:
Gelukkig´ komen ze 9 van de 10 keer gelijk aanlopen als ze me zien of zelfs maar hóren. Ik ga nl. doorgans iets leuks, spannends, interessants doen.

Dat doen die van mij nou ook altijd als ze me zien of zelfs als ze mijn auto horen:D Hetgeen wat ik met ze doe ('ring'dressuur, met bit, sporen, zweep, S&T etc) is dus kennelijk leuk, spannend en interessant voor ze Haha! Leuk dat anderen die ervaringen dus ook met hun paarden hebben... Dat zij het ook zo interpreteren dat als je paarden gewoon komen als ze je zien of horen, dat je dan vast wel iets goed doet in de opvoeding en het beleren Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 10:08

En die van mij doen dat ook en die denk, YES, misschien krijgen we weer wat te vreteen!!! Haha! Haha!

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 14:27

Jeetje, een beetje te snel een reactie getypt zie ik... oops! 'denken' en 'vreten' bedoelde ik natuurlijk! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 13:32

Arabesk schreef:
er zijn zelfs al bokkers die met chips en cola klaar gaan zitten als wij veschijnen in een topic Clown kwam dit net nog tegen op i-net http://nl.youtube.com/watch?v=tOOHWAJ3i ... re=related

Ah ja, het filmpje van onze Nevzerov, waar (o.a.) op 1.27 minuut in de linkerbakhoek iemand met een zweep in beeld staat. Haha!. Onder andere...
De rest van Nevzerovs filmpjes gaan we vast nog eens bespreken in een ánder topic. Van de winter. Bij slecht weer Knipoog

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 22:34

ezanden schreef:
Arabesk schreef:
er zijn zelfs al bokkers die met chips en cola klaar gaan zitten als wij veschijnen in een topic Clown kwam dit net nog tegen op i-net http://nl.youtube.com/watch?v=tOOHWAJ3i ... re=related

Ah ja, het filmpje van onze Nevzerov, waar (o.a.) op 1.27 minuut in de linkerbakhoek iemand met een zweep in beeld staat. Haha!. Onder andere...
De rest van Nevzerovs filmpjes gaan we vast nog eens bespreken in een ánder topic. Van de winter. Bij slecht weer Knipoog

Ok. Met gepofte kastanjes best te doen denk ik. Haha!