duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Judje

Re: duidelijke foto paard die goed 'door de rug' loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:28

CindyUniek:
Ik heb even al jouw eigen commentaar weggehaald en alleen de foto's eruit gehaald. Bij de 2e foto had je zelf al neergezet dat deze niet goed is, toch heb ik even het commentaar weggehaald om 'met een schone lei' te kunnen beginnen.

Aangezien dit pas mijn 3e beoordeling is hoop ik dat anderen mijn kunnen aanvullen en/of verbeteren...

Eerst even wat in het algemeen: let er goed op dat je vanuit je elleboog tot aan het bit 1 lijn krijgt en houd je bovenarmen naast je lichaam. Daarnaast kan ik het niet helemaal goed zien, maar het lijkt ook dat je je benen nog wat langer moet maken. Ik denk dat je je onderbenen ook iets meer terug moet leggen. Misschien (had ik ook) maak je het jezelf te moeilijk qua uitdrukken van de hakken en het terugleggen van je onderbeen doordat je met behoorlijk lange beugels rijdt.
Op de eerste foto zit je ook wat naar voren, probeer daar aan te denken en blijf gewoon op je kont zitten! Knipoog

Dan kunnen we over naar de foto's:
Afbeelding
- LA is al verder van de grond dan RV, waardoor het paard dus meer draagt op de voorhand
- RA lijkt ook al dichter bij de grond te zij dan LV, maar door de lichte hoeven in het lichte zand is dat op de foto niet helemaal duidelijk
- de passen zijn wel even groot
- het paard loopt iets achter de loodlijn en de nek is ook niet het hoogste punt
- en een klein deukje achter het zadel, voor het zadel is heel moeilijk te zien, maar ook daar lijkt het deukje zichtbaar
- het bekken van het paard is nog niet helemaal gekanteld

Afbeelding
Deze foto is inderdaad fout als we kijken naar de achterhand (wees blij dat die nog op de foto staat Knipoog ), maar het paard heeft wel zijn nek als hoogste punt en loopt hier niet achter de loodlijn, dus alleen daar naar kijkend is de foto zelfs beter dan de eerste.
Maarja, op deze foto zien we nou precies het achterhandgebruik dat we niet willen zien, een deukje achter het zadel en het gewicht in de hand lijkt me ook niet gering.

Afbeelding
Deze foto is door de afstand en de hoek moeilijk te beoordelen. Toch is erg duidelijk dat er geen deukje meer zit achter het zadel en dat het paard de passen voor en achter even groot maakt. Ik kan alleen niet goed zien of het paard ook goed zijn hals strekt met het neusje er uit, of dat deze toch achter de loodlijn loopt.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:41

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:47

Nerootjeh schreef:
http://img530.imageshack.us/img530/2875/nero024cn3.jpg
Imo heeft Nero een ietwat holle rug, of een puntkontje Clown

Zoals ik het zie is het niet echt een holle rug, want zo erg hol loopt de bovenlijn niet, alleen denk ik dat de pony iets overbouwd is gebleven, waardoor dus ook de kont hoger komt dan de schoft.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:52

Nerootje, kan het zijn dat die ene foto misleidt omdat ie net op het verkeerde moment is genomen? Onder het zadel zie je namelijk weinig van een ´puntkontje´

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:59

@Fox-xy, bij jouw foto´s valt mij je houding op. Knipoog

Je houdt je handen behoorlijk breed (niet netjes in een lijn met de teugels dus ook te laag), je handen staan ook niet rechtop maar gekanteld/ iets sterkere inwerking.

Let verder ook goed op waar je heen kijkt, je paard heeft stelling maar of dat bedoelt/ onbedoeld is kan ik niet opmaken. Zo kun je je ook beter lang maken en zelf rechtop zitten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 14:59

Boy heeft wel een puntkontje denk ik.. NRPS pony Ja Zal zo ff foto opzoeken

edit; foto

Afbeelding

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:17

CindyUniek schreef:
ook dit is een heel goed einde van het rijden:
Afbeelding
ze volgde mijn hand mooi met neusje naar de grond en haar passen blijven mooi groot!

ik heb het idee dat je paard zijn hoofd als het ware 'laat vallen'. misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat hij zijn hoofd erg snel naar beneden heeft gedaan, als je snapt wat ik bedoel. ik vind het moeilijk uitleggen. misschien eens proberen hem heel langzaam te laten uitschuiven? ook is het neusje nog wat te ver terug volgens mij.
misschien zie ik het verkeerd hoor, dus misschien kan een kenner mij helpen? Tong uitsteken

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:23

Ik ben geen kenner, maar naar mijn idee loopt ze idd met r neusje achter de LL.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:26

@Lauss; Beetje overbouwd? Heeft ook typische "rechte" achterbenen. Loopt daardoor (volgens mij) op de voorhand.

Ik heb even een vraagje aan alle mensen in dit topic die het over het "kuiltje" hebben;

Ik ben samen met mijn zusje een shet/welsh aan het inrijden. Zodra ze erop gaat zitten komt dit kuiltje er achter het zadel. Zelfs al is het zonder zadel en is het maar enkele seconden.

Wat moeten we nu doen? Eerst verder met inrijden en dan later het kuiltje eruit proberen te rijden? Hoe doe je dat eigenlijk met zo'n jonge pony? Rug bol en los moet toch niet zó moeilijk zijn? (Blijkbaar wel... overal waar je kijkt )

Kortom; hoe zorg je dat een pony gelijk vanaf het begin zijn rug goed gebruikt? Hij moet er immers nog zijn hele leven mee door...

(ik zal even zoeken of ik een foto heb)
Alvast bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:31

Ja Arabier he, hoge achterhand!

ben ik ook benieuwd naar; mag je een jong paard direct op de achterhand zetten?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:32

LoveLeandro schreef:
CindyUniek schreef:
ook dit is een heel goed einde van het rijden:
Afbeelding
ze volgde mijn hand mooi met neusje naar de grond en haar passen blijven mooi groot!

ik heb het idee dat je paard zijn hoofd als het ware 'laat vallen'. misschien zie ik het verkeerd, maar ik heb het idee dat hij zijn hoofd erg snel naar beneden heeft gedaan, als je snapt wat ik bedoel. ik vind het moeilijk uitleggen. misschien eens proberen hem heel langzaam te laten uitschuiven? ook is het neusje nog wat te ver terug volgens mij.
misschien zie ik het verkeerd hoor, dus misschien kan een kenner mij helpen? Tong uitsteken

Paard heeft de neus duidelijk achter de LL. Neemt niet weg dat de rug wel goed wordt gebruikt.

@ Lauss; Jouw paardje lijkt idd overbouwd, heb je een foto op stand op een vlakke ondergrond?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:36

Afbeelding

Beckie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:37

Ik vind het allemaal echt super interessant, kan er nog veel van leren Haha! . En ik kijk sinds ik deze topic volg inderdaad met andere ogen naar foto's en filmpjes.

Maar ik heb een vraagje. Hoe kan je, als de foto schuin van voren of achteren genomen is, nou zien of de passen voor en achter gelijk zijn?? Het beeld vertekent dan toch. Volgens mij doen ze het namelijk expres bij foto's voor de verkoop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:37

Zijn kruis (dat is zn kruis toch?) loopt omhoog Ja
*als ik het goed zeg zo

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:39

@Safiera Als je verder het topic leest.. zie je dat het juist moeilijk is rug bol en los. De natuurlijke reactie op gewicht is het kuiltje, voordat je dat er echt uitgereden hebt ben je wel paar jaar verder. Daarvoor moet het paard eerst sterker worden in de rug en achterhand. Rustig blijven trainen, mooi voorwaarts en voor de loodlijn en wat oefeningen die in dit topic staan en dan veel geduld.
@ Lauss, Een jong paard direct op de achterhand is ook funest volgens mij. Zeker voor een niet volgroeit paard. Lees verhaal van Goofy maar eens goed. Eerst STUWEN en dan pas DRAGEN.

Het is gewoon een lange weg die moet worden afgelegd bij juiste africhting van een paard. Er is veel geduld voor nodig en in deze tijd van druk en haast is er dus duidelijk te zien wie daar de dupe van zijn geworden.

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:39

Beckie schreef:
Ik vind het allemaal echt super interessant, kan er nog veel van leren Haha! . En ik kijk sinds ik deze topic volg inderdaad met andere ogen naar foto's en filmpjes.

Maar ik heb een vraagje. Hoe kan je, als de foto schuin van voren of achteren genomen is, nou zien of de passen voor en achter gelijk zijn?? Het beeld vertekent dan toch. Volgens mij doen ze het namelijk expres bij foto's voor de verkoop.

sommige mensen maken volgens mij idd de foto's expres vanuit een bepaalde hoek bij de verkoop Knipoog was mij ook al opgevallen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:42

Hij is niet overbouwd hoor, hij staat hier niet in de meest voordelige positie en zelfs dan is zijn schoft nog hoger. Hij is gewoon gebouwd zoals het moet hoor Knipoog.

Maar wat bedoel je met 'zijn kruis loopt omhoog'?
En waar heb je 't over in je vorige post als ze zegt; 'arabier hé, hoge achterhand'?

@ Hermelientje; Je zegt dat arabieren vroeger een 'dakvormige croupe' hadden en plaatst er een link bij ter verduidelijking. Ik zie in die link alleen geen paarden met zo'n croupe, kun je nog eens uitleggen wat je precies bedoelt en een foto erbij doen van 1 paard?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:46

Arabieren hebben vaak een hogere achterhand (hoger vergeleken bij bijv een kwpner) als ik het goed begrepen heb..

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:48

anneliesdj schreef:
@ Hermelientje; Je zegt dat arabieren vroeger een 'dakvormige croupe' hadden en plaatst er een link bij ter verduidelijking. Ik zie in die link alleen geen paarden met zo'n croupe, kun je nog eens uitleggen wat je precies bedoelt en een foto erbij doen van 1 paard?

als je een beetje naar beneden scrollt, zie je wel arabieren met een 'dakvormige croupe'
Afbeelding

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:49

Evelijn schreef:
De natuurlijke reactie op gewicht is het kuiltje, voordat je dat er echt uitgereden hebt ben je wel paar jaar verder.

Schoot me net even wat te binnen. Het is dus wel degelijk ten nadele van bv jonge paarden om door relatief zwaardere ruiters te worden ingereden. Dat blijkt hieruit, het paard moet eerst geleerd worden de´ruiter´ goed te kunnen dragen. Tot die tijd is het gewicht van de ruiter toch belasting in negatieve zin voor het paard, of niet?

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:50

_Pansy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:51

Afbeelding
sorry, van sporthorses gepikt Bloos

kan iemand mij vertellen wat dit voor gang is? is dit nou een paard die vanuit de galop half in de draf is? (voor draf, achter galop)
of iets anders? want dit is toch geen goede stap, draf of galop?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:51

Afbeelding

Die witte lijn naar z'n achterhand loopt omhoog.. Dat is toch een oplopend/omhoog lopend kruis?

witte pijl; wordt dat bedoeld met een punt kontje?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:52

Nerootjeh schreef:
Nog niet aan het werk, lang teugeltje enzo, maar hij heeft toch dat deukje?

Ja Volgens mij wel!

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 15:55

" nerootje± Ik zie ook duidelijk een deuk, maar dat komt ook juist doordat je nog niet aan het werk bent, je paard loopt nog uit elkaar gevallen en op de voorhand.

Edit± help! al mijn leestekens zijn van knopje verwisseld! hoe kan dat= Blond