Wat kun je doen met een jong paard en wat is onverstandig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

traan_beauty

Re: 2,5 jarige paarden zadelmak maken, nieuwe trend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:21

Clown Ik bedoel dat een kind van 6 ook nog zo jong in geest is en een paard van 2,5 ook Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:23

Maar zo maakte je dat vergelijk niet Lachen
Ik vind een bijna 7 jarig paard toch echt allang toe een gereden te worden Lachen

Overvragen hoort nooit..daar moet je als ruiter altijd waakzaam voor zijn, ook op een 10 jarige

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:24

Mensen en paarden moet je niet vergelijken. Ze lijken in bijna niets echt op elkaar.

De mens is een jager en het paard een vluchter. Alleen daar gaat het al mis!

Je moet, vind ik, zowiezo geen dieren met mensen vergelijken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:31

Mensen en dieren moet je in veel opzichten niet met elkaar vergelijken, nee.

Maar ik vind dat een paard altijd moet kunnen 'spelen'. Jonge paarden misschien nog wel wat meer, maar het geldt wat mij betreft ook voor de oudere paarden. Gelukkig kan die van mij genoeg spelen, want die blijft voor altijd lekker in zijn kudde staan, als het aan mij ligt. Ingereden (weliswaar niet op 2,5 jarige leeftijd) of niet. Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:32

Maar dat is iets anders Nadya. Dat is hoe je omgaat met je paard en hoe je het dier traint Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 15:36

Pletje123 schreef:
Maar dat is iets anders Nadya. Dat is hoe je omgaat met je paard en hoe je het dier traint Knipoog

Het is meer hoe ik hem hou en hoe ik hem train. Knipoog
Ik zal in de toekomst bv nooit dagelijks gaan rijden, omdat ik ook grondwerk wil blijven doen.
En omdat 'ie buiten staat, moet er nooit iets, dat scheelt natuurlijk ook. Het is wel anders als je paard binnen staat natuurlijk. Ik vind zelf dat jonge paarden niet binnen horen (eventueel 's nachts wel binnen staan, vind ik nog wel ok, hoor), maar die horen gewoon lekker buiten in een kudde. Ook goed voor hun sociale ontwikkeling.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 19:50

laatst werd er iets gezegd over een kind in de topsport. dat een 2,5 jarige paard nog niet bezig moet zijn met topsport. nou sorry hoor maar als een kind van 10 later de topsport in wilt moet die allang bezig zijn. mja kan aan mij liggen......

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:07

Gaat deze discussie nou over het zadelmak maken van een 2,5-jarige, of over het op (jonge) paarden zetten van jonge kinderen Verward

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:18

@ elles: volgens mij allebei.... iig alles wat je in de afgelopen 2 pagina's leest is herhaling zo ongeveer, geloof ik.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:19

Elles schreef:
Gaat deze discussie nou over het zadelmak maken van een 2,5-jarige, of over het op (jonge) paarden zetten van jonge kinderen Verward

Mee eens dat snap ik nu ook niet meer Boos! Verdrietig

Misschien een appart topic over dat onderwerp starten Knipoog

( is maar een tip hoor )

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:28

Elles bedankt...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 20:31

Volgensmij gaat het om alle dingen die niet verstandig zijn om te doen met een jong paard.
De een vind dat rijden, maar de ander vind dat ook onervaren kindjes op een amper zadelmak paard zetten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 22:52

tienjarige kinderen kunnen zelf aangeven of ze wedstrijden willen rijden of niet, een paard kan dat simpelweg niet, hoe oud hij ook is.
ik vind dat een paard ALTIJD de mogelijkheid moet krijgen om paard te zijn. ook die van Anky bijvoorbeeld. en dat houdt onder andere in dat ze lekker de wei op gaan elke dag, in de groep. ook in da training kan een paard paard zijn imo, hetzij anders dan een paard van nature zou doen, maar met plezier en zekere vrijheid. ongedwongen dus.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:06

Maar merrieveulen op welk niveau train jij je paarden thuis?
Ik denk namelijk, dat daar al een heel verschil is.
Ik bijvoorbeeld ben nu hard aan het trainen om mijn paard klaar te maken voor de M1 en werk hier erh hard aan.

Maar werken jullie ook naar een bepaald doel toe en dan bedoel ik sport gericht???

Dit bericht is overigens niet aanvallend bedoeld dat even voorop.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:12

merrieveulen schreef:
tienjarige kinderen kunnen zelf aangeven of ze wedstrijden willen rijden of niet, een paard kan dat simpelweg niet, hoe oud hij ook is.
ik vind dat een paard ALTIJD de mogelijkheid moet krijgen om paard te zijn. ook die van Anky bijvoorbeeld. en dat houdt onder andere in dat ze lekker de wei op gaan elke dag, in de groep. ook in da training kan een paard paard zijn imo, hetzij anders dan een paard van nature zou doen, maar met plezier en zekere vrijheid. ongedwongen dus.

Tienjarige kinderen kunnen ook al een stuk beter aangeven of ze op een jong en onbeleerd dier willen stappen. Vijfjarige kinderen hebben nog ECHT geen idee waar ze mee bezig zijn. Knipoog Die zijn ook afhankelijk van de keuzes van de ouders, net zoals paarden afhankelijk zijn van de keuzes van hun eigenaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:15

Ik heb met mijn paard M gesprongen en Z gedressuurd
En dat trainen kon naast de dagelijkse weidegang met andere paarden.
Om eerlijk te zijn zie ik helemaal niet waarom dat niet samen kan gaan.
Net zoals nog eens heerlijk door het bos scheuren, of als je dresuurd lekker springen.
Houd ze allemaal fris tussen de oortjes

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:19

Mijn paarden komen ook dagelijks buiten en lopen daarbij ook in een groepje,maar ik heb het puur over de training zelf.
Ik denk namelijk dat daar een heel groot verschil in zit en dan met name het doel die je eraan steld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:20

Sorry, ben ff blont
Verschil met wat?
Krijg het ff niet gevolgd Lachen

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:21

Ik snap het ook niet Verward

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:23

runningkawa schreef:
Ik heb met mijn paard M gesprongen en Z gedressuurd
En dat trainen kon naast de dagelijkse weidegang met andere paarden.
Om eerlijk te zijn zie ik helemaal niet waarom dat niet samen kan gaan.
Net zoals nog eens heerlijk door het bos scheuren, of als je dresuurd lekker springen.
Houd ze allemaal fris tussen de oortjes

precies. maar bij teveel mensen gaat het niet zo. paarden staan 20 uur per dag op stal, twee uur op het land... dat vind ik dan jammer, want een paard kan ook paard blijven en toch presteren.

@ susie: met mijn ruin zit ik ergens tussen L1/ L2 (heb er eigenlijk nooit naar gevraagd...), erg laag dus, maar ik heb met hem geen doel voor de sport. wij genieten het meest van buitenritten, en ook rijden we wel western (ook heel eenvoudig). de dressuur is voor mij vooral zodat mijn paard goed beweegt (voldoende draagt) met de ruiter, omdat hij een headshaking probleem heeft gehad. verder vind ik het ook wel leuk, en misschien start ik hem nog weleens, dan wel tussen de paarden, hij is nl maar 1,52 meter.
maar ik ken ook paarden die 'echt' sportgericht lopen, en toch al gauw tien uur per dag in groepjes op het land staan. die kunnen lekker paard zijn, en toch presteren. ik zie niet in waarom dat niet zou kunnen. vaak hoor je dat een paard niet in de groep mag vanwege het risico op blessures, dat vind ik dan jammer. ik neem ook aan dat jouw paard gewoon op het land komt met andere paarden, daar is het toch immers een paard voor... [ edit: heb het al gezien! Knipoog ]

@ maikeltje ik denk dat je me verkeerd hebt begrepen, mijn post had NIETS met Flicka en Max te maken. mensen maakten hier de vergelijking met een kind en een jong paard, een kind belast je ook niet, waarom een paard dan wel, vroeg men zich af. daar reageerde ik op.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:29

Juist een paard wat moet presteren moet je lekker zijn ontspanning gunnen.. dit geld natuurlijk voor elk paard, maar op die prestatie- paarden, moet ook de druk eraf kunnen.. gaan ze alleen maar beter presteren..

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:38

Klopt ook wedstrijd paarden moeten tussendoor ontspannen.
En ik ga ook wel eens naar het kanaal en laat hem flink gaan, of ga door de bossen.
Maar toch ligt mijn intensie om hogerop te komen in de sport, daar heb ik persoonlijk mijn paarden voor.

Er is echter 1 ding dat ik bijna tot nooit doe en dat is springen Ja
Vind ik dood eng, maar gelukkig heb ik daarvoor een lieve vriend Clown

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:42

Merrieveulen@ ik zet mijn wedstrijd paard rustig bij onze merrie in de wei, waar ik dus nu net mee begonnen ben.
Hij heeft al een paar flinke trappen van haar gehad omdat hij aan haar billen rook, maar goed in de vrije natuur vallen de klappen vaak nog harder.

merrieveulen

en dat vind ik nou mooi susie. je ziet er genoeg, die veroordeeld worden tot een geïsoleerd leven, omdat het baasje alleen maar geeft om presteren. niets mis mee dat je paarden houdt voor de sport, maar een paardwaardig bestaan is toch het minste dat het dier gegeund moet worden. de mijne loopt niet in de sport, wel zoveel mogelijk buiten in kuddeverband. imo ook prima, er zijn naar mijn mening meerdere manieren om een paard een paardwaardig bestaan te geven.

Anoniem

Mijn intensie is dat ook.
Maar trainen is imo meer dan doelbewust oefeningen doen.
Lekker klooien hoort er ook bij.

Zo reed ik Z, 5 jaar geen parcours meer gezien. Wel nog wekelijks in de les gesprongen.
Hadden we clubkampioenschappen, dat is waar clubs in de buurt tegen elkaar strijden.
een 4 tal hadden ze wel, maar ze hadden 3 crossers en springers nodig.
Nog nooit had ik gecrosst, maar wauw, wat een lol hebben we gehad. Lachen
En kawa vond het helemaal te gek. Hyper!
Daarna het parcours in en het leek of er nooit uit waren geweest.

En als je club dan ook nog eens wint, zelfs van de club die al jaren gewonnen heeft, dan kan je dag niet meer stuk Lachen

Heerlijk wat andere dingen doen.
Als dat niet kan vraag ik me af of de basis er wel inzit