Mireille1970 schreef:Het is onmogelijk om ieder paard identiek gelijk te doen bewegen, daarvoor zijn er teveel lichamelijke verschillen en bewegingssoorten. Dus dat is paardgebonden, het gereden zijn heeft daar niets mee te maken. Je kan een paard wat meer expressie geven maar van een gewone nooit een echte maken.
Toch is (het mooier maken) een doel bij dressuur, een gewone komt minder ver (bij een gelijke inspanning van de training), dat lijkt me duidelijk. Ik denk wel dat een verschillende training een verschillend eind resultaat heeft. Volgens Tiel is er met name verschil in de bespiering van de hals bij een LDR gereden paard tov een "klassiek" gereden paard. (en ze vindt het niet goed, dat mag duidelijk zijn
)
Mireille1970 schreef:Wat de piaffe betreft: alleen in een "op de plaats" piaffe zie je nog wel eens een onderstandig terugkomend voorbeen dat daarna de juiste stand heeft. Maar hij mag 1,5 meter voorwaarts zijn in vele gevallen zie je dan inderdaad een keurig recht been. In mijn idee heeft ook dat niets met de manier van rijden te maken.
Kijk, dat is weer een mooi voorbeeld van verschil in wedstrijd denken en trainings denken. Als een piaffe op de plaats je doel is, ben je met 1,5 meter er nog (lang) niet. Als de 1,5 meter je doel is, ben je (bijna) klaar. Mischien is het geen manier van rijden, maar wel een manier van trainen.