Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 17:34

pol013 schreef:
Nee, maar als je het gevoel helemaal niet kent, kun je het ook niet gaan zoeken.
En als je het gevoel via een omweg weer even omhoog kunt halen, kun je het weer makkelijker gaan zoeken.
Een trucje is zo slecht nog niet. Als je het gewoon ziet voor wat het is. Een hulpmiddeltje om ergens te komen.

Stel ik zit vast in mijn schouders en doe daar dagelijks wat oefeningen voor om het soepeler te maken. Die oefeningen kan ik te paard moeilijk gaan zitten doen midden in een SB. Maar ik kan door het herhalen van de beweging wel weer even voelen waar ik wat moet voelen. En dan in de SB weer op zoek naar datzelfde gevoel. Die oefeningen zijn ook maar een trucje. Want uiteindelijk moet ik mijn lijf zo gaan laten functioneren dat ze niet meer nodig zijn. Maar in de weg daarnaartoe kunnen ze we een toegevoegde waarde hebben.

Maar goed, ik fantaseer maar wat over de bedoelingen er achter.

Ik vind dit soort nadenken en discussiëren altijd interessanter dan de 'letter van de wet' willen] naleven.

alles wat je helpt is meegenomen, toch denk ik omdat een paard een gewoonte dier is dat je met truckjes voorzichtig moet zijn, ik ben er wel voorzichtig mee

truckjes als oplossing kan prima en er naast oefeningen doen ben ik een voorstander van,

maar er is niet een wet, er zijn vele wegen die naar rome (het doel) gaan, al vind ik het wel prettig als ik rome bereikt heb kan genieten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:26

Voor de mensen die een een beetje Duits kunnen is dit denk ik een leuk filmpje om te kijken over takt, ontspanning en aanleuning (wat de gewenninsfase wordt genoemd in het Skala) voorzien van goed commentaar :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:44

MCE schreef:
alles wat je helpt is meegenomen, toch denk ik omdat een paard een gewoonte dier is dat je met truckjes voorzichtig moet zijn, ik ben er wel voorzichtig mee

HIer ben ik het wel met MCE eens.
Het losmaken van de kaak in stilstand wordt ook wel eens gebruikt door een instructeur die zijn leerling wil laten voelen hoe het voelt als een paard de kaak (en het bit, want dat is vaak ook het gevolg) loslaat.
Het gevaar daarvan is alleen de focus op het hoofd, dat ertoe kan leiden dat men toch van voor naar achter gaat rijden.
Terwijl, als je je focust op het losmaken van het lijf eerst, het hoofd in de regel automatisch wel goedkomt.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 18:57

Nog een leuk filmpje die het verschil laat zien tussen paarden van verschillende leeftijden, in verschillende africhtingsgraden.

Ze tonen een groene 4 jarige, een groene 6 jarige en een meer ervaren 9 jarige, waarbij de focus steeds blijft op impuls en aanleuning.

Video is wel ook in het Duits en langdradig. Kan me voorstellen dat niet iedereen zin heeft het helemaal af te kijken.

Mochten er vragen zijn over de Duitse termen; roep maar :) ik ben met een Duitser samen :D

MyWishMax

Re: Totilas, ongezond lichaamsgebruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 19:42

Ik zal morgen eens kijken, ben niet goed in duits maar meestal valt er wel wat van te maken haha.

Uk snap mce wel qua commentaar op filmpjes. Het is makkelijker in real life omdat je direct feedback krijgt en kan ingrijpen. Dan zie je ook wat er gebeurd. Als ik filmpjes bekijk van kennissen vraag ik ook heel veel. Ik zie dit ebbdit of het lijkt erop dat, klopt dat? En als je dit probeert volgende keer, wat gebeurd er dan? In het echt is dat veel makkelijker.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 21:14

Ik heb ook wat beeldmateriaal bijeen gezocht waarvan ik denk dat dit het meest in overeenstemming is met het idee van Baucher.
In de tegenwoordige tijd denk ik dat Phillipe Karl het dichtste bij het idee van Baucher komt.
Hier een kort filmpje waarin het flexen wordt getoond met Duitse voice-over. (Ik las net dat 996981 het met een Duitser doet dus vragen kunnen die richting op *D )

Wat verder in de opleiding ziet er ongeveer zo uit:

En ik denk dat het in wedstrijdverband er ongeveer zo uit zou zien (OS van 1948)

Ik heb vandaag met mijn Vos ook wat grondwerk gedaan en geflext met bit. Normaal werk ik met haar de oefeningen van Tristan Tucker door en dat zijn eigenlijk dezelfde flexoefeningen als die van Baucher maar dan met touwhalster. Ik heb vandaag een statische oefening toegevoegd met het bit en ik moet zeggen dat ik verrast was door het positieve effect. De merrie heeft geen fijne mond en reageert standaard op de teugelhulp door zich eerst vast te zetten. Bij de flexoefening kon ik haar laten voelen dat het prettig is wanneer je de kaken los laat op de druk van het bit. Was erg leuk om te doen en om te zien.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:05

In een voetnoot in het boek van Baucher heb ik mogelijk de verklaring gevonden waarom de Duitsers (en wij) het Skala en het voorwaarts-neerwaarts gebruiken om onze paarden te trainen:

Baucher schrijft hier over het exterieur van paarden zoals steppers (ik denk Tennessee Walkinghorse) die gebouwd zijn om veel beweging in de voorbenen te tonen en hun achterbenen achter zich aan slepen, maar ook de paarden die paardenmensen in vroegere tijden, voor 1850 dus, gebruikten. Deze paarden hebben een lage croupe en hogere schoft. Dit is ook het geval bij de Duitse paarden. Hij noemt het een fout in de constructie en deze paarden moet je, wil je ze in balans rijden, de hals lager laten dragen. (De Fransen gebruiken, zeker in die tijd, paarden met veel arabisch bloed. Deze paarden hebben op stand meestal een hogere achterhand tov de schoft dan onze KWPN-ers en de Duitse rassen, uitgezonderd de Trahkeners)

Baucher schreef:
I think that, for the horse to be stylish and regular in his movements, the croup should be on a level with the withers ; such was the construction of the old English horses. A certain kind of horses, very much & la mode, called steppers, are constructed after an entirely different fashion ; they strike out with their fore legs, and drag their hind parts after them. Horses with a low croup, or with withers very high in proportion to their croup, were preferred by horsemen of the old school, and are still in favor nowadays among amateur horsemen. The German horsemen have an equally marked predilection for this sort of formation, although it is contrary to strength of the croup, to the equilibrium of the horse, and to the regular play of his feet and legs. This fault of construction (for it is one) has been scarcely noticed till now; nevertheless, it is a great one, and really retards the horse's education. In fact, we are obliged, in order to render his movements uniform, to lower his neck, so that the kind of lever it represents may serve to lighten his hind parts of the weight with which they are overburdened.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-21 22:27

Even een impressie over het gebruik van de sporen volgens Baucher, het klinkt volgens mij niet erg geweldadig. Ik vind het bijna poëtisch.
.

Baucher schreef:
The spurring ought not to be done violently, and with much movement of the
legs, but with delicacy and management.
The rider ought to close his legs so gradually that, before coming in actual contact with
the horse's flanks, the spur will not be more than a hair's breadth from them

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 09:24

Als in halt het paard wordt gevraagd de kaak los te laten laat hij ook het bit los. Dat is niet impliciet aan het aannemen van het bit. Bij het aannemen van het bit volgt het paard je hand en kan m.i. alleen in een voorwaartse beweging. Het aannemen van het bit is ook weer niet synoniem aan nageeflijkheid, maar wel een voorwaarde daarvoor. (quote Babootje)

Een losse kauwende kaak is altijd het gevolg van een losgelaten paard.
Andersom kun je het loslaten van de kaken stimuleren door bv. met de hand via het bit de tong te ‘masseren’. (quoteClasical)

veel paarden kunnen door de strak aangesnoerde neusriem en/of sperriempje niet eens kauwen op het bit, wat toch essentieel is voor ontspanning van de spieren in nek en kaakgewricht

het kan ook door de aangesnoerde neusriem irritatie oplopen aan de binnen kant wang, wat weer extra spanning met zich mee brengt en afleid van wat we willen bereiken: ontspanning

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:30

MCE schreef:
Als in halt het paard wordt gevraagd de kaak los te laten laat hij ook het bit los. Dat is niet impliciet aan het aannemen van het bit. Bij het aannemen van het bit volgt het paard je hand en kan m.i. alleen in een voorwaartse beweging. Het aannemen van het bit is ook weer niet synoniem aan nageeflijkheid, maar wel een voorwaarde daarvoor. (quote Babootje)

Andersom kun je het loslaten van de kaken stimuleren door bv. met de hand via het bit de tong te ‘masseren’. (quoteClasical)

veel paarden kunnen door de strak aangesnoerde neusriem en/of sperriempje niet eens kauwen op het bit, wat toch essentieel is voor ontspanning van de spieren in nek en kaakgewricht

het kan ook door de aangesnoerde neusriem irritatie oplopen aan de binnen kant wang, wat weer extra spanning met zich mee brengt en afleid van wat we willen bereiken: ontspanning

Helder omschreven, thx! +:)+

Zou er nog aan toe kunnen voegen dat er ergens in dit topic ook gesproken is over de relatie tussen mond en croupe. Als ik me goed herinner is de ontspannen mond ook een voorwaarde voor de ontspannen croupe.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:38

Dat klopt wbt die neusriem, heb eens een instructeur gehad die standaard overal de neusriem afhaalde zodat de paarden beter op het bit konden knabbelen en de kaak konden ontspannen. Werkt veel beter dan al die aangesnoerde neusriemen.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 10:44

Elisa2 schreef:
Dat klopt wbt die neusriem, heb eens een instructeur gehad die standaard overal de neusriem afhaalde zodat de paarden beter op het bit konden knabbelen en de kaak konden ontspannen. Werkt veel beter dan al die aangesnoerde neusriemen.

Eens, ik maak ze geregeld los en ik controleer ik durf wel te zeggen elke keer als ik les ga geven en sta even de instructieset aan te geven de neusriem en de singel voor ik ga beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:00

irmaz schreef:
MCE schreef:

Helder omschreven, thx! +:)+

Zou er nog aan toe kunnen voegen dat er ergens in dit topic ook gesproken is over de relatie tussen mond en croupe. Als ik me goed herinner is de ontspannen mond ook een voorwaarde voor de ontspannen croupe.

alle spieren moeten kunnen samenwerken, als er een schakeltje tussenuit is gaat een paard compenseren, zaak is dus om de paarden vanaf het begin van inrijden ruimte te geven om alles goed te kunnen ontwikkelen,
invloed van de tong is/wordt vaak onderschat en geen spier -werkt solitair, altijd in combinatie met om te komen tot b.v. oprichting of ontspanning

https://www.paardendomein.nl/blogs/gezo ... tot-staart
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-01-21 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:05

Ik heb ooit ruzie gemaakt met een instructie die neusriem strakker wilde doen. Maar goed, aansingelen ook niet strakker als dat ik doe. Ja, hij kan een gastje strakker tijdens het rijden, maar paard vindt dat extreem onprettig en zadel blijft gewoon liggen. Bij vorige paarden ook nooit gedaan, ik singel zoveel aan alsndat ik kan en wil geen strakke singel. Netjes aangesloten, maar geen kracht om hem in gat te krijgen.

Dat was een instructie die bij problemen meteen naar spullen ging kijken, terwijl de aanleuning niet fijn was omdat balans en activiteit niet goed waren. Of met zadel, paard die scheef was en ik die mee deed dus natuurlijk gaat zadel dan mee.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:13

Citaat:
Als in halt het paard wordt gevraagd de kaak los te laten laat hij ook het bit los. Dat is niet impliciet aan het aannemen van het bit. Bij het aannemen van het bit volgt het paard je hand en kan m.i. alleen in een voorwaartse beweging.

Ik kan goed uit de voeten met stelregels in de trant van 'het voorwaarts is belangrijker dan het gepruts aan het bit'.

Maar het filmpje van 'Vorbereitende Arbeit', geplaatst door Irma geeft toch een andere indruk.
Ik zie de kaak van het dier de hand volgen.

Er is een moment dat naar mijn idee richting 'tegen de hand' gaat en dat wordt zachtjes opgelost.
Eigenlijk volstrekt logisch : we willen ontspanning. (Een hoofdhouding kun je afdwingen, ontspanning moet je voorwaarden voor scheppen.)
Als ik al met neusriem rijd, dan hoeft het ding niet los bij het afdoen van het hoofdstel.

Wat mij in het tweede filmpje van Irma bekend voorkomt : de buitenteugel is de contactteugel, en je 'geeft' of 'duwt' met enige regelmaat met je binnenhand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 11:29

Janneke2 schreef:
Citaat:
Als in halt het paard wordt gevraagd de kaak los te laten laat hij ook het bit los. Dat is niet impliciet aan het aannemen van het bit. Bij het aannemen van het bit volgt het paard je hand en kan m.i. alleen in een voorwaartse beweging.

Ik kan goed uit de voeten met stelregels in de trant van 'het voorwaarts is belangrijker dan het gepruts aan het bit'.

Maar het filmpje van 'Vorbereitende Arbeit', geplaatst door Irma geeft toch een andere indruk.
Ik zie de kaak van het dier de hand volgen.

Er is een moment dat naar mijn idee richting 'tegen de hand' gaat en dat wordt zachtjes opgelost.
Eigenlijk volstrekt logisch : we willen ontspanning. (Een hoofdhouding kun je afdwingen, ontspanning moet je voorwaarden voor scheppen.)
Als ik al met neusriem rijd, dan hoeft het ding niet los bij het afdoen van het hoofdstel.

Wat mij in het tweede filmpje van Irma bekend voorkomt : de buitenteugel is de contactteugel, en je 'geeft' of 'duwt' met enige regelmaat met je binnenhand.

u schrijft ergens dat u een knabbeltje krijgt - kon het niet terug vinden anders had ik het erbij geplaats - want dat is denk ik het juiste vertrouwen tussen de ruiter en het paard, knabbeltje wil denk ik zeggen "heb het gesnapt en wat in het filmpje van Irma duidelijk is als alles op de goede manier samenwerkt kom je tot een harmonie in samen werken, al naar gelang leeftijd en opleiding

ik zie/ervaar het als communicatie tussen paard en ruiter

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:41

Janneke2 schreef:

Even voor de duidelijkheid, het zijn niet 'mijn' filmpjes hoor, was dat maar waar *D

Waar ik wel benieuwd naar ben is of de buitenteugel als contactteugel iets van Steinbrecht is. Misschien weet 996981 dat?

Ik heb ook geleerd om met binnenbeen naar de buitenhand te rijden en dat de buitenhand de contactteugel is. Ik denk dat ik daarom ook altijd iets in stelling rijd over de hoefslag.

Baucher is daar niet heel specifiek in hoewel hij het wel heeft over kruislings been-hand oefening bij de introductie van het spoor en bij het aangaloperen. Zijn galophulp is binnenbeen-buitenhand als ik het goed heb begrepen. Blijkbaar tegengesteld aan de gangbare hulpen van die tijd, volgens zijn tekst.
Müseler heeft een drietrapsraket als galophulp: stelling naar binnen en zit op binnenzitbeenknobbel, buitenbeen achter de singel, rechtstellen met buitenhand en aangalopperen met binnenbeen op de singel. Super ingewikkeld maar het paard kan niet fout op die manier.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 14:59

996981 schreef:
Nog een filmpje van de bekende “Baucherist” Nuno Oliveira.

Ik zie een paard dat geen rek van achter naar voren wil maken, (“piaffeert” gelijk aan op het moment dat de teugels op maat worden genomen), dat een valse knik heeft, dat hakken trekt in passage, in piaffe geen ritme en gelijkheid toont, geen stille aanleiding heeft en overall er gewoon heel gespannen uit ziet...

Ik geloof niet dat ik blij wordt van “Frans klassieke” dressuur
https://youtu.be/yPCRltKnX1I

geerke schreef:
Fransen en dressuur is nooit een beste combi geweest :D

mmmm.... deze vind ik zo slecht nog niet

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 15:16

Binnenbeen, buitenteugel op de volte is een stukje rechtrichten. Het doel is het gewicht van het paard meer te verdelen over beide voorbenen, in plaats van voornamelijk op het binnen voorbeen. Het voordeel van contact aan de buitenteugel is dat je controle krijgt over de schouder, wat je nodig hebt in de zijgangen, pirouettes etc.

Dat komt inderdaad van Steinbrecht :j

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:06

Zo heb ik het ook geleerd maar voorwaarde is dan wel dat het paard op twee teugels is, als een paard nog niet op twee teugels is dan is het belangrijk dat ze de teugel aan gaan nemen die ze niet aan willen nemen van nature. De teugel aan de holle kant, wat je dus alleen voor elkaar krijgt als beide achterbenen er even actief onder gezet worden en daarvoor kan contrastelling als het paard de bolle kant aan de binnenkant heeft goed werken.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 17:55

Elisa2 schreef:
Zo heb ik het ook geleerd maar voorwaarde is dan wel dat het paard op twee teugels is, als een paard nog niet op twee teugels is dan is het belangrijk dat ze de teugel aan gaan nemen die ze niet aan willen nemen van nature. De teugel aan de holle kant, wat je dus alleen voor elkaar krijgt als beide achterbenen er even actief onder gezet worden en daarvoor kan contrastelling als het paard de bolle kant aan de binnenkant heeft goed werken.

Die snap ik niet als de binnenkant bol is en je contrastelling neemt dan wordt die kant toch juist boller?

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:40

MarjanB schreef:
Elisa2 schreef:

Die snap ik niet als de binnenkant bol is en je contrastelling neemt dan wordt die kant toch juist boller?

Ik neem aan dat je de stelling iets naar buiten neemt zodat je dan met je binnenbeen naar de buitenteugel kunt rijden? Stelling naar binnen te nemen op de bolle kant lukt alleen met meer druk op de binnenteugel en je wil juist die druk naar buiten verplaatsen zodat het paard de teugel op de holle kant aan gaat nemen. Denk ik hoor. Ik ben theoretisch niet zo sterk :o

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:46

.... daar snijd je een subtiel punt aan.
Stel : paard is bol naar links,
dan geldt 'blijf van de linkerteugel af',
gebruik je gewicht en de rechterteugel om gewicht op de rechterschouder te krijgen.
Lukt de verticale balans, dan is/wordt het werk idd beide achterbenen gelijkelijk onder de massa.

En op de volte naar links heb je het druk onderweg.

Anders gezegd:
een paard met teveel gewicht op de binnenschouder dan 'valt' ze naar binnen. (Wetten van de zwaartekracht.)
Paard doet dan het hoofd naar buiten ter compensatie.

De valkuil is dan: als je dan met je binnenteugel stuurt gaat het hoofd wel naar binnen, maar blijft Knollie op de binnenschouder en doet het de achterhand naar binnen om niet naar binnen om te vallen.
Dat voelt als: over de buiten schouder weglopen, maar is dus iets anders.
8-)
%)
Het duurde even voordat ik het snapte....

Oplossing: met de buitenteugel het hoofd en de schouders naar buiten sturen
(... terwijl je volte naar links al nergens meer naar leek...)
zodat het gewicht naar de buitenschouder gaat.
Doel: met gelijk gewicht de bocht maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 20:53

Janneke2 schreef:
.... daar snijd je een subtiel punt aan.
Stel : paard is bol naar links,
dan geldt 'blijf van de linkerteugel af',
gebruik je gewicht en de rechterteugel om gewicht op de rechterschouder te krijgen.
Lukt de verticale balans, dan is/wordt het werk idd beide achterbenen gelijkelijk onder de massa.

En op de volte naar links heb je het druk onderweg.

Een paard dat bol is links, vraag ik voor mijn linkerbeen opzij en met mijn linkerhand van de hals, vraag ik stelling, zonder terug te werken. Moeilijker is het volgens mij niet.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-21 21:00

Dat laatste stukje Janneke! Dat is hoe ik het ook oplos! Want met alleen been erbij, krijg ik nooit controle over de schouders.

En juist door de schouders te verplaatsen, kán ik ook mijn been gebruiken!

Gewoon op rechte lijn, zoals a-c en dan schouders verplaatsen!
Later ook in grote volte, wendingen.

Mijn paard gooide me altijd op rechts. Vier instructeurs aan te pas gekomen met allemaal verschillende stromingen. Tot mijn laatste en huidige hier mee kwam.