Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:44

Ayasha schreef:
Harmonieus rondjes rijden zie je de rijkunst niet van in? Echt waar?
Nu ben ik het zelden eens met simpelman (en ook in deze ben ik het niet met hem eens overigens.) maar ik zie hem nergens zeggen dat mensen die fouten maken niet van hun dieren houden.

Nee Ayasha, maar ik neem aanstoot aan het feit dat hij zegt dat hij van zijn dieren houdt en ze daarom niet wil uitbrengen in de grand-prix. Dat is hetzelfde als zeggen dat grand-prix dierenbeulerij is.

Waar trekt hij dan de lijn? Bij het Z? Of is iedereen die zijn paarden wil uitbrengen verkeerd bezig?
Ben ik de enige die dat ziet als een denigrerende opmerking?

Ik stoor me aan het feit dat er zoveel negatieve commentaar is op diegene die echt hun best doen het paardvriendelijk aan te pakken en dat hier beschrijven en anderen die enkel zweverig spreken over liefde en harmonie, niets laten zien, maar wel anderen indirect uitmaken voor paardonvriendelijk.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:47

Simpelman schreef:
SinneJ schreef:
Ik zeg niet dat liefde voor de rijkunst en respect voor het dier geen basisvereiste is, want dat ben ik het nl met u eens en ik wil even oprecht zeggen dat ik het ook respecteer aan u en anderen dat u daarop blijft hameren, dat is nodig.

Ik pleit echter wel voor een meer praktische benadering van de rijkunst want aan termen als aanleuning en harmonie heeft men niet veel indien het niet opgesplitst wordt in haalbare doelen.

Wanneer bepaalde mensen zich niet willen of kunnen verdiepen in de intenties en waardes van bepaalde rijkunstige uitdrukkingen dan is dat hun probleem, want aan de waarde ervan kan niemand voorbijgaan zonder op een dag in de problemen te komen.
Rijkunst is slechts voor een deel praktisch het heeft ook een intellectuele zijde.
Wanneer je kunt lezen en schrijven dan kun je nog niet zomaar literaire roman schrijven.

De begrippen aanleuning en nageeflijkheid kun je niet los van elkaar maken, het is hetzelfde.
Op het moment dat je ze los maakt van elkaar dan ben je weg gegaan uit de zin van e.e.a..

Dat begrijp IK allemaal, maar hoe leg je uit HOE aan die aanleuning=nageeflijkheid te komen aan iemand die er nog niet is??

Dit begint te lijken op de bijbel; er is geen enkel bewijs dat god bestaat, maar neem het gewoon aan, want anders ben je een zondaar.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:49

GP is topsport. dat is per definitie niet gezond. Maar de oefeningen die er naar toe leiden zijn super. zelfs een piaffe en passage hebben hun doel. het is de vraag hoe je GP definieert.

ik ben zelf nu heel erg zoekende naar het idee van contact, druk, gewicht, hoe je het ook wilt noemen.

mijn instructrice laat me nu eerst de hulpen testen voordat ik uberhaupt ga draven. ik haal hem dan bewist van de voorhand af door een hand hulp te geven. kort eraan en los voordat hij hangt. dit werkt heel goed. hij kauwt snel an laat los in de kaak. hij heeft zijn hals overrigens dan wel hoog. als dat eenmaal weer is afgesproken en los is dan loopt hij super los in zijn lijf. ik hoef alleen af en toe te ondersteunen met de hand hulp. met handhulp bedoel ik de impuls opvangen die je met je been opwekt door te knijpen in je handen. je laat je armen staan op contact. je handen zijn de sleutel. hij snapt steeds sneller wat de bedoeling is en loopt nu super fijn en zacht .

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:49

Picasso schreef:
Ik kan alleen niet meegaan in toveren en edelmoedig overgeven, maar dat zijn woorden en misschien streven we wel hetzelfde na...

Edelmoedige overgave, het bestaat echt, maar je vind het alleen als je er naar zoekt, het zit verborgen onder liefde.

Je hebt toch wél begrepen dat het woord toveren slechts een wijzende vinger is, symbolisch?

Een paard is zo gevoelig voor minime aanwijzingen dat het als vanzelf kan doen wat wij denken te gaan vragen. Dat komt wél héél dicht bij toveren.
Echt toveren kan niet, toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:51

Simpelman schreef:
Picasso schreef:
Ik kan alleen niet meegaan in toveren en edelmoedig overgeven, maar dat zijn woorden en misschien streven we wel hetzelfde na...

Edelmoedige overgave, het bestaat echt, maar je vind het alleen als je er naar zoekt, het zit verborgen onder liefde.

Je hebt toch wél begrepen dat het woord toveren slechts een wijzende vinger is, symbolisch?

Een paard is zo gevoelig voor minime aanwijzingen dat het als vanzelf kan doen wat wij denken te gaan vragen. Dat komt wél héél dicht bij toveren.
Echt toveren kan niet, toch?

Is mijn makke: de woorden storen mij, niet de intentie, die is duidelijk...

DarkoFoitzik

@SinneJ, er zijn genoeg boeken die beschrijven hoe je tot aanleuning komt. ik meen me zelfs te herinneren dat het in het FEI protocol omschreven wordt.

Ayasha
Blogger

Tsja, de huidige grand prix kan ik op een enkeling na niet zonder hakkelen diervriendelijk noemen. :) Het zou zo niet mogen zijn. Maar de paardenmens / gemiddelde wedstrijdruiter is zijn/haar eigen grootste vijand. :)
Niet iedereen is verkeerd bezig. Er zijn zeker mensen die het zo diervriendelijk mogelijk proberen. Alleen zijn die in mijn mening wel degelijk in de minderheid.

En dat moet je verder niet persoonlijk op nemen. Dat is geen oordeel over hoe jij persoonlijk om gaat met jouw paarden want wat ik in dit topic zie van jou ben jij wel degelijk heel bewust bezig met de training en die ook zo goed mogelijk af te stemmen op je paard. Maar als je écht naar de sport gaat kijken, op het in rijterrein, wat de afgelopen jaren bejubeld werd op het hoogste niveau ...
Op een enkeling na is het om te janken. Maakt dat elke wedstrijdruiter slecht? Nee.
Geeft dat een negatief globaal beeld over de competitie-sport? Ja, Dat absoluut wel.

Zoals ik al zei ben ik het niet met simpelman eens al is het maar om de vreemd gekozen verwoording. Maar ik denk (hoop.) niet dat hij wil zeggen dat élke wedstrijdruiter per definitie verkeerd bezig is.

Ik ambieer ook geen grand prix. Ten eerste heb ik er het talent niet voor en de fysieke capaciteiten niet meer voor. MAar het trekt me ook gewoon niet. Ik zou veel gelukkiger zijn als ik die oefeningen thuis kan uitvoeren in trainingsvorm waar het mis mag gaan zonder dat je een half land op je kop hebt dan dat ik ze in een ring moet gaan tonen waar correct lang niet altijd beloont wordt.

Edit; ik denk dat juist de mensen die hier zitten, mensen zijn die bewuster willen trainen ipv gewoon met kunstjes en genoeg wedstrijden naar het hogere niveau willen doorstoten om te kunnen "schijnen". 15 minutes of fame is ook in de paardensport een heel aanwezig iets.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:52

DarkoFoitzik schreef:
GP is topsport. dat is per definitie niet gezond. Maar de oefeningen die er naar toe leiden zijn super. zelfs een piaffe en passage hebben hun doel. het is de vraag hoe je GP definieert.

ik ben zelf nu heel erg zoekende naar het idee van contact, druk, gewicht, hoe je het ook wilt noemen.

mijn instructrice laat me nu eerst de hulpen testen voordat ik uberhaupt ga draven. ik haal hem dan bewist van de voorhand af door een hand hulp te geven. kort eraan en los voordat hij hangt. dit werkt heel goed. hij kauwt snel an laat los in de kaak. hij heeft zijn hals overrigens dan wel hoog. als dat eenmaal weer is afgesproken en los is dan loopt hij super los in zijn lijf. ik hoef alleen af en toe te ondersteunen met de hand hulp. met handhulp bedoel ik de impuls opvangen die je met je been opwekt door te knijpen in je handen. je laat je armen staan op contact. je handen zijn de sleutel. hij snapt steeds sneller wat de bedoeling is en loopt nu super fijn en zacht .

Zo zie ik de grand-prix inderdaad ook Darkofoitzik, als een set oefeningen die je wil kunnen beheersen, maar vooral omdat ze gymnastiserend zijn. Dat staat voor mij eigenlijk los van wedstrijden, zeker in dit topic.

Dat is een andere manier dan dat ik tot nageeflijkheid kom, maar als het werkt voor jou, prima en mijn felicitaties, want ik denk ook dat jouw paard een ander kaliber is dan de mijne en dat vereist een andere aanpak, ik weet niet of ik het zou kunnen.

Ik vind jou paard juist een mooi voorbeeld omdat hij moeilijk op kracht gereden kan worden en daarom de methode enorm uitgedacht moet worden.

SinneJ

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 13:57

@ Ayasha; helemaal akkoord hoor :j zie ook wat DarkoFoitzik schrijft over Grand-prix, zo zie ik het voorlopig ook.

Nu ben ik er nog lang niet, maar ik ambieer het wel ooit die oefeningen te kunnen als ik heel eerlijk mag zijn. Is het niet met dit paard, dan is het met het volgende of die daarna :).

En of ik dat paard dan wil uitbrengen? Ja, want ik wil eigenlijk een van die weinigen zijn die het wel op een 'correcte' manier lukt, begrijp je?

Ik weet echt niet in hoeverre het me lukt en ik weet ook niet in hoeverre ik ooit de capaciteiten ga hebben, maar met dromen kom je al ver en ik ben nog jong genoeg om van gekke dingen te kunnen dromen ;)

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:00

DarkoFoitzik schreef:
@SinneJ, er zijn genoeg boeken die beschrijven hoe je tot aanleuning komt. ik meen me zelfs te herinneren dat het in het FEI protocol omschreven wordt.

Ja dat is waar, en ik ben het ermee eens dat er wel een tendens mag zijn om meer te lezen onder de minder ervarene (en ook de andere groep ;) je blijft leren). Maar ik wil het ook in dit topic niet té zweverig maken en dat is wat simpelman wel leek te behartigen, daar ben ik een beetje allergisch aan geworden binnen de paardensport, want je komt er even ver mee als met het beuken en sleuren.

Een gezonde balans tussen theorie en praktijk is wat de meeste vooruitgang toelaat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:01

Maar de vraag is of je er dan ook voor beloont zal worden. Laten we wel eerlijk zijn: GP wedstrijden zijn erg duur en als ik zoveel geld zou uit geen (we gaan er for the sake of the arguement even vanuit dat ik er wel toe in staat zou zijn. :+ ) dan zou ik daar ook graag beloont voor worden. Ik persoonlijk erger me nu al aan het feit dat er op basis niveau mensen zijn die met geruk en gepluk winstpunten rijden...

Het zweverige ergert me ook. :D Ik ben niet zo van boekenwijsheid want de standaard dingetjes werken meestal niet bij het type paard dat ik rijd. Maar je moet ook niet gaan doen alsof het een roman is.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:04

Ayasha schreef:
Maar de vraag is of je er dan ook voor beloont zal worden. Laten we wel eerlijk zijn: GP wedstrijden zijn erg duur en als ik zoveel geld zou uit geen (we gaan er for the sake of the arguement even vanuit dat ik er wel toe in staat zou zijn. :+ ) dan zou ik daar ook graag beloont voor worden. Ik persoonlijk erger me nu al aan het feit dat er op basis niveau mensen zijn die met geruk en gepluk winstpunten rijden...

Het zweverige ergert me ook. :D Ik ben niet zo van boekenwijsheid want de standaard dingetjes werken meestal niet bij het type paard dat ik rijd. Maar je moet ook niet gaan doen alsof het een roman is.

Ja maar voorlopig ontken ik even het bestaan van al die hindernissen :+ ik haal ook nog veel voldoening uit rondtsjokkelen in de piste en misschien verandert dat wel niet, maar ik ben ook van mening dat het met klagen op bokt niet gaat veranderen :( en nu wil ik mezelf niet als superheld afbeelden, want ik zit nog heeeeel ver af van het zelfs nog maar 'opgemerkt' worden, maar ik droom er stiekem wel van...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:06

Dat is het hem net. Ik heb niet het ide dat het "opgemerkt" wordt. :) Men kijkt niet naar of iets met zachtheid bereikt wordt. Als die knol maar showt.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:08

Ayasha schreef:
Dat is het hem net. Ik heb niet het ide dat het "opgemerkt" wordt. :) Men kijkt niet naar of iets met zachtheid bereikt wordt. Als die knol maar showt.

Goh deels eens en deels oneens...

Er zijn weldegelijk ruiters waarvan je ziet; 'hey die heeft echt een heeeel lichte en constante verbinding'. Die komen vaak niet voorbij de subtop omdat veranderingen doorvoeren nu eenmaal heel moeilijk is, maar ik geloof wel dat je het aan iemand ziet wanneer die echt heel erg gewerkt heeft aan lichtheid bv.
(ik heb het al gezien eigenlijk haha)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:11

Tuurlijk zie je het. Maar als ik op basis niveau kijk zijn het vaak niet die ruiters die ook hoog scoren. Integendeel. :)
Maar goed, ik ben wellicht ook wat cynisch geworden doorheen de tijd. Ik heb doorheen mijn korte wedstrijd-carriere te veel gezien en gehoord.
Mensen die "opgehemeld" worden wiens rijderij grenst aan mishandeling maar de enkelingen die het zien, die halen hun schouders op en zeggen "maar ze wint wel"...

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:12

in die zin ambieer ik ook de GP en zelfs met dit paard. waarom zou hij geen piaffe kunnen of ene passage? wedstrijden zijn iets anders.

ik merk dat ik nieuwe inzichten krijg door veel te lezen en dit ook uit te proberen. aanvullend is het discusieren over deze zaken erg verhelderend. mijn beeld van hoe het zou moeten is total veranderd. filmpjes waar ik eerst met bewonderende ogen naar keek vind ik nu matig en viseversa. je gaat steeds meer zien en voelen. daar gaat het mij om. ik moet beter worden zodat mijn paard beter kan worden door mij.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:12

Ayasha schreef:
Tuurlijk zie je het. Maar als ik op basis niveau kijk zijn het vaak niet die ruiters die ook hoog scoren. Integendeel. :)
Maar goed, ik ben wellicht ook wat cynisch geworden doorheen de tijd. Ik heb doorheen mijn korte wedstrijd-carriere te veel gezien en gehoord.

Ik heb er zelfs nog geen gehad dus voor het zelfde geld sta ik binnenkort met hangende pootjes terug in de piste ;)

Kan allemaal, ik sluit niets uit.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:13

Wat bedoel je SinneJ? :o Kan even niet volgen. :o

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:14

Ayasha schreef:

Ik heb nog geen wedstrijdcarrière gehad, dus wie weet ben ik wel meteen van dit idee af zodra ik eraan begin.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:14

SinneJ schreef:
Dat begrijp IK allemaal, maar hoe leg je uit HOE aan die aanleuning=nageeflijkheid te komen aan iemand die er nog niet is??

Dit begint te lijken op de bijbel; er is geen enkel bewijs dat god bestaat, maar neem het gewoon aan, want anders ben je een zondaar.

Rijkunst is in tegenstelling tot het belijden van een religie gewoon gezond verstand, helaas is het precies dat dat er meestal ontbreekt.

De begrippen aanleuning en nageeflijkheid leg je niet zomaar aan een beginner uit en dat hoeft ook niet.
Het eerste dat iemand die verder wil komen nodig heeft is kunnen "voelen" in de breedste zin en dat is een kwestie van bewustzijn.
We moeten mensen zich er bewust van maken dat ze met een levend wezen te maken hebben met gevoelens en belangen en om met dat wezen samen iets waardevols te kunnen bereiken is het essentieel dat wezen te respecteren op elk moment en in iedere situatie.
In "het doel van de dressuur" staat dat omschreven als: de harmonische ontwikkeling van het wezen en zijn natuurlijke eigenschappen.
Daarvoor is het nodig in te kunnen voelen.

Het realiseren van aanleuning en nageeflijkheid komt voort vanuit respect, veiligheid, vertrouwen, rust, communicatie.
Pas wanneer dit gestabiliseerd is dan kun je verder gaan te denken aan andere dingen.
Dit deel wordt heel vaak simpelweg overgeslagen in de africhting, men begint bij nageeflijkheid wat dan wil zeggen dat het paard niet meer tegen het bit in moet gaan en een mooie halsboog moet laten zien.
Praktisch gaat een paard dan gewoon achter het bit, kijk maar om je heen, het gaat achter de loodlijn....
Achter de loodlijn = geen aanleuning.
Geen aanleuning = geen losgelatenheid
Geen losgelatenheid = geen vertrouwen

In werkelijkheid kan een paard in aanleuning en nageeflijkheid gaan met de neus 25cm voor de loodlijn.
Dat moeten mensen eerst leren voelen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:17

SinneJ schreef:
Ayasha schreef:

Ik heb nog geen wedstrijdcarrière gehad, dus wie weet ben ik wel meteen van dit idee af zodra ik eraan begin.

Bwah, zo lang je het naast je neer kan leggen kan het prima. :) Ondanks mijn mening rijd ik nog steeds (nuja, nu even niet maar normaal) met plezier wedstrijd. Omdat ik voor mezelf ga en voor niemand anders. Voor mij is wedstrijd puur "deel van mijn training". :) Gaat 't goed, is dat super, gaat 't niet goed (en dat gebeurt regelmatig. :') ) dan hebben we weer een les geleerd. Als je op die manier gaat. Dan is het allemaal leuk. Maar ik weet niet of ik nog zo zou kunnen gaan als je meer richting GP niveau gaat en de kosten (en de tijd die je erin steekt) veel hoger worden. DAn ben je niet meer "een zondagje weg" maar een heel weekend en is het geen 24 euro meer maar eerder een paar duizend...

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:20

DarkoFoitzik schreef:
in die zin ambieer ik ook de GP en zelfs met dit paard. waarom zou hij geen piaffe kunnen of ene passage? wedstrijden zijn iets anders.

ik merk dat ik nieuwe inzichten krijg door veel te lezen en dit ook uit te proberen. aanvullend is het discusieren over deze zaken erg verhelderend. mijn beeld van hoe het zou moeten is total veranderd. filmpjes waar ik eerst met bewonderende ogen naar keek vind ik nu matig en viseversa. je gaat steeds meer zien en voelen. daar gaat het mij om. ik moet beter worden zodat mijn paard beter kan worden door mij.

Eens! Al zou je ze wel een poepie laten ruiken als je deze uitbrengt en een mooie piaffe laat zien :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 14:57

DarkoFoitzik schreef:

wat voel je dan??

iedereen kan het omschrijven maar wie legt me uit wat je dan voelt of zou moeten voelen

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:01

Babootje schreef:
DarkoFoitzik schreef:
mijn problem met bijzetten is: je kunt geen belonging geven. je kunt niet op het juiste moment los laten of een ophouding maken.

Paard beloont zichzelf door los te laten. Heel simpel systeem eigenlijk.

DarkoFoitzik schreef:
door van het bit af te komen? lijkt me niet de bedoeling.

Dat doet ie ook niet. Bijzetten is ook een kunst. :D :D

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 15:02

Ik voel bij aanleuning dat het paard contact zoekt en wil blijven houden met mijn hand en mijn hand wil volgen tot het punt waarop ik de grens aangeef. Dat mijn paard niet onder het contact uit wil komen door achter de teugel te duiken of door juist te gaan hangen/de teugel (het contact) los probeert te trekken. Daarbij voel ik wanneer ik buiging/stelling neem links of rechts dat het contact op beide teugels even constant blijft.