Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 18:34

Zo, wij gaan voortaan onder werktijd werken aan de houdingsspieren :D van Oji nog wat oefeningen gekregen die ik kan doen. Ben benieuwd!
Ik heb er vandaag in totaal 1,5 uur opgezeten en dat merk je wel hoor, echt vermoeiend.
Afbeelding

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:33

Haha, ik zit altijd op die bal, heb geen bureaustoel.. Maar ik houd wel mijn voeten op de grond hoor :Y)

Starbreeze

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:48

Dan kun jij vast goed doorzitten :D

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 20:52

Hmm, ja, eigelijk geen problemen mee, haha. Maar hangt natuurlijk ook wel van het paard af: als die de rug loslaat zit het heerlijk, en anders wat minder.. (maar dat ligt aan de ruiter natuurlijk :+ dat ie de rug (nog) niet los kan laten)

Wyb_ster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 22:58

Marocje schreef:
Hmm, ja, eigelijk geen problemen mee, haha. Maar hangt natuurlijk ook wel van het paard af: als die de rug loslaat zit het heerlijk, en anders wat minder.. (maar dat ligt aan de ruiter natuurlijk :+ dat ie de rug (nog) niet los kan laten)

Dat ken ik, zeker als je er wat meer op een dag rijdt, dan voel je het verschil echt!

wouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-15 23:07

Hoe rij je naar een aanleuning, mijn haf loopt makkelijk met haar neus net voor de loodlijn, maar als ik een wedstrijd rijd moet de pony toch iets meer in de aanleuning lopen. Hoe kom ik naar een aanleuning waar ik mee kan werken en op de wedstrijd goed is. Pony is goed voorwaarts, aan het been, alert op elke hulp, laat zich makkelijk doorzitten.
Maar erg brede kaken, relatief korte brede nek.
Misschien een idee.

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 08:02

Wanneer je dit topic doorleest dan vind je je antwoord.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 09:38

Starbreeze schreef:
Duidelijk verhaal Simpelman, er is hier werk aan de winkel :)

Hier ook!!! Ik heb ook moeite met mijn benen stil te houden, maar sinds ik er heel erg op let om mijn knieën naar binnen te draaien gaat het al een stuk beter. Maar er is nog veel werk aan de winkel!

De sperriempjes zijn een succes en het kan echt een wereld van verschil betekenen. mijn paard liep altijd het prettigste met zijn hoofd voorbij de knie. Echt een hele diepe stretch, deed hij nooit meer dan twee rondjes en dan kwam hij terug tot voorbij de knie. Totdat ik mijn teugels heb verlengd met een oud sperriempje. Gisteren bleef hij constant in de diepe stretch lopen. Ook op een volte en bij het omstellen ook. Het lag dus echt aan het feit dat hij bij een diepe stretch tegen het bit aanliep en weer omhoog kwam. Een aanrader dus!!!

Ik heb een poging gewaagd om de artikels die een paar pagina's terug werden geplaatst te lezen, maar omdat er nogal wat Engelse medische termen in stonden kon ik het antwoord op mijn vraag niet echt vinden. Ik zie op de filmpjes van WF de paarden meestal net voorbij de knie lopen, maar op sommige ook in de diepe stretch. Maar wat is biomechanisch nu het verschil. tussen beide posities? Hebben ze een verschillende werking?

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:02

Mijn gevoel zegt dat de diepe stretch makkelijker is voor het paard, als je ervan uitgaat dat steeds hoger instellen steeds zwaarder is :)

Fijn dat de sperriempjes bij jou ook een succes zijn Damian! Ik kan zelf ook beter rechtop blijven zitten nu en toch veel teugel geven.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:17

Maar als ik dan kijk naar het elastiekje, dan zou de schoft meer "uitwaaien" in een diepe stretch.

inderdaad, je kan gewoon rechtop zitten en hij loopt niet meer tegen het bit aan als hij heel diep.stretcht.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:35

Dat wel maar ik denk dat het voor een paard qua spierkracht makkelijker is het hoofd zo diep mogelijk te laten 'hangen' (waarmee ik niet zeg dat dit slecht is, je rekt de lange rugspier op denk ik), dan het zelf een cm of 30 hoger zelf op te tillen. Of denk ik nu verkeerd?

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 11:50

Sorry voor de verschrikkelijke kwaliteit, maar dit is het beeld aan de longe nu. Met gsm getrokken dus het kan beter hehe

Afbeelding

Simpelman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-15 12:12

Starbreeze schreef:
Mijn gevoel zegt dat de diepe stretch makkelijker is voor het paard, als je ervan uitgaat dat steeds hoger instellen steeds zwaarder is :)

Fijn dat de sperriempjes bij jou ook een succes zijn Damian! Ik kan zelf ook beter rechtop blijven zitten nu en toch veel teugel geven.

Hoger instellen is gemakkelijker voor een paard wanneer het elastiekje naar het zadel toebeweegt.
Het wordt zwaar wanneer het naar voren komt.

Oftewel mét ruggebruik oprichten is zwaar, met vastgezette rug gemakkelijk.

De kunst is het het elastiekje zo ver mogelijk naar voren te laten bewegen maar IN de gevraagde houding.
Dus, bijvoorbeeld hals op de horizontale lijn, neus 5cm voor de loodlijn, elastiekje naar voren.
Het elastiekje zal in deze houding ongeveer 2 à 3 cm heen en weer kunnen schuiven.
Conclusie, het verschil tussen goed rijden en verkeerd is slechts 3cm en voor de meeste mensen op die manier niet zichtbaar omdat ze zich er niet van bewust zijn.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 12:34

Dat is precies wat ik nu ervaar Simpelman. Ik stel hem nu in de werkhouding in maar dat kan hij nog niet constant vasthouden. Ik voel nu ook duidelijk het verschil van echt over de rug of nep oprichting (als hij verkort in de hals dus).

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 14:55

Net weer een succesmomentje *\o/*
In de draf, vanuit diepe stretch langzaam oppakken naar arbeidshouding en wat hoger en weer langzaam zakken terwijl ritme en ontspanning behouden bleven *\o/* staartje swingde lekker mee!

Ook de sitting trot weer wat meegenomen en de ontspanning in de stap proberen te behouden in de verschillende halslengtes.

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:03

een ontspannen paard met deze storm? knap!

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:04

Heeft er niemand wat te zeggen over de allereerste foto van mijn grote vriend?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:06

Die van mij staan op stal. Het gaat hier enorm te keer (code rood). Een boom is omgewaaid, het tuinmeubilair ligt Door de hele tuin heen. Dus straks moeten we eerst de boom opruimen voordat de paarden er weer Door kunnen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:09

Ontspanning gaat goed! Hij lijkt alleen wat op de voorhand te lopen.
Ik vind het altijd lastig te beoordelen van een foto. Zo heb je een goed moment en een pas later kan je zo weer een slechte foto maken.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:13

damian23 schreef:
Ontspanning gaat goed! Hij lijkt alleen wat op de voorhand te lopen.
Ik vind het altijd lastig te beoordelen van een foto. Zo heb je een goed moment en een pas later kan je zo weer een slechte foto maken.

Dankje, ja ik had echt moeite om en de foto te trekken en meneer voldoende voorwaarts te houden ;) maar dat komt wel goed, we zijn en echt maar net terug bezig.. hij begrijpt het concept van hals laten vallen in ieder geval al wel, nu het tempo constant krijgen, maar daar heeft hij gewoon wat tijd voor nodig vermoed ik. Hij voelt zich wel heel onspannen, want voor we gingen longeren heeftie nog even een rolletje gedaan terwijl ik er verbaasd op stond te kijken, ik bezorg hem in ieder geval niet al te veel stress haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:17

damian23 schreef:
Die van mij staan op stal. Het gaat hier enorm te keer (code rood). Een boom is omgewaaid, het tuinmeubilair ligt Door de hele tuin heen. Dus straks moeten we eerst de boom opruimen voordat de paarden er weer Door kunnen.

Hier ook een hele dik stuk van een boom afgebroken, ben blij dat mijn paarden niet in de stal staan..... Ging net langs de stallen, blij dat er niets geraakt is.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:21

De paarden zijn vorig weekend verhuisd naar hun nieuwe stal. En....De boom is op hun oude stal gevallen. Geen schade gelukkig, maar de paarden waren zich anders wel rotgeschrokken.

Edit: snik...en mijn mooie rode meidoorn hangt helemaal scheef. Ik hoop niet dat die afbreekt. Mijn fruit zal ook wel van de bomen af zijn gewaaid.
Laatst bijgewerkt door damian23 op 25-07-15 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:22

Ja hier in belgiëland, Antwerpen is mijn vriend de brandweerman ook al de hele dag op stap -.- Bolero stond deze morgen happy in de regen, hij wilde zelfs niet met me mee naar binnen... Die heeft er dus geen last van zo blijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:25

damian23 schreef:
De paarden zijn vorig weekend verhuisd naar hun nieuwe stal. En....De boom is op hun oude stal gevallen. Geen schade gelukkig, maar de paarden waren zich anders wel rotgeschrokken.

Wow, dat is een geluk! Maar wat een storm hè? Ik heb daar zo'n hekel aan, dat extreme weer. Zit nu met samengeknepen billen op de bank, beetje angstig om mij heen te kijken. Hoop dat het snel voorbij is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-15 15:26

marietta schreef:
een ontspannen paard met deze storm? knap!

Binnenbak ;) maar was ook niet gelijk het eerste rondje in draf dat dit lukte hoor :))