Ik heb Wilma gevraagd deze foto's te plaatsen. Ik 'ken' Wilma via een andere ingang. Reageer dus nu vanwege die vraag, en niet omdat ik weer actief kan/zal zijn in dit topic.
Eerst zag ik de eerste foto.
En hoewel het een standfoto is kun je er toch wel iets aan zien.
Interessant, een standfoto! Meestal ben ik er geen voorstander van, ik zie liever een foto van een bewegend paard.
Deze standfoto geeft op zich wel een interessant beeld.
Bijvoorbeeld. Een slappe lendenpartij. Een onderhals, met een weinig ontwikkelde bovenlijn.
Een amazone die weliswaar vriendelijk naar haar paard kijkt, maar heel 'slap' , en ook scheef zit. Achterop het zadel, geen aangespannen been.
Kortom: een amazone die niet 'actief' zit.
De foto is echt 'voor het plaatje' gemaakt, iedereen blij en tevreden.
Maar vanuit het oogpunt van dressuurrijden, blij rijden, zijn er dus wel wat opmerkingen te plaatsen.
Ik had liever meer bespiering in de lendenpartij gezien. Niet voor de foto, maar als
resultaat van een training, het correct gereden zijn. Ik had liever een actief zittende amazone gezien. Alert, niet zo afwachtend, braaf. Ik had liever in de hals een aangespannen bovenlijn gezien.
Het paard op de eerste foto is NIET aan de teugel. Meer 'op de hand'.
Toen ik de foto voor de eerste keer zag was mijn reactie: he, een tuiger!
Maar volgens de bloedlijn (even gespiekt in het profiel) is het helemaal geen tuiger!
Bijzonder!
De eerste foto was kennelijk van even geleden.
Dan naar de tweede foto.
Een foto in beweging. Dat is andere koek natuurlijk.
En toch zijn er nog steeds punten die terugkomen.
Bijvoorbeeld het achterop het zadel zitten.
De iele halsbespiering, de lange, wat dunne lendenpartij.
Ik vind nog steeds je paard niet nageeflijk, aan de teugel. De strakke mond, de naar buiten komende oorspeekselklier, de arme halsbespiering ..
Dank voor je beide plaatjes!
Ik hoop dat je met me mee hebt kunnen kijken, en begrijpt wat ik bedoel met mijn commentaar.
Begrijp dat ik niet afkraak - ik wil zó graag dat mensen leren ZIEN!
Ik geef geen oplossingen - daar zijn instructeurs voor.
Leren ZIEN, en leren DUIDEN - DAT hoop ik over te dragen!