[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:14

ik ben wel benieuwd krijg veel les van verschillende instructeurs/instructrices die allemaal toch een andere houding willen zien
Afbeelding
mijn houding is hier niet op zijn best maar ik vind de halshouding van het paard wel netjes en paard is actief.

Afbeelding
ik had hem liever met een iets langere hals gezien nu geeft het zo'n opgekropt beeld, wel goed actief

Afbeelding
dit is een ander paard op deze foto duidelijk vanuit achter gereden (halshouding is niet echt goed te zien)

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:16

@Wilma, ik zie al heel veel verschil in foto 1 en 2 maar je ziet inderdaad nog wel wat spanning op foto 2,
ik vind het zelf heel moeilijk om van een foto te oordelen maar op foto 2 lijkt hij al veel meer over zijn rug te lopen
Laatst bijgewerkt door Twilight1 op 17-06-13 20:25, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:19

Mirtedl, leuk paard!
Hij loopt erg op voor.. Foto's van opzij zijn makkelijker te beoordelen..
Voor wat ik hier zie zie ik een paard dat zich erg opkrult, en dan bedoel ik met de neus naar de borst.
Ik zou liever eerst meer lengte in de hals zien, met het neusje eruit.
Paard mag een stuk actiever. Beter op de achterhand.
Idd je laatste foto je handen netjes tillen. Niet naar je paard kijken, kijk naar waar je naartoe gaat. Nu kijk je je paard de grond in.
Misschien een tip voor je benen... Neem platte blokjes ipv schuine.
Verder klopt de takt niet helemaal..

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:22

wilma12 schreef:
Beste allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic maar Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over mijn fotos.
Op de eerste foto had ik mijn paard net, en de 2e foto is van vanmiddag in Almelo.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Groetjes!

Ik heb Wilma gevraagd deze foto's te plaatsen. Ik 'ken' Wilma via een andere ingang. Reageer dus nu vanwege die vraag, en niet omdat ik weer actief kan/zal zijn in dit topic. :+

Eerst zag ik de eerste foto.
En hoewel het een standfoto is kun je er toch wel iets aan zien.
Interessant, een standfoto! Meestal ben ik er geen voorstander van, ik zie liever een foto van een bewegend paard.
Deze standfoto geeft op zich wel een interessant beeld.

Bijvoorbeeld. Een slappe lendenpartij. Een onderhals, met een weinig ontwikkelde bovenlijn.
Een amazone die weliswaar vriendelijk naar haar paard kijkt, maar heel 'slap' , en ook scheef zit. Achterop het zadel, geen aangespannen been.
Kortom: een amazone die niet 'actief' zit.
De foto is echt 'voor het plaatje' gemaakt, iedereen blij en tevreden.
Maar vanuit het oogpunt van dressuurrijden, blij rijden, zijn er dus wel wat opmerkingen te plaatsen.
Ik had liever meer bespiering in de lendenpartij gezien. Niet voor de foto, maar als resultaat van een training, het correct gereden zijn. Ik had liever een actief zittende amazone gezien. Alert, niet zo afwachtend, braaf. Ik had liever in de hals een aangespannen bovenlijn gezien.
Het paard op de eerste foto is NIET aan de teugel. Meer 'op de hand'.

Toen ik de foto voor de eerste keer zag was mijn reactie: he, een tuiger!
Maar volgens de bloedlijn (even gespiekt in het profiel) is het helemaal geen tuiger!
Bijzonder! :j

De eerste foto was kennelijk van even geleden.
Dan naar de tweede foto.
Een foto in beweging. Dat is andere koek natuurlijk.
En toch zijn er nog steeds punten die terugkomen.
Bijvoorbeeld het achterop het zadel zitten.
De iele halsbespiering, de lange, wat dunne lendenpartij.
Ik vind nog steeds je paard niet nageeflijk, aan de teugel. De strakke mond, de naar buiten komende oorspeekselklier, de arme halsbespiering ..

Dank voor je beide plaatjes! :j
Ik hoop dat je met me mee hebt kunnen kijken, en begrijpt wat ik bedoel met mijn commentaar.

Begrijp dat ik niet afkraak - ik wil zó graag dat mensen leren ZIEN! <3
Ik geef geen oplossingen - daar zijn instructeurs voor.
Leren ZIEN, en leren DUIDEN - DAT hoop ik over te dragen! :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:24

0000 schreef:
Leuk hoor! Kleine tip, er zijn paarden die als ze al wat heet zijn, van snel schakelen nog een stuk heter worden en dat is niet altijd wat je wilt. Schakelen is een supergoede basisoefening voor kracht, balans, controle, alles eigenlijk. Maar het werkt alleen als het paard wel rust in het hoofd heeft, mentaal bedoel ik dan.

Héél juiste observatie! <3

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:27

wilma12 schreef:
Beste allemaal,

Ik ben nieuw in dit topic maar Ik ben benieuwd wat jullie te zeggen hebben over mijn fotos.
Op de eerste foto had ik mijn paard net, en de 2e foto is van vanmiddag in Almelo.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Groetjes!

Hoi.
Eerlijk gezegd zie ik een paard dat eigenlijk ENORM gespannen is. In de hals en kaak zie ik heel veel spanning.
Verder valt ze nog op voor. Ze zou meer op achter mogen, en nog actiever. Dan krijg wss ook al een paard dat wat stabieler is in de aanleuning.

wilma12

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:30

bertie schreef:
wilma12 schreef:
Beste allemaal,

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Groetjes!

Ik heb Wilma gevraagd deze foto's te plaatsen. Ik 'ken' Wilma via een andere ingang. Reageer dus nu vanwege die vraag, en niet omdat ik weer actief kan/zal zijn in dit topic. :+

Interessant, een standfoto! Meestal ben ik er geen voorstander van, ik zie liever een foto van een bewegend paard.

Bijvoorbeeld. Een slappe lendenpartij. Een onderhals, met een weinig ontwikkelde bovenlijn.
Een amazone die weliswaar vriendelijk naar haar paard kijkt, maar heel 'slap' , en ook scheef zit. Achterop het zadel, geen aangespannen been.
Maar vanuit het oogpunt van dressuurrijden, blij rijden, zijn er dus wel wat opmerkingen te plaatsen.
Ik had liever meer bespiering in de lendenpartij gezien. Niet voor de foto, maar als resultaat van een training, het correct gereden zijn. Ik had liever een actief zittende amazone gezien. Alert, niet zo afwachtend, braaf. Ik had liever in de hals een aangespannen bovenlijn gezien.

Maar volgens de bloedlijn (even gespiekt in het profiel) is het helemaal geen tuiger!

Dan naar de tweede foto.
Ik vind nog steeds je paard niet nageeflijk, aan de teugel. De strakke mond, de naar buiten komende oorspeekselklier, de arme halsbespiering ..

Ik hoop dat je met me mee hebt kunnen kijken, en begrijpt wat ik bedoel met mijn commentaar.

Dat klopt dat zie ik ook, was me eerder niet goed opgevallen!! sluit me helemaal bij je aan.
Wat betreft het zadel, ik heb mij een zadel aan laten meten van een bedrag waar ik een hele zomer voor heb moeten werken. Haha! En begin nou toch te twijfelen of dit wel goed is... Mijn instructrice zegt hier niks over, doet hier ook niks mee. Dus hebben mensen tips om hier wat mee te doen, ik hoor het graag!!

Bertie, geef jij ook trainingen of iets? Ik heb er wel belang bij iemand die mij echt kan helpen.
De een zegt dit en de ander zegt dat zo heb ik al een aantal instructrices versleten...
En nog amper wat verder gekomen, echt enorm lastig!

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 20:31

bertie schreef:
0000 schreef:
Leuk hoor! Kleine tip, er zijn paarden die als ze al wat heet zijn, van snel schakelen nog een stuk heter worden en dat is niet altijd wat je wilt. Schakelen is een supergoede basisoefening voor kracht, balans, controle, alles eigenlijk. Maar het werkt alleen als het paard wel rust in het hoofd heeft, mentaal bedoel ik dan.

Héél juiste observatie! <3

Klopt hoor! Ze mocht ook pas weer gaan schakelen toen de rust terug was. :j
Wat mijn vriendin deed was zodra ze een pasje harder ging, aan die teugels zitten en in de mond trekken.. Daar vond ik het heel belangrijk om haar los te laten laten (rare zin!). Dus toen ze zo gespannen was, en er zo hard vandoor ging, trok ze in die mond. Dus vragen en LOSLATEN. Dat lukte haar toen niet, maar toen ze later weg dribbelde vanuit stap (wat niet de bedoeling was) zei ik haar ook om de teugels even aan te nemen, en vervolgens weer los te laten. Op dat moment kwam ze terug in stap toen ze los liet. Dat is waar we eerst aan gaan werken. Loslaten. Geen spanning in de hand, schouders en ellebogen. Durven loslaten. Ook op momenten dat er bij het paard spanning is, en ze er vandoor gaat, omdat ze schrikt.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:33

wilma12 schreef:
Hoi!

Toen ik haar kreeg, kon ze amper stappen en galopperen steeds in de verkeerde galop linksom en flink rechtsgebogen. Vorig jaar ben ik in April begonnen in de B en nu start ik L2.
Ze is altijd wat moeilijk in de aanleuning geweest te diep/onrustig. Daarom heb ik een lange poos met een Micklem hoofdstel gereden, dit hielp wel wat doordat ze minder druk om de kaken had.

Ze is snel gespannen en dan vooral wanneer ik anders ga zitten of zelf spanning heb. Zodra ik ontspannen ben is ze ook ontspannen. Ze is heel intelligent, na 3 maanden weet ze zon beetje wat ze moet doen per rondje in de proef.

Ze vindt het heel moeilijk om constant en ontspannen in de aanleuning te blijven, ook heeft ze naar mijn idee een vrij korte nek. Losrijden doe ik vooral lang en laag en een paar minuten voor de proef pak ik haar dan op.

Wat ik hoop dat ik door met andere mensen hierover te praten een ander inzicht krijg op hoe je met meer ontspanning je paard fijn kan rijden(in de aanleuning, over de rug etc.)

Ik hoop dat jullie hier wat mee kunnen!

Groetjes

Ik geloof dat de lengte van d'r nek nogal mee valt. Ze heeft wel een doorgeslagen knik er in. Ze loopt ook achter de loodlijn. Eigenlijk krult ze te veel op. Aan het contact van jou hand met de mond te zien doe jij dit. Geef haar wat meer lucht. Natuurlijk zal ze om te beginnen onrustiger zijn in de aanleuning, maar zo vast zetten veroorzaakt op den duur het zelfde probleem.

Ze is een leuk paard, maar ze komt duidelijk nog wat spieren te kort. Voornamelijk op d'r hals en op de kont mis ik nog wat. Ze heeft die spieren nodig voor de stabiele aanleuning. De meeste paarden duiken achter de lijn op het moment dat ze daar getrokken worden of als ze niet genoeg over de rug vanuit de achterhand zijn.
Ze loopt nog erg op d'r voorbeen en draagt nog niet in het achterbeen. Het linker achterbeen staat hier meer in stuw-stand dan in draagstand. Dat heeft ze nodig om correct in de aanleuning te zijn. Ga hier mee aan de slag. Laat dat achterbeen veel meer werken doen dan nu. Doe bv eens een paar keer wijken op de volte. Schouderbinnenwaarts, verzamelen - verruimen in de reeks. Aanspringen vanuit wijken of vanuit verzamelde draf.

Ga werken aan meer spieren en probeer een zachte verbinding te maken met haar. Die gevoelige paardjes zijn heerlijk om mee te werken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:41

wilma12 schreef:
Dat klopt dat zie ik ook, was me eerder niet goed opgevallen!! sluit me helemaal bij je aan.
Wat betreft het zadel, ik heb mij een zadel aan laten meten van een bedrag waar ik een hele zomer voor heb moeten werken. Haha! En begin nou toch te twijfelen of dit wel goed is... Mijn instructrice zegt hier niks over, doet hier ook niks mee. Dus hebben mensen tips om hier wat mee te doen, ik hoor het graag!!

Bertie, geef jij ook trainingen of iets? Ik heb er wel belang bij iemand die mij echt kan helpen.
De een zegt dit en de ander zegt dat zo heb ik al een aantal instructrices versleten...

Eh .. ik zeg niet iets over je zadel.. ik zeg iets over JOUW zit.
En daar kaart je iets aan waar ik me enorm over kan opwinden. (dat terzijde, ik heb het nu niet tegen jou, Wilma. Of toch wel? Ik weet het niet, doe er je voordeel mee ..)
[algemene mode - AAN]Mensen zijn tegenwoordig (nu alles voor geld te koop lijkt te zijn) enorm geneigd oorzaken vooral buiten zichzelf te zoeken. Zadels, bitten, voer, ijzers .. noem maar op. Al die oorzaken zijn vaak werkelijk onzin: de ruiter probeert ALLES om de oorzaak van iets maar niet bij zichzelf te hoeven zoeken. Ik erger me er te pletter aan![algemene mode - UIT]

En ja, ik ben wel beschikbaar voor workshops, maar nu even niet.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:44

mirtedl schreef:
hoi allemaal, ik post hem nog maar een keer, misschien dat jullie hem over het hoofd zagen..??

Na lang meelezen dan toch maar een paar fototjes van mij en paardlief..
Het is niet mijn eigen paard maar verzorgpaard, ik rij hem 1x in de week.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-KEASXW7A.jpg

Ook als ik op de volte rij moet ik minder streng zijn met mijn binnenhand..
En mn tenen niet naar buitendraaien, het zijn geen kapstokjes
paard loopt al veel beter, loopt al veel minder op zijn voorhand en word al actiever

http://www.mijnalbum.nl/index.php?m=fto ... y=YDHBUCAZ

schouders recht houden, heb ik heel erg veel moeite mee ik heb ze ook als ik niet aan het rijden ben altijd naar voren hangen heel vervelend.... Misschien een keertje zo'n soort harnasding die je schouders zachtjes naar achtere trekt
Paard loopt naar mijn idee een stuk beter, galop is iets waar we echt heel veel moeite mee hebben
en mn tenen.....
Ook hier loop hij naar mijn idee wel oke, ookal wil hij in galop nog wel eens naar beneden duiken! Ook vind ik hem hier wel lekker actief lopen

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-LGILEWIO.jpg

Hier moet ik mijn hangen hoger houden en niet zo breed.
Achterhand mag ook wat actiever meedoen!

Barst maar los!
hou het wel vriendelijk :o

We zijn hier altijd vriendelijk, vriendelijk voor paarden en voor mensen ;)
Wel een uitdaging dit, erg lastige foto's door de hoek. Dus je krijgt misschien nog meer en betere tips als je foto's heb van meer opzij (of filmpjes).

Ik zie een fries die graag op z'n voorhand loopt en erg opkropt. Voor jou gevoel voelt dat misschien wel goed dat diepe en ronde. Maar we willen eigenlijk iets minder diep en rond. Meer richting de horizon. Dat is best lastig te rijden, maar paarden die zo diep lopen drukken meestal hun achterhand naar achter. (Niet zo goed te zien op jou foto's). En trekken daarbij vaak ook hun rug in. Eigenlijk willen we dat de rug een bolletje word en dat de hals daarin mee vloeit. Nu is het bij jou zo dat de rug een kuiltje is en de nek een bolletje. Dat worden dus 2 afzonderlijke delen.

Probeer meer voorwaarts te rijden vanuit achter (ik gaf wilma daar net al een paar oefeningen voor). Doordat je achterhand meer gaat dragen, word de rug vanzelf een beetje gebold. Denk met je handen steeds dat je stokjes hebt en het hoofd naar voren wil duwen. Zodra je terug gaat werken op die teugel, dan zijn het trekstokjes. Dat willen we niet.
Op een bepaald punt gaan dan het naar voren brengen van de neus en nek samen vallen met het onderzetten van de achterhand. Op dat punt kun je gaan vragen naar meer rondere en opwaartsere houdingen.

(Dit is echt heeeeeeel basaal uitgelegd wat het zou moeten zijn, een instructeur zou je hier heel goed bij kunnen helpen)

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:47

Twilight1 schreef:
ik ben wel benieuwd krijg veel les van verschillende instructeurs/instructrices die allemaal toch een andere houding willen zien
[ Afbeelding ]
mijn houding is hier niet op zijn best maar ik vind de halshouding van het paard wel netjes en paard is actief.

[ Afbeelding ]
ik had hem liever met een iets langere hals gezien nu geeft het zo'n opgekropt beeld, wel goed actief

[ Afbeelding ]
dit is een ander paard op deze foto duidelijk vanuit achter gereden (halshouding is niet echt goed te zien)

Sorry, met deze foto's kan ik echt helemaal niks. De eerste is te donker. De tweede in het water geeft een heel vertekend beeld over hoe je paard loopt. In water bewegen ze altijd anders.
De laatste is een ander paard en is wazig.

Iets duidelijkere foto's met details zijn wel echt nodig.

Twilight1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:51

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:52

Wilma ik ken je natuurlijk ook via een andere weg en ik vind het er al minder geforceerd uit zien. Paard is al fijn op de loodlijn maar verder gebeurd er idd weinig in het lijf. Meer actief van achteruit rijden zal al een hoop schelen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:23

wilma12 schreef:
Beste allemaal,

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Groetjes!

bertie schreef:

Dan naar de tweede foto.

wilma12 schreef:

Allereerst: leuk Bertie dat je er weer bent! Het topic loopt ineens weer 2x zo hard. :D :D :D (Te hard voor mij om goed bij te houden dus ik reageer ook niet op iedere foto, sorry). Maar dit vind ik ook wel een leuke.
De standfoto:
Kan me helemaal aansluiten bij Bertie. Gemis aan bespiering in de bovenlijn, onderhals, weinig bespierde lendenpartij en geen aansluiting in het halthouden. Amazone zit idd scheef, maar ik zou nu niet zo kunnen zeggen of dat ligt aan het zadel of de ondergrond.
Wat ik wel zie op foto 2 is een zadel dat te ver achterover ligt en misschien ook de reden is dat de amazone zo ver achterin het zadel zit.
Verder ben ik het eens met het gegeven commentaar.
Wilma, ik zou dit paard veel "over de rug" trainen om de ontspanning erin te krijgen (dus niet in wedstrijdhouding, zoals op de foto) maar voorwaarts neerwaarts en rond om de bovenlijn te stretchen en soepel te maken. Voltewerk (openen en sluiten). Daarna oefeningen voor de lengtebuiging aan beide kanten (schouder voor, binnenwaarts). Zou prachtig zijn als je Bertie weet te strikken voor begeleiding :D :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:28

Twilight1 schreef:
dit is het laatste paard op deze foto niet actief genoeg

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/ ... 3501_n.jpg

dit het 1ste paard maar 2 jaar terug minder actief en redelijk spanning in de hals dit paard is hier 3 jaar
https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 4874_n.jpg

dit zijn verder enigste goede rijfoto's ik heb niet zo vaak een cameravrouw/man bij me

Ja, jammer want het is echt heel moeilijk beoordelen zo. Je ziet 1 zwart vlak.
Foto door het water. Ja, veel paarden bewegen als ze door het water lopen mooier en waarom zou je dat dan niet zeggen.
Zo zou hij moeten lopen ook als hij niet door het water gaat :D
Maarrr.... teveel spanning/druk aan de voorkant. Het lijkt of je je vasthoudt aan de teugels.
Misschien kun je een keertje regelen dat iemand foto's voor je neemt?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 10:40

bertie schreef:
wilma12 schreef:

En daar kaart je iets aan waar ik me enorm over kan opwinden. (dat terzijde, ik heb het nu niet tegen jou, Wilma. Of toch wel? Ik weet het niet, doe er je voordeel mee ..)
[algemene mode - AAN]Mensen zijn tegenwoordig (nu alles voor geld te koop lijkt te zijn) enorm geneigd oorzaken vooral buiten zichzelf te zoeken. Zadels, bitten, voer, ijzers .. noem maar op. Al die oorzaken zijn vaak werkelijk onzin: de ruiter probeert ALLES om de oorzaak van iets maar niet bij zichzelf te hoeven zoeken. Ik erger me er te pletter aan![algemene mode - UIT]

Dat ben ik maar ten dele met je eens Bertie. Ik ben het wel eens met de constatering dat mensen geneigd zijn fouten buiten zichzelf te zoeken. (Daarom zijn er ook zo ontzettend veel bitten in omloop :D :D :D) Als mensen zeggen, zal ik eens een ander bitje proberen, zeg ik: zoek het eerst in een rijtechnische oplossing. Maar met zadels vind ik het een ander verhaal. Je kunt als ruiter/amazone onmogelijk goed zitten als het zadel niet goed ligt. Een goed passend/liggend zadel is een eerste vereiste. Maar er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een zadel niet goed ligt.
Voorbeeld: mijn dochter en ik rijden dezelfde pony met hetzelfde zadel uiteraard. Nu zat mijn dochter ontzettend scheef in het zadel, maar had ik er geen last van. Overigens heeft zij dat ook in ons springzadel. Oorzaak: bij de fysio bleken haar heupen niet helemaal recht te staan, waardoor haar ene been langer dan haar andere. Opgelost door haar beugelriem aan de ene kant een half gaatje langer te maken.
Instructeurs kijken daar vaak overheen en dat vind ik een slechte zaak. Maar daar hebben we het volgens mij al eens eerder over gehad.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:03

Babootje schreef:
bertie schreef:

Dat ben ik maar ten dele met je eens Bertie. Ik ben het wel eens met de constatering dat mensen geneigd zijn fouten buiten zichzelf te zoeken. (Daarom zijn er ook zo ontzettend veel bitten in omloop :D :D :D) Als mensen zeggen, zal ik eens een ander bitje proberen, zeg ik: zoek het eerst in een rijtechnische oplossing. Maar met zadels vind ik het een ander verhaal. Je kunt als ruiter/amazone onmogelijk goed zitten als het zadel niet goed ligt. Een goed passend/liggend zadel is een eerste vereiste. Maar er kunnen verschillende oorzaken zijn waarom een zadel niet goed ligt.
Voorbeeld: mijn dochter en ik rijden dezelfde pony met hetzelfde zadel uiteraard. Nu zat mijn dochter ontzettend scheef in het zadel, maar had ik er geen last van. Overigens heeft zij dat ook in ons springzadel. Oorzaak: bij de fysio bleken haar heupen niet helemaal recht te staan, waardoor haar ene been langer dan haar andere. Opgelost door haar beugelriem aan de ene kant een half gaatje langer te maken.
Instructeurs kijken daar vaak overheen en dat vind ik een slechte zaak. Maar daar hebben we het volgens mij al eens eerder over gehad.

Babootje, ik ken het probleem natuurlijk van slechtliggende of slechtpassende zadels.
In dit geval had ik geen commentaar gegeven op het zadel, maar juist op de ZIT. Ik zie een amazone met een wat slappe spiertonus. Dat verwacht je eigenlijk niet bij ruiters. Het veroorzaakt 'zwaar' zitten, terwijl je je door je eigen spieren aan te spannen en goed te gebruiken juist lichter kunt worden voor je paard.
Dat is zadelonafhankelijk, en dát wilde ik ermee zeggen. :)

Babootje

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:21

@Bertie ik zie wat je bedoelt. Amazone mag wat strakker in de rug (zit wat onderuitgezakt in het zadel). Maar ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat het zadel wat achterover ligt, waardoor het moeilijk kan zijn om in het midden (op het goede punt) in het zadel te blijven zitten.
Het is ook wel weer lastig uit te leggen, want bepaalde spieren moet je juist niet aanspannen, bijvoorbeeld bovendijbeen spieren/knieen. Die moeten juist weer los aan het paard en door de druk laag (op de beugels) kun je dan weer je benen stiller krijgen.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 12:42

Ik vind het ontzettend fijn te zien dat er nog vele ogen zijn die hier beoordelen! <3

Toppers!

KimE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 13:14

Hé wat leuk, ik was dit topic min of meer uit het ook verloren maar ik zie dat het nog steeds loopt, leuk! :) Ik heb zelf ook nog wel een paar foto's van een 4jarige merrie die ik rijd. Ik zal niet teveel tekst en uitleg geven voor de rest, alleen mijn eigen visie op de foto's. Ze is nu bijna 1 jaar onder het zadel dus ons niveau is echt nog basis.

Afbeelding
Draf, ze loopt hier fijn vind ik. Over de rug en met de achterhand er prima bij.

Afbeelding
Galop, mag misschien een tikje actiever, maar op zich een fijn beeld vind ik zelf. We werken aan een iets meer gesloten galop, sinds een paar weken spuit ze niet meer weg in galop maar blijft ze onder me.

Afbeelding
Even tussendoor vwnw, mooi over de rug en toch behoud van de activiteit van de achterhand. Ik wil zelf alleen teveel meegeven, ik moet gewoon blijven zitten :D

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 17:44

valt ze op de laatste foto niet ontzettend op haar voorhand?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-13 21:23

Marleen_vA schreef:
valt ze op de laatste foto niet ontzettend op haar voorhand?

Klopt! Ik neem zo ff de tijd goed verder te kijken ff wat eten. Kom net uit het werk namelijk!

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:48

Ik kom me ook weer even melden.
Na lang wikken en wegen toch besloten m'n zadel te houden, en met een gelpad eronder gaat het eindelijk super. :) moet alleen nog ietsje opgevuld.
Laatste tijd erg veel aan het rijden geweest. Goed aan het opbouwen en er toch even doorheen geprikt, en pak zo nu en dan een rondje galop mee.

Ik merk dat ze wat sterker in d'r schoenen staat, en er langzaam maar zeker weer wat spieren bij komen. Ook de drang om weg te rennen bij elk geluidje is zo goed als weg. Maar misschien omdat t nu ook iets warmer is.

Vorige week zag het rijden er zo uit:
Afbeelding
Sorry dat ik geen cap op heb trouwens :')
Ik heb hm namelijk heel hard laten stuiteren waardoor die niet meer zo goed zit. En m'n oude is te klein.

En het rijden vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

En de galop:
Afbeelding
Hier ben ik eigenlijk best ontevreden mee.. Omdat ze al anderhalfjaar niet heb kunnen galopperen probeer ik haar eigenlijk erdoor heen te slepen.. Terwijl ze t eigenlijk zelf moet doen. Me teugels zijn ook gelijk 5cm korter daardoor. Verbeterpunt dus!

Verder vind ik d'r soms wat te hoog ingesteld, maar daar werk ik har aan! :D

Marleen_vA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 22:58

de galop loopt ze gespannen inderdaad. misschien meer ruimte geven?