[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 12:31

Frederieke_ schreef:
Mag ik hier nog foto's plaatsen van mijn merrie en ik ''aan het werk'' of is het voornamelijk een kletstopic geworden?

Nee hoor zet maar neer, wel met je eigen onderbouwing :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:01

Frederieke_ schreef:
Mag ik hier nog foto's plaatsen van mijn merrie en ik ''aan het werk'' of is het voornamelijk een kletstopic geworden?

Tuurlijk kan je hier je foto's nog neerzetten! :D Kommaar op! :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:34

Oké dankjullie! nu nog maar twee foto's, vanavond krijg ik de rest van een vriendin van mij dus kan ik nog wel meer posten?

even een korte uitleg over mijn pony, ze heeft vroeger altijd een verkeerd zadeltje gehad, werd toen erg vervelend door rugklachten en ging bokken, hoofd tussen haar benen e.d. toen werden alle leskindjes bang van haar (het was een soort lespony op kleinschalig lesbedrijf) toen kreeg ze een anti graas riem, van het kopstuk naar het zadel om te voorkomen dat ze vervelend werd, waardoor ze dus haar rug nog verder ging wegdrukken, toen weren ''een geluk bij een ongeluk'' alle zadels gestolen waardoor er werd besloten om wel een nieuw (goed passend) zadel te kopen en werd er ook een fysio/osteo/zadelmaker (die ook met elkaar in verbinding stonden) bij gehaald, toen heeft ze bijna een jaar stilgestaan om te ''revalideren'' (ook met winter waardoor we niks konden doen hoor) en toen weer rustig opbouwen met pessoa longeren en langzaamaan rijden. in april heb ik haar gekocht (daarvoor was ze mijn verzorgpony) en nu heb ik eens per maand een hele dag dressuur cursus van gediplomeerd instructrice met licentie bij de KNHS (eerst was het eens per 2 weken les maar stal doet moeilijk met instructie van buitenaf).. daar heb ik wel heel erg veel aan! al is het nog lang niet perfect hoor weet ik zelf ook..

maar voor grease is het vooral belangrijk om actief te blijven en lekker lang laag en rond... (geen LDR hoor :') ) maar ze wil nog wel eens achter de loodlijn kruipen en dan probeer ik altijd iets actiever te houden en handen meer voor me houden en fractie hoger.. ook moet ik er op letten om mijn hakken goed uit gedrukt te houden en knieen meer tegen het zadel te houden.. verder vind ik het erg eigenlijk wel oké uitzien, we trainen gewoon lekker door en het gaat eigenlijk steeds beter.

ze heeft ook altijd moeite gehad met de galop, altijd verkeerd aanspringen maar dat gaat eigenlijk ook steeds beter, daar zie je wel dat ze nog erg achter de loodlijn zit maar ik vind het bij de galop al helemaal lastig om haar daar uit te krijgen... en ik maakte altijd de fout om super lange teugel te laten worden bij galop, ben al blij dat ik nu iig contact hou bij het galopperen.

en grease heeft eigenlijk altijd last gehad van haar lijf, ze loopt erg kort achter, niet omdat ze kreupel is maar omdat ze gewoon erg stijf is in haar achterhand en rug, dat probeer ik te gymnastiseren en soepel maken tijdens het rijden maar ze vind dat erg lastig... ik ook, zou niet precies goed weten hoe je je paard goed soepel krijgt, ik pak ook wel eens haar achterbenen voor het rijden en strek ze dan even naar voor en achter.. en verder veel voltes, maar het gaat eigenlijk steeds beter :)

genoeg onderbouwing? :D ik wil graag tips, maar wel ook graag onderbouwd :)

Afbeelding

Afbeelding

LoveUggs

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel IV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:42

Ze loopt idd achter de loodlijn, en wat me opvalt is dat ze heeeel erg op de voorhand loopt.
Mijn tip is: HEEEEEEEL veel schakelen, schijnovergangen, tempowisselingen enz enz. En dan ook echt heel veel. Dan gaat ze ook ruimer lopen in de achterhand. Ook zoals je zegt, veel voltes. Niet alleen grote volte's maar ook volte 10 meter. Verander een keer door een S van hand, en dan niet alleen E-X-B en B-X-E, maar ook gewoon eens ergens anders in de bak. Veel slangenvolte's. Oefen met stelling naar binnen en naar buiten. Stukje schouder binnenwaarts en buitenwaarts. Dan ben je denk ik al een heel eind op weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:47

Oh ja klopt veel overgangen pak ik ook mee, stukje draf terug naar stap en weer wegdraven, op dat moment mocht ik haar ook wel eens wakker maken van mijn instructrice, dus even friemelen met de het zweepje waardoor ze actiever wegkomt (heeft mevrouw een handje van) schijnovergangen indd ook, stap galop ook.. is wel weer lastig met verkeerd aanspringen..

grease 2,5 jaar geleden, krielkipje
Afbeelding
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:48

Op zich is deze houding al heel mooi al laat ze net niet los in de rug. Door haar actiever te rijden en iets meer te begrenzen op de buitenteugel kun je dat denk ik er wel doorheen krijgen. Dat zeg ik wel heel makkelijk maar dat valt nog niet mee :D
Actief is wat anders dan snelheid overigens. Met been erin rijden en met zit en buitenteugel de snelheid opvangen zodat het omgezet kan worden in actief gebruik van het lijf.

Je komt iig al van ver :D Ga zo door :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:54

Ja dat is zo joolien, snel is natuurlijk anders dan actief, ik ga het proberen, bedankt voor de tips tot nu toe! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 13:59

Frederieke_ schreef:
Ja dat is zo joolien, snel is natuurlijk anders dan actief, ik ga het proberen, bedankt voor de tips tot nu toe! :D

Probeer maar eens, met been erin rijden maar opvangen met de buitenhand en zit. Is een beetje verwarrend in het begin maar dat moet je even volhouden. En houd zelf de rust. En als je merkt dat ze er een beetje tegenaan zit mag je best een keer je binnenbeen doordrukken en je buitenhand doorsluiten, als je daarna maar weer ontspant. De binnenteugel is enkel om te sturen en evt stelling te vragen. Maar die moet wel altijd in contact zijn.

Als je voelt dat ze actiever wordt, je voelt dan namelijk dat ze meer gaat veren in de rug, kun je eens kijken of je je binnenhand mee kan geven richting de mond, in hele kleine stukjes en het contact moet gelijk blijven, dus niet losgooien. Dan kun je uitschuiven en uitnodigen om de rug nog verder los te laten en de hals te laten vallen maar vergeet nooit dat je met been de lengte 'erin moet rijden'. Dus altijd aanvullen met been. En als je het kwijt bent begin je weer overnieuw :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:38

LoveUggs sterkte met verlies van je vriendin. Las zonet je onderschrift. Erg vind ik het voor iedereen!

Frederieke, ga vooral loswerken. S_Z heeft paar bladzijde terug veel oefeningen opgeschreven die zij toepast op haar paard. Kijk eens naar haar foto's hoe ze probeert paard te corrigeren en lees eens haar beschrijving. Ik denk dat je daar een heel eind mee komt.
Ik zou met dit paard wel actiever proberen te maken, maar zeker niet sneller laten lopen want ik vrees dat hij dan nog meer problemen krijgt met beweging door het lijf te laten gaan.

Heb zelf toch zo fijn gereden. Met een goede basis is toch merkbaar dat paardje snel alles weer oppikt ook al is ze wat bespiering kwijt en moeten we nog kort rijden omdat we na stop weer op aan het bouwen zijn.
Frederieke de oefeningen die S_Z heeft beschreven rijd ik zelf ook altijd en als je dat maar consequent doet komt het echt wel goed.

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 14:48

@pien_2010, Dankjewel! 25 Februari, was het alweer een jaar geleden -O-
Ik geloof dat ik heel die uitleg gemist heb in mijn vakantie.. Ik ga eens even terugzoeken! Misschien heb ik er ook wel wat aan!

KarmaWitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:08

Sorry lange tijd niet geweest,

Maar lees net wat over snel en actief. Daar is inderdaad altijd misverstand over. Mensen denken vaak: Ook mn paard loopt snel en dus actief... FOUT! Een snel paard kan wel actief lopen, maar vaak is het juist rennerig om onder het werk uit te komen.

Zo ken ik een paard. Totaaaaal niet snel, maar heerlijk actief. Lekker actieve achterhand etc...
Dat vind ik voor mezelf ook fijner dan dat ik op een rennerig paard zit die niet actief is...

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:17

Wat vinden jullie trouwens van deze foto? En dan heb ik het over het beengebruik :+
Ik vind hem hier wel mooi actief lopen. Ik zie alleen wel dat ik hier heel erg naar Gas kijk. (Zo kunnen jullie trouwens gelijk zien hoe recreatief ik met Gaspard rijd.)
Deze foto is van de zomer vorig jaar, en zoals je ziet is hij enorm afgeleid. Dat vind ik toch wel weer een heel groot verschil met nu, nu zijn aandacht toch meer bij mij is...

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:20

Ik vind hem hier niet actief, maar gewoon lopen om vooruit te komen :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 15:22

Ohh hahaha :+ Ik vind zijn beengebruik zo mooi xD :=
*Zakt door de grond*

Edit; kom er trouwens nu wel achter dat ik enorm veel foto's heb maar eigenlijk niks dat bruikbaar is om hier eens even te droppen... =( Heel veel foto's zonder zadel...

lauraatjxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:51

Mijn moeder gaat vanavond een filmpje maken van mij tijdens de les :D Die wil ik hier graag plaatsen met uiteraard mijn eigen onderbouwing, al heb ik niet zo heel veel verstand van zaken nog :o

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:53

Leuk! Dat geeft toch niet! =D we kunnen je vast wat bruikbare tips geven! Je kan gewoon je eigen mening er van zeggen, en kijk maar hoever je komt. =)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:54

ik vind dat paard gewoon lopen, niet super maar ook niet slecht ofzo, gewoon, gewoon. :P

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 16:59

Wahahaha, vergeet mijn foto maar! XD
Ik kijk van de week eens wie ik kan mee slepen naar stal voor goede rij foto's... XD
Ik wil graag bruikbare tips maar met de foto's die ik heb kan ik die niet krijgen =(
Maar ik blijf vrolijk mee praten! XD

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:03

het is meer de vraag, wat vond jij in zijn been gebruik mooi? en wat maakt dat een paard mooi been gebruik heeft?

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:06

Naar mijn idee loopt hij hier mooi ruim.
Misschien dat het tussen mijn oren zit, en het te maken heeft dat ik het daarbij een hele mooie foto vind xD.
Ontspannen? Nee dat is ie hier totaal niet. Maar hij is wel los en soepel, dat vind ik dan weer een heel fijn beeld. Of zit het allemaal tussen mijn oren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:17

hij stapt redelijk ruim :j ik ben denk ik van mening dat al die losse factoren (ruim stappen, nageeflijk, ontspannen, aanleuning ed) pas zin heeft als het uiteindelijk gecombineeerd word tot een iets (vind het lastig om onder woorden te brengen :') ) zoals grease die loopt wel ontspannen maar nog teveel op de voorhand en vaste rug, ik probeer denk ik te zeggen dat het pas een fijn beeld is als alle stukjes samen voor elkaar zijn, natuurlijk heeft dat tijd nodig maar als ik een foto zie van bijv een paard die heel mooi nageelijk is maar zijn achterbeen is slecht, vind ik het alsnog geen mooie foto, snap je wat ik bedoel? geen kritiek op jou, maar probeer meer mijn eigen gedachte gang onder woorden te brengen.

hij loopt dan nog niet nageeflijk maar in een gewone ''paard'' houding, prima om mee te beginnen toch? hij kijkt iig geen sterren en lijkt vrij gelijk op 4 benen te lopen, maar niet super bijzonder ofzo als je begrijpt wat ik bedoel :P

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:28

Naar mijn idee 'leunt' dit paard teveel op de voorhand. Het hangt als het ware naar voren / beneden in de beweging. Hoofd word hoger gedragen om vooruit te gaan zodat het niet de grond in loopt. Achterhand is lekker aan het stuwen zodat het (zoals Jolien al zegt) voorruit komt. Het beeld ziet er verder wel lekker relaxed uit en je kunt vanuit hier naar mijn mening goed verder bouwen door o.a. de achterhand te activeren en het lichaam los te maken. Denk dat je dan ook gaat zien dat dit paard meer gaat dragen, soepeler word in zijn lichaam / beweging en nog mooier gaat bewegen want zo de 'basis van de basis' gang is imo niets mis mee. :)

Overigens zou die nog ruimer kunnen, hij stapt hier bv. niet over. :P

Ben benieuwd naar nieuw materiaal van jullie! :)

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 17:42

Dat is waar xD maar dat overstappen kan die wel! Dit is volgens mij draf..
Ik heb nu maar delen van jullie antwoorden gelezen.. =( zou het dalijk even goed lezen.. Miss dat sommige van jullie mijn topic hadden gelezen over dat ik in elkaar geslagen was.. Er is nu net vordering in de zaak! Ik kwam de 'mishandelaren' tegen in de tram en ben nu onderweg naar het politie bureau omdat ze een van de dames gepakt hebben.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:43

Wat vinden jullie van mn nieuwe vriendje?

Afbeelding
Handje mee naar voren laten nemen

Afbeelding
Voltetje in zonder weg te vallen

Afbeelding
Hier is hij op zoek naar zijn balans in de zware hoek

Afbeelding
Loopt wat van het achterbeen af (op voorhand) maar pakt wel fijn de lengte.

Afbeelding
Handjes fijn meenemen <3

Is het geen lekker ding? <3

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:56

Nou sam, wat vind je er zelf van? onderbouwend commentaar bij je foto's :+

Knap paard hoor! ik denk dat hij heel erg zoekend is, en nog een beetje zwabbert.
Hij lijkt ook wel moeite te hebben met zijn aanleuning,maar ik zie hier wel hele fijne plaatjes. dat hij toch wel je hand wil volgen.

:+ :+: