Waar is het gebleven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:17

terpentijn schreef:
Niemand zin/belangstelling om verder nog iets (technisch) te becommentarieren op mijn 2 posts-met-foto stills van mijn bonte Japie? Was door mij geplaatst als voorbeeld ivm ondertredend achterbeen/ impuls/balans.

ik zal nog naar Bonte Japie kijken en mijn bevindingen delen ;)

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:19

Jij hebt over een linker- of rechterbekken en dat bestaat gewoon niet. Een linker- of rechterheupbeen is duidelijker en valt onder begrijpelijk schrijven.
Ondertussen geef je op een heleboel vragen geen antwoord, maar kom je met flauwe, op de man gespeelde opmerkingen die kant noch wal raken

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:23

terpentijn schreef:
[ Afbeelding ]

Dan maar als voorbeeld:

Mijn nog jonge/jong in training staande Tinker x Fries Bonte Jaopie in opleiding: bepaald dus niet het ideale dressuurmodel, haha, maar heel werkwillig en fijn ondertredend. Hij is hier 5,5 jaar.

Wordt hier vooral gewerkt aan voorwaarts, en dat de beweging als geheel goed moet DOORkomen.

Voor mij is het niet belangrijk of Japie het ideale dressuurmodel is
Met hem kan je net zo goed toewerken naar totale verzameling (misschien soms nog wel beter dan de veelal tegenwoordig zo fout gebouwde en gefokte kwpn ers)

Allereerst....je beugels mogen wel een gaatje of 3 langer, zodat je beter kan gaan voelen wat Japie met zijn rug doet.
Verder is het eerste wat mij opvalt je binnenhand gebruik. Op deze wijze trekt het je nog jonge paard uit balans.
Bij een jong paard hoort de buitenteugel de begeleidende teugels te zijn en mag je binnenhand nooit terugwerken.
Ik vind het tempo als op de foto te hoog, hierdoor leer je Japie teveel stuwen en over het tempo te rijden en niet over 4 benen te rijden (gewicht verdeeld over 4 benen) maar meer op de voorhand.

Het " ondertredend" zoals jij het noemt, zie ik niet graag op deze wijze bij het jonge paard, en focus je daar niet teveel op
friezen en tinkers zijn barok gebouwd, en geen stuwers, eerder boegtrekkers. Die hoor je dus als eerste bewust te maken van de achterhand en de draagkracht
tempo mag hier dus een paar tandjes terug , verdeeld over 4 benen. En daar de basis laten waaruit je werkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:27

terpentijn schreef:
[ Afbeelding ]

En hier weer even leuk met fikse impuls, maar minder balans, hij loopt hier niet in het rechte spoor, ook zie je hier dat hij op dit moment er naar neigt net achter die teugel te willen gaan kruipen, de ruiterhand moet nu net gaan meegeven, anders zou het verloop van de beweging van achteruit, als het ware naar voren toe dood lopen.

Zo'n spek nek is ook niet ideaal natuurlijk... zo'n type paard kropt zeer snel op als je niet uitkijkt, maar toch kun je ook met dergelijke types echt wel de neus er uit krijgen.

Paard is nu inmiddels net 8, op deze twee voorbeeldfoto's is-ie 5,5 jaar en nog redelijk in basisopleiding.

Inmiddels zijn we heel wat verder. Weet niet of er belangstelling is voor meerdere foto's en filmpjes, het is natuurlijk geen hoog geklasseerd of typisch dressuurpaard, als Tink x Fries kruising.

Op deze foto zie je weer, dat je teveel terugwerkt met je binnenhand (ja, leerpuntje voor je :+ , die hebben we allemaal, leerpuntjes)
Verder beweegt het paard in zijn lijf beter dan de eerste foto, alleen idd achter de teugel (komt door jou handen overigens) Japie hoort vanachter naar voor rustig in jou hand de lichte aanleuning te zoeken, met een hand die gevend is en niet tegenhoudend.
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-12-12 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:29

Betteke schreef:
Jij hebt over een linker- of rechterbekken en dat bestaat gewoon niet. Een linker- of rechterheupbeen is duidelijker en valt onder begrijpelijk schrijven.
Ondertussen geef je op een heleboel vragen geen antwoord, maar kom je met flauwe, op de man gespeelde opmerkingen die kant noch wal raken

vervang in mijn text rechter of linker bekken , door linker /rechterheupbeen en het hele probleem is uit de wereld toch?
nu begrijpelijk?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:35

horseyfries schreef:
Ik weet niet of er iemand Podhajsky thuis heeft liggen, maar er staat een prachtig plaatje in op blz 50 (The complete training of horse and rider in the principles of classical horsemanship) waarin je heel goed kan zien dat een rechtgericht paard niet een paard is wat het hoofd recht voor het lichaam heeft staan.

deze beste man heeft wel begrepen hoe een piaffe er correct uitgevoerd hoort uit te zien
nek hoogste punt?
Afbeelding

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 19:44

Afbeelding

Ach en zo kan het ook wel eens. Ik ben dol op Jaopie zijn ruime gangen: hier zit ik er ZELF op. Beiden nog echte GUPPIES.

Vorige foto's was mijn instructeur Mark van de Donk.

Zie je hem het zijwaarts gaan proberen? Hier is Japie 4,5 jaar. Het leuke is, zo zie je, dat hij het zo overdreven probeert op beendruk alleen al.

Let wel: hij is nu 8 jaar, en beiden heel wat ouder en wijzer, daarvan later fotomateriaal.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-12-12 19:58, in het totaal 2 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 19:50

terpentijn schreef:
[ Afbeelding ]

Ach en zo kan het ook wel eens. Ik ben dol op Jaopie zijn ruime gangen: hier zit ik er ZELF op.

Vorige foto's was mijn instructeur Mark van de Donk.

Zie je hem zijwaarts gaan proberen?

dat kan de beugelmaat verklaren :D (op jou maat?)

nee, je kan duidelijk zien dat japie niet recht gericht is in deze wending.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:03

Afbeelding

Tsja, zelfde dag, Japie zadelloos maar voor de foto "in mekaar getrokken".

Blijft een leuk paard, volgende keer actuele foto's/filmpjes, dit is 4 jaar terug.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-12-12 20:06, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-12 20:05

tja, ik weet niet wat je met deze foto wil bereiken hoor ? Leuk in de krul getrokken?

we gaan een beetje offtopic
je hebt een leuk topic voor beoordelen van eigen rijfoto's hier op bokt
misschien kan je daar deze foto's plaatsten?

bovendien zit je naderhand allerlei commentaar en tussen te voegen.
kan ik niets mee, ga ik niet meer op reageren
Laatst bijgewerkt door nombrado op 19-12-12 20:08, in het totaal 2 keer bewerkt

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:06

Dat zeg ik dus.
Zo moet het dus NIET, ook niet voor een foto opname...

Okee, je bent de tweede nu die zegt dat ik naar een of ander beoordelingstopic moet voor rijfoto's-beoordelingen. Ja hoor.
Niemand leest blijkbaar dat dit was toen Japie 4,5 en 5,5 jaar was. Hij is nu ruim 8.

Pirouette en piaffe foto's heb ik inderdaad niet... op dat niveau zit ik niet... is dat een voorwaarde dan, om hier mee te kunnen of mogen praten?
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-12-12 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:14

We zijn toch lekker off topic, dus knal ik deze er maar in voor wie het sportgala gisteren niet heeft gezien. Het tweede filmpje is een soort homage aan Anky. Zelfs Sjef hield het niet droog.
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6163
Ik vond het gewoon mooi om te zien. Jullie misschien ook.
Laatst bijgewerkt door vur op 19-12-12 20:30, in het totaal 1 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:27

Ongeacht of mensen nu wel of niet enthousiast zijn over haar manier van rijden, niemand kan ontkennen dat deze vrouw heel erg veel heeft gewonnen. Iedereen kent haar en zij heeft de dressuur van een vrijwel onbekende sport tot een heel bekende sport gemaakt. TEvens heeft ze het commercieel goed gedaan en ook daarin was ze volgens mij trent setter. Volgens mij heeft zij ook de kür op muziek geïntroduceerd of bekend gemaakt.
Ik heb haar paar keer mogen ontmoeten en voor kinderen had en ongetwijfeld heeft ze heel erg veel geduld en benadert ze hen met liefdevolle humor. Ik vind het een vriendelijke vrouw en heb haar altijd het beste gegund. De laatste wedstrijd met Bonfire zal ik zelf nooit vergeten hoe mijn dochter en ik daar midden in de nacht naar haar TV keken. Imke hield het toen niet meer droog met het commentaar.
Ik hoop dat het haar goed gaat!

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:30

terpentijn schreef:
Dat zeg ik dus.

Okee, je bent de tweede nu die zegt dat ik naar een of ander beoordelingstopic moet voor rijfoto's-beoordelingen. Ja hoor.
Niemand leest blijkbaar dat dit was toen Japie 4,5 en 5,5 jaar was. Hij is nu ruim 8.

Pirouette en piaffe foto's heb ik inderdaad niet... op dat niveau zit ik niet... is dat een voorwaarde dan, om hier mee te kunnen of mogen praten?

Nou, nou niet zo aangevallen voelen. Ik dacht dat op de vorige bladzijde omdat je gericht vroeg naar technische feedback, daar is inderdaad een ander topic voor. En ik rijd ook geen pirouette of piaffe hoor ;) Ben me alleen aan het verdiepen in (klassieke) dressuur dus probeer wat begrippen te linken met elkaar en de betekenis daarvan verder te ontdekken. En ik heb een voorkeur voor wat ik graag zie, zoals iedereen hier wel een voorkeur heeft.

Maar zoals op die foto, zo deed je dat eerst dan? En nu heb je e.e.a. veranderd aan je rijstijl? Of wat wil je laten zien? Misschien moet je dat er wat duidelijker bij zetten zodat er geen misverstanden ontstaan. Maakt mij niet uit hoe oud hij is, zo trek je een paard niet in elkaar toch?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:31

vur schreef:
We zijn toch lekker off topic, dus knal ik deze er maar in voor wie het sportgala gisteren niet heeft gezien. Het tweede filmpje is een soort homage voor Anky. Zelfs Sjef hield het niet droog.
http://www.topdressage.tv/phpBB3/viewto ... 190&t=6163
Ik vond het gewoon mooi om te zien. Jullie misschien ook.

Ik vond het prachtig om te zien en de prijs is terecht in mijn ogen. :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 20:35

terpentijn schreef:
Dat zeg ik dus.

Tja, sorry, maar ik vind de foto's die je plaatst niet echt direct passen in de discussie. Het gaat over waar goed paardrijden is gebleven, dus ik snap ook niet echt wat je nu bedoeld te zeggen in relatie tot het topic. En nee, je hoeft geen piaffe te hebben gereden om hier mee te kunnen discussieren.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-12 22:04

Duidelijk, dan ben ik hier dus niet op de juiste plek, dan haak ik maar weer even snel af als dat ik in vogelvlucht voorbij gekomen ben.
Voor "mindere goden" en diens visies op het rijkunstige is hier blijkbaar geen ruimte. Jammer dat het niet begrepen werd, wat ik er mee (ook met de foto's) probeerde te laten zien. Zowel het positieve als negatieve.

Ik plaatste de foto's om iets te laten zien en duidelijk te maken, niet als beoordelingsfoto's over hoe ik het zelf deed of doe, hahaha. Dacht dat dat door mijn eigen commentaar bij de foto's ook wel duidelijk was. Blijkbaar niet.
Never mind, ik lees verder weer gewoon weer met belangstelling mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 09:32

horseyfries schreef:
Sporen is in mijn ogen maar op één manier te interpreteren, namelijk dat de achterbenen recht naar de indruk van de gelijkzijdige voorhoeven gaan. Als je dat helemaal voor elkaar hebt, ook op de volte, dan is je paard rechtgericht. Ik bedoel dus idd naar binnen. Het dieper onderkomen als in meer onder het zwaartepunt zoals jij terecht noemt is verzameling, je kunt dus best sporen en rechtgericht zijn zonder dat het paard al helemaal verzameld is, maar andersom is onmogelijk. Steinbrecht bedoelde het idd niet in de zin van gas erop en rechtuit rijden als in het hoofd recht voor het lichaam plaatsen en recht naar voren rijden volgens mij.
Daarom haakte ik in op de opmerking van Nombrado, want volgens mij is het perfect mogelijk om je paard helemaal recht in lijn te maken met hoofd, hals en lichaam, maar dan toch niet rechtgericht te zijn, omdat de achterbenen aan beide kanten even ver buiten het spoor van de voorbenen lopen. Dus als je als graadmeter het hoofd en de hals neemt, dan kan je daarmee zonder iemand op de grond jezelf grondig voor de gek houden en denken dat je paard correct rechtgericht is.

Zeer geinteresseerde meelezer meld zich nu toch even. Deze post zet mij aan het denken.... Zouden jullie mij willen vertellen HOE je het "sporen" voor elkaar krijgt? Mijn paard zet over het algemeen zijn binnenachterbeen op volte verder onder het lichaam (stapt eigenlijk met het binnenachterbeen tussen de afdruk van de voorbenen). Ik heb altijd geleerd en gedacht dat, dat goed is. Na het lezen van bovenstaande post ga ik twijfelen. Ben zeer geinteresseerd in dressuur en het hoe en waarom.
Verder vind ik dit een erg leuke en voor mij leerzame discussie. Mijn dank voor jullie (meestal ;) ) zinvolle informatie.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-12 09:47

[***] schreef:
Zeer geinteresseerde meelezer meld zich nu toch even. Deze post zet mij aan het denken.... Zouden jullie mij willen vertellen HOE je het "sporen" voor elkaar krijgt? Mijn paard zet over het algemeen zijn binnenachterbeen op volte verder onder het lichaam (stapt eigenlijk met het binnenachterbeen tussen de afdruk van de voorbenen). Ik heb altijd geleerd en gedacht dat, dat goed is. Na het lezen van bovenstaande post ga ik twijfelen. Ben zeer geinteresseerd in dressuur en het hoe en waarom.
Verder vind ik dit een erg leuke en voor mij leerzame discussie. Mijn dank voor jullie (meestal ;) ) zinvolle informatie.

Het is helemaal afhankelijk hoe je zelf je paard de volte instuurt. Wat voor een hulp geef je het paard om de volte in te wenden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:13

Ik draai mijn lichaam (schouders). Bijv als ik de linkervolte op wil, draait mijn linkerschouder naar achter, rechter naar voor. Automatisch merk ik dat mijn linkerzitbeenknobbel (linkerheup iets naar achteren) iets omhoog komt, rechterheup iets naar voren(daarom was jouw post aangaande rompkanteling erg interessant). Ik was me er namelijk niet van bewust, maar nu ik dit topic volg probeer ik wat beter te voelen wat ik doe :j

Ansie

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:28

Als je het paard in lengtebuiging op de volte zet, zeker een kleinere volte, vind ik het ook wenselijk dat het binnenachterbeen naar het zwaartepunt grijpt, dus naar het midden waar jij als ruiter zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 10:37

Ok, dat heb ik dan dus goed begrepen. Maar hoe krijg jij een paard "sporend" (zoals HF omschrijft) op de volte?

Ansie

Re: Waar is het gebleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:19

Ja dat bedoel ik dus met het interpreteren van het begrip 'sporen'. Ik wil dat het binnenachterbeen naar het zwaartepunt toe grijpt, dus naar het midden, zo rijd ik dus ook op de volte. Het paard spoort dan in mijn ogen zoals de beweging zich voortzet en het paard plaats het achterbeen diep onder zich. Maar op een volte, zoals ik een volte rijd, spoort het paard dan dus niet in de afdruk van het gelijkzijdige voorbeen. Hoewel dat volgens mij wel zo in de ORUN-cursus geleerd wordt. Ik kan dat niet rijmen met rijden in lengtebuiging op een kleine volte, want als je het paard dan wil laten sporen in afdruk van het voorbeen zou dat betekenen dat het achterbeen niet dieper onder het paard wordt gebracht. Volgens mij werkt het als volgt; hoe meer lengtebuiging (bijv. op kleine volte) hoe dieper het achterbeen onder geplaatst wordt, hoe minder buiging (grote volte) hoe meer het paard gaat sporen in het spoor van het gelijkzijdige voorbeen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:33

Ja Ansie, dat was mijn gedachte eigenlijk ook. Daarom interesseert de post van HF mij ook zo. Ik begrijp wel wat zij met sporen bedoelt. Dat is in mijn optiek ook dat het paard met zijn achterbenen in het spoor van het voorbeen loopt. In principe loopt een paard dan op 2 sporen. Ik begrijp ook heel goed wat er bedoeld wordt dat sb op 3 sporen hoort.

Alleen begrijp ik niet hoe je het voor elkaar krijgt om je paard op de volte dus op 2 sporen te laten lopen. Ik kan me wel vinden in de theorie die HF hierover post, maar vind het dus leuk om te weten hoe je dit voor elkaar krijgt.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-12 12:42

terpentijn schreef:
Duidelijk, dan ben ik hier dus niet op de juiste plek, dan haak ik maar weer even snel af als dat ik in vogelvlucht voorbij gekomen ben.
Voor "mindere goden" en diens visies op het rijkunstige is hier blijkbaar geen ruimte. Jammer dat het niet begrepen werd, wat ik er mee (ook met de foto's) probeerde te laten zien. Zowel het positieve als negatieve.

Ik plaatste de foto's om iets te laten zien en duidelijk te maken, niet als beoordelingsfoto's over hoe ik het zelf deed of doe, hahaha. Dacht dat dat door mijn eigen commentaar bij de foto's ook wel duidelijk was. Blijkbaar niet.
Never mind, ik lees verder weer gewoon weer met belangstelling mee.

Ik ga verder niet inhoudelijk reageren op je vragen/foto's. . . maar lees eens even je eigen posts van een paar dagen eerder terug :)