[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:37

Lizzii schreef:
Eerst en vooral aan iedereen een gelukkig nieuwjaar en vooral veel rijplezier in 2013!

Anne_mieke88 Ik vind net de eerste foto erg mooi *\o/* Ik zie dat je paardje het bekken mooi kantelt, de buikspieren aantrekt en zichzelf mooi draagt! De aanleuning vind ik erg mooi. Ook jijzelf hebt een erg mooie houding :) Heerlijk om naar te kijken.

Waarom vindt je zelf de tweede foto beter?

Ik zie dat je paard op de tweede foto meer stuwt dan draagt en dat hij het bekken niet kantelt. De lendenen zijn dan weer onvoldoende aangespannen (beetje holle rug hierdoor).
Kleinigheidjes en beetje muggenziften hoor ik vind het over het algemeen een heel erg mooi beeld! Hopelijk is hij gauw weer beter. (edit : zie net dat Mang dat ook net gezegd heeft)

Ik vind de tweede niet beter hoor...ik vond ze allebei even goed :)
Heb je oefeningen waardoor ze meer gaat dragen en haar bekken beter kantelt?
En wat raad je mij aan qua opbouw oefeningen om weer op dit niveau te komen?

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:39

@lizzy ik heb vaker gereageerd met dit paard. op bladzijde 67 zie je een foto van hoe het vorige week nog was, deze foto is wat ik bereikt heb met de tips en wat ik de afgelopen topics gelezen heb .

als je ook verder leest zie je dat ik volgende week les met haar krijg.

op de eerste foto pakte ik mijn teugel even beter vast :P was niet aan het zagen ofso.

stoelzit is omdat ik anders van de rug afdonder :Y) door reuma kan ik niet goed rechtopzitten en zeker niet zonder zadel

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:50

ravvie schreef:
@lizzy ik heb vaker gereageerd met dit paard. op bladzijde 67 zie je een foto van hoe het vorige week nog was, deze foto is wat ik bereikt heb met de tips en wat ik de afgelopen topics gelezen heb .

op de eerste foto pakte ik mijn teugel even beter vast :P was niet aan het zagen ofso.

stoelzit is omdat ik anders van de rug afdonder :Y) door reuma kan ik niet goed rechtopzitten en zeker niet zonder zadel

Ja Ravvie ik heb je andere foto's ook gezien en ik zie wel dat je op de goede weg bent en je het beste met je paard voor hebt maar je mag zelf niet te snel tevreden zijn :(
Als je het zelf moeilijk hebt met je gezondheid (en daar heb ik alle begrip voor) kan je beter niet rijden zonder zadel.

Als je stapt stap dan actief, goed voorwaarts. Luistert hij naar je been? Of moet je hem meerdere keren aanmanen om actief door te stappen?

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:50

Even een stipje bij dit topic.

Ik vind het hartstikke interessant en leerzaam, van de kleine stukjes die ik gelezen heb. Ik zal het topic wat doorlezen. Zelf vind ik het namelijk best moeilijk om echt specifiek tips te geven van 'aan de teugel'. Dus daarom ga ik eerst even doorlezen, voordat ik tips (probeer) te geven.
Waarschijnlijk ga ik zelf ook even foto's/filmpjes plaatsen, ik ben best benieuwd wat mensen van mijn rijden vinden...

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:51

xDebora schreef:

Ik vind het hartstikke interessant en leerzaam, van de kleine stukjes die ik gelezen heb. Ik zal het topic wat doorlezen. Zelf vind ik het namelijk best moeilijk om echt specifiek tips te geven van 'aan de teugel'. Dus daarom ga ik eerst even doorlezen, voordat ik tips (probeer) te geven.
Waarschijnlijk ga ik zelf ook even foto's/filmpjes plaatsen, ik ben best benieuwd wat mensen van mijn rijden vinden...

*\o/* Welkom!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:52

xDebora schreef:

Tevreden is iets heel anders dan trots. En dat ravvie trots is op het verschil tussen deze foto en de eerst foto in dit topic, is volledig terecht. Je bent op de goede weg hoor ravvie :)

SaSalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:53

Ik ben ook erg benieuwd wat jullie hiervan vinden. Ik heb mijn paard nu bijna een half jaar. Ik heb al eerder foto's geplaatst, toen kreeg ik goede tips, dus ik ben benieuwd hoe het er nu voor staat :D Bynck is een fijn te rijden paard, lekker zacht in de mond. Dat wil ik heel graag zo houden! Wel wil die soms een beetje hard. In het begin valt hij altijd heel erg uit elkaar en zet zijn achterhand er niet onder, langzamerhand gaat dat beter! Mijn foto's, ik ben erg benieuwd :D En wil dus graag tips!

Afbeelding

Afbeelding

En ik ga nu even de andere foto's bekijken om die ook te beoordelen :D

Ilonka_96

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel III

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 17:58

Hooii, ben een stille meelezer tot nu toe! Wil eigenlijk alles lezen maar. .. dat zet ik maar op mijn zomervakantie to do list :+! Vrijdag worden er van mij ook foto's gemaakt en ik ben zeer benieuwd!
Als ik ga rijden neem ik gelijk alles mee wat ik tot nu toe heb geleerd! :)
Ben benieuwd! :p

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:02

Lizzii schreef:
ravvie schreef:

Ja Ravvie ik heb je andere foto's ook gezien en ik zie wel dat je op de goede weg bent en je het beste met je paard voor hebt maar je mag zelf niet te snel tevreden zijn :(
Als je het zelf moeilijk hebt met je gezondheid (en daar heb ik alle begrip voor) kan je beter niet rijden zonder zadel.

Als je stapt stap dan actief, goed voorwaarts. Luistert hij naar je been? Of moet je hem meerdere keren aanmanen om actief door te stappen?

okee ik dacht dat je die niet gezien had, maar oke.. been is ze inderdaad nog niet actief na nee. hier word ook aan gewerkt.
komt ook zeker aanbod met de lessen, daarbij merk ik voor mezelf dat rijden zonder zadel voor mij veel makkelijker is dan met zadel,hierbij voel ik me ook als ik afstap veel beter en minder pijn.
daarbij stapte ik nu even op omdat ik alleen gelongeerd had.

ik zeg ook niet dat ik tevreden ben ! maar het is een begin en daar mag ik na mijn idee trots op zijn en dat ben ik dus ook !

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:03

SaSalover Ik vind alletwee je foto's een mooi beeld geven en je hebt zelf een erg mooie ontspannen houding :) Je mag je handen zelf iets meer gaan "dragen" en vooraan een tikkeltje meer loslaten en dan actief voorwaarts gaan rijden.

Ik vind het allemaal wel wat braafjes uitzien en ik ben er zeker van dat jullie net dat trapje hoger kunnen *\o/* Doe zo verder jullie komen er wel!

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:07

SaSalover, je zit scheef. Je knikt vanuit je heup naar rechts, probeer hier echt goed op te letten want je paard neemt jou scheefheid zo over. Ik heb het zelf ook gehad maar kwam er pas na anderhalf jaar achter, toen was het al zover dan mijn zadel gewoon scheef met mij was mee'gegroeit'.
Laatst bijgewerkt door mang op 02-01-13 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:09

Heb eigenlijk vluchtig stukjes doorgelezen, zoals Ilonka_96 zegt; ik moet in een andere vakantie maar eens vol de tijd nemen.

@ SaSalover; Zoals je al in je post zet, heeft hij zijn achterhand er inderdaad niet helemaal goed onder. Je kunt zijn achterhand sterker maken door vooral veel overgangen te rijden, te schakelen en schijnovergangen rijden. En dat steeds weer opnieuw, ook veel schakelen in de draf en galop wil nog wel helpen.
Voor de rest sluit ik me aan bij de twee boven me...

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:22

ravvie schreef:
daarbij merk ik voor mezelf dat rijden zonder zadel voor mij veel makkelijker is dan met zadel,hierbij voel ik me ook als ik afstap veel beter en minder pijn.

ik zeg ook niet dat ik tevreden ben ! maar het is een begin en daar mag ik na mijn idee trots op zijn en dat ben ik dus ook !

Altijd je paard op de eerste plaats zetten, das een verantwoordelijkheid die we erbij nemen op het moment dat we gaan rijden :) Als je zelf niet fit genoeg bent om te rijden kan je bijvoorbeeld grondwerk doen of werken aan de lange lijnen zonder dat je je paard in de weg zit :j
Een correcte zit is wel degelijk belangrijk anders maak je het voor je paard nog extra moeilijk :(

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:34

Alamo en ik vormen sinds oktober 2011 (dus nu 1 jaar en 3 maanden) een combinatie. We rijden op L2 niveau, waarin het ook. best goed gaat.
Natuurlijk lopen we soms nog wel tegen problemen aan, zo zie je op het tweede filmpje dat met galop aanspringen zijn hoofd altijd wat omhoog gaat, ook als ik terug ga naar de draf gaat zijn hoofd omhoog. Hij valt dan dus in draf, maar hij draaft niet hard op het moment dat hij naar de draf gaat, alleen zijn hoofd gaat omhoog.
Dit zijn 2 filmpjes van het inrijden. Hierbij wil ik dat hij mijn hand op gaat zoeken, dus ik probeer veel tempo wisselingen te rijden. Alamo heeft van zichzelf een erg opgerichte houding (en als hij dingen moeilijk vind snel een valse knik). Ik verbaas me soms echt over foto's/filmpjes, ik denk dat ik hem lekker laag heb lopen, maar als je erop zit voelt/ziet het er anders uit dan op de filmpjes. Alamo was een beetje gespannen, vandaar dat ik mijn handen iets breder heb. Ook wil hij met het losrijden nog wel eens door mijn binnenbeen lopen, dus dan gaat stelling vragen iets makkelijker door de hand iets naar binnen te doen. (Ik probeer (als ik stelling vraag met mijn hand naar binnen) te vragen en gelijk los te laten, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ik hem vast houd).
Voor de rest is mijn houding echt heel erg vooruit gegaan, maar ik ben er nog niet tevreden mee, mijn handen zijn op momenten ongelijk, mijn benen bewegen de hele tijd en ik mag mijn bekken op momenten iets meer kantelen.
Op het filmpje zie je soms een paar stukjes met spanning, dan komt hij iets omhoog en ik vind dat ik het iets teveel met mijn handen op ga lossen. Het is ook weer zo, als hij beneden loopt, dat ik niets meer doe. Ik kan dan juist overgangen rijden etc. in plaats van te denken; ik ga niets meer doen, hij loopt zo lekker.

Ik kan nog heel veel verbeteren, wij zijn er nog lang niet. Maar ik hoop dat ik met tips van hier, mijn rijden wat kan verbeteren.
Dus wees lief voor ons =D

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 18:42

Lizzii schreef:
ravvie schreef:
daarbij merk ik voor mezelf dat rijden zonder zadel voor mij veel makkelijker is dan met zadel,hierbij voel ik me ook als ik afstap veel beter en minder pijn.

Altijd je paard op de eerste plaats zetten, das een verantwoordelijkheid die we erbij nemen op het moment dat we gaan rijden :) Als je zelf niet fit genoeg bent om te rijden kan je bijvoorbeeld grondwerk doen of werken aan de lange lijnen zonder dat je je paard in de weg zit :j
Een correcte zit is wel degelijk belangrijk anders maak je het voor je paard nog extra moeilijk :(

ik zie het probleem nietvan zo nu en dan zonder zadel rijden .. ? als ik zonder zadel rijd stap ik eigenlijk alleen maaren ik pak vaak zat wel het zadel! dat het makkelijker voor mij is zegt niet dat ik altijd zonder zadel rijd ., ik ben zowiezo recreatie ruiter. ik hoef echt geen hoog dressuur werk te kunnen .

maar maakt mij niet uit ik hebde tpsen reacties die ik wil ..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:04

xDebora schreef:
Alamo en ik vormen sinds oktober 2011 (dus nu 1 jaar en 3 maanden) een combinatie. We rijden op L2 niveau, waarin het ook. best goed gaat.
Natuurlijk lopen we soms nog wel tegen problemen aan, zo zie je op het tweede filmpje dat met galop aanspringen zijn hoofd altijd wat omhoog gaat, ook als ik terug ga naar de draf gaat zijn hoofd omhoog. Hij valt dan dus in draf, maar hij draaft niet hard op het moment dat hij naar de draf gaat, alleen zijn hoofd gaat omhoog.
Dit zijn 2 filmpjes van het inrijden. Hierbij wil ik dat hij mijn hand op gaat zoeken, dus ik probeer veel tempo wisselingen te rijden. Alamo heeft van zichzelf een erg opgerichte houding (en als hij dingen moeilijk vind snel een valse knik). Ik verbaas me soms echt over foto's/filmpjes, ik denk dat ik hem lekker laag heb lopen, maar als je erop zit voelt/ziet het er anders uit dan op de filmpjes. Alamo was een beetje gespannen, vandaar dat ik mijn handen iets breder heb. Ook wil hij met het losrijden nog wel eens door mijn binnenbeen lopen, dus dan gaat stelling vragen iets makkelijker door de hand iets naar binnen te doen. (Ik probeer (als ik stelling vraag met mijn hand naar binnen) te vragen en gelijk los te laten, dus je hoeft je geen zorgen te maken dat ik hem vast houd).
Voor de rest is mijn houding echt heel erg vooruit gegaan, maar ik ben er nog niet tevreden mee, mijn handen zijn op momenten ongelijk, mijn benen bewegen de hele tijd en ik mag mijn bekken op momenten iets meer kantelen.
Op het filmpje zie je soms een paar stukjes met spanning, dan komt hij iets omhoog en ik vind dat ik het iets teveel met mijn handen op ga lossen. Het is ook weer zo, als hij beneden loopt, dat ik niets meer doe. Ik kan dan juist overgangen rijden etc. in plaats van te denken; ik ga niets meer doen, hij loopt zo lekker.

Ik kan nog heel veel verbeteren, wij zijn er nog lang niet. Maar ik hoop dat ik met tips van hier, mijn rijden wat kan verbeteren.
Dus wees lief voor ons =D

[ Video ]
[ Video ]

Heb even gekeken, vind hem linksom stuk minder buigen in de bochten dan rechts,
inderdaad bij spanning drukt hij zich door met zijn eigen hoofd hals houding te gaan lopen die wat strak is en hoog, dan wordt hij ook wat eng in de hals.
Let er wel op dat je je handen stiller houdt tov zijn mond in draf en nu heb je zelf geen contante aanleuning, is beetje los/vast verbinding,
als ik zo naar de teugels kijk en zijn reactie.
Tevens valt me op dat hij zijn hoofd van links naar rechts beweegt, ook al is het maar minimaal.

Met aangalloperen, gaf je ons maar 1 kans :+ en terug nemen staat niet op filmpje :P .
Maar denk dat het ten grondslag ligt aan je nog niet bevestigde aanleuning, bovendien zie je al aan hem dat jij wilt gaan galloperen,
dus daar zie je al spanning. Vervolgens galopereer je aan en steekt hij zijn neus eruit.
Bij terug rijden, van galop naar draf, hoe doe je dat? Buiten teugel, binnen teugel, beiden?

Jullie zijn wel leuke combi hoor, je hebt nog wel werk, ook aan jezelf, maar heb nu vooral op je paard gelet en waarom ie loopt zoals ie loopt.
Ga zo flimpjes nog een keer bekijken, nu nog maar 1 x gezien, maar schrijf expres even op, wat me meteen opviel.

Wordt vervolgd.

And we continue...
Oke, nu nadruk op jou, want jij bent diegene die moet zorgen dat hij netjes door de baan gaat.
Je zit wat in stoelzit en trekt je hakken op, ontspan je benen, beugels eventueel gaatje langer?
En wees trots op Alamo en zit recht op, geld ga je niet vinden in de bak, geloof me ik probeer het al jaren, nog niets van waarde gevonden.
(ja, 1 x telefoon die iemand net had laten vallen en die ik net kon ontwijken)
Je handen houdt je heel erg breed, waarbij me opviel dat je in de wendingen zelfs je buitenhand nog breder zet, wat niet heel logisch
is, omdat je teugels de buitenzijde van je paard begrenzen.
Handen dichter bij elkaar en stiller, denk dat hij dan ook minder met zijn hoofd van links naar rechts zal gaan.

Klinkt allemaal heel dramatich maar zo erg is het nou ook weer niet hoor.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 02-01-13 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:09

Hoi Debora, erg leuke pony heb je zeg!

Ik zie waar je naartoe wil (dat hij je hand volgt) maar je probeert dat teveel op te lossen met je handen zelf. Je pony wil wel maar net op het verkeerde moment ga je je handen omhoog doen en wordt hij afgeremd. Kijk eens naar seconde 16 in het eerste filmpje. Daar wil je pony echt naar voor en net op dat moment haper je even en breng je je (binnen)hand naar je toe Toen had je net je handen iets meer naar voren mogen brengen.

In het tweede filmpje zie ik dat jullie aan het zoeken zijn, je pony komt te diep en jij lost dan een beetje (op het verkeerde moment) maar dan .....seconde 27 , 28, 29... *\o/* dat is het *\o/* daar gaat het topic nu over en als ik dat zie dan maakt mijn hart een sprongetje.
Opeens biedt hij zijn rug aan *\o/* en jij blijft mooi rechtop je handen gelijk net op het goede moment ietsje toegegeven en das een heerlijk moment. Je pony gaat ineens veel ruimer lopen achteraan rond zijn rug en kantelt het bekken.
Proeer die paar seconden te gaan voelen, beetje bij beetje leer je het gevoel herkennen en beloon hem hiervoor, heel veel belonen *\o/*

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:12

Lizzii schreef:

Ik zie waar je naartoe wil (dat hij je hand volgt) maar je probeert dat teveel op te lossen met je handen zelf. Je pony wil wel maar net op het verkeerde moment ga je je handen omhoog doen en wordt hij afgeremd. Kijk eens naar seconde 16 in het eerste filmpje. Daar wil je pony echt naar voor en net op dat moment haper je even en breng je je (binnen)hand naar je toe Toen had je net je handen iets meer naar voren mogen brengen.

In het tweede filmpje zie ik dat jullie aan het zoeken zijn, je pony komt te diep en jij lost dan een beetje (op het verkeerde moment) maar dan .....seconde 27 , 28, 29... *\o/* dat is het *\o/* daar gaat het topic nu over en als ik dat zie dan maakt mijn hart een sprongetje.
Opeens biedt hij zijn rug aan *\o/* en jij blijft mooi rechtop je handen gelijk net op het goede moment ietsje toegegeven en das een heerlijk moment. Je pony gaat ineens veel ruimer lopen achteraan rond zijn rug en kantelt het bekken.
Proeer die paar seconden te gaan voelen, beetje bij beetje leer je het gevoel herkennen en beloon hem hiervoor, heel veel belonen *\o/*

Waarom kan jij het nou veel leuker brengen dan ik? Nou ja, nu heb jij het gezegd is ook goed!

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:16

Sjolvir schreef:
Lizzii schreef:

Waarom kan jij het nou veel leuker brengen dan ik? Nou ja, nu heb jij het gezegd is ook goed!

Nee hoor Sjolvir, ik ben het helemaal met je eens wat je net schreef maar ik was de filmpjes seconde voor seconde aan het ontleden en dat duurt soms wat langer.Ik vind zelf dat jij er ook een goed oog voor hebt :)

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:23

ravvie schreef:
ik ben zowiezo recreatie ruiter. ik hoef echt geen hoog dressuur werk te kunnen .

maar maakt mij niet uit ik hebde tpsen reacties die ik wil ..

De basis is altijd hetzelfde :j Of je nu recreatie ruiter bent , western, springen, ...

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 19:42

Anne_mieke88 schreef:
Ik vind de tweede niet beter hoor...ik vond ze allebei even goed :)
Heb je oefeningen waardoor ze meer gaat dragen en haar bekken beter kantelt?
En wat raad je mij aan qua opbouw oefeningen om weer op dit niveau te komen?

Veel overgangen rijden, tempowisselingen, schijnovergangen,naar halthouden rijden op je zit en net daarvoor weer aandraven en als je paard over de rug gaat lopen vooral veel belonen :j

...ik moet er wel aan toevoegen dat ik zelf geen instructeur ben. Ik zie wel wat er fout is en waar het soms beter kan, maar weet soms ook niet altijd hoe ik dat trainingsgewijs moet oplossen :) Daarvoor heb ik zelf een hele goede instructeur :j

Maar ik denk dat je gewoon lekker verder moet trainen zoals je bezig bent jullie zijn een prachtige combinatie *\o/*

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 21:55

Sjolvir schreef:
Heb even gekeken, vind hem linksom stuk minder buigen in de bochten dan rechts,
inderdaad bij spanning drukt hij zich door met zijn eigen hoofd hals houding te gaan lopen die wat strak is en hoog, dan wordt hij ook wat eng in de hals.
Let er wel op dat je je handen stiller houdt tov zijn mond in draf en nu heb je zelf geen contante aanleuning, is beetje los/vast verbinding,
als ik zo naar de teugels kijk en zijn reactie.
Tevens valt me op dat hij zijn hoofd van links naar rechts beweegt, ook al is het maar minimaal.

Met aangalloperen, gaf je ons maar 1 kans :+ en terug nemen staat niet op filmpje :P .
Maar denk dat het ten grondslag ligt aan je nog niet bevestigde aanleuning, bovendien zie je al aan hem dat jij wilt gaan galloperen,
dus daar zie je al spanning. Vervolgens galopereer je aan en steekt hij zijn neus eruit.
Bij terug rijden, van galop naar draf, hoe doe je dat? Buiten teugel, binnen teugel, beiden?

Jullie zijn wel leuke combi hoor, je hebt nog wel werk, ook aan jezelf, maar heb nu vooral op je paard gelet en waarom ie loopt zoals ie loopt.
Ga zo flimpjes nog een keer bekijken, nu nog maar 1 x gezien, maar schrijf expres even op, wat me meteen opviel.

Wordt vervolgd.

And we continue...
Oke, nu nadruk op jou, want jij bent diegene die moet zorgen dat hij netjes door de baan gaat.
Je zit wat in stoelzit en trekt je hakken op, ontspan je benen, beugels eventueel gaatje langer?
En wees trots op Alamo en zit recht op, geld ga je niet vinden in de bak, geloof me ik probeer het al jaren, nog niets van waarde gevonden.
(ja, 1 x telefoon die iemand net had laten vallen en die ik net kon ontwijken)
Je handen houdt je heel erg breed, waarbij me opviel dat je in de wendingen zelfs je buitenhand nog breder zet, wat niet heel logisch
is, omdat je teugels de buitenzijde van je paard begrenzen.
Handen dichter bij elkaar en stiller, denk dat hij dan ook minder met zijn hoofd van links naar rechts zal gaan.

Klinkt allemaal heel dramatich maar zo erg is het nou ook weer niet hoor.

Klopt, linksom wil hij minder van mijn binnenbeen naar mijn buitenteugel. Hij drukt zichzelf weg, hij vind het juist wel weer lastig om van links naar rechts te buigen (als je een slangenvolte/achtje maakt).
Daar ben ik ook echt niet tevreden mee. Het gaat al steeds beter, maar steeds laat ik los en pak ik weer vast. Het is heel lastig want ik weet dat ik het doe, maar onder het rijden (als je net even ergens anders mee bezig bent) gaat het weer...

Oepss.... Klopt, Alamo is een heel mee denkende pony (hoe zeg je dat?). Als ik op de rechterhand zit, afwend op de korte zijde, gaat er bij hem al een lichtje aan; wij gaan wijken naar links toe. Ook als hij verkeerd zit in de galop, ik neem hem terug; meneer springt uit zichzelf aan. Ik ga denk ik als ik wil aangalloperen iets anders zitten/doen en Alamo weet dat we gaan galloperen.

Mijn houding, ben ik ook niet tevreden mee. Maar ik moet zeggen het is 10x zo beter dan eerst. Schrik niet: http://i46.tinypic.com/lii9u.jpg.
En inderdaad, alle punten die je zegt, kloppen ook helemaal. Ik moet mijn bekken kantelen, rechtop zitten, vooruit kijken, benen stiller, hakken naar onderen EN MIJN HANDEN! Ik zal er wel eens extra op letten, ik moet gewoon mijn best doen, want mijn houding en zit kan idd veel beter.

Ik vind echt dat je gelijk hebt, in alle punten die je wel noemt. Vooral mijn handen stiller zodat ik een constante aanleuning krijg vind ik heel belangrijk. Bedankt voor je hulp!

Lizzii schreef:

Bedankt!
Ja, ik ga zelf te veel er aan rijden. Waarschijnlijk heeft dit wat te maken dat ik alles goed wil hebben. Ook als het eens heel goed gaat met het rijden, verwacht ik dat het de volgende keer net zo goed gaat. Maar dat kan natuurlijk niet altijd. Dus vanaf deze filmpjes ben ik ook weer een stap terug gegaan, om eerst lekker te rijden zodat hij mijn hand volgt en niet alles met mijn hand op te lossen. Haperingen zijn er idd, komt zoals Sjolvir gezegd heeft; ik heb een los-vast iets met mijn teugels. Ik ga er echt op letten om ze stiller te houden.
Bedankt zeg! *\o/* Ik zal voortaan veeel belonen!

Super bedankt voor jullie nuttige commentaar en jullie tips! Ik zal even kijken wanneer mijn moeder filmpjes kan maken. Er zullen dan een aantal van het losrijden gemaakt worden, waarvan jullie hoop ik wat verbetering zien in het hand volgen. Ook zal ik een aantal draf-galop en galop-draf overgangen op film proberen te krijgen. Misschien neem ik het wijken + achteruit ook even mee en misschien het 'uitrijden'. Dan laat ik hem meestal weer lekker laag, maar gaat het veel beter dan in het begin, omdat hij dan lekker los is. Maar even kijken of mijn moeder kan filmen. En als ik in de binnenbak rijd (is van de ponyclub), dan moeten er geen andere mensen zijn, want ik weet niet of die op internet willen staan als ze een paar keer in beeld komen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 22:52

Voor de doorbijters, heb ik 10 minuten lang flimpje.

Niets spectaculairs, gewoon relaxt aan het trainen, aangezien paard nu net weer aan het werk is.
Ze was sinds april net weer dusdanig opgebouwd dat ik er weer echt mee kon gaan trainen, helaas hing ze vervolgens in een hek met haar achterbenen.
Gelukkig is ze weer goed en dus weer aan het werk.

Over mezelf, benen stiller, niet zo veel willen drijven (Sjol had een pfffttt, waarom-zouden-we-ons-uitsloven gisteren-was-het-oudjaar-en-ik-ben-nog-bezopen-dag,
waar ze vandaag totaal geen last van had, terwijl ze op buitenrit vrolijk over straat stuiterde), niet zo ver naar achteren zitten, niet tevreden zijn
met paar mislukte overgangen en die voeten laten spalken of zo.
Galop moet meer doorgesprongen worden, even meer gas geven.
Geheel moet uiteindelijk geslotener, met meer impuls, verzamelder, dan is haar houding ook beter,
maar aangezien we de tijd hebben, bouwen we weer op ons gemakkie op.

Sjol is geen paard waar je tegen zegt, hup, geen gel*l in de krul, want dan heb je uur ruzie (blijft een dame met eigen mening),
met een door je hand denderende tank, dus beginnen wij altijd aan lang teugeltje op ons gemakkie de bak rond gaand (voor de goede orde,
wij komen van buiten, dus hebben ook al 10 minuten over de weg gestapt).
Die relaxte opwarm rondjes hebben we gewoon even nodig.
En naarmate de training vordert komt de Sjollie meer in model, niet tot Z pony hoor, daar voor is ze pas weer te kort aan het werk.
De paar keer dat ze stuk teugel naar beneden lijkt te duiken, hoest ze, dan krijgt ze dus ook de ruimte in het begin.
(reden dat ze ook echt niet ergens op stal kan staan, maar buiten woont)

Ik gebruik veel wendingen om paard rechter en soupel te krijgen, ben ook gek op stukjes sb en travers, gisteren vooral wendingen gedaan.
Galop valt me op het filmpje nog mee, had hem schever verwacht, ze is weer schever dan ze was voor blessure, maar niet zo scheef als begin dit jaar.
Maar je moet er wel schouder begrenzen en tikje voor je idee naar binnen zetten om haar recht te houden, dus zit ook nog veel werk in.
Maar who cares! Sjollie weer heel *\o/* *\o/*

Voor de duistere kant van het leven....

We moesten per slot van rekening ook weer naar stal terug in het donker :+

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:16

annoouukie schreef:
Vandaag, eerste keer rijden in 2013 (:
[ Afbeelding ]
Telefoon loopt scheef, hij liep niet op de voorhand.

Wat ik zelf zie:
Pianohandjes,
tenen steken een beetje uit.

Weet je, ik denk dat iemand zo'n foto als deze gewoon níet in dit topic moet plaatsen. |o
Dit is een serieus topic, we hélpen elkaar! *\o/*
Als je zinnig commentaar wilt krijgen moet je ten eerste toch echt een foto plaatsten die RECHT is.

Schrik nou niet meteen.. :(:)
Kom terug met foto's die meer passen bij dit topic. Er is in dit topic veel 'zorg'. Veel aandacht.
Daar horen foto's bij die ook met 'zorg', en aandacht geplaatst zijn. Mét commentaar.
We zitten hier niet te wachten op 'kapstokjes'-commentaar, het gaat hier niet om de ruiter, maar om het PAARD.

Laat je niet afschrikken!
We hopen op betere foto's! <3

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-13 23:23

Wat geweldig dat je zo uitgebreid commentaar geeft!
En goed, ook!
Ik ben het inderdaad met je eens dat de pony van danitiapuck niet slecht loopt, maar dat het allemaal nog véél beter kan. Dat heb je goed gezien, en goed verwoord!
En ik ben ook blij te zien dat je je eigen mening verwoordt, mét argumenten.
Prima! Een dwarsligger erbij, iemand die niet met de meute meeloopt! *\o/*

jes_sam schreef:
Ik ben het niet helemaal eens met Annoouukie eigenlijk :+
In mijn opzicht loopt die van danitiapuck wel degelijk aan de teugel al kan het allemaal wat beter..
Ik vind je pony er een beetje sloom uitzien vanaf de foto's.. Ik zou der wat actiever gaan rijden en vooral goed aan het been dat is heel belangrijk als je een goede aanleuning wil krijgen en dus ook nageeflijkheid. Je moet je pony meer activeren van achter door veel overgangen te maken, tempowisselingen en dergelijke. Zo krijg je je pony aan het been.
Naar mijn idee loopt hij ook wat op de voorhand, kan misschien komen door de hoek van de foto maar ik zie nu dat de driehoek tussen je pony's achterbenen kleiner is dan haar voorbenen, dus wederom actiever maken aan de achterhand.
Je moet denken van achter naar voren, alles gaat eigenlijk vanuit de achterhand van de pony dat is immers de motor, die moet je dus draaiende houden als jij een auto start maar je geeft geen gas komt die ook niet in beweging.
De hals van je paard zou iets ronder mogen naar mijn idee, op de eerste foto zie je heel mooi nek hoogste punt! :D das al een goed begin, geen valse knik!
Op de eerste foto heb ik het idee dat je beugels veelste kort zijn, ik vind dit persoonlijk meer een springmaat, wellicht kun je je beugels 1 a 2 gaatjes langer doen. :)

Bij deviltjh zie ik ook een pony die niet nageeflijk is, hij loopt duidelijk met zijn neusje eruit. En ik zie ook geen ronding van de hals.
[ Afbeelding ]
Op het plaatje hierboven kun je een beetje zien hoe je paard zou moeten lopen, dat is het eerste plaatje. Zie je hoe de buiging meteen begint bij de schoft en hoe de nek het hoogste punt is?
Dit moet je verkrijgen, je paard moet vanuit zijn schoft zijn hals ronden met nek hoogste punt. Dit verkrijg je alleen door een goedwerkende motor. (Zie even ook stukje hierboven kun je van leren :) )
Voor jou geld namelijk hetzelfde als hierboven, aan het been houden! Je paard activeren vanuit achteren, ik zie hier namelijk ook een 'slome' pony, ze is niet actief.
De eerste draffoto is wel goed actief, daar zie je tussen de achterbenen en de voorbenen van je pony ongeveer dezelfde driehoek.
Maar op de tweede draffoto die je laat zien, zie je dat je paard zijn voorbeen al op tilt en weg wil zetten? Zijn achterbeen moet dat ook doen, op hetzelfde moment! :) Zie je dus dat hij op deze foto niet actief is? Je zou hem dus meer moeten activeren vanuit zijn motor! Van daaruit krijg je vanzelf nageelijkheid!
Wat ik trouwens heel duidelijk in je eerste draffoto zie is dat hij zijn kaak vast zet! Zie je dat? Ik heb op die foto het idee alsof hij je uit het zadel wilt trekken of met zijn hoofd omhoog slaan, hij laat niet lekker los, zie je die spanning ? Je moet hem dan dus los maken, probeer wat stelling mee te nemen gewoon proberen klein beetje is al goed genoeg als hij maar ontspannen blijft lopen en niks vast zet. Op die draf foto zou ik zeggen dat de spanning wellicht bij jou komt. Kan dat kloppen? Zit je soms was gespannen op je paard? Want dat komt over op je paard! Als ik bij mijn eigen paard ga spannen met mijn armen tijdens het doorzitten (even een voorbeeld) gaat meneer ook spannen bij zijn kaak en nek en daardoor ook rug. Want het is een gevolg van elkaar! Als je paard zijn kaak vast houdt kan hij eigenlijk ook niet zijn nek lekker loslaten en door de nek eigenlijk ook niet zijn rug lekker lostlaten. En dat is juist de bedoeling! Je paard moet lekker ontspannen onder je lopen en zodra hij dat doet gaat hij vanzelf nageven en krijgt hij vanzelf de juiste aanleuning. Het is vooral een kwestie van denken aan de achterhand! :) Gewoon niks doen met je voorhand, misschien als hij vast houd een beetje 'spelen' met je hand, een beetje kneden en dan niet hard, heel zachtjes een paard heeft een gevoelige mond dus het hoeft niet hard, ken je die mensen die dan zagen? Dat bedoel ik absoluut niet! Ik bedoel hele kleine kneepjes geven om je paard uit die spanning te halen, maar dan moet je zelf ook ontspannen. Als jij heb zeg maar vast houdt aan de voorkant gaat je pony ook vasthouden, het heeft allemaal verband met elkaar :D Snap je? Dus ik zou zeggen goed aan de activiteit en de achterhand denken en dan komt het vanzelf goed.
En je houding zeg je zelf al ja! :D gewoon meters maken en het langzaam proberen te verbeteren :D

Goed dit is dan wat ik zie aan de foto's, als iemand er niet mee eens is of wat toe te voegen of verbeteren heeft hoor ik het graag :D
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb uitgelegd heb het geprobeerd.