[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 09:59

themuisje schreef:
Laat ik er dan nog maar eens een foto tegen aan gooien :)

Afbeelding

Eigen commentaar:
Lijkt fijn door de kaak, mond is mooi gesloten en de oortjes ontspannen/oplettend. Blik lijkt tevredenheid uit te stralen. Hals is licht naar binnen gesteld om hem wat meer op het rechtervoorbeen te krijgen zodat hij meer in balans gaat. Hij lijkt de juiste halsspier te gebruiken. Knikt misschien nog wat teveel rond de 3e wervel.

Schouder lijkt voldoende naar voren te kunnen bewegen, als gevolg grijpt het voorbeen mooi naar voren zonder stekerig te worden :) Halslijn lijkt mooi door te lopen. Zonder deukje voor het zadel, maar dat is niet helemaal goed te beoordelen. Buikspieren zijn mooi aangespannen. Pony draagt nog niet, en stuwt nog te veel. Pony heeft een genoeg krachtig achterbeen. Broekspier is mooi ontwikkeld. Bovenop de bilpartij zouden de spieren mooier mogen. Dit moet nog ontwikkeld worden en zal gebeuren zodra de pony er aan toe is meer te gaan dragen.

Pony gaat mooi gelijkmatig over de benen. Heeft een goede bewegingafloop, al zou het achterbeen nét een tikkeltje laten afgewikkeld mogen worden. Dit zal beter worden zodra hij meer gaat buigen in het spronggewricht en het achterbeen meer zal gaan buigen.

Het enige wat ik zo ongeveer goed doe is dat ik mijn binnenbeen op de singel heb zodat hij erom kan buigen :') verder zit ik als een krant. Zwaartepunt ligt teveel achter in het zadel waardoor ik ga compenseren en naar voren ga zitten. Heb inmiddels mijn eigen zadeltje er weer op en zit gelijk weer beter. Binnenhand werkt iets terug. Verder moet ik voor me kijken... Ik had hier net gespot dat er zomaar iemand foto's van mij aan het maken was :P

En? wat kunnen jullie ervan maken? klopt het zo een beetje?

Fijn beeld zeg vergeleken met hoe "op de kop" hij eerst liep op je oudere foto's!!!! Neusje is iets achter de loodlijn en hij kantelt een klein beetje. Hij mag idd ietsjes meer op het achterbeen en van daaruit nog ietsjes naar voren zodat hij nog iets meer op de loodlijn komt. Maar de activiteit van NU en ruimte van de benen vind ik prachtig vergeleken met dat "strakke" van eerst :j Zeker zo door blijven gaan, je gaat zeker vooruit!

Edit: hij is BIJNA helemaal in horizontale balans op deze foto. Jammer dat jij dat niet was dan had er misschien wel een nog mooier beeld geweest ;)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:12

abbycootje schreef:
ik heb er trouwens nog 2 waar ik wel benieuwd naar ben.
dit was mijn eerste keer rijden op dit paard, hij liep volgens mij te veel op de voorhand, dus had hem er iets meer van achter bij moeten rijden...
Afbeelding

Niet verkeerd. Vind de amazone op de eerste foto een beetje stijf. Alsof je heel hard je best doet kaarsrecht te zitten en net niet KAN ontspannen. Daardoor lijken de armen ook wat "strak" maar hij loopt niet verkeerd. Echt op de voorhand gaat hij niet, passen zijn gelijk en evenwijdig. Maar hij oogt niet echt lekker door het lichaam, beetje stijfjes in de beweging. Maar dat is wat ik denk.. kan het moeilijk zien.

Dit was een 3jarige merrie, paar maanden onder het zadel..
Afbeelding

Ik vind dat ik bij allebei de foto's meer had moeten toestaan, ziet er nogal streng uit..

Deze ziet er "loperig" uit. Neusje netjes voor de ll alleen lijkt iets strak in de kaak.. maar de foto is eigenlijk te donker om het goed te kunnen zien. Vind het "streng" wel meevallen. Teugels zijn netjes op maat. Lijn elleboog-bit is 1 rechte lijn. Amazone zit verder netjes lang, mag misschien de billen iets naar voren drukken ipv "optillen" (beetje ruimte bij het zadel) Helemaal niet slecht hoor

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:14

Ik ben ook blij met de verbetering :)
Zo was hij 2 jaar geleden.

Afbeelding

jolienvdb

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 10:23

Heel erg bedankt voor de tips S_en_Z, we gaan weer goed aan het werk! :D
Eerst mijn houding eens deftig aanpakken :j

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 10:28

Hij is mooi ontwikkeld hoor themuisje.. op die foto hierboven liep hij "getild" en duwde zichzelf echt van het achterbeen af. Als je de horizon recht denkt trekt hij zijn kont omhoog en zijn schoft is lager. Dat is al zeker niet meer het geval, ruglijn is dus al veel beter bespierd geworden! Lekker verder gaan. Hij wordt vanzelf nóg mooier :j

jolienvdb, graag gedaan. Succes.. en we zien en horen vast nog van je :)

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:37

Ik heb hier nu een filmpje, hij komt wel vaak omhoog
en snelheid mag nog iets meer, maar tegenover andere keren
is dit wel nog cv.

Op 0:14 loopt hij denk ik het best van snelheid

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:03

Even een foto van vorige week buiten.
Het was de eerste keer weer buiten dus hij was niet te houden.

Afbeelding

En een galopje:

Afbeelding

O ja, zo ging het ook:

Afbeelding

Afbeelding

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 12:06

Calimero leuk dat je wat foto's toont := je weet eigenlijk al heel goed dat er genoeg op te merken valt omdat hij te heet is en jij hem terug houdt hé ;)

(was je op die laatste bang dat hij weer op zn hoofd zou landen?) :=

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:21

Hij kantelt zijn hoofd een beetje op de laatste foto

Oke, erg origineel weer Danique..

xSimonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:25

Hij heeft wel een lenige nek _O-

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:28

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:13

S_en_Z schreef:
Calimero leuk dat je wat foto's toont := je weet eigenlijk al heel goed dat er genoeg op te merken valt omdat hij te heet is en jij hem terug houdt hé ;)

(was je op die laatste bang dat hij weer op zn hoofd zou landen?) :=

Ja dat weet ik! Maar brand maar los, lijkt me in ieder geval erg leerzaam!

Ja klopt, ben daar altijd wat bang voor als hij van die stomme dingen uithaalt. Wat dan, is niet te zien aan mijn hoofd toch? :+

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:14

Danique_G schreef:
Hij kantelt zijn hoofd een beetje op de laatste foto

Oke, erg origineel weer Danique..

Een beetje? :')

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 13:21

Calimero_ schreef:
Even een foto van vorige week buiten.
Het was de eerste keer weer buiten dus hij was niet te houden.

Afbeelding

Hij loopt erachter, teveel doorgeknikt en doordat hij heel loperig is worden zijn passen kort, behalve die van het achterbeen die uitstrekt.. die is lang om af te zetten. Het andere achterbeen wordt niet erg ondergebracht. Erg stuwend dus) := Hier had jij er nog wel wat vertrouwen in juist omdat hij doorknikte. Je had iets "in je handen". Of niet?

En een galopje:

Afbeelding

Je geeft hem iets wat lucht, neusje komt wat meer naar voren maar hij is zo loperig dat hij met zijn voorbenen de passen niet echt afmaakt. Hij zet achter af, maar schuifelt van voren (snelheid willen maken). Jij zit er vrij gespannen op wat ook wel toont dat hij erg bommerig was.

Afbeelding

Verzet en/of rent weg, hilarische foto.. gekke Belarus. Hoe zou hij reageren als je je zweepje op zijn schouder zou leggen denk je? Ik zou hem liever naar voren hebben dan met zijn hoofd omlaag in dit geval denk ik..

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:25

Bedankt! Ik kan zoveel leren van de manier waarop jij alle details uit een foto kunt halen.
Ik voelde dat hij loperig was en ik wat meer gespannen, maar hoe je dat ziet zou ik niet precies aan kunnen duiden.

Inderdaad, bij die laatste foto heb ik hem zelf ook liever voorwaarts. Maar het was zo onverwachts dat je op dat moment zo reageert. Het is wel weer goedgekomen hoor, haha!

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:30

Heeft niemand nog tips voor mijn filmpje?

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 13:43

xTitanic schreef:
Heeft niemand nog tips voor mijn filmpje?

Het filmpje is niet heel duidelijk (donker paard tegen donkere bakrand, maakt de details wat lastig te zien), maar wat mij opvalt is het onstabiele contact tussen hand en mond. Het lijkt alsof het paard dat doet doordat het wat onrustig is met z'n hoofd, maar meestal is toch de ruiterhand de oorzaak. Ik denk dat je je handen vastzet voor je zadel in plaats van ze te dragen. Je armen steek je nu vrij star omlaag, probeer eens meer te veren in je ellebogen en je handen iets verder uit elkaar te houden. Het klinkt misschien onlogisch, maar met bredere handen en lossere ellebogen is het gemakkelijker om je paard een stabiel contact te bieden. Zodra je paard dan de hand heeft gevonden en aanneemt, kun je je handen weer netjes bij elkaar houden.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 15:32

Calimero_ schreef:
Bedankt! Ik kan zoveel leren van de manier waarop jij alle details uit een foto kunt halen.
Ik voelde dat hij loperig was en ik wat meer gespannen, maar hoe je dat ziet zou ik niet precies aan kunnen duiden.

Inderdaad, bij die laatste foto heb ik hem zelf ook liever voorwaarts. Maar het was zo onverwachts dat je op dat moment zo reageert. Het is wel weer goedgekomen hoor, haha!

Uhm.. ja ik zie een paar "spanningspunten" en kijk naar de benen en bedenk hoe de bewegingsafloop eruit ziet. Daar vorm ik mijn oordeel op.

Je wil niet weten hoeveel foto's ik van mezelf heb laten maken en terug heb gekeken op bijv. bepaalde oefeningen.

"ik voelde iets spanning in de onderhals laat eens kijken?" en terug kijken naar foto's

"volgens mij verkrampte ze van achteren toen ik dit vroeg en toen ik daarna dat deed voelde het zo." En weer terug kijken naar foto's

"knikt ze nu door omdat ik te lange teugel heb of omdat ik te weinig been geef? Of geef ik genoeg been maar hou ik haar vast?" en weer kijken.

Uiteindelijk ga je veeel makkelijker zien :j

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:01

Oefening baart kunst inderdaad. Maar toch denk ik dat het er ook wel een beetje in moet zitten.
Om op zo'n manier te kunnen kijken heb je wel een beetje gevoel voor paardrijden nodig denk ik..

Helaas heb ik niet zo vaak een fotograaf en alleen een binnenbak waar je dus weinig ziet.
Anders had ik ook elke dag foto's en filmpjes willen hebben! Haha

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 19:14

Ik vind dit een super intressant topic. S & Z ik vind het geweldig commentaar dat je geeft! *drukt respect button*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-12 19:50

Calimero_ schreef:
Oefening baart kunst inderdaad. Maar toch denk ik dat het er ook wel een beetje in moet zitten.
Om op zo'n manier te kunnen kijken heb je wel een beetje gevoel voor paardrijden nodig denk ik..

Helaas heb ik niet zo vaak een fotograaf en alleen een binnenbak waar je dus weinig ziet.
Anders had ik ook elke dag foto's en filmpjes willen hebben! Haha

Veel mensen charteren voor portfolio foto's ;) Ik doe dat ook.

Of ik laat mn mams filmen.

Ik kijk ook heel veel naar anderen, wat ruiters doen. En hoe hun paard er op reageert.

Gevoel krijg je met de jaren steeds meer :j Ik leer ook nog steeds.. net als wat Bertie al zei... ik rijd maar 1x per dag op mijn paard. Maar in mijn hoofd ben ik de hele dag aan het paardrijden.. is echt zo!

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 18:18

:wave: Hoi Hoi allemaal ,
Ik heb mijn verzorgpony nu ook aan de teugel gekregen.
Met niet veel reageren op de rest maar alle tips en al
het commentaar van iedereen heb ik het voor mekaar
gekregen om hem aan de teugel te krijgen !
Bedankt voor al het hulp enzo!

greatzzzz :wave: :wave: :wave: <3

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 13:00

Vanaf mijn kant ook weer is een foto'tje.
Zijn hard aan het trainen en ook aan het lessen.
Ben benieuwd wat jullie er van vinden?

Kon alleen nog niet echt goed been geven/kuit eraan houden omdat ik nieuwe laarzen heb die nog niet fijn zitten :P
Afbeelding

xAppelmoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 15:07

Afbeelding

Ben benieuwd wat jullie hier van vinden. :)

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-12 20:11

Zo, wilde een tijdje geleden al reageren maar het kwam er steeds niet van...

xTitanic, ziet er al een stuk beter uit! Persoonlijk vind ik hem bij 14 seconden te gehaast. Dat klapperen met zijn hoofd omhoog lijkt wel een soort verveling, of spanning, kan ik niet goed beoordelen op zo'n kort stukje (beide kan natuurlijk ook). Maar wat ik voornamelijk vind, jij doet veel te veel. Zet hem eens meer op de cruise control, jij werkt bijna even veel als je paard. Een keer licht been die niet te zien is, geen reactie, zweep erbij en fiks been. Dan schrikt 'ie maar even goed, dat maakt niet uit. Heel veel overgangen rijden tot ze je neus uit komen. Dan hoef jij ook minder met je been te doen en dan kan je ook veel beter aan je houding werken, je schouders en armen vind ik gespannen (volgensmij al gezegd? Niet heel precies gelezen, sorry!) Want ik vind 8 seconden een beter arbeidstempo, de impuls mist alleen. Daarom zou dat omhoog gooien van het hoofd best wel eens spanning oid kunnen zijn. Jij drijft en dan ontmoet hij jou hand, die vastzit, dan gaat hij ook vastzetten waardoor hij ook op de voorhand valt. Jij laat niet los en dan wil hij zich er drukken om van die druk af te komen. Verveling zou ook kunnen hoewel ik niet weet uit dit ene stukje film hoeveel jij doet in de tijd dat je rijd. Maar nogmaals, op de goede weg, als je de impuls er in hebt zal het er al goed uitzien!

Marlis, ziet er niet slecht uit! Het lijkt wel of hij over zijn tempo loopt waardoor hij van de achterhand loopt en spanning krijgt. Vind dat je een nette houding hebt en je hand ziet er niet enorm strak uit dus daar zal de spanning vast niet van komen. Maar ik twijfel wel een beetje of hij over zijn tempo loopt. Maar wat ik wel zeker weet is dat hij meer op achter moet, hoewel hij niet extreem op de voorhand loopt. Gave laarzen heb je zeg!

xAppelmoes, kijk de volgende keer naar jouw foto, ik verlies concentratie en dan ga ik misschien verkeerde dingen zeggen