[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:00

Oh wat lijkt me dat verschrikkelijk om op die manier afscheid te moeten nemen van je oude trouwe dier. Heel veel sterkte met het verwerken hoor.
Ik heb trouwens heel lang naar je avatar zitten kijken, maar mooie foto!!

On topic: We willen heel graag foto's zien! Ik reageer niet op alle foto's omdat ik het òf niet weet, òf anderen zijn me voor geweest. Ik vind het echt heel leerzaam om alle foto's heel secuur te bekijken. Wat zie ik, wat zien anderen en hóe zien die anderen wat ze zien. Ook heb ik door dit topic toch wel heel veel geleerd en toegepast en het helpt mij enorm.

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 13:30

Lizzii veel sterkte, het is vreselijk om je paard te verliezen, weet er helaas alles van.

Ben benieuwd naar de foto`s.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 14:40

Wat een vreselijk ongeluk Lizzii! Heel naar om op deze manier je trouwe viervoeter te verliezen, zo plotseling weggerukt!
Maar fijn om te lezen dat je niet bij de pakken neerzit en verdergaat, ben ook benieuwd naar foto's!

Ik leer ook erg veel in dit topic, zeker icm met de lessen.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:28

Wat een naar verhaal, Lizzii! Sterkte.

Calimero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 16:15

Goh Bertie. Ik lees al een hele tijd mee in dit topic. En wat zou ik graag les willen hebben van jou!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:26

Heerlijk gereden vandaag! Lekker ontspannen tussen de (helaas) samengetrokken paardjes. Ik weet het, ik mag het niet zeggen, maar potverdikkie ik heb me die paarden te doen. Als de instructrice op haar aandringen een paard de hele les met een strakke slof laat rijden, ga je toch nadenken over de capaciteiten van deze instructrice.
Ik heb inderdaad oplossingen gezocht met mijn paard. En het wijken (in stap) gaat al veel beter! Zonder tempo- en tactverlies en met contact! *\o/* Heb ook meteen lekker hals gekriebeld met 2 handen en even lekker hals laten strekken! Goed zo, Paard!! Ze gaat het echt steeds beter doen. Ik ben echt trots op haar! :j

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:39

Agossie schreef:
Heerlijk gereden vandaag! Lekker ontspannen tussen de (helaas) samengetrokken paardjes. Ik weet het, ik mag het niet zeggen, maar potverdikkie ik heb me die paarden te doen. Als de instructrice op haar aandringen een paard de hele les met een strakke slof laat rijden, ga je toch nadenken over de capaciteiten van deze instructrice.
Ik heb inderdaad oplossingen gezocht met mijn paard. En het wijken (in stap) gaat al veel beter! Zonder tempo- en tactverlies en met contact! *\o/* Heb ook meteen lekker hals gekriebeld met 2 handen en even lekker hals laten strekken! Goed zo, Paard!! Ze gaat het echt steeds beter doen. Ik ben echt trots op haar! :j

SUper dat je fijn gereden hebt! :)
Eerlijk gezegd vind ik best dat je vraagteken mag zetten bij een instructrice die terugvalt op een slof. En als die dan ook de hele les gebruikt wordt .. Pff!
Had je de indruk dat die slof ook nodig was?
En graaag iets meer dan alleen een 'ja' of 'nee', natuurlijk. :j

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:21

bertie schreef:
Agossie schreef:

SUper dat je fijn gereden hebt! :)
Eerlijk gezegd vind ik best dat je vraagteken mag zetten bij een instructrice die terugvalt op een slof. En als die dan ook de hele les gebruikt wordt .. Pff!
Had je de indruk dat die slof ook nodig was?
En graaag iets meer dan alleen een 'ja' of 'nee', natuurlijk. :j

Nee, ik had helemaal niet de indruk dat de slof nodig was, eerder het tegendeel. De leerling had teugels van een Thiedeman-teugel aan haar hoofdstel, wat suggereert dat zij buiten de les met een Thiedeman-teugel rijdt. Ook daar ben ik geen voorstander van. Ik sprak haar heel kort na de les ("Lekker gelest?") en ze meldde dat hij "wat fris" was aan het begin, waarop ik zei dat dat juist lekker is. Dan kun je lekker aan het werk met ze, maar daar was ze het niet mee eens. Overigens leek het met die frisheid best mee te vallen, want toen er een paard als een jekko vandoor ging, bleef het lespaard rustig en ontspannen voortkabbelen. Op de voorhand natuurlijk, de achterhand kwam er rustig achteraan.
Ik voel de ogen priemen als ik aan het rijden ben. "Veel te lang, niet rond genoeg" zal er wel achter mijn rug geroepen worden, maar ze vergeten dat ik "pas" B ben en dat ik liever een paard heb die ontspannen mijn hand opzoekt, dan die ik rond dwing. (Gut, mijn paard zou me alle hoeken van de bak laten zien als ik dat deed!)

Eerlijk gezegd hebben 100% van de paarden die met slof gereden worden bij ons deze helemaal niet nodig. Geen enkel paard, maar ja, *cynisme aan* ik ben "pas" B en mag niets zeggen. *cynisme uit*

S_en_Z, ik snap je frustratie echt zo goed. En je had me verteld over dat je het advies had gekregen om toch maar bij X te gaan lessen, nu je M start!

Overigens is er bij mij op stal maar één die op mijn paard zou mogen rijden en dat is S_en_Z.

Oh, Bertie en S_en_Z, ik heb gereageerd in het topic "Valse knik" over foto's van een haflinger. Ik weet niet of jullie kunnen kijken of ik het goed gezien heb, maar ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn bevindingen vinden.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:31

S_en_Z schreef:
Goed strak vasthouden zodat de "kaak" losgelaten wordt door het paard. Dan kun je hem in de hoeken goed vooruit schoppen zodat het achterbeen mooier opgetild wordt.

En als paard dan zonder slof gereden wordt dan is hij lekker heet. Uitgestrekte drafjes de voorhand op? Ach dat geeft niet. Als ie zn poten maar optilt en zn achterbenen goed gebruikt. En waarom er dan weer een slof aangooien? Omdat je een heet paard hebt.. ja sommige paarden zijn zo heet.. daar heb je een hulpteugel voor nodig anders gaat je les knudde :j

Dattie met zn kin op de borst loopt iedere keer als hij de hand aan de teugel voelt omdattie gewend is vastgetrokken te worden? Ach.. daar kijkt een jury wel doorheen.

instructie: "het ging zooo goed! ik snap echt NIET dat je geen wp hebt gekregen. vandeweek maar hard oefenen dan he in de les."

En het mooie is nog, dat de omstanders zeggen "er rijden maar 1 of 2 mensen die zij lesgeeft met slof"

(ja.. er zijn er maar 1 of 2 die er CONSTANT mee rijden, de rest pakt hem er minimaal 2 a 3x per week bij _O- )

*frustratie even eruit sorry.*

Haha! :(:)

Kennen jij en Agossi elkaar, of zo?

Er loopt hier in het noorden al jaren een trainer rond. Een charismatisch iemand. Hij zoekt bij paarden ALTIJD de grens op, en gaat daar dan overheen. Bij leerlingen doet hij dat, en ook bij zijn eigen paarden. Weliswaar geen slof (of misschien wel, dat weet ik zo niet) maar wel héél veel druk en hand. En op de een of andere manier heeft hij 'atijd' zúlke extreem moeilijke paarden! Het ligt altijd aan het bloed, bijvoobeeld. Alleen nooit aan zijn eigen rijden. Op wedstrijden rijdt hij niet in op het inrijdterrein, maar achter de vrachtwagens, als dat enigszins mogelijk is.
Leerlingen kunnen dat wat ze in de les bij hem doen thuis niet narijden. Dus als je voor een kampioenschap gaat, dan moet je 'dus' elke dag bij hem lessen. Hij vloekt, tiert, slaat paarden. Hij heeft mensen die hem trouw zijn. Het charismatische zal hem daar wel bij helpen. Maar het verloop is bij hem ook enorm.
Ik begrijp nooit waarom zo iemand niet in staat is om óók een keer naar eigen inbreng te kijken. Of dat hele generaties ruiters er steeds weer instappen..

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:34

Soms is het inderdaad beter te zwijgen dan, laat ze maar, jij en je paard hebben Lol en dat is wat telt :Y)

Ik ben vandaag samen met Tik van het zonnetje gaan genieten, zonder het zadel het veld in. Heerlijk! Heb eens op mijn buikademhaling gelet, blijkbaar gaat dat zo gemakkelijk nog niet :')

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:35

Ik kàn serieus niet eens met slof rijden...

Je ziet soms wel mensen die een slof erbij pakken voor hun eigen angst, de slof hangt los maar geeft hun net dat stukje vertrouwen.
Mijn moeder heeft een kleine periode met slof gereden, ze was heel hard gevallen en had haar enkel gebroken.
De slof hing er voor jan doedel en ze is nu inmiddels zover dat ze het zonder doet! En ze wil ook weer gaan lessen en heeeeel misschien wedstrijdjes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:37

JoycexLynn12 schreef:
Ik kàn serieus niet eens met slof rijden...

Je ziet soms wel mensen die een slof erbij pakken voor hun eigen angst, de slof hangt los maar geeft hun net dat stukje vertrouwen.
Mijn moeder heeft een kleine periode met slof gereden, ze was heel hard gevallen en had haar enkel gebroken.
De slof hing er voor jan doedel en ze is nu inmiddels zover dat ze het zonder doet! En ze wil ook weer gaan lessen en heeeeel misschien wedstrijdjes!

De reden die jouw moeder had, vind ik kunnen. Helemaal omdat ze hem niet erbij gepakt heeft, maar puur voor zelfvertrouwen. Je rijdt dan veel lekkerder dan wanneer je hem er niet om hebt en angstig en gespannen op je paard zit. Goed dat ze het zo weer heeft opgepakt! Ik hoop dat ze wedstrijden gaat rijden hoor!! :j

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:41

Mijn moeder had een knoop in de slof gedaan, de slof had echt geen enkele bijwerking :+ Maar omdat ze zo bang was geworden gaf de slof haar wat vertrouwen, kan ik ook wel een beetje begrijpen.

Moest vandaag wel lachen, ik ging lekker springen en Lynn was zo los in haar lijf (en heet) dat ik op het einde heerlijk met de neus over de grond heb uitgereden.
Fijn achterbeentje, lichte druk in mijn handen, helemaal top! :D

Yelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:05

Ik ben nog steeds een trouwe meelezer :D

Het meest stuitende dat ik ooit qua les heb gezien, was een instructrice die de lesklant liet doorrijden op een zwaar onregelmatig paard. Het paard was de lesklant volgens haar aan het uittesten %) Pak gewoon je slof wat strakker en zet je sporen er maar flink in, was zo'n beetje het advies samengevat _-:( Toen dat niet mocht baten, kreeg het paard een paar flinken tikken op z'n kont, want 'dan zou het wel over zijn met de aanstellerij'. Uiteraard werd hierbij de slof geen moment losser gelaten :n Uiteindelijk was de onregelmatigheid inderdaad minder zichtbaar.. Commentaar van de instructrice: zie je wel, hij moet gewoon leren dat die geintjes geen zin hebben en dat hij niet onder het werk uit kan komen %) Tuurlijk.. Paard liep gewoon geforceerd door de bak, vind je het gek als je dat beest compleet opjaagt.. Van zo iemand wil je toch geen les hebben!

Mijn instructrice is helaas plotseling verhuisd vanwege persoonlijke omstandigheden.. Balen! Ik had pas vrij recent les van haar (één of soms twee keer per week), maar het beviel ontzettend goed! Ik baal dus stiekem best wel dat ik naar iemand anders op zoek moet :o Haar manier van lesgeven werkte gewoon onwijs goed voor ons en ze kon zowel heel consequent (streng :D) als heel enthousiast zijn! Daar houd ik van, lekker duidelijk en recht voor z'n raap :D

Ik ga nu proberen te zoeken naar iemand die een beetje dezelfde uitgangspunten hanteert: werken vanuit de ontspanning als basis en plezier voor twee tijdens het rijden :D Geen geruk en gepluk, maar op een eerlijke manier rijden, waarbij gehoorzaamheid, ontspanning en plezier dus altijd centraal staan. Lijken heel standaardeisen, maar helaas zie je het toch vaak anders :P Uiteraard wil ik wel graag verder komen, maar daar heb ik geen haast bij, eerst de basis maar eens heel goed zien te bevestigen :) Dus mocht iemand nog een suggestie hebben, omgeving Uitgeest :D?

Eerst maar hopen dat m'n paard snel weer helemaal goed loopt :(:)

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:15

Bertie, Agossie staat sinds niet zo heel lang bij mij op stal

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:33

Lizzii, heel veel sterkte.... zo wil je je beste vriend niet verliezen....

_Marinke_ schreef:
Sjolvir, ja het terugwerken met de binnenhand is mij echt aangeleerd en dat eraf krijgen is zo moeilijk. Nu met die jonge paarden doe ik het wel steeds minder overigens, die zijn zo'n goede spiegel wat dat betreft! :)

Dat polsje naar buiten drukken bedoel je met knakpolsje? Ten tijde van deze foto werd op de manege dus erg gehamerd op het aan de teugel rijden, spelen / knijpjes geven in je teugels. Dat hoofd moest en zal naar beneden.. (arme powny's :(:) ), deze haflinger probeerde ik dus alles op uit wat ik in de manege lessen leerde. En uiteindelijk 'lukte' dat dus, het geen dat ze geen neusriem om heeft komt voort uit dat ik dat toen of niet mooi vond of hij te klein was. Achteraf dus een hele goede maatstaf! :j

Mijn eigen was ik voor dat ik van een ander paardje afviel vooral bezig met het ontspannen naar beneden over de rug laten lopen (vanwege z'n onderhals, heb paar pagina's terug nog wel foto's geplaatst waar je goed op kan zien wat voor hals hij dus heeft..), maar tegelijk ook goed actief en voorwaarts houden. Hij loopt van zichzelf enorm graag, maar zodra hij ook echt lekker loopt (dus ontspannen, lang en laag..) zakt ie heel erg in in het tempo, zelf blijven rijden heb ik nog wel moeite mee want het zit zoooo lekker dat je dus echt wil gaan genieten, moet ik zelf aan gaan werken hihi, en daarbij dus die binnenhand van mezelf. Dat is echt op de ponyclub uiteindelijk en met die 2 wedstrijdpony's die ik reed erger geworden, moest alles met m'n binnenhand doen dat is je werkhand zeiden ze. Dat resulteerde bij mij dus in nog erger terugwerken (wat je goed op die foto's van paar pagina's terug kan zien wat voor reactie mijn paard daarop geeft), tot ik uiteindelijk dus leerde dat het echt anders moet. Ben daar blij van! :)

Wat je zegt over schouders die naar voren vallen heb ik wel een beetje mijn vraagtekens bij, ik heb altijd al te horen gekregen (en nog steeds) dat ik opzich mooi rechtop zit, bovenlichaam moet ik nooit wat aan veranderen... Hoe jij hem beschrijft Sjolvir heb ik het idee dat je een bolle rug krijgt? Achterover leunen (klopt zie je ook!), schouders naar voren draaien dan krijg je een bolle rug toch? Zit het nu op de stoel te proberen hahaha! Ik rijd eigenlijk eerder met een holle rug dus kan me zo geen voorstelling maken hoe je dat dan bedoelt of hoe ik dat voor elkaar moet krijgen (het bewust voelen dus..)... Is kijken of ik nog wat foto's kan vinden..

Hoor dus graag wat jij bedoelt met het achterover leunen en dan schouders naar voren... :+

Poging tot uitleg, beter laat dan nooit nietwaar.

Heb er even wat bijgeklust anders kan ik het niet uitleggen :+
Afbeelding
Als je je pols knakt, ook al zit je in princiepe recht met je rug en je wilt als het ware de teugels naar je toe halen,
wat je doet als je wat terugwerkt, dan trek/draai je je schouder eigenlijk naar voren.
Ga maar eens rechtop zitten, forceer je arm maar eens in die houding en haal hem naar je toe, wat voel je?
Je bovenarm aan de voorkant, die aan je schouder trekt.
Roteerd een stukje.
Je moet het even overdrijven om het te voelen, maar dat is wat er als het ware,
zij het in mindere mate ook gebeurt als je zo rijdt.

Afbeelding

Slof, heb ik hier dus ook als soort van beveiliging, na aantal vlieglessen met zijn hoofd in de lucht,
waarbij ondergetekend met haar kop in de grond stak (Toobs heeft specialiteit, recht op bakrand af en gaat dan,
links/rechts of ho, in niet voorspelbare modus...Heeft hij overigens al tijden niet gedaan. ).
Is inderdaad tussen de oren van de ruiter zekerheid.
Altijd wel grappig als ze je dan vragen, waarom je met slof rijdt, omdat hij los hangt en paard gewoon fatsoenlijk loopt,
roep ik altijd, dat is de noodrem tussen mijn oren.
En die achtelijke ruiter crosst wel gewoon vrolijk en rijdt op vreemd terein ook gewoon zonder.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:27

Hier ligt de training op zijn gat.. Sinds de vorst (en ervoor ruiter stuk,
niets dramatisch hoor kon alleen mijn sokken niet meer aantrekken, voeten zaten veeeeeelsss te ver weg).
Toobs heeft tevens vanwege de schaatsers geen snars meer gedaan, kan dus geen filmpjes of foto's leveren.
En als we al rijden, is het meer blij dat ik rij, kan nog niet echt trainen.
Krijg hem ook niet zomaar bij de vereniging, langs alle schaatsers, waarvan hij overtuigd is dat ze hem in de erwtensoep
willen stoppen. En dan in combinatie met de bij het schaatsen ontstane verkeers chaos en dat ik in de spits over de
weg moet, heb dan geen enkele uitwijkmogelijkheid. (hij heeft van de week al onderuit op het asfalt gelegen, had niets.)
Hij went er wel steeds meer aan en is ook aantal keren, als ik buiten de spits kon, netjes meegeslopen (met nadruk op geslopen).

Ga morgen dus maar stukje aan de rij met Sjol, dan krijg je ongeveer dat van het filmpje in mijn onderschrift,
achter de rode tekst.
Aan de teugel? Nee, hoor, aan de koek en zopie en aan het genieten.

Er is 1 voordeel van die kou... er staan hier nu koek en zopie tenten, kan eindelijk iets te eten of drinken halen bij stal *\o/*
Nou nog ergens een mobiele toilet en het is hier perfect!

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:08

ik heb ook wel eens met slof gereden meer voor me zelf dan voor mijn paard, het was inderdaad voor dat stukje zelfvetrouwen en heb dit ook afebouwd met een martingaal en toen rustig afbouwen naar niks.
en nu pak ik nog wel eens mijn martingaal erbij gewoon voor mijn zelfvertrouwen. terwijl de martingaal eigenlijk zo los zit dat hij niet eens inwerkt als het nodig is. :+

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:15

Ik breek nog even in, heb nog steeds meegelezen.

Bertie en S_en_Z, zou ik jullie mogen vragen om (volgende wk) naar een filmpje van mij te kijken? Ik weet nog even niet of ik het dan ook in het topic ga zetten (ligt eraan hoe het gaat haha, wil zondag op wedstrijd filmen).
Ik vind de manier waarop jullie commentaar geven echt heel correct, opbouwend en behulpzaam. En ondanks dat ik hartstikke blij ben met mijn instructrice en die mij super vooruit helpt, is het nooit verkeerd om eens iemand anders te laten kijken...
Het moet niet hoor, maar mochten jullie tijd en zin hebben dan zou ik het hartstikke fijn vinden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 23:57

Calimero_ schreef:
Goh Bertie. Ik lees al een hele tijd mee in dit topic. En wat zou ik graag les willen hebben van jou!

Jij zegt het, ik denk het al een tijdje... :j

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:01

teugelkreupel, waar komt het vandaan hoe los je het op.

Dit heeft ook te maken met aan de teugel lopen als ik me het goed herinner(hou me er niet aan vast).

Heeft het te maken met een vaste verbinding met de mond van het paard meestal een harde hand waardoor het paard zijn pas niet af kan maken en dus ook wordt belemmerd in de schouder, waardoor het paard kreupel gaat lopen.

De oplossing die ik weet is: Dat je er eigenlijk door heen moet rijden. Zodra hij kreupel gaat lopen been geven zonder hand opvangen met zit zonder handen terugrijden. Je hand moet toestaan dat het paard zijn pas af kan maken.

Iemand hier ervaring mee lijkt me een leuke toevoeging aan het topic.
Laatst bijgewerkt door R_ali_R op 11-02-12 00:04, in het totaal 1 keer bewerkt

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:03

Agossie schreef:
Calimero_ schreef:

Jij zegt het, ik denk het al een tijdje... :j

Hier nog iemand die het ontzettend gaaf lijkt om les te hebben van Bertie.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 00:11

Sjolvir wat een duidelijke uitleg zo met die tekening erbij!! :D IK snap wat je bedoelt hehe!
Dankje! :j Haha, en probeer dat soort dingen altijd uit door rechtop op een stoel te gaan zitten, benen langs de zijkant) en dan gewoon te proberen wat een bepaalde houding doet. :o

Jammer dat je even niet goed hebt kunnen trainen! Dat is wel balen!

Over dat stukje met slof, heb eens een paard gereden (wel meerdere overigens) waar eigenlijk bij gezegd werd; 'Bij die is het wel goed om ze eens met slof te rijden (niet voortdurend overigens)' ik heb echt nog nooit met slof gereden en geef dat dan ook aan. Tot nog toe is die slof er dus ook nooit aan gegaan en is er altijd een andere manier gevonden om het op te lossen, het kan naar mijn inziens dus zeker wel en is bij lange na niet altijd nodig! Ik ben geen tegenstander van een slof wanneer het correct gebruikt word en er dus geen misbruik van gemaakt word.

En hier nog iemand die wel graag eens les van Bertie wil hebben! :j
Of gebruikt maakt van dat Jury aan Huis! :D

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:09

Bedankt allemaal voor het medeleven.

Hier dan eindelijk enkele foto's (niet van mijn overleden paardje dat lukt nog niet) . Hierdoor realiseerde ik mij dat ik bijna geen rijfoto's heb van mezelf. Meestal ben ik degene die de foto's neemt :j
Dus al van enkele jaren geleden. De pony was op dat moment 4 en net onder het zadel.
De foto's zijn niet echt fraai, ik wil mezelf niet sparen en kan wel wat kritiek verdragen en van het perfecte plaatje (als ik dat al zou hebben _O- )daar kunnen we toch niets van leren.

Afbeelding

Wat ikzelf vind : Mijn houding is echt slecht, niet mooi rechtop, naar voren, te korte stijgbeugels en dus stoelzit. Tenen naar buiten en te strak in de mond.
Voor iemand die niet beter weet zou je kunnen denken dat deze pony aan de teugel loopt maar das dus maar schijn! De pony loopt op de voorhand door te strakke aanleuning en te weinig actie vanuit de achterhand. Hierdoor veel spanning aan de kaak. Geen leuk beeld dus.

Afbeelding

Mijn houding nog altijd slecht maar er is meer voorwaartse beweging. Achterhand treedt veel beter onder maar kaak nog altijd gespannen. Veel minder druk op de binnenteugel (mijn grootste probleem en moeilijkheid, het zit er immers al zolang ingebakken) Maar algemeen beeld toont wel vriendelijker dan de 1ste foto.

Nu jullie :j

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:01