Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:12

Ik zou zeggen dat te zwaar is wanneer je pony/paard enige tekenen van last laat blijken. Ik heb zelf een stevige (helaas ook nog te dikke) IJslander, ben zelf 1.84 en stevig gebouwd. je kunt van mij niet verwachten dat ik 65 kilo weeg, dan ben ik zwaar ondervoed. Ik heb nog een gezond BMI ookal zouden er wat kilootjes af mogen, waar ik ook hard mee bezig ben. Thom kan mij prima houden en heeft duidelijk ook geen extra last van mij (gezien zijn actieve, vrolijke galop die hij graag uit zichzelf doet, hoef hem er niet in te dwingen, zijn lekkere actieve draf en ontspannen rug en nek).
Soms ga ik er echter even voor een foto met z'n 2en op, en dan zet meneer een paar stapjes/drafjes als ik hem been geef en daarna zet hij zijn schouders breed en kijkt hij om met een duidelijke blik: "te zwaar, afstappen graag!"
:) mijn paardbeest geeft dat prima aan. Als je het niet kan voelen/merken moet je beter opletten, ook een zucht, een oorwapper of een harde manenkam kan al veel zeggen.

@de laatste berichten, als je zo lang en breed gebouwd bent als ik gaat het toch moeilijk om een fladderveertje te blijven.
Dat is gewoon onmogelijk, en hoeft niet gelijk dik te zijn?

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:12

Duuk2011: Als je 1.58m bent met 70 kilo is je bmi echt geen 30 hoor :n Ga maar eens kijken op internet :)
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-07-11 22:14, in het totaal 3 keer bewerkt

Duuk2011

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:13

Klopt, ik dacht dat er 75 stond

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:14

Maar dan heb je evengoed overgewicht, je BMI zit dan rond de 28

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:14

Maar dat zegt ze ook :) maar ze zegt ook dat zij dan al tevreden zou zijn :)

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:15

wendietjuhhh schreef:
Ik snap dat er mensen zijn die niets aan hun gewicht kunnen doen en dat dit topic dan ook behoorlijk pijn kan doen.
Maar er zijn ook mensen die zicht gewoon lekker voelen bij overgewicht of mensen die een eetverslaving hebben. Hier ga ik allemaal niet op oordelen.

Ja ik snap dat ook en dat is heel erg,
maar zolang je paard onder je gewicht kan lijden,
moet je NIET rijden naar mijn idee..
Wat dan ook de reden van je overgewicht is..

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:16

Citaat:
Daarentegen vind ik dat er niet één grens getrokken moet worden.
Ieder paard kan een ander gewicht hebben en per combinatie moet gekeken worden naar de situatie.

Een kind dat 50 kilo weegt op een shetlander zetten,
vind ik heel wat anders dan een volwassene van 85 kilo op een trekpaard..

Doe niet zo flauw zeg....lijkt me logisch dat we het hebben over paarden en geen shetlanders, A-welshjes of mini dartmoortjes...

Citaat:
Wat de reden van een te hoog gewicht is, Walla.
Maar paarden hoeven daar niet de dupe van te worden.

over een paar jaar is een gemiddeld gewicht van 80kg normaal. terwijl dat fysiek technisch dus niet normaal is

Citaat:
maar zolang je paard onder je gewicht kan lijden,
moet je NIET rijden naar mijn idee..
Wat dan ook de reden van je overgewicht is..

idd dan ga je maar naast of achter je paard zitten
Laatst bijgewerkt door Collie2008 op 16-07-11 22:17, in het totaal 2 keer bewerkt

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:17

Hmm, heb je mijn post helemaal gelezen, ik heb gezegt dat ik er in geslaagt was om 65 kilo te wegen, maar ik wil ook nog van mijn leven genieten. Als ik maar 62 mag wegen dan mag ik echt bijna niets meer eten. Zuig dit niet uit mijn duim, heb het ondervonden. En ik denk niet dat als je bijna niet eet en je schuldig voelt als je iets at (wat ik dus had), je dan goed bezig bent, en dat allemaal omdat je het perfecte gewicht moet hebben.

Nee,dank u.
Weeg liever iets teveel dan zo ver gaan om het ideale gewicht te bereiken.

Als je een bmi van 25 ben je nog "normaal" (zoals de maatschappij dit noemt), een bmi van 28 lijkt me nu niet zoooo ver erboven dat ik terplaatse zou neervallen omdat het zo ongezond is.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:19

Citaat:
.en geloof me ,dat gaat best,mits het paard groot en sterk genoeg is.......altijd beter als zo`n sprieterig ventje wat het paard vreselijk in de weg zit
Meld dit bericht

waarom altijd zoeken naar uitersten, om de uitzonderingen maar te vergoelijken?

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:19

Ik wil alleen maar zeggen, ik wil niemand kwetsen of wat dan ook. Want overgewicht is vaak een errrrrug gevoelig onderwerp. Maar mensen moeten het idd niet blijven goedpraten. Daar heb ik zo'n hekel aan! Het telkens maar bagatelliseren en de kop in het zand steken. Laten we die taboe gewoon eens doorbreken!
Overgewicht IS gewoon een probleem. Klaar. En met ernstig overgewicht kun je OOK je paard belasten. En dat verdient zo'n beestje gewoon niet.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:20

Colway, dus jij vind dat iemand van bijv. 1.70m die 80kg is niet op een paard van 1.65/1.70 zou mogen rijden? Aangezien jij voor alles en iedereen de grens trekt van 80 kg? Of iemand van 1.80m op hetzelfde paard?

Nogmaals, hoe weet JIJ dat paarden eronder lijden? Dat elk paard ongeacht de grootte lijdt onder het gewicht van de ruiter ongeacht de lengte maar met een gewicht van 80kg of hoger?
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-07-11 22:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:20

Duuk2011 schreef:
chanel1985 schreef:
Voor iedereen is een gezond gewicht ook anders hé.

Ik ben nu 9 kilo afgevallen (ben 1.58m, momenteel 77 kilo), ik wil er nog zo'n 7 kilo af Maar dan nog is mijn bmi 28. Ik heb ooit 65 kilo gewogen maar dit hield dik niet vol, (ik at op den duur niet meer wat me ook niet gezond leek).
Dus als ik 70 kilo weeg zal ik meer dan content zijn, volgens bmi (en volgens sommige mensen) geen gezond gewicht maar voor mij wel.
Als ik een goed bmi zou willen hebbe zou ik maar 58 kilo mogen weten, dit lukt mij nooit of ik moet mijn mond dichtnaaien

Nou dat is bullshit hoor. Als je 70 weegt is je BMI 30 dat betekend dat je nog steeds overgewicht hebt. Je hoeft geen 58 te wegen, met 62 heb je ook nog een prima gewicht.

So what? Waar maak jij je dan druk om? Als zij daar gelukkig mee is heb jij daar toch verder niet over te oordelen? :)

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:21

QualityHorse schreef:
Colway schreef:
Tegenwoordig wordt een zwaar gewicht allemaal maar glad gestreken...Mensen zijn tegenwoordig veel te dik, waarom moeten paarden daaronder lijden?

Je benoemd het precies zoals ik het bedoel. AMEN. _/-\o_

Maar waarom zowiezo een paard laten lijden als je echt naar het welzijn van een paard wil kijken punt 1 zet hem dat niet in een stal van 3 bij 3 maar lekker in de kudde
Punt 2 als jij naar het welzijn wil kijken dan moet je er al helemaal niet op gaan rijden want wie zeg dat jouw paard het leuk vind om jouw te dragen.Jij wil graag rijden heb het beessie niet om gevraagt dus als jij dan naar het welzijn kijkt moet je daar eens over nadenken

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:21

chanel1985 schreef:
Hmm, heb je mijn post helemaal gelezen, ik heb gezegt dat ik er in geslaagt was om 65 kilo te wegen, maar ik wil ook nog van mijn leven genieten. Als ik maar 62 mag wegen dan mag ik echt bijna niets meer eten. Zuig dit niet uit mijn duim, heb het ondervonden. En ik denk niet dat als je bijna niet eet en je schuldig voelt als je iets at (wat ik dus had), je dan goed bezig bent, en dat allemaal omdat je het perfecte gewicht moet hebben.

Nee,dank u.

Als je een bmi van 25 ben je nog "normaal" (zoals de maatschappij dit noemt), een bmi van 28 lijkt me nu niet zoooo ver erboven dat ik terplaatse zou neervallen omdat het zo ongezond is.

Ik vind het goed dat je bent afgevallen!
Maar evengoed, er wordt ergens een grens getrokken, in dit geval bij 25. En dan is het zo makkelijk om te zeggen dat het niet zo heeeel veel scheelt met de 28, maar toch ligt er wel degelijk een verschil.
Maar goed, kga verder niet oordelen over jou leven en eetpatroon :) Goed dat je al aantal kilo's kwijt bent

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:22

Moderatoropmerking:
Ik heb weer even wat reacties verwijderd in de zin van 'amen' of 'mee eens'. Daarnaast ook wat persoonlijk gehakketak.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:23

chanel1985 schreef:

Nee,dank u.

Als jij 65kg weegt en verder fysiek gezond en in conditie bent, is er niets aan de hand toch?

Citaat:
aar waarom zowiezo een paard laten lijden als je echt naar het welzijn van een paard wil kijken punt 1 zet hem dat niet in een stal van 3 bij 3 maar lekker in de kudde
Punt 2 als jij naar het welzijn wil kijken dan moet je er al helemaal niet op gaan rijden want wie zeg dat jouw paard het leuk vind om jouw te dragen.Jij wil graag rijden heb het beessie niet om gevraagt dus als jij dan naar het welzijn kijkt moet je daar eens over nadenken

je hebt gelijk hoor, we zouden allemaal moeten stoppen met rijden, maar is dat dan een excuus om dan maar zoveel te wegen en je paard te belasten?....

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:23

[quote="Blue_Eyes"]
[quote="chanel1985"]

Dit bedoel ik dus met je kop in het zand steken. Verschrikkelijk

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:24

Dan zul je even de quote moeten fixen, want nu kan ik niet zien wat je gequote hebt ;)

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:25

Ja mn laptop liep weer is vast en toen ging alles mis!! Klote dingen ook. Maar ik reageerde op Blue_Eyes

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:26

Ja, dat ben ik ;) Dus zeg het maar ;)

ilona_selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:27

je hebt gelijk hoor, we zouden allemaal moeten stoppen met rijden, maar is dat dan een excuus om dan maar zoveel te wegen en je paard te belasten?....

Nee daar heb je gelijk in, maar ik ben ook te zwaar om eerlijk te zijn 85 kilo ben in 1 week 1,4 kilo afgevallen, maar een tinker of een fjord of een haflinger of een andalusier of een lusitano van de maten 1.50 à 1.55 kunnen mij makkelijk houden hoor en heb nog geen schade aangericht

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:27

Wel dat ik om 65kg te blijven, zo streng moest dieëten dat ik bijna niets meer at en er mentaal me niet goed bij voelde. Ik heb het trouwens niet lang kunnen volhouden daarmee dat ik nu liever 70 kilo weeg maar dit wel behoud dan misschien een korte periode 65 weeg maar dat al die kilo's puls extra er terug bij komen (wat dus gebeurt is ).

Ik ben het moe om een jojo'er te zijn, ik wil een stabiel gewicht en laat de maatschappij mij niets opleggen.

QualityHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-11 22:28

ilona_selina schreef:
QualityHorse schreef:
Je benoemd het precies zoals ik het bedoel. AMEN. _/-\o_

Maar waarom zowiezo een paard laten lijden als je echt naar het welzijn van een paard wil kijken punt 1 zet hem dat niet in een stal van 3 bij 3 maar lekker in de kudde

Je hebt deels gelijk, absoluut, maar daarnaast breng je een paard met 'gewoon' rijden minder schade aan dan iemand met een te hoog gewicht (als zij beiden op dezelfde manier rijden), maar dat is hier verder niet het discussiepunt.

Calanddra

Nogmaals mijn vraag voor degenen die zeggen dat paarden lijden onder te zware mensen, wat is te zwaar en hoe wéét je dat elk paard eronder lijdt (zoals hier wordt gezegd)?

Ik schommel tussen de 75 en de 80 kg, maar ik laat mijn pony controleren en wéét dat hij er niet onder lijdt. Wie zijn jullie dan om te zeggen dat hij er wel onder lijdt?
Laatst bijgewerkt door Calanddra op 16-07-11 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

@Chanel en als je nou met 70 kg zo zwaar was dat geen paard je meer kon houden, dan had er nog iemand recht van spreken. Maar zo lang als jij geen gezondheidsklachten hebt en goed in je vel zit met een BMI van 28, wat heeft een ander zich daar dan druk over te maken?

70 kg is echt niet bizar zwaar ofzo voor het gemiddelde paard - en voor jezelf is jojo'en veel ongezonder dan een constant gewicht dat misschien iets te hoog is.

Edit: kwartje valt; dit is waarschijnlijk wat Duuk2011 (?) bedoelde met kop in het zand. Nou, daar denk ik toch iets anders over ;)
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 16-07-11 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt