Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
quadripes schreef:uit uw opmerking maak ik op dat u kennelijk niet kunt zien of een paard op eigen benen loopt en dus in evenwicht gaat onder de ruiter.
alsmede dat u nog steeds de discussie over het rijkunstig evenwicht niet begrijpt.
Moll schreef:de balans lijn van de ruiter moet evenredig zijn aan die van het paard, voorbeeld, gaat u op een ren paard in volle ren galop ook netjes recht op zitten? of neemt u de zelfde lijn aan?
Professor schreef:nombrado, het is onzinnig met u een discussie over zit op dit topic of waar dan ook te voeren, dat heb ik reeds met u, op een ander forum. Doet u de groeten aan uw hulptroepen, maar bederf aub met cherie hier het werkelijke thema.
De TS heeft dit al enige malen gevraagd, het verzieken van dit topic door verdere verbasteringen van het rijden hebben wij hier niet nodig, het gaat om Klassieke Rijkunst en rijden, en dat in het licht van AR, of een van beide.
Wij hebben tot nu toe een enorm leuke discussie gevoerd die ook hard lijkt maar die altijd fair tegenover elkaar en anders geeft men een toelichting per pb.
Hoop dat u nu begrijpt waarover wij het hier hebben, en anders het staat u vrij leest u het hele topic eens door.
quadripes schreef:@Nombrado: ok... heel mooi allemaal... maar je kunt niet op elk paard in balans zitten vanaf het begin.
mijn Flex is het voorbeeld daarvan, op dat paard kun je bijna niet rechtop zitten. Ja nu wel, na twee jaar opleiding. Maar in het begin kon dat gewoon niet. Dat dier is zo op de voorhand gebouwd, dat je achter de beweging gaat zitten als je rechtop zit. Je wordt dus voortdurend naar voren getrokken door het paard en daarbij heeft ie van nature weinig evenwicht vanwege zijn lange benen die ook nog eens dicht bij elkaar staan.
Op zo'n paard zit je van nature gewoon niet bij elke pas in balans.
Het duurt dan ook erg lang voordat zo'n paard in evenwicht kan lopen. En dit lag echt niet aan mijn zit.
En die onevenwichtigheid kom je vervolgens overal weer tegen.
Maar goed: zo'n paard is eigenlijk ook niet geschikt voor de dressuur, tenminste niet voor de hogere dressuur, vanwege zijn bouw. En die discussie hebben we ook al eerder ergens gevoerd.
Citaat:Ben je een beetje angstig voor andere ideeën, prof
De TS heeft alleen maar gevraagd om de discussie "vriendelijk" te houden en dat wil dan nog niet zeggen dat andersdenkenden niet klassiek denken
cherie78 schreef:quadripes schreef:@Nombrado: ok... heel mooi allemaal... maar je kunt niet op elk paard in balans zitten vanaf het begin.
mijn Flex is het voorbeeld daarvan, op dat paard kun je bijna niet rechtop zitten. Ja nu wel, na twee jaar opleiding. Maar in het begin kon dat gewoon niet. Dat dier is zo op de voorhand gebouwd, dat je achter de beweging gaat zitten als je rechtop zit. Je wordt dus voortdurend naar voren getrokken door het paard en daarbij heeft ie van nature weinig evenwicht vanwege zijn lange benen die ook nog eens dicht bij elkaar staan.
Op zo'n paard zit je van nature gewoon niet bij elke pas in balans.
Het duurt dan ook erg lang voordat zo'n paard in evenwicht kan lopen. En dit lag echt niet aan mijn zit.
En die onevenwichtigheid kom je vervolgens overal weer tegen.
Maar goed: zo'n paard is eigenlijk ook niet geschikt voor de dressuur, tenminste niet voor de hogere dressuur, vanwege zijn bouw. En die discussie hebben we ook al eerder ergens gevoerd.
De ruiterzit is ALTIJD afhankelijk van het evenwicht/balans die het paard op DIT moment heeft.
Waarmee ik wil zeggen, dat de ruiterzit mee moet gaan met het evenwicht van het paard.
Dan is een paard in "evenwicht", anders viel hij/zij doodeenvoudig om.
Het is de KUNST dmv oefeningen het rijkunstig evenwicht te bereiken.
Professor schreef:nombrado schreef:kan een paard vanuit zichzelf verzamelen?
in vrijheid en los bewegen? zonder sturing van buitenaf.
Dat is helemaal niet moeilijk alleen het moeilijke is dit gedoseerd te doen op commando van de ruiter op een bepaald punt. Dus wanneer ik het wil als ruiter. En niet een toevalsproduct.
Dat is bv een levade en geen pessade.
En dat wanneer ik op punt x dat wil doen dat mijn paard dit dan ook doet op dat punt en niet 100 meter verder op.
Citaat:Waarmee ik wil zeggen, dat de ruiterzit mee moet gaan met het evenwicht van het paard.
Dan is een paard in "evenwicht", anders viel hij/zij doodeenvoudig om.
Moll schreef:middelpunt
• [wiskunde] van een cirkel of bol is het punt dat tot alle punten op de omtrek dezelfde afstand heeft.
zwaartepunt
Punt binnen of buiten een object, waaromheen alle delen van het object elkaar in evenwicht houden