Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:33

ach, nombrado, u weet het beter dan een van de grootste klassieke meesters van onze tijd?

plaatst u dan eens wat foto's opdat wij van u kunnen leren?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:34

Professor schreef:
nombrado schreef:
waarom gaat de ruiter op geplaatste foto's (1 en 2) zo ver met het bovenlichaam naar voren zitten?

foto 1t/m 3 op de voorhand
ik zie geeneen foto in balans op 4 benen

Denk dat die balans ook niet bij u tussen de oren zit.

:)) _O- _O- _O- _O- _O-

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:40

Professor schreef:
Het paard doet het geweldig in elke situatie.

precies
door "verkeerde" balans van de ruiter komt het paard extreem op de voorhand
paard doet het dus "prima"

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:44

uit uw opmerking maak ik op dat u kennelijk niet kunt zien of een paard op eigen benen loopt en dus in evenwicht gaat onder de ruiter.

alsmede dat u nog steeds de discussie over het rijkunstig evenwicht niet begrijpt.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:47

quadripes schreef:
uit uw opmerking maak ik op dat u kennelijk niet kunt zien of een paard op eigen benen loopt en dus in evenwicht gaat onder de ruiter.

alsmede dat u nog steeds de discussie over het rijkunstig evenwicht niet begrijpt.

ja hoor, begrijp, zie en voel wel degelijk het verschil
begrijp ook absoluut de plaatjes niet en dat de ruiter zo extreem naar voren zit op de 1 ste 2
op plaatje 3 is er een poging paard op 4 benen te laten bewegen, echter door de zit van de ruiter, wordt dit niet 'gehaald' en heeft het paard nog steeds teveel gewicht op de voorhand.
dat kan je heel duidelijk zien aan de diagonale beenzetting van het paard.
en aan de zit van de ruiter.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:53

nombrado schreef:
begrijp ook absoluut de plaatjes niet

hierin geef ik u volmondig gelijk

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 12:59

Of topic, nombrado , komt u hier nu weer de zelfde onzinigheden uit kramen als in de voorgaan de topic's, en ieder om fotos vragen en zelf niks posten omtrend uw beweringen, kunt u dit topic niet gewoon laten voor wat het is en de mensen die de zelfde intresse hebben en ervaringen delen op niveau laten discuseren zonder u te moeten bijscholen, terwijl u dat toch niet wil.
gaat aub ergens anders uw energie spenderen op mensen die er wel op zitten te wachten en laat dit topic aan uw voorbijgaan, of wilt u weer door uw hand er voor zorgen dat een intresant topic word gesloten, ik ben bang het laatste.
PS reageren op mij in deze heeft verders geen zin u weet wat ik van u vind en over u denkt en wens verder ook geen contact met u.
vriendelijk groet.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:00

Moet eerlijk bekennen dat op het 2e plaatje de lage handhouding van de ruiter me meer stoort dan de houding van haar bovenlichaam. Het naar voren leunen is misschien wat overdreven, maar geeft wel heel goed aan wat er bedoelt word met dat de lichaamshouding moet worden aangepast op de balans van het paard. Je moet het paard ermee uitnodigen om gewicht op achteren te nemen, en op zelfde moment het paard de mogelijkheid geven zijn rug te ontspannen en je moet goed mee kunnen zijn in de beweging. Als het lichaam van de ruiter te ver naar achteren is in verhouding tot de horizontale balans van het paard, zit je niet meer op een lijn met de bewegingsrichting van het paard, waardoor je niet meer mee kan gaan in de beweging van het paard. Beetje vergelijkbaar met de lijn tussen mond, hand en elleboog. Dit moet 1 rechte lijn zijn, en is dus afhankelijk van de hoofdhouding van het paard. Als daar een knik in zit, word de beweging en energiedoorgift gestoort.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:02

de balans lijn van de ruiter moet evenredig zijn aan die van het paard, voorbeeld, gaat u op een ren paard in volle ren galop ook netjes recht op zitten? of neemt u de zelfde lijn aan?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:10

Moll schreef:
de balans lijn van de ruiter moet evenredig zijn aan die van het paard, voorbeeld, gaat u op een ren paard in volle ren galop ook netjes recht op zitten? of neemt u de zelfde lijn aan?

kijk eens goed naar het middelpunt van onderstaande ruiter?
is dat voor, boven of achter het middelpunt van het paard?
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... 9,r:11,s:0

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:12

Het gaat hier echter niet om het middelpunt maar om het zwaartepunt. Dit is een cruciaal verschil.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:14

@airborn: volgens mij is het vrij zinloos, dit hebben we al een paar keer betoogd.

daarbij staaft de aangehaalde foto precies datgene wat ik ook al zei en wat Moll wil aantonen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:15

Airborn schreef:
Het gaat hier echter niet om het middelpunt maar om het zwaartepunt. Dit is een cruciaal verschil.

wat is het verschil tussen middelpunt en zwaartepunt?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:16

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:16

@nombrado: u heeft geen natuurkunde gehad?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:18

middelpunt
• [wiskunde] van een cirkel of bol is het punt dat tot alle punten op de omtrek dezelfde afstand heeft.
zwaartepunt
Punt binnen of buiten een object, waaromheen alle delen van het object elkaar in evenwicht houden

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:21

Professor schreef:
nombrado, het is onzinnig met u een discussie over zit op dit topic of waar dan ook te voeren, dat heb ik reeds met u, op een ander forum. Doet u de groeten aan uw hulptroepen, maar bederf aub met cherie hier het werkelijke thema.
De TS heeft dit al enige malen gevraagd, het verzieken van dit topic door verdere verbasteringen van het rijden hebben wij hier niet nodig, het gaat om Klassieke Rijkunst en rijden, en dat in het licht van AR, of een van beide.
Wij hebben tot nu toe een enorm leuke discussie gevoerd die ook hard lijkt maar die altijd fair tegenover elkaar en anders geeft men een toelichting per pb.
Hoop dat u nu begrijpt waarover wij het hier hebben, en anders het staat u vrij leest u het hele topic eens door.

Ben je een beetje angstig voor andere ideeën, prof :Y)

De TS heeft alleen maar gevraagd om de discussie "vriendelijk" te houden en dat wil dan nog niet zeggen dat andersdenkenden niet klassiek denken ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:24

quadripes schreef:
@Nombrado: ok... heel mooi allemaal... maar je kunt niet op elk paard in balans zitten vanaf het begin.

mijn Flex is het voorbeeld daarvan, op dat paard kun je bijna niet rechtop zitten. Ja nu wel, na twee jaar opleiding. Maar in het begin kon dat gewoon niet. Dat dier is zo op de voorhand gebouwd, dat je achter de beweging gaat zitten als je rechtop zit. Je wordt dus voortdurend naar voren getrokken door het paard en daarbij heeft ie van nature weinig evenwicht vanwege zijn lange benen die ook nog eens dicht bij elkaar staan.

Op zo'n paard zit je van nature gewoon niet bij elke pas in balans.

Het duurt dan ook erg lang voordat zo'n paard in evenwicht kan lopen. En dit lag echt niet aan mijn zit.

En die onevenwichtigheid kom je vervolgens overal weer tegen.

Maar goed: zo'n paard is eigenlijk ook niet geschikt voor de dressuur, tenminste niet voor de hogere dressuur, vanwege zijn bouw. En die discussie hebben we ook al eerder ergens gevoerd.

De ruiterzit is ALTIJD afhankelijk van het evenwicht/balans die het paard op DIT moment heeft.

Waarmee ik wil zeggen, dat de ruiterzit mee moet gaan met het evenwicht van het paard.
Dan is een paard in "evenwicht", anders viel hij/zij doodeenvoudig om.

Het is de KUNST dmv oefeningen het rijkunstig evenwicht te bereiken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:26

Citaat:
Ben je een beetje angstig voor andere ideeën, prof

De TS heeft alleen maar gevraagd om de discussie "vriendelijk" te houden en dat wil dan nog niet zeggen dat andersdenkenden niet klassiek denken

Wanneer ik nee zeg bedoel ik dat er wel andere ideeën zijn, maar dat zijn allemaal doodlopende wegen.
Heb het geluk gehad dat ik leermeesters gehad heb die mij niet in die doodlopende wegen en valkuilen lieten lopen, daardoor hoefde ik zelf het wiel niet zelf te ontdekken die was er al.
Wat ik hier allemaal lees zijn ontwikkeling Stufe die anderen voor ons allemaal al doorlopen hebben en tot de conclusie kwamen dat zij op de verkeerde tak zaten en die ook weer verlieten.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:27

cherie78 schreef:
quadripes schreef:
@Nombrado: ok... heel mooi allemaal... maar je kunt niet op elk paard in balans zitten vanaf het begin.

mijn Flex is het voorbeeld daarvan, op dat paard kun je bijna niet rechtop zitten. Ja nu wel, na twee jaar opleiding. Maar in het begin kon dat gewoon niet. Dat dier is zo op de voorhand gebouwd, dat je achter de beweging gaat zitten als je rechtop zit. Je wordt dus voortdurend naar voren getrokken door het paard en daarbij heeft ie van nature weinig evenwicht vanwege zijn lange benen die ook nog eens dicht bij elkaar staan.

Op zo'n paard zit je van nature gewoon niet bij elke pas in balans.

Het duurt dan ook erg lang voordat zo'n paard in evenwicht kan lopen. En dit lag echt niet aan mijn zit.

En die onevenwichtigheid kom je vervolgens overal weer tegen.

Maar goed: zo'n paard is eigenlijk ook niet geschikt voor de dressuur, tenminste niet voor de hogere dressuur, vanwege zijn bouw. En die discussie hebben we ook al eerder ergens gevoerd.

De ruiterzit is ALTIJD afhankelijk van het evenwicht/balans die het paard op DIT moment heeft.

Waarmee ik wil zeggen, dat de ruiterzit mee moet gaan met het evenwicht van het paard.

Het is de KUNST dmv oefeningen het rijkunstig evenwicht te bereiken.

zal ongetwijfeld aan mij liggen hoor, maar word dit niet al die tijd al gezegt? wat u nu doet is een beetje na praten van dat geen wat reeds al gezegt is, maar goed ga uw gaan het topic is toch al naar de filistijnen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:32

post of leest de TS hier nog wel?
Een discussie is ieders zienswijze bekijken en onderzoeken.
daarbij heeft het persoonlijk aanvallen of "oude koeien" weinig tot geen toevoeging tot het bespreken van het onderwerp.
misschien handig om de persoonlijke aanvallen achterwegen te laten en je meer te focussen op hetgeen er hier besproken wordt.
of je nu wel of geen "meester" bent , doet niet ter zake
iedereen kan logisch nadenken, ook een beginnende ruiter.
daarbij houd je de discussie open voor een ieder.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:35

Professor schreef:
nombrado schreef:
kan een paard vanuit zichzelf verzamelen?
in vrijheid en los bewegen? zonder sturing van buitenaf.

Dat is helemaal niet moeilijk alleen het moeilijke is dit gedoseerd te doen op commando van de ruiter op een bepaald punt. Dus wanneer ik het wil als ruiter. En niet een toevalsproduct.
Dat is bv een levade en geen pessade.
En dat wanneer ik op punt x dat wil doen dat mijn paard dit dan ook doet op dat punt en niet 100 meter verder op.

Ik dacht altijd dat de ware klassieker op zijn paard wachtte om een oefening in te zetten.
Pas als de voorwaarden ervoor "in evenwicht" zijn.

Dus als mijn paard continue "perfect" zou gaan, kan ik een oefening inzetten op het punt waar ik dat zou willen.

Je verwart volgens mij een beetje wedstrijdrijderij met training.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:36

Citaat:

Dus niet dan begrijpt u niets van evenwicht, men geeft de richting aan bij een wending door zijn gewicht naar binnen te plaatsen, daardoor kruipt het paard onder uw zwaartepunt zodat zijn zwaartepunt weer gelijk komt met de uwe. Daardoor wend een paard af, alleen wil ik daarbij buiging hebben en daarom houd ik het paard tegen met mijn binnenbeen daardoor onstaat die buiging.
Dus men gaat niet altijd mee.
Evenwicht is iets anders dan rijtechnisch evenwicht, en dat word steeds door elkaar gehaald.
Een voorbeeld, wanneer ik een heuveltje afloop en begin te rennen dan word ik steeds sneller, omdat mijn bovenlichaam voor mijn zwaartepunt komt te liggen, nu proberen mijn benen automatisch gestuurd door mijn evenwichts orgaan sneller te gaan om onder mijn zwaartepunt te komen.
Wanneer ik mijn bovenlichaam dan zou terugnemen zou ik automatisch weer langzamer gaan, maar dat moet men leren en gaat niet automatisch.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:38

Moll schreef:
middelpunt
• [wiskunde] van een cirkel of bol is het punt dat tot alle punten op de omtrek dezelfde afstand heeft.
zwaartepunt
Punt binnen of buiten een object, waaromheen alle delen van het object elkaar in evenwicht houden

precies
en als ruiter zit je dus precies in het middelpunt van die denkbeeldige bol of cirkel
middelpunt
brandpunt, kern, center, centrum, midden
zwaartepunt
1) Aangrijpingspunt van gewicht van lichaam 2) Aangrijpingspunt van het gewicht van een lichaam
zwaartepunt
Het zwaartepunt van een voorwerp of een stel voorwerpen is het gemiddelde van de posities van alle delen van de dingen, elke positie gewogen met de massa van het bijbehorende deel.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-11 13:38

een zwaartepunt kan ook buiten het middelpunt liggen... dat zegt Professor toch duidelijk met zijn voorbeeld.