Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Bitje_

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:44

daar heb je een punt, maar hoe sommige overkomen stoort mij enorm...
Hij doet dit dat en dan gebeurt er dit dat en dat is dit dat en dat
doe ik ook niet dus.....
en dan kan ik het even niet laten ;)

Maar wat vinden jullie dan zooo tegenvallen dan ?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:46

_Bitje_ schreef:
daar heb je een punt, maar hoe sommige overkomen stoort mij enorm...
Hij doet dit dat en dan gebeurt er dit dat en dat is dit dat en dat
doe ik ook niet dus.....
en dan kan ik het even niet laten ;)

Maar wat vinden jullie dan zooo tegenvallen dan ?

Dan moet je zo iemand quoten en die persoonlijk aanspreken en met argumenten. Niet alleen komen met: doe je het zelf beter of zo iemand jaloers noemen. Dan kan er een leuke discussie ontstaan.
Nu doe jij (en met jou vele anderen hoor ;)) op momenten dat de discussie gewoon goed is en kan er zo onderhand beter een slotje op dit topic geplaatst worden.

Waarom ik (en anderen) het niet mooi vinden staat allemaal al eerder in dit topic uitgelegd.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 00:49

das waar, maar iedereen weet nu mijn mening en dit discussie kan gewoon weer verder gaan ;)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 11:56

Ook al ben je geen fan van Frans Bauer, dan kan je nog wel vinden dat hij technisch correct goed kan zingen. Dat zijn namelijk twee verschillende zaken.

Bij dressuur gaat het om technisch correct de oefeningen laten zien en daar wordt de combinatie op beoordeeld. Ja het voorbeengebruik vertekent het plaatje, maar als je naar het achterbeengebruik kijkt, dan zie je een paard dat gaat zitten in verzameling, die verruimt zonder te versnellen en een combinatie, die over de hele proef gezien, een betere proef laat zien dan de meeste andere combinaties. Daar heeft mooi of niet mooi vinden niet zoveel mee te maken.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 18:29

Karl66 schreef:
Ook al ben je geen fan van Frans Bauer, dan kan je nog wel vinden dat hij technisch correct goed kan zingen. Dat zijn namelijk twee verschillende zaken.

Bij dressuur gaat het om technisch correct de oefeningen laten zien en daar wordt de combinatie op beoordeeld. Ja het voorbeengebruik vertekent het plaatje, maar als je naar het achterbeengebruik kijkt, dan zie je een paard dat gaat zitten in verzameling, die verruimt zonder te versnellen en een combinatie, die over de hele proef gezien, een betere proef laat zien dan de meeste andere combinaties. Daar heeft mooi of niet mooi vinden niet zoveel mee te maken.

En het ging dus juist niet over het feit of het al dan niet correct was, maar of het niet te extreem was en de meeste mensen die gereageerd hebben geven aan het niet mooi te vinden.
Dan komen er mensen in het topic die daar blijkbaar niet mee kunnen leven en proberen anderen te overtuigen dat het mooi gevonden moet worden omdat je anders jaloers bent of komen met non argumenten als: probeer het zelf is.

Het heeft alles te maken met wel of niet mooi vinden, als mensen dat niet kunnen en/of niet willen begrijpen is dat echt hun eigen probleem. Paardrijden is voor een groot deel gevoel, iets kan technisch helemaal perfect zijn maar zo uitgevoerd worden dat ik er absoluut geen kippenvel van krijg.
Hetzelfde geldt bij mij voor muziek: Ik ken mensen die technisch perfect zingen maar waar ik niet naar kan luisteren omdat het me echt irriteert en ik ken mensen die absoluut niet technisch perfect zingen waar ik gigantisch kippenvel van krijg en uren naar kan luisteren.

Ik vind Totilas te extreem en dat kan alleen Totilas zelf veranderen (in samenwerking met zijn ruiter, dat natuurlijk dan nog wel :+ ) en niemand anders.
Verder vind ik het persoonlijk niet zo belangrijk of iemand wereldkampioen wordt of niet, ik vind het leuk voor de mensen zelf maar dat is ook alles. Het heeft geen invloed op mijn eigen gevoel/waarneming.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:17

sarabande schreef:
_San87_ schreef:
Nu is bergopwaarts ook wel een hele vage term... hoe wil je ooit bergop gaan, zonder een berg :+

Is jaren geleden overgenomen uit het Duits. Jury leden die daar meegejureerd hadden kwamen met die term hier.
Het is dus eigenlijk een Germanisme en als zodanig ook een nietszeggende term.
Maar dat zie je vaak binnen de paardensport en keuringen, uitspraken waar niemand iets mee kan.
Ze bedoelen ermee dat de achterhand zakt en de voorhand rijst, vat dat maar eens samen in goed Nederlands :D

Ja, ik weet wat de term inhoud. Maar het blijft vaag :+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:38

_San87_ schreef:
Ja, ik weet wat de term inhoud. Maar het blijft vaag :+

Ach als je begrijpt wat er mee bedoelt wordt.....
Ik kan met het modernisme, beweegt vanuit de schoft, weer niks

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 13:50

De discussie heeft zich nu verplaatst naar gebruikte termen en definiëren van mooi of extreem?

Succes! +:)+

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:00

Rhodos schreef:
De discussie heeft zich nu verplaatst naar gebruikte termen en definiëren van mooi of extreem?

Succes! +:)+

Nou als iemand Totilas mooi bergop en uit de schoft vindt lopen is het wel zo gemakkelijk als je begrijpt wat daar mee bedoelt wordt :)*

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 14:45

Ow absoluut, helemaal mee eens :j

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:24

Wordt het hier ook niet eens tijd voor een slotje?
Mooi niet mooi, extreem of niet, slecht of goed gereden? Lees even terug, alles is al gezegd..... :Z

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 16:19

Scandicnr1 schreef:
Wordt het hier ook niet eens tijd voor een slotje?
Mooi niet mooi, extreem of niet, slecht of goed gereden? Lees even terug, alles is al gezegd..... :Z

Als je dat niet zint lees je het toch niet :?

Ema15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:26

Dat was ik ook niet van plan....
Snap alleen werkelijk niet waarom we altijd onze Nederlandse top zo onderuit moeten halen en de daarbij behorende paarden, wees trots dat wij een team als deze hebben en paarden zoals Totilas, maar goed ik praat waarschijnlijk tegen een grote muur en wil ook niet de persoon zijn die de discussie draaiend houdt. :wave:

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:31

Scandicnr1 schreef:
Dat was ik ook niet van plan....
Snap alleen werkelijk niet waarom we altijd onze Nederlandse top zo onderuit moeten halen en de daarbij behorende paarden, wees trots dat wij een team als deze hebben en paarden zoals Totilas, maar goed ik praat waarschijnlijk tegen een grote muur en wil ook niet de persoon zijn die de discussie draaiend houdt. :wave:

Misschien wordt het tijd om het topic eens goed door te lezen in plaats van te melden dat je in slaap valt?
Lees even een paar posten boven je en kom met argumenten.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 17:51

Waarom zou zij met argumenten moeten komen?
Degenen die het niet mooi vinden zeggen de hele tijd dat ze het recht hebben om iets niet mooi te vinden, maar Scandicnr1 moet wel argumenten aanvoeren omdat ze wel trots is op de prestaties van Totilas en de Nederlandse top?

Je bewijst één ding: dat ze idd tegen een hele grote muur praat die alleen hun eigen ideeën willen horen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:08

horseyfries schreef:
Waarom zou zij met argumenten moeten komen?
Degenen die het niet mooi vinden zeggen de hele tijd dat ze het recht hebben om iets niet mooi te vinden, maar Scandicnr1 moet wel argumenten aanvoeren omdat ze wel trots is op de prestaties van Totilas en de Nederlandse top?

Je bewijst één ding: dat ze idd tegen een hele grote muur praat die alleen hun eigen ideeën willen horen. Koop een papegaai, zou ik zeggen!

Als iemand beweert dat hier de Nederlandse top onderuit gehaald wordt terwijl er gepraat wordt over de bewegingsvorm van een paard lijkt het me logisch dat zo iemand met argumenten komt.

Ook jij wil dit topic elke keer een andere wending geven en daar ga ik niet in mee. Het gaat hier helemaal niet over ideeën maar gewoon over iets wel of niet mooi vinden. Je hebt blijkbaar zoveel moeite met het feit dat ik het niet mooi vind dat je zelfs persoonlijk gaat worden?

Ze hoeft van mij geen argumenten te geven waarom ze trost is op de prestaties van de Nederlandse top, alleen maar even te linken waar iemand beweert het niet fantastisch te vinden voor EG dat hij wk is geworden.

En ja als je probeert iemand iets mooi te laten vinden wat hij niet mooi vindt praat je inderdaad tegen een hele grote muur, dat is hetzelfde als proberen mij de muziek van Frans Bauer mooi te laten vinden. Gaat je niet lukken, maar dat had je zelf ook wel kunnen verzinnen. :)

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:08

Zo ik heb die fotos gezien, maar het is idd veel verschil! Ik weet niet echt wat ik daarvan moet zeggen,, :P Maar mij lijkt het ook niet echt goed voor de rug, en hoe zal ze dit paard dit wel niet aan hebben geleerd? Gedwongen of met geduld? Nou míj lijkt eerder het eerste ;)
Het ziet er natuurlijk wel mooi uit,, maar ja als je het alleen daar voor doet ... :7

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:13

ThePast03 schreef:
Het is niet alleen Edward hoor:

Afbeelding

Wil je tegenwoordig punten scoren in de top dan schijn je je paarden zo te moeten rijden.

Need I say more??

maaikj

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 18:49

toch, het blijven momentopnames..
en als het zo slecht voor het paard zou zijn, dan zou het niet zijn toegestaan lijkt mij..

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:36

horseyfries schreef:
Need I say more??

En wat wil je daarmee zeggen? Oftewel welke woorden wil je me nu in de mond leggen?
Ik krijg geen kippenvel van de combi Anky/Salinero, weet niet of dat is toegestaan?
Ben ook geen aanhanger van haar manier van trainen en ja dat heb ik meerdere keren met eigen ogen mogen aanschouwen, dus ik denk dat ik het recht heb om te kunnen zeggen dat ik dat geen mooie manier van paardrijden vind.

Eigenlijk is het best hilarisch zoals het hier aan toegaat. Als je zegt Totilas te extreem te vinden komen er hordes mensen met vragen als: op welk niveau rijd je zelf.
Als iemand die nog manegelessen volgt zegt dat het allemaal perfect is wordt dat nooit gevraagd. :+

De foto die ik geplaatst heb heb ik alleen en juist geplaatst om te laten zien dat er niet alleen van EG dit soort foto's worden gemaakt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 19:58

Hilarisch is vooral dat je zelf zegt: "Als iemand beweert dat hier de Nederlandse top onderuit gehaald wordt terwijl er gepraat wordt over de bewegingsvorm van een paard ".
Als ik dan ga nalezen of er echt alleen maar over Totilas gesproken wordt en of ik misschien bepaalde topics door elkaar gooi, de allereerste persoon die echt zonder meer over iets anders dan Totilas begint.... jijzelf bent!

Verder wordt er juist wél aan mensen die het wel mooi vinden gevraagd waarom, dus dat klopt ook al niet.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 20:06

horseyfries schreef:
Hilarisch is vooral dat je zelf zegt: "Als iemand beweert dat hier de Nederlandse top onderuit gehaald wordt terwijl er gepraat wordt over de bewegingsvorm van een paard ".
Als ik dan ga nalezen of er echt alleen maar over Totilas gesproken wordt en of ik misschien bepaalde topics door elkaar gooi, de allereerste persoon die echt zonder meer over iets anders dan Totilas begint.... jijzelf bent!

Verder wordt er juist wél aan mensen die het wel mooi vinden gevraagd waarom, dus dat klopt ook al niet.

Je kan natuurlijk iets uit een discussie halen die toen liep en het hier neerzetten waardoor het volkomen uit verband wordt getrokken.
Jij wilt alles negatief opvatten, de foto was alleen bedoelt om aan te geven dat niet alleen van EG dit soort foto's worden gemaakt en is wat dat betreft positief bedoelt naar EG.

Mag je nog steeds aantonen waar de Nederlandse top onderuit gehaald wordt? Is iets niet mooi vinden en er geen kippenvel van krijgen tegenwoordig het neerhalen van de Nederlandse top? Of wil je er dat maar gewoon van maken omdat je blijkbaar gewoon niet kan begrijpen dat er mensen zijn die hier geen kippenvel van krijgen?

Het is zo makkelijk wat je doet, ik kan ook quotes hier neerzetten die dan totaal uit zijn verband worden gehaald waardoor je weer een hele andere discussie krijgt, maar ik vind het geen prettige manier van omgang met elkaar.

Ik wil hier niet discusseren over trainingsmethodes en zelfs niet over ruiters, daar zijn genoeg andere topics over. Dit gaat over het feit of mensen Totilas te extreem vinden of niet. Maar het blijkt heel moeilijk te zijn om het bij het onderwerp te houden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 21:49

ThePast03, jij bent er aldoor heel duidelijk over geweest. Jij vindt het niet mooi, zonder inhoudelijk op de vraag of de oefeningen technisch correct in te gaan. Maar dat is het punt niet en ik denk dat het ook niet zoveel zin heeft om daar een hele discussie over op te starten. Smaak kan en hoef je niet met argumenten te onderbouwen.

Maar de oorspronkelijke vraag van TS was of Totilas op zijn spektakel beoordeeld werd, omdat het volgens haar technisch niet correct is wat de combinatie laat zien. Dat heeft niks met smaak of mooi vinden te maken en dan zal je wel moeten kunnen onderbouwen waarom het technisch niet correct is. Ik ben het daar ook met HF eens, dat die onderbouwing volledig mist.

Kimberly001

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:00

Ninx schreef:
Mijn god, die hals op de 2e foto.... dit is geen krul meer, het hoofd zit tegen de onderhals geplakt...
Dit zie ik niet graag...

Dit is gewoon het foto moment.

Totilas is gewoon een super goed en mooi paard,
Een paard kan ik 3 jaar veel veranderen,
Als een paard niet met de achterhand er onder is kan hij nooit zijn voor been zo soepel weg gooien.
Op een foto zie je 1 momentjee, en het gaat over het geheel. en niet 1 seconde
Laatst bijgewerkt door Kimberly001 op 09-11-09 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:02

Volgens mij, zijn er ook al onderbouwingen langsgekomen in dit topic, waarom het technisch nog niet goed is.

Te weinig tact, regelmaat en ontspanning
Fouten in verschillende oefeningen, zoals bv de stap (maar dat kan ook door teveel spanning komen, ook daardoor dan technisch niet goed), galop-changementen fouten in.
Te kort in de hals, teveel spanning.

Maar bovenstaand is zoals ik het zie.

Dus ook het technische gedeelte is nog niet helemaal correct.