ilse86 schreef:Maar even over SB. Heb zelf ook erg veel moeite met wijken en SB. Travers en appuyementen gaan wel weer makkelijker. Ik zit teveel met mijn binnenhand te ouwehoeren, zodat de aanleunig voor de oefening al per defiitie fout is. Hoe kom ik van die neurotische drang af om die binnenteugel maar krampachtig vast te blijven houden. Ik probeer er wel vanaf te blijven, maar als ik mezelf na 5 min. weer check, doe ik weer precies hetzelfde.
Ik zou ook graag mooie, vloeiende, opgerichte zijgangen rijden. Maar ik blokkeer het zelf, terwijl het paard het wel wil en kan. Weet iemand een tip om die controle over de binnen, dan wel buitenteugel beter te maken?
Iemand als instructeur hebben die jou daar steeds weer bij helpt om te leren dat je die binnenteugel niet nodig hebt om je paard in de correcte houding te rijden en je alternatieven geeft waarmee je merkt dat het veel simpeler kan en met veel minder kracht. Je bent overigens niet de enige, bij de meeste mensen is 1 hand gewend om veel te veel te doen en daarmee dus het paard te blokkeren.