Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:16

ilse86 schreef:
Maar even over SB. Heb zelf ook erg veel moeite met wijken en SB. Travers en appuyementen gaan wel weer makkelijker. Ik zit teveel met mijn binnenhand te ouwehoeren, zodat de aanleunig voor de oefening al per defiitie fout is. Hoe kom ik van die neurotische drang af om die binnenteugel maar krampachtig vast te blijven houden. Ik probeer er wel vanaf te blijven, maar als ik mezelf na 5 min. weer check, doe ik weer precies hetzelfde.

Ik zou ook graag mooie, vloeiende, opgerichte zijgangen rijden. Maar ik blokkeer het zelf, terwijl het paard het wel wil en kan. Weet iemand een tip om die controle over de binnen, dan wel buitenteugel beter te maken?

Iemand als instructeur hebben die jou daar steeds weer bij helpt om te leren dat je die binnenteugel niet nodig hebt om je paard in de correcte houding te rijden en je alternatieven geeft waarmee je merkt dat het veel simpeler kan en met veel minder kracht. Je bent overigens niet de enige, bij de meeste mensen is 1 hand gewend om veel te veel te doen en daarmee dus het paard te blokkeren.

ilse86

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:20

mijn instructrice wijst me er steeds weer op. dat wel. en dan gaat het ook wel over. maar op de een of andere manier is het moeilijk om de buitenteugel meer aan te nemen (vooral rechtsom). maarjah. komt wel.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:52

Mindfields schreef:
Als je intensief gereden hebt en je paard zweet niet dan heeft je paard een goede conditie en is niet in de stress geraakt van het werk of van de ruiter, zo kun je het ook zien. Zweet je zelf wel en je paard niet, dan doe je teveel.

Dus eigenlijk ben je het niet met je eigen post eens Mindfields? ;)

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:54

Het was een soort extreme reactie op een extreme stelling die neergegooid werd. Het werd gebracht alsof een zwetend paard een must is en dat zie ik dus niet zo. Dus reageerde ik met de extreme andere kant van het verhaal.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 11:55

ik vind wel of niet zweten gewoon geen criterium. dat bedoel ik gewoon te zeggen :P

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:01

Wat mij tegenstaat is dat er in bepaalde onderwerpen (met name over zwetende paarden die rond en diep gereden worden) altijd mensen zijn die het zweten altijd wijten aan stress. Dit soort extreme opvattingen wordt gevoed door het veralgemenen van paarden en hun lichaamsfuncties zoals in de uitspraak die Professor post, en ook door de extreme reactie daarop en waar jij weer op reageert.
Jammer, want het draagt niet bij tot meer begrip voor de verschillen in paarden en voedt extremisme.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:05

KiWiKo schreef:
tja, zweten is in mijn ogen een teken van inspanning......... en hoeft derhalve niks met stress te maken te hebben :D

maarja, ik zal het wel niet snappen :D

Dat verschilt gewoon heel erg per paard. En is er in jouw ogen ook een verschil tussen een beetje zweten en heel erg zweten dan?

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:09

Zweten is warmte kwijtraken, en die warmte kan voor het ene paard in het zonnetje buitenstaan zijn of in een dikke winterdeken staan, zonder enige inspanning, en voor het andere paard is zweten zo moeilijk dat ze hun warmte niet goed kwijt kunnen, ook al hebben ze zich juist héél erg ingespannen.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:16

horseyfries schreef:
Wat mij tegenstaat is dat er in bepaalde onderwerpen (met name over zwetende paarden die rond en diep gereden worden) altijd mensen zijn die het zweten altijd wijten aan stress. Dit soort extreme opvattingen wordt gevoed door het veralgemenen van paarden en hun lichaamsfuncties zoals in de uitspraak die Professor post, en ook door de extreme reactie daarop en waar jij weer op reageert.
Jammer, want het draagt niet bij tot meer begrip voor de verschillen in paarden en voedt extremisme.

Wow nou zo extreem was het nou ook weer niet bedoeld hoor, ruuuustig an. Er werd gesuggereerd dat zweten per definitie een criterium is om aan af te meten of je paard gewerkt heeft en dat vind ik niet. Daarom kwam ik met een bewust iets zwaar aangezette reactie maar feitelijk ben ik het met je eens dat het dus niks zegt, alleen al om het feit dat je zelf aandraagt, namelijk dat het per paard verschilt. Ik zeg ook niet dat zweten per definite een teken is van stress, maar het kan wel. Heb het zelf vaak gezien op stallen waar ik gewerkt heb waar men nou niet werkelijk diervriendelijk bezig was en ze paarden zo ver in de stress joegen dat het zweet er in dik schuim opstond, de hartslag heel eng hoog was(te zien aan de belachelijk snelle ademhaling) dat ik bang was dat het paard ter plekke om zou vallen met een hartstilstand. Ook dat gebeurt namelijk.

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:42

Mindfields schreef:
horseyfries schreef:

Wow nou zo extreem was het nou ook weer niet bedoeld hoor, ruuuustig an. Er werd gesuggereerd dat zweten per definitie een criterium is om aan af te meten of je paard gewerkt heeft en dat vind ik niet. Daarom kwam ik met een bewust iets zwaar aangezette reactie maar feitelijk ben ik het met je eens dat het dus niks zegt, alleen al om het feit dat je zelf aandraagt, namelijk dat het per paard verschilt. Ik zeg ook niet dat zweten per definite een teken is van stress, maar het kan wel. Heb het zelf vaak gezien op stallen waar ik gewerkt heb waar men nou niet werkelijk diervriendelijk bezig was en ze paarden zo ver in de stress joegen dat het zweet er in dik schuim opstond, de hartslag heel eng hoog was(te zien aan de belachelijk snelle ademhaling) dat ik bang was dat het paard ter plekke om zou vallen met een hartstilstand. Ook dat gebeurt namelijk.

Hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

Hartslag extreem hoog te zien aan de belachelijk snelle ademhaling? De ademhaling was hoog, wat de pols was weet je dus eigenlijk niet.
Ik begrijp echt wel wat je bedoelt, maar nogmaals: het veralgemenen van iets wat niet te veralgemenen valt draagt alleen maar bij tot misverstanden.
Paarden die heel gestressd zijn hoeven niet persé veel te zweten en paarden die heel veel zweten hoeven niet persé gestressd te zijn. De hartslag is daarvoor een véél betere indicatie, maar die ziet men niet. Ademhaling wel maar ook dat is dus niet te veralgemenen: je hebt paarden met een lage ademhaling met een hoge hartslag van de stress, je hebt paarden met een snelle ademhaling met een hoge hartslag van de stress, je hebt paarden met een snelle ademhaling en een hoge hartslag van een inspanning, kan allemaal voorkomen en kun je niet veralgemenen.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 12:43

Professor schreef:
Drunksheep schreef:
Moeilijk :P ? Bij mijn instructeurs [en dus ook bij het paard wat ik van hen gekocht heb] wordt dit al d.m.v. grondwerken aangeleerd en als ze net onder het zadel zijn lopen ze deze oefening dus al als loswerken van het paard en het binnenachterbeen onder laten treden voor het versterken van de achterhand. Ik vind het reuze meevallen maar dat zal voor ieder persoon opzich verschillen.

Schouderbinnenwaart is toch een zijgang, die rijdt men toch in verzamelde draf.
Wanneer ik de achterhand eronderrij, en dat doet u toch met schouderbinnenwaarts, het binnenachterbeen meer onder laten treden.
Verwisseld u het niet met schoudervoor, dat is niet verzameld.
Aan de hand kan men niet schouderbinnenwaarts oefenen, men moet het paard van achteren naar voren daarbij rijden, dus ook drijven.
Wel zou ik me kunnen voorstellen het te oefenen aan de langeteugel, maar dat is nog moeilijker als rijden.

Schouderbinnenwaarts hoeft niet in verzamelde draf.
Is juist een fijne oefening om tempo wisselingen in te rijden in draf.
Verder kan schouderbinnenwaarts natuurlijk en stap, maar ook in galop. En ook
hierin kan je verruimen en verzamelen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:51

Beste topic deelnemers, het was een citaat van Francois Baucher, en zelf bedoelde ik daarmee te zeggen dat het overmatig zweten van paarden, en dat vooral op een wedstrijd of losrijterrein ook een grens overschrijding is.
Aangezien paarden op wedstrijden wel degelijk conditie zouden moeten hebben.
Het heet niets voor niets losrijterrein, vond het een goede opmerking van mijnheer Baucher, zoals u weet ben ik niet zo een fan van hem, maar heb hem wel bestudeerd omdat hij ook een steentje bijgedragen heeft tot de modern Klassieke dressuur.
Hij bedoelde overmatig zweten, en die beelden heb ik nog duidelijk op mijn netvlies zitten, hoe bepaalde paarden in de hoofdring verschenen in Aachen en bij de Europese dressuur Kampioenschappen.
Heb geheel niet over Rollkur en dergelijke geschreven, daar kan men zijn eigen gedachten over laten gaan, en zijn eigen mening daar vormen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 12:52

Johanna59 schreef:

Wanneer u dat meent, dan heeft u uw eigen oefeningen.
Maar de grondgedachte die achter SB steekt heeft u dan totaal uit het oog verloren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:09

Professor schreef:
Johanna59 schreef:

Wanneer u dat meent, dan heeft u uw eigen oefeningen.
Maar de grondgedachte die achter SB steekt heeft u dan totaal uit het oog verloren.

Schouderbinnenwaarts hoeft volgens het principe van het KNHS ook niet in verzamelde draf. Het is een M oefening die gewoon in het arbeidstempo gereden wordt, maar die de verzameling bevordert (dus in een later stadium van de africhting). Aldus reglementen knhs

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:12

horseyfries schreef:
.

Geen antwoord op waar die 90 % vandaan wordt gehaald, ook bij de Blueband gekregen? Of uit de welbekende duim gezogen?
Piaffe is voor het ene paard een veel moeilijkere oefening dan voor de andere, wederom iets wat je uit ervaring zou kunnen weten. Ik heb een paard wiens hartslag in de piaffe naar beneden gaat ten opzichte van de middendraf. Is hij dan gestresst in de middendraf? Nee, dat kost hem gewoon meer moeite dan verzameling. Een andere zal exact het omgekeerde hebben, afhankelijk van zijn natuurlijke talenten.

zag dat je dit stukje later aan je bericht heb toegevoegt vandaar dat ik daar niet gelijk op had gereageerd.
Lezen van onderzoeken naar, genoeg over te vinden.
piaffe is voor 1 paard moeilijker dan voor het ander geheel met je eens maar dat neemt niet weg wanneer je dit correct aanleerd elk paard ongeacht ras, met gemak 7 min achter 1 stuk moet kunnen piafferen,

wanneer de piaffe correct is aan geleerd zal een middendraf geen moeite kosten, verzamelling voor het uitgestrekte, en natuurlijk talent dat de 1 mooier piaffeerd dan de ander geheel met u eens, dat de hart slag omhoog gaat wanneer en een geringe versnelling en veruiming in de pas is, is gebruikelijk, om het even terug te projecteren als ik intervaltraining doet gaat mijn hartslag ook op en neer wanneer ik kracht oefeningen doet zijn deze pieken aanzienlijk kleiner, maar hart slag verhogen veroorzaakt door stress gaat gepaard met overmatig zweten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:17

ilse86 schreef:
[

Schouderbinnenwaarts hoeft volgens het principe van het KNHS ook niet in verzamelde draf. Het is een M oefening die gewoon in het arbeidstempo gereden wordt, maar die de verzameling bevordert (dus in een later stadium van de africhting). Aldus reglementen knhs

Dan gaat de KNHS tegen hun eigen richtlijnen in, en tegen de internationale.
Dat is het verwateren van het weten van diegene die de proeven geschreven en ontwikkeld heeft.
En heeft de oefening die in de M zo zou moeten gereden worden geen enkele verbinding met SB.
Dus wanneer dit waar zou zijn van geen verzameling, dan is het een veredeld wijken voor de kuit, maar geen SB in ware zin van de oefening.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:19

Schouderbinnenwaarts
De schouderbinnenwaarts is een oefening op twee hoefslagen met drie sporen. De voorhand
komt naar binnen. Het paard is licht gebogen om het binnenbeen van de ruiter.
Het voorbeen aan de binnenzijde van het paard kruist voor dat van de buitenzijde langs.
Het achterbeen aan de binnenzijde wordt voor het achterbeen aan de buitenzijde gezet
en gaat op hetzelfde spoor als het buitenvoorbeen. Het paard kijkt in de tegenovergestelde
richting van de kant waar het heen gaat. Het in schouderbinnenwaarts gaan is
niet alleen een oefening voor de souplesse, maar bevordert ook de verzameling. Het
paard brengt bij iedere pas zijn binnenachterbeen onder de massa en voor het andere
achterbeen en laat daarbij zijn binnenheup iets zakken. Bij het rijden van een volte vanuit
schouderbinnenwaarts, gaat het paard met een doorgaande en vloeiende beweging
de volte in en wordt dus niet eerst recht gesteld. In alle andere gevallen wordt het paard
wel eerst recht gesteld. Wanneer bij het einde van de volte wordt overgegaan naar
schouderbinnenwaarts of travers, doorloopt het paard met een doorgaande en vloeiende
beweging de gevraagde zijgang en wordt evenmin tussentijds eerst recht gesteld.

Dit is wat er daadwerkelijk in het dressuurreglement staat. Dit is ook de manier die de meeste instructeurs hanteren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:33

Heb nu even de proeven doorgelezen, denk dat bij vele ruiters en juryleden een denk fout gemaakt wordt.
Internationaal dus na FEI (en daar valt de KNHS ook onder) is het zo dat men de oefening rijdt in dat Tempo waarvoor de oefening gedacht is.
DWZ, wanneer men in wat voor tempo men ook rijdt, in dit geval Arbeidsdraf en men krijgt de opgave aan de langezijde, van F naar B schouderbinnenwaarts, dan dient men dat in de verzameldedraf te rijden, daarna rijdt men bij B weer Arbeidsdraf.
De oefening geeft hier heel duidelijk het Tempo aan wat gereden dient te worden, vandaar dat het niet aangegeven dient te worden.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:35

Oei, Professor, hier ga je wel echt de fout in. Er wordt heel duidelijk gesteld dat de oefening in arbeidsdraf gereden dient te worden, niks denkfout ruiters en juryleden. Dat wordt op bijscholingen voor juryleden zelfs nog eens extra benadrukt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:38

horseyfries schreef:
Oei, Professor, hier ga je wel echt de fout in. Er wordt heel duidelijk gesteld dat de oefening in arbeidsdraf gereden dient te worden, niks denkfout ruiters en juryleden. Dat wordt op bijscholingen voor juryleden zelfs nog eens extra benadrukt.

word er dan ook verteld wat de oorsprong en doelstelling is van de onderdelen en de proef, of word dit gemakshalven achter wegen gelaten?

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:46

Is het antwoorden op mijn andere vraag te moeilijk Moll?

Er is besloten duidelijk te maken dat in de africhting de nadruk gelegd moet worden op het voorwaarts rijden van een paard, iets wat ook in de klassieke leer heel duidelijk onderstreept wordt. De verzameling in schouderbinnenwaarts wordt gevraagd in de hogere klassen, maar in de M wordt het voorwaartse karakter belangrijker geacht.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-10 13:47

horseyfries schreef:

Zelf ga ik niet in de fout, de proef is verkeerd geschreven.
En leest u eens wie het zo beschrijft ik niet maar de FEI.
Dan is de KNHS totaal uit het spoor, maar daar had ik al zo´n vermoeden, lopen teveel lui die de klok horen luiden maar weten niet waar de klepel hangt.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:50

horseyfries schreef:
Is het antwoorden op mijn andere vraag te moeilijk Moll?

Er is besloten duidelijk te maken dat in de africhting de nadruk gelegd moet worden op het voorwaarts rijden van een paard, iets wat ook in de klassieke leer heel duidelijk onderstreept wordt. De verzameling in schouderbinnenwaarts wordt gevraagd in de hogere klassen, maar in de M wordt het voorwaartse karakter belangrijker geacht.

de antwoord op je vraag is meeder malen herhaald, dat dit iets is wat je niet zoekt of kan plaatsen, is niet mijn verantwoording.

om even met een eigen woord van je te antwoorden, wat een non-antwoord, dit alles zegt namelijk niet van oorsprong en doelstelling, van de dressuur, op wel willekeurig nivo. ik ben bang dat de mensen die die cursussen geven zelfs dat niet eens kunnen beandtwoorden.

mol

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:52

De FEI proeven worden op een geheel ander niveau gereden. De M is nog basissport en de regelgeving daarvoor wordt bepaald door de KNHS. Het is dus onzin om te stellen dat de proef verkeerd geschreven is, als de KNHS de nadruk wil leggen op voorwaarts rijden in de basissport lijkt mij dat een streven wat toe te juichen is.
Wie de klepel niet weet hangen roept dat schouderbinnenwaarts in de M proeven gereden dient te worden in verzamelde draf, ondanks dat er duidelijk wordt gevraagd om arbeidsdraf!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-10 13:55

Moll, nergens heb jij geantwoord hoe je onderscheiden kan wat voor een bepaald paard "overmatig" is.
Sneu dat je meent mijn inhoudelijke antwoord een non-antwoord te moeten noemen. Het geeft een duidelijk antwoord op je vraag, iets waar jij een voorbeeld aan kan nemen.