Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:08

FaberSmid schreef:
Moll schreef:

hoe doet u dit dan? ik heb in het verleden ook wel met enkelelonge gewerkt en doe het dan nog wel met freestyle maar echte arbeit zie ik er niet in, de begeleiding is zeer beperkt in deze.

mol

Ik kan Kadankovitch wel begrijpen, er is meer mogelijk aan de longe dan u denkt? Het is ook de basis van de dubbel longe. Bijzet en hulpteugels kunnen wijs gebruikt worden, wat bij de dubbel longe niet toegestaan is.

soeske zoals u beschrijft kan de longeerzweep veel aangeven en geleiden, zoals ook het opheffen en zakken van de zweep.

dan nog met bijzet, is het niet mogelijk het dier te begeleiden in de zachtheid van de hand en mond, dit alles moet in mijn ogen al gebeurt zijn in de voorbereidings periode, zoals ik het doet met het freestyle onderdeel.
en tuurlijk is het zo dat je met de longeerzweep veel kan maar er blijven beperkingen.

mol

FaberSmid

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:10

Moll ik weet niet hoe u een bijzet en hulpteugels gebruikt? Natuurlijk niet bij de eerste sprong in het diepe, maar op weg naar de dubbel longe wel. Beter dan dat ongecontroleerde "geruk en gepluk" van de longeur?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:19

kom kom, ik vind bijzetten van een jong dier aan bijzetteugels not done, als dit dat al gaat gebeuren zeg ik touwtjes, veel vriendelijker en lichter. en geruk en gepluk van de longeur? iemand die niet ervaren is met het werken aan de longe enkel nog dubbel zou hier eerst maar eens begeleiding in moeten zoeken alvoorts ze serieus willen werken er mee.
en dan al helemaal niet met bijzet en hulpteugels.

mol

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 14:26

Dan zou er ook eens naar het geruk en gepluk van de ruiter gekeken moeten worden.. Zowel met dubbele longe als rijdend moet er met voorzichtige hand gewerkt worden.
En met enkele longe dan? Dan word er toch ook aan het hoofd "getrokken" (weet even geen beter woord) om het te stellen als het paard niet reageert?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:14

Moll een strotouwtje is toch ook al een bijzet en hulpteugel? Net als het longeren op zich, behoren bijzet en hulpteugels met wijsheid gebruikt worden. Zoals soeske beschrijft is helemaal niet de bedoeling.
En mag u helpen herinneren dat juist u de persoon was, geschreven heeft uw paard bij te zetten en dus gebruik maakt van hulpteugels bij longeren met dubbel longe? Of ik moet me wel heel erg vergissen?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:24

wat is niet de bedoeling zoals ik beschrijf?
druk nemen aan longe om stelling te krijgen? (zo beter verwoord denk ik)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:25

soeske schreef:
Dan zou er ook eens naar het geruk en gepluk van de ruiter gekeken moeten worden.. Zowel met dubbele longe als rijdend moet er met voorzichtige hand gewerkt worden.
En met enkele longe dan? Dan word er toch ook aan het hoofd "getrokken" (weet even geen beter woord) om het te stellen als het paard niet reageert?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:27

wat is stelling ? en waar dient het voor?

Iemand?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:30

praten we dan over jong paard of een paard wat al beleerd is, denk wel dat even het onderscheid is in het geen wat ik eerder heb gezegd en nu, en dat ik de longe terug steek naar de singel doe ik alleen bij paarden die ervaren zijn aan de dubbelelonge arbeit. ik ben zowiezo geen voorstander van een jong paard bij tezetten, nogmaals, ik heb het in het verleden ook zeker wel gedaan maar kan de meerwaarde er niet van in zien.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:35

nombrado schreef:

Iemand?

mol, ik neem aan dat je bericht geen betrekking had op bovenstaand?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:38

FaberSmid schreef:
Moll is er volgens u geen verschil tussen het voorwaarts vragen en "rechtrichten" in de basisscholing en het doelbewust gericht rechtrichten in de hogere scholing? U gaat toch niet meteen de dressuuroefeningen vragen en verwachten van een "groen" paard wat geschoold wordt? Dan vraagt en verwacht u toch eerst alleen voorwaarts en begeleidt het paard door lichte stelling en buiging te vragen?
Het paard zal eerst voorwaarts onder controle moeten bezitten voor het aan de dubbel longe gaat. Om misverstanden en ongelukken te voorkomen, zoals een verknoopt paard in de dubbele longe?

Bij een "groen" en jong paard eerst alleen voorwaarts vragen, in de scholing naar de dubbel longe pas bijzetten en hulpteugels. Nooit bijzetten en hulpteugels bij dubbel longe, in dat geval is er wel heel wat mis met de scholing en het paard door toedoen van de mens. Laten we niet vergeten dat het bijzetten en hulpteugels en deel begeleiden, wat bij de enkel longe anders niet mogelijk is wat bij de dubbel longe geen probleem is.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:41

nombrado schreef:

Iemand?

Doelt u stelling op de volte zonder buiging bij longeren in aanvang scholing en enkel longe? Gezien dat men met de dubbel longe en lange teugel rechtuit, aan wendingen en oefeningen op beide handen kan werken?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:41

FaberSmid schreef:
FaberSmid schreef:
Moll is er volgens u geen verschil tussen het voorwaarts vragen en "rechtrichten" in de basisscholing en het doelbewust gericht rechtrichten in de hogere scholing? U gaat toch niet meteen de dressuuroefeningen vragen en verwachten van een "groen" paard wat geschoold wordt? Dan vraagt en verwacht u toch eerst alleen voorwaarts en begeleidt het paard door lichte stelling en buiging te vragen?
Het paard zal eerst voorwaarts onder controle moeten bezitten voor het aan de dubbel longe gaat. Om misverstanden en ongelukken te voorkomen, zoals een verknoopt paard in de dubbele longe?

Bij een "groen" en jong paard eerst alleen voorwaarts vragen, in de scholing naar de dubbel longe pas bijzetten en hulpteugels. Nooit bijzetten en hulpteugels bij dubbel longe, in dat geval is er wel heel wat mis met de scholing en het paard door toedoen van de mens. Laten we niet vergeten dat het bijzetten en hulpteugels en deel begeleiden, wat bij de enkel longe anders niet mogelijk is wat bij de dubbel longe geen probleem is.

dan zijn we het toch eens. alleen zie ik enkele longe zonder bijzet, voorbereiding tot werk aan de dubbel, dit doe ik dus in de freestyle, en verder werk ik niet met de enkele longe ook niet met bijzet.

mol

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:45

FaberSmid schreef:
nombrado schreef:

Iemand?

Doelt u stelling op de volte zonder buiging bij longeren in aanvang scholing en enkel longe? Gezien dat men met de dubbel longe en lange teugel rechtuit, aan wendingen en oefeningen op beide handen kan werken?

ik vraag gewoon, wat is stelling, en waar dient het voor... :D
das de vraag!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:48

FaberSmid schreef:
soeske schreef:

Dat is dus mijn vraag, hoe krijg je dan de buiging? zonder druk te nemen? Met 1 longe dus? Ben zelf gewend met 2, dus kan ik iets met de andere hand corrigeren zeg maar.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:51

door een weestand biedende hand aan de enkele lijn en de longeerzweep naar binnen te brengen, wanneer het paard dus buigt onstpan de lijn en dus de arm van de longeur.

mol

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:52

Dankje Mol

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 15:59

Automatisch komt er lengtebuiging in het paard met het longeren, ook aan de enkelelonge.
Eerst de stelling, en dan komt er een lichte lengtebuiging, zodat het paard de hoefslag dekt.
En dan geeft ik moll gelijk, omdat altijd te doen in circel die afgezet is, dus niet in de rijbaan.
Dan heeft nl het paard aan de buitenkant een begrenzing. Anders word het geen longeren maar rondjes laten lopen. :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:07

Is de moderne jip en janneke taal versie van longeren niet rondslingeren?
Professor hoe is uw visie over bijzet en hulpteugels bij enkele longe, daar heeft u denk ik overheen gelezen?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:43

Deze manier van buigen is allemaal afgedwongen
als je een paard longeerd, en je doet het goed...
krijg je de buiging vanzelf en het rechtrichten ook
aan een halstertje, zonder enig druk of gesjor aan de voorkant }>
aan een halstertje, losse longe, heel belangrijd daarin is het tempo bewaken en bewaren
daarin werkt een paard zichzelf al recht, op de volte
kunst van de longeur om het te zien...
je krijgt als het paard recht loopt aan de longe duidelijk een andere beweging, meer een balans en harmonie, en een mooie afgemaakte pas.
vandaaruit, van die basis, kan je pas verder werken.
het hoofd wordt als balansstok gedragen door paard, kan met neus naar de grond , maar ook meer een oprichting op de juiste manier.
tja
een paard is nl nie gek ;) :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 16:52

Alleen met correct ingestelde bijzetteugels kan men een paard rechthouden op de grote volte, aan de eenvoudige longe in samenwerking van de long.
Daarmee kan men het paard door middels van ophoudingen (het verticaal bewegen van de longe) het tempo regelen, en verschillende tempi aangeven, met de chambrière kan men het paard drijven of aangeven wat voor gang men hebben wil, en het vermijden dat het paard over de schouder naar binnen valt, bv. het binnen been geeft de hulp voor galop, dat kan men met de chambrière door naar de singel te wijzen het paard vanuit stap of draf in galop laten gaan.

Alleen aan een halster is wat mijn leermeesters zeiden nutlose beweging geven, dan is het gezonder het paard op de weide te zetten. Het is niet meer dan rondslingeren, heeft niets met het werkelijke africhten te doen.
Longeren is leren, men heeft daarvoor nodig: Kaptoom of hoofdstel met trens, bijzet teugel, longeersingel, bandage of of beenbeschermers, en niet te vergeten de chambrière (longeerzweep).

Het voortgezette werken kan alleen met de dubbellonge geschieden.
Laatst bijgewerkt door Professor op 25-04-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:00

Professor schreef:
Allen met correkt ingestelde bijzetteugels kan men een paard rechthouden op de grotevolte, aan de eenvoudige longe.
Alleen aan een halster is wat mijn leermeesters zeiden bewegings therapie, dan is het gezonder het paard op de weide te zetten. Het is niet meer dan rondslingeren, heeft niets met het werkelijke africhten te doen.
Longeren is leren, men heeft daarvoor nodig: Kaptoom of hoofdstel met trens, bijzetteugel, longeersingel, bandage of of beenbeschermers, en niet te vergeten de chambrière (longeerzweep).

Het voortgezette werken kan alleen met de dubbelelonge geschieden.

gek
hoe kan het dan, dat ik ze op die manier recht krijg?
en dit zelfs kan zien aan de beweging aan de hand?
ik richt niet af...., ik werk samen naar een einddoel
met respect naar het paard en zijn bewegings apparaat
bandages komen er bij bij niet om, beenbeschermers ook nie, singel nie nodig
bijzetteugel is dwang , kaptoom doe ik wel eens met een jonge hengst (om te beleren, maar eigenlijk dan een serreta met 1 neusring en blijf zoveel mogelijk van het hoofd af,

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:07

nombrado schreef:
gek
bijzetteugel is dwang , kaptoom doe ik wel eens met een jonge hengst (om te beleren, maar eigenlijk dan een serreta met 1 neusring en blijf zoveel mogelijk van het hoofd af,

Africhten is het Nederlandse woord voor Ausbilden, kan ik ook niets aan doen, het klinkt hard maar het is gewoon zo.
Denk dat u nog maar eens boeken door moet nemen, waar in dit fenomeen heel vaak besproken word, dat de gene die het paard aan het leren is vaak dingen ziet die in werkelijkheid niet zo zijn.
Zonder bandage of beenbescherming longeren is eigenlijk een onding, aangezien een paard zoals u graag schrijft natuurlijke beweging moet hebben, en dat heeft het paard op een grotevolte niet, het aantikken van het binnenvoorbeen tegen het buitenvoorbeen is zo gebeurd met alle gevolgen van dien.
Wat u doet met longeren heeft dus niets te doen met africhten of leren, het is een bezigheid´s therapie in de ogen van diegene die met de Klassieke Dressuur bezig zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 17:15

Kleine informatie, in de Spanische Hofreitschule in Wien, werken ze ook met bijzetteugels.
Zelfs bij de schoolsprongen.
Het is een onding om te denken dat zonder bijzetteugels werken ongevaarlijker is voor een paard als met.
De controlle over een paard dient men te hebben, en het leren longeren is een must.
Iedere leek kan zomaar een paard longeren???
Nee en nog eens nee, het kan een paard nog sneller kapot maken als verkeerd rijden.
Het is zwaarder voor de paarden als rijden, daarom niet langer met jonge paarden als zo´n 10 of 20 minuten.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-10 18:01

Professor schreef:
nombrado schreef:
gek

Africhten is het Nederlandse woord voor Ausbilden, kan ik ook niets aan doen, het klinkt hard maar het is gewoon zo.
Denk dat u nog maar eens boeken door moet nemen, waar in dit fenomeen heel vaak besproken word, dat de gene die het paard aan het leren is vaak dingen ziet die in werkelijkheid niet zo zijn.
Zonder bandage of beenbescherming longeren is eigenlijk een onding, aangezien een paard zoals u graag schrijft natuurlijke beweging moet hebben, en dat heeft het paard op een grotevolte niet, het aantikken van het binnenvoorbeen tegen het buitenvoorbeen is zo gebeurd met alle gevolgen van dien.
Wat u doet met longeren heeft dus niets te doen met africhten of leren, het is een bezigheid´s therapie in de ogen van diegene die met de Klassieke Dressuur bezig zijn.

In dat geval is het denk ik bezigheidstherapie...de passage die ik oefen onder het zadel....op balans en zonder stelling en buiging om het voor elkaar te krijgen *D
alle boeken uit den treure gelezen, echter, is ervaring heel anders dan het lezen van boeken.
Ik heb nog nooit beenbescherming gebruikt bij mijn paarden...., ze hebben zich nog nooit aangetikt of plekken opgelopen tijdens het longeren of rijden...ze kijken wel uit ;)
Nu zijn de paarden bij mij op stal zich wel errug bewust van hun eigen lijf. Mede dankzij het niet dwingen van bepaalde houdingen en het puur vanachter naar voren werken.
waarom heeft een paard op een grote volte geen natuurlijke beweging?
Nogmaals...ik richt niet af....wij werken samen naar een eenheid, met resprect voor elkaars beweging , en natuurlijke balans.