Bitloos op concours

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heeft bitloos starten een toekomst?

Poll eindigt op

nee, van mijn leven niet
47 (15%)
Ja, hoe sneller hoe beter
155 (50%)
Maakt mij niet uit
101 (33%)
Wat is bitloos rijden precies
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 305

horseyfries

Re: Bitloos op concours

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:05

Huertecilla schreef:
AafkeB schreef:
Kortom.. wanneer er goede redenen zijn om reglementen aan te passen is er geen enkele reden om dit te weigeren enkel 'omdat reglementen, reglementen zijn'.

Je gaat voorbij aan dat reglementen alleen binnen hun kader aangepast kunnen worden.
Zo kán roping niet zonder westernzadel.
Zo kán een trens niet bij doma vaquera, zo kán een bit niet weggelaten worden in klassieke dressuur.

Het aan-de-teugel-aan-het-bit is een basiskenmerk van klassiek dressuur; beiden vormen één énkele rándvoorwaarde.
Met losse teugel of zonder bit is beiden níet klassieke dressuur = buiten het kader van de definitie ervan.
Dit kán je dus niet in de reglementen ervan veranderen omdat dit er BUITEN valt.

Er is NIETS wat wie dan ook tegenhoudt zelf een vorm van bitloze dressuur te formaliseren en daar wedstrijden in te organiseren.

hc

En Tadaaaa.... we zijn het eens! Go jij! Go jij! OK dan!

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:08

horseyfries schreef:
En Tadaaaa.... we zijn het eens! Go jij! Go jij! OK dan!

Zoooo... en wat zijn "we" nu blij. Koe

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:11

horseyfries schreef:
Ook al ben je tachtig, dat maakt je nog niet langer bezig met bitloos.

Ik weet niet wie je adresseert en dat is eigenlijk ook niet belangrijk, want sinds wanneer is hoe lang je ergens mee bezig bent een kwaliteitskriterium?

Het topic gaat over bitloos binnen klassiek dressuur. Dat is al een NoNo sinds de formalisering ervan aan het einde van de 19de eeuw.
Dat sloot ook alle vormen van a-la-brida (bravante) uit. Dat is niet goed, niet slecht. Het is simpel een afgeleide van formaliseren om te kunnen toetsen.

Hetzelfde zal spelen bij het formaliseren van ´bitloos´. Dan zal een onderscheid tussen fundamenteel verschillende optmominge gemaakt moeten worden, tussen directe en ondirecte teugelhulpen, tussen wel/niet alles doorzitten en optomingsloos wordt wéér een ander verhaal.
Om te kunnen toetsen moét je randvoorwaarden vastleggen; dat sluit inherent uit wat er buiten valt.
Inhoudelijk zegt het niets over goed, fout, beter, slechter.

Er is ook een andere benadering om ruitervaardigheid, de mate van samenwerking te toetsen. Die laat de dressuurvorm los en legt alleen maatlatten. De Doma de Trabajo is een voorbeeld, TREC ook. Dit kan je makkelijk veel scherper maken. Het blijft echter formaliseren, dit keer van de omstandigheden en dus beperkend.
Het blijft de nadelen van wedstrijden op zich houden.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:15

horseyfries schreef:
Dus jij vind het beter dat iemand die slecht rijdt thuis blijft en zichzelf niet verbeterd omdat hij er zelf van overtuigd is dat hij het geweldig doet, hoeveel het paard daar ook onder te lijden heeft, dan dat diegene op wedstrijd gaat en erop gewezen wordt dat hij niet goed bezig is?

Wat ik schrijf is dat het niet rijden van wedstrijden geen reden is om jezelf niet te, laten, toetsen.

Wat Koning Duerte werkelijk briljant uitlegt en onderbouwt in zijn ´Goed Paardrijden´ (1438) is dat de wil van de ruiter alles is.

Als je wedstrijden nodig hebt als motivatie tot persoonlijke verbetering zit je beter niet op een paard.

hc

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:19

Maar als ze dat toch doen dan is het toch beter dat ze naar wedstrijden gaan, daar te horen krijgen dat er nogal wat mis is en les gaan volgen en zo beter worden? Dat moet je toch op zijn minst kunnen waarderen aan wedstrijden?
Je noemt alleen alle mogelijk negatieve dingen die kunnen gebeuren, maar gaat zo wel voorbij aan het positieve effect wat wedstrijd rijden kan hebben.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:24

horseyfries schreef:
Maar als ze dat toch doen dan is het toch beter dat ze naar wedstrijden gaan, daar te horen krijgen dat er nogal wat mis is en les gaan volgen en zo beter worden? Dat moet je toch op zijn minst kunnen waarderen aan wedstrijden?
Je noemt alleen alle mogelijk negatieve dingen die kunnen gebeuren, maar gaat zo wel voorbij aan het positieve effect wat wedstrijd rijden kan hebben.

Lees mijn kanttekeningen GOED.

Ik zie geen positieve kanten aan wedstrijden.

Je kan jezelf net zo vaak en beter laten toetsen buíten het beperkende keurslijf van wedstrijdverband. Het hoeft het alleen maar te willen en doén.
Lees gewoon mijn bezwaren nog eens rustig door. Probeer mijn filosofie erbij en achter te begrijpen.

hc

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:28

Correctie HC, voor 1000den ruiters( vooral B en L) zal de wedstrijd de enige toetsing zijn!

Als er al een instructie in het spel is, dan is het vaak 1 persoon....

Laat aub 2 opgeleide juryleden mee kijken op een wedstrijd en commentaar geven, 3 zien meer dan 1.

Jij zal je opleiding wel gehad hebben, jouw keuze is weloverwogen gemaakt, maar voor ons, gewone stervelingen, helpt zo'n wedstrijd wel degelijk voor je beeld bepaling.

Bitloos op wedstrijden, voor mij mag het, alleen zie ik het niet gebeuren... als je al geen bitringen vanaf de M mag dragen omdat je dan niet voldoet aan het Skala!

En waar houdt het op? Zadelloos? neckroop? westernzadel? help, ik kan geen plastron verdragen?

En Horseyfries heeft helemaal gelijk dat je geen appels met peren kan vergelijken, een paard hoort op een KNHS netjes het bit aan te nemen en erop te leren nageven. Dat gaat dus niet.

Wil je toch op wedstrijd? Vanwege je eigen ambitie of de toetsing?

Organiseer ze dan zelf! Of leer je paard ook met een bit te lopen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:43

Huertecilla schreef:
horseyfries schreef:

Lees mijn kanttekeningen GOED.

Ik zie geen positieve kanten aan wedstrijden.

Je kan jezelf net zo vaak en beter laten toetsen buíten het beperkende keurslijf van wedstrijdverband. Het hoeft het alleen maar te willen en doén.
Lees gewoon mijn bezwaren nog eens rustig door. Probeer mijn filosofie erbij en achter te begrijpen.

hc

Jouw filosofie is jouw keuze. Dat wil niet zeggen dat jij ook voor alle andere mensen die keuze kan en mag maken en dat wil ook niet zeggen dat er geen positieve kanten aan wedstrijdsport zitten. Dat jij die niet wilt zien omdat dat tegen jouw keuze ingaat vind ik vreemd. Jouw keuze hoeft er immers niet door beïnvloedt te worden?

Akhal_Teke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:44

Dressuurwedstrijden voor met èn zonder bit. Verschillende categoriën in de dressuur? Niet alleen qua niveau maar ook qua optoming. Het andere uiterste is er al; de natural horsemanship, nu er tussenin nog; bitloos maar mèt hoofdstel.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 12:56

Akhal_Teke schreef:
Dressuurwedstrijden voor met èn zonder bit. Verschillende categoriën in de dressuur? Niet alleen qua niveau maar ook qua optoming. Het andere uiterste is er al; de natural horsemanship, nu er tussenin nog; bitloos maar mèt hoofdstel.

Helemaal mee eens:)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:08

Maar waarom moet dat dan onder de KNHS vlag?

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 13:34

amondi schreef:
Maar waarom moet dat dan onder de KNHS vlag?

Waarom niet? Wat is het probleem?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 14:16

horseyfries schreef:
ik rijd liever met een bit op de tong waarbij mijn paard duidelijk kan maken wanneer ik het niet goed doe en mogelijkheden heeft om er dan onderuit te komen, dan met een bitloos hoofdstel wat constante druk rechtstreeks op het neusbeen en soms ook nog vele andere plaatsen geeft waar hij niet onderuit kan. Zo kan ik mezelf niet voor de gek houden.

Lees nou zelf eens wat je schrijft. Volgens mij hou je jezelf behoorlijk voor de gek namelijk.

Jij legt ijzerwerk in de mond, zodat het paard kan aangeven of hij daar wel of niet last van heeft.

Een paard zonder al dat ijzerwerk in de mond kàn daar dus ook geen last van hebben en hòeft dergelijk verzet dus ook niet te tonen.`
Net zoals jij geen au hoeft te zeggen terwijl ik je niet eens aanraak.

Jij hebt het over constante druk op de neus en achter de oren en beweert dat een paard niet onder deze druk uit kan.
1. Àls iemand al met constante druk bitloos rijdt (mijn manier van rijden is dat niet), dan is die druk altijd nog minder, aangenamer en meer verdeeld dan de constante druk van ijzerwerk op de tong en lagen.
2. Àls het paard de constante druk op z'n neus en/of achter de oren hinderlijk vindt, dan zal het paard - net als bij een bit - zeker verzet gaan tonen. Verzet dat hoort bij dat soort druk. Te denken valt dan bijv. aan hoofdschudden, het hoofd omhoog gooien, aan de teugels rukken, staken etc etc. Dezelfde tekenen van verzet als bij het rijden met bit, behalve dan de tekenen die typisch bij de mond horen, zoals mond opensperren, tong uit de mond leggen, tong over het bit leggen, bit vastpakken, kwijlen etc.

horseyfries schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat mijn paard niet alles ook op een trensje kan, dat ik daar ook regelmatig mee rij en ook niet dat hij het niet bitloos ook zou kunnen.

Erg makkelijk om te zeggen dat jij het wel zou kunnen zonder bit. Je hebt het dus nog niet eens geprobeerd. Je zou weleens door de mand kunnen vallen zonder al dat ijzerwerk in de mond van je paard te leggen...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:36

Hoe kom je erbij dat ik dat nog nooit geprobeerd heb Joviban? Ik heb vele malen bitloos gereden en telkens gemerkt dat als een paard goed is afgericht, het ook gewoon bitloos gereden kan worden. Alleen hebben die paarden ook geen probleem mét bit. Paarden die mét bit een probleem hebben (dat is mijn ervaring) hebben problemen met de manier waarop de ruiter rijdt. Als die ruiter bitloos ging rijden (ook zelf ervaren bij mensen die ik ken) dan lijkt het probleem ineens weg te vallen. Rijdt die ruiter dan beter? Niet dus. Dus ben ik me gaan afvragen hoe dat kan.
Na een poos werd me dat duidelijk toen die paarden open plekken op de neus kregen van het bitloos rijden: de ruiter reed nog altijd even slecht alleen had het paard geen ontsnappingsmogelijkheid.
Het zou goed zijn als de mensen die bitloos rijden beseffen dat er ook een verkeerde manier bestaat van bitloos rijden en dat die net zo fout is als slecht met een bit rijden.

De beschrijving die ik vond op de site van AafkeB vertelt een soortgelijk verhaal. Wie houdt er nu zichzelf voor de gek?

"Sinds Januari 2008 zijn we begonnen Nancy bitloos te rijden, dit na veel problemen met 'het in de bak rijden'. Ze ging ervandoor met bokkensprongen, nam het bit 'tussen de kiezen' en we hadden op dat moment niet veel meer in de melk te brokkelen."

Ze heeft dus nu meer controle zonder bit dan voorheen met bit. Het is natuurlijk het gemakkelijkst om te zeggen dat dat is omdat je paard niet hield van het bit in zijn mond en nu echt gelukkig is zonder, en danst door de baan zonder druk op de teugels.
Je kunt jezelf ook afvragen of ik geen gelijk heb dat het paard nu geen mogelijkheid meer heeft tot verzet omdat het geen bit meer in zijn mond heeft, de neus wordt dichtgesnoerd en de druk ongeacht waar hij zijn hoofd houdt groot wordt als hij probeert zich te verzetten.
Misschien zorgt dat wel voor een "gebroken" paard en is hij nu gedwongen te ondergaan waar hij zich eerder met succes mét bit tegen kon verzetten!

Dat bewijst dus tevens waarom je dressuur mét en zonder bit niet kunt vergelijken: paarden reageren er anders op en waar ze zich met bit nog op heel veel manieren kunnen verzetten als je het niet goed doet (wat ook zorgt voor aftrek van punten in de wedstrijd en dus een belangrijk criterium is) kunnen ze zich zonder bit lang niet op zoveel manieren verzetten en krijg je dus een oneerlijke vergelijking.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:38

JoviBan schreef:
Jij hebt het over constante druk op de neus en achter de oren en beweert dat een paard niet onder deze druk uit kan.
1. Àls iemand al met constante druk bitloos rijdt (mijn manier van rijden is dat niet), dan is die druk altijd nog minder, aangenamer en meer verdeeld dan de constante druk van ijzerwerk op de tong en lagen.
2. Àls het paard de constante druk op z'n neus en/of achter de oren hinderlijk vindt, dan zal het paard - net als bij een bit - zeker verzet gaan tonen. Verzet dat hoort bij dat soort druk. Te denken valt dan bijv. aan hoofdschudden, het hoofd omhoog gooien, aan de teugels rukken, staken etc etc. Dezelfde tekenen van verzet als bij het rijden met bit, behalve dan de tekenen die typisch bij de mond horen, zoals mond opensperren, tong uit de mond leggen, tong over het bit leggen, bit vastpakken, kwijlen etc.

Idd, wat ik mijn meiden dan ook leer is dat ze Nancy kunnen vragen iets af te buigen met subtiele druk en daarna gelijk ruimte geven (wat niet in hoeft te houden waslijntjes) Die ruimte is haar beloning op haar reactie.

Citaat:
horseyfries schreef:
Maar dat wil niet zeggen dat mijn paard niet alles ook op een trensje kan, dat ik daar ook regelmatig mee rij en ook niet dat hij het niet bitloos ook zou kunnen.

Erg makkelijk om te zeggen dat jij het wel zou kunnen zonder bit. Je hebt het dus nog niet eens geprobeerd. Je zou weleens door de mand kunnen vallen zonder al dat ijzerwerk in de mond van je paard te leggen...
[/quote]
Ik zou zeggen, laat maar zien horseyfries. Waar, wanneer op welk evenement...

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:41

Waarom volgt jullie paard op het filmpje dan niet de hand bij het halsstrekken AafkeB??

En je bent welkom om bij mij thuis een training zonder bit te komen bekijken, daar heb ik geen enkel probleem mee. Sterker nog, ik wil dan niet eens een hoofdstel omdoen want gruwel van neusoptomingen. Doe de teugels wel gewoon rond de hals. Wanneer kom je?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:44

@ horseyfries...
ik pikte ergens een zin uit je stukjes....
Zonder lijkt het meer op "hobbelen op je paard", en dat is in mijn ogen toch echt niet hetzelfde.
..
dit meen je toch niet serieus he...
Ik rij mijn paard gewoon bitloos...en gewoon op m niveau...misschien vind jij dat niet hoog ,maargoed tis ook wel wat anders dan rond hobbelen..,

moet wel eerlijk zeggen dat ik veel langer moet losrijden dan met bit,maargoed dat kan ook aan mij liggen..
Laatst bijgewerkt door lique op 24-08-08 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:44

horseyfries schreef:
Hoe kom je erbij dat ik dat nog nooit geprobeerd heb Joviban?

Je schreef dit:
horseyfries schreef:

Dat jij zoveel ruiters aan den lijve hebt zien overstappen op bitloos en al die keren zoveel kapotte neuzen hebt gezien, neem ik maar met een grote korrel zout.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:47

Even een vraagje!!

Volgens mij heb ik op een grote springwedstrijd (nationaal) wel eens iemand zien springen met hackamore, dus dan mag je toch al starten bitloos?

Of was dat geen hackamore en heb ik dat verkeerd gezien?

lique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:48

ja springen mag wel bitloos dat klopt

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:51

ik rijd met een bosal omdat mijn pony dan veel relaxter is, ik rijd zelf recreatie en rijd veel met losse teugel , hij reageert er hartstikke goed op dus waarom zou ik dan met een bit rijden?
ik kan hem ook met halster rijden maar dat vind ik toch ergens gevaarlijk als hij ineens het idee krijgt om toch eens raar te doen.
ik wil volgend jaar een keer een dressuur proef rijden voor de lol maar dit wel met bit, ik vind dat het paard met een bosal vrijer is dan met een bit maar vergeet niet of dat je nou met een bit in de mond gaat zitten trekken of met een bosal aan de neus gaat zitten sjoren het is beide niet goed! sommige dingen met dressuur gaat haast niet eens met een bosal heb ik het idee. maja ik rijd ook alleen buiten en doe niet zoveel aan dressuren dus dat zou dan aan mij moeten liggen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:53

lique schreef:
@ horseyfries...
ik pikte ergens een zin uit je stukjes....
Zonder lijkt het meer op "hobbelen op je paard", en dat is in mijn ogen toch echt niet hetzelfde.
..
dit meen je toch niet serieus he...
Ik rij mijn paard gewoon bitloos...en gewoon op m niveau...misschien vind jij dat niet hoog ,maargoed tis ook wel wat anders dan rond hobbelen..,

moet wel eerlijk zeggen dat ik veel langer moet losrijden dan met bit,maargoed dat kan ook aan mij liggen..

Je haalt dit uit de context omdat het gaat in vergelijking tot de opmerking dat bitloos rijden dansen met je paard is. Nogmaals, ik ben ervan overtuigd dat als je paard mét bit goed is opgeleidt, je zonder bit ongeveer dezelfde oefeningen kan rijden. Maar om dan te zeggen dat bitloos dansen met je paard is en met bit rijden je paard afdwingen, forceren en breken, dat gaat me niet iets te ver, maar véél te ver.

tienus1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:53

overigens heb ik wel een hele zachte bosal en zit er op mijn bosal wel een schapen vacht bontje anders vind ik m te scherp.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:56

JoviBan schreef:
horseyfries schreef:
Hoe kom je erbij dat ik dat nog nooit geprobeerd heb Joviban?

Je schreef dit:
horseyfries schreef:

Dat jij zoveel ruiters aan den lijve hebt zien overstappen op bitloos en al die keren zoveel kapotte neuzen hebt gezien, neem ik maar met een grote korrel zout.

Ja, ik zeg dus dat hij het bitloos ook zou kunnen. Dat jij daaruit haalt dat ik het nog niet gedaan heb is dus een foute veronderstelling van jouw kant.

Het is o zo gemakkelijk om mijn ervaringen in twijfel te trekken, het zou je sieren als je gewoon durfde toe te geven dat er bitloos inderdaad neuzen kapot worden gereden. Dat zou een stuk realistischer zijn.
Nogmaals, ik ken ook goede voorbeelden. Maar die hebben met bit ook geen probleem en kunnen dus gewoon aan KNHS wedstrijden meedoen als ze dat willen, door gewoon reglementair met bit te starten.

AafkeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-08 15:59

horseyfries schreef:
Waarom volgt jullie paard op het filmpje dan niet de hand bij het halsstrekken AafkeB??

Het was notabene de allereerste wedstrijd voor haar, zo ook voor mijn meiden met eigen pony (voorheen alleen enkele met manegepaarden)

Citaat:
En je bent welkom om bij mij thuis een training zonder bit te komen bekijken, daar heb ik geen enkel probleem mee. Sterker nog, ik wil dan niet eens een hoofdstel omdoen want gruwel van neusoptomingen. Doe de teugels wel gewoon rond de hals. Wanneer kom je?

België is me te ver, anderzijds... zondag 21 sept. gaan we naar Spirithorses (in België) m.a.w. dan zou het kunnen. Rond een uur of 10 's morgens dan maar. Lachen