kin op de borst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rij je je paard wel eens met de kin op de borst?

nee, nooit
637 (81%)
ja, (heel) soms
107 (13%)
ja, regelmatig
25 (3%)
ja, bij zowat elke losrijtraning
14 (1%)

Totaal aantal stemmen: 783

NadjaHu

Re: kin op de borst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 18:31

Roos_s schreef:
Daarnaast ben ik wel met je eens dat je al helemaal niet bij paarden die de basis nog niet hebben LDR moet rijden, maar helaas gebeurt dit toch echt wel te vaak...

En dat is volgens mij ook het grootste probleem. Anky weet heus wel wat ze doet (daar gaan we maar even vanuit) Alleen krijg je dus allerlei mensen die dat een keer zien en denken 'hey dat kan ik ook' en het vervolgens uitproberen. Of er zelfs les in gaan geven terwijl ze er geen donder van snappen. Anky is natuurlijk wel een voorbeeldfunctie en wat zij doet gaan mensen gegarandeerd na doen, heb het vaak genoeg met eigen ogen gezien, helaas.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-08 20:05

lorvxy schreef:
Roos_s schreef:
Daarnaast ben ik wel met je eens dat je al helemaal niet bij paarden die de basis nog niet hebben LDR moet rijden, maar helaas gebeurt dit toch echt wel te vaak...

En dat is volgens mij ook het grootste probleem. Anky weet heus wel wat ze doet (daar gaan we maar even vanuit) Alleen krijg je dus allerlei mensen die dat een keer zien en denken 'hey dat kan ik ook' en het vervolgens uitproberen. Of er zelfs les in gaan geven terwijl ze er geen donder van snappen. Anky is natuurlijk wel een voorbeeldfunctie en wat zij doet gaan mensen gegarandeerd na doen, heb het vaak genoeg met eigen ogen gezien, helaas.

maar daar kan Anky toch niets aan doen?

enneh Roos_s, dan zou mijn merrie zelfs de vloer met je aanvegen,...Laat staan de sensibele ruin van Isabelle Knipoog
De eerste keer werkt het misschien, maar de tweede keer heeft ze het echt wel door en mag je er je kop op zetten dat je vliegles krijgt.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:32

Zoals ik al eerder heb gezegd: als ik Pieter van den Hoogenband zie zwemmen en ik denk "dat kan ik ook" en spring in het water en verzuip, vinden jullie dan dat Pieter daar schuld aan heeft?
Het slaat toch helemaal nergens op dat Anky rekening moet gaan houden met Penny's die haar na willen doen? Kom nou toch!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 08:36

Roos_s schreef:
uhm sorry, maar knabbelen op bit is iets anders dan opgesperde mond... Knipoog Knabbelen is altijd goed, en veel paarden doen dat, maar open sperren is iets anders. Clown

Friesen is idd lastiger om de kin van de borst af te rijden idd...

En Friezen zijn helemaal niet lastiger om de kin van de borst af te rijden, wat een onzin zeg! Als je hem niet naar beneden trekt maar fatsoenlijk aan de teugel RIJDT dan is er geen Fries die met de kin op de borst loopt zonder dat je dat opzettelijk vraagt.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:08

horseyfries: ben het met jou eens. Als je een paard niet aan de teugel dwingt, of met de teugels gaat spelen, zal ook een fries nooit uitzichzelf met z'n kin op de borst gaan lopen. Dan moet er wat gebeurd zijn, of zit er toch teveel druk op de teugels.

lienlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 10:10

nee echt nooit meegemaakt! (keuze 1 dus Haha! )

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 12:05

Nee, Anky hoeft geen rekening te houden met de Pennys die haar na gaan doen. Maar doordat er pennys zijn die haar na doen krijg je wel gauw negatieve berichten over de manier waarop zij rijdt omdat het uiteraard voor hun paarden niet goed is.

Ik heb zelf nog nooit op die manier gereden, vindt het er gewoon niet prettig uitzien en heb van meerdere mensen (fysios, osteopaten, en meer van dat soort mensen) genoeg verhalen gehoord en dingen gezien dat ik voor mezelf de keuze maak dat ik niet zo wil rijden. Ik rij weliswaar lang niet op haar niveau, maar ben bestwel in staat om zelf hierover een mening te vormen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:14

de fysio, ostheopaat ed van Anky hebben er anders helemaal geen nadelige gevolgen van kunnen ontdekken bij haar paarden Lachen Lachen

dus ja, er komt een berg ellende van, maar dat is altijd het gevolg van niet weten wat je doet........ maar die mensen rijden ook hun paard naar god op elke andere manier hoor, wees maar niet bang Lachen

Jelsahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:21

Ik gebruik het regelmatig, onder begeleiding van een instructeur. even de bovenlijn oprekken en de buikspieren extra aanspannen. Dit doen we echter nooit in de losrijfase, maar tussen het oprichten in. Bovendien zijn het kleine stukjes (nooit meer dan een lange zijde). Mijn paard wordt er losser van in z'n lijf.

Zonder begeleiding zou ik me er echter niet aan wagen: het risico dat mn paard achter de teugel gaat lopen en slecht aan de hulpen komt is groot. Bovendien is het makkelijk om een paard in zo'n positie te overvragen.
[/quote] [/quote]

Jah wat jij hier uitlgegt. Gebruik ik ook, maar wel alleen onder begeleiding van mijn trainster.
Niet met de kin tegen de borst. Maar wel achter de loodlijn.

Charlottte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 20:23

Ik zet hem heel soms de kin op de borst, en dit is heel soms doordat het alleen is als die gek wilt gaand oen, dan zet ik hem liever even met de kin op de borst dan dat ik ervanaf vlieg

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:27

Ik heb toch ook niet gezegt dat anky wat aan de anky wanabe's kan doen! vind dat je alles leuk uit verband haalt horseyfries, zodat het jou het beste uitkomt. Ik erger me vooral aan anky's rijstijl zelf en die wanabe's ook, maar ze hebben verantwoording zelf.

Daarnaast lopen friesen (uitzonderingen dan maar weer daar gelaten) wel makkelijker met de kin op de borst dan een kwpn'er niet dat dit nadelig is.

Daarnaast heb ik behoorlijk wat ervaring met hete paarden. Het heeft echter nog nooit geholpen ze lekker in de krul te trekken, want dat werkt voornamelijk averechts bij hete paarden.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-08 21:49

De hete paarden die ik gereden heb kreeg ik toch makkelijk gecontroleerd als ik ze wat dieper doornam Clown En mijn merrie heeft ook minder de "aaaaah monster ren voor je leven!" kuren dan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 07:09

Roos een Fries krult zich makkelijker op........... met een giga ondernek........ dus dat heeft werkelijk helemaal niks met kin op de borst te maken, sterker nog is eerder het tegenovergestelde Lachen

Daarnaast is het dieper instellen absoluut wel veiligheidsbevorderend ......

misschien is het jouw gebrek aan kennis en rijkunstig gevoel dat jij dit als "in de krul trekken" ziet, want dieper instellen heeft niks met in de krul trekken te maken, sterker nog is het tegenovergestelde Haha! Haha!

Ik val in herhaling geloof ik Lachen

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 08:26

Wel grappig dat je mij vertelt wat normaal is voor een Fries Roos....
En ik haal niets uit zijn verband, ik kan er ook niets aan doen dat hier als argument gebruikt wordt dat allerlei mensen Anky na gaan doen. Als je dat als argument gebruikt mag ik erop reageren en argumenten tegen die stelling geven lijkt me?

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 10:21

Ik denk dat ik naast het paard lig als ik lorna ooit met de kin op de borst zou rijden. Het is gewoon onnodig gekloot met je paard Koe

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:02

StephanieHC schreef:
Ik denk dat ik naast het paard lig als ik lorna ooit met de kin op de borst zou rijden. Het is gewoon onnodig gekloot met je paard Koe

Waarom zou je naast je paard liggen? Als je je paard op alle momenten kan laten nageven en ontspannen in alle mogelijke houdingen, dan zou dit ook mogelijk moeten zijn. En gaat je paard gek doen, dan is het eerste wat je je moet afvragen: doe ik het wel goed? Vraag ik het wel op de juiste manier? Blijkbaar is je paard dan niet zo nageeflijk als jij denkt als je hem alleen boven een bepaalde grens zonder problemen kan rijden. En dan is dus de vraag of het wel onnodig gekloot is, of dat jij een heel stuk nageeflijkheid mist wat je verbergt door er niet aan te komen en te zeggen dat het "onnodig gekloot is".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 11:12

ben het met horseyfries eens....... een goede ruiter kan op een correct afgericht paard het neusje plaatsen waar die het hebben wil zonder enige vorm van dwang, pijn of weet ik veel wat meer voor een ellende...

Kan je dat niet, dan zit er iets fout in het rijkunstig gevoel van de ruiter of aan de africhting van het paard....... in het ergste geval beiden.......... en die mensen zitten inderdaad onnodig te kooien op een paardenrug

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 13:56

Ben het ermee eens dat je als ruiter de neus van het paard daar moet kunnen plaatsen waar jij het hebben wilt, maar in mijn ogen is het niet noodzakelijk om hem dan met de kin op de borst te rijden. Ik geef toe dat ik een pittig paard ook wel eens wat dieper heb ingesteld, maar dat is dan meer een fractie achter de loodlijn dan echt met de kin op de borst. Ik vind het niet nodig, kan zo ook op een lekker los paard rijden, dus waarom zou ik het doen?

@Roos_s: die opmerking over Anky wannabe's was denk ik meer aan mij gericht, ik zei daar iets over.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:01

Natuurlijk is er voor ons gewone stervelingen geen noodzaak om een paard met zijn kin op de borst te parkeren Lachen

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 14:17

Nee inderdaad. Maar dan vraag ik mij dus af of er voor bijvoorbeeld Anky niet andere manieren zijn om hetzelfde te bereiken als nu? Ik bedoel, ik las laatst iets in de paardensport meen ik waarin stond dat ze LDR op het inrij terrein van wedstrijden verbieden, hoe wil Anky dan nu gaan losrijden? Dan zal ze dus ook alternatieven hebben? Alhoewel ik me haast niet kan voorstellen dat zo'n steward even op Anky afstapt en zegt "hey dat mag niet he"! Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 20:35

Waarom zou ze het anders doen als dit voor haar de beste manier is gebleken en er geen enkel bewijs is dat het slecht is voor haar paarden, alleen maar dat ze er losser van worden?

NadjaHu

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:10

Als het allemaal zo goed is, waarom mag het op het wedstrijd terrein dan niet meer?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:13

het mag nog steeds op het wedstrijdterrein Lachen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-08 22:33

Het mag inderdaad nog steeds op het wedstrijd terrein Knipoog Dat ze mij maar eens tegenhouden trouwens, de eerste die mij commentaar geeft dat ik haar diep pak, mag er op kruipen en het me voor doen zonder haar diep te pakken, kijken waar die eindigt Ja

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-08 09:21

pharagirlke schreef:
Het mag inderdaad nog steeds op het wedstrijd terrein Knipoog Dat ze mij maar eens tegenhouden trouwens, de eerste die mij commentaar geeft dat ik haar diep pak, mag er op kruipen en het me voor doen zonder haar diep te pakken, kijken waar die eindigt Ja

Ik zou je daar idd op aanspreken als ik het zou zien en weet zeker dat je paard ook op een andere manier gereden kan worden, want als je paard niet normaal kan lopen zonder hem diep te pakken, ben je toch fout aan het trainen lijkt me,