Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Roos_s

Re: Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:40

idd is de levensverwachting laag ja... meeste paarden gaan naar de slacht als ze iets mankeren. Maar goed wat voor studie heb je overigens gevolgd? Klinkt zo wijs...

Maar goed laten we ermee ophouden geloof dat topic zo echt triest wordt, onderwerp
Ik ben de enige die op mijn paard kan rijden...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 16:52

Roos_s schreef:
nou op die manier zoals jij graag zou willen zouden veel mensen in Nederland geen paard meer kunnen houden Nagelbijten / Gniffelen

Is dat een kriterium???
Als je geen aquarium hebt moeten de vissen zich maar aanpassen?

Ja het is inderdaad een uitdaging om een paard in Nederland volgens de welzijnseisen van een paard te houden. Echt niet onmogelijk maar het vraagt wel meer moeite van de eigenaar dan hier ergens op een vlakte.
Als iemand niet in die omstandigheden kan voorzien, welnu dan hoort deze geen paard te houden. Wat is daar raar aan?
Iedereen begrijpt dat je geen zeepaardjes kan houden zonder aquarium. Is eigenbelang zó zwaarwegend dat dit met landpaardjes massaal genegeerd wordt!?

Dit topic is recht op de kop van deze spijker.
Heeft het paard recht om normaal paard te zijn? Waarom wordt een zich normaal gedragend paard als absurd ervaren?

hc

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:49

Huertecilla schreef:
[Waarom wordt een zich normaal gedragend paard als absurd ervaren?hc

Ik denk omdat men dat niet meer herkent, niet mee heeft leren omgaan en er dus problemen mee krijgt.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:49

dus na het paard dan ook maar de koeien, kippen, varkens en alle andere dieren de ruimte geven Nagelbijten / Gniffelen moeten we zelf maar in flatjes gaan wonen Haha!

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:54

We zouden inderdaad heel wat minder koeien, varkens, kippen ed. moeten consumeren.

Beter voor onze gezondheid en de productie dieren zouden met z'n allen niet meer ruimte innemen, maar wel meer ruimte hebben OK dan!

En als we er wat minder van consumeren, kan het per kg ook best wat meer kosten om ook productiedieren een wat dierwaardiger leven te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:55

een paard dat zo eenkennig is vind ik niet normaal..een paard is juist een sociaal dier van nature... anders konden vroeger die indianen ook geen paard rijden Lachen
Was zelfs een paard nooit een "tam"dier geworden.
Dit is wel zo omdat een paard daar ook plezier in heeft

Ik ben van mening als je hem zover hebt dat een ander er niet op kan rijden je geen band hebt opgebouwd maar je paard hebt verkl**t

Maar dat mag je vast niet zeggen...

Verder is dit geen bio-industrie topic...die lopen er al een paar

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 17:59

runningkawa schreef:
een paard dat zo eenkennig is vind ik niet normaal..een paard is juist een sociaal dier van nature... anders konden vroeger die indianen ook geen paard rijden Lachen
Was zelfs een paard nooit een "tam"dier geworden.
Dit is wel zo omdat een paard daar ook plezier in heeft

Ik ben van mening als je hem zover hebt dat een ander er niet op kan rijden je geen band hebt opgebouwd maar je paard hebt verkl**t

Maar dat mag je vast niet zeggen...

Verder is dit geen bio-industrie topic...die lopen er al een paar

Of iemand anders heeft het voor je gedaan Haha! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:01

Dat kan ook nog Lachen
En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel...maar gewoon gemiddeld gezien vind ik dat niet oke Lachen
Zo is een paard niet van nature...die zijn nieuwsgierig en open voor iedereen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:02

runningkawa schreef:
Dat kan ook nog Lachen
En natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen op de regel...maar gewoon gemiddeld gezien vind ik dat niet oke Lachen

Ik ga even mijn gevalletje prettig gestoord er bij halen. Die is zeker nieuwsgierig en open voor iedereen hoor, hij wil ze juist niet allemaal op zijn rug Haha! Er zijn nu eenmaal van die paarden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:04

allemaal zou ik als paard vast ook niet willen Tong uitsteken
Maar om te denken dat er niemand op de wereld dat zou kunnen...grootheidswaanzin? hallucinaties? in sprookjes geloven?
waar zou het onder vallen? Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:04

runningkawa schreef:
Dat kan ook nog Lachen

helemaal mee eens...

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:09

runningkawa schreef:
Maar om te denken dat er niemand op de wereld dat zou kunnen...grootheidswaanzin? hallucinaties? in sprookjes geloven?

Pennygebazel? Zomaar een suggestie.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:10

runningkawa schreef:

Ervaring? Ben nog niemand tegen gekomen die hem kan rijden (en daar reken ik mezelf ook bij trouwens.) Dus misschien is Phar gewoon niet zo'n goed voorbeeld Clown Die andere twee zijn idd door anderen te rijden, niet door iedereen maar een ruiter die zich bewust is van zijn hulpen en zit en ze met respect behandeld komt er zo op weg. Geld IMO voor elk paard volgens mij. Alleen jammer dat ze op Pret nooit willen Clown

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:15

Het idee dat indianen wilde paarden temden is een beetje penny. Hieronder een stukje waarom. voor deze keer ff uit de Wiki gekopieerd.

Eerste mustangs zijn afkomstig van Spaanse paarden die door Conquistadors rond de 16de eeuw zijn ingevoerd in Mexico. Het grootste deel van deze paarden waren van het Andalousisch, Arabische en Bedoeinen geslacht. Sommige van deze paarden ontsnapten of werden gestolen door Inheemse Amerikanen (Indianen), en raakten werden snel verspreid over het westelijk gedeelte Noord-Amerika. Er is wat bewijsmateriaal dat de oude stammen verscheidene voorhistorische mythen over paarden bezatten en vele Indianen beweerden dat "het gras herinnerd de paarden".

Indianen gingen al snel het paard gebruiken als primair vervoersmiddel van goederen. Het verving de hond als travois trekker en verbeterde de kans van slagen in gevechten, handel, en de jacht, in het bijzonder de buffeljacht. Vele stammen kweekten zorgvuldig hun paarden om hen naar hun noden te verbeteren. De meest geslaagde paardenfokkers waren de leden van de Comanche en Shoshoni stammen. De Nez Perce in bijzonder waren sterk in het kweken en ontwikkelde één van de eerste echte Amerikaanse rassen: de Appaloose.

Het waren dus gejatte of gestolen tamme paarden Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:16

maar iemand temde ze...wie...tja, maakt me eigenlijk niet uit Haha!
En ondertussen weet ik meteen weer waarom geschiedenis niet mijn beste vak was Tong uitsteken

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:17

uuuhm ja, wat wil je hiermee zeggen dan?

Sosha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:25

Dat ik denk dat het absoluut geen voorbeeld is dat een paard voor zijn lol gedomesticeerd is.

Geloof ik ook niks van. Een paard is een vluchtdier, die heeft de mens (jager) echt niet opgezocht. Ik denk eerder andersom.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:27

waarom niet?
Een mens hoeft niet te hollen en te jagen hoor...die kan ook rustig stil zitten Lachen

Kijk eens in een groep met paarden waarvan men ze als veulen niet heeft geleerd in de hand te zijn...ga eens in de wei zitten...je hebt altijd toch een paar nieuwsgierigen die komen kijken hoor Lachen

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:30

runningkawa schreef:
Dat kan ook nog Lachen

Nieuwsgierig betekent dat het paard het initiatief toont om iets te onderzoeken, er zelf opaf gaat. Níet dat het daarom accepteert dat een ander zonder uitnodiging zijn persoonlijke ruimte mag binnentreden.

Verder snap ik niet waarom het etiket "vluchtdier" (wat overal op Bokt, vaak onterecht, op paarden wordt geplakt) in dit topic ineens niet meer de natuur is van paarden.
Van nature vluchten paarden vaak voor bedreigingen en in andere gevallen zullen ze zich verdedigen of terugdreigen. Hoe verenigt dat zich met een dier dat graag mensen op zou zoeken en zich "vanzelf" zou laten commanderen door die tweebenige roofdieren?

De domesticatie van paarden is echt niet begonnen met wilde paarden die uit zichzelf vanaf de vlakte naar een pennymeisje kwamen lopen om bereden te worden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:31

Sosha schreef:
Dat ik denk dat het absoluut geen voorbeeld is dat een paard voor zijn lol gedomesticeerd is.

Geloof ik ook niks van. Een paard is een vluchtdier, die heeft de mens (jager) echt niet opgezocht. Ik denk eerder andersom.

De mens is begonnen met het binnen omheiningen of anderszins gecontroleerde groepen houden van paarden omdat dit als vleesbron een stuk makkelijker is dan bejagen...
Fase twee was het paard als lastdier te gebruiken, fase drie als trekdier en pas de laatste is berijden.

Wat de natuur van een paard is, is voor iedereen te vinden in ethologische studies en in de ecologie van het paard zit geen ´veilige´ stal nog het ultieme roofdier (de mens) welke op zijn rug gaat zitten om het te sturen waar díe wil.

Normaal paardgedrag wordt inderdaad door de modale westers mens niet herkend als zodanig en een abnormaal paard als normaal ervaren. Sterker nog; abnormaal wordt nagestreefd. Dát is de trieste strekking van dit topic.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 18:35

Citaat:
De domesticatie van paarden is echt niet begonnen met wilde paarden die uit zichzelf vanaf de vlakte naar een pennymeisje kwamen lopen om bereden te worden.

Natuurlijk niet..maar das nu nog niet Haha!
Mijn voorbeeld ging erover dat een paard ook niet meteen alleen maar rent voor een mens als die mens niet jaagt...denk niet dat dat vroeger anders was Lachen

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 19:03

idd als een paard echt niet wat met de mens te maken willen hebben qua rijden kunnen ze dat echt wel laten merken. zo´n ongeveer 750 kilo vlees zou ik anders niet aan kunnen met mijn 50 kilo...

Daarnaast zijn er veel paarden die het leuk vinden om bereden te worden en voor ons te werken. Kunt het ook zien als een verrijking van het paard en mens samen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:34

Het paard is niet voor niets als enige dier zo gemaakt dat het de mens recht in de ogen kijkt Knipoog

Maar ik ken geen paard die niet naar de mensen toekomt. Ook de paarden die tot hun 3e in de opfok hebben gestaan komen naar de mens. En zelfs veulens tonen nieuwschierigheid. Met het geduld en juist lichaamstaal komen ook deze naar je toe. Een paard laat zich berijden, omdat het voor je wil werken.

Zeebra's zijn ook geprobeerd om te berijden, maar dat is op niks uitgedraaid.

Ik ken zelfs 2 koeien die onder het zadel bereden worden Knipoog

Nu ben ik het welles nietes spelletje een beetje zat. Als je er niet ingeloofd, heb je imo niks op een paard te zoeken, en moet je helemáál in zijn natuur laten. En dat is óók zonder ruiter.

Als het zo tegennatuurlijk zou zijn, gaan paarden je niet achterna, laten ze zich niet berijden en zouden ze de mens al helemaal niet in hun buurt laten!

Paard en mens zijn graag in elkaars gezelschap, het is alleen jammer dat sommige mensen daar misbruik van maken. En dat is dan naar mijn idee ook de enige conclusie die we hier kunnen maken.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:40

WinBinChes schreef:
Het paard is niet voor niets als enige dier zo gemaakt dat het de mens recht in de ogen kijkt Knipoog

Als je dan kwa grootte bedoelt (want voor de rest verschillen ze niet veel van de gemiddelde hond kwa nekstand enzo) ga je toch moeite moeten doen wil je een fallabella in de ogen kijken... Knipoog Vind altijd een vreemde opmerking dit..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 21:42

WinBinChes schreef:
Paard en mens zijn graag in elkaars gezelschap, het is alleen jammer dat sommige mensen daar misbruik van maken. En dat is dan naar mijn idee ook de enige conclusie die we hier kunnen maken

precies!

nou ik heb vandaag trouwens weer heerlijk gereden op mijn gelukkig multifunctionele paard waar ook anderen op kunnen stappen Clown ik zou er niet aan moeten denken dat anderen niks met mijn beestjes konden beginnen... erg makkelijk in noodgevallen Ach gut